ایران خودرو

خودرو ملی دنا

ایران خودرو برای خانواده خودرو ملی خود، عضو تازه ای را معرفی نموده که به نام دنا نامگذاری شده است. این خودرو جدید بر پایه و اساس و پلاتفرم سمند بنا می شود. با این حال قرار است با نصب کلیه تجهیزات ممکن در آن تبدیل به لوکس ترین و گران ترین عضو خانواده سمند درآید.

خودرو ملی دنا

مشخصات اعلامی این خودرو با مشخصات سورن ELX تفاوت چندانی نمی کند. اما تغییرات در نمای ظاهری آن، باعث ایجاد تنوع و هویتی جدید برای آن شده است.  این امر می تواند به بازارهای صادراتی سمند و سورن (که معمولاً تحمل یکنواختی و طراحی تکراری را ندارند) نفس تازه ای ببخشد.

این خودرو با طراحی خشن تر و اسپورت تر نسبت به سورن و با قیمت مشابه آن ، رقیبی برای سایر محصولات ایران خودرو نظیر پژو پارس و سورن خواهد بود. خودرو دنا در سال ۹۱ وارد بازارها خواهد شد و اعلام شده که از نظر ایمنی و زیست محیطی، مطابق آخرین استانداردهای اروپا خواهد بود. تولید این خودرو نیز در سال اول ۳۵ هزار دستگاه و به تدریج تا ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

این خودرو مجهز به دو کیسه هوا، کمربندهای ایمنی با نیروی پیش کشنده، ستون فرمان جمع شونده در هنگام تصادفات و ترمزهای ABS خواهد بود. موتورهای آن نیز از خانواده موتور ملی EF7 و در دو نوع عادی و توربو شارژر می باشند.

از نظر امکانات رفاهی نیز می توان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، سیستم کمک پارک عقب، آیینه های برقی، تنظیم زاویه نور چراغهای جلو، سیستم ضد سرقت و سایر امکانات (مشابه سورن) می باشد.

طراحی داشبورد و کنسول آن برخلاف انتظار با مدلهای سورن متفاوت است و از هیوندای سوناتا اقتباس گردیده اما ممکن است بعلت هزینه بالای تولید و قالبهای مجزا، نهایتاً داشبورد سورن را روی آن ببینیم. و یا این داشبورد را در نهایت روی مدلهای سورن هم ببینیم. (این داشبورد جدید که بسیار زیبا هم هست، هنوز ساخته نشده است و تنها درعکسها وجود دارد و نمونه های تولیدی با داشبورد سورن به نمایش درآمدند)

قیمت خودرو دنا بین ۱۴ میلیون برای مدل پایه با موتور EF7 بنزینی تا ۲۵ میلیون تومان برای مدل EF7 توربو متغیر خواهد بود.

نکته قابل ذکر در مورد این خودرو، تبلیغات وسیع و جنجال خبری و رسانه ای و اعلام رونمایی یک خودروی کاملاً جدید و ایرانی و پیشرفته از سوی ایران خودرو بوده که حتی مراسمی بزرگ با حضور وزیر صنایع را نیز شامل گشته است. باید پرسید که تغییرات در خودروی سورن و فیس لیفت این خودرو با پلاتفرم دهه ۹۰، اینچنین پرهیاهو گشته است؟ واقعاً سقف انتظاراتمان از خودروسازی کشور با این همه حمایت دولتی و محرومیت مردم از داشتن خودروهای روز و ارزان، چنین پایین آمده که برای هر تغییر جزئی وزیر مملکت را وادار به رونمایی و دست زدن و تحسین های مبالغه آمیز کنیم؟ آیا بهتر نیست ایران خودرو بجای چنین شوهایی از موتورهای قدیمی و پرمصرف سمند و پژو دست بردارد و همین موتور EF7 یادشده را که اکنون تنها در کاتالوگها و تبلیغات دیده می شود، به خط تولید باز گرداند؟ آیا بهتر نبود بجای ساخت مدلهای مشابه ۴۰۵، پارس، سمند، ال ایکس، سورن، سریر و اکنون دنا که همگی بروی پلاتفرم قدیمی ۴۰۵ بنا شده اند، کلیه هزینه های طراحی و تولید این مدلها را صرف یک پلاتفرم جدیدتر و امروزی می کردند؟ دوستان ایران خودرو ظاهراً فقط به تعویض پالان می اندیشند! خر یادشده (پلاتفرم ۴۰۵) مرگ ندارد. نظر شما چیست؟

مشخصات فنی خودرو دنا
ایمنی
o مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
o مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
o مجهز به کیسه های هوای جانبی (برخی از مدل ها)
o مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو (جلو)
o مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
o ستون فرمان جمع شونده در تصادف
o چراغ های مه شکن جلو و عقب به همراه چراغ های ایمنی درها

رفاهی
o مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک (کلیه مدل ها)
o سامانه فرمان برقی (مدل ایی ال ایکس)
o سامانه ورود بدون کلید
o آینه های جانبی برقی
o سامانه کمک پارک عقب
o رادیوپخش CD/MP3 با مانیتور چندرسانه ای (مدل ایی ال ایکس)
o ستون فرمان قابل تنظیم
o کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان (مدل ایی ال ایکس)
o آینه های جانبی برقی (تاشو برقی با گرمکن برای مدل ایی ال ایکس)
o هندزفری بلوتوث
o شیشه های سولار رنگی
o زیرآرنجی جلو و عقب
o قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
o صندلی های برقی جلو

عملکردی
o برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
o قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای
o رینگ اسپورت آلومینیومی

o    سامانه ضد سرقت immobilizer
o    قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو

زیست محیطی
o    مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو۴ قابل ارتقا به یورو۵

مشخصات فنی دنا با موتور EF7
نوع موتور …………………………….. EF7NA
تعداد سیلندر ……………………….. ۴ خطی
حجم موتور ………………………….. ۱۶۴۸ سی سی
قطر سیلندر …………………………. ۷۸.۶ میلی متر
کورس پیستون ……………………. ۸۵ میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. ۱۱۵ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ (بنزین)
حداکثر قدرت ………………………. ۱۰۵ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ (گاز)
حداکثر گشتاور …………………….. ۱۵۵ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰ (بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. ۱۳۶ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰ (گاز)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… ۱۶
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو ۴
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیرو
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… ۵۰۰ لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. ۶۶ لیتر

 

مشخصات فنی دنا با موتور توربوشارژ
نوع موتور …………………………….. EF7TC
تعداد سیلندر ……………………….. ۴ خطی
حجم موتور ………………………….. ۱۶۴۸ سی سی
قطر سیلندر …………………………. ۷۸.۶ میلی متر
کورس پیستون ……………………. ۸۵ میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. ۱۵۰ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ (گاز / بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. ۲۱۵ نیوتن متر در دور ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ (گاز / بنزین)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… ۱۶
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو ۴
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS)
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… ۵۰۰ لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. ۶۶ لیتر

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴۳۳ دیدگاه‌ها

  1. امید

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با تشکر از هوشیاری همه دوستان عزیزی که مطالب آنها را خواندم چگونه میتوان نام تولید را بر صنایع مونتاژ گذاشت وچه خوب متوجهند ایرانیان ،افسوس که دستهای سودجو وشیاد اجازه بروز استعدادهای واقعی ایرانی را نمیدهند،[…] و […] و…..و پرسودترین شرکتهای کلاهبردار داخلی با افتضاح ترین محصولات مونتاژ شده هستند

  2. امين

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    مهندس ارشد بی ام و ایرانی است

  3. محمد

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    این هم گلی است مثل گل های قبلی

  4. saman

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    این که همین کیزاشی خودمونه…

  5. سعید

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    برای ورشکسته شکن هر چه زودتر دو خودروساز قاتل مردم جمیها صلوات بلند…الهم صلی علی محمد وآل محمد

    1. محسن

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (29 ديدگاه)

      بزارین اینرو بزنن ببینیم چند مرده پخن!ولی انصافا امکاناتش خوبه و باید واسه ی موتورش دندون تیز کرد.

  6. omid

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    واقعاً نوبره

  7. امیر

    ۵ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    مسئولین فک میکنن ملت نفهمن….این افزایش قیمت خودرو های وارداتی هم برا اینه که قیمت محصولات خودشونو بالا ببرن تا مردم قدرت خرید وارداتیا رو نداشته باشن و بیان سراغ خودروهای داخلی که قیمتشم کم کم داره میره بالا

  8. حسام

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این هم مثل رانا فقط اون از روی 206 این از روی همون سمند بی ریخت درهای سمند بدون زه دقیقان فقط چراغ های عقب و جلو توش هم که یاد گرفتن جدیدا عوض کنن مثل سورن شده مثلا

  9. احسان

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اولا به حسام جان بگم دقیقا رو اینجور می نویسن. دوما منم با نظر شما گه میگیت فقط ظاهر ماشین رو عوض میکنن کمی موافقم اما اگه بریت تاریخچه کارخانه های ماشین سازی های بزرگ رو بخونید چند روز یا چند ماه به اینجای که حالا هستند نرسیدند… باید صبر کرد زمان لازم است

    1. کماندار

      ۱ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (309 ديدگاه)

      اقا!
      مگه نه که صنعت خودرو سازی ما 30 سال پیش از کره جلو بود الان نظرت چیه که ما یه سمند رو با تغییرات جزئی از 2000داریم میزنیم اونام سوناتا نیزنن از 2000 بعد تفاوت سوناتا 2000با 2012 روببین و بعد تفاوت سمند 2000با 2012 که میشه همین سورنها با داشبورد جدید!

      1. علي

        ۱۲ مهر ۱۳۹۱
        سوابق: (9 ديدگاه)

        روی چه حساب میگی که صنعت خودروسازی ایران 30 سال پیش از کره جلو بوده؟؟؟
        ایرانخودرو و هیوندای با هم مونتاژ رو شروع کرده اما هیوندای فورد مونتاژ میکرد،ایرانخودرو هم پیکان تالبوت رو، تازه اونها مرکز تحقیقات و توسعه داشتن اما ایرانخودرو تا دهه 60 این مرکز رو نداشت،چون هدف انگلیسی ها از تاسیس این کارخونه فقط موناژ بود.تازه

  10. مهیار

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    ایران خودرو با خودروی ملی دنا اثبات کرد که مرسدس بنزسری s و بی ام و سری هفت هیچی نیستند و این دو شرکت کلاه بردار هیچ جایی در بازار ندارند مردم خواستار تعطیلی هر چه زود تر انها هستند (شوخی کردما جدی نگیرین)

  11. ناصر

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من از دولت ایران که تمام عملکردایران خودرو زیرنظر آنهاست درخواست میکنم این خودروهای ساخت داخلو کلاجمع کنن وبجاش چهارچرخهای حمالی که عمر زیادی هم دارن بسازن چون نیازی به آپشن نداردچون مهندسای … خودرو فقط به درد همین کار میخورن

  12. رضا زم ق

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود بر شما عزیزان
    با توجه به افزایش نرخ خودرو ایا نرخهای دنا نیز ثابت میماند یا خیر.ایاتولیدان شروع شده است.بیش فروش ان از کی اغاز خواهد شد.
    با سباس از شما…

  13. hossein

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین عالی میباشد

  14. رضا

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    اون که دنا بود یعنی همون 206 با چراغ های اسپرت اینم دنا میدونی چندوقته فقط عکسهاش رو دارم میبینم حتی نکردن یه نمونه بزنن عکس واقعی بزارن همه عکساش طراحی شده و فتوشاپ این سمند nx7 هم که بگم خر همون خر فقط پالونش عوض شده

  15. mamali

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین آشغالیه

  16. احمد

    ۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام،ازجلوشبیه کمپرسی 1921 وازپشت شبیه فیات های50سال پیشه.میگم این همه نبوغ ازکجاشون درمیاد؟

  17. مجتبي

    ۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    دوستانی که خیلی دوست دارن این خودرو را زودتر بخرن
    لطفا یک سمند تصادفی بخرید چراغها و جلو پنجره سوزوکی ویتارا را روی آن مونتاژ کنند آن وقت ماشینی خواهند داشت که هنوز ایران خوردو به بازار نداده دارند

  18. رضا ع

    ۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    […]خودرو یعنی ،
    طراحی دزدی و یا مونتاژ با کیفیت پایین ،
    قیمت بالا و نا عادلانه ،
    تنوع در رنگ یعنی بهونه واسه بالا بردن قیمت ،
    فعلا هم که شده قطعات چینی و هندی که واقعا فاجعس ،
    نمونه ی ملموسش 206 که گویا مدلهای پایینش از کیفیت بهتری برخورداره ،
    با این سبک فروش و تولیدات هیچ کارخونه ای راه به جایی نمی بره ،
    یا ورشکستگی و دریوزگی ، یا تغییرات بزرگ
    مسئولین تصمیم بگیرن …

  19. دوست

    ۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهتر از هیچییه! ولی بازم گرونه!

  20. بهنام

    ۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    کیا بعد از ایران خودرو شروع به خودروسازی کرد کیا به کجا رسیده ایران خودرو به کجا سایپا که…..

  21. بهنام

    ۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    هیوندای هم تقریبا با ایران خودرو شروع به کار کرد اون هم مثل کیا ببین چه پیشرفتی کرده ما فقط پس رفت میکنیم این هم وب سایتمه http://www.jhankodro.blogfa.com

  22. هادی

    ۲ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    یعنی چی آقا رضا؟!حیف این شترگاوپلنگ ملی نیست با هین همه امکانات؟هههههههه شوخیردم به دل نگیر!

  23. هادی

    ۲ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    تصحیح: این همه امکانات! شوخی کردم! آخه این سوپراسپرت ملی حواس واسه آدم نمیذاره که!ههههههه

  24. علی

    ۳ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    مشکل اساسی ایرانخودرو موتور است که ندارند و یا مشکل دارد وگرنه حتی چینی ها هم ظاهر ماشین را خوب طراحی می کنند تازه میروند موتور تریتک را از برزیل می خرند و روی ماشین خود می گذارند که موتور کم مصرف و خوبی است ولی اینها پول خرج نمیکنند فقط پول خوب می گیرند!!!!!!!

  25. amin

    ۹ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    نمای بیرونی نا متوازن است ولی داخلش خداییش خوشگله اگه …اگه… اینطور باشه

    1. احمد.ف

      ۹ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (444 ديدگاه)

      نمای داخلی عینا سوناتای جدیده فقط با فرق در آرم وسط فرمون و عمرا در مدل تولید شده این داشبوردو روش بذارن!

      1. کماندار

        ۱۱ مهر ۱۳۹۱
        سوابق: (309 ديدگاه)

        منم بعید میدونم..از ایران خودرو بعیده از این خرجا یکنه یحتمل جای سیستم صوتی و مانیتورش یه تیکه پلاستیکه زشت میچسبونه که معلومم هست اینجا حای یه چیزی بوده که الان نیست!

      2. احمد.ف

        ۱۱ مهر ۱۳۹۱
        سوابق: (444 ديدگاه)

        چرا الکی منفی میزنید؟
        http://www.netcarshow.com/hyundai/2011-sonata/1600×1200/wallpaper_3d.htm
        http://www.netcarshow.com/hyundai/2011-sonata/1600×1200/wallpaper_3a.htm
        معلومه ایرانخودرو اومده دیده که چقدر طراحی داخلی سوناتا قشنگه اومده یه رندر سه بعدی گذاشته رو سایت گفته اینم داشبورد ما!! یعنی فکر کردین اینا طراحی میکن؟؟؟

  26. امیر

    ۱۹ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    صنعت خودرو سازی ایران و کره جنوبی در یک سال و باهم شروع شد اما اونا کجا هستند ما کجائیم. کره سوناتا و آزرا و … تولید میکنه ایران پراید 141 روآ سال. خودتون قضاوت کنید

  27. کیهان

    ۱۹ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (110 ديدگاه)

    این جمله نویسنده محترم بسیار صحیح و قابل تحسین است

    “دوستان ایران خودرو ظاهراً فقط به تعویض پالان می اندیشند! خر یادشده (پلاتفرم 405) مرگ ندارد”

    به واقع چنین است….!!

  28. عليرضا

    ۱۹ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به نظر من که فعلا نیاد چون قرار بود اسفند 90 وارد چرخه بازار شود اگرم بیاد طرح داشبوردش فرق میکنه با چه قیمتی بیاد خدا میدونه

  29. آرش

    ۱۹ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جلوش کاملا کپیه سوزوکی ویتارا هست!!!!!

  30. آریو

    ۱۹ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (206 ديدگاه)

    به نظر من ماشین قشنگیه . عکس هایی که از رونمایی این خودرو در سایت ها گذاشتن نشون میده نمای بیرونی همینه ولی نمای درونی مثل سمند سورنه و اصلا شبیه این عکسایی که در بالا یا خود سایت ایران خودرو گذاشته نیست و حتی غربیلک فرمان هم ساده ست و هیچ دکمه ای روی آن نیست . اما در سایت ایران خودرو نوشته : کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان
    فکر میکنم ایران خودرو یه تیکه پلاستیک بچسبونه وسط فرمون به عنوان جاکنترلی ، و کنترل رو اونجا جاسازی کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا