درحالیکه فصل پاییز را پشت سر گذاشتهایم، هم چنان اثری از خودروی لوکس ملی نیست! این خودرو که قرار بود اولین سریهای تولید خود را در ماه مرداد به نمایش بگذارد، به تعداد ۲,۱۰۰ دستگاه تولید شده است، اما موضوع این است که همچنان هم دعوای زرگری ایرانخودرو و شورای رقابت، ادامه دارد.
چهارشنبه ۲ هفتهٔ پیش، شورای رقابت قیمت دنا را ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برآورد کرد، با جواب دهی فوقالعاده سریع ایرانخودروییهای مواجه شدیم!عبدالله بابایی میگوید: قیمت تمامشدهٔ دنا برای ایرانخودرو، ۴۶ میلیون تومان است که با احتساب ۲ میلیون تومان سود، ما قیمت ۴۸ میلیون تومانی را پیشنهاد کردهایم.
اگر هم قیمت دنا ۴۶ میلیون تومان بشود، در حقیقت، سود کارخانه صفر است. بااینوجود، چندی بعد ایرانخودرو پذیرفت که با همین قیمت ۴۶ میلیون دنا را عرضه نماید.
در سویی دیگر، شورای رقابت که فرمولی برای تعیین قیمت خودروها ابداع کرده، قیمت دنا را بر اساس قیمت سورن EF7 بهعنوان قیمت پایه و محاسبه هزینههای سرمایهگذاری و قطعات و امکانات بالاتر این خودرو که شامل ۳۷ آیتم میشوند، قصد ندارد از موضع خود کوتاه بیاید و سرانجام دستورالعمل تعیین نرخ فروش این خودرو را با قیمت حداکثر ۴۲ میلیون تومان ابلاغ کرده است. رئیس این شورا دراینباره میگوید:بازنگری در قیمت دنا، بههیچوجه امکانپذیر نیست. ما برای تعین قیمت خودروی دنا، قیمت خودروی سورن را در نظر گرفتهایم که با احتساب آپشن های اضافه، قیمت این خودرو ۴۲ میلیون تومان میشود. در ضمن ما با احتساب سود کارخانه این قیمت را برآورد کردهایم، وگرنه همین قیمت هم برای این ماشین زیاد است!
اما ایرانخودرو تهدید کرده که اگر در قیمت خودروی دنا بازنگری نشود، این خودرو را به عراق و سوریه صادر خواهیم کرد، چون در آن جا، سود بیشتری نیز نصیب ما میشود!
دنا چیست؟
دنا یکی از فیس لیفت های سمند محسوب میشود. در واقع این خودرو همانند سمند SE، سمند LX، سورن و سورن ELX از پلتفرم، قوای پیشرانه و فنی خودروی قدیمی و از رده خارج پژو ۴۰۵ استفاده میکند. درحالیکه طبق تبلیغات اولیه انتظار استفاده از پیشرانهای پرقدرت و توربو یا سیستم گیربکس خودکار و طراحی داخلی مدرنتری از این خودرو میرفت، با تعدیلهای به وجود آمده، سرانجام خودرویی عجیب اما نسبتاً مجهز روانه خط تولید شد و استقبال خوبی هم در پیشفروش آن به عمل آمد. با این حال و با وجود تولید تعداد زیادی از این خودرو، خودروساز بهتر دیده تا در یک بازی تکراری، بدون توجه به زیان مصرفکننده، برای سود بیشتر، سناریوی خود را عملی سازد.
مشخصات خودروی دنا:
نوع موتور | EF7 | |
حجم موتور (cc) | ۱۶۴۵ | |
حداکثر توان موتور (hp) | ۱۱۴ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه | |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۵۵ نیوتن متر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه | |
نسبت تراکم | ۱۱ | |
تعداد سوپاپ | ۱۶ | |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب اکتان ۹۵ | |
سیستم انژکتوری | پاشش الکترونیکی چندنقطهای | |
استاندارد حد آلایندگی | یورو ۴ | |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۹۰ | |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۲.۰۳ | |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی (BE3) | |
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر) خارج شهر (لیتر) | ۶ | |
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر) ترکیبی (لیتر) | ۷.۸۸ | |
طول خودرو (mm) | ۴۵۵۸ | |
عرض خودرو (mm) | ۱۹۴۴ | |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۴۶۰ | |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۶۷۱ | |
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۲۳۵ | |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | ۷۰ | |
حجم فضای صندوق عقب (دسیمتر مکعب) | ۵۰۰ |
ترمز | “ترمز ضد قفل ABS و EBD ترمز جلو دیسکی ترمز عقب دیسکی” | |
کیسه هوای ایمنی | راننده و سرنشین | |
فرمان | هیدرولیک | |
سیستم تهویه | تنظیم اتوماتیک, دریچه تهویه برای سرنشینان عقب | |
سیستم صوتی | دارای مانیتور تصویری با قابلیت پخش فایلهای تصویری, دارای سیستم رهیاب, مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان تویتر | |
چراغها | جلو هالوژنی و LED – عقب LED, چراغ مه شکن جلو و عقب, چراغ نقشهخوان, چراغخطر سوم | |
آیینهها | “آینههای جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک آینه و چراغ آرایش روی آفتابگیر سمت شاگرد” | |
شیشهها | شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب | |
تزئینات | در دو نوع تریم تک رنگ (مشکی) و تریم دو رنگ (بژ و مشکی) | |
تجهیزات ایمنی | ایموبیلایزر, هشدار دهنده موانع عقب, سیستم عیبیابی هوشمند (مالتی پلکس), قفل مرکزی با ریموت رادیویی, کمربندهای ایمنی جلو سه نقطهای با قابلیت پیش کشنده و تنظیم ارتفاع, سیستم قطع سوخت خودکار, سیستم کنترل بخار بنزین | |
رینگ و لاستیک | رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچ | |
صندلی | صندلی ۸ حرکته برقی راننده, صندلی ۶ حرکته برقی سرنشین جلو, امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (Isofix), دسترسی به صندوق از داخل اتاق, پشتسری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه, پشتسری صندلی عقب یکپارچه با صندلی | |
سایر تجهیزات | ستون فرمان جمع شونده (تلسکوپی)، چراغ همراهی تا در منزل در محیط تاریک و کمنور، بلندگوهای جلو و عقب، نمایشگر دمای محیط، آنتن اکتیو، تنظیم زاویه نور چراغهای جلو از داخل، زهها و دستگیرههای همرنگ، تودوزی مخمل، دسترسی به صندوق عقب، بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روی سوییچ، قطعات دکوراتیو طرح چوب، چراغهای سقفی جلو و عقب، چراغ داخل داشبورد، کامپیوتر سفری |
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ دی ۱۳۹۳درود .
من این ماشینو دیدم از نزدیک . اما به نظر من قیمت شورای رقابت عادلانه
است . 46 میلیون پول چی ؟
فقط پشت سری هاش نسبت به سورن ELX جداشده . داشبوردش . و ….
من دوست داشتم تعلیق مستقل . گیبرکس بهتر و موتور توربو و …..
مهمترین تغییراتش باشه که نیست .
اما من به این مساله ایمان دارم که هر ماشینی حتی زشت ترین خودروی دنیا
بیاد ایران و زیر دست جوانان با استعداد ما بره زیبا میشه .
ابتکارها و خلاقیت هایی که برای اسپورت کردن خودرو به خرج میدن .
در هر حال قیمت 42 میلیونی هم بالاست . داشبورد هم کیفیت بالایی نداره .
از کسری عزیز هم تشکر میکنم بابت مطلب خوبش . خیلی زحمت کشیدی .
$@kasra@$
۱۴ دی ۱۳۹۳درود بر میلاد عزیز،استاد بزرگ.
ایرانخودرو گفته بعد سری پیش فروش شده،وقتی که فروشش بالا میره،دنا با سانروف و موتور توربو و دنده اتوماتیک میاد.
درضمن این مطلب که پیش مطلب شما هیچه هیچ!
به هر حال ممنون
erfan
۱۳ دی ۱۳۹۳باز دم چین گرم با این قیمت ماشینای بهتری و میده بیرون
مهران
۱۳ دی ۱۳۹۳من از سیاست ها و […]ایران خودرو و سایپا بیزارم چون مثل بسیاری از جاهای دیگه مدیریت ناکارامد و بی لیاقتی مدیران باعث به وجود اومدن چنین آشفته بازاری است.و چنین کارخانجات عظیم با این سرمایه و مهمتر این بازار بی رقابت کلان باید شرمسار باشند.باید پاسخگو باشند که بعد این همه سال چه کرده اند؟؟
از بسیاری اظهار نظرهای خوانندگان هم متاسفم که اوج کج […]و کم دانشی خود را بوق می کنند .کسانی که در ادعا شاغ غول می شکنند و در عمل فرهنگ رانندگی شان تنها مثالی از فرهنگ این روزهایمان است.
سایت وزین پدال اگر این کامنت بنده را حذف نمی کنی چنین نظراتی پیرامون این مطلب شایسته ی این سایت و پیشینه ی این سرزمین نیست.
saeid
۱۳ دی ۱۳۹۳این قسمت مطلب خیلی منو گرفت : “”عبدالله بابایی میگوید: قیمت تمامشدهٔ دنا برای ایرانخودرو، 46 میلیون تومان است که با احتساب 2 میلیون تومان سود، ما قیمت 48 میلیون تومانی را پیشنهاد کردهایم.””
توجه کنید فقط 2 میلیون سود.من که باور کردم.چقدر این خودرو سازها قانع و با انصاف هستند.
محمدMOHAMMAD
۱۳ دی ۱۳۹۳استفاده از تایرهای 16 و 17 اینچی و رینگهایی با 5 پیچ متعلق به 15 سال پیش اروپا و کشورهای دیگر و اما برای ایران خودرو و سایپا متعلق به 30 سال دیگه چون که خیلی تکنولوژی مهمی است و فقط در دست چند ابر قدرت است برای همین است که ایران خودرو و سایپا به این زودی به آن دست پیدا نخواهند کرد
فرامرز
۱۴ دی ۱۳۹۳ما هم میتونیم تکنولوژی و دانش داشته باشیم اما مدیران ما اگه اجازه بدن دانش حاکم بشه جایگاهشون رو از دست میدن. ضمناْ چرا وقتی جون و پول ملت مهم نیست و اونا هم از سر زور انحصار طلبی ها برای خرید همین فرغون ها صف میکشن مدیرای نالایق ما دست از تنبلی و مفت خوری بکشن؟
Morteza
۱۳ دی ۱۳۹۳آخه بابا تعطیلش کنید این کارخونه های آشغالو ماشین چینی دیگه اینقد لاف نداره که وقتی ۲۰۶ فرانسه رو چینی کردن موتور قاطر ملی از چین میاد باز یه لگن دیگه میدن بیرون که چی ؟ آخه این انصافه که ایرانی جون بکنه سودش برسه به چین؟ مسخره بازی
جنبش تحریم خودروسازه
۱۳ دی ۱۳۹۳ارزش خوردو نهایتش 10 میلیونه!!! نترید مردم و به فکر اینده خودتون باشید لطفا
amin
۱۴ دی ۱۳۹۳خداییش بره سوریه و عراق من راضیم این اشغالو با این قیمت تو ایران نبینم الان بگن 60 میلیون هم ملت غیور و همیشه در صحنه ما همشو میخرن چون میدونن با سیاست های ایرانخودرو تا 5 سال دیگه هم میتونن بالاتر از قیمت کارخونه تو بازار بفروشنش
hamid reza
۱۴ دی ۱۳۹۳مگه میشه اینا یه اشغال جدید معرفی کنن و ازش استقبال نشه؟ قبول کنین تقصیر خودمون هم هس
بنده خدا
۱۴ دی ۱۳۹۳سلام.سمند بزک کرده انقدر طالب داره؟؟؟با این موتور ضعیف…1700…بنظر من اگه 48تومن داشتم جک j5میخریدم…چون دنا هم دورگه…
علی
۱۴ دی ۱۳۹۳ولی تا اونجایی که من میدونم موتور ef7یک موتور قوی و عالی است.ولی دنا رو من نمایشاه شیراز دیدم خیلی کوچک است.صندلی های عقبش هم خیلی خیلی کو چیک بود.
ارمان
۱۴ دی ۱۳۹۳اقا شما با انواع خودرو ها نشون دادین که تولید کننده نیستین دست از سر مردم این مملکت بردارین چه خونها که بخاطر شما ریخته شده چه تصادفهایی که بخاطر نقص فنی اتفاق افتاده چه پدرها که مردن چه کودکانی که یتیم شدن از خدا بترسین بزارید برندهای خارجی بیان نمایندگی بیارن شما اگه ادم باشین اون موقع هم میفروشین دیگه هیچ جامعه ای مثل ما ایرانیا نیست به خودمون به گوشتو پوست خودمون خیانت میکنیمو سر راحت به بالش میزاریم اقای ایران خودرو اقای سایپا یه سمند فکستنی بعده 2سال کار کرد ماهی 200.000 تومن خرجشه مثل اینه که تا اخر عمر اقسات پرداخت کنی , این پول ها حرومتون حروم همه کسو کارتون , ببینین با یه کار احمقانه چطوری با جون و پول ملت بازی میکنن […]
ارشك
۱۴ دی ۱۳۹۳ترجیح میدم ماشین چیزی بخرم تا ماشین ایرانی ! یه بار خریدم حالم بهم خورد ! ماشینی که ۲ بار پمپ هیدرولیک تو یه سال عوض کنه ماشیته ؟ ماشین چیزی سگش میارزه به اینا
علی
۱۴ دی ۱۳۹۳تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
نظرات ارائه شده گویای همه چی هست
4MATIC
۱۴ دی ۱۳۹۳داش کسری پارس خودرو داره کولیوس وایران خودرو داره کپچر وکلو رو تولید می کنه وفلوعنس ربطی به اینا نداره چون به قول علی کاملا وارداتی هستش
$@kasra@$
۱۴ دی ۱۳۹۳4 ماتیک عزیز
پارس خودرو رنو فلوینس هم تولید میکنه.
برو توسایتش ببین
امیر
۱۴ دی ۱۳۹۳بده همون سوریه وعراق… یه لگن دیه این حرفارو نداره…..اشغال میزنن میگن ماشین…. اگه بخوایم 46 پول بدیم میریم مزدا منطقه میگیریم….
amir
۱۴ دی ۱۳۹۳این ک همون سمنده
ایرانی
۱۴ دی ۱۳۹۳والا…..
ali
۱۴ دی ۱۳۹۳ایران خودرو و سایپا برن آفتابه و لگن تولید کنن بهتره و هم بهتر میتونن تو اون زمینه پیشرفت کنن!!
خداییش این ماشین 15 میلیون بیشتر می ارزه!؟
حسین
۱۴ دی ۱۳۹۳به نظر من اگر هم ایران خودرو دنا رو با قیمت 48 میلیون بده خوب مگه مردم […]هستند خوب می روند یه ماشینی مثل jak j5 یاخودرو هایی چینی یا دیگری که با این قیمت مشخصات و کیفیت بسیار بالاتری نسبت به این دارند رو می خرند.
من می خواهم بدونم نسبت به سمند lx ef7 که من دارم چه فرقی کرده که قیمتش بشه 48 میلیون موتور و گیربکس که همون هست حالا چون طرح چراغ هاش عوض شده و یه مانیتور گذاشتند روش.
این دنا رو 3 سال پیش رونمایی کردند هنوز به دست مردم نرسیده.خخخخخخخ
mohamad
۱۴ دی ۱۳۹۳من یه نظر دارم می گم ایران خودرو رو اسمش بزاریم عراق خودرو بدهیم به اونا ما هم گمرک ماشین ها رو برداریم و حالش رو ببریم. ما که راضی هستیم اگه شما هم راضی هستید بسم الله..
$@kasra@$
۲۹ دی ۱۳۹۳بالا دستی ها راضی نیستن اقا جون!
4MATIC
۱۴ دی ۱۳۹۳اقا کسری کی گفته پارس خودرو فلوعنس تولید می کنه لینکشو بذار واقعا ثابت کردی از ماشین چیزی نمی دونی
4MATIC
۱۴ دی ۱۳۹۳اقا کسری بیا اینم لینکش
http://www.parskhodro.ir/product
لطفا دیگه وقتی چیزیو نمی دونی راجبش نظرنده
حسین
۱۴ دی ۱۳۹۳بابا بذارید با هر قیمتی میخواد بیاد!!!!!
الان همیند سمند های ای اف سون هاشون رو دستشون مونده مردم دیگه به ای اف سون اعتماد ندارند موندم با چه عقلی این موتور رو روش گذاشتن
مرتضی
۱۴ دی ۱۳۹۳به مشخصات دنا توجه کنید قدرت 114 اسب بخار حجم موتور حدود 1700cc وزن ماشین بدون سرنشین 1245 حالا اگر پنج سرنشین 60 کیلوگرمی رو اضافه کنید(1245+300=1545) خیلی واضح که این موتور اصلا کشش این همه وزن رو نداره…
محمد
۱۴ دی ۱۳۹۳چه حرف بی منطقی دارید میزنید یعنی پژو پارس که ۷۵کیلو از دنا سبک تر است و قدرت موتورش ۱۰۰است که حدود ۱۴تا از ان کمتر داره و ۸سوپاپ است کم میاره که حالا موتور ef7بخاطر ۷۵کیلو کم بیاره.
اصلا تندر و ۴۰۵و پارس elx(که توان ۱۱۰دارد) و امثال ولکس و جک j5کی کم اوردن که حالا این ماشین بخواد کم بیاره.
shahram
۱۴ دی ۱۳۹۳یه جوری هم دارن ازش عکس و فیلم میگرن که ادم فکر میکنه فورد موستانگه 2105 هست….
omid
۱۴ دی ۱۳۹۳چیزی که برای من بعد از خوندن این همه کامنت جالبه اینه که ما مردم انگار تکلیفمون با خودمون مشخص نیست. وقتی محتوای کامنتهارو نگاه میکنی همه انتقاد و بحث دارن درباره یک خودرو و اقدامات ایران خودرو و به طور کلی صنعت خودرو. ولی ثبت شدن این همه کامنت در سایت های مختلف درباره دنا، اخبار مختلفی که از خبرگزاری های مختلف گرفته تا صداوسیما که هرروز چندین بار – اون هم درباره تعیین قیمت یک خودروی داخلی بین این همه اخبار مهمی که وجود داره!- پخش می شد، تولید بیش از دوهزار دستگاه درحالی که هنوز قیمت تعیین نشده و هیچ مشتری ای از نزدیک خودرو رو ندیده و تست نکرده و… همه و همه حکایت از این داره که مردم با دست پس میزنن و با پا پیش میکشن ! واقعا از ماست که بر ماست وگرنه گرفتار چنین وضعیتی نمی شدیم. اگر واقعا این خودرو آشغال بود و ارزش نداشت و برایمان مهم نبود، حتی اینقدر کامنت درباره اش نمی نوشتیم و اینقدر ذهنمان را مشغول نمی کرد که پیگیر اخبارش باشیم چون از همان روز اول رونمایی در سال 89یا90 معلوم بود که این خودرو همان فیس لیفت سمند است با قیمتی به مراتب بیشتر. هیچکس مجبورمان نکرده دنا بخریم. این خود ما هستیم که به خودمان ضربه میزنیم.
لاکی استریک
۱۴ دی ۱۳۹۳تمومه اینایی که بد میگن فردا بگن ثبت نام با ۵۰۰ تومن تخفیف میرن ثبت نام میکنن
خدا ان ملتی را سروری دادکه تقدیرش بدست خود بنوشت به ان ملت یروکاری ندارد که دهقانش برای دیگران کشت
محمدرضا
۱۵ دی ۱۳۹۳وقتی اقایون فقط به فکر سود چند برابر هستن که کاملا تو این سالها به هش رسیدن خداییش رو هر ماشین حداقل دوبرابر سود دارن.معلومه که دیگه دنبال زیر ساخت یک کار اساسی برای خودرو سازی نمیرن اگه کمی تو این سالها زیر ساخت فراهم میکردند برای طراحی یک موتور واقعا ملی و هزاران زیر ساخت دیگه الان اون موتور مزخرف پژو رو مجبور نبودند استفاده کنند.تا وقتیکه مردم میرن از اینا ماشین میخرن بیست سال دیگه هم همین موتور وهمین بدنه هست با قیمت بالاتر.بخدا قسم ماشین چینی هم که میخرید باز سودش به همینها میرسه ماشین خارجی هم بخریم بخدا قسم بازم سودش از واردات به همینها میرسه باید ملت یه فکر اساسی بکنند.دعوا کردن و مقایسه این ماشینها که همه مثل هممند چه سودی داره هموطنا
_M_
۱۵ دی ۱۳۹۳چرخاش نسبت ب ابعادش خیلی کوچیک،ماشینو خیلی بد ریخت کرده
alireza
۱۵ دی ۱۳۹۳با این قیمت لیفان ۶۲۰ و جک خیلی خیلی خیلی ازین بهتر هستن!
خودشونو مسخره کردن بخدا هرکی بخره روانیه!!!!
فرزاد
۱۵ دی ۱۳۹۳مگه این همه ادم که پراید میخرن روانی هستن؟
هادی
۱۵ دی ۱۳۹۳پراید به لحاظ «قیمتی» در ایران رقیب چندانی نداره جز MVM110؛ اما خب ماشین ۴۸ میلیونی چندتا رقیب داره مثل JAC j5 و لیفان ۶۲۰ و …!
e h
۱۵ دی ۱۳۹۳زنده باد ایران خودرو. ایول . گل کاشته
sdq206
۱۵ دی ۱۳۹۳EF7 ههه دنا هههه ماشین ههه