چند وقتی است که ایرانخودرو در حال کار بر روی پروژهٔ فیسلیفت و بهینهسازی لوکسترین محصول خود یعنی دنا است. تاکنون تصاویر غیررسمی زیادی از این خودرو منتشر شده که تقریباً بهطور کامل تغییرات آنرا نشان میدهند اما بهتازگی تصاویر و اطلاعات جدیدی از دنا فیسلیفت انتشار یافته است. در تازهترین تصاویر از دنای جدید، چند دستگاه از این خودرو در فرودگاه امام خمینی دیده میشوند که جهت انتقال به کشور کرهٔ جنوبی برای انجام تستها و دریافت تأییدیهها در نظر گرفته شدهاند.
دنا فیسلیفت که قرار است بهزودی با نام دنا ELX به بازار عرضه شود، بیشترین تغییرات را در بخش جانبی خود تجربه کرده است یعنی قسمتی که بیشترین انتقادات را به خاطر تشابه زیاد به سمند برانگیخته بود؛ بنابراین ایرانخودرو با تغییر فرم درها، تغییر لچکی پنجرههای عقب و ایجاد خطوطی روی درها سعی کرده طراحی بخش جانبی دنا را مدرنتر و متفاوت از سمند نماید.
اما غیرازاین، تغییراتی جزئی در جلو و عقب خودرو هم دیده میشود که عبارتاند از تغییر گرافیک داخلی چراغهای جلو و تجهیز آنها به دیلایت (چراغهای روشنایی در روز)، طراحی داخلی جدید چراغهای LED عقب، مشکیرنگ شدن قسمت میانی جلوپنجره (محل نصب پلاک جلو) و تغییر آینههای جانبی؛ اما مشکل همیشگی خودروهای داخلی یعنی رینگهای کوچک و قدیمی هنوز هم در دنای جدید برطرف نشده و همچنان از همان رینگهای قدیمی متعلق به سمند و سورن برای آن استفاده شده است. البته در دنای جدید بجای لاستیکهای ۱۸۵ از لاستیکهای ۱۹۵ استفاده شده است.
در بخش داخلی اما بنظر میرسد بهجز نمایشگر خودرو که ازلحاظ ظاهر و امکانات بروز شده است، تغییر دیگری اعمال نشده باشد؛ ولی یکی از مهمترین امکانات اضافه شده به دنا ELX سانروف است یعنی آپشنی که خریداران زیادی خواهان آن بودند.
طبق گزارشات قرار است دنا ELX با دو موتور EF7 تنفس طبیعی و EF7 توربو به بازار عرضه شود. نسخهٔ تنفس طبیعی این موتور مدت زیادی است در خانوادهٔ سمند و دنای کنونی مورداستفاده قرار میگیرد. ایرانخودرو قدرت این موتور را برای سمند و سورن ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور آنرا ۱۵۵ نیوتن متر اعلام کرده است درحالیکه این اعداد برای دنا ۱۱۵ اسب بخار و ۱۵۷ نیوتن متر ذکر شدهاند.
اما نسخهٔ توربوی این موتور بهتازگی برای سورن ارائه شده است و چند وقتی است که سورن توربو با اختلاف قیمتی حدود یکمیلیون تومان نسبت به نسخهٔ معمولی به بازار عرضه شده است. موتور EF7 توربو طبق اعلام ایرانخودرو ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین بهزودی شاهد ارائهٔ این موتور برای دنای جدید هم خواهیم بود چراکه روی درِ صندوق یکی از دناهای موجود در فرودگاه نوشتهٔ توربو دیده میشود.
در کل دنا ELX خصوصاً با موتور توربو در بین محصولات داخلی میتواند گزینهٔ قابل قبولی باشد اما متأسفانه هنوز خبری از گیربکس اتوماتیک برای این خودرو نیست که این میتواند نقطهضعف بزرگی برای آن باشد. گفته میشود دنای جدید یا ELX با دو موتور EF7 تنفس طبیعی و توربو تا پایان سال جاری با قیمتی کمتر از ۵۰ میلیون تومان پیشفروش خواهد شد.
ASTON MARTIN
۱۴ آذر ۱۳۹۵بازم نخرید
الهی
۱۴ آذر ۱۳۹۵این ماشین 40 تیکه باید سال 85 به بازار میومد… تا ملت باش کمی حال میکردن…
ایرانی
۱۴ آذر ۱۳۹۵دیدن این تصاویر خالی از لطف نیست…:
گفتم عجب سمند خوشگلیه… باید ببینید… تا متوجه بشید… خخخ
http://audimodell.azkelam.com/wp-content/uploads/2016/02/volvo-s60-wallpaper2.jpg
http://www.ariabuy.com/CARS/Cars/SAMAND/LX/Images/3.jpg
http://audimodell.azkelam.com/volvo-s60-wallpaper/
morteza
۱۴ آذر ۱۳۹۵تنها جلو پنجره و چراغ جلوش یکم خوبه نسبت به سایر محصولات ایران خودرو.اما عقبش چرا اینطوریه؟؟؟انگار طراحی کردن دیدن کوتاه اومده یه تیکه بهش چسبوندن
حالا سوال اینجاست واقعا طراح این ماشین کیه؟؟؟یعنی انقدر طراح های ایرانی بد سلیقه و بی فکرن!!!
من به این کشور که که همچین صنعت خودرو و طراح هایی داره می بالم.شما چطور؟؟؟
pouya
۱۵ آذر ۱۳۹۵پشتش هنوزم زشت و غیر قابل تحمله
آرش
۱۵ آذر ۱۳۹۵خب سیستم ترمز چی؟ گیربکس چطور؟ میلنگ و اینا…؟ یعنی واقعا هیچ تغییری نکرده؟ فقط به زور بوست توربو اسبشو بیشتر کردن بدون اینکه گیربکسو تغییری بدن که بتونه این قدرت اضافی رو منتقل کنه؟ بدون تغییر ترمز؟!!! خود سمند با 105 اسب زور ترمزاش خالی بود این چی میشه؟
امیر مهرداد
۱۸ آذر ۱۳۹۵سلام دوستان احتمالا روی این دنای جدید , موتور پایه گاز سوز ef7 رو میذارند ؟؟؟
پرهام
۲۰ آذر ۱۳۹۵خنده دار تر ین قسمت ستون عقبه که خواستن مثل ماشینای مدرن درست کنن اما اونم با بدترین شکل ممکنش انجام دادن .
کوروش
۲۲ آذر ۱۳۹۵عالیست. من توان خرید ماشین خارجی رو دارم ولی چند ماهه که پولش رو کنار گذاشتم و منتظرشم. فقط خدا کنه دنده اتوماتیک باشه.
سعید
۲۶ آذر ۱۳۹۵ترجیح می دم همون سمند معمولی رو سوار شم، حداقل احساس نمی کنم ۲۰ میلیون کلاه گذاشتن سرم
Arash
۷ دی ۱۳۹۵ماشین کاملا آشغالیه پدر دوستم داره دزد یه شیششو شیکوند دریچه کولرشو تونست بدزده.خخخ.یعنی دادن نمایندگی یکسال علاف بودن آخر با زور گرفتنش بازم تعمیگاهه
ایکس409
۱۱ دی ۱۳۹۵اشکال بزرگ این خودرو رینگ و لاستیک کوچکش هستش
محمد
۲۶ دی ۱۳۹۵به نظر من نسبت ماشین چینی ها خیلی بهتر
تنها دلیل خرید این چینی ها آپشن بود که دنا هم داره
اما رینگ کوچیک خیلی زشتش کرده
گیربکس اتومات هم باید براش بذارن
سانروفش خیلی زشته میتونستن مثل یه مدل از همین چینی ها بذارن
طراحی جلوش و عقبش به تنهایی خوبه اما ترکیبش تویه ماشین خوب نیست
ولی زیر پای دنا نسبت به ماشین های داخلی خیلی بهتر و نرمتره
من مدل 94 دارم در کل با وجود عیبهاش راضیم
محمد
۲۶ دی ۱۳۹۵دنا فوق العادست خدمات پس از فروشش و گارانتیش عالیه با اینکه یک تصادف شدید داشتم با یک پراید پراید کاملا له شد ولی دنا فقط گلگیرش آسیب دید کیسه هوا هر دو باز شد نسبت به ماشینای دیگه نمیگم بهتره ولی بدتر نیست و بدنش خیلی محکمه حدود ۲ سال دارم عالیه درسته دوستان میگن خود سمنده ولی جوان پسند تر وزیباتره و سمند فیس زیبایی اصلا نداره
دوستان که ایراد کمک فنر میگیرن با مراجعه به نمایندگی ایراد کامل برطرف میکنن
رضا
۲۸ دی ۱۳۹۵سلام عزیزان
بنظر من اول اینکه پول کشورمون بی ارزشه و اگه دلارو ۴۰۰۰ حساب بکنی ۴۵ میلیون میشه ۱۱ هزار دلار که در اصل با خودروهایی که در دنیا وجود داره میتونه دنا بهترین ماشین باشه تو ماشین های ۱۱ هزار دلاری
متاسفانه به مردم هم حق میدم ایرانخودرو خیلی بد عهدی کرد با مردم که بهترینهارو هم مردم دوست ندارن پس مشکل دنا نیست مشکل خود ایران خودرو هست مردم با ایران خودرو که ۵ سال مدام ملتو اذیت کرد مشکل دارن تازه ایران خودرو بیادو به محبوبیت برسه خیلی طول میکشه
ایرانی
۲۹ دی ۱۳۹۵سلام دنا جدید کی میاد بازار
فرهاد
۱ بهمن ۱۳۹۵اولا : چراغها ی پشتش خیلی زشته دوما : این طراحی بیشتر به یه ماشین حیکلی میخوره نه این ماشین با اون چرخهای کوچیکش سوما : کنار سپرش جلوش خیلی صاف و بد ترکیبه چهارما: جلو بندیش خیلی قدیمیه همون پژو ه تمام ماشینهای جدید طراحیشون با استحلاک کمتر در کل این ماشین مثل این میمونه که پیره زن روژ لب جیق بزنه بیاد تو خیابون … بابا الاقل کپی کنید از ماشین خارجیاها
محسن
۱۱ بهمن ۱۳۹۵رینگ و لاستیکش بزرگتر بود زیباتر می شد . اما در کل به نظر من قابل قبول و از طراحی ان خوشم می یاد.
mamad
۱۶ بهمن ۱۳۹۵خیلی دوست دارم بدونم اینا چطوری طراحی یا تغییرات ایجاد میکنند؟؟؟؟خداوکیلی برید در این دانشگاه دولتی ها دو تا نخبه بیارید ببینید چقدر پیشرفت میکنید .
مهدی
۴ اسفند ۱۳۹۵دوستان عزیز من طراح خودرو نیستم اما تفریحی از دوران نوجوانی علاقه زیادی به این مقوله داشتم . خداوکیلی ما یوزرهای عادی در نگاه اول متوجه میشیم طراحی چه ضعفهایی داره بالای درهارو تو طرح جانبی نگاه کنین بالای درها نشون میده همون قالب سمنده فقط توبخش میانی با انحنا اومده پایین چراغهای عقب بیشتر تمایل به قرار گرفتن روی یه سوپر سالن رو دارن که انگار از میباخ برداشتن بزور چپوندن روی دنا – تو عکس طراحی جولو پنجررو میبینی میگی چقدر خفن و خشن بعد وقتی از نزدیک نگاه میکنی یه قول کوتولرو برات به تصویر میکشه – برای ورود صدای پیشرانه به داخل چه فکری شده 99 درصد یوزرها در سرعت بالای 60 شاهد این صدا هستن .. خلاصه خیلی دوست دارم بدونم کیا پول مفت میگیرن تا غورباغرو بزک کنن ببندن به ریش ملت
علی رضا
۷ فروردین ۱۳۹۶هرچیهستخیلیخوبه
عالیهازلیفان وMVMکهبهتره
سجاد
۲۴ فروردین ۱۳۹۶به پایه ۴۰۵ میرسه یا نه اگر میرسه برام تعریف کنید برام مهمه
مشتری
۱۸ شهریور ۱۳۹۶نکته بسیار جالب در خودرو های ایرانی اینه که قیمت پایه خودرو مربوط به چهار چرخ و چهارتا دره و مشتری باید برای حتی هر واشری که به ماشین اضافه میشه چند برابر پول بده به این میگن فروش لوازم یدکی در قالب ماشین نه تلاش شرکت ها برای بقا!!!!خدایا ممنون چون ما لایق بدتر از اینها هستیم