درحالیکه در ابتدای سال ۱۳۹۳ آحاد مختلف کمکم از باز شدن فضای سیاسی مذاکرات و کاهش قیمت خودروها ناامید میشدند، خبر عرضه “دنا خودروی جدید ایرانخودرو” به سرعت همهجا پیچید و در این میان ملت، مات از جنگ زرگری و گنگی بودند که میان ایرانخودرو و شورای رقابت در جریان بود. ستیزی که درنهایت با شکست ایرانخودرو پایان یافت و این آغازی بود بر پایان سناریوی عدم تحویل خودروی دنا!
پس از عقبنشینی ایرانخودرو و با تأخیر بسیار، دعوتنامه های موعد تحویل تیر و مرداد این خودرو به متقاضیان ارسال شد اما وعده ۱ هفته ای آنان با فراز و نشیب بسیار به یک ماه تأخیر مبدل شد. موعد تحویل خودروی ثبت نامی من، مهرماه بود ولی در کمال تعجب و پس از چند ماه تأخیر، سرانجام در ۲۸ بهمنماه از نمایندگی تماس گرفتند و اعلام کردند که با ۶۰۰ هزار تومان پرداخت اضافه میتوانم خودرو خود را درسال ۹۳ و با مدل ۹۴ تحویل بگیرم. شرکت همچنین از من خواست فوراً برای انتخاب رنگ به نمایندگی مراجعه کنیم.
درباره شیوه انتخابم باید بگویم ابتدا که رنگ قهوه ای روشن با تریم دورنگ را برای دنا انتخاب کردم پشیمان شدم ولی بعدها و بهمحض تحویل گرفتن دنای قهوه ای! از رنگی که انتخاب کردم خوشحال شدم چراکه این رنگ با ظاهر اسپرت خودرو هماهنگ بود. در ۲۶ اسفند برای سؤال راجع زمان تحویل خودرو به نمایندگی زنگ زدم که به یکباره گفتند ماشین آماده تحویل است و الآن چندساعتی هست که در پارکینگ خاک میخورد! با ذوق و شوق به نمایندگی مذکور مراجعه کردم و خودروی خود را تحویل گرفتم. لازم به ذکر است که چون ماشین قبلیم یک پژو ۲۰۰۰ قدیمی بود و معاینه فنی نداشت با دریغ و حسرت بسیار سفر عیدمان را کنسل کرده بودیم. دنا اما شادی را به خانه ی ما آورد. از اینکه با این ماشین نو میتوانیم مسافرت بروم خیلی خوشحال بودم. خلاصه وقتی رسیدم خانه (با ۲ بسته شیرینی برای ماشین) مقدمات سفر را آماده کردم.
شبِ سفر شد و من برای اطمینان به امداد خودرو زنگ زدم که بیایند و ماشین را چک کنند. همهچیز عالی و مهیا بود. هنگام عزیمت داشتم وسایل را در ماشین میگذاشتم که متوجه شدم درب صندوق خیلی بهتر از ۴ درب جانبی و کاپوت باز و بسته میشود و این نکته خوبی بود. با دقت مواد ضروری را در عقب صندوق جای میدهم چون در سری خودروهای سمند، قابلیت دسترسی از صندلی عقب به صندوق هست. صندوق دنا برای یک خانواده بسیار عالی بود و اشیا مختلف به خوبی در آن جای میشدند.
یکی از نکتههای جالب در دنا هنگامی بود که ماشین را برای بار نخست استارت زدم. در کمال تعجب خودرو روشن نشد و علائمی هشداردهنده روی صفحه مانیتور پدیدار شد. وقتی بهدقت بررسی کردم به این نکته پی بردم که تا مادامیکه یکی از ۶ درب ماشین باز باشد موتور روشن نمیشود. در را که بستم ماشین بهآرامی استارت خورد و صدای اندک موتور توجهم را جلب میکند.
