ایران خودرو برای خانواده خودرو ملی خود، عضو تازه ای را معرفی نموده که به نام دنا نامگذاری شده است. این خودرو جدید بر پایه و اساس و پلاتفرم سمند بنا می شود. با این حال قرار است با نصب کلیه تجهیزات ممکن در آن تبدیل به لوکس ترین و گران ترین عضو خانواده سمند درآید.
مشخصات اعلامی این خودرو با مشخصات سورن ELX تفاوت چندانی نمی کند. اما تغییرات در نمای ظاهری آن، باعث ایجاد تنوع و هویتی جدید برای آن شده است. این امر می تواند به بازارهای صادراتی سمند و سورن (که معمولاً تحمل یکنواختی و طراحی تکراری را ندارند) نفس تازه ای ببخشد.
این خودرو با طراحی خشن تر و اسپورت تر نسبت به سورن و با قیمت مشابه آن ، رقیبی برای سایر محصولات ایران خودرو نظیر پژو پارس و سورن خواهد بود. خودرو دنا در سال ۹۱ وارد بازارها خواهد شد و اعلام شده که از نظر ایمنی و زیست محیطی، مطابق آخرین استانداردهای اروپا خواهد بود. تولید این خودرو نیز در سال اول ۳۵ هزار دستگاه و به تدریج تا ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
این خودرو مجهز به دو کیسه هوا، کمربندهای ایمنی با نیروی پیش کشنده، ستون فرمان جمع شونده در هنگام تصادفات و ترمزهای ABS خواهد بود. موتورهای آن نیز از خانواده موتور ملی EF7 و در دو نوع عادی و توربو شارژر می باشند.
از نظر امکانات رفاهی نیز می توان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، سیستم کمک پارک عقب، آیینه های برقی، تنظیم زاویه نور چراغهای جلو، سیستم ضد سرقت و سایر امکانات (مشابه سورن) می باشد.
طراحی داشبورد و کنسول آن برخلاف انتظار با مدلهای سورن متفاوت است و از هیوندای سوناتا اقتباس گردیده اما ممکن است بعلت هزینه بالای تولید و قالبهای مجزا، نهایتاً داشبورد سورن را روی آن ببینیم. و یا این داشبورد را در نهایت روی مدلهای سورن هم ببینیم. (این داشبورد جدید که بسیار زیبا هم هست، هنوز ساخته نشده است و تنها درعکسها وجود دارد و نمونه های تولیدی با داشبورد سورن به نمایش درآمدند)
قیمت خودرو دنا بین ۱۴ میلیون برای مدل پایه با موتور EF7 بنزینی تا ۲۵ میلیون تومان برای مدل EF7 توربو متغیر خواهد بود.
نکته قابل ذکر در مورد این خودرو، تبلیغات وسیع و جنجال خبری و رسانه ای و اعلام رونمایی یک خودروی کاملاً جدید و ایرانی و پیشرفته از سوی ایران خودرو بوده که حتی مراسمی بزرگ با حضور وزیر صنایع را نیز شامل گشته است. باید پرسید که تغییرات در خودروی سورن و فیس لیفت این خودرو با پلاتفرم دهه ۹۰، اینچنین پرهیاهو گشته است؟ واقعاً سقف انتظاراتمان از خودروسازی کشور با این همه حمایت دولتی و محرومیت مردم از داشتن خودروهای روز و ارزان، چنین پایین آمده که برای هر تغییر جزئی وزیر مملکت را وادار به رونمایی و دست زدن و تحسین های مبالغه آمیز کنیم؟ آیا بهتر نیست ایران خودرو بجای چنین شوهایی از موتورهای قدیمی و پرمصرف سمند و پژو دست بردارد و همین موتور EF7 یادشده را که اکنون تنها در کاتالوگها و تبلیغات دیده می شود، به خط تولید باز گرداند؟ آیا بهتر نبود بجای ساخت مدلهای مشابه ۴۰۵، پارس، سمند، ال ایکس، سورن، سریر و اکنون دنا که همگی بروی پلاتفرم قدیمی ۴۰۵ بنا شده اند، کلیه هزینه های طراحی و تولید این مدلها را صرف یک پلاتفرم جدیدتر و امروزی می کردند؟ دوستان ایران خودرو ظاهراً فقط به تعویض پالان می اندیشند! خر یادشده (پلاتفرم ۴۰۵) مرگ ندارد. نظر شما چیست؟
مشخصات فنی خودرو دنا
ایمنی
o مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
o مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
o مجهز به کیسه های هوای جانبی (برخی از مدل ها)
o مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو (جلو)
o مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
o ستون فرمان جمع شونده در تصادف
o چراغ های مه شکن جلو و عقب به همراه چراغ های ایمنی درها
رفاهی
o مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک (کلیه مدل ها)
o سامانه فرمان برقی (مدل ایی ال ایکس)
o سامانه ورود بدون کلید
o آینه های جانبی برقی
o سامانه کمک پارک عقب
o رادیوپخش CD/MP3 با مانیتور چندرسانه ای (مدل ایی ال ایکس)
o ستون فرمان قابل تنظیم
o کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان (مدل ایی ال ایکس)
o آینه های جانبی برقی (تاشو برقی با گرمکن برای مدل ایی ال ایکس)
o هندزفری بلوتوث
o شیشه های سولار رنگی
o زیرآرنجی جلو و عقب
o قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
o صندلی های برقی جلو
عملکردی
o برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
o قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای
o رینگ اسپورت آلومینیومی
o سامانه ضد سرقت immobilizer
o قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو
زیست محیطی
o مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو۴ قابل ارتقا به یورو۵
مشخصات فنی دنا با موتور EF7
نوع موتور …………………………….. EF7NA
تعداد سیلندر ……………………….. ۴ خطی
حجم موتور ………………………….. ۱۶۴۸ سی سی
قطر سیلندر …………………………. ۷۸.۶ میلی متر
کورس پیستون ……………………. ۸۵ میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. ۱۱۵ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ (بنزین)
حداکثر قدرت ………………………. ۱۰۵ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ (گاز)
حداکثر گشتاور …………………….. ۱۵۵ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰ (بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. ۱۳۶ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰ (گاز)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… ۱۶
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو ۴
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیرو
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… ۵۰۰ لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. ۶۶ لیتر
مشخصات فنی دنا با موتور توربوشارژ
نوع موتور …………………………….. EF7TC
تعداد سیلندر ……………………….. ۴ خطی
حجم موتور ………………………….. ۱۶۴۸ سی سی
قطر سیلندر …………………………. ۷۸.۶ میلی متر
کورس پیستون ……………………. ۸۵ میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. ۱۵۰ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ (گاز / بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. ۲۱۵ نیوتن متر در دور ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ (گاز / بنزین)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… ۱۶
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو ۴
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS)
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… ۵۰۰ لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. ۶۶ لیتر
علی
۷ بهمن ۱۳۹۰عجب شعری گفتی dena جان
برین بخرین دنا رو —- رو سر بریزین گلا رو
اگر به فکر پیشرفت خودرو سازی کشورتون هستید 2 راه دارید:
1- واردات خودرو با تعرفه بسیار پایین آزاد کنید (قرار بود هر ساله درصدی از تعرفه کم بشه که سالهاست همونه که هست)
که فکر نکنم اینجا کسی در قدرتش باشه که این کار رو بکنه!!!!!!!!
2- محصولات شرکتهای ایرانی (بخصوص ایران خودرو و سایپا) رو نخرید و بخاطر این آشغالا مثلا توی طرح رنگین کمان مجبور نباشید در خرید فوری 206 اس دی وی9 رو 60 روزه!!!!! فوری فوری بکنن تو پاچتون.
نخرید آقا نخرید
pedi 207
۱۱ بهمن ۱۳۹۰مشکل از خودمونه که بنزین گرون میشه و 400 و 700 میشه بازم ماشین اشغال ایرانی میگیرم
نه قیمت ماشینا اومد پایین نه کیفیتشون رفته بالا
فقط روز به روز قیمتا رو به دلایلی میبرن بالا
Ali
۱۶ بهمن ۱۳۹۰نمیدونم ایران خودرو دیگه کی میخواد به فکر جون ها باشه و یه ماشین کوپه داخل اپشن هاش بزاره البته فکر کنم این یک رویا باشه برا جونها
mjh
۲۲ بهمن ۱۳۹۰داخلش از سوناتا 2010 تقلید شوده
ESI
۲۳ بهمن ۱۳۹۰خیلی زشت!!!!!!
فرشاد
۲۷ بهمن ۱۳۹۰من فقط یه چیزو نمیفهمم، چرا این تولید کننده های داخل عقب ماشین ها رو انقدر زشت و مسخره طراحی میکنند. بابا به خدا اون چراغ اونقدری برای این سایز ماشین بزرگه! ، راه سمندو نرید که همش مجبور شید مدلهای مختلف بدید و تو هر ورژن یکم اون چراغ عقبو کوچیکتر کنید!
محمد باقري كنگاني
۴ فروردین ۱۳۹۱باسلام دوست گرامی :
اگه شما طرح وشکل جدید برا این خودرو ملی دنا رو داری ،پس چرا منعکس نمیکنید به طراحان خودرو سازی شرکت ایران خودرو ، باتشکر …
mustang
۸ اسفند ۱۳۹۰Salam
In Mashin Jelosh Kheyli Shabihe Suzuki Vitara Mimone.Aghabesham Shabihe Mrecedes Benz CL200 Mimone.
Chera Nabayad Ye Mashin Bezanim Ke Bezanim To Poze Companyhaye Khareji
Az Ghadimo Nadim Goftan Honar Nazde Iranian Asto Bas.
Pas Say Konim Ke Ye Mahsole Ba Keyfiat Va Ba Tarahi Binazir Varede Bazar Konim. MUSTANG
ali
۱۲ اسفند ۱۳۹۰سلام دوستان بفرمایید با مبلغ 20میلیون اگر از محصولات[…]ایران خودرو و سایپا نخریم پس با این مبلغ چه میتوان خرید؟
شایان
۲۰ اسفند ۱۳۹۰واقعا خنده داره….کلی حال می کنم وقتی ایران خودرو میگه می خواد ماشین جدید معرفی کنه
این از بخت بد ماست که نمیتونیم ماشین با کیفیت سوار شیم…اینا ماشین نیستن گاریه موتور دارن با قیمت 20 میلیون!!!!!!!!!
بنده خدا
۲۰ اسفند ۱۳۹۰سلام، به نظر شما متولیان «ایران خودرو» بیشتر به فکر راحتی ، آسایش، امنیت، سلامتی، جان و … مردم شریف ایران هستند؛ یا به فکر سود و جیب خودشان و افرادی خاص.
این هم بگذردو … و رو سیاهیش به زغال می ماند.
یاعلی(ع)
میثم
۲۵ اسفند ۱۳۹۰نه خیلی ماشینای خوبین فقط یکم اشغالین مهم نیست تازه ما خودمون یه دونه کیا پرایدو داریم انقد شتاب داره ازرا رو میگیره.هه هه هه هه هه
sina
۲۶ اسفند ۱۳۹۰اقا هر کی میخواد ماشین بخره یا محصولات رنو یاکیارو بخره اگه پول ندارین یا از پارس خودرو یا از کرمان خودرو ماشین بگیرین و وقتی هم میگیرین چند تومنم برای ماشین خرج کنین اسپورتو اینچیزا
Arash
۲۶ اسفند ۱۳۹۰آقای وزیر مگه نگفتی همزمان با جهانی شدن هزینه سوخت ، هزینه خودرو هم جهانی میشه
پس چرا تعرفه واردات تغییر نمیکنه؟
لطفا به شعور مردم توهین نکنید
abolfazl
۲۶ اسفند ۱۳۹۰چرا میگین خودروی ملی ؟
فقط ایرانی ها زحمت میکشن و مونتاژ میکنند !
پیمان
۲۶ اسفند ۱۳۹۰امکنات لیفان 620-1800 بیشتر نیست؟ از این و زیبا تر…ولی میگن 1800 متورش از هند میاد..نه برزیل دیگه…
abolfazl
۲۶ اسفند ۱۳۹۰آقا پیمان ، امکنات یا امکانات ؟
هاشم
۲۶ اسفند ۱۳۹۰خدایی چرامردم ایران تاوان کیفیت بد وقیمت بالای محصولات
بدفرم ایران خودرو وهر خودروساز دیگرایرانی رابدهند
تاکی تاچه وقت
ایرج
۲۷ اسفند ۱۳۹۰باعرض پوزش از دوستان عزیز، برای ماکه به اول جاده های بدون حصار تابلوی اتوبان نصب می کنیم که در وسط راه جاده یکدفعه تک بانده می شود ویابه جاده هایی که اسفالتشون روی هرچه خاکیرو سفید کرده بزرگ راه می گیم سمندو پراید که سهله اسب و قاطر هم ریادی
Majid
۲۷ اسفند ۱۳۹۰این ماشین باید دنده اتوماتیک دار طراحی می شد.
کی می خواهند مسئولان خودرو ساز این کشور متوجه این مسئله بشوند خدا می داند
مسعود
۲۷ اسفند ۱۳۹۰ماشین رو باید از بهمن خودرو خرید واقعا شرکت خیلی خوبیه نه از ایران خودرو
يه مصرف كننده...
۲۷ اسفند ۱۳۹۰متاسفم برای تمام مصرف کننده های داخل ایران که بهای چندین برابر برای خودرو های داخلی آشغال و لگن و خودرو های وارداتی هر چند با کیفیت میدن که جیب مبارک آقایون پر شه…
N I M A
۲۷ اسفند ۱۳۹۰نسبت به مدل های دیگه سمند قشنگتره و لی اگه همون طراحی اولو بسازن.ارزش این ماشین هم نسبت به بازار جهانی بین 2000 تا 3000 دلاره نه 25000.000
عطا
۲۷ اسفند ۱۳۹۰با سلام
نمیدانم این ملت ایران چه گناهی کرده است که به دام این ایران خودرو و سایپا و مسئولین […] صنایع گرفتار شده اند و بایستی محصولات آشغال و خیلی گران آنها را سوار شوند این همه محدویت با اسم حمایت از صنایع داخلی در صورتیکه صنایع داخلی رشد توام با کیفیت را تجربه میکرد شاید ارزش داشت ولی به اسم حمایت فقط جیب عده ای پر میشود…..
سیاوش
۲۷ اسفند ۱۳۹۰ماشاالاه برادران چینی همه جا را پر کردند لا بد قطعاتش هم چینی است که اینقدر ارزان است.
siamak
۲۷ اسفند ۱۳۹۰با عرض سلام به دوستان عزیز.هموطن عزیز وقتی روز به روز از کیفیت ماشین های وطنی داره دزدیده میشه و کنترل کیفی خبری نیست دنباله چی میگردین.در ضمن قیمتها هم به دلایل واهی و فضایی داره بالا میره بازم صفهای ثبت نام شلوغتر میشه. دلیلش چیه ؟!
مهرداد
۲۸ اسفند ۱۳۹۰اگر از انصاف نگذریم طراحی این اتومبیل زیباست و نسبت به تیبا از نظر هماهنگی جلو و عقب ممتازتره هر چند که بنظر من تیبا از نمای جلو بیشتر حال و هوای یک اتومبیل ایرانی رو تداعی میکنه از نظر فنی باید منتظر باشیم ببینیم در عمل چقدر میتونه توقعات مردم رو تامین کنه.در اخر امیدوارم روزی برسه که شاهداتلاف سرمایه های ملی بخاطر تولید انبوه خودروهای تاریخ گذشته نباشیم.
رامین
۴ فروردین ۱۳۹۱تینا قشنگه خصوصاوقتی به پشت خودرو نگاه میکنی انبار اگزوزش از 100متری هم دیده میشه. چیزی که در طراحی هیچیک از خودروهای حتی دهه80 یا قبل از آن هم دیده نشده بود!!!!!
امیر
۲۸ اسفند ۱۳۹۰خر بخرید از […] نخرید
این شرکت بی کیفیت ترین خورو هارا با بد قولی تحویل مردم می دهد جای تعجب دارد که بنز خودروهاشو در همه دنیا با اقساط طویل مدت تحویل مردم می دهد ورشکست نمی شود و لی این […] آهن پاره رو با بد قولی تحویل مردم می دهد و همیشه در لبه تیغ ورشکسته گی قرار دارد
رامین
۴ فروردین ۱۳۹۱واقعادست ایران خودرودردنکنه!ما همین 405رو داریم همش یا مشکل روغن ریزی داره یا از یه جای صندوق عقبش آب میده یا از موتورش صدای نابهنجار بیرون میادو… حالا شبیه همون رو باکمی تزیین و کپی برداری از ماشیهای مختلف و به زور سوارکردن قطعات به ما میفروشند!!!
majid
۴ فروردین ۱۳۹۱این نماینده های مجلس جرا واسه ظلم بزرگی در حق مردم بیجاره میشه(یعنی پایینترین کیفیت قیمت وحشتناک بالا و ایمنی راه و جاده مزخرف) هیج وقت جیزی نمیگن؟ بخدا اگه 4سال پولیو که دولت از مردم بیجاره بابت خودرو بالا میکشه صرف جاده سازی میکرد بهترین جاده های دنیارو داشتیم.
بهمن
۴ فروردین ۱۳۹۱باسردارموافقم . کاش هر کی دروغ می گفت مثل پینوکیو می شد.
محمد باقري
۴ فروردین ۱۳۹۱باعرض سلام و خسته نباشید …
نظر من این است که ایران خودرو بجای اینکه روزانه مدل و شکل ظاهری رو عوض کنه از نظر کیفیت وایمنی خودرو بیشتر دقت کند بهتره،چونکه جان مردم بلاتر از این حرفهاست،در ضمن من مخالف طرح جدید نیستم اگه ایران خودرو این سمند دنا رو اتوماتیک میداد به بازار فوق العاده عالی میشد …