ایران خودرو برای خانواده خودرو ملی خود، عضو تازه ای را معرفی نموده که به نام دنا نامگذاری شده است. این خودرو جدید بر پایه و اساس و پلاتفرم سمند بنا می شود. با این حال قرار است با نصب کلیه تجهیزات ممکن در آن تبدیل به لوکس ترین و گران ترین عضو خانواده سمند درآید.
مشخصات اعلامی این خودرو با مشخصات سورن ELX تفاوت چندانی نمی کند. اما تغییرات در نمای ظاهری آن، باعث ایجاد تنوع و هویتی جدید برای آن شده است. این امر می تواند به بازارهای صادراتی سمند و سورن (که معمولاً تحمل یکنواختی و طراحی تکراری را ندارند) نفس تازه ای ببخشد.
این خودرو با طراحی خشن تر و اسپورت تر نسبت به سورن و با قیمت مشابه آن ، رقیبی برای سایر محصولات ایران خودرو نظیر پژو پارس و سورن خواهد بود. خودرو دنا در سال ۹۱ وارد بازارها خواهد شد و اعلام شده که از نظر ایمنی و زیست محیطی، مطابق آخرین استانداردهای اروپا خواهد بود. تولید این خودرو نیز در سال اول ۳۵ هزار دستگاه و به تدریج تا ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
این خودرو مجهز به دو کیسه هوا، کمربندهای ایمنی با نیروی پیش کشنده، ستون فرمان جمع شونده در هنگام تصادفات و ترمزهای ABS خواهد بود. موتورهای آن نیز از خانواده موتور ملی EF7 و در دو نوع عادی و توربو شارژر می باشند.
از نظر امکانات رفاهی نیز می توان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، سیستم کمک پارک عقب، آیینه های برقی، تنظیم زاویه نور چراغهای جلو، سیستم ضد سرقت و سایر امکانات (مشابه سورن) می باشد.
طراحی داشبورد و کنسول آن برخلاف انتظار با مدلهای سورن متفاوت است و از هیوندای سوناتا اقتباس گردیده اما ممکن است بعلت هزینه بالای تولید و قالبهای مجزا، نهایتاً داشبورد سورن را روی آن ببینیم. و یا این داشبورد را در نهایت روی مدلهای سورن هم ببینیم. (این داشبورد جدید که بسیار زیبا هم هست، هنوز ساخته نشده است و تنها درعکسها وجود دارد و نمونه های تولیدی با داشبورد سورن به نمایش درآمدند)
قیمت خودرو دنا بین ۱۴ میلیون برای مدل پایه با موتور EF7 بنزینی تا ۲۵ میلیون تومان برای مدل EF7 توربو متغیر خواهد بود.
نکته قابل ذکر در مورد این خودرو، تبلیغات وسیع و جنجال خبری و رسانه ای و اعلام رونمایی یک خودروی کاملاً جدید و ایرانی و پیشرفته از سوی ایران خودرو بوده که حتی مراسمی بزرگ با حضور وزیر صنایع را نیز شامل گشته است. باید پرسید که تغییرات در خودروی سورن و فیس لیفت این خودرو با پلاتفرم دهه ۹۰، اینچنین پرهیاهو گشته است؟ واقعاً سقف انتظاراتمان از خودروسازی کشور با این همه حمایت دولتی و محرومیت مردم از داشتن خودروهای روز و ارزان، چنین پایین آمده که برای هر تغییر جزئی وزیر مملکت را وادار به رونمایی و دست زدن و تحسین های مبالغه آمیز کنیم؟ آیا بهتر نیست ایران خودرو بجای چنین شوهایی از موتورهای قدیمی و پرمصرف سمند و پژو دست بردارد و همین موتور EF7 یادشده را که اکنون تنها در کاتالوگها و تبلیغات دیده می شود، به خط تولید باز گرداند؟ آیا بهتر نبود بجای ساخت مدلهای مشابه ۴۰۵، پارس، سمند، ال ایکس، سورن، سریر و اکنون دنا که همگی بروی پلاتفرم قدیمی ۴۰۵ بنا شده اند، کلیه هزینه های طراحی و تولید این مدلها را صرف یک پلاتفرم جدیدتر و امروزی می کردند؟ دوستان ایران خودرو ظاهراً فقط به تعویض پالان می اندیشند! خر یادشده (پلاتفرم ۴۰۵) مرگ ندارد. نظر شما چیست؟
مشخصات فنی خودرو دنا
ایمنی
o مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
o مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
o مجهز به کیسه های هوای جانبی (برخی از مدل ها)
o مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو (جلو)
o مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
o ستون فرمان جمع شونده در تصادف
o چراغ های مه شکن جلو و عقب به همراه چراغ های ایمنی درها
رفاهی
o مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک (کلیه مدل ها)
o سامانه فرمان برقی (مدل ایی ال ایکس)
o سامانه ورود بدون کلید
o آینه های جانبی برقی
o سامانه کمک پارک عقب
o رادیوپخش CD/MP3 با مانیتور چندرسانه ای (مدل ایی ال ایکس)
o ستون فرمان قابل تنظیم
o کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان (مدل ایی ال ایکس)
o آینه های جانبی برقی (تاشو برقی با گرمکن برای مدل ایی ال ایکس)
o هندزفری بلوتوث
o شیشه های سولار رنگی
o زیرآرنجی جلو و عقب
o قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
o صندلی های برقی جلو
عملکردی
o برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
o قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای
o رینگ اسپورت آلومینیومی
o سامانه ضد سرقت immobilizer
o قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو
زیست محیطی
o مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو۴ قابل ارتقا به یورو۵
مشخصات فنی دنا با موتور EF7
نوع موتور …………………………….. EF7NA
تعداد سیلندر ……………………….. ۴ خطی
حجم موتور ………………………….. ۱۶۴۸ سی سی
قطر سیلندر …………………………. ۷۸.۶ میلی متر
کورس پیستون ……………………. ۸۵ میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. ۱۱۵ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ (بنزین)
حداکثر قدرت ………………………. ۱۰۵ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ (گاز)
حداکثر گشتاور …………………….. ۱۵۵ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰ (بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. ۱۳۶ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰ (گاز)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… ۱۶
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو ۴
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیرو
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… ۵۰۰ لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. ۶۶ لیتر
مشخصات فنی دنا با موتور توربوشارژ
نوع موتور …………………………….. EF7TC
تعداد سیلندر ……………………….. ۴ خطی
حجم موتور ………………………….. ۱۶۴۸ سی سی
قطر سیلندر …………………………. ۷۸.۶ میلی متر
کورس پیستون ……………………. ۸۵ میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. ۱۵۰ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ (گاز / بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. ۲۱۵ نیوتن متر در دور ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ (گاز / بنزین)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… ۱۶
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو ۴
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS)
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… ۵۰۰ لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. ۶۶ لیتر
جمال
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱خسته نباشید اینم شد طراحی
واقعا که افتضاحه بابا این سمند رو ول کنید یه ماشین با حال طراحی کنید حالشو ببریم
سعید
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱پلاتفرم 405 گویا قراره جای پیکان رو پر کنه ! حالا حالاها دست بردار نیستن و احتمالا تا سالهای متمادی باید همینها رو تحمل کنیم .
معین
۴ اردیبهشت ۱۳۹۱دوستان یه کم واقع بین باشین وقتی 135 سال پیش مردم ایران کاربرد چرخ رو فقط برای فرغون میدونستن کارل بنز اولین خودروی دنیا رو ساخت . حالا هم کاملا طبیعیه که الان اونا اس 500 بسازند ما هم پراید! تنها فرق این دوران با زمان قدیم اینه که حالا چون از همه دنیا خبر داریم با این چیزا قانع نمیشیم…
سهیل
۹ خرداد ۱۳۹۱معین جان حرفتو کاملا قبول دارم ولی دلیل نمیشه بگیری بخوابی که قبلا و گذشتگانت چی بودن
خواستن توانستن است
ولی دلیل نمیشه ماشین اشغال تحویل مردم بدن
ایران ما مشکلی که داره فقط اینه کسی رو کار میدن که بند پ داشته باشه مدرک مهم نیست
ارش
۱۶ خرداد ۱۳۹۱سلامبا عرض معذرت دوستان گرامی تا موقعی که ایرانخودرو و سایپا تو این مملکت وجود داشته باشه هیچ خودرو سازی ظهور نمیکنه که خودروی در حد ایرانیها بسازهو این باعث تاسفه
شیما
۹ خرداد ۱۳۹۱اولین تمدنی که از چرخ برای حمل و نقل استفاده کرد ایرانی ها بودن اما خب دوست ندارن در این باره صحبت کنن … تنها دلیلی هم که نتونستیم جایگاه واقعی خودمون رو پیدا کنیم استعمار و مدیران نا کارآمد بوده و اخیرآ هم سودجو
5000 سال پیش هم ایرانی ها با استفاده از انرژی برق تزئینات برای شمشیر درست میکردن ولی احتراع برق به نام ادیسون ثبت شده در صورتی که ادیسون فقط لامپ رو اختراع کرد و گرنه انرژی برق قبلآ استفاده شده بود
مهدی
۹ خرداد ۱۳۹۱چه حرفه بکری
yashar
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱در مورد طراحی این خودرو حتما این صفحه رو یبار ببینید!
http://www.pedal.ir/%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C/%D8%B3%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%DB%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF-sut-1-%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D8%AA-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DA%A9/
hamid
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱آخه من نمیدونم اینا چرا به جوون ها میدون نمیدن تا ببینن که جوانان ایرانی چیکار میکنن!؟؟!!
لازم به ذکر نیست که بگم بهترین طراحBMWایرانیه یا رییس ناسا ایرانیه و یا بهترین گروه هکر برای ایرانه و…(البته اینا هیچکدوم توی ایران نیستن)
یعنی یا توی ایران نمیشه جوون ها خودشون رو نشون بدن ویا…
در کل ما که این دو شرکت خودرو سازی داخلی رو تحریم کردیم و الآنم ی خودروی چینی داریم که الحق خیلی خیلی از تولیدات خودمون بهتره
امیدوارم روزی برسه که خودرو سازی و… ما از انحصار در بیاد تا ببینید که همین جوون هایی که بهشون میدون نمیدن چه کارهایی که نمیکنن
شینوبی
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱اول یه تشکر و قدر دانی از تمام کارکنان شرکت ایران خودرو
و بعد هم گله از کارکنان ایرانخودرو
ایرانی خیلی با استعدادا تر از این حرفاست
پویا
۲ خرداد ۱۳۹۱همون که خودت گفتی
ما می گیم خر نمی خوایم پالون خر عوض می شه
بابا این به اصطلاح صنعت خودروسازی ملی 100 سالشه هنوز یک خودرو که تو دنیا بگیم اینم ایرانیه نساخته اونم با این همه حمایت
تعرفه 100% ورود خودرو باعث شده خودروساز داخلی توی بازار بی رقیب هر چرندی رو به هر قیمت که خواست به خورد ملت بیچاره بده
تعرفه خورو بردارید تا لااقل این خودروسازهای داخلی یکم به خودشون بیایند شروع کنند به رقابت اینجوری هم مجبورند کیفیت و هم قیمت رقابتی بدند
دسکگه هر چی گل به سرمون زدند بسه تا زمانی که تعرفه واردات خودرو برداسته نشه همین آشه و همین کاسه
يوسف
۸ خرداد ۱۳۹۱سلام به دوستان گلم
10 فروردین 91 به مغازه میوه فروشی سر کوچه مراجعه کردم . همه میوه ها رو خریدم . گفتم موز ندارین؟
فروشنده پاسخ داد کیلویی 3600 تومان
گفتم چه خبره؟
گفت به فرموده در مورد جناب موز اعلام کردند کیلویی 1200 تومن و تاجرش همه رو فرستاده سردخونه و یک جورایی قاچاق شده.
گفتم پس من نمی خرم
گفت اولین شخصی هستی که می گین نمی خرم
دفترش نشون داد گفت کدو کیلویی 4000 هزار تومن بود به شب نمی رسید تموم می شد الان شده کیلوی 1200تومن . شبا می ریزیم دور
موز کیلویی 1200 بود 6 کارتن می فروختیم
الان که شده 3000 خرده ای روزی 30 کارتن می فروشیم
قانون فرهنگ ایرانی مثل خیلی چیزهای دیگه
هرچی که گرون میشه اینقدر هل می زنن تا نایاب میشه
نخرید نخرید .خواهش می کنم التماس می کنم نخرید تا بین تک تک همه ما فرهنگ سازی بشه و هر چیزی به شکل صحیح و در قالب یک فرهنگ درست به ما عرضه بشه
از کوزه همان تراود که در اوست
دوستون دارم سالی خوبی داشته باشید.
مهدی
۱۰ خرداد ۱۳۹۱فقط میتونم بگم:آدم حسابی,حرف حسابی
حسین
۸ خرداد ۱۳۹۱دنا فقط طراحی خارجیش ساخته شده و نمای داخلی فقط در حد طراحی هست و هنوز خبری از ساختش نیست
مثل رانا که بعد از چند سال قراره بیاد توبازار
دنا حالا حالا ها وقت داره
سمند را برداشتن گریم کردند شده دنا
بابا برید یه چیز جدید بسازین نه یه آشغال را هی هم زدن
کیا
۹ خرداد ۱۳۹۱عمرمون رفت همش شد حسرت این چیزا دو تا خودرو ساز داریم که هر جور می خواهند مردم رو نادیده می گیرند مردم که به قولی ولی نعمتند .عرزه تولید با کیفیت و با قیمت رقابتی هم ندارند فقط می گن اشتغال ایجاد کردیم. بابا اگه تویوتا امده بود ایران هم تا الان میلیارد ها لیتر سوخت هدر نرفته بود هم جوون کلی انسان ضایع نمیشد هم کیفیت جهانی بود هم قیمت جهانی هم اشتغال هم رضایت مردم الحق همین رضایت مردم به تنهایی کافیه.
sunmartin
۱۰ خرداد ۱۳۹۱درسته که در صنعت خودرو عقب هستیم اما 33 سال پیش سالانه 6400 دستگاه خودروی هیلمن و پیکان به ارمنستان و لهستان و رومانی صادر میکردیم اون خودرو در زمان خودش حکم تویوتا آریون یا فورد فیستا رو داشت (با در نظر گرفتن تکنولوژی آن زمان) اما الان با گذشت این همه سال باز هم داریم همون موتور یا موتور های مشابه با تکنولوؤی دهه 80 میلادی رو تولید و بروی تنها سه پلت فرم “پژو 405” “پراید” “پؤو 206 ” میذاریم با تغیرات جزئی و کودکانه اما در این مدت کره که در صنعت خودرو خیلی جوان تر از ماست و دیر تر شروع کرده خودروی کیا موتورز رو جز بهترین طراحی بهترین ایده و بهترین پلت فرم در سال 2011 میبینه (گذارش کامل در سایت “پدال” موجود هست)و یا ترکیه که فقط مونتازکار بود امروز “سوپر اسپرت ” تولید کرده که کمتر کشوری حتی قادر به طراحی اولیه اون هست من پیش بینی میکنک کشورهای “ترکیه” کره جنوبی,”چین” و مالزی در آینده در مبحث خودرو حرف های زیادی رو برای گفتن داشته باشن.پس بیاید دست در دست هم میهن خویش را کنیم آباد
علي
۱۲ مهر ۱۳۹۱کجای پیکان حکم تویوتا آریون رو داشت؟؟؟پیکان بدترین خودروی تاریخ انگلیسه(مقایسه کن با بقیه ماشین های انگلیسی مثل رولزرویس،بنتلی،جگوار،لوتوس و ..)کارخونه اصلی(تالبوت)هم وقتی ایرانخودرو پیکان رو ازش میخرید ورشکسته بود،منتها چون سران اون موقع رابطه خیلی خوبی با انگلیسی ها داشتن برای نجات دادن کارخانه تالبوت پیکان رو خریدن و کلی از پول مملکت رو دادن به تالبوت تا از ورشکستگی دربیاد.
اینم قصه پیکان و نجات یک شرکت انگلیسی از ورشکستگی.
علی
۱۰ خرداد ۱۳۹۱این ایران خودروهم استادمونتاژکردن است معلوم نیست ازروی کدوم ماشین رفته مونتازکرده
amin
۱۱ خرداد ۱۳۹۱معلومه دادا از سمند
amin
۱۱ خرداد ۱۳۹۱خر همون خره دادا فقط پالونش عوض شده…
amir
۱۱ خرداد ۱۳۹۱زشت ترین خودرویی که دیدم اصلا جلوش با عقبش همخونی نداره
عطا
۱۱ خرداد ۱۳۹۱باز هم تقلید تقلید تقلید. نه نو آوری، نه خلاقیت، واقعا واسه ایران خودرو متاسفم.
دوستان این ماشین از نمای جلو از سوزوکی گرند ویتارا و در نمای عقب از کیا ریو کپی برداری شده. اونم کپی برداری ناشیانه. اگه طراحی این خودرو رو می دادند دست چینیها خیلی بهتر از این کپی می کردند چرا که استاد کپی کردن هستند.
کنسول وسط این گاری جدید هم از هیوندای سوناتای 2012 کپی برداری شده.
خودتون قضاوت کنید.
sunmartin
۱۱ خرداد ۱۳۹۱عطا من هم در کامنت های اول این پست گفته بودم که نمای جلویی گراند ویتاراست که بد هم نشده ولی قسمت عقب رو خوب نیومدی در قسمت عقب از طراحی محصول toyota کمری مدل های بین 2004-2006 الهام گرفته در “تریم” داخلی از خودروهای گروه کیا-هیوندا الهام گرفته یعنی مانیتور بین دو ورودی سیستم گرمایشی -سرمایشی و داشبورد کپی شده از کیا سورنتو -نشانگرها و آمپرها کپی شده از کیا اسپورتیج 2 درب فقط با تغییر رنگ به یخی ولی من نمای داخلی و ظاهری این خودرو رو قبول دارم اگه با همین کیفیتی که در عکس ها میبینیم بیرون بیاد
navid
۲۰ خرداد ۱۳۹۱1-مردشور
رینگ
چراغ
چرخ
رنگ
یورو4
ABS (که سر دس انداز ها….)
گازشو (اخه ادم هم ماشین گازی سوار میشه)
همشونو ببره
حسین
۲۶ خرداد ۱۳۹۱دوستان، من هم قبل از این که وارد صنعت خودرو بشم همین نظرات رو داشتم که البته می دونم از سر دلسوزی برای کشور هست و این که همه ما دوست داریم مثل کشورهای پیشرفته، خودروساز باشیم و سرمون رو بالا بگیریم. اما وقتی وارد این حرفه شدم دیدم از دور قضاوت کردن و برای ایران خودرو و سایپا نسخه پیچیدن چندان هم درست نیست چون وقتی وارد این صنعت شدم و مسایل پیچیده ای رو که قبل از اون اصلا فکرش رو هم نمی کردم، دیدم، متوجه شدم که به این سادگی ها هم نیست. مثلا همه دوست دارند ایران خودرو هم مثل هیوندای سالی 10 مدل خودرو بزنه اما نمی دونند که اولا هزینه طراحی برای ما بسیار بالاتر از اوناست و ثانیا اونا هزینه طراحی خودرو جدیدشون رو ظرف چند ماه از فروش اون خودرو به دست میارن چون تیراژشون بالاست اما ما چون تیراژمون کمه این هزینه طراحی سالها طول میکشه تا تازه یر به یر بشه وگرنه طراحی یک خودرو جدید کار شاقی نیست.
از همه اینها گذشته، مشکلاتی که ما در کشور داریم رو کره ای ها کمتر دارند و بخش صنعت در بستر مناسب تری کار می کنه و طبیعتا شکوفا هم میشه.
ممنون از توجه شما
گلی
۲۸ مرداد ۱۳۹۱دوست عزیز مطمئن باشید توی این سرزمین اونقدر افراد تحصیلکرده و با استعداد در زمینه طراحی خودرو هستن که حاضرن با کمترین هزینه بهترین و استانداردترین طرحها رو ارائه بدن.
اینکه هزینه طراحی بالاست به هیچ وجه توجیه خوبی نیست.مگه شرکتهای خودروسازی ایران که قیمت ماشینهای بی کیفیتشون رو دولا پهنا با ملت حساب می کنن کم درامد دارن که حالا لنگ هزینه طراح باشن؟؟؟!!!
کیهان
۲۷ خرداد ۱۳۹۱سرنوشت هیچ ملتی عوض نمیشه مگر اینکه اون ملت خودش بخواد و سرنوشت خودشو عوض کنه- اینو یادتون باشه تا وقتی ما عین ندید پدیدا این ماشینای دره پیته اینارو میخریم و صدامونم درنمیاد یعنی جرئت ندارین چون توسری خور بار اومدیم همین آشه و همین کاسه
شپش ماشینی
۳۱ خرداد ۱۳۹۱دوست گرامی
وقتی مردم درامدی ندارند و تعرفه های سنگین روی ماشینهای خارجی بسته میشه و ملت هم احتیاج به ماشین دارند چاره ای جز خرید ماشینهای ایرانخودرو باقی نمیمونه و البته این سیاست شرکت ایرانخودرو است با هماهنگی گمرک تا محصولات خودشون به فروش برسه
علیرضا
۲۴ تیر ۱۳۹۱عطا جان شما در هر کامنتی که در این سایت گذاشتی حرف بی خود زدی.
حسین
۲۴ تیر ۱۳۹۱سمند را تصور کنید چراغ عقب و جلو و سپر و گلگیر و جلو پنجره را عوض کنین سپس چشم ها را بسته و باز کنید و دنا را ببینید
راستی طراحی داخلی ماشین را هم ببینید زمین تا آسمون با این عکس های ساختگی فرق داره
واقعا که فرقون سازند نه خودرو ساز
برید همه مثل پارس خودرو فقط مونتاژ کنید بعد هم کلاس بذارین سازنده با کیفیت ترین خودرو داخلی
دانیال
۲۵ تیر ۱۳۹۱با سلام.دوستان عزیز شما اگر یه سری به خودروی سوزوکی گرند ویتارا شاسی بلند بزنید میبینید که جلوی خودروی دنا خود گرند ویتاراست و گلگیر های جلو همون گلگیر های سمند هستش بابا یه بارهم که شده یه ماشین بصورت کامل طراهی کنید یا موتورش همون موتور های قبلی یا نصف بدنش 206.405.یاسمنده.با تشکر
حسام
۲۶ تیر ۱۳۹۱دوستان عزیز ایران خودرو پلت فرم این ماشین که سمنده! طراحی داخل ماشین رو که کپی فرمودین از هیوندای سوناتای YF که قطعا از نظر کیفیت یک هزارم اون هم نیست…. بهتره به جای اینکه ماشین های در قالب ویترینی بسازیم با کمی خلاقیت و ابتکار اقلا طرحی رو ارایه بدهیم که بقیه مهندسان ایران زمینمان را زیر سوال نبریم… طراحان ایران خودرویی که جای خود دارند!!!!
مهدی
۲ مرداد ۱۳۹۱بعضی وقتهاکارهاییکه این شرکتها میکنندبه حدی شرم آوره که آدم از این صنعت و عوام فریبی اونا بیزار میشه.مثلا بیش از بیست ساله که ما از پرایداستفاده میکنیم فقط ماشین بیست سال قبل رو با الان مقایسه کنید تنهاتغییرات اون در چراغها بوده وبا عناوین مختلف 131 ،132 واین قبیل چرندیات مردم رو سر کار گذاشتندتا بتوانند جنسهای بنجول رو به مردم با قیمتهای مختلف بفروشند. به طور کلی باید گفت صنعت خودرو که سرآمد تمام صنایع ازلحاظ درآمد شده است نوعی بی اعتمادی را به سبب تولید اتومبیلهای بی کیفیت و غیر استاندارد در مردم ایحاد نموده است وقتی ما وسیله ای را که هر روز مقابل دیدگانمان قرار میگیرداینگونه می بینیم پس چگونه میتوانیم دیگرکالاهای تولید داخل را با اطمینان استفاده کنیم درحالیکه صنعت خودرو همه چیز را تحت الشعاع خود قرار داده است
sasan
۹ مرداد ۱۳۹۱دوستان این درست نیست که قبل از آمدن به بازار این خودرو را مورد نقد قرار بدهیم برخلاف تمامی محصولات ایران خودرو این خودرو طراحی داخلی و خارجیه زیبایی داره پس از روی کینه حرف نزنیم البته من از ایران خودرو و محصولاتش متنفرم اما رو هوا حرف زدن ناراحتم میکنه چون این ماشین اگه یه چیز خوب داشته باشه اون هم طراحیشه آقا جمال روی حرفم با شماست
شپش ماشینی
۱۰ مرداد ۱۳۹۱دوستان ایرانخودرو هنوز موفق به ساخت طراحی داخلی این خودرو نشده و مطمئن باشید بر فرض محال اگر هم بسازه میزاره روی مدل ای ال ایکسش که ما ها توان خریدشو نداریم با قیمت 25 ملیون اخه بی انصافی هم حدی داره متور 405 کجاش 25 ملیون می ارزه
مسعود
۱۰ مرداد ۱۳۹۱ماشینش عالیه نه برو بچ؟
مسعود
۱۰ مرداد ۱۳۹۱ماشین ملی ماست پس باید مثل سرمایه ملی ازش همایت کنیم خواهشن مطلب نا مربوط نفرمایید
مهدی
۱۱ مرداد ۱۳۹۱یه چراغ جلو داره برا معرفیش تو تمام سایتا میزنی دنا یه چراغ جلو ماشین میاد برات
که چی داشبوردش هم که تقلبیه و اجرا هم ک نمیشه . حتما داشبورد پیکان بار رو میزارن .
عقب بی ام دبلیو . جلو سوزوکی ویتارا. داخلی هیوندا بغل هم سمند …. چه شود!!!