درباره دنا نکاتی وجود دارد. نخست اینکه کلاچ نرم است و پدال گاز نرمتر، ترمزهای خوب هم از دیگر ویژگیهای دنا است که نباید آن را از نظر دور داشت. البته این ماشین بهواسطه طول و عرض زیاد در سفرهای شهری چندان حس خوبی به مالکش ارائه نمیدهد اما در جاده وضع میتواند بهتر از شهر باشد. وارد جاده میشوم و میخواهم کروز کنترل را وارد عمل کنم و آن را روی سرعت ۱۱۵ کیلومتر در ساعت تنظیم میکنم.
عملکرد کروز دقیق و عالی است. هرچند دندهها به خوبی جا میروند، اما فاصله دندهها نامناسب و زیاد است و متأسفانه بهواسطه ناهماهنگی دنده ۵ با موتور، در دور موتور ۳۵۰۰، صدای موتور بسیار آزاردهنده میشود. در همین حال بهجایی میرسیم برای صبحانه خوردن. مجبوریم توقف کنیم چون موتور ملی خیلی داغ شده است! پس از صرف صبحانه دوباره راه میافتیم. این بار کروز کنترل را روی سرعت ۱۱۰ تنظیم میکنم. صدای موتور به طرز وحشتناکی هنوز هم زیاد است. در ماشین دوست ما که یک سمند EF7 مدل ۸۸ است همین مشکل وجود دارد و در دنده ۵ کژکاری وجود دارد که به علت عدم هماهنگی میان موتور و جعبهدنده است. این یکی از مهمترین نقطهضعفهای موتور EF7 است. موتوری که بهاصطلاح ملی است و ساخت ایران.
دیگر کروز را خاموش نمیکنم و تنها بهواسطه ی دکمههای کنترلی روی فرمان، سرعت را کم یا زیاد میکنم پس از چندی برای کم کردن سرعت در یکی از پیچها، کروز را از حالتش خارج میکنم، دنا فرمانی نرم و هدایتپذیری بالایی دارد. بعد از مسیر پیچدرپیچ دوباره، راه خلوت و مستقیم است. به بهانه تست ماشین سرعت را به ۱۲۵، سپس به ۱۳۵ و در نهایت به ۱۶۵میرسانم. دنا گرچه اخطار میدهد اما تعادلش عالی است. البته بهواسطه ی سرعت باد، هیچ صدایی از موتور به گوش نمیرسد. جالب اینکه بعدها فهمیدیم دوربینهای نامحسوس پلیس، عکس ماشینم را در سرعت ۱۳۲ کیلومتر در ساعت ثبت کردهاند!
ماشین بهطور مداوم روی کروز کنترل است که برای ناهار میایستیم. دوباره حرکت میکنیم اما این بار ماشین بوق هشدار میدهد!!! تعجب میکنم و به صفحه آمپرها نگاه میکنم، آمپر آب ماشین روی قسمت قرمز است، بلافاصله ماشین را خاموش میکنم و روی کاپوت، آب یخ میریزم، سپس ماشین را روشن میکنم، مشکل حل شده بود. این هم یک ایراد دیگر از موتور ef7 که موتوری زودجوش است.
دوباره راه میافتم. کمی جلوتر در اتوبان یک نفر به من علامت میدهد، کنار میزنم، او هم کنار میزند، از او میپرسم چیزی شده؟ میگوید: این دنا است؟ چقدر زیبا است، مانیتور هم دارد و …، بعد هم شروع میکند به تمجید و تعریف از ماشین. به هر نحوی شده و به بهانه گرفتن تنقلات از دست آن آقای محترم، خلاص میشوم! زمان میگذرد و حالا غروب است، چراغهای ماشین را روشن میکنم. دنا بهواسطه طراحی خوب چراغهایش، خود را در شب بسیار زیبا نشان میدهد.
نتیجهگیری
در کل خودروی دنا از نظر فنی همان سمند سورن است ولی از لحاظ امکانات، زیبایی و حتی کیفیت در سطحی بالاتر از بقیه ماشینهای ایرانی قرار دارد. دنا نسبت به قیمت ۴۲ میلیون تومانیاش خودروی خوبی است، بهشرطی که با امکانات بهتر، کیفیت بالاتر و تجهیزات مدرنتر تولید شود. این خودرو تا حال ۳۰۰۰ کیلومتر را بیهیچ ایرادی سپری کرده و جز چند عیب جزئی مثل شیوه ناجور بسته شدن درها و یا خراب شدن گیره کاپوت مشکل خاصی نداشته است. بهشخصه، این خودرو را در این قیمت، خودروی ارزشمندی میدانم و معتقدم دنا با یک پیشرفت محسوس اما اندک، تجربه نوینی از شرکت ایرانخودرو است. شرکتی که به ساخت خودروهایی در رده سدان های متوسط شهری علاقه ویژه ای دارد.
به امید پیشرفت روزافزون صنعت خودروی ایران.
نویسنده مهمان: محمد کسری خیاطیان
GT-R'
۲۰ خرداد ۱۳۹۴آقای نویسنده چون ماشین قبلی شما 405 بوده این ماشین جذبت کرده اگه سوار پارس اتاق جدید بشی می فهمی دوتاشون یه لگنن،فقط دنا رنگ و روش بهتره
ali
۲۱ خرداد ۱۳۹۴ماشین بهطور مداوم روی کروز کنترل است که برای ناهار میایستیم. دوباره حرکت میکنیم اما این بار ماشین بوق هشدار میدهد!!! تعجب میکنم و به صفحه آمپرها نگاه میکنم، آمپر آب ماشین روی قسمت قرمز است!!!!
42 میلیون پول دادی بعد امپر ماشین میاد رو قسمت قرمز رنگ!!! اونم بدون هیچ فشاری!!!
من موندم میخوان توربو بزارن رو این موتور چی میخواد بشه؟!!!
مک میسل
۱۲ شهریور ۱۳۹۴درود
خوشبختانه سعادت روندن این ماشین هارو هم داشتم…که متاسفانه باید بگم که دنا خیلی بهتره.
محمد
۲۰ خرداد ۱۳۹۴دنا خوب هست ولی ازنظرکیفیت وقدرت موتور واستهلاک و…رنو تندر 90بهتره..یه دستی سرو رو تند بکشیم توپ میشه
درسته امکانات تندر خیلی کمه وتوپیچها تعادل خوبی نداره وصدای موتور تواتاق زیاد میاد ویا طراحی داخلی خوبی نداره ولی خاصیتای خوب تندرخیلی خیلی بیشترازچندتا خاصیت بدش هست ..منکه واقعا تندر90روقبولش دارم
رضوان
۲۰ خرداد ۱۳۹۴من یه خصوصیت خوب تندر رو بگم اونم اینه که صدای موتور اصلا داخل نمیاد به نظرم شما تندری رو که داری یه بازبینی بکن
حامد.س.61
۲۱ خرداد ۱۳۹۴ما دو تا تندر یکی ایرانخودرو و یکی پارس خودرو داریم هر دو از 90 که سرعت میره بالا مغزت رو میخورن از بس صدا میاد تو به گمانم شما زیر 90 میدونی در ضمن یکیش وارداتی و سری اول هست
محمدMOHAMMAD
۲۱ خرداد ۱۳۹۴بله درسته تندر90 خودروی بسیار بیصدا و آرامی است ولی سری اولی که ایران تندر90 را شروع به مونتاژ کرد کمی بی تجربه بود که همین کار باعث شد تا بعضی از تندر90 های سری اول صدای بیشتری به داخل اتاق ماشین نفوذ کند ولی بعدها این مشکل برطرف شد در ضمن اصلا تندر90 را با این ماشین مقایسه نکنید که این ماشین از نظر کیفیت و….. حرفی برای گفتن ندارد و برای سرگرمی صاحب ماشین در تعمیر گاه ساخته شده است سمنده بزک شده است
سيروس
۸ تیر ۱۳۹۴اگه بخوای به این پول بدی یه جک جی 5 میگیری با همین پول یکم بیشتر بعد میفهمی معنی سواری و تیپ و سر پیچ و چمیدونم اینا چیه
برین تحقیق کنین ببینین ال 90 رو میزاره تو جیبش هم تو سواریش هم قیافش
احسان(احسان سابق)
۲۰ خرداد ۱۳۹۴کسی می خواد ماشین ایرانی بگیره بهتره بجای ماشین های جدید یدونه پارس یا سمند مدل86-89 تمیز که البته زیاد کار نکرده باشه و دست راندده خوبی بوده باشه بخره.با تجربیاتی که ا ز ماشین های 90 به بعد دارم توصیه می کنم خیلی مراقب ماشینتون باشید وگرنه جیبتون رو مثل جاروبرقی خالی میکنه.واقعا تو خرید ماشین دقت کنید
علی
۲۰ تیر ۱۳۹۴مدتهاست یه پارس نقره ای 84 دارم و راضی ام.
بی خرج و دردسر. مصرف توی جاده 6/5 و تو شهر 8. بهترین ماشینای تولید ایران مربوط به سالهای 84 و 85 میشن.
بهنام
۲۰ خرداد ۱۳۹۴[…]محضه با وجود ماشین برلیانس H330 با قیمت 43 میلیون با اون زیبای و موتور بی دردسر بری دنا بخری.
حامد.س.61
۲۱ خرداد ۱۳۹۴من خودم یه چند تای ماشین داخلی و وارداتی و چینی دو رو برم هست یه دونه ولیکس هم دارم که خیلی راضی هستم ازش ولی دلیل نمیشه بیام به مردم لقب احمق بدم چون فکر میکنم کار من درسته و اونا اشتباه فکر میکنن یه کم روی نحوه بیابون دقت کنین
مک میسل
۱۰ خرداد ۱۳۹۵برلیانس که حتی یه چراغ مه شکن و یه قفل مرکزی نداره رو با43تومن اونم با موتور1600(اگر درست گفته باشم)43تومن به پاش پول میدید؟شما دیگه کی هستین به خدا
sky watcher
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ایشالا که چرخش براتون بچرخه
ولی آقای نویسنده همین ماشین یا بهتر بگم این موتور بعد ۱۵ تا ۲۰ هزارتا وقتی هم که گارانتیش تموم شده باشده چنان اشکی ازت در بیاره …
تجربه سه تا موتورef7 رو دارن که میگم خدا بهت پول و اعصاب و وقت بده که بتونی از پسش بر بیای …
مک میسل
۱۲ شهریور ۱۳۹۴درود
ممنونم که انقدر برای من دلسوزید،اما فکر کنم اونقدرخوب از ماشین مراقبت میکنم که مشکلی پیدا نکنه…
رامین GT-R
۲۰ خرداد ۱۳۹۴من پارس داشبور جدید خریدم با کلی انگیزه که وقتی پارس قبلیم که مدل 82 بود اونقد خوب بود این دیگه از اون بهتر ماشین تو این 2 ماه اینقد کلافم کرده و ازش بدم اومده که با همون پول رفتم مزدا 323 خریدم و بعد هم یه ماکسیما تمام رنگ ……. ( سگ زرد داداش شغاله ) دنا هم یه آشغال مث بقیشون
حامد
۲۰ خرداد ۱۳۹۴قلم خوبی داری..ی نکته هم اینکه وقتی ماشینت داغ میکنه خاموش نکن. نکته بعدی اینکه با ۳۰۰۰تا راه رفتن به نظرم قضاوت زوده.ی سوال هم که دارم اینکه معلم انشا بودی شما؟
ایشالا از ماشین جدیدت بی دردسر لذت ببری
امیر
۲۰ خرداد ۱۳۹۴حالا تو بیا منو بخور!!!!
تو این قیمت خوبه دیگه!؟
محمد
۲۰ خرداد ۱۳۹۴کشته ی قرآن جلوی ماشینتم…
حمید
۲۱ خرداد ۱۳۹۴منظور؟؟
mgb
۲۱ خرداد ۱۳۹۴منظورتون از این حرف چیه؟
interceptor
۲۰ خرداد ۱۳۹۴من 206 وی 8 خریدم خیلی هم راضیم، واقعا موتور بی صدا و نرم و خوبیه و کاملا با گیربکسش هماهنگی داره، دنده هاش ضرایت خوبی دارن و فاصله زیادی ندارن ، زیادم پول ندادن 35 تومن نیمه فول، بهتر از 42 میلیونه که بدی دنا با موتور ef7 مشکل دار با این گیربکسش، تنها مشکلش فقط این اتوریگلاژ بودن کلاج هست که خوب عمل نمی کنه و از بالا ول می کنهو بعضی وقتا باید دنده رو به زور جا بزنی که به مرور برنجی هاش مرخص می شن ولی انتخاب بهتری نداشتم، حداقل مهندسیش مشکلی نداره و مال فرانسه ست هر چند قطعات دیگه اون قصعات اصلی نیست و آپشن هم زیاد نداره.
حامد.س.61
۲۱ خرداد ۱۳۹۴فراموش کردی بگی صندلی عقبش جای نشستن تا 12 سال رو داره
مک میسل
۱۰ خرداد ۱۳۹۵بله متاسفانه اینجوری هست منم تایید میکنم این فضای تنگ عقب رو
علی
۲۰ تیر ۱۳۹۴سه سالی وی 8 داشتم. ضعف 206 های 1600 فقط تنبلی دنده یک و دو ش هست. البته این به وتور tu5 مربوطه که چون تو دورهای پایین گشتاور خیلی کمی داره، تو طراحی گیر بکس مجبور شدن نسبت رو بالا در نظر بگیرن تا ماشین راه اندازی قابل قبولی داشته باشه. هر چند که هنوزم از پراید جا میمونه.
آبين
۲۱ خرداد ۱۳۹۴دوست عزیز سمند و پژو پارس و 405 همشون یه اشغالن من ده ساله هر سه این نوع ماشینها رو داشتم همشون ببخشید به قول عامیانه حرومزاده هستند چون شاسی و اتاق و سیستم تعلیق و موتور و گیربکس همشون از جاهای مختلف سربندی و به دست کمپانی نامعتبر ی به نام ایران خودرو که رضایت مشتری کوچکترین ارزشی براش نداره سربندی و مونتاژ شده اند با راندمان پایین موتور و مصرف سوخت بالا اگه سوار یه ماشین اروپایی حتی از نوع درجه 2 شده باشی میبنی که اصالت یعنی چی
امیر
۲۱ خرداد ۱۳۹۴ماشین به این نازی وجود داره !؟
ایراد میگری.اگه جرئت دارین بیاین نظام آباد!
حامد.س.61
۲۱ خرداد ۱۳۹۴ماشینتون گرم کرد خاموش نکنین سعی کنید از فن بخاری روی دور تند استفاده کنین البته حتما توقف کنید…در ضمن روی کاپوت دو بار دیگه آب بریزی رنگ قهوه ای زیباش خراب میشه ها اونم با اون شوک حرارتی که شما بهش میدی
احمد
۳۱ تیر ۱۳۹۴با 40 میلیون ، 1 میلیونم بده پنکه برقی بخر ببند جلو کاپوت تا خنک شه ماشین عزیز ملی مون. لعنت به خودرو ساز داخلی. با این پول ها از شرق تا غرب دنیا میشه یک ماشین عالی سوار شد ولی ما مجبوریم به چی بگیم خوب؟؟؟
سعداله
۲۱ خرداد ۱۳۹۴تواون رنج قیمت قاعدتآ H330 درسته محصول چین ولی کیفیتش بواسطه این که شریک بی ام وی آلمان بهتره وماشین ایده عالی با6000 کیلومترکارکردهنوزمشکلی نداشته
محمد
۲۱ خرداد ۱۳۹۴اقا من اصلا سر درنمیارم…چراایران خودرو اصولا همیشه بوق ماشیناش رو رودسته راهنمامیزاره نه روفرمون؟؟؟؟؟؟ الان رو دنا هم همین مشکل هست
امیر
۲۴ خرداد ۱۳۹۴این مشکل نیست یک حسنه
حتما باید برا بوق زدن دستتو از رو فرمون بیاری رو وسط فرمون بوق بزنی؟
sjs
۲۱ خرداد ۱۳۹۴همه چی به زور کنار هم چیده شده سایز چرخها به ماشین نمیخوره جلو و عقبش ربطی بهم ندارن از نمای پشت زیبایی نداره از از نمای پهلو که به چراغهای جلو نگاه میکنی یه طلغ روش کشیده شده خلاصه از سر وا کردن…
شهریار
۲۱ خرداد ۱۳۹۴گیره کاپوت خراب میشه تو 3000 کیلومتر زود جوش میاره اینا مشکل خاصی تو سه هزار تا نیست یکی از دراش مشکل داشته باشه روشن نمیشه اینم اپشن واسه ما گذاشتن چه هوشی دارن من خودم لیفان 620 دارم 25000 کارکرده هیچ مشکلی نداشته تو ترافیک های شلوغ با هوای گرم جوش نیاورده از دنا هم با کیفیت تره البته به جز ادوات داخلیش ولی فقط کافیه پاتو روی گاز بزاری میگه چشم
زیگما
۲۳ خرداد ۱۳۹۴http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/05/IMG_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B5%DB%B2%DB%B3_%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B8%DB%B4%DB%B5.jpg
و
http://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2015/05/2015-Chevrolet-Cruze-124-876×535.jpg
جالبه. نه؟
خاوری
۱۲ تیر ۱۳۹۴جالب بود زیگماجان .. دمت گرم
جهانکیر
۲۳ خرداد ۱۳۹۴درجاده داشتم میرفتم که یکی گفت این دنای تواز بنزوبی ام و2014قشنگتره گفتم چشم توزیبا میبینه برای نامه عاشقانه نوشتن خوبی همون پژو2000ات دوسه تومن خرجش میکردی ازین اشغال بهتربوددیگه نمی خواست 30 تومن بزاری روپولت یه ماشین بی پدر ومادر سوار شی
yadostad
۳۱ خرداد ۱۳۹۴از اینکه توی 3000 کیلومتر ماشینت جوش میاره و هزارتا عیب دیگه و روشن نشدن ماشین رو بخاطر باز بودن درش اپشن میدونی برات متاسفم 42 میلیون چرا هزینه کردی 400 هزار تومن میدادی یه گاری میخریدی
رضا
۳۱ خرداد ۱۳۹۴دوستان تندرسوارباتمام احترام بایدعرض کنم تندر خودروی خوش ساخت باکیفیت خوبیه اماعیوب بزرگی داره که نمیتوان انکارکردازجمله هندلینگ پایین امکانات کم شکل ظاهری زشت که نمیتوان ازانها بسادگی گذشت ودردرازمدت صاحب تندرنیازبه تعویض ان میبینه
نام شما (ضروری): رضا
۱ تیر ۱۳۹۴نظر…یعنی اگر دنا بخریم همیشه باید یه تانکر آب با یخ دنبالمون باشه. پیشنهاد می دم به ایران خودرو که یه کاروان طراحی کنه که داخلش آب و یخ برای خنک کردن موتور ملی به اندازه کافی باشه مخصوصا برای مسافرت های طولانی و روزهای تابستونی گرم. مثلا ساعت 2 تا 8 بعدالظهر مردادماه در اتوبان تهران – قم- کاشان- اصفهان
ابوالفضل
۳ تیر ۱۳۹۴من نمیدونم نظر دوستان چیه ولی من اصلا نمیتونم با قیافه این ماشین کنار بیام مثل یه جراحی زیبایی نا موزونی روی سمنده از یه زاویه نگاه میکنی ماشین قشنگی به نظر میاد از یه زاویه دیگه قناص.در کل ماشین ناهماهنگیه.
علی
۸ تیر ۱۳۹۴فقط زانتیاااااااااااااااااااااااااااااا
[…]شرف داره به کل ماشینای چینی و ایرانیو …
حمید
۲ بهمن ۱۳۹۴فقط به پا تصادف نکنی عزیزم چون مستقیم به اخرت واصل میشی
زانتیا یکی از نا امن ترین خودروهای ایرانه. اگه باور نمیکنین کافیه یه سرچ رو گوگل بکنی
محمد
۹ تیر ۱۳۹۴انصافا ماشین خوبیه
من الان ۷۴۰۰ کیلومتر باهاش رانندگی کردم و ماشین هیچ مشکل فنی نداشته
تنها ایرادش میتونه صدای توی کابین باشه اونم تو سرعت بالا
درضمن سرعت ۱۹۵ کیلومتر رو باهاش پر کردم
مهدی
۱۶ تیر ۱۳۹۴اینم مثل بقیه ی ماشینآی داخلی خطای کیلو متر داره یا نه؟
دوست من به طور مداوم و حدود 60 دقیقه با سمند ef7 دویست تا رفت موتورش جوش نیاورد .واقعا عجیب.
افشین
۲۵ اسفند ۱۳۹۴چه جا و جاده ای تو این مملکت هست که میشه یکساعت با200 کیلومتر مداوم رانندگی کرد؟؟؟؟؟
احتمالا آلمان بوده!!!!
کمال
۱۶ تیر ۱۳۹۴اقا مبارکه.واقعا برای کسیکه دقیقا در شرایط شما قرار میگرفت که با بودجه حدود 45 تومن بین گزینه های موجود وطنی و یا چینی یه خودرو پیدا کند (صفر کیلومتر) مطمینا بهترین گزینه دنا یا پارس tu5 بود.از انجاییکه قیافه پژوهای ایرانی تکراری شده و ما ملتی تنوع طلبیم و یه تولید جدید با قیافه جدید جذابتر است و دور ماشینهای چینی تو این رنج قیمتو کلا خط بکش یعنی با بیست سی تومن بالاتر میتوان یه انتخاب معقول چینی مثل ام جی یا جیلی کرد..پس گزینه دنا مناسب بوده و تجربه مملکت ما نشون داده همیشه اولین سری تولید علیرغم گزاف گوییها پشت سرش خوب از آب در میاد..مبارکتان باشد ..لذت ببرید.
عزیزی - شیراز
۲۵ تیر ۱۳۹۴اقای این حرف شما را که سری اول زیاد روش کار می شه کاملا قبول دارم
من الان سمند 81 دار یعنی اولین سری های خودروی سمند ایران خودور الان بعد از 13 سال کارکرد هنوز به هیچ ماشین چینی عوض نمیکنم
الان قصد خرید خودرو حدود 42 میلیون رو دارم که احتمالا زیاد این سمند نگه می دارم چون هر جا برای تعمیرات یا تعویض بدنه یا موتور رفتم از کیفیت ساخت قطعات تعریف کردن
مهدی
۲۰ تیر ۱۳۹۴سلام به همگی من خیلی به ماشینا علاقه دارم میخوام ببینم دنا چجور ماشینی هست هر کسی دنا رو واقعا تجربه کرده بگه لطفا ممنون میشم کمکم کنید
امید
۲۲ تیر ۱۳۹۴سلام به همگی . من تجربه سواری با دنا رو ندارم . ولی حدود یک سال یه سورن ef7مدل 93 داشتم . بدون غرض خدمتتون عرض میکنم ، مشکل اصلی تولیدات داخلی در قسمت مونتاژ هستش . من شاید در این مدت بیش از 20 مرتبه برای مشکلات مختلف که عموما مربوط به مونتاژ خودرو بود به تعمیرگاه مرکزی مراجعه کردم و این مسئله انقدر منو اذیت کرد که این خودرو رو فروختم . من کسی نیستم که بخوام نظری بدم ولی این تجربه منه که از خودرو های اطرافیانم دیدم :
اگه دنبال یه خودرو کم یا بی درد سر میگردین که زیاد بخاطرش تعمیرگاه نرید ، ال 90 مناسبه ولی اگه دنبال یه خودرو مدل 92 به بالا میگردین که از سواریش لذت ببرین ولی رضایت به تعمیرگاه رفتن نسبتا زیاد میدید ، سورن و از اون بهتر ، دنا
البته این نظر شخصیه من برای خرید یه خودروی مونتاژ وطنیه .
این نکته رو اضافه کنم ، پژو جات های مدل 83 و 84 اگه یه دستی بهشون بکشین ، از صدتای خودروهای داخلی مدل 90 به بالا عالیتر هستن .
سینا
۲۴ تیر ۱۳۹۴چنان بعضی ها میگن پارس اتاق جدید که ادم یا لکسس ls یا بی ام و سری هفت میفته هون پارس همون آشغال همیشگیه فقط دو تا کیسه هوا با یه بولوتوث چپوندن توش