در حال حاضر در بازار خودروی کشورمان در بخش زیر بیست میلیون تومان هیچ خودروی صفرکیلومتری حضور ندارد؛ بنابراین کسانی که با بودجهای زیر بیست میلیون تومان قصد خرید خودرو دارند بهناچار باید سراغ نمونههای دستدوم بروند. در بازار دستدومهای این رنج قیمت، اگر به دنبال خودرویی مدلبالا و کم کارکرد باشید، گزینهٔ اول خانوادهٔ پراید است که به دلیل فراوانی و ارزانی قطعات و همینطور استهلاک و هزینههای نگهداری پایین بسیاری به سراغ آن میروند؛ اما اگر در همین بازار از پراید خسته شده و به دنبال خودروی دستدومی مدلبالا و کم کارکرد هستید، دو گزینهٔ نسبتاً مناسب دیگر هم حضور دارند. این دو خودرو، پژو روآ سال و سایپا تیبا هستند. به همین دلیل در ادامه مقایسهای خواهیم داشت میان این دو خودرو در بازار دستدومهای ارزانقیمت.
معرفی
پژو روآ در اصل نسخهٔ بهسازی شدهٔ پژو آردی است که خود ترکیبی از پژو ۴۰۵ و پیکان بود. روآ در سال ۱۳۸۵ به بازار آمد تا در نبود پیکان نقش ارزانترین محصول ایرانخودرو را بازی کند. سپس این شرکت در سال ۱۳۸۸ نسخهٔ بهسازی شدهٔ روآ را با نام روآ سال معرفی کرد که تغییراتی در پیشرانه و ظاهر آن ایجاد شده بود؛ اما در سوی دیگر تیبا نخستین خودروی بهاصطلاح ملی سایپا محسوب میشود که در سال ۱۳۸۷ رونمایی شد؛ اما تیبا هم در اصل ترکیبی از پراید و ریو است و در بسیاری از قطعات با این دو خودرو اشتراک دارد؛ اما ترکیب ۴۰۵-پیکان بهتر عمل خواهد کرد یا پراید-ریو؟ در ادامه خواهیم فهیمید.
طراحی ظاهری
طراحی بیرونی روآ سال بهصورت کامل با پژو ۴۰۵ یکسان شده است که این یکی از تغییرات مهم آن نسبت به نسخهٔ قبلی است؛ بنابراین در روآ شاهد طراحی کاملاً آشنایی هستیم که چندین سال است در ۴۰۵ آنرا در هر کوی و برزنی دیدهایم و نمیتوان بیش از این در مورد آن چیزی گفت چراکه کاملاً قدیمی و تکراری شده است. تنها تفاوت ظاهری روآ سال با پژو ۴۰۵، مشکیرنگ بودن سپرها و لوگو و نوشتههای عقبی است و غیرازاین کاملاً با ۴۰۵ یکسان است.
تیبا اما هرچند به لطف مواردی چون سپرهای یکپارچه و همرنگ بدنه، طراحی مدرنتر و بروزتری نسبت به روآ دارد اما این به معنای زیباتر بودن آن نیست چراکه تیبا را خصوصاً در نمای عقب هرگز نمیتوان زیبا دانست. بااینحال این خودرو با چراغهای جلوی مثلثی شکل، پروژکتورهای دایرهای جلو و چراغهای نسبتاً کوچک عقب، از طراحی هماهنگی برخوردار است. در کل در بخش طراحی بیرونی، پژو روآ سال علیرغم قدیمی بودن اما همچنان بر تیبا برتری داشته و زیباتر به نظر میرسد.
طراحی داخلی
طراحی داخلی روآ نیز عیناً مشابه پژو ۴۰۵ بوده و فرم کاملاً آشنایی دارد؛ اما روآ در این بخش هم برتر میدان است چراکه داشبورد بسیار باکیفیتتری نسبت به تیبا دارد و در آن از پلاستیک نرم استفاده شده است درحالیکه در تیبا شاهد وجود پلاستیک خشک و بیکیفیت در داشبورد، فرمان و رو دریها هستیم. همچنین طراحی داخلی تیبا هم چنگی به دل نمیزند اما در مقابل داخل روآ هرچند کاملاً کهنه و قدیمی شده است اما باکیفیتتر بوده و طراحی کلی بهتری دارد.
تجهیزات
هردو خودروی مقایسهٔ ما از نمونههای ارزانقیمت بازار هستند و طبعاً از تجهیزات بسیار کم و پایهای برخوردارند. بااینحال هر دو خودرو دارای پنجرههای برقی جلو، گرمکن شیشهٔ عقب، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع، قفل مرکزی با ریموت کنترل، پخش CD، ترمز ABS و پروژکتور عقب هستند درحالیکه تیبا از پروژکتورهای جلو هم سود میبرد و به دلیل الزامات قانونی به دو ایربگ نیز مجهز شده است که روآ فاقد آنها است. بنابراین در بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی دو خودرو تقریباً وضعیت یکسانی دارند.
پیشرانه
یکی دیگر از تغییرات روآ سال نسبت به نمونههای قبلی، ارتقاء پیشرانهٔ آن است. موتور ارتقاءیافتهٔ روآ سال، G2 نام داشته و حجم آن با ۱۰۰ سیسی افزایش به ۱۷۰۰ سیسی رسیده است. البته این موتور در اصل همان موتور پیکان است که ۸ سوپاپ و از نوع OHV است اما با بهسازیهای ایرانخودرو توانایی تولید ۸۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور را پیدا کرده است. همچنین این موتور بهصورت پایه گازسوز طراحی شده و با سوخت گاز سازگاری بهتری دارد. استاندارد آلایندگی پیشرانهٔ روآ سال هم به یورو ۳ ارتقاء یافته است.
در سوی دیگر تیبا با پیشرانهٔ ۱۵۰۰ سیسی ۸ سوپاپ خود قرار دارد. این موتور هم در اصل همان موتور پراید است که توسط شرکت EFV آلمان تقویت شده است. برای این کار حجم موتور پراید ۲۰۰ سیسی افزایش یافته و همچنین نسبت تراکم آنهم بالا رفته است. درنتیجهٔ این تغییرات، موتور تیبا توانایی تولید ۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۶ نیوتن متر گشتاور را دارد که حتی از موتور چهلسالهٔ روآ هم کمتر است. البته سایپا در نمونههای جدید تیبا، با ایجاد تغییراتی قدرت پیشرانه را به ۸۷ اسب بخار رسانده است. همچنین باید ۲۰۰ سیسی حجم کمتر موتور تیبا را هم در نظر داشت بنابراین در کل در بخش پیشرانه اوضاع کاملاً به نفع تیبا است.
سواری
روآ به لطف برخورداری از اتاق ۴۰۵، سنگینتر بوده و درنتیجه پایداری بیشتری در سرعتهای بالا دارد درحالیکه شتاب صفرتاصد آنهم از سوی ایرانخودرو ۱۲.۷ ثانیه اعلام شده و جالب اینکه طبق اعداد اعلامی ایرانخودرو، پژو روآ سال شتاب بیشتری از پژو ۴۰۵ SLX و پژو پارس LX دارد. این در حالی است که تیبا هم با شتاب صفرتاصد حدود ۱۲ ثانیه تقریباً مشابه روآ عمل میکند اما این خودرو به دلیل ابعاد کوچکتر و چابکی بیشتر، برای استفادههای شهری برتر از روآ است درحالیکه روآ برای استفادههای برونشهری و جادهای مناسبتر از تیبا است؛ اما تفاوت کلیدی میان این دو خودرو در سیستم انتقال قدرت آنها است بهگونهای که تیبا دیفرانسیل جلو و روآ دیفرانسیل عقب است که هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند.
در بخش مصرف سوخت نیز طبق اعداد اعلامی سازندگان، برتری با تیبا است چراکه این خودرو در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی حدود ۷ لیتر بنزین مصرف میکند درحالیکه این رقم در روآ ۸.۵ لیتر است که اختلاف زیادی با تیبا دارد؛ اما در عوض روآ از اتاق جادارتری برخوردار است که راحتی بیشتری را برای سرنشینان خصوصاً در مسیرهای طولانی فراهم میکند. در رابطه با هزینههای نگهداری هم دو خودرو وضعیت تقریباً یکسانی دارند بهطوریکه قطعات هر دو فراوان بوده و قیمت نسبتاً پایینی دارد زیرا پیشینهٔ هردو به پرفروشترین خودروهای ایران یعنی پیکان و پراید بازمیگردد.
قیمت
سال ۱۳۹۰ آخرین سال تولید پژو روآ است و به همین دلیل ما هم برای این مقایسه برای هر دو خودرو مدل ۹۰ را در نظر گرفتهایم. هماکنون در بازار روآ مدل ۹۰ تمیز و اصطلاحاً بدون رنگ و همینطور با کارکردی پایینی میان ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر حدود ۱۷ میلیون تومان قیمت دارد درحالیکه تیبا مدل ۹۰ هم با همین شرایط تقریباً قیمتی مشابه با روآ یعنی بین ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان دارد. البته اکثر روآهای سال موجود در بازار از نوع دوگانهسوز هستند که این هم میتواند نقطهٔ مثبتی برای این پژوی پیوندی نسبت به تیبا باشد. این دو ماشین هماکنون در حالی با این قیمتها در بازار خریدوفروش میشوند که در زمان تولید روآ، این خودرو قیمت کمتری نسبت به تیبا داشت.
نتیجه
هردوی این خودروها هرچند انتخابهای ایده آلی نیستند اما حداقل در این بازهٔ قیمتی گزینههای بهتری نسبت به پراید هستند؛ اما در کل پژو روآ سال را با طراحی داخلی و خارجی بهتر، کیفیت داخلی بالاتر و اتاق بزرگتر و جادارتر تا حدودی میتوان برتر از تیبا دانست اما این خودرو دو عیب عمده دارد که عبارتاند از بازار فروش نامناسب و کیفیت پایین دیفرانسیل که موجب به صدا افتادن آن میشود. به همین دلیل این دو نقیصه برتری روآ را متزلزل میکنند درحالیکه تیبا هم با چابکی بیشتر، مصرف سوخت کمتر و بازار فروش بهتر، برتریهایی دارد. نهایتاً اگر از خودرو بیشتر برای مصارف شهری استفاده میکنید و خانوادهٔ کمجمعیتی دارید، تیبا انتخاب بهتری است اما اگر بیشتر به سفرهای بیرون شهری رفته و جمعیت بیشتری دارید، روآ گزینهٔ مناسبتری خواهد بود که البته باید با فروش دشوار و مشکلات احتمالی دیفرانسیل آن کنار بیایید.
مشخصات فنی
پژو روآ | سایپا تیبا | |
پیشرانه | G2 چهار سیلندر | M15 چهار سیلندر |
حجم موتور | ۱۷۰۰ سیسی | ۱۵۰۰ سیسی |
تعداد سوپاپ | ۸ | ۸ |
قدرت | ۸۸ اسب بخار | ۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۰ نیوتن متر | ۱۲۶ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۲.۷ ثانیه | حدود ۱۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۷ کیلومتر در ساعت | – |
مصرف سوخت | ۸.۵ لیتر (ترکیبی) | ۷ لیتر (ترکیبی) |
حجم باک | ۵۲ لیتر | ۴۱ لیتر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۷ متر | ۲.۴۱ متر |
طول/عرض/ارتفاع | ۴.۴۰/۱.۶۹/۱.۴۱ متر | ۴.۱۰/۱.۶۴/۱.۴۸ متر |
وزن | ۱۰۹۰ کیلوگرم | ۱۰۰۰ کیلوگرم |
رینگ و لاستیک | ۱۷۵/R14 | ۱۷۵/R13 |
قیمت (مدل ۹۰) | حدود ۱۷ میلیون تومان | حدود ۱۷ میلیون تومان |
ناشناس
۳ دی ۱۳۹۵هیچ کدوم
mahdi
۳ دی ۱۳۹۵د نزارید اینطور پستارو افسردگی میگیریم بخدا
رضا
۳ دی ۱۳۹۵گزینه های ما و گزینه های اونا
سامان اذری
۴ دی ۱۳۹۵بخدا با 18 تومن میشه به
گذینه های بهتری همچون میتسوبیشی گالانت هوندا سیویک یا اکورد 1993 یا با 18 تومن میشه یه دوو سیلو بسیار تمیز در حد صفر خرید که این دوتارو باهم لوله میکنه
elemento
۳ دی ۱۳۹۵فقط میخوام گریه کنم.
KING 918
۳ دی ۱۳۹۵واقعا لذت بردم
فرمون روا منو یاد کنسول پانامرا انداخت ادم اصلا با اون همه دکمه گیج میشه
تیبا که اصلا زیبای ایرانیه و فقط دیدن رینگ هاش به ادم حس لوکس بودن رو منتقل میکنه
جلو پنجره عظیم تیبا نشان از قدرت غولیه که زیر کاپوت جلو خوابیده …
فقط کافیه که داخل یکی از این گوهر های کمیاب که فقط با تعداد محدود 30 میلیون دستگاه تولید شدن بشینید تا مفهوم حرف اقای وزیر صنعت رو در مورد خودرو های ایرانی بهتر درک کنید …..
سعید
۳ دی ۱۳۹۵آقا ترکیدم از خنده مرسی
به قول آقای وزیر هر کی بگه خودروهای ایران بده فنی نیست
الان تو هم فنی نیستی که داری این جور قضاوت میکنی حواست باشه
KING 918
۳ دی ۱۳۹۵:-)
امیر
۲ بهمن ۱۳۹۵دوست عزیز با پول پورشه پانامرا خط تولید روا رو میشه راه اندازی کرد،شما چی رو با چی داری مقایسه میکنی؟
rrr
۳ دی ۱۳۹۵روا بهتره حداقل میدونی ماشینی که داری سوار میشی ساخت شرکت معتبری مثل پژو هست
سعید
۳ دی ۱۳۹۵این حرف رو از کجا در آوردی خداییش
سعید
۳ دی ۱۳۹۵این حرف رو از کجات در آوردی خداییش
روآ فقط یاد و خاطره پژو رو اونم پژو سال 1987 رو تداعی میکنه و بس اتاقش که مال ایرانه موتورشم پیکان حالا کجاش ساخت پژو هست.
طراحی اتاقش آره قبول و بس
یه پسر
۳ دی ۱۳۹۵همونطور که ال نود رو ساخت رنو فرانسه می دونین :)
روآ هم ساخت پژو فرانسه اس دیگه :)
ماشینایی که سالهاس مدل های اصلیشون (405 ) تو فرانسه پیدا نمیشه و یا اصلا تو فرانسه نه تردد دارن و نه تولید میشن ( مث ال نود )
ای کاش ملت ما یه درکی برسن که هر ارمی جلو هر ماشینی خورد ذوق زده نشه و این انبوه از بی ریخت ترین ماشین های جهان (ساندرو ال نود) تو خیابون دیده نشه
rrr
۳ دی ۱۳۹۵برای تحقیر شرکت بی غیرت و بی عرضه ی پژو این حرفو زدم که اجازه میده آرم شرکتش رو رو ماشینه صفری که تکنولژیش ماله پنجاه سال پیشه و خودش کوچکترین شراکت و نظارتی رو ساختش نداره زده بشه؟به نظر منم سازنده ی هر ماشین اون شرکتیه که ارمش به عنوان امضا رو کاپوت ماشین میخوره و وقتی پژو بااین مساله مشکل نداره که رم شرکتش رو روا باشه یعنی پذیرفته که بهتر از این نیست6
سیدامین فاخر
۳ دی ۱۳۹۵هیچ کدوم امیدوارم به زودی زود ریشه تیبا هم از زمین کنده شه
mohammadrr
۳ دی ۱۳۹۵من واقعا معتقدم که اون دسته از عزیزانی که قصد خرید این به اصطلاح ماشین هارو دارن تا یه مدتی برای حمل و نقل درون شهری از اتوبوس استفاده کنن!! هرچند به راحتی این دو نیست ولی ۱۷ میلیون ارزون تره که به نظر من بهتره ??
توی این مدت هم یکم دیگه پول جمع کنن که بتونن از بین بد و بدتر،حداقل بده رو انتخاب کنن!?
فرامرز
۳ دی ۱۳۹۵دقیقا. تو خیلی از شهر های کوچیک آزانس خیلی ارزونه. عید تو شهر ۱۰۰ هزار نفری آزانس گرفتم واسه یه مسیر نسبتاْ سر راست شد ۲۵۰۰ (تو تهران یه مسیر مشابهی رفتم حدود ۸۰۰۰ شد). خیلی ها تو سال ۱۰۰۰ بار هم لازم نیست سوار تاکسی و آژانس بشن (یعنی روزی ۳ بار که کم هم نیست) و تو شهر کوچیک نهایت سالی ۲-۳ میلیون خرجشون میشه اگه همیشه آژانس بگیرن. حالا شما ماشین بگیر اصلاْ نرون، افت قیمتش بیشتر از ۲-۳ میلیونه و پول سوخت، بیمه، جریمه، هزینه نگهداری، هزینه پارکینگ، تصادفات ناخواسته و …. رو اگه بخوای حساب کنی راحت به ۵-۶ میلیون میرسه!!! بگذریم که اگه ماشین نخری میشه سرمایه گذاری کرد و حداقل ۱۵ درصد در سال سود بانکی گرفت.
محمد
۳ دی ۱۳۹۵انصافا چقدر بدبخت شدیم تا بقیه کشور ها پریوس و کمری هیبریدی رو به عنوان تاکسی استفاده میکنن به عنوان ماشین اقتصادی و ارزون ، تو اروپا گلف که ماشین اقتصادی و برای طبقه متوسط رو به پایینه رانندگی نیمه خودکار داره اون وقت اینجا…… بگذریم اگه جزو کشور های ثروتمند نبودیم اینقدر حرص نمیخوردیم ولی جزو پولدار ترین کشور ها هستیم و وضع اینه
فرامرز
۳ دی ۱۳۹۵دوست عزیز من تو آلمان زندگی میکنم و اتفاقاْ گلف دارم. نسل ۶ و مدل ۲۰۰۹. از نظر کیفی واقعاْ چند سر و گردن از کره ای ها بالاتره چه برسه به ایرانی ها. ولی تو مدل های پایه همچین امکاناتی نداره و مدل های پر آپشن و قویش هم نو بخری تا مرز ۴۰ هزار یورو قیمت میخوره که رنج قیمت خودروهای لوکس به حساب میاد. الآن موتور ماشین من دومین موتور ضعیفی هست که رو این مدل ماشین هست. یعنی یه موتور ۱۴۰۰ و ۸۰ اسبی هست که ضعیفترینه و موتور مال من ۱۶۰۰ و ۸ سوپاپ هست که ۱۰۲ اسب قدرت داره و با این که شتاب اولیه خیلی خوبی داره (۰ تا ۸۰ تو ۷ ثانیه) ولی شتاب ثانویه اش به خاطر ضریب بد دنده ۵ پایینه و تو سرعت بالای ۱۲۰ موتور خیلی بهش زور میاد (حداکثر سرعت اعلامی ۱۸۸ کیلومتر، ۰ تا ۱۰۰ حدود ۱۱.۳ ثانیه و مصرف ترکیبی ۷.۱ لیتر). به نظرم مشکل اصلی ماشین های ایران بحث فنی و آپشن نیست و بلکه کیفیت و ایمنی و خدمات پس از فروش هست.
elemento
۳ دی ۱۳۹۵کاملا باهات موافقم.
من چند بار تو این سایت گفتم،
اگر و اگر و اگر و اگر !
1- ایمنی و
2-کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش پراید
بره بالا ماشین خیلی خوبیه … برای داخل شهر ماشین تیز و راضی کننده ای هست. جمع و جوره و کنترلش راحته.
ولی یک عده تا کسی یک نکته ی مثبت از پراید میگه جوگیر میشن و حمله میکنن به آدم که تو خائنی !!!
یعنی اون 2 باری که این کامنت رو گذاشتم نسبت دیسلایک به لایکم به 100 میرسید !! جدا از کامنت هایی که نصیبم شد.
کورش
۳ دی ۱۳۹۵حتی سمند هم ماشین خوبیه در مقایسه با قیمت و وضعیت فعلی خودرویی در ایران. اما ایکاش درخصوص کیفیت ساخت و خدمات بعد از فروش کمی دقت تلاش کنند
دانیال
۳ دی ۱۳۹۵بابا بیخیال! تورو خدا از این پراید دست بردارید!
این ماشین مال چند دهه پیش کره و آمریکاست، خوب اگه به درد میخورد که اونایی که خودشون ساختنش بهتر از ماها اینو میفهمیدن، الان خودشون چنتا نسل بهترشو دادن ما هنوز تو این موندیم که این ماشین خوبیه و باید اصلاحات بشه! خوب ماشین های جدیدی که معرفی میشن فلسفه معرفیشون همین ارتقا و رفع عیوب قبلیاست، انقد نگین پراید خوبه!
فرامرز
۳ دی ۱۳۹۵یعنی واقعاْ روآ ۱۸۷ کیلومتر سرعت میره؟ اون وقت چقدر طول میکشه تا به این سرعت برسه؟ روآ رو نمیدونم ولی آردی عمراْ زیر ۱۵ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر برسه. در کل هر دو خودرو آشغال هستن و به نظرم دست دوم تندر یا ۲۰۶ گزینه بهتری خواهد بود.
آرش آمریکایی
۳ دی ۱۳۹۵بچا یه چنتا پیشنهاد توپ با این قیمت پیدا کردم تورو خدا کمکم کنید
چارتا ماشین تمیز که با همین قیمتا پیشنهاد دارم
یه میتسوبیشی گالانت 94 تمیز یشمی
یه دوو اسپیرو سفید 94
یه فولکس واگن گل ترو تمیز
با یه پروتون امپین
خدا شاهده بد جوری گیر کردم لطفا با دلیل بهم بگبد کدومش بهتره
رو تجربیات و نظرات شما دوستان حساب باز کردم
ممنون
فرامرز
۳ دی ۱۳۹۵پروتون که خدایی با اون سه تای دیگه قابل مقایسه نیست. من خودم گل رو انتخاب میکنم چون بیشتر دنبال ماشین بی دردسر هستم (دو تای دیگه یه کم بیشتر کهنه شدن) ولی اگه حوصله رسیدن به ماشین رو داری گالانت بهتر از اسپیرو هست. یه گالانت کناریه لنسر جدید دیدم اشکم درومد که میتسوبیشی چطور از عرش به فرش رسیده (حداقل تو زمینه طراحی).
رافال M
۳ دی ۱۳۹۵ایمپین دستی قیمتش 38-40 میلیونه
فکر کنم منظورت پروتون ویرا بود که به نظر با توجه به سال ساخت 80-88 از همه شون بهتره
سعید
۳ دی ۱۳۹۵آقا من سر در نمیارم زیاد از این گزینه هایی که گفتی و بر خلاف همه الکی هم نظر نمی دم فقط یه چیزی رومی دونم اینکه امپینی که یخواد 17 تومان اینا قیمت بخوره برا تو ماشین بشو نیست داداش دورش رو خط بکش بقیه رو نمی دونم
فرامرز
۳ دی ۱۳۹۵نظر الکی چرا آقا سعید؟ درسته متخصص نیستیم ولی حداقل میدونیم پروتون کیفیتش چیه. من هر کی گل داشته پرسیدم راضی بوده و تو فامیل خودمون هم اسپیرو زیاد داشتن که خدایی خرجش بالا بوده (البته بعد ۳۰۰ هزار کیلومتر کارکرد). فقط گالانت رو نمیدونم و اونم با توجه به سابقه خیلی خوب ژاپنی ها در مقایسه با کره ای ها فکر میکنم انتخاب بهتری باشه برای یه ماشین بالای ۲۰ سال کار کرده.
شاهین
۳ دی ۱۳۹۵دوست عزیز ایمپیان تمیز رو نمیشه کمتر از 35 میلیون تومان پیدا کرد. به جای خودش هم ماشین قابلیه.
ایمپیان یکی از اون ماشین هایی هستش که چوب تبلیغات ضعیف و ناشناخته بودنشو خورد.
hamid_hk
۳ دی ۱۳۹۵درسته همه می گفتیم که به جای ماشین صفر ماشین دست دوم بگیرین ولی نه دیگه اینقد دست دوم. هر کدوم از ماشینای بالا رو بگیری تو پیدا کردن یدکی به مشکل بر می خوری. باز به نظرم گلف از بقیه بهتره. (هر چند که خود من چندین سال تو نخ قالانت بودم)
Nima
۳ دی ۱۳۹۵گالانت خرجش خیلى بالاس اون نسلش.
من پیشنهادم گالانت هست(الان خودم یه سوپرسالن دارم) اگر تهرانى سوپرسالن و اتومات بخر و اگر شهرستانى دنده دستى خیلى تمیز بخر(یکم بگردى با این پول موارد خیلى خوبى بت میدن)
نسل ۶ بخر
ونوم
۳ دی ۱۳۹۵ارش جان دوو بگیر چون از نظر فنی اگه اشتباه نکنم موتور دو لیتر جی ام داره و اگه تمیز باشه شتاب و چابکی خوبی داره (شورلت هم از این انجین استفاده کرده)
سامان اذری
۴ دی ۱۳۹۵ارش جان گالانت عالیه از دوستم که مکانیک خیلی خوبیه پرسیدم گفت که اصلا از نطر فنی مشکلی ندارن
دوو اسپیرو خیلی سنگین و قیافشم زیاد جالب نیس
15 تومن بده به یه دوو سیلو 3 تومنم خرجش کن چندین سال سوارش شو هم قیافش خوبه هم مصرف سوختش واقعا مناسبه
فولکس گل هم خوبه ساخت برزیل هست ولی یه سفید تمیزشو پیدا کنی فکنم 25 تومنی قیمت بزارن روش
هوندا اکورو 93 سه ex هم میتونی با 18 تومن پیدا کنی که خیلی عالیه ولی یکم نگهداریش خیلی سخته اگه تعمیرکار خوب سراغ داری که مشکلی شد برات حل کنه اکورد هم عالیه
در کل ماشین ایرانی نخرید
ماسل
۴ دی ۱۳۹۵گالانت = ژاپنی خرکار
مهال
۳ دی ۱۳۹۵با سلام من هم برای اول زندگی اولین ماشینمو تو همین بازه تا 20 تومن بعد تحقیق انتخاب کردم.
MVM 110 چهار سیلندر
مدل 94 کارکرد 9.000 به قیمت17.800.000
به نظرم بهترین انتخابه برای رانندگی 1-2 ساله هم کم کارکرده هم اکثر خریداراش راضی بودن هم مصرفش صدی 6 هستش با یه باک تهران پر کردم رفتم کاشان اومدم نزدیک تهران چراغ بنزین تو برگشت روشن شد. فرمون نرمی داره قطعاتش هم قیمت ایناست و چون کارکردش کمه احتمالا فعلا خرابی در کار نیست !!! امکانات خوبی هم نسبت به قیمتش داره. برنامم اینع دوسال دییگه باهاش باشم . از انتخابم راضیم
واقعا این دو ماشین بالا پول حروم کردنه !
فرامرز
۳ دی ۱۳۹۵به نظرم انتخاب درستی کردید. هم اینکه ماشین واقعاْ کم کارکرد هست و هم افت قیمتش رو داشته. امکانات خوبی داره و برای مصرف شهری تو این بازه قیمتی رقیب نداره. نمیدونم مصرفش از پراید بهتره یا نه ولی ما سال ۸۳ از اولین پرایدهای انژکتوری خریدیم و تو اولین مسافرت دقیق حساب کردیم مصرفش ۵.۴ لیتر درومد حتی کمتر از عدد اعلام شده (البته تو اتوبان با سرعت میانگین ۹۰ کیلومتر با دنده ۵ پراید که خیلی سبکه). البته بعداْ هیچوقت همون حدود هم نرسیدیم ولی کلاْ تو جاده میشد رو ۶ لیتر حساب کرد.
مهال
۴ دی ۱۳۹۵به نظرم از 141 ی که داشتم چابگتره و حتی حس ایمنی بیشتری دارم توش ! مصرفش داخل شهر 6 خست ولی اگه با سرعت 90 تو جاده ثابت بری به 5.3 هم رسیده مرسی از نظرت
پویا
۳ دی ۱۳۹۵آخه کی با ام وی ام 110 یندازه جاده تهران کاشان کنار کامیون هایی که دارن 120 تا سرعت میرن؟؟ باد میبره ماشینو
فرامرز
۳ دی ۱۳۹۵آقا پویا درسته این ماشین برای جاده ساخته نشده ولی خب اونطوری که شما میگی هم نیست و میشه با رعایت سرعت و مسائل ایمنی سفر بی خطری داشت. بعد ام وو ام ۱۱۰ تنها ماشین این کلاس نیست و خیلی از خودروسازهای برتر مثل فولکس (آپ) و شورلت (ماتیز) و تویوتا (آیگو) و فورد (کا) هم محصولاتی با ابعاد و وزن مشابه دارن
مهال
۴ دی ۱۳۹۵اشکال ما همینه تا نشستیم و راه نرفتیم با ماشین نظر میدیم
من 141 داشتم و درسته با 90 تا از کنار تریلی رد میشدم میلرزید اما این ماشین نه
و مدل 4 سیلندر به مراتب از پراید بهتره لطفا یکبار سوارشید از دومر قضاوت نکنیم
ahmad
۸ دی ۱۳۹۵یعنی تحقیق کردنت تو حلقم!
رفتی داغون ترین ماشین چینی که حتی سازمان استاندارد هم همیشه میذارش ته لیست کیفی رو انتخاب کردی، بعد میگی با تحقیق گرفتم؟! خخخخخ
حمیدرضا
۳ دی ۱۳۹۵واقعیت اینه که درسته هر دو جایی به جز زباله دانی تاریخ ندارن ولی برای کشور ما تنها گزینه ها هستن من به شخصه تیبا رو ترجیح میدم درسته کیفیت داخل روا بهتره ولی کلاج روا زانو رو داغون میکنه سلامتی خودم در اولویته
یه پسر
۳ دی ۱۳۹۵خیلی ممنون جامع کامل عالی بود
به هر حال جدا از سرگرمی بقیه پستها
این پست ها برای قشر عظیمی کاربردیه
———–
بشخصه یه سیلو تر تمیز رو ترجیح میدن
amin
۳ دی ۱۳۹۵با 17-18 تومن میشه یه 405 مدل 89 چند لکه رنگ خرید که از هردوی اینا بهتره قطعا.
آرش آمریکایی
۳ دی ۱۳۹۵از همه دوستان ممنون
و پروتون بله درسته منظورم ویرا بود
اشتباه نوشتم امپین
saeed
۳ دی ۱۳۹۵گاری بخری بهتره!
احمدی
۳ دی ۱۳۹۵ما ماشینمون پارس مدل 83 هست خریدیم 17 تومن سال 92 تا الانم خداروشکر امتحانشو پس داده و خوب بوده اگه با صبر و حوصله باشی و خوب بگردی تو بازار قطعا چیزای بهتر از پراید و رو ا و تیبا هم هست مثلا سمند یکم مدل پایین و یا 405 و…
راستی دوستان من خودم یه چند مدل فیات دیدم که از نظرطراحی خیلی قدیمی بنظر نمیرسید اگه اطلاعی دارین نسبت بهش مارو هم بی خبر نزارین
Delport
۳ دی ۱۳۹۵وتاای خداا.تیبا به قوله جیمز می بلوغه نوجونارو جلو میندازه.خیلی خوبه این ماشین.روا که دیگه نگوو.ینی یه کم بارون یه پیچ تند.گاز بده جوری دریفت میره برات سکته نکنی از هیجان شانس اوردی.من که جامه دریدم و میخوام به سمته کوه بشتابم با این شاهکارهای وطنی.وای شتابشون.وااای میچسبوندت به صندلی.ستون فقراتمون نشکنه خوبه.
نورالله
۳ دی ۱۳۹۵روآی 85 دارم با 460000کیلومتر کارکرد، غیر از قطعات مصرفی دست به موتور گیربکس و دیفراتسیل نزدم، خداوکیلی راضیم ازش، ماشین صحرا و آسفالتم هست چرا بد میگید ازش
علی
۴ دی ۱۳۹۵روآهای اولیه خودبخود واشر می سوزونن
خودم داشتم که میگم
مدل 86
ولی جز همون واشر ایراد موتوری دیگه ای نکرد
Alireza.GT86
۳ دی ۱۳۹۵قطعا رؤآ بهتر از تیباست ، من خودم روآ دارم خیلی ازش راضی هستم ، دیفرانسلش هم اگه روغن واکسازین به موقع عوض بشه مشکلی نخواهد داشت .
در اون مورد که نوشتن ، شتاب این ماشین بهتر از پارس و 405 slx اعلام شده ، دلیلش سبک تر بودن و دیفرانسیل عقب بودن و صد البته گشتاور بیشتر در دور های پایینتر موتور هست.
Alireza.GT86
۳ دی ۱۳۹۵دیفرانسل جلو بودن در این خودرو ها باعث بکسواد بیش از حد و کند شدن در هنگاه شتاب گیریه ، قربون ماشین های (منظورم گاری هست!) وطنی !!! خوشگلمون!!! هم برم ESPکه ندارن !
Alireza.GT86
۳ دی ۱۳۹۵راستی شتاب روآ اصلا ۱۴ ثانیه اعلام شده نه ۱۲.۷ لطفا اصلاح کنید.
باقرزاده
۴ دی ۱۳۹۵ما رواسال داریم
بابا مگه میشه از پارس و ۴۰۵ چابکتر باشه ؟
از اون حرفاست ها
توکلی
۴ دی ۱۳۹۵بخدا مقاله خنده داره . ینی کسی چرخ زاپاس پراید رو هم با روآ عوض نمیکنه . شما تیبا رو باهاش مقایسه کردین . چرا نظراتی که اومدن گفتن تیبا بهتره رو سریع حذف میکنین . من خودم دیشب یکی دو تا نظر خوندم که با دلیلهای جالبی گفته بودن روآ در حد تیبا نیست اما الان نمیبینمشون . !!!!؟؟؟؟؟؟؟
احمد باقری
۴ دی ۱۳۹۵مسلما هیچ کدوم، ولی به هر حال، ایمنی روآ از پراید بالاتره.
محسن
۵ دی ۱۳۹۵اینجور مقاله ها و مطالب بیشتر باعث افسردگی و بهم ریختن کامل روح و روان میشه
خواهشا در مورد این خودروها اصلا مطلب نزارین .بزارین کمتر حقارت و بدبختیمون بهمون یادآوری بشه
firebird
۵ دی ۱۳۹۵صد در صد تیبا از این ماشینهای داغون قدیمی با این رنج قیمت بهتره ماشین روا اگه خوب بود که الان با رو خط تولید شرکتش بود . مسلما اقایونی که میگن خوبه نداشتن که ببینن چطور صاحبشو عذاب میده
حسن
۷ دی ۱۳۹۵اصلا مقایسه این دو ماشین با هم اشتباهه یکی دیفرانسیل جلو اون یکی دیفرانسیل عقب.
در ضمن همیشه واسم جای سوال بوده هر وقت تو این سایت و سایتای مشابه در مورد خودروهای ایرانی صحبت میکنن همه میان زیر مطلب شروع به اظهار نظر که اینا اشغالن و اینا داغونن و این چیزا انگار اینجا همه ماشین آنچنانی سوار میشن و فقط منم که پراید دارم.
همه غر میزنن و همه ناله میکنن
اگه خوب نیست نخر، سوار نشو
یکی وسعش فقط به همین میرسه و وقتی میاد اینجا این مطالب شما را میخونه سرخورده میشه.
یا حق
ahmad
۸ دی ۱۳۹۵بابا نخرید!
مگر مجبورید؟!
اصلا کی گفته هر کی با هر پولی باید ماشین داشته باشه؟!
بیست میلیون پول بی زبون رو میدید واسه این آشغالای متحرک که چی بشه؟!
چند سال صبر کنید و پس انداز کنید، تا عوضش ماشین سوار بشید نه آشغال…
Salam
۲۹ خرداد ۱۳۹۶سلام
اصلا این دو خودرو قابل مقایسه نیستن ، قطعا شما یا مشکلی با تیبا داشتی یا …
عزیز من من آخرین مدل روآ سال و تیبا رو همزمان دارم ، از هر جهتی تیبا برتره و مقایسه این دوتا مثل مقایسه اسب با خر میمونه ، تیبا رو بیشتر باید با ریو و سیلو ، ورنا ، 206 قیاس کرد که البته اونا از تیبا کیفیت ساخت بیشتری دارن ولی بازم قابل قیاس هستن
روا سال و … همون پیکانی هست که کابینش عوض شده اصلا هم گول اعداد ارقام ایران خودرو رو نخورید ، باهاش پرایدو هم نمیتونی بگیری
حسن
۱ شهریور ۱۳۹۶روا ماشین بدی نیس
وحیدشکوهی
۱۳ شهریور ۱۳۹۶باسلام
خواهشا اگرتابه حال ازاین ماشینها سوارنشده ایدمطلب الکی نزاریدمن مطمعنم که این مطالب را شما فقط شنیده اید من خودم تیبا مدل93دارم خیلی ازش راضیم الکی میگفتن صدای موتورمیادتوکابین درصورتی که اصلااینجوری نیست خیلی ازش راضیم هرچی باشه ازپرایدخداوکیلی بهتره ………قربون شما