ایران خودرو

سمند دیزل و چشم انداز پیش رو

تعریف خودروی دیزل در ایران یعنی یک خودروی کند و بدون شتاب همراه با آلودگی زیاد و دود سیاه رنگ و پر صدا. البته که غیر از این هم نیست. چون خصوصیات یک خودروی دیزل یا گازوئیل سوز در ایران، این‌طور معنی شده است.
اما ما در آینده شاهد خودروهای دیزل با قدرت بالا و مصرف کم و از همه مهتر آلودگی کم (البته بستگی به کیفیت گازوئیل تولیدی شرکت نفت دارد) در خیابان‌های تهران و ایران خواهیم بود که یکی از آنها سمند با موتور دیزل است که موضوع مورد بحث امروز ماست.
من این سمند را در همایش موتورهای بین المللی که در هتل المپیک بر گذار شده بود دیدم و با مسئولان ایران‌خودرو که این مدل را تست کرده بودند صحبت کردم و از مشخصات فنی و نتیجه‌ی تست مطلع شدم که در ادامه برایتان میگویم. البته شایان ذکر است که مدل سمند توربو هم موجود بود که در آینده هم از مشخصات فنی و نتیجه‌ تست سمند توربو برایتان می‌نویسم.

سمند با موتور دیزلی EFD
سمند با موتور دیزلی EFD

صدای موتور نسبت به موتور بنزین سوز و موتور بنزین سوز توربو از صدای کمتری برخوردار بود که واقعاً تحسین بر انگیز بود. حتی زمانی که موتور گاز می‌خورد و توربو شارژر هندسه متغیر پیشرفته‌ آن (به گفته کارشناس) وارد کار می‌شود. البته ممکن است که بعد از هزاران کیلومتر صدای موتور بیشتر شود که طبیعی است و اگر بیش از حد معمول بشود به نحوه‌ مونتاژ و کیفیت به کار رفته در مواد و آلیاژهای قطعات فنی مربوط می‌شود. موتور این سمند به لطف بهری مندی از گازوئیل یورو ۴ که سفارشی توسط شرکت نفت تولید شده بود، دارای کمترین آلودگی بود. این سمند فقط از لحاظ فنی با دیگر سمندها فرق می‌کرد و هیچ تغییری در ظاهر و داخل آن مشهود نبود. به گفته‌ کارشناسان این تنها نمونه‌ی موتور دیزل ملی کامل بود که قیمتی نزدیک به ۱۴۰ میلیون تومان داشت!!!! با قیمتی که سمند پایه در آن روز داشت، می‌شد گفت که قیمت این سمند ۱۵۵ میلیون تومان بود. علتش هم این بود که تمام قطعات موتور و مراحل تولیدی در آلمان انجام گرفته بود و مالک معنوی این موتور (ایران خودرو) هیچ دخالتی در تولید و مونتاژ این موتور نداشت. البته طی یک برنامه ریزی ۲ ساله قرار است که ۵۰ درصد این موتور توسط آلمان و ۵۰ درصد باقی مانده توسط ایران خودرو تولید شود که در قیمت نهایی این موتور و ماشین تأثیر قابل توجهی خواهد داشت. به گفته‌ کارشناسان ایران‌خودرو: این موتور ۱۵۰۰ سی سی حجم، ۱۲۰ اسب بخار قدرت (البته با توربوشارژر هندسه متغیر) و ۲۵۶ نیوتن متر گشتاور دارد که حدود ۳۰ اسب بخار کمتر و ۴۱ نیوتن متر بیشتر نسبت به موتور بنزینی توربو است. این ماشین به لطف گشتاور بالا به راحتی با ۵ سرنشین سرعت ۱۸۰ کیلومتر را تجربه می‌کند. طبق جدولی که در نمایشگاه منتشر شد، حداکثر سرعت هر دنده در حالت تمام بار را اینچنین است:

  • دنده ۲ = 70 کیلومتر در ساعت.
  • دنده ۳ = 120 کیلومتر در ساعت.
  • دنده ۴ = 175 کیلومتر در ساعت.
  • دنده ۵ = 210 کیلومتر در ساعت.

البته چون گیربکس این سمند هیچ تفاوتی یا سمندهای دیگر نمی‌کرد، شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر آن را ۱۰.۴ اعلام کرده بودند ولی با گیربکس بهینه و تغییر یافته برای این مدل شتاب ۹.۶ امکان پذیر است. چون محدوده‌ قرمز دور موتور تا ۴۷۰۰ دور بود شتاب بهتری امکان پذیر نیست. با توجه به بروشور و گفته‌های کارشناسان مصرف سوخت موتور دیزل ۵.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که رقم قابل توجهی برای یک همچنین خودرویی با این وزن و البته در ایران نسبت به خودروهای دیگر است. در صورت عرضه‌ گازوئیل یورو ۴ بدون شک این یکی از بهترین انتخاب‌ها با وجود قیمت کمتر گازوئیل و آلودگی کمتر گازوئیل نسبت به بنزین بین خودروهای تولیدی ایران‌خودرو و سایپا نسبت به موتورهای بنزینی است. در ضمن این موتور به خاطر نداشتن شمع و کوئل نسبت به موتور بنزینی، هزینه‌های نگهداری پایین‌تر و عمر بیشتری دارد. البته در صورت استفاده‌ درست و مناسب.

سمند با موتور دیزلی EFD
هم اکنون خودروهای دیزل نزدیک به ۷۵% خودروهای اروپا را در بر می‌گیرد. مصرف سوخت این موتورها ۲۵% از موتورهای بنزینی کمتر است و اگر پالایشگاه داخلی، گوگرد موجود در گازوئیل را در حد استاندارد جهانی نگه دارد و تولید کند، شاهد آلودگی کمتر از این نوع موتورها خواهیم بود. اما هزینه‌ بالا و تکنولوژی بالا و قیمت بیشتر موتور دیزل یکی از ایرادهای آن است، ولی این تفاوت قیمت با توجه به هزینه سوخت بالای موتورهای بنزینی در دراز مدت جبران خواهد شد. این موتور چهارمین فرزند خانواده‌ موتور ملی است که در آینده تمام موتورهای ایرانی را برایتان معرفی می‌کنم. طراحی موتورهای ملی با نام‌های EF7 و EF7 توربو ، EF4 و EFD با همکاری یک شرکت آلمانی مهندسی موتور صورت گرفته است.

disel engine
موتور دیزل EFD نسبت به موتور بنزینی EF7 ملی، ۲۰۰ سی سی حجم کمتری دارد و ۱۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که به لطف توربوشارژر هندسه متغیر با حجم کمتر ۶ اسب بخار بیشتر، ۱۰۱ نیوتن متر گشتاور بیشتر و ۲۵% مصرف سوخت کمتری مصرف می‌کند. از دیگر ویژگیهای این موتور، سیستم پاشش مستقیم که دارای فناوری چند راهه فشار بالای سوخت است، شمع گرمکن، توربوشارژر هندسه متغیر و خنک کن میانی هوا می باشد. این موتور قابلیت بازخورانی دود همراه با خنک کن دود بوده و این تجهیزات و تکنولوژی باعث بالا رفتن و سخت شدن تولید این موتور در کشور شده است. به گفته‌ کارشناسان با توجه به استفاده‌ی بالای ۵۰ درصدی از گازوئیل در اروپا، این روش در ایران کار بسیار خوب و درستی است چون به طور متوسط استفاده از موتورهای دیزلی ۳۰ درصد صرفه جویی به همراه داشته و خودروهای دیزلی بین ۲۰ تا ۶۵ درصد سوخت کمتری مصرف می‌کنند. هرچند که امروزه مصرف ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای خودروهای دیزلی معمول و مصرف ۶ لیتر برای خودروهای بنزینی ایده آل به حساب می‌اید و چیز جدیدی نیست. حال با دیدی متفاوت به تفاوت‌های این موتور نسبت به بنزینی انتظار می‌رود که استقبال مشتریان زیاد باشد. به هر حال قطعات موتورهای دیزل باید قدرتمندتر تولید شود و از کیفیت بالاتر و ایراد کمتری در موتور برخوردار باشد. این عوامل یکی از پاشنه‌ های آشیل خودروسازان و تولید و بومی سازی موتور دیزل در کشور خواهد بود. هرچند که با کمک شرکت‌های خارجی تا حدودی به دانش موتور و طراحی خودرو دست پیدا کردیم ولی مسیری بسیار طولانی برای خودروساز شدن و مطرح شدن در دنیا داریم.

EF7 diesel
جدول مشخصات موتورهای خانواده EF:

  • نوع موتور: ۴ سیلندر خطی توربو دیزل (EFD)
  • حجم موتور ( سی سی): ۱۵۰۰
  • قدرت (اسب بخار): ۱۲۰ اسب بخار
  • گشتاور (نیوتن متر): ۲۵۶ نیوتن متر
  • تعداد سوپاپ: وی وی تی /۱۶
  • نوع تنفس: توربوشارژر
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۴
  • شتاب ۰ تا ۱۰۰: ثانیه ۱۰.۴
  • حداکثر سرعت: ۲۱۰ کیلومتر
  • گیربکس: ۵ سرعته ی دستی
  • ترمزها: دیسکی به همراه ای اب اس و ایی بی دی
  • فاصله میان دو محور: ۲۶۷۱
  • طول * عرض * ارتفاع: ۱۴۶۰*۱۷۲۰*۴۵۲۷
  • گنجایش مخزن سوخت: ۶۶ لیتر
  • حجم فضای بار (لیتر): ۵۰۰ لیتر
  • مصرف سوخت ترکیبی: ۵.۴ لیتر

نوع موتور: ۴ سیلندر خطی توربو بنزینی (***)

  • حجم موتور (سی سی): ۱۶۴۸
  • قدرت (اسب بخار): ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور (نیوتن متر): ۲۱۵ در دورهای ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰
  • تعداد سوپاپ: ۱۶/ وی وی تی ای
  • نوع تنفس: توربوشارژر
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۴
  • شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۹ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۱۰ کیلومتر
  • مصرف سوخت تر کیبی: ۸.۸ لیتر

نوع موتور: ۴ سیلندر خطی (EF7)

  • حجم موتور (سی سی): ۱۶۴۸
  • قدرت (اسب بخار): ۱۱۴ در دور موتور ۶۰۰۰
  • گشتاور (نیوتن متر): ۱۵۵ در دور موتور ۴۵۰۰
  • تعداد سوپاپ: ۱۶/ وی وی تی ای
  • نوع تنفس: طبیعی
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۴
  • شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۱۳.۵
  • حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر
  • مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۸ لیتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

میلاد ساسانی. دیپلم مکانیک خودرو. عاشق دنیای خودرو

مطالب مشابه

‫۱۲۶ دیدگاه‌ها

  1. pejman

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (28 ديدگاه)

    هیچ ارزشی نداره اون ور آب چی میزنن ابنا چی میزنن

    1. pejman

      ۲۷ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (28 ديدگاه)

      سمند چیه که توش گازوئیل بریزی

      1. دبیر انجمن فرغون سازان

        ۲۸ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (11 ديدگاه)

        ها مگه چیه ؟ منتظر پراید دیزل هم باشید ! بعد هم 405 دیزل .

    2. pejman

      ۲۷ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (28 ديدگاه)

      خدا میدونه قیمتش چند میشه

      1. دبیر انجمن فرغون سازان

        ۲۸ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (11 ديدگاه)

        درخواست دادم… بالای 100 میلیون … بکنن تو پاچه ملت.

    3. SALAR

      ۲۷ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (364 ديدگاه)

      حرکت قشنگی . فقط اگر خودشون تو ساخت موتور هیچ وقت دخالتی نکنن .
      مهمتر از اینها اینه که قیمتش بالا نباشه . البته اگه یه عده بزارن.
      مهم اینکه خاک توسرتون که ماشین این جوری معرفی کردین معلوم نیست تو چه فضاییی.

    4. مهدی

      ۲۷ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (623 ديدگاه)

      دورود به دوستان
      به چندتا نکته توجه کنید
      سمند از 24 میلیون شروع میشه تا 37 میلیون
      محض رضای خدا یه خورده عاقلانه فکر کنید
      به قول دکتر خاکساری که تو مناظره چند وقت پیش شرکت کرده بود میگفت کرولا 8000 دلار
      این سمند به قول معروف دیزلی یا بنزینی توربو رو چند میخوان بدند؟
      حتما 100 تومن به بالا میخوان بدن
      خداوکیلی شما به سمند 100 تومن میدید؟
      خدایا ما داریم میگیم سمند (بهترین مدلش) بیشتر از 4000 دلار نمی ارزه
      اونوقت بعضی ها دارند روی فلان تکنولوژی بحث میکنند
      اومدن دارن با این خبر مردم رو فریب میدن
      حتما فردا مردم جلوی نمایندگیها صف میکشند
      دوستان مقصر اصلی که باعث شده اینهمه ایران خودرو سایپا بی حیا شدند خودمون هستیم
      دوستان وقتی یه جنایتکار خودرو ساز میشه به نظرتون به فکر پیشرفته؟
      برای مردمم متاسفم
      سپاسگذارم
      مهدی

      1. sorena330

        ۲۷ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (741 ديدگاه)

        بابا دیگه اینطورها هم نیست نهایتا میشه 55 الی 60 ،
        اما من میگم اینها باید کلا جمع کنن برن،ما خودروساز نمیخوایم نمیخوایم نمیخوایم…

        1. Zonda R

          ۲۸ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (1858 ديدگاه)

          F.A
          سمند سرطانه
          سوختشم عوض کنید
          بازم سرطانه

      2. آرش

        ۲۷ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (38 ديدگاه)

        یعنی رحمت به اون شیری که خوردی

        1. اکبر66

          ۶ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (41 ديدگاه)

          قرار بود ماشینهای خوب بیاد . سمند گازوییلی چیه .تازه گازوییل ایران 20برابر گوگرد از استاندارد بیشتره

      3. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۲۸ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (6507 ديدگاه)

        درود.

        مهدی جان این مطلب را من نوشتم و برای پدال فرستادم.

        با نوشتن این مطلب و خبر هیچ وقت نیت فریب مردم را نداشتم.

        من خواستم فقط از موتور دیزل و سمند دیزل اطلاعاتی به شما بدهم.

        به نظر من بگذارید بیاد بیرون بعد در مورد تکنولوژی و موتورش

        صحبت کنیم.

        البته با نظر شما در مورد ایرانخودرو و سایپا کاملا موافقم.

        ((( ایران و المان )))

        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۲۸ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (6507 ديدگاه)

          بعدشم علی جان چقدر زود قضاوت میکنی!!!!

          کی گفت که سمند با موتور دیزل 100 میلیون به فروش میره.

          گفتم که قیمت این موتور به خاطر اینکه فقط یک نمونه

          ی کالیبره و کامل ازش در ایران است و فقط همین یک

          عدد است ، این قیمت برای ایرانخودرو تمام شده.مثل

          اینکه شما میخواهی یک وسیله ای را بسازی و میدی به

          قالب ساز تا برات قالبشو بسازه.قیمت اون قالب شاید

          50 میلیون بشه ولی شما که محصولتو با اون قیمت

          نمیفروشی.

          اون 50 میلیون توی تیراژ پر میشه و پولش کاملا

          برمیگرده.

          من فکر کنم نهایتا 10 میلیون گرونتر باشه.

          ((( ایران و المان )))

        2. مهدی

          ۲۸ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (623 ديدگاه)

          دورود میلاد جان
          بابت درج این مطلب از شما ممنونم
          من هم منظورم این نبود که تو سایت پدال وقتی خبری منتشر میشه دال بر اینکه مردم رو فریب بدند
          بالاخره خبرش رو خود ایران خودرو رسانه ای میکرد اونهم با آب و تاب
          من نمیگم این محصول خوبه یا بد
          قدر مسلم محصولات خودروسازان داخلی آشغاله
          اما برای همین آشغال چقدر پول دارند از مردم میگیرند
          دیگه همه باید به ماهیت ایران خودرو و سران جنایتکارشون پی برده باشند
          اما در مورد خودتون باید بگم با توجه به اطلاعاتتون که مناسب و کافی هست در مورد محصولات آلمانی بنویسید (بــــــــنزســــــــلطان خودرو )هرچند که داشتن این محصولات آلمانی هم باز هم برامون رویاست
          اگه ایران خودرو بهترین مدل سمند رو با قیمت حداکثر 4000 دلار بده اونوقت میگم قابل قبول هست به شرط گمرک صفر
          ببینم این مدل سمند رو میدن 4000 دلار ؟
          بخدا اگه این سمند رو 4000 دلار نمیدن
          احتمالا روی قیمت 60 تا 80 میلیون میدند
          من ترجیح میدم یه ماشین آشغال دست دوم بخرم تا این مزخرفات و اراجیف رو
          اما صد افسوس به محض اینکه بیاد تو نمایندگی ها مردم میرن برای خریدش صف میکشند
          برام جای سواله که کدوم دسته از مردم هستند که برای این ماشینها پول میدند؟
          من جواب میدم
          1 کارمندان بانکها و موسسات دولتی که پولهای یامفت زیردستشون میاد
          2 دلالها که خون مردم رو گرفتند تو شیشه
          هیچ وقت دوست نداشتم جزء این دو دسته باشم
          برای ریال به ریالی که در میارم جون میکنم زحمت میکشم
          لیاقت این رو دارم که با یه قیمت مناسب یه ماشین ژاپنی یا اگه پول بیشتر داشتم یه بـــــــــنز(سدان) داشته باشم
          چه میشه کرد
          افسوس از این مردم خاموش
          سپاسگذارم
          مهدی

        3. مهدی

          ۲۸ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (623 ديدگاه)

          راستی میلاد جان یادم رفت از مطلبتون که در خور تشویق بود تشکر کنم
          سپاسگذارم
          مهدی

  2. محمد

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1674 ديدگاه)

    150 اسب بخار با 1700 سی سی…ولی انگار دارن بالاخره یه تکونی به خودشون میدن…فقط خداکنه اینبار طرحشون جواب بده

    1. sorena330

      ۲۷ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (741 ديدگاه)

      150 اسب با تنفس غیر طبیعی موتور خیلی هم کمه…
      زحمت کشیدن تیونر های غیر رسمی ما هم همینکارو میکنن…

      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۲۸ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (6507 ديدگاه)

        درود.

        سورنا جان چرا کمه؟؟؟

        الان MG با موتور 1800 سی سی و توربوشارژر 160 اسب بخار قدرت

        داره.اونوقت این با 1700 سی سی 150 اسب بخار خروجی داره کمه؟؟

        بابا دیگه در حد بنز نیسیم که با موتور 1600 سی سی با تنفس

        طبیعی 156 اسب بخار بیرون بکشیم.اینم در حد خودش خوبه.

        موتور 2013 پژو با 1600 سی سی و توربوشارژر 156 اس بخار قدرت

        داره.کم لطفی نکن.

        ((( ایران و المان )))

        1. sorena330تحریم خودروسازان داخلی

          ۲۸ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (741 ديدگاه)

          ام جی پسوند توربو رو داره ولی مطمئنید توربوچارجر داره؟
          من یه جایی خوندم که اصلا ام جی 6 با توربو نداریم…

        2. اکبر66

          ۶ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (41 ديدگاه)

          بستگی داره چطور از اب در بیاد . اذیت کنه . …..

  3. امیدبرتر

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    کسی خبر داره (دنا)وارد بازارشده یا نه؟

    1. محمد

      ۲۷ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (1674 ديدگاه)

      الآن 2-3 ساله منتظرشیم والا….انگار قصد ندارن بیارنش تو بازار…شاید منتظرن که قیمت خودرو داخلی بالا بره…کسی چه میدونه…به هر حال دنا طراحیش خوبه و امیدوارم زودتر بیاد

    2. pejman

      ۲۷ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (28 ديدگاه)

      دنا شاید بهتر از این باشه

    3. جواد

      ۲۷ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (79 ديدگاه)

      قیافه نداره مخصوصا عقبش از ال نود بد تره

    4. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۸ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (6507 ديدگاه)

      درود.

      احتمال داره که دنارو برای دهه ی ((( فجر ))) پبش قروش بکنند و سال دیگه

      تحویل بدهند.دنا قراره با موتور توربوشارژر وارد بازار بشه که من بعید

      میدونم.تو اون همایشی که چند وقت پیش برای خودروساز ها گذاشتن و اکثر

      خودروساز های جهان به ایران اومده بودند ، ایراخودرو یک سمند دنا با

      داشبوردی کملا شبیه سوناتا برای بازدید گذاشته بود.بیشترین استقبال هم

      چینی ها ازش کردن.

      ((( ایران و المان )))

  4. علی

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قیمتش اگه زیاد بشه ازش استقبال نمیشه .چون با قیمت بالا میشه ماشینای پر قدرت تری خرید و به الایندگی توجه نمیشه

  5. 50

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (492 ديدگاه)

    این بیاد میشه 80 تا—— ارزش خرید نداره

    1. PEUGEOT

      ۲۷ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (998 ديدگاه)

      قیمتش 140 تا 150 تومنه آخه کی 150تومن میده اینو بخره؟
      من نمی دونم واسه چی اسمشو گذاشتن موتور ملی؟ چیزی که خودمون نساختیم چرا باید موتور ملی باشه؟ بعدشم ایران خودرو میاره میزاره توی نمایشگاه. حتما می خواسته دستاورد های آلمانی ها رو نشون بده. واقعا خنده داره.

      1. sorena330

        ۲۷ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (741 ديدگاه)

        یکی از دوستان میگفت عموش 407 دیزلی داشته نمیتونسته از گازوییل ایران استفاده کنه هروقت که از ترکیه میومده یه چیزی شبیه مکمل میریخته توش هرکدوم 2-3 سال پیش 50 دلار بوده تا بتونه از دیزل ایران استفاده کنه،
        حتی خودرو های تجاری هم که در ایران تولید میشن مجهز به یک فیلتر اضافه برای جذب آب اضافی گازوییل هستند!

        از بنیان مشکل داریم

      2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۲۸ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (6507 ديدگاه)

        درود.

        پژو جان قشنگ متن بالارو بخون.

        این موتور چون یک نمونه ساخته شده ازش و روی سمند سوار شده

        این قیمته.ایرانخودرو هم دیگه اینقدر خر نیست که بیاد اینو با

        قیمت 150 میلیون نه 80 میلیون بده بیرون.نهایتا تا 10 میلیون

        قیمتش متغیر میشه.

        الکی جو نده پسر خوب.

        ((( ایران و المان )))

        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۲۸ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (6507 ديدگاه)

          بعدشم چه ربطی داره که چرا اسمشو گذاشتن ملی؟؟؟

          حالا که از توان داخلی استفاده نمیکنه بهتره که با المان

          همکاری کنه.انتظار داشتی با کی همکاری میکرد؟؟؟

          پس الان مردم کره هم بگن چون طراح یک المانیه پس کیا

          خودروی ملی ما نیست.یا ب ام و که طراح داخلیش اقای

          نادر فقیه زاده است ، المانی ها بگن داخلشو خودمون

          طراحی نکردیم پس نگیم خودروی ملی!!!!باید خدارو شکر

          کنیم که نرفته با چین بسازه.خدامیدونست چی از اب در

          میامد!!!!

          چون با المان ساخته و اورده در نمایشگاه ، خواسته

          تکنولوژی المانی هارو نشون بده!!!!!!اگر با فرانسه

          هم میساخت همچین چیزی میگفتی؟؟؟من هیچ دل خوشی ازشون

          ندارم ولی اینکارشون قابل تحسینه.با یک کشور و یک

          شرکت درجه یک کار کرده.این شرکت دقیقا همون شرکتیه

          که فورد با همکاریش ، موتورهای اکوبوست را تولید

          کرده.باالخره باید از یک جایی شروع بکنن یا نه؟؟؟

          ((( ایران و المان )))

      3. من نه منم

        ۲۸ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (9 ديدگاه)

        موتور ملی المانه دیگه :)

        1. اکبر66

          ۶ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (41 ديدگاه)

          المان طراحی کرده تو ایران بومی سازی شده لوازم ایرونی میبندند

    2. اکبر66

      ۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (41 ديدگاه)

      80تومان شاسی بلند میخریم….

  6. Mohammad XX

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (201 ديدگاه)

    باید از چند سال پیش به جای CNG که قدرت کمتری تولید میکنه و پرخطرتر هم هست، روی موتور دیزل کار می کردن.
    کیفیت گازولیل کشور اگه بالاتر بره خودروی دیزلی میشه یه گزینه خیلی خوب

  7. mammad

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (77 ديدگاه)

    خوبه اگه تونستن همشو خودشون بزنن که عالیه پیشرفت خوبی میگیرن
    ولی اگه بخوان 50درصد المان50درصدش ایران بزنه همون بهتره که المان همشوبزنه اخه ایرانیا همون پلاستیک روشو میزنن
    البته یکی به اینا بگه که دنا رو هروقت اوردن بیرون این طرحوبزنن
    ولی اگه این طراحی قیافشم عوض کنن عالیییه البته خود المانیا

  8. mehran911

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (2128 ديدگاه)

    خیلی هم خوب خدا کنه روز به روز پیشرفت کنند هر چقدر هم این پیشرفت کم باشه باز جای شکرش باقیست
    بحث های فنی زیادی در مورد این موتور ها وسیستم انتقال قدرت ضعیف اونا میشه انجام داد که دوستان خیلی از من بهتر هستند راستی از آقا میلاد عزیز به خاطر متن بالا تشکر میکنم

    به امید آینده بهتر

    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۸ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (6507 ديدگاه)

      درود.

      خواهش میکنم.

      در اینده هم از موتور ملی بنزینی با توربوشارژر مینویسم.

      ((( ایران و المان )))

  9. شهرام

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    با این نوع گازوییل ایران فکر کنم هر روز باید مثله نیسان دیزل دو میلیون بدی سوزن عوض کنی…

    1. sorena330

      ۲۷ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (741 ديدگاه)

      نیسان جونیور دیزل یک توطئه ی چینی هست و هرکی خریده خیلی خیلی کلاه گشادی سرش رفته…

      1. اکبر66

        ۶ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (41 ديدگاه)

        اینم نمونه اولی المانیه بیاد … نمونه های بعدی چینی میزنن.

  10. اسی جون

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    جمش کنید بابا مردیم ار تنوع سمندو طلا کوبشم کنی بازم سمنده

  11. احسان(احسان سابق)

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (2870 ديدگاه)

    حالا که ساخت و طراحی موتور رو دادین دست المانیا دیگه طراحی بدنه جدیدی هم بدید دست خود المانیهای عزیز

  12. کرم حکمتی

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اون عکسی که زیرش نوشتین “سمند با موتور دیزلی EFD” سمند با موتور tu5 هستش نه موتور دیزل. موتور دیزل عکس پایینیه.

  13. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    ینی موتور دیزل آلمانی با گازوئیل ایران کار میکنه ؟؟!!

    پدال! واقعا انتظار داری باور کنم سمند بنزینی، “150” اسب بخار قدرت داره؟!!!

    1. محمد

      ۲۷ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (1674 ديدگاه)

      میلاد بالارو بخونی نوشته سمند 1.7 لیتر مجهز به توربو….سمند معمولی 120 اسب بخار قدرت داره

      1. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

        ۲۷ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (1443 ديدگاه)

        محسن هستم :-) نوشته این موتور120اسب بخار قدرت دارد که 30 اسب بخار کمتر از موتور بنزینی توربو است!

        1. sahand

          ۲۷ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (136 ديدگاه)

          خوب وقتی جمیعا آواتاراتونو یکی کردین معلومه ملت قاطی میکنن!
          راستی چرا؟

    2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۸ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (6507 ديدگاه)

      درود.

      محسن جان موتور ملی با توربوشارژر 150 اسب بخار قدرت داره.

      بنزین ایران هم اگر خوب بشه کار میکنه.با همین گازوئیل هم کار میکنه ولی

      دیگه نباید انتظار الایندگیه 0 و بدون دود و عمر بالا را از موتور داشته

      باشیم.

      ((( ایران و المان )))

  14. Saied

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1261 ديدگاه)

    یعنی تا کی باید اینجوری تحمل کنیم که اینا اینارو تولید کنن :)

  15. km

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (675 ديدگاه)

    وات د فاز؟؟؟

  16. VAHID JINPACHI

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (845 ديدگاه)

    اجب ماشینیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  17. مصطفی

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (172 ديدگاه)

    گازوئیل بزنن یا گاز یا هرچی دیگه اینا ماشین ساز نیستن

  18. Kurosh

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (310 ديدگاه)

    چقدر لاف میان اینا:
    دنده 2 = 70 کیلومتر در ساعت.
    دنده 3 = 120 کیلومتر در ساعت.
    دنده 4 = 175 کیلومتر در ساعت.
    دنده 5 = 210 کیلومتر در ساعت.
    برین جم کنین دغل بازای بی شرم..

    1. Saied

      ۲۸ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (1261 ديدگاه)

      دغل بازیشو خوب اومدی!

  19. Hamedsolo

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (188 ديدگاه)

    >>>البته طی یک برنامه ریزی 2 ساله قرار است که 50 درصد این موتور توسط آلمان و 50 درصد باقی مانده توسط ایران خودرو تولید شود<<<<

    دقیقا کجای آلمان؟!! ینی چه شرکتی؟

    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۸ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (6507 ديدگاه)

      درود.

      اقای حامد سولو.

      شرکت FEV المان که فکر کنم زیر مجموعه ی دانشگاه اخن المان است همکاری

      کرده.این شرکت در اتریش قرار دارد.

      ((( ایران و المان )))

  20. kasra

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    عاااااااااااالی بود مرسی ولی من فک میکردم شایعس موتور دیزل برای سمند!!!!!
    ولی خب قیمتش خیلی بالا میره که…!؟

    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۸ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (6507 ديدگاه)

      درود.

      نه کسری جان.

      مطمئن باش.من خودم این موتور را در نمایشگاه دیدم.

      ((( ایران و المان )))

  21. مهران

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    ایشالله اینار موفق بشن.
    اینکه در ساخت یه خودرو از کشور های دیگه کمک می گیرند چیز بدی نیست و در تمام دنیا مرسومه.
    ایشالله قیافه سمند هم یه تغییر بنیادی بدن تا مثل ماشین های کره قیافه جذاب داشته باشه

    1. sorena330

      ۲۷ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (741 ديدگاه)

      کمک میگیرن درست ولی آیا هیچ کشوری تا حالا همچین ادعای کذبی مبنی بر تولید خودرو ی ملی داشته؟

  22. امید

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1320 ديدگاه)

    متاسفانه همینه که هست تا خریدار هست اینام هستن نباشه نیستن مجبور نیستیم بخدا بخریم نون و پوشاک نیست مجبور باشیم ملت
    بعضیا صبرشون کمه صبور باشید تا این عذاب هم رد بشه که میشه پراید 10 سال پیش رو برای چی میخرین پراید 92 رو چرا میخرین خب نخرین تا خط تولید کلا جمع بشه راحت بشیم از شر سایپا و ایران خودرو برای همیشه خر یا اسب سوار شیم بهتره امنیتش

  23. ایران خودرو

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ازسال89ایران خودرو اعلام کرد که دنا زمستان 89 وارد بازار میشه ما توی زمستان 92 هستیم به بازار نیامد این نشانه اذیت و آزاری مردم است و در مورد دیگر من فکر میکنم که سمند با موتور دیزل 90 سال آینده به بازار عرضه میشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  24. احمد.ف

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (444 ديدگاه)

    یک جور تناقض در این ماشین به چشم می خوره. موتور طراحی آلمان است با تقریبا تمام تکنولوژی های متداول روز و از طرف دیگر از صندلی و بدنه تا گیربکسش متعلق به ۳۰ سال پیش است. یک ماشین که فقط موتور نیست! به نظرم کار بسیار اشتباهی است و صرفا هدر دادن پول است. اولا با این هزینه گزاف طراحی باید تیراژ بالایی داشته باشد که طبیعتا باید بازار صادراتی بالایی داشته باشد تا نهایتا هزینه ها سرشکن شود اما دیگر این مدل قدیمی و از مد افتاده شده و بقیه ماشین (به جز موتور) متعلق است به زمان احمد شاه! که نتیجه اش می شود کاهش فروش. از سمت دیگر اگر بنا باشد که بر اساس این موتور یک پلتفرم طراحی شود، با سرعت عمل مثال زدنی مسؤولین کارخانه های ما چندین سال خواهد گذشت و این موتور هم قدیمی می شود و روی دست آن زیاد می‌آید پس باز هم فروش چندانی نخواهد داشت. کلا من که از کار این روئسا سر در نیاوردم!
    این کارشان شبیه این است که بیایی و روی فرغون سرعت سنج دیجیتال ماهواره‌ای نصب کنی. کار بدی نیست و تکنولوژی خوبی است اما در جای خودش به کار نرفته است و هزینه اضافی است.

  25. hrf

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (381 ديدگاه)

    ما نخوایم شما مدل جدید بزنین کیو باید ببینیم؟ ن خدایی تا کجا باید تحمل کنیم؟

  26. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

    ۲۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    من موندم، چه جوری میشه که فرانسه درحال ورشکست شدن ایرانخودرو رو تحریم میکنه!

    بعد اونوقت ” آلمان ” واسه ایرانخودرو موتور دیزل میسازه !!! پناه بر خدا!!!

  27. محمد

    ۲۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سوختش 4.5 نه 45لیتر در 100کیلو متر

  28. فرشاد

    ۲۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (87 ديدگاه)

    ایران خودرو که آشغال سازه ولی دم شما هم گرم با این سوادتون :دی

    بابا طرف نوشته تنها نمونه کامل موتور که قیمتش شده 140 میلیون تومن.
    نه موتور خارج شده از خط تولیدی که مثلا داره روزی 500 تا تولید میکنه.
    کسی اینجا با تفاوت تولید سفارشی محدود و تولید انبوه آشنایی داره؟ :دی

    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۸ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (6507 ديدگاه)

      درود.

      قربان ادم چیز فهم.

      ((( ایران و المان )))

  29. ناشناس

    ۲۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (200 ديدگاه)

    اشکال سمند فقط و فقط موتور بود که اونم شکر خدا حل شد:)

  30. محمدرضا

    ۲۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (206 ديدگاه)

    شرمنده شدن از درون ماشین و interiorش بگن !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا