ایران خودرو برای خانواده خودرو ملی خود، عضو تازه ای را معرفی نموده که به نام دنا نامگذاری شده است. این خودرو جدید بر پایه و اساس و پلاتفرم سمند بنا می شود. با این حال قرار است با نصب کلیه تجهیزات ممکن در آن تبدیل به لوکس ترین و گران ترین عضو خانواده سمند درآید.
مشخصات اعلامی این خودرو با مشخصات سورن ELX تفاوت چندانی نمی کند. اما تغییرات در نمای ظاهری آن، باعث ایجاد تنوع و هویتی جدید برای آن شده است. این امر می تواند به بازارهای صادراتی سمند و سورن (که معمولاً تحمل یکنواختی و طراحی تکراری را ندارند) نفس تازه ای ببخشد.
این خودرو با طراحی خشن تر و اسپورت تر نسبت به سورن و با قیمت مشابه آن ، رقیبی برای سایر محصولات ایران خودرو نظیر پژو پارس و سورن خواهد بود. خودرو دنا در سال ۹۱ وارد بازارها خواهد شد و اعلام شده که از نظر ایمنی و زیست محیطی، مطابق آخرین استانداردهای اروپا خواهد بود. تولید این خودرو نیز در سال اول ۳۵ هزار دستگاه و به تدریج تا ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
این خودرو مجهز به دو کیسه هوا، کمربندهای ایمنی با نیروی پیش کشنده، ستون فرمان جمع شونده در هنگام تصادفات و ترمزهای ABS خواهد بود. موتورهای آن نیز از خانواده موتور ملی EF7 و در دو نوع عادی و توربو شارژر می باشند.
از نظر امکانات رفاهی نیز می توان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، سیستم کمک پارک عقب، آیینه های برقی، تنظیم زاویه نور چراغهای جلو، سیستم ضد سرقت و سایر امکانات (مشابه سورن) می باشد.
طراحی داشبورد و کنسول آن برخلاف انتظار با مدلهای سورن متفاوت است و از هیوندای سوناتا اقتباس گردیده اما ممکن است بعلت هزینه بالای تولید و قالبهای مجزا، نهایتاً داشبورد سورن را روی آن ببینیم. و یا این داشبورد را در نهایت روی مدلهای سورن هم ببینیم. (این داشبورد جدید که بسیار زیبا هم هست، هنوز ساخته نشده است و تنها درعکسها وجود دارد و نمونه های تولیدی با داشبورد سورن به نمایش درآمدند)
قیمت خودرو دنا بین ۱۴ میلیون برای مدل پایه با موتور EF7 بنزینی تا ۲۵ میلیون تومان برای مدل EF7 توربو متغیر خواهد بود.
نکته قابل ذکر در مورد این خودرو، تبلیغات وسیع و جنجال خبری و رسانه ای و اعلام رونمایی یک خودروی کاملاً جدید و ایرانی و پیشرفته از سوی ایران خودرو بوده که حتی مراسمی بزرگ با حضور وزیر صنایع را نیز شامل گشته است. باید پرسید که تغییرات در خودروی سورن و فیس لیفت این خودرو با پلاتفرم دهه ۹۰، اینچنین پرهیاهو گشته است؟ واقعاً سقف انتظاراتمان از خودروسازی کشور با این همه حمایت دولتی و محرومیت مردم از داشتن خودروهای روز و ارزان، چنین پایین آمده که برای هر تغییر جزئی وزیر مملکت را وادار به رونمایی و دست زدن و تحسین های مبالغه آمیز کنیم؟ آیا بهتر نیست ایران خودرو بجای چنین شوهایی از موتورهای قدیمی و پرمصرف سمند و پژو دست بردارد و همین موتور EF7 یادشده را که اکنون تنها در کاتالوگها و تبلیغات دیده می شود، به خط تولید باز گرداند؟ آیا بهتر نبود بجای ساخت مدلهای مشابه ۴۰۵، پارس، سمند، ال ایکس، سورن، سریر و اکنون دنا که همگی بروی پلاتفرم قدیمی ۴۰۵ بنا شده اند، کلیه هزینه های طراحی و تولید این مدلها را صرف یک پلاتفرم جدیدتر و امروزی می کردند؟ دوستان ایران خودرو ظاهراً فقط به تعویض پالان می اندیشند! خر یادشده (پلاتفرم ۴۰۵) مرگ ندارد. نظر شما چیست؟
مشخصات فنی خودرو دنا
ایمنی
o مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
o مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
o مجهز به کیسه های هوای جانبی (برخی از مدل ها)
o مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو (جلو)
o مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
o ستون فرمان جمع شونده در تصادف
o چراغ های مه شکن جلو و عقب به همراه چراغ های ایمنی درها
رفاهی
o مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک (کلیه مدل ها)
o سامانه فرمان برقی (مدل ایی ال ایکس)
o سامانه ورود بدون کلید
o آینه های جانبی برقی
o سامانه کمک پارک عقب
o رادیوپخش CD/MP3 با مانیتور چندرسانه ای (مدل ایی ال ایکس)
o ستون فرمان قابل تنظیم
o کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان (مدل ایی ال ایکس)
o آینه های جانبی برقی (تاشو برقی با گرمکن برای مدل ایی ال ایکس)
o هندزفری بلوتوث
o شیشه های سولار رنگی
o زیرآرنجی جلو و عقب
o قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
o صندلی های برقی جلو
عملکردی
o برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
o قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای
o رینگ اسپورت آلومینیومی
o سامانه ضد سرقت immobilizer
o قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو
زیست محیطی
o مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو۴ قابل ارتقا به یورو۵
مشخصات فنی دنا با موتور EF7
نوع موتور …………………………….. EF7NA
تعداد سیلندر ……………………….. ۴ خطی
حجم موتور ………………………….. ۱۶۴۸ سی سی
قطر سیلندر …………………………. ۷۸.۶ میلی متر
کورس پیستون ……………………. ۸۵ میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. ۱۱۵ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ (بنزین)
حداکثر قدرت ………………………. ۱۰۵ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ (گاز)
حداکثر گشتاور …………………….. ۱۵۵ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰ (بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. ۱۳۶ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰ (گاز)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… ۱۶
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو ۴
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیرو
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… ۵۰۰ لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. ۶۶ لیتر
مشخصات فنی دنا با موتور توربوشارژ
نوع موتور …………………………….. EF7TC
تعداد سیلندر ……………………….. ۴ خطی
حجم موتور ………………………….. ۱۶۴۸ سی سی
قطر سیلندر …………………………. ۷۸.۶ میلی متر
کورس پیستون ……………………. ۸۵ میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. ۱۵۰ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ (گاز / بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. ۲۱۵ نیوتن متر در دور ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ (گاز / بنزین)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… ۱۶
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو ۴
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS)
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… ۵۰۰ لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. ۶۶ لیتر
کیوان
۲ شهریور ۱۳۹۰اگه ما جای اونها بودیم همین ها رو هم نمیتونستیم بسازیم. با این تحریم ها ما بهترین کشور رو داریم
ali
۲ شهریور ۱۳۹۰به نظر من خودروهای خارجی باید به قیمت واقعیشون به فروش برسن.
محمد
۳ شهریور ۱۳۹۰سلام البته ایران خودرو یک کار جدید هم انجام میده که بیشتر لوازم خودروهای تولیدی خود را مخصوصا” در سال 90 از کشور برادر ودوست چین وارد میکنه و میبنده به ریش مصرف کننده های ایرانی اونهم با بدترین کیفیت و به بالاترین قیمت خوش بحال ما ایرانیا
مارا به رخت و چوب شبانی فریفتند
این گرگ سالهست که با گله آشناست
اسماعیل
۳ شهریور ۱۳۹۰از همه عزر می خوام ما مزخرف ترین کشور رو داریم ما تو همه چیز از اون ها عقبیم
اینکه چیزی نیست ما فقط بلدیم شعار بدیم………………………………………………………………………………………..
سروش
۴ شهریور ۱۳۹۰سلام
1-فرمون و جلو داشبوردش اسپورته اما قیافه ماشین از بیرون اصلان اسپرت نیست
2-نمیدونم چرا همیشه ایران خودرو اولین مدلاشو تو مشکی میزنه این اگر تو کرم یا سفید بود خیلی قشنگ تر میشد
مسعود
۴ شهریور ۱۳۹۰سلام ایران خودرو تنها کاری که بلده انجام بده تغییر ظاهری اتومبیل هاش هستش موتوری که اسمش ملی هستش تعمییرکار نداره قطعات نداره قربون مردم ایرانم بشم یکی خودم خر تشریف داریم ظاهر پرستیم همون موتور ملی سمند داریم چه لزومی داره دنا موتور ملی بگیریم؟
تشکر از سایت جالبتون ولی چی میشه به فکر موتور ماشین باشن نه ظاهرش!
سارا
۶ شهریور ۱۳۹۰اینام که همش تقلید پشت تقلید اینم از روی سراتو زدن ببینیم تا کی باید چشمامون مثل عقب مونده ها به ماشینای خارجی باشه؟یه دفعه تو تهران یه ماشین مدل بالا دیدم کیف که چه عرض کنم کف کردم!چند ماه بعد رفتم دبی…دیگه نمیگم خودتون حدس بزنید چه حالی میشدم تو پارکینگ های مراکز خرید!
reza
۹ شهریور ۱۳۹۰اولا گروه صنعتی ایران خودرو واقعا خسته نباشید تنها موردی که واقعا در خط تولید ایران خودرو مشهوده همانند گوشیهای موبایل نوکیا فقط ظاهروپوسته در حد چراغهاوسپر عوض میشه باید ازطراحهای این شرکت بخاطر کم کاری بیش از حد وزیر سووال بردن ابروی یک شرکت با این قدمت وعظمت قدردانی کرد مثال دوستانمان همانند شاگردیه که با اینکه از روی دست اطرافیان مینویسه باز صفر میگیره تازه ادعا میکنه انها تقلب کردند یک پیشنهاد از برادر کوچکتان اگر میخواهید حرف اول را در کشور بزنید روی سوخت گازوئیل بجای بنزین و گاز بیشتر کار کنید خانواده سمند کشش این داستان را دارد اقایان مهندسین کمی همت بکنین کاری به ساعت و وقت اداری نداشته باشید بامید روزی که هر خانواده ایرانی یکی از محصولات شما را خریداری بکنه ومجبور نباشه بخاطر مصرف سوخت کمتر یا قیمت کمتر خودرو به شرکتهای دیگه مراجعه بکنه تولید باکیفیت بهتر و بالاتر وقیمت کمتر مساویه با فروش بیشتر رضاجامع از بوشهر
حمید فرجامی قاین
۱۰ شهریور ۱۳۹۰اگه بخواهیم پیشرفت کنیم باید هم اونهایی هم که بالا تر از ما هم هستند وهم اونهایی که بدار از ما هم هستند را ببینیم
تعرفه ی خودرو های وارداتی به نظر من یه 5درصدی اگه کمتر شود بهتر است بعد پول دست دللال ها هم زیاد می ره که خودروی 30میلیون تومنی خارجی رو میفروشن60میلیون
من از405خیلی بدم می یاد هم از ظاهرش هم از باطنش اگه یه روز رئیس جمهور میشدم (اینو همینجوری گفتم)اولین کارایی که میکردم دیگه پراید و 405 تولید نمی کردیم
با تشکر
حمید فرجامی بچهی قاین پایتخت طلای سرخ جهان(زعفران و زرشک)
SAEEDSPEED
۱۱ شهریور ۱۳۹۰باسلام-این خودروی به ظاهر ملی که تقلیدی کور کورانه از سایر اتومبیل ها می باشد -باید بعد از بیرون آمدن اون ببینیم که موتورش چیه؟-داخلشهم که کپی برداری ساده لوحانه ای از سوناتا 2010 هستش – اگر در ایران قیمت اتو مبیل به قیمت جهانی عرضع می شد هیچکس به روی ماشین هایی چون پراید- پژو-وحتا زانتیا هم نگاه نمی کرد-آیا نظر شما غیر از این است
======================لطفا نظر بدید=============
بی نام
۱۲ شهریور ۱۳۹۰فقط یه چیزی میگم امیدوارم به کسی بر نخوره. خر که ما خریدار باشیم تا میخریم و پول تو شرکت مزخرفشون می ریزیم بیشتر از این نمیشه انتظار داشت جرات دارن تعرفه رو پایین بیارن بعدا برن واسه رقابت می دونن اگه اینطور بشه کسی کارای بنجل نمی خره اما هی میان میگن حمایت از تولید کنندهیه آشغال تولید کن ایرانی
نمیگم حمایت نکنیم ،حمایت خوبه واسه کسی که خوب تولید کنه نه آشغال
khatar
۱۳ شهریور ۱۳۹۰اگه نظز منو میخواین از شرکت ایران فرغون . هیچ فرغونی نگیرین که اگه گرفتین میمیرین .فرغوناش نه ایمنی داره نه آسایش داره نه سواریش حال میده / اصلا آشغالیست به تمام معنا / متاسفم برای شرکتهای آشغالی مثل ایران فرغون و سایپا لگن . اسم خودشونم گذاشتن خودرو ساز / شما فرغون بلد نیستید . . . .
ایرانی ماشین دیده
۱۳ شهریور ۱۳۹۰چطوره بریم دم شرکتا تظاهرات کنیم .
خدایش راست میگم امکانات و تجهیزات خودروهایی که ما سوار میشیم مال سال 1990 یعنی بیست و چند سال قبل.
افغانی جنگ زده چه ماشینایی سوار میشه و ما قاطر ایرانی
مرگ بر ایرانخودرو …
مرگ بر سایپا …
موافقید نه؟ نترسید همه جا جار بزنین…
محمد
۱۴ شهریور ۱۳۹۰ایران خودرو خیلی زحمت کشیده !!!!!!!!!!!
براش یه دست بزنین !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خر همون خره فقط پالونش عوض شده!!!!!!!!!
erfan
۱۷ شهریور ۱۳۹۰ناراحت نشید ولی یا مردم نمیفهمند یا مردمو خر گیر اورودن.تا وقتی که خود مردم نخواهند یه ماشین روز سوار شند باید همین وضع را تحمل کنیم باور کنید اگه فشار به ایرانخودروبیاد تعرفه رو کم میکنه هزینه گمرک ماشینای وارداتی هم میاد پایین
نظر بدید
حمید فرجامی قاین
۱۷ شهریور ۱۳۹۰خیلی دیگه تند رفتید
حمید بچه ی قاین پایتخت طلای سرخ و یاقوت سرخ جهان
مهدی
۱۹ شهریور ۱۳۹۰ایران خودرو شرکتی است که یا خودشون خرند یا بلانسبت مردمو خر حساب کردن !!!از اولین خودرو ملی که سمند بود تا این آخری که دنا هستش همش تقلید صرف از خودروهای خارجیه.
حامد
۲۱ شهریور ۱۳۹۰والا چی بگم ک دلم ازین آفتابه لگن سازای ایرانب خونه….:(آخه آدم تا فیهاخالدونش میسوزه.که چرا باید مجبور باشه با 16 و 17 ملیون پول ماشین های درجه 5جهان و سوار بشه.بابا میتسوبیشی لنسر با اون اوبوهتش 15000 دلاره حالا اینجا خر ایرانی16000000 تومن!من نمیدونم این بی وجودا اون دنی چطر میخوان جواب 70000000 ایرانی رو بدن.با تشکر از همه بچه هایی ک نظر دادن:-*
رافایل
۲۱ شهریور ۱۳۹۰نمیدونم کی میخایم از استعدادای دانشگاهیو جونای باهوشمون استفاده کنیموبخدا اگه 2سال مدیریت این شرکتای خودروسازیمون دست همین بچه های دانشگاهیمون باشه ما هم میشیم یه خودرو ساز بزرگ.ازبسکه هرچی ادم بی سواد با پارتی بازی تو پستای غیر تخصصی شون کار میکننواین شده وضع خودرو سازی و بقیه داستانا…به امید روزی که خدا خودش فرجی بکنه به حال هممون
محمد رضا
۲۴ شهریور ۱۳۹۰برید تو سایت شورلت و ببینید که این ماشین اصیل و ایرانی از چه ماشینی کپی شده.
تازه نتونستن کامل کپی کنن و یه جاهایی دستشون خط خورده
hadi
۲۷ شهریور ۱۳۹۰ما که هر چی سایت شولد رو گشتیم چیزی چیدا نکردیم
mohsen sh
۲۹ شهریور ۱۳۹۰میدونید چیه موضوع؟؟؟ موضوع اینه که اینا از مردم تا جایی که بتونند تا جایی که بمیرند سو استفاده میکنند. ما از ریشه مشکل داریم. وقته همه میرن میخرن!!!!!میدونید چیه اگه پراید بشه 14 میلیون پژو بشه 20 میلیون !!!!!! باز هم مردم میرن میخرن ثبت نام میکنند . اینا خوب بلدن چیکار کنند.
ماکه نمیتونیم همه مردم رو مطابق میلخودمون در بیاریم. پس بهتره اول از خودومون شروع کنیم.
mohammad
۲۹ شهریور ۱۳۹۰خر بخرید ولی چیزی از ایران خودرو نخرید خداییش چرا ما نباید ماشین با امکانات بالا سوار شیم ولی این عرب های موش خور همش ماشین های امریکایی سوار بشن تازه با قیمت پایین
bolori
۲۹ شهریور ۱۳۹۰خلایق هر چه لایق ایرانی بودن خودم خسته شدم از بس چوبشو خوردم کاش 1 روز واردات ازاد میشد فقط 1 روز اونوقت میدیدیم ایرانی چی میخرید خاک تو سرشون کنن که مملکتو به گند کشیدن
apsa
۳۰ شهریور ۱۳۹۰این از ماشینشون اون از تعهدشون 10 تا10تا ماشینا به دلیل نقص فنی اتیش میگیره ولی نه پاسخی میدن نه عذر خواهی میکنند . قط میگن بقیه بیان شیلنگ بنزینشونو عوض کنیم
mohsen sh
۳۰ شهریور ۱۳۹۰تا اونجایی که من میدونم. اینا میخوان روپای خودشون وایسن. ولی با سر کیسه کردن مردم. آقا جان هر خودرویی که دلتون میخواد تولید کنید. ولی قیمت واقعی اونو بگید. واردات رو آزاد کنید.
وجودشو ندارن. میدونید چرا؟؟!!! چونکه از کفشون میره . اونوقت پژو رو باید بکنن 2 میلیون . بله 2 میلیون. مزدا 3 کارکرده 2008تو کانادا قیمتش 7 یا 8 هزار دلار- اونوقت اینا با لیزینگاشون فرو میکنن به مردم پراید با شرایط ویژه . اونوقت چند تموم میشه!!! 13 میلیون …….!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
جاسم
۳۱ شهریور ۱۳۹۰ای ول به این قاطرچیاحسابی بند میکنن1ماشین کپی کردن ابروی دناروهم بردن والا بجای این فرغون خرمکانیکی تولید میکردن کمترمورد عنایت قرارمیگرفتن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علی
۱ مهر ۱۳۹۰عده ای از دوستانی که خواستار آزاد شدن واردات ماشین هستند این رو هم در نظر بگیرند با این کشور تنبلی که ما داریم اونوقت دیگه دلار 1000 یا 1200 تومن نیست اون موقع دلار هم با قیمت آزاد یعنی در حدود 2800 تا 3000 تومنه !!! یعنی ماشین خارجی که الان قیمتش رو 20 میلیون تومن حساب میکنید بیشتر از 50 میلیون تومن برامون درمیاد . ترکها مثالی دارند که میگن کج بشینیم ولی درست صحبت کنیم . فراموش نکنیم که ایران خودرو 15 سال پیش فقط پیکان به معنی واقعی قراضه تولید میکرد وقتی که میگم قراضه ایمان دارم چون خودم یکی گرفته بودم . بعدش 405 رو تولید کرد اون رو هم گرفتم و نسبت به اون زمان خوب بود . 206 رو تولید کرد که هنوز هم حرفی واسه گفتن داره . سمند رو تولید کرد که اولین دوره ال ایکس رو داشتم و بسیار راضی بودم . همینکه به فکرشون رسیده تفاوتی به تولیداتشون بدن برای من بسیار ارزشمند و قابل احترامه . دوستان فراموش نکنید که ما ملتی فقیر هستیم !!!! این هم از سرمون زیاده
ye ahmagh farz shode
۶ مهر ۱۳۹۰این چیه ماشین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واقعا واسه خودمو تمامه ایرانیا متاسفم
بیشترم واسه ایران خودرو
بهتر بزارن واردات ازاد بشه وگرنه عصبانی میشم
هههههههههههههههههههه
احسان
۸ مهر ۱۳۹۰علی آفا اولا فقط کافیه تعرفه واردات خودرو کم بشه قیمت ارز هم بالا نمیره(مثلا الان که تعرفه واردات گوشی 6درصده قیمت ارز تغییری به خاطر اون داشته؟)
همین الان اختلاف ارز آزاد و دولتی در حد 220 تومنه و اصلا ربطی به آزاد شدن چیزی نداره فاکتور های دیگه ای قیمت ارز رو تعیین میکنه خواهش میکنم یه کم تحقیق کنید
به نظر من باید برای یه مدتی هم که شده تعرفه واردات خودرو کم بشه تا یه شوکی به تولید کنندگان وارد بشه
روزی چند نفر باید جون خودشونو به خاطر نا امنی ماشین های داخلی از دست بدن تا جیب مدیران خودرو ساز داخلی پر بشه؟
الان سرسخت ترین رقیب ایران خودرو سایپاست که با تلاشهای شبانه روزی خودش داره مدلهایی محشر مثل 132 142 152 162 و…تولید میکنه
ایران خودرو هم با تغییر چراغ ها مدل هایی بدیع روانه بازار میکنه
ما باید به خودمون ببالیم چون هیچ کشوری نمیتونه با یه موتور و یه عالم آهن پاره این همه خودرو(حدود 32 محصول) تولید کنه
انصافا اگه تعرفه بشه 4درصد تویوتا کمری میشه16 میلیون دیگه کی میاد بره سمند بگیره؟
درسته به خودرو ساز های داخلی در ابتدای کار فشار میاد ولی به خودشون میان و تلاششون رو بیشتر میکنن
تا خودرو های بهتری تولید کنن مثل آلمان که یه زمانی از ایران بدتر بود
کیا یه زمانی آرزوش این بود که بتونه پیکان تولید کنه ولی ببینید الان تو فرانکفورت چه غوغایی کرد
تمام بدبختی خودروسازی ما به خاطر این حمایت های بیهوده است ای کاش حمایتشون از ما هم به همون اندازه بود و ای کاش…
قاصد روزان ابری داروگ کی میرسد باران…