درحالیکه در ابتدای سال ۱۳۹۳ آحاد مختلف کمکم از باز شدن فضای سیاسی مذاکرات و کاهش قیمت خودروها ناامید میشدند، خبر عرضه “دنا خودروی جدید ایرانخودرو” به سرعت همهجا پیچید و در این میان ملت، مات از جنگ زرگری و گنگی بودند که میان ایرانخودرو و شورای رقابت در جریان بود. ستیزی که درنهایت با شکست ایرانخودرو پایان یافت و این آغازی بود بر پایان سناریوی عدم تحویل خودروی دنا!
پس از عقبنشینی ایرانخودرو و با تأخیر بسیار، دعوتنامه های موعد تحویل تیر و مرداد این خودرو به متقاضیان ارسال شد اما وعده ۱ هفته ای آنان با فراز و نشیب بسیار به یک ماه تأخیر مبدل شد. موعد تحویل خودروی ثبت نامی من، مهرماه بود ولی در کمال تعجب و پس از چند ماه تأخیر، سرانجام در ۲۸ بهمنماه از نمایندگی تماس گرفتند و اعلام کردند که با ۶۰۰ هزار تومان پرداخت اضافه میتوانم خودرو خود را درسال ۹۳ و با مدل ۹۴ تحویل بگیرم. شرکت همچنین از من خواست فوراً برای انتخاب رنگ به نمایندگی مراجعه کنیم.
درباره شیوه انتخابم باید بگویم ابتدا که رنگ قهوه ای روشن با تریم دورنگ را برای دنا انتخاب کردم پشیمان شدم ولی بعدها و بهمحض تحویل گرفتن دنای قهوه ای! از رنگی که انتخاب کردم خوشحال شدم چراکه این رنگ با ظاهر اسپرت خودرو هماهنگ بود. در ۲۶ اسفند برای سؤال راجع زمان تحویل خودرو به نمایندگی زنگ زدم که به یکباره گفتند ماشین آماده تحویل است و الآن چندساعتی هست که در پارکینگ خاک میخورد! با ذوق و شوق به نمایندگی مذکور مراجعه کردم و خودروی خود را تحویل گرفتم. لازم به ذکر است که چون ماشین قبلیم یک پژو ۲۰۰۰ قدیمی بود و معاینه فنی نداشت با دریغ و حسرت بسیار سفر عیدمان را کنسل کرده بودیم. دنا اما شادی را به خانه ی ما آورد. از اینکه با این ماشین نو میتوانیم مسافرت بروم خیلی خوشحال بودم. خلاصه وقتی رسیدم خانه (با ۲ بسته شیرینی برای ماشین) مقدمات سفر را آماده کردم.
شبِ سفر شد و من برای اطمینان به امداد خودرو زنگ زدم که بیایند و ماشین را چک کنند. همهچیز عالی و مهیا بود. هنگام عزیمت داشتم وسایل را در ماشین میگذاشتم که متوجه شدم درب صندوق خیلی بهتر از ۴ درب جانبی و کاپوت باز و بسته میشود و این نکته خوبی بود. با دقت مواد ضروری را در عقب صندوق جای میدهم چون در سری خودروهای سمند، قابلیت دسترسی از صندلی عقب به صندوق هست. صندوق دنا برای یک خانواده بسیار عالی بود و اشیا مختلف به خوبی در آن جای میشدند.
یکی از نکتههای جالب در دنا هنگامی بود که ماشین را برای بار نخست استارت زدم. در کمال تعجب خودرو روشن نشد و علائمی هشداردهنده روی صفحه مانیتور پدیدار شد. وقتی بهدقت بررسی کردم به این نکته پی بردم که تا مادامیکه یکی از ۶ درب ماشین باز باشد موتور روشن نمیشود. در را که بستم ماشین بهآرامی استارت خورد و صدای اندک موتور توجهم را جلب میکند.
درباره دنا نکاتی وجود دارد. نخست اینکه کلاچ نرم است و پدال گاز نرمتر، ترمزهای خوب هم از دیگر ویژگیهای دنا است که نباید آن را از نظر دور داشت. البته این ماشین بهواسطه طول و عرض زیاد در سفرهای شهری چندان حس خوبی به مالکش ارائه نمیدهد اما در جاده وضع میتواند بهتر از شهر باشد. وارد جاده میشوم و میخواهم کروز کنترل را وارد عمل کنم و آن را روی سرعت ۱۱۵ کیلومتر در ساعت تنظیم میکنم.
عملکرد کروز دقیق و عالی است. هرچند دندهها به خوبی جا میروند، اما فاصله دندهها نامناسب و زیاد است و متأسفانه بهواسطه ناهماهنگی دنده ۵ با موتور، در دور موتور ۳۵۰۰، صدای موتور بسیار آزاردهنده میشود. در همین حال بهجایی میرسیم برای صبحانه خوردن. مجبوریم توقف کنیم چون موتور ملی خیلی داغ شده است! پس از صرف صبحانه دوباره راه میافتیم. این بار کروز کنترل را روی سرعت ۱۱۰ تنظیم میکنم. صدای موتور به طرز وحشتناکی هنوز هم زیاد است. در ماشین دوست ما که یک سمند EF7 مدل ۸۸ است همین مشکل وجود دارد و در دنده ۵ کژکاری وجود دارد که به علت عدم هماهنگی میان موتور و جعبهدنده است. این یکی از مهمترین نقطهضعفهای موتور EF7 است. موتوری که بهاصطلاح ملی است و ساخت ایران.
دیگر کروز را خاموش نمیکنم و تنها بهواسطه ی دکمههای کنترلی روی فرمان، سرعت را کم یا زیاد میکنم پس از چندی برای کم کردن سرعت در یکی از پیچها، کروز را از حالتش خارج میکنم، دنا فرمانی نرم و هدایتپذیری بالایی دارد. بعد از مسیر پیچدرپیچ دوباره، راه خلوت و مستقیم است. به بهانه تست ماشین سرعت را به ۱۲۵، سپس به ۱۳۵ و در نهایت به ۱۶۵میرسانم. دنا گرچه اخطار میدهد اما تعادلش عالی است. البته بهواسطه ی سرعت باد، هیچ صدایی از موتور به گوش نمیرسد. جالب اینکه بعدها فهمیدیم دوربینهای نامحسوس پلیس، عکس ماشینم را در سرعت ۱۳۲ کیلومتر در ساعت ثبت کردهاند!
ماشین بهطور مداوم روی کروز کنترل است که برای ناهار میایستیم. دوباره حرکت میکنیم اما این بار ماشین بوق هشدار میدهد!!! تعجب میکنم و به صفحه آمپرها نگاه میکنم، آمپر آب ماشین روی قسمت قرمز است، بلافاصله ماشین را خاموش میکنم و روی کاپوت، آب یخ میریزم، سپس ماشین را روشن میکنم، مشکل حل شده بود. این هم یک ایراد دیگر از موتور ef7 که موتوری زودجوش است.
دوباره راه میافتم. کمی جلوتر در اتوبان یک نفر به من علامت میدهد، کنار میزنم، او هم کنار میزند، از او میپرسم چیزی شده؟ میگوید: این دنا است؟ چقدر زیبا است، مانیتور هم دارد و …، بعد هم شروع میکند به تمجید و تعریف از ماشین. به هر نحوی شده و به بهانه گرفتن تنقلات از دست آن آقای محترم، خلاص میشوم! زمان میگذرد و حالا غروب است، چراغهای ماشین را روشن میکنم. دنا بهواسطه طراحی خوب چراغهایش، خود را در شب بسیار زیبا نشان میدهد.
نتیجهگیری
در کل خودروی دنا از نظر فنی همان سمند سورن است ولی از لحاظ امکانات، زیبایی و حتی کیفیت در سطحی بالاتر از بقیه ماشینهای ایرانی قرار دارد. دنا نسبت به قیمت ۴۲ میلیون تومانیاش خودروی خوبی است، بهشرطی که با امکانات بهتر، کیفیت بالاتر و تجهیزات مدرنتر تولید شود. این خودرو تا حال ۳۰۰۰ کیلومتر را بیهیچ ایرادی سپری کرده و جز چند عیب جزئی مثل شیوه ناجور بسته شدن درها و یا خراب شدن گیره کاپوت مشکل خاصی نداشته است. بهشخصه، این خودرو را در این قیمت، خودروی ارزشمندی میدانم و معتقدم دنا با یک پیشرفت محسوس اما اندک، تجربه نوینی از شرکت ایرانخودرو است. شرکتی که به ساخت خودروهایی در رده سدان های متوسط شهری علاقه ویژه ای دارد.
به امید پیشرفت روزافزون صنعت خودروی ایران.
نویسنده مهمان: محمد کسری خیاطیان
ARASH
۱۹ خرداد ۱۳۹۴نمیشه از حق گذشت طراحی جلوش و داخلش قشنگه ولی پشتش چنگی به دل نمی زنه و اگه همون موتور 1.8 عادی یا یه موتور جدید تر براش طراحی می کردن خیلی بهتر بود تا این موتور EF7 که هنوز یه سری مشکلات داره.
ASTON MARTin
۱۹ خرداد ۱۳۹۴یه واقع طراحی چراغای پشتش تو ذوق زنه اینقدر بزرگ و ناموزونن که حالم به هم خورد،
ماشین جدیدیه یه اپزلیون از محصولات قبلی متفاوت تره که مدیون تقلیدش از آئودیه..
ولی بطور کلی اینقدر دلم از ایران خودرو و… خورد هست که بگم این محصول جدید با این قیمت حتی یه درصد هم از جنایاتی که در حق این مردم مرتکب شدن کم نمیکنه و تبرئه شون نمیکنه
فورد
۱۹ خرداد ۱۳۹۴بنده خدا دچار ذوق زده گی شده 3000 تا چیزی نیست که شما بذار از 100 هزار گذشت بعد بیا بگو برادر
ASTON MARTin
۱۹ خرداد ۱۳۹۴صدهزارتا؟خیلی اسون گرفتی بهش. تو یه کم این ماشین رو از لای پر قو درش بیار ببرش تو جاده های واقعی این مملکت اگه به سرصدا افتادن بدَنَش و ازکار افتادن گیربکسش تو زیر 70 هزارتا رخ نداد من یکی دیگه عین همونو اشانتیونی میدم بهت..اونجاست که “کیفیت” مطرح میشه
یک ایتالیایی
۱۹ خرداد ۱۳۹۴من از دنیای خودرو به این نتایج دست یافتم:طراحی داخلی بنز.ابهت رولز رویس.صدای اگزوز فراری.زیبایی نیسان.ظرافت رینگ های دنا.
یک ایتالیایی
۱۹ خرداد ۱۳۹۴فکر کنم دنا مسخره تر از اونی باشه که فکر میکنم!
ASTON MARTin
۱۹ خرداد ۱۳۹۴صدهزارتا؟خیلی اسون گرفتی بهش. تو یه کم این ماشین رو از لای پر قو درش بیار ببرش تو جاده های واقعی این مملکت اگه به سرصدا افتادن بدَنَش و ازکار افتادن گیربکسش تو زیر 70 هزارتا رخ نداد من یکی دیگه عین همونو اشانتیونی میدم بهت..اونجاست که “کیفیت” مطرح میشه
ASTON MARTin
۱۹ خرداد ۱۳۹۴هیکل دنا خیلی قناسه
ali2240
۱۹ خرداد ۱۳۹۴من تحربه رانندگی ۱۵۰هزار کیلومتر موتور xu7 و ۵۰هزار کیلومتر ef7 رو دارم
برتری ef7 در کشش بیشتر و صدا و مصرف خیلی کمترشه
برتری xu7در هزینه روغن و لوازم مصرفیشه
در یک سالی که با ef7 رانندگی کردم کوچکترین مشکلی ازش ندیدم همیشه هم ۵،۵لیتر روغن الف 10w40 داخلش میریزم و سر ۷۰۰۰کیلومتر ۰.۵لیتر روغن سرریز میکنم و سر ۱۰هزار روغنشو کامل عوض میکنم
تو بدترین شرایط باکولر هم تا الان آمپرش از وسط بالاتر نرفته
مصرف جاده باشرایط نرمال زیر ۶ لیتر و مصرف شهرش زیر ۹لیتره
فقط به دوستانی که ef7دارن شدیدا توصیه میکنم توی نمایندگی روغن عوض نکنن چون این موتور ب شدت ب نوع روغن حساسه و ب چشم دیدم نمایندگی ها بعد از ریختن روغن 20w50 روغن 10w40 رو برای مشتری فاکتور میکنن و توصیه دومم در حجم روغنه که از ۵،۵ لیتر روغن کمتر نریزن که رعایت نکردن این دونکته باعث بدنام شدن ef7 شده
رضا
۱۹ خرداد ۱۳۹۴اینکه زود جوش میاره ایراد بزرگی نیست؟
ARASH
۱۹ خرداد ۱۳۹۴رضا جان جایی نگی دنا ایراد داره تو به من بگو اصلا ماشین ایرانی هست که ایراد داشته باشه ؟؟؟؟؟
علیرضا
۱۹ خرداد ۱۳۹۴فک می کنم ایشون انتظار داشتن ماشین صفر آتیش بگیره که جوش آوردن و صدای زیاد و چند عیب جزئی(!) براشون ایراد بزرگی نیست!
شاهین
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ممنون از کسری عزیز
این دست مطالب خواه ناخواه یه حس خوشایندی برای نویسنده دارن چون به هر حال ماشین مال خودشون هست و طبیعتا هیچکسی نمیاد انتخاب خودش رو زیر سوال ببره (کما اینکه توی برخی نوشته های قبلی درباره ی خودروهای چینی که مالکانشون بررسی کرده بودند هم این مساله رو دیدیم.)،در هر حال باید بگم که دنا با قیمت 42 میلیونی اگه عرضه بشه بازار خوبی رو میتونه داشته باشه.خوب می شد اگه این خودرو با موتور TU5 هم عرضه می شد (البته اگه اتومات بشه استفاده از این موتور محتمل هستش.)
در کل تو بازه ی قیمتی خودش میتونه انتخاب قابل توجیهی باشه.
ارادت
ساسان.م
۱۹ خرداد ۱۳۹۴شاهین جان موتور TU5 نمی تونه وزن دنا یا سمند رو بکشه به خاطر گشتاور کمترش نسبت به EF7
خودم 405 TU5 داشتم دنده 5 فقط وفقط تو کفی جواب میده یه ذره شیب مخالف مساویست با معکوس به 4 این در حالیه که سمند فک کنم 100 کیلو بیشتر هم هست
اتومات هم بشه که دیگه واویلا
یه تعداد محدودی سمند TU5 ساختن و صادر کردن دیدن موتورش جواب نمیده واقعاً بیخیالش شدن
ASTON MARTin
۱۹ خرداد ۱۳۹۴درود..شاهین جان البته من اگر بودم هیچ همواره سعی میکردم اسیر نوبودن خودروم نشم و راستو دروغ بگیرمش زیرباده نقد … :)
اینطوری نقد ادم ارزش بیشتری داره…
K.MAK.MISEL
۱۹ خرداد ۱۳۹۴درود
شاهین جان لطف داری
خب اقا وقتی سمند نو از نمایندگی بیرون میاد سرسیلندر میترکونه(به چشم خودم دیدم سمنده هنوز 1ساعت نیومده بود بیرون) گیر کردن گیره ی کاپوت پیش و پا افتادست
CarGeek
۲۰ خرداد ۱۳۹۴پارس حدود 150 کیلو و سمند حدود 200 کیلو از 206 سنگین تر هستند.ابتدا روی پارس های اتوماتیک برای استفاده از گیربکس AL4 موتور TU5 رو نصب کردند.جواب نمی ده.وزن و مرکز ثقل خودرو تفاوت داره و کیفیت رانندگی بیشتر از چیزی که باید پائین میاد.
موتور EF7 ، موتور خوبی با نیاز به رسیدگی و حساس هست که مثلاً بحث روغن اهمیت خیلی زیادی درش داره و بسرعت تاثیر خودش رو نشان می ده.
فعلاً باثبات ترین و قابل اطمینان ترین موتور موجود که خودش و قطعاتش و دانش تعمیرش در ایران تولید انبوه می شوند ، برای این کلاس همان XU7 هست.
در مورد گیربکس هم درست می گن ، گیربکس استفاده شده BE3 معروف هست که روی خانواده405،سمند و پارس برای موتور XU7 نصب می شه.
ماشین خوبیه ولی طبق معمول قیمتش این نیست.اینقدر که با سورن و پارس ELX تفاوت قیمتی دارد ، تفاوت فنی ندارد.حتی شاید از نظر مقایسه فنی پارس ELX (موتور XU7L4 یا XUM) انتخاب بهتری باشد.
به هر حال مبارکه ، خودرو باید زیر پای صاحبش خوش بیاد وگرنه همه اینها تقریباً یکی هستند.
K.MAK.MISEL
۱۹ خرداد ۱۳۹۴خب اقای لیفان سوار عزیز
وقتی پارس و سمند سر100 کیلومتر سر سیلندر میزنند
یا همین لیفان جونتون،پلوسش اول کاری لنگ میزنه و ایربگ سمت شاگرد لیفان ایکس60کار نمیکنه و کرمان موتور فراخوان میزنه
همین 620،دیدم ،کمک فنرش رو چرخا افتاده بود نمیومد بالا
وقتی اینا هست،الکی از دنا ایراد گیری نکن
Junior
۱۹ خرداد ۱۳۹۴موتور EF7 نسبت به حجم و قدرتی که تولید می کنه مصرف نسبتا پایینی داره (تقریبا 7 تا تو سیکل ترکیبی) که برای دستیابی به این میزان مصرف حرارت موتور باید به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کنه بنابریان فن های رادیاتور تا قبل از اینکه آمپر سنجش دما به یک خط قبل از وسط برسه کاملا غیر فعال هستند و به محض اینکه عقربه به این نقطه رسید فن ها شروع به کار کرده و دما رو تو همین نقطه (یه خط قبل از وسط) حفظ می کنند. بنابراین بالا بودنه حرارت این موتور یک امر طبیعی هست اما اینکه موتور بخواد جوش بیاره نه و باید بررسی بشه که مشکل از کجاست.
من با سمند خودم و با سوخت گاز بیشتر از سه ساعت هم با سرعت 130 به بالا رانندگی کردم اما هیچوقت آمپر از وسط رد نشده، حتی در حالت کولر روشن.
Zonda R
۱۹ خرداد ۱۳۹۴@.F
با سپاس از نویسنده ی عزیز و تبریک بابت خودروی نو و البته رنگ زیبا و خاص دنا که خاصش کرده
نوشتن این مطالب بسیار کابردی و اموزنده هست
امیدوارم بیشتر از این دست مطالب خوب داشته باشیم
K.MAK.MISEL
۱۹ خرداد ۱۳۹۴زوندای عزیز لطف داری
ممنون
"Amir"
۱۹ خرداد ۱۳۹۴راستش من نه از ایرانخودرو خوشم میاد نه سایپا ولی باز همین که ایرانخودرو خودرو ی چینی رو به اسم ایرانی تموم نمیکنه خودش خیلی خوبه ، سایپا در مقابل ایرانخودرو واقعا هیچی نیست
Junior
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ضمنا خاموش کردن ماشین زمان جوش آوردن موتو کار درستی نیست چرا که با خاموش شدن فن های رادیاتور و از حرکت ایستادن پیستون ها داخل سیلندر، احتمای ذوب شدن پیستون ها و چسبیدن او نها به دیواره سیلندر به شدت افزایش پیدا می کنه.
تو این شرایط خیلی بهتره که در حالت موتور روشن حرارت کاهش داده بشه.
car
۵ اسفند ۱۳۹۴… دوست عزیز من سورن elx دارم 120 سرعت عادیمه .
امپر ماشینم دوخط میاد بالا اونم تست کردم بدون هرکت کولر رو شن کجا اهواز داداش بیشتر از این ندیدم بیاد بالا
بعدشم اگر ماشین های خارجی با این قیمت ویا بالاتر بود حتی هفتاد ملیون من می خریدم یاداوری میکنم اهواز منطقه آزاد است یعنی برای تهران ها 130ملیون پاشون میوفته .
و اینم بگم هیوندا الترا داشتم و چنتا هیوندادیگه .
من سورن رو انتخاب کردم والان دوسال دارمش و هشتاد هزرتا باهاش رفتم تا هالا که موتورش مثل اول کار می کنه وتا هالا پیچ های موتور واز نشدن بخواتر اینکه می دونم چه تور نگه داری کنم متور ef7به روغن خوب و یا مخصوص خود موتور احتیاج داره ووو به اندازه
مردوم ما عادت کرون روغن اشغال بریزن تو موتور و پنجا شصت هزارتا یک با تعویض کنن
من یکی پر چم سون elxموتوef7 رو بالا میبرم ومیگم مشکلی پیش نمیاد اگر درست رفتار کنید با موتورef7 یعنی همون روغن اینا که گفتم .مشکلی هم پیش نمیا اگر بخواید دور موتور ماشین رو تا قبل از قرمز به بری مشکلی نیست چون ef7از تکنولوژیcvvtاستفاده میکنه که تو دور های بالا عمل کرد بهتری داره .
اینم بگم که حرف در نیاد بگین اگر این کاروکردی متور می پوکه من بیشتر مواقع این کارو میکنم .
س
۱۷ مهر ۱۳۹۵عزیز بحث ماشین به کنار ولی یه توصیه برادرانه برو یکم رو ادبیاتت کار کن دو خط متن نوشتی با کلی غلط املایی
ghost
۱۹ خرداد ۱۳۹۴اول از همه باید دو نکته رو خاطر نشان کنم…
1. بدون درنظر گرفتن مالیات، گمرگ ، پارکینگ و…. یک ماشین خارجی مثل هیوندای اکسنت فقط 3 میلیون از افتخار ملیمون گرونتر و 30 برابر بهتره….چه از نظر مصرف سوخت ، صدای موتور، فرما پذیری، اپشن ها و…..اما متاسفانه همین اکنسنت با قیمت 59 میلیون در منطقه ی آزاد اروند فروخته میشه و با قیمت خدا تومن با پلاک ملی…
2. دوست عزیز با توجه به اینکه دنای شما یکی از محصولات جدید ایران خودرو است مطمئنا از کیفیت بهتری برخوردار است که با گذشت زمان از کیفیت این محصول تولیدی کاسته میشود…مثل افتخار ملی قبلیمون سمند…
ALiHidden
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ممنون جالب بود
ولی اینکه موتورش جوش میاره ی مشکل بزرگه!
صندوق قبش هم ب نظر میاد جادار باشه.(درست میگم یا توهمه؟!)
K.MAK.MISEL
۱۹ خرداد ۱۳۹۴نه تو هم نیست
بزرگه
ALiHidden
۱۹ خرداد ۱۳۹۴+اینکه پشتش ی شباهتی ب C350 داره!
BENZ
http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2012-Mercedes-Benz-C350-4Matic-coupe-rear-end-in-motion-500×312.jpg
==============================================================
ِDENA
http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/05/2014-11-12-12.24.12-765×616.jpg
mahdi-ms
۱۹ خرداد ۱۳۹۴الان با این ماشین توی ترافیک اتوبان گیرکنی یعنی جوش میاره؟ ادمو یاد پیکان میندازه. خسته نباشید دلاوران
رضا
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ماشین شما مشکل داره !احتمالا یا ترموستاتش خرابه یا هواگیری میخواد
چون گردنه حریان – سائین – و جاده هراز رو با مسافر و بار پر و کولر تخته گاز میام
نشانگر اب به خط وسط هم نمیرسه
صدای موتور هم از گیربکس نیست ، دسته موتور ، گلویی اگزوز و روغن و شمع روی صدای بم تو این موتور تاثیر دارن
تا موعد گارانتی سعی کنید رفع کنید
K.MAK.MISEL
۱۹ خرداد ۱۳۹۴شما دنا داری عزیز من؟
در ضمن خب وقتی موتور جوش میاره من چیکار کنم؟
اول کاپوت رو زدم بالا
بعد بستم و روش اب یخ ریختم
درست شد.خب ولی واقعیت اینه که دمای بیرون38درجه بود اون روز
مخصوصا تو جای کویری مثل سمنان ماشین اونم با کولر روشن جوش اورد
البته جزیی بود اینطوری نبود که بگیم دیگه ماشین دل و رودش بیاد بیرون و ایرانخودرو بیاد ببرتش
ناشناس
۱۹ خرداد ۱۳۹۴راه فقط تو را می خواند
mazaher
۱۹ خرداد ۱۳۹۴سلام دوستان سفارش میکنم هیچ وقت ماشین ترکیبی نخرین.
کنجکاو
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵منظورت از کلمه ی ” ترکیبی ” همون شتر گاو پلنگه .
علی
۱۹ خرداد ۱۳۹۴چطوریه که ماشینای خارجی اگر شبانه روزی روشن باشن عقربه آمپرشون تکون نمیخوره ولی ماشینای داخلی بعد از 2 ساعت به مرز جوش آوردن میرسن. چرا بدست آوردن این تکنولوژی برای همه کمپانیها آسونه ولی برای ما اینقدر سخت.
محمود
۱۹ خرداد ۱۳۹۴دنا اما شادی را به خانه ی ما آورد. به به ایشالا همیشه شاد باشی. البته فکر نکم…
payam 261
۱۹ خرداد ۱۳۹۴برای سایت تخصصی شما این چنین گزارش سطحی و غیر فنی از خودرو واقعا ایراد بزرگی است .حداقل نظر افراد فنی را درج کنید که ارزش انتقال تجربه را داشته باشد . از یک استفاده کننده معمولی چه مطلبی مفیدی میشود بدست اورد ؟ ریختن اب یخ بروی کاپوت ماشین جوش اورده !!!!! ایا واقعا هیچ کسی از کارشناسان خودرو ویا افراد راننده حرفه ای با شما همکاری نمیکنند که از یک مالک خودرو گزارش تهیه میکنید؟
K.MAK.MISEL
۱۹ خرداد ۱۳۹۴اقای کارشناس
لطفا نظر خودتون رو بفرمایید
از یه استفاده کننده معمولی؟با اجازه من خودم اخر ماشین بازم
ماشینو تو دور6000 هم بردیم تو این مسافرت
amir
۱۹ خرداد ۱۳۹۴آشغاله
نیما ناصری
۱۹ خرداد ۱۳۹۴آرش جان همانطور که همه میدونیم یه روزی پیکان 57 رو چراغاشو عوض کردن شد پیکان چراغ بنزی
حالا اگر به این سمند و چراغ های بنز c-class 2008-2011 توجه کنید متوجه میشید این هم سمند چراغ بنزی هست
دنا = سمند چراغ بنزی افتخار ویران خودرو . راه تو ر میخواند … به انتهای مرگ
امیر عباس
۱۹ خرداد ۱۳۹۴نگارنده از نداشتن مشکل خاصی تا 3000 کیلومتر حرف میزنه که واقعا خنده داره.واقعا دور از منطق که سمند رو 42 میلیون بخری.فقط چون چراغاش عوض شده.
K.MAK.MISEL
۱۹ خرداد ۱۳۹۴سمند دیدم سر100کیلومتر سر سیلندر زد
mehran
۱۹ خرداد ۱۳۹۴با ۴۲میلیون تومان میشه یه زانتیا تمیز در حد صفر خرید که خیلی از این دنا بهتره
HamidGh
۱۹ خرداد ۱۳۹۴داداش چجوری میگی زانتیا از دنا بهتره؟!!!!!!!!!
1. زانتیا خودرویی قدیمیه و ظاهر بیرونی و داخلیش بسیار ضعیفه و مال چندین سال پیشه و برای امروز خیلی قدیمیه
2. زانتیا جزو کم امنیت ترین خودروهای ایرانه و امنیتش به مراتب از دنا کمتره
3. از نظر امکانات دنا خیلی سرتره
زانتیا نسبت به دنا فقط موتور بهتری داره
به شخصه ELX رو خیلی به زانتیا ترجیح میدم.زانتیا خودرویی هست که بیخود قیمتش بالاست
mj
۱۹ خرداد ۱۳۹۴دادا زانتیا از هر لحاظ سگش شرف داره به این شتر گاو پلنگ ملی تون
زانتیا رو بنداز تو جاده خاکی سربالایی مثل شاسی بلند میره و جوش موش تو کارش نیست
و هندلینگ و راحتیش هم قابل قیاس با این آشغالا نیس
amin
۶ شهریور ۱۳۹۵اره فقط اگر خدایی نکرده تصادف شدیدی از جلو داشته باشی اونوقت که باید قطعات موتور زانتیا رو از دل رودت درآرن انقدر که ایمنیش بالاست
یه پسر
۱۹ خرداد ۱۳۹۴با زانتیا موافق نیستم
ببخشید اما زانتیا تابوته
اگه تست تصادفش رو دیده باشین متوجه میشین
با این پول شاید بشه مزدا 323 یا موارد مشابه تمیز پیدا کرد که بازم ماشین دست دوم مثل صفر نیس و مطمئنا زودتر به خرج می افته
مسعود
۱۹ خرداد ۱۳۹۴نظر من روی مزدا 323 تیپ 5 هست
نوید جهرمی
۱۹ خرداد ۱۳۹۴اگه کیفیت رانندگی برات مهمه به شخصه ماشینی به این خوبی نروندم.
دوستم امارات زندگی میکنه و ماشین های زیادی رونده . اونم با نظرم موافق بود.
مشکل زانتیا امنیتشه که اصلا نداره ، قطعاتش گرونه و سخت گیر میاد و مصرفش هم بالاست.
خودمون زانتیا داریم اما در کل میگم ماشین های فرانسوی آخرین انتخابم هستن
سامان از تبریز
۱۹ خرداد ۱۳۹۴چراغ جلوش از ویتارا کپی شده
عقبشم که کاملا مشخصه که از هیوندای اکسنت کپی برداری شده
ینی چی چندتا عیب داشت ???
مگه ماشین صفر 50 میلیونی باید عیب داشته باشه ???
دقیقا با این قیمت میشه یه اکسنت یا ریو تو منطقه ازاد خرید
ARASH
۲۰ خرداد ۱۳۹۴سمان جان دوست عزیز ماشین بدون عیب هم مگه میشه؟؟
هیوندا با این همه دقتی که صرف تولید ماشین می کنه بازهم دچار نقص فنی میشه و واسه ی یکی از قول های شرکتش مثل جنسیس فراخوان میزنه یا مزدا و تویوتا که همچین فراخوان هایی طی این چند سال اخیر زدن.
حالا به نظر شما دنا که ساخت وطن و از درجه پایین ترین قطعات داخلش استفاده شده باید بدون عیب باشه ؟؟؟؟؟
مهرداد
۱۹ خرداد ۱۳۹۴متن نوشته شده بیشتر شبیه خاطرات نویسنده محترم با این ماشین بود تا نقد و بررسی کارشناسی و موشکافانه و البته منصفانه .
در ضمن توجه داشته باشید که ایشون از پشت 405 موتور 2000 با حداقل عمر 10 – 12 سال پشت این ماشین اومده و برای همین است که پیشرفت ها و امکانات !!! این ماشین خیلی به چشمشون اومده .
K.MAK.MISEL
۱۹ خرداد ۱۳۹۴درود
سر10000 تا یه مطلب دیگه مینویسم
سر200000اون دیگه چه شود
فک کنم ماشین قطعاتش از هم واز بشه
البته نه تو10000
بلکه200000تا
ولی من بیشتر این جوش اوردن رو ایراد موتور میبینم تا ایراد خود ماشین
کافر مقدس
۱۹ خرداد ۱۳۹۴نخوندم ولی جالب بود LOL .
حیف پول تو ایران که صرف ماشین بشه:|
نیما ناصری
۱۹ خرداد ۱۳۹۴دنا = سمند چراغ بنزی
امیر
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ماشینی که زیر 20 قیمتشه رو 42 میفروشن با کلی ایراد و تکنولوزی 10سال قبل منت هم سرمون میزارن بابت قیمت قهر میکنند و ماشین تحویل نمیدند .نمیدونم شاید لیاقتمون از کشور جنگ زده همسایه کمتره که ماشین روز دنیا رو با قیمت واقعی سوار میشن
بهنام
۱۹ خرداد ۱۳۹۴با این محصولات سایپا و ایرانخودرو؛
مرگ تو را میخواند
رضا
۱۹ خرداد ۱۳۹۴بعنوان یه فیس لیفت واسه سمند اونم بعد از 14 سال…….. چیزی ندارم بگم
محمدرضا
۱۹ خرداد ۱۳۹۴اون دمپایی ها تو عکس دوم هم جزو آپشن خودرو حساب میشد؟؟
سام
۱۹ خرداد ۱۳۹۴باسلام
سئوال مهم این است که چرا موتور یک خودرو بعد از 3 هزار کیلومتر کارکرد جوش آورده است! این امر خودش گواه روشنی است بر افت کیفیت محصولات ایران خودرو در چند سال اخیر،یکی از بستگان اینجانب یک سمند EF7 مدل 90 دارد ولی تاکنون با همچنین موردی بر نخورده است،دنا که قاعدتا باید باکیفیت تر باشد چرا با چنین اشکالی مواجه شده است؟
علی
۲۵ خرداد ۱۳۹۴سلام .دوست عزیز .جوش اوردن بخاطر نو بودن قطعاتشه .مثال میزنم شما موتوری صفر کیلومتری میگیری میتونی همون اول 120 تا بری .باید ابندی شه
علی
۱۹ خرداد ۱۳۹۴این بررسی میتونست خیلی بهتر باشه. ضمنا شاید دنا در مقایسه با پژو 2000 بدون معاینه فنی! ماشین قابل قبولی باشه اما آیا واقعا 42 میلیون تومن می ارزه؟
ماشین که جوش میاره نباید سریع خاموش بشه چون ممکنه گیرپاژ کنه. بلکه باید رو دور آروم کار کنه و با ریختن آب روی رادیاتور(نه کاپوت!) اونو کم کم خنک کرد.
علی دماوندپیما
۱۹ خرداد ۱۳۹۴سلام دوستان -آآآخه ماشینی که جلوشو از سوزوکی ویتارا قسمت پشتشو از ریو کپی کردن چه تناسبی با اسم با صلابت دنا داره-وقتی کوه دنا یادم میفته اونم با اون همه زیبایی وصلابت من بجای ایرانخودرو ازش دست به سینه معذرت میخوام.خداییش ایران خودرو باید اسم ماشینشو میزاشت فنا نه دنا-بخدا لیاقت این مردم خیلی بالاتر از ایناست -* علی دماوندپیما از منجیل * جای شکره نام خانوادگی منو نذاشتن
ahmad
۱۹ خرداد ۱۳۹۴من کلا با طراحی این دنا مشکل دارم.
جلوش خیلی ظاهر اسپرت و عریضی داره ولی از عقب انقدر جمع و جور و کوچیکه که میشه با تیبا مقایسش کرد!
به نمای جلوش میشه نمره قبولی داد ولی نمای عقبش خیلی افتضاحه!
چراغ های خیلی کشیده و باریک با صندوق و سپر نا موزون (نمای عقب) این خودرو هیچ تطابقی با نمای جلوی اون نداره.
طراحی داشبوردشم که هیچی. کلا اومدن به ساده ترین و بی معنی ترین شکل ممکن مانیتور و سایر تجهیزات رو جاسازی کردن و داشتبورد هیچ کشیدگی و استایلی نداره.
ولی با این وجود “دنا” یک قدم رو به جلو (اما قدم بسیارکوچک) برای ایرانخودور محسوب میشه.
hamid reza
۲۰ خرداد ۱۳۹۴نمای جلوش هم اگر قابل قبوله چون کپی ماهرانه از روی میتسو لنسر هست
علیرضا .م
۱۹ خرداد ۱۳۹۴خیلی ناشیانه هست .
من نمیفهمم واقعاً چه برتری این خودرو داره ؟
جوش که میاره ؟
شتر گاو پلنگ که هستش !!
صدا های بد داره !!
آقا پارس ای ال ایکس دارم (موتور فرانسوی )
دهنش رو سرویس میکنم آخ نمیگه .
تازه دویست و ده هزار تا راه رفته .
برای چی مردم این محصولات جدید رو میخرن ؟
کیفیت بالایی داره ؟
؟
من که واقعاً از این مردم متعجب هستم .
اگه من اون سال، پارس ELX خریدم دلیل خوبی داشتم اما اینا چی؟
چهارتا چراغ عوض کردن یکسری امکانات آشغال گذاشتن بعد تازه میخوان گرونش هم بکنند .
خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
اینا دیگه کین
ROONEY
۱۹ خرداد ۱۳۹۴بدترین ماشین دنیا پارسه elx
از دنا گرون تره درحالی که در مقایسه با دنا یه جلبک محسوب میشه
ARASH
۲۰ خرداد ۱۳۹۴علیرضا جان الان خودت به من بگو مردم با 30-50 میلیون چی بخرن به غیر از این ها ؟؟؟؟
امیرحسین (Lion26)
۱۹ خرداد ۱۳۹۴دوستان ببخشید،می دونم اینو دوبار گفتم،ولی نمی تونم نگم.
405 که ما داریم مدل 84 و 300000 تا کارکرده ولی تا حالا یک بار هم جوش نیاورده.کلا هیچ مشکلی پیدا نکرده.کسانی که کاشان رفته باشند،می دونن که چه هوای داغی داره(50 درجه).از خودرو کولر می گرفتیم ولی آخ هم نمی گفت.
فکر کنم ریختن آب یخ روی موتور داغ باعث آسیب رسیدن به موتور و قطعات بشه.
Just France.
ROONEY
۱۹ خرداد ۱۳۹۴دوستمونو نیگا میگه 405 خخخخخخخخخخ
405 میدونی واسه کجا خوبه فقط واسه موزه
خخخخخخ 405
K.MAK.MISEL
۱۹ خرداد ۱۳۹۴درود
ما هم یه 2000 داریم جوش نیاورده
خب ولی دمای اونجا38 درجه بود و کولر هم روشن
در ضمن فک کنم به خاطر خاموش کردن و زود روشن کردن موتور بود