مقایسه بین دو خودرو که در بسیاری از قطعات مشترک هستند و از یک کارخانه نیز بیرون می آیند، کار چندان عادلانه ای نیست. اما اصرار خودروساز وطنی به ساخت انواع خودرو در یک کلاس و روی پلاتفرم پژو ۴۰۵ در بازه قیمتی ۹ میلیون تا ۲۱ میلیون تومان و خلق خودروهایی نظیر روآ، سمند، سورن، دنا، پارس و انواع ۴۰۵ ممکن است کمی تردید در انتخاب یکی از این خودروها برای خریدار ایجاد نماید.
اولین سوال اینجاست که چرا ایران خودرو این همه سرمایه گذاری را برای تولید اتوموبیلهایی می کند که در کلاس و اندازه مشابهی با امکانات و مشخصات مشابه تولید می شوند و رقیب یکدیگر شده و قسمتی از بازار همدیگر را خراب خواهند نمود؟ بعنوان مثال هزینه هایی که صرف توسعه و تحقیق و طراحی و ساخت سمند SE و پژو ۴۰۵ SLX شد، آیا بهتر نبود برای طراحی مدل جدیدی از یکی از این دو خودرو اما با کیفیت بهتر و جذابیت بیشتر صرف می شد؟ یا اینکه این بودجه صرف طراحی و ساخت خودروهایی می شد که در همین بازه قیمتی جایشان بشدت خالیست. نظیر مدلهای استیشن و کوپه و کانورتیبل؟
خوب به بحث خودمان بر می گردیم. سمند SE پایین ترین و ارزان ترین مدل سمند است که البته قرار بود شامل بهبود و ارتقاهایی در سمند EL باشد. نظیر سیستم مالتی پلکس در برقکشی خودرو، وزن سبک تر، تعلیق بهتر، اصلاح مصرف سوخت، تغییر داشبورد و رفع معایب. اما ناگهان پروژه SE تبدیل به ارزان سازی و حذف امکانات حتی مدلهای معمولی سمند و ایجاد خودرویی بیش از حد ساده شد که انگار بعنوان یک خودرو مسافرکش ساخته شده نه یک خودرو خانوادگی !
خوشبختانه طبق اجبار استاندارد ایران، اکنون این خودروها با ترمز ضد قفل ABS و کیسه هوای راننده عرضه می شوند. اما نصب کیسه هوای شاگرد، بدون تغییرات اساسی در داشبورد این دو خودرو امکان پذیر نیست.
پژو ۴۰۵ SLX نیز خودرویی است که قرار بود بعنوان فیس لیفت پژو ۴۰۵ GLX وارد بازار شود اما طبق سوابق کمپانی و عادت دیرینه آنها در کنار پژو GLX تولید شد بدون اینکه آن را از صف تولید خارج کند. بعلاوه شرکت تمایل داشت این مدل جدید را با قیمتی بیشتر بفروش برساند. اما استقبال بسیار اندک و پس زدگی بازار در اوائل عرضه که بیشتر نسبت به طراحی این خودرو بود، باعث کاهش قیمت آن و قرار گرفتن در کنار GLX شد. طراحی پژو ۴۰۵ SLX بیشتر شبیه یک تیونینگ کارگاهی سطح متوسط از آب درآمده و با وجودی که اسپرت تر از GLX میباشد، اما عدم هماهنگی در برخی زوایا و قسمتها دیده می شوند. بعنوان مثال چراغهای نوافکن گرد روی سپر هیچ تجانسی با سایر اجزا و خطوط بدنه ندارند.
هر دو خودرو از موتور قدیمی و پرمصرف XU7 پژو استفاده می کنند که ۹۷ اسب بخار قدرت دارد و دارای استاندارد یورو ۲ می باشد. هر دو خودرو می توانند به حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر دست یابند. شتاب صفر تا صد پژو ۱۱ ثانیه و سمند ۱۱.۹ ثانیه اعلام شده که با توجه به صد کیلوگرم وزن بیشتر سمند توجیه پذیر است. میانگین مصرف سوخت سمند در سیکل ترکیبی، ۸.۵ لیتر و در پژو حدود ۹ لیتر می باشد. هر دو خودرو از سیستم گیربکس BE3 پنج سرعته استفاده می نمایند. توصیه می شود هرچه سریعتر ایران خودرو این دو ماشین را با موتورهای جدیدتر TU5 و EF7 همراه با گیربکس متناسب ارائه نماید. چون بازار خودرو اینک از این تکنولوژی قدیمی اشباع و بیزار شده است. در هیچ کدام از موارد فنی، راحتی و فضا، نمی توان این خودروها را نسبت به هم برتر دانست زیرا کاملاً مشابه هم می باشند. سمند طراحی قدیمی و کلاسیک داشته و تنها چراغهای عقب و غربلیک فرمان آن کمی تغییر کرده اند. پژو تغییرات بیشتری داشته و رودریها، فرمان، چراغهای جلو و عقب، جلوپنجره و موارد جزئی دیگر در آن نسبت به پژو ۴۰۵ GLX متفاوت می باشند. قیمت سمند SE با ایربگ راننده در مرداد ماه ۱۳۹۰ ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت ۴۰۵ SLX نیز ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می باشد. افت قیمت دست دوم هر دو خودرو زیاد بوده و برای سمند پس از پایان گارانتی بیشتر هم می باشد.
نتیجه برعهده شما. این دو خودرو آش دهن سوزی نیستند که برای خریدشان تردید داشته باشید. شاید بد نباشد به گزینه های دیگری فکر کنید یا سقف بودجه خریدتان را کمی بالاتر ببرید! در نهایت فرقی نمی کند که شما سمند بخرید یا پژو ۴۰۵ چون در هر دو حالت سود آن به جیب یک خودروساز می رود.
بهمن
۲۷ مهر ۱۳۹۰به نظر من هم این دو تا ماشین واقعا یکسان هستند. این را در سایت رسمی ایران خودرو می توان دید که به لحاظ فنی تفاوت چشمگیری با هم ندارند. بنابراین خرید هر کدوم از این دو خودرو کاملا به سلیقه شخصی برمی گردد نه فاکتور فنی
علی
۲۳ آبان ۱۳۹۰این دو ماشین فقط به سلیقه افراد بستگی دارند
اما به نظر من به چند نکته میشود اشاره کرد
1)405 سبکتر از سمند هست که میتونه خیلی مهم باشه
2)405 نسبت به حالت اولیه خودش تغییر بیشتری داشته تا سمند نسبت به خودش که باعث دلنشینتر شدن آن نسبت به سمند میشود
3)به تازگی 405 با موتور قوی وکم مصرف tu5 عرضه میشود که برای پلاتفرم 405 مصرف ترکیبی حدود 6.4 تا 6.7 را به ارمغان میاورد که این پروژه هنوزروی SE پیاده نشده
4)واینکه نسبت به قیمت یکسان حدودی دو مدل 405 ازامکانات بیشتری تا سمند از جمله آینهای برقی برخوردار است
پس از دیدگاه من 405 وضع مطلوبطری دارد ودر رقابت باSE پیروز میدان است
موتور
۲۴ آبان ۱۳۹۰خیلی سمند خوب است من سمند دارم صبح استارت میزنم روشن میشه دست ایران خودرو درد نکنه ممنونم
teko
۱۶ مهر ۱۳۹۱سلام این از اون حرفها بود خوب مگه تو میخواهی روشن نشه
شهاب
۲۴ آبان ۱۳۹۰یه جوری صحبت از طراحی وساخت شده مثل اینکه چی تولید کردن همون فرغونهایه قدیمیه مثل روز هم روشنه که این پول بی زبون به جایه اینکه صرف تولید خورویی جدید بشه کی به جیب زده
با تشکر. خاوری.
رامين
۲۷ آبان ۱۳۹۰هیچکدومشون یه پول سیام نمی ارزن ادم یه 200 هزار تومن می زاره رو پولش میره یه تندر 90 می خره
milad
۳ آذر ۱۳۹۰نه سمند خوبه نه 405 فقط تندر 90
حمید
۴ آذر ۱۳۹۰به نظر من سمند و 405 ماشین های خوبی هستن ولی این دو مدل مفتش هم گرونه.
اومدن ابروش رو درست کنن زدن چشمش رو هم کور کردن
نسبت به قیمتش هم نمی ارزه.
سیامک
۱۱ آذر ۱۳۹۰به نظرمن ازنظرشتاب وسرعت 405خوبه ازنظرمحکمی وامنیت سمندخوبه ولی اگر همه ی اینها رو می خوایی فقط تندر90
اميد
۱۱ آذر ۱۳۹۰رتبه سمند باید بالا تر باشه
حامد
۱۱ آذر ۱۳۹۰من که به شخصه از 405 خیلی خوشم میاد با موتور جدید tu5که دیگه نگو..
عباس قادری
۱۱ آذر ۱۳۹۰به نظر من 405 ارزششو داره جون tu5 405 هم کم مصرفه و هم اسپرت
اميد
۱۳ آذر ۱۳۹۰آدم یکم بیشتر پول میزاره یه پرشیا elx میخره
جواد
۱۴ آذر ۱۳۹۰آقا امید یه کم بیشتر که……
شیرین باید حدود 6-7 تومن روش بذاری واسه پارس ای ال ایکس. من که به شخصه میگم GLX (اشتباه نشه منظورم glx هست نه slx) با موتور tu5 گزینه خوبیه. به نظرم با این پولی که میدی حداکثر استفاده رو میتونی ببری. ال 90 هم اگه مشکل قطعات و خدماتش حل بشه تو رنج زیر 20 تومن بهترین گزینست. واگرنه دوستان میدونند که تنها مشکل ال 90 خدمات ضعیف و قطعات گرون و تو یه سری قطعات مشکل کمیابی داره. والسلام
Fery
۱۴ آذر ۱۳۹۰سلام
فقط لوگان (تندر90)
کم مصرف
ایمن
نرم
مقاوم در سربالایی
16 valve(سوپاپ)
ولی ای کاش به همون قیمت جهانیش یعنی حدود 5 میلیون تومان بود
(اگه بشه چی میشه)
alireza
۲۵ آذر ۱۳۹۰من تقریبا تجربه اکثرخودروهای ایرانخودرو رادارم!ونمیدونم ال90بااون ریخت زمخت نمای داخلی زشت چراانقدرخواهان داره.از405 tu5 ام خیلی راضیم.مصرف کم.قدرت.زیبایی.استحکام.
احسان
۲۶ آذر ۱۳۹۰دوستان ن خودم از سال 81 ماشینهای مختلفی از پژو رو داشتم البته سمند سوار نشدم .می دونیم که از سال 85 به بعد محصولات ایران خو همین ودرو با کیفیت خیلی پایینی عرضه شدند.به عنوان نمونه پژو پارس و همین slx , glx و حتی 206
بزرگترین مشکل glx و slx و pars البته در مدل دوگانه سوزشون سوزوندن سرسیلندر هستش که این اتفاق برای خودروی glx من 2 بار و برای pars سه بار اتفاق افتاد.از لحاظ شتاب و یرعت و پایداری ماشین با توجه به اینکه این دو مدل از ماشین رو قبل از سال 85 هم داشته ام قابل قیاس با مدلهای قبل از 85 نیست.د حال حاضر206 تیپ 2 دارم.صفر گرفتم.مثل ماشین مشت ممدلی میمونه تمام در و سقفش انگار جیرجیرک داره و صدا میده.شتابش هم افتضاس و هر روز صبح باید چند بار استارت بزنم تا روشن شه.بردمش نمایندگی میگه قطعاتش چینیه و بهتر از ارو ین نمی شه.میگم در و پنجرش صدا میده میگه خوب صدای ضبط و زیاد کن.در مورد سمنذ اطلاعی ندارم اما تندر 90 ماشین خیلی خوبی هستش.داداشم چند ساله داره و خیلی راضیه من هم ایندفعه پشت فرمونش نشستم نسبت به 206 رانندگی باهاش یه کم سخته اما شتاب ترمز و نرم بودن ماشین و کم سرو صدا بودنش خیلی عالیه
علی
۳۰ آذر ۱۳۹۰سمند،پژو 405،پارس و…..glx.sx.se.lx ….
خجالت و شرم وحیا هم خوب چیزیه.رو که نیست.باز هم بر میگردیم به خر همون خره …..
30 سال عقب افتادگی و مردم رو چاپیدن به اسم حمایت از صنعت داخلی.اگه راست میگن و مردن واردات خودرو رو با همون قیمت اصلیشون ازاد بزارن ببینم کدوم شیر پاک خورده ای میره سراغ این پاره آهنا
اسماعیل
۲ دی ۱۳۹۰بابا اینا فقط خودشنو مسخره میکنن بجای اینکه به کیفیت خودرو ها توجه بشه هر سال نمای ظاهری جلو و عقبشون رو بزک میکنن میندازن به مردمان هم با قطعات چینی گرانتی که تموم شد کار صاحب بخت برگشته خودرو تمومه بهیت کل قطعاتشو از نو عوض کنه از انهایی که خودرو دست دوم وطنی میخرن بپرسید
رحمان
۳ دی ۱۳۹۰به خدا اینها سالهاست با این ملت توهین آمیز برخورد کردند که متاسفانه هیچ کدوم از رئیس جمهورهای سر کار اومده ی ما نتوانستند یا با توجه به فشارها نخواستند یه مشت سرمایه دار از خدا بی خبر رو که با پول مردم به اینجا رسیدند رو جمع کنند ، مردمی که با خون دل پولاشون رو جمع کردند تا یه اسباب راحتی داشته باشند … وقتی دو روز پیش برنامه شوک در آخرین پلان برنامه خودش صحنه سوختن یک خانم هم وطن در یک خودروی داخلی که داشت فریاد میزد رو پخش میکرد از خیلی ادعاها بدم اومد تک تک مسئولین در این بدبختی ها باید پاسخگو باشند ….
«وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ (سوره صافات/آیه24)..
آنها را نگهدارید که مسئولین و مقصرین باید بازخواست شوند.
و الی الله المشتکی ..به خدا شکایت خود را از اینان میکنیم
hossein
۳ دی ۱۳۹۰من سه ماهی هست که سمند اس ای دارم و تا الان اذیتم نکرده و تو جاده هم خیلی راحت بودم باهاش . ولی اگر بتونی قیافه ال 90 رو تحمل کنی ماشین بهتریه .
جاوید
۴ دی ۱۳۹۰سمند و405همه مثل همندولی باامکاناتاصلی یکی ولی تزیینی وداخلی کمی متفاوت که ازهمه مناسبترباهزینه مناسب سمند میباشد
فرزین
۱۰ دی ۱۳۹۰آدم وقتی می خواد ماشین بخره باید حساب همه جاشو بکنه اول که این ماشینا برا بیابون که آشغاله شاید به درد شهر بخوره 2- آدم بره 14 میلون بده ماشین تو شهر سوار شه؟با این قیمت بنزین ؟؟ خوب مثل بچه آدم یه زنگ میزنه تاکسی تلفنی یه ماشین میاد میره باهاش 100000 بارم که یره 14 میلون نمیشه
هادی
۱۱ دی ۱۳۹۰همه میگیم وای توهین شده وای اینجوری اونجوریه خب نخرید خودمون با دست پس میزنیم با پا پیش می کشیم وقتی همه خرید نکنیم به فکر ارتقاء می افتند
توی همین اربیل عراق دارند چی خودرو های سوار می شند با کمترین پول
بعد ما میایم بحث می کنیم سمند بهتر یا 405 سمند یا 405 قیمت واقیعشون به نظر من سه ملیون پر پر اون هم فول …حالا برید 14 میلیون پول اشغال بدید
آرش
۱۲ دی ۱۳۹۰واقعاً با وجود خودرویی با کیفیت با موتور و تکنولوژی روز و ایمنی بالا چون لوگان (تندر 90) انتخاب ماشینهای دیگر(تو این رنج) اصلاً توصیه نمیشه:موتور قدیمی ضعیف پرمصرف ایمنی پایین و….
حال مونده دوستان عزیز چه انتظاری از یک خودرو داشته باشن
sina
۱۴ دی ۱۳۹۰من خودم سمند وتندر ۹۰دارم قبلا پژو هم داشتم ویژگی های این سه اتومبیل. پژو ۴۰۵. مصرف سوخت به نسبت سمند پایین تر ودر هنگام رانندگی به خودرو مسلط تردر۴۰۵از نظر ایمنی درمقایسه با سمند ضعیف تر اما پرشتاب واستهلاک پایین ونرم واسپرت تر درب های خودرو پس از مدتی به لرزش می افتد اما سمند نرم وجادارو لعش واستهلاک بالاوچراق عقب زشت ولی تندر ۹۰بسیار نرم و جادار محکم وجسور مصرف سوخت پایین استهلاکماشین خیلی پایین واین سه ویژگی برای یک ماشین با این کیفیت دراین رنج شاید ظاهر زمخت ان را به زیبایی درون ان ببخشید
mjh
۱۵ دی ۱۳۹۰1-تندر 90
2-405
3-سمند
امیرحسین
۱۶ دی ۱۳۹۰سلام به نظر من هم راه نجات از این به اصطلاح خودروهای داخلی نخریدن اونهاس چون کسی به فکرمون نیست یعنی این همه سال حمایت از صنعت داخلی کافی نیست؟
farshid
۱۶ دی ۱۳۹۰سلام لطفا وقت با ارزشتون رو صرف حرف زدن در مورد این اشغالها بی ارزش نکنین فقط فکر این باشید که چه جور وضع رو بهتر کنیم ولی اگه مجبور شدید ماشین بخرید اگه زورتون به خارجی ها نرسید فقط و فقط L90 بخرید لطفا
حسین
۱۷ دی ۱۳۹۰با سلام خدمت دوستان عزیز
من هم کم وبیش تجربه پژو سوار شدن رو دارم با توجه به اینکه قیمت پژو پارس واقعا نسبت به امکانات معمولیش نمی ارزه خب پژو 405 معمولی به نظر من ازهمه مدلها بهتر و مقرون به صرفه تر هست
سمند که میشه گفت تو باقالیاست ال 90 هم علا رقم موتور خوب وپر قدرتش اصلا ضاهر جذاب ودلنشینی نداره
حسین
۱۷ دی ۱۳۹۰ببخشید یه چیز یادم رفت من به خریداران تو صیه می کنم برای خرید ماشین سراغ خرید ماشین صفر ازکارخانه ها نرند فرقی نمی کنه چون هم خیلی ضررش زیاده وبعضا مشکلات بعدیش توی تحویل و سند زدن و غیره که خودم متاسفانه چند ماه با هاش درگیر بودم .
ممنون