سه سال پیش که دنا توسط ایران خودرو به عنوان پرچمدار محصولات سری سمند معرفی شد، سریال ادامه دار وعده و وعید و خلف وعده نیز طبق معمول آغاز شد.
این وعدهها را نیز باید به خیل عظیمی از وعدههای تبلیغاتی و تاریخ مصرف دار مدیران خودرویی کشور بیافزاییم. زیرا تاکنون بارها زمان عرضه این خودرو اعلام و سپس زمان دیگری جانشین آن شده است. در حالی که آخرین قرارها به عرضه دنا تا پایان سال ۹۲ اشاره میکرد، تأخیر دوباره، این عرضه را تبدیل به ثبت نام کرده و قرارها برای عرضه به تابستان سال بعد کشیده شده است. این در حالیست که هنوز طرح بسیاری از قسمتها از جمله داشبورد این خودرو، نهایی نشدهاند.
دنا قرار است با موتورهای ۱.۷ لیتری و ۲ لیتری با استاندارد یورو ۴ به بازار عرضه شود. موتور ۲ لیتری از خانواده XUM تنها ۱۰۵ اسب بخار نیرو و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه قدیمی ۸ سوپاپ باید وزن ۱۲۳۵ کیلویی خالص خودرو را به حرکت درآورد. بنابراین کند بودن آن طبیعی است. شتاب صفر تا صد اعلامی، ۱۱.۲ ثانیه است. انتقال نیرو هم از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی BE3 صورت میگیرد. پس انتظار خاصی از این مدل نباید داشت. موتور ۱.۷ لیتری EF7 معروف، دومین پیشرانه قابل انتخاب است. برخلاف انتظار و گفتههای پیشین، فعلاً خبری از پیشرانه توربوی ۱۵۰ اسبی نیست و موتور مذبور در ورژن بنزینی ۱۱۴ اسب بخار نیرو و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید مینماید. این موتور ۱۶ سوپاپ شتاب صفر تا صد ۱۲ ثانیهای را در کارنامه دارد که این نشان از ضعف آن یا عدم هماهنگی با گیربکس BE3 در برابر برادر کم قدرتتر ۲ لیتری خود دارد. حداکثر سرعت هر دو مدل، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
امکانات رفاهی آن شامل تهویه مطبوع اتوماتیک، آینههای جانبی برقی و اتوماتیک، سیستم کمک پارک عقب، سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش بزرگ لمسی، کنترلهای سیستم صوتی روی فرمان، صندلیهای برقی جلو در ۸ جهت، کامپیوتر سفر، صندلیهای عقب تاشو، زیر آرنجی جلو و عقب، سیستم ناوبری ماهوارهای، رینگ اسپرت آلومینیومی، قابلیت تنظیم نور و زاویه چراغهای جلو و … میباشد.
داریوش
۷ اسفند ۱۳۹۲ما باید در فکر ماشینی باشیم که اولا با افتخار بگیم خودرو ملی ماست نه اینکه تقریبا ملی و چینی دوما خودرو رو خیلی از کشورها میسازن هنر که نیست هند و مالزی هم خوبشو میسازن ولی یادمون نره ایران و کره با هم خودرو سازی رو شروع کردن اما ما کجا ……..کره کجا
hldv
۲۳ فروردین ۱۳۹۳ما همه چیز داریم جزئ مدیر مدیری که افتخارش ساختن کمک فنر پراید است و کارش واردات از چین چه توقعی می توانید داشته باشید
سید داود قربان حسینی
۹ اسفند ۱۳۹۲سلام من فقط یک خواهش دارم که این خودرو را به تولید نرسانند همان سمند زیبا تر است آخه این چه طراحی است این چه نو ماشینی است پشت ماشین با جلوی ماشین نمی خونه فقط روخه ماشین رو ببینید بسه به خدا به ما میخندن ما از خودمون چه میخواهیم وسلام
یاسر
۱۴ اسفند ۱۳۹۲ندیدی با 206 چه کردن؟ رانا…. خخخخخخخ حالام حکایت دناست
بهرام
۱۸ فروردین ۱۳۹۳باید داشپورتشو کند و رو L90وصل کرد.
masoud
۱۱ اسفند ۱۳۹۲داریوش جان.درسته ایران ماشین سازی قوی نداره.ولی اینو بدون ایران هشت جنگ رو تحمل کرده ایران خودرو وسایپا.(پارس خودرو) در طول ایام جنگ ماشین تولید نکردن .مجبور بودن خکپاره و ادوات جنگی تولید کنن.هشت وقت زیادی برا پیشرفت کردن.وقتی ما در گیر جنگ بودیم و شرکت های خودرو سازی مون ادوات جنگی تولید میکردن .کره دستش باز بود با خیال راحت برا خودش پیشرفت کرد.دوست عزیز نسنجیده حرف نزن.تازه الان هم تحریم ها فشار زیادی اوردن .پس بفهم که ایران از انقلاب تا حالا تو جنگ بوده.کشوری که تو جنگه حالا چه نظامی چه اقتصادی.خیلی سخته که به پای کشوری برسه که تو ناز ونعمت بود
یاسر
۱۴ اسفند ۱۳۹۲کره ایها اگه توناز و نعمتن بخاطر وجدان مسئولین و تلاش ملتشونه.از آسمون که براشون امکانات وتکنولوژی نازل نشده. نه اینکه مثل این لگن سازها با کپی کردن و جنس چینی را بجای تولید ملی به مردم قالب میکنن و با تغییرات جزئی وظاهری وتغییر مدل خودرو جیب ملت را میزنن. اینه فرق خودروسازهای ایران وکره ودلیل پیشرفت آنها
مهدی
۴ خرداد ۱۳۹۳سلام، اگر تصور شما که می فرمایید “اگر کره ای ها در ناز و نعمت هستند به خاطر وجدان مسئولین و تلاش ملت شون هست” درست باشه (که البته من که یک سال کره بودم چنین چیزی ندیدم) سوالی که پیش میاد اینه که چرا همین مردم که در کره شمالی دارن زندگی می کنن وضع زندگی شون این قدر خراب هست؟ چرا وجدان کاری و تلاش مردم کره شمالی نمی تونه از مرگ سالانه صدها هزار نفرشون به خاطر گرسنگی جلوگیری کنه؟
علت پیشرف کره جنوبی این بوده که آمریکا خواسته و تلاش کرده این کشور پیشرفت کنه در حالی که آمریکا خواسته و تلاش کره ایران پیشرفت نکنه. در همین راستا آمریکا کمک های بسیار زیادی به کره کرده و اگر بیشتر مطالعه کنین می بینین که بسیاری از خودروهای تولیدی در کره توسط آمریکایی ها طراحی شدن و همچنین در زمینه تولید فناوری هم تیم های تحقیقاتی چند ملیتی در شرکت های کره ای فعال هستن.
لذا حقیقتا افتخاری است برای کشور ما که علی رغم تلاش های غربی ها برای به زمین زدن ما، به لطف خدا با شیبی ملایم در حال رشد کردن هستیم.
ضمنا دوست دارم توجه شما رو به یک مقایسه هم جلب کنم. شباهت بسیار زیادی بین وضعیت تولی و تنوع سبد محصولات خودرو سازهای کره و ایران با شرکت های صنایع لبنی ما وجود داره. همانطور که همه مشاهده می کنیم شرکتی مثل کاله دارای محصولات بسیار متعدد و با کیفیت بالاست و همیشه هم در حال نوآوری در حالی که شرکت پگاه خیلی محصولات محدود و با کیفیت متوسطی ارایه می ده. علت این موضوع اینه که شرکت کاله دارای شبکه توزیع در سراسر ایرانه و در نتیجه درآمد بالاتری داره و می تونه سرمایه گذاری بیشتری بکنه در حالی که شرکت پگاه و دیگر صنایع لبنی محلی تنها به فروش در یک منطقه خاص محدود هستند و لذا درآمد کمتری هم دارند. شرایط خودرو سازهای ما هم مانند شرکت های محلی هست که به علت صادرات اندکی که دارند چندان درآمد مناسبی ندارند که جهت تولید محصولات جدید سرمایه گذاری بکنن.
امیر محمد
۲۱ اسفند ۱۳۹۲حق بامسعود گرامیست ما ایرانی ها عادت کردیم که اگه ماشین فرانسه باشه بگیم عالیه و فلانه…. اگه همونو ایران بزنه مسخره میکنن برین خدا شکر کنین بعد از8 سال جنگ اینیم اگه هند این جوری بود و تحریم داشت همون رانا هم به زور درست میکرد. قابل توجه آقای یاسر و حسینی و داریوش
یاسر
۲۱ اسفند ۱۳۹۲ژاپنو با بمب اتمی نابود کردن الان تودنیا آقایی میکنه, چینی که یکچهارم جمعیت دنیارو داره الان واسه خودش غولی تو همه زمینه هاست. حالا شماها خودتو با جنگ هشت ساله گول بزنین. جنگی کا الان 26سال یعنی بیش از سه برابر زمانش ازش گذشته. کارکردن لیاقت میخواد, برنامه ریزی, همت و فعل خواستنو صرف کردن وبعدشم وجدانو انصاف که تو خودروسازهای ما واژه های تعریف نشده ان. خوش باشین دوستانی که فکرمیکنین لیاقت ایرانیا این لگنهاست.
امیرحسین
۲ اردیبهشت ۱۳۹۳بدبختی ما اینه که میخواهیم تو هر کاری خودمون پیش قدم باشیم و از تجربیات دیگرانم عمرا استفاده نمیکنیم. شدیم مثل یه کشاورز روستایی دههء 40 که خودش میکاره خودش درو میکنه و خودش میخوره…
بهتر بود بجای تمرکز روی خودرو سازی که بهتره بگیم لگن سازی، تمرکز میکردن روی کشاورزی تا از اون لحاظ تبدیل بشیم به یه قزب تجاری بزرگ و از این طرف خودرو وارد کنیم نه اینکه همه کارو نصف و نیمه رها کنیم…
محمد حسام
۱۱ اسفند ۱۳۹۲زمانی که ماشین به بیرون می می آید 15 تا 20 ملیون است ولی وقتی جند مدّت می گذرد میشود60میلون
یاسر
۱۴ اسفند ۱۳۹۲عزیزجان الان زیر 20 تومن جز پراید ماشین نداریم که. شک نکن با این تبلیغاتی که میکنن و هزینه تولیدی که کردن حداقل 40 تا 45 تومنه.
بهرام
۱۸ فروردین ۱۳۹۳ایران خودرو هم این دو تا پلت فرم 405و206 ول نمیکنه ها.پرشیا انواع سمند دنا انواع 206 های صندوق دار رانا
محمد
۱۲ اسفند ۱۳۹۲به نظر میاد خودروی خوبی باشه
یاسر
۱۴ اسفند ۱۳۹۲از این ایرانخودرو بعیده بخاری بلند بشه
160
۱۵ اسفند ۱۳۹۲این که سمند خودمونه باچراغ جدید
جان ما ایران یک خودرو بسازید یکم قدرت داشته باشه این که شتابش به 10 ثانیه هم نمی رسه
یاسر
۱۶ اسفند ۱۳۹۲اینکار عرضه و لیاقت میخواد که برای خودروسازهای ما واژه تعریف نشده ای هست
امیر
۱۹ اسفند ۱۳۹۲نمای جلوی داشبورد و پنل رو از مدلای هیوندای کپی کردن :D
بهرام
۱۸ فروردین ۱۳۹۳ی مزدا 323 سگش می ارزه ب اینا
حسین
۲۳ اسفند ۱۳۹۲دوستان دقت کردیدد درهای دنا جفت در های سمنده؟
مسئولین و مهندسای ما فکر کردن با چراغ ماشین رو عوض کردن یعنی خودرو ساختن اون از رانا و پرایدای لگنمون این هم از دنا.
میدونید چرا کشورهای دیگه مثل کره اینقر پیشرفت کردن؟چون هم خلاقیت دارن هم حس رقابت اما تو کشور ما حس رقابت وجود نداره و شرکتا فقط فکر منافع خودشونن نه خوب تولید کردن خودرو و اسایش مردم با این کارشون بیشتر ابرو ریزی میکنن تا خودروسازی.
بهترین روش برای سر سامون دادن به این وضع خصوصی کردن هر چه زودتر شرکت هاست تا حس رقابت بین شرکتا ایجاد بشه.
باتشکر از دوستان و سایت خوبتون
میلاد
۲۴ اسفند ۱۳۹۲این ماشین اگه قیمت 50 میلیونی داشته باشه. باید گیربکسش اتومات باشه
موتورش باید حداقل 140 اسب بخار باشه
ولی نیست
تازه باید شاسی محکم داشته باشه.ولی ظاهرا شاسی اون همون سمنده.و شاسی سمند هم همون شاسی 405 سال هزار و نهصد و درشکه است
یاسر
۲۶ اسفند ۱۳۹۲ازهمه اینایی که گفتی احتمالا فقط همون قیمت 50 تومنیشو خواهد داشت.
حمید
۲۷ اسفند ۱۳۹۲مگر عربستان که خودرو سازی ندارد و یا ترکیه چیزی کم دارند؟ بیایید دعا کنیم شر این صنعت از سر مملکت ما برداشته شود و سرمایه های گزافی که به دور ریخته شده به بهانه اشتغال و قطعه سازی را به فراموشی سپرده (مثل بقیه تاریخ ) و خرید اقتصادی خودرو را به مردم و مسئولان یاد بدهیم. هوا هم کمتر آلوده میشود و داماد های چینی مردم هم خوشنود تر خواهند بود.
interceptor
۱۴ فروردین ۱۳۹۳گفتن دنا تیرماه میادش ولی مطمئم همه ظرفیتش پیش فروشش تو ساعتای اولیه پر می شه . ولی نه موتورش معلومه نه طرح داشبوردش
محمد
۱۵ فروردین ۱۳۹۳طراحی داخلی خوبی داره
ولی چیزی که خیلی زننده هست رینگ ساده و بدی داره… کلا اصلا زیبا نیست
احمد
۱۷ فروردین ۱۳۹۳با سلام خدمت تمامی دوستان
عزیران نظر دهنده نشستن بیرون گود و به فرقون ساز ها می گن لنگش کن این یک بحث (که البته خود خودرو ساز هم رقبت نشون نمیده)که از حوصله بحث خارجه
بحث دیگه اینکه اینجوری نمی شه الان اکثر دوستانی که می گن باز هم یک آشغال دیگه اطمینان دارم که یک از محصولات ایرانی زیر پاشونه و خدا نکنه مثلا بگی سمند پارس رو لوله می کنه همین دوستان میان چنان نظراتی می ذارند که فکر می کنی ماشین پارس ناموسشونه البته تمامی محصولات ایرانی سگ زرد برادر شغالند الان باز نگین یارو سمند داره طرفدار سمنده سمند هم یک آشغال چرت تر از پارس می خوام بگم که شما می گی وای بر خریدار های این ماشین چرا خودت ماشین ایرانی سوار می شی
چرا شمای که لالایی بلد هستید خوابتون نمی بره
یارو می گه شرکت های خودرو ساز رو با نخریدن محصولاتشون تحریم کنید می بینی خودش اول صف پیش فروش ال 90 یا پارسه یا هر اشغال دیگه وقتی هم ازش سوال می کنی می گه این یک چیز دیگس
درست نیست خودتون رو اصلاح کنید
فرنود
۱۷ شهریور ۱۳۹۳راستش توکشوری که حملو نقل عمومی هیچ ساختار مشخصی نداره شما حتما باید یه ماشین داشته باشی..متوسط درامد یه کارمند چقدره؟یامتوسط درامد مردم کل ایران چقدره؟؟ایا باجمع کردن سرمایه به مدت 10 سال میتونه یک خودرو از برند تویوتا بخره؟؟؟پس میبینی دوست عیز ما محکوم به خرید این محصولات هستیم…حداقل بگذار با گفتن اینکه این با بقیه فرق میکنه خوش باشیم…
منتقد
۱۷ فروردین ۱۳۹۳وقتی یه مشت کاسب میشن قطعه ساز و خودرو ساز و به هیچ چیز جز جیب مبارکشان فکر نمی کنن طبیعی که صنعت خودرو ملکت هم وضعش این باشه چون توی آشفته باز بهتر می تونن کاسبی کنن
عرق ملی و ممکلت و آبروی صنعتی و تعصب به مملکت و … هم یه مشت حرف عامه پسنده که هیچ اعتقادی بهش ندارند وا ویلا ….
امید
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳انصافا تصویر جلوی دنا رو کنار سوزوکی گرند ویتارا بزارید بعد خودتون قضاوت کنید!!!
چراغ های جلو همونه، جلو پنجره هم دقیقا طرح برعکس جلوپنجره ویتارا س، نمای جانبی چهره آشنای جناب سمند رو واسه شما نمایان میکنه! طرحای قسمت عقب هم شباهت زیاذی به محصولات کمپانی کرایسلر داره البته در مقیاسی کوچکتر!!! و بی کیفیتی در چراغ های عقب موج میزنه!
داشبورد و نمای داخلی هم با اقتباس از سفینه های فضایی فیلم های تخیلی!!! و به کمک نرم افزار های طراحی مثل Zhino واقعا فربنده به نظر میرسند که عرضه با این نمای داخلی توسط ایران خودرو و با این رنج قیمتی واقعا 2ر از واقعیت به نظر می رسد…
محمد رضا عظیمی
۱۶ تیر ۱۳۹۳چه خودروی ملی ؟
جلوی ماشین خارجی رو بازکنن گمرک نگیرن اونوقت اگه کسی سوار این ماشینا شد بگن خودرو ملی !!
تمامه داشبوردش که سوناتا yf کیلومترش سراتو
دراشم که سمند lx
چه کردن ?
حسین
۱ مرداد ۱۳۹۳عزیزان در ایران خودرو را باید گل گرفت .چون توانایی و علم تولید خودرو را نداریم.
علیرضا
۳ مرداد ۱۳۹۳چه اصراری ما خودرو طراحی کنیم بسازیم ما هم میتونیم مثل ترکیه فقط قطعه بسازیم ترک یه خودروی ملی داشتن به اسم توفاش که زحمتش و فیات می کشید بعد دیدن دارن به فهم وشعورمملکتشون توهین می کنند کشیدن عقب
سعید
۱۲ مرداد ۱۳۹۳ای کاش به جای این همه پولی که صرف صنعت خودرو شده به کشاورزی وآبخیزداری کشور توجه شده بود لااقل بخش کشاورزی به این حال وروزنمی افتاد وخشکسالی وکم آبی امان کشور را نمی برید.
Awdell
۵ شهریور ۱۳۹۳مرده شور ایرانخودروی کثیفو ببرن. آشغالا….
فرنود
۱۷ شهریور ۱۳۹۳عزیزان مارفتیم یه 405 صفر کیلومتر خریدیم…ظهر91 تحویل گرفتیم عصر رفتبم فول بنزین زدیم برگشتیم ..فردا صبح کلا موزاییکای حیاط خیس شده بودن..یه لحظه فکر کردیم شاید بارون باریده ولی بعدش متوجه شدیم از بوش که کل بنزین ماشین خالی شده..شلنگای انتقال بنزین تحتانی یک طرف سوراخ واز یک طرف بدون چفت…نتیجه عزیزان برید تحقیقتون رو در زمینه کپسولهای ضد حریق انجام بدید..هر لحظه امکان انفجارشون هست بخدا…
hOOman
۲۷ شهریور ۱۳۹۳با سلام اول از همه اینکه قیمت این خودرو اگه 50 میلیون باسه میشه 16000 هزار دلار قیمت النترا که باید با همچین خودرویی مقایسه بشه گر چه طراحیش بد نیست اما یک هزارم النترام نیسست خواهشا توجه کنید اگه 6 ماه فقط 6 ماه خودروهای ایرانی رو تحریم کنید خودرو خارجیم نخرید وفتی گمرک بیاد رو 20% اونوقت مجبور میشن یا قیمتو پایین بیارن ها کیفیتو بهتر کنن
طرف اومده موتور 2000CC ساخته قدرت موتور 1400cc هم نداره والا به قرعان !!
shahab
۳۰ شهریور ۱۳۹۳دوستان بله همه قبول داریم که این موتور ضعیفه و از فناوری روز خودروسازی دنیا عقبه و … اما این طور که شما صحبت می کنید گویا دارید از خودروهای روز مرسدس و بی ام دابلیو و پورش استفاده می کنید! والا ما که توانایی خرید و هزینه نگهداری چنین خودروهایی رو نداریم به این خودرو مجبورا باید به عنوان یک خودروی مناسب نگاه کنیم!
هدایت
۷ مهر ۱۳۹۳آقایون من کاری به ایران خودرو ندارم ولی یه فامیل داریم تو ایران خودرو دیزل
قسم میخوره میگه که اکثر قطعه سازای داخلی قطعاتشون رو از چین وارد میکنند با قیمت پایین و با کیفیت پایین تر
بعدشم بعنوان قطعه ایرانی میفروشن به ایران خودرو یا سایپاو غیره
در اینکه اونا میدونند یا نه اطلاعی ندارم
نمونش شرکت شیلنگ سازی پولاسا
جاده قدیم قم تهران
بنده یه مدت اونجا مشغول بودم میدیدم کامیون کامیون شیلنگ سوخت 4 لایه از چین یا کره واسشون میومد با اتر مارک شیلنگ رو پاک میکردند مارک پولاسا رو میزدند
البته حق دارن
تو ایران نون تو دلالیه
farzam
۸ آبان ۱۳۹۳حالا دست ما می رسه خودرو خارجی میشینیم…ولی دلم میسوزه وقتی دیدم یه بابایی بعد کلی پس انداز و قرض و وام با ذوغ و شوق ماشین صفر از ایران خودرو میگیره دم در کمپانی گفته چراغ چک موتورش روشنه !!!
به کدامین گناه ؟؟
hm
۲۱ آبان ۱۳۹۳سلام
از لحاظ طراحی ظاهری خوبی ولی بگفته دوستمون عقب با جلوش همخونی نداره ولی طراحی جلوش خیلی زیباست اگه دقت کنید متوجه میشید که چراغ هاش شبیه چشم عقاب طراحی شده . در هاش زیاد خوب نیست چون شبیه در سمند و رینگاش هم بنظر من خوبه که 17 اینچی باشه. موتورش اگه ای اف سون توربو دار بود بهتر بود
هيچكس
۱۷ آذر ۱۳۹۳خر همون خره فقط پالونش عوض شده
رهاوش
۱۲ دی ۱۳۹۳بعضے از مردم عزیزمونم چشم بستہ غیب مےگن
تا مےگیم آموزش نیست مےگن هشت سال جنگ داشتیم
رفاه نیست هشت سال جنگ داشتیم
وتزش نیست هشت سال جنگ داشتیم
عزیزان دل من از اون جنگ تقریبا” نیم قرن گذشتهههههه
با دلایل مسخره خودمون رو گول نزنیم بابا
برادره من صنعت خودرو یا بہتره بگم صنعت سفر ب آخرت ما نہ فکر جنگہ نہ رفاه من و تو نہ هیچ چیز دیگہ اے جز ارزان خریدن کاه و گران فروختنش جاے گندم …
حسین
۲۳ دی ۱۳۹۳سلام شما که ساختید حداقل گیربوکس اتوماتیک می گذاشتید.لاستیک ها رو هم 205 می گذاشتید
عباس
۱۹ بهمن ۱۳۹۳لطفا به این مهندسین ایران خودرو بگویید دیگر اینقدر ماشینهای زیبا طراحی نکنند که سر و دل ما را بردند اخه مگه هر کس مهندس است طراح ماشین هم هست ؟ ما آدم های بی سواد داریم که خیلی بهتر از این می توانند ماشین طراحی کنند لطفا” از این به بعد از مردم بخواهید طراحی را برای شما بفرستند تا در میان آنها شما بهترین ها را انتخاب بفرمایید.در ضمن ظاهر بیرون دنا بسیار زشت است ولی طراحی داخلی اون خوبه