مقایسه بین دو خودرو که در بسیاری از قطعات مشترک هستند و از یک کارخانه نیز بیرون می آیند، کار چندان عادلانه ای نیست. اما اصرار خودروساز وطنی به ساخت انواع خودرو در یک کلاس و روی پلاتفرم پژو ۴۰۵ در بازه قیمتی ۹ میلیون تا ۲۱ میلیون تومان و خلق خودروهایی نظیر روآ، سمند، سورن، دنا، پارس و انواع ۴۰۵ ممکن است کمی تردید در انتخاب یکی از این خودروها برای خریدار ایجاد نماید.
اولین سوال اینجاست که چرا ایران خودرو این همه سرمایه گذاری را برای تولید اتوموبیلهایی می کند که در کلاس و اندازه مشابهی با امکانات و مشخصات مشابه تولید می شوند و رقیب یکدیگر شده و قسمتی از بازار همدیگر را خراب خواهند نمود؟ بعنوان مثال هزینه هایی که صرف توسعه و تحقیق و طراحی و ساخت سمند SE و پژو ۴۰۵ SLX شد، آیا بهتر نبود برای طراحی مدل جدیدی از یکی از این دو خودرو اما با کیفیت بهتر و جذابیت بیشتر صرف می شد؟ یا اینکه این بودجه صرف طراحی و ساخت خودروهایی می شد که در همین بازه قیمتی جایشان بشدت خالیست. نظیر مدلهای استیشن و کوپه و کانورتیبل؟
خوب به بحث خودمان بر می گردیم. سمند SE پایین ترین و ارزان ترین مدل سمند است که البته قرار بود شامل بهبود و ارتقاهایی در سمند EL باشد. نظیر سیستم مالتی پلکس در برقکشی خودرو، وزن سبک تر، تعلیق بهتر، اصلاح مصرف سوخت، تغییر داشبورد و رفع معایب. اما ناگهان پروژه SE تبدیل به ارزان سازی و حذف امکانات حتی مدلهای معمولی سمند و ایجاد خودرویی بیش از حد ساده شد که انگار بعنوان یک خودرو مسافرکش ساخته شده نه یک خودرو خانوادگی !
خوشبختانه طبق اجبار استاندارد ایران، اکنون این خودروها با ترمز ضد قفل ABS و کیسه هوای راننده عرضه می شوند. اما نصب کیسه هوای شاگرد، بدون تغییرات اساسی در داشبورد این دو خودرو امکان پذیر نیست.
پژو ۴۰۵ SLX نیز خودرویی است که قرار بود بعنوان فیس لیفت پژو ۴۰۵ GLX وارد بازار شود اما طبق سوابق کمپانی و عادت دیرینه آنها در کنار پژو GLX تولید شد بدون اینکه آن را از صف تولید خارج کند. بعلاوه شرکت تمایل داشت این مدل جدید را با قیمتی بیشتر بفروش برساند. اما استقبال بسیار اندک و پس زدگی بازار در اوائل عرضه که بیشتر نسبت به طراحی این خودرو بود، باعث کاهش قیمت آن و قرار گرفتن در کنار GLX شد. طراحی پژو ۴۰۵ SLX بیشتر شبیه یک تیونینگ کارگاهی سطح متوسط از آب درآمده و با وجودی که اسپرت تر از GLX میباشد، اما عدم هماهنگی در برخی زوایا و قسمتها دیده می شوند. بعنوان مثال چراغهای نوافکن گرد روی سپر هیچ تجانسی با سایر اجزا و خطوط بدنه ندارند.
هر دو خودرو از موتور قدیمی و پرمصرف XU7 پژو استفاده می کنند که ۹۷ اسب بخار قدرت دارد و دارای استاندارد یورو ۲ می باشد. هر دو خودرو می توانند به حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر دست یابند. شتاب صفر تا صد پژو ۱۱ ثانیه و سمند ۱۱.۹ ثانیه اعلام شده که با توجه به صد کیلوگرم وزن بیشتر سمند توجیه پذیر است. میانگین مصرف سوخت سمند در سیکل ترکیبی، ۸.۵ لیتر و در پژو حدود ۹ لیتر می باشد. هر دو خودرو از سیستم گیربکس BE3 پنج سرعته استفاده می نمایند. توصیه می شود هرچه سریعتر ایران خودرو این دو ماشین را با موتورهای جدیدتر TU5 و EF7 همراه با گیربکس متناسب ارائه نماید. چون بازار خودرو اینک از این تکنولوژی قدیمی اشباع و بیزار شده است. در هیچ کدام از موارد فنی، راحتی و فضا، نمی توان این خودروها را نسبت به هم برتر دانست زیرا کاملاً مشابه هم می باشند. سمند طراحی قدیمی و کلاسیک داشته و تنها چراغهای عقب و غربلیک فرمان آن کمی تغییر کرده اند. پژو تغییرات بیشتری داشته و رودریها، فرمان، چراغهای جلو و عقب، جلوپنجره و موارد جزئی دیگر در آن نسبت به پژو ۴۰۵ GLX متفاوت می باشند. قیمت سمند SE با ایربگ راننده در مرداد ماه ۱۳۹۰ ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت ۴۰۵ SLX نیز ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می باشد. افت قیمت دست دوم هر دو خودرو زیاد بوده و برای سمند پس از پایان گارانتی بیشتر هم می باشد.
نتیجه برعهده شما. این دو خودرو آش دهن سوزی نیستند که برای خریدشان تردید داشته باشید. شاید بد نباشد به گزینه های دیگری فکر کنید یا سقف بودجه خریدتان را کمی بالاتر ببرید! در نهایت فرقی نمی کند که شما سمند بخرید یا پژو ۴۰۵ چون در هر دو حالت سود آن به جیب یک خودروساز می رود.
m m
۱۷ دی ۱۳۹۰من هم توی دو راهی مانده ام نمی دانم سمند ef7 یا سمند عادی ویا پزو بخرم
بهزاد
۱۸ دی ۱۳۹۰مشکل ما با هم متحد نیستیم بیاید با هم تصمیم بگیریم دیگه ماشین صفر از ایران خودرو و سایپا نخریم بهترین راه حا همینه.حالا ببینیم کی ضرر میکنه
آرش
۱۴ بهمن ۱۳۹۰مجبورم!
علی دی جی
۲۴ دی ۱۳۹۰با سلام به دوستان . با نظر اقا بهزاد کاملا موافقم . بابا این همه خودرو دست دوم تمیز تو بازار هست . برید یه مدل بالاشو بخرید ولی از کارخانه صفر نخرید . باور کنید اگه 1 ماه هیچ کس از کارخونه خرید نکنه یا قیمت های افتضاحشون رو اصلاح میکنن یا مدل ها و امکانات بهتری ارائه میدن . یا حق
محمدباقر فریدی
۱۳ بهمن ۱۳۹۰آفرین علی.عالی بود.
عارف
۱۲ مهر ۱۳۹۶هیچوقت شرکت به فکر مردم نیست و نخواهد بود سایپا یادته کسی نمیخرید ماشیناشون تو انباری مونده بود اومدگفت با ۵ میلیون صاحب خودرو شوید با بهره و وام ماشین ۲۰ میلیونی ۲۸ میلیون تموم میشد همه مردم رفتند ثبت نام تا جایی که سفارش داشتند ولی ماشین و قطعات واسه تحویل مونتاژ نداشتند مردم هم که ساده همه گول خوردند البته تنها سودی که این اعتساب واسه مردم داشت کسایی که مشکل مالی داشتند هم صاحب خودرو شدند وسلام
مجید حسینی
۲۴ دی ۱۳۹۰سلام بر همه شما بین بد وبدتر ماندید هیجکدام مالی نیستندمن خودم جندساله که خودرو ایران خودروی وسایپا نخریدم چون همیشه هیوندای اونته یا دیگر خودروها وچندسالی هم خدا خواست خارجی سوار شدم تا امسال تمع کردم خودرو خارجی را فروختم یک سمند بحساب خودشان سمند سال خریدم که ترمز ضدقفل دارد وچیزهای دیگر کمی گرانتر بود من تا کیلومتر 7000هزار 12مرتبه تعمیرگا رفتم هرروز خراب می شود من هم دیگر تعمیر گا نرفتم الان ترمز وچرغهایش رادیاتورش وغیره خرلب است من دیگر حال اینکه روزی 3یا4 ساعت تعمیرگا بروم ندارم همینطوری سوار میشم مگر ما از عربها یا افغانیها کمترهستیم که همیشه خودرو خوب سوار می شوند چرا ما نباید سوار بشیماگر نخواهیم خودرو ساز باشیم کی راباید ببینیماین گناه است این اشغالها را به مردم بفروشند شما رفابته سالم ایجاد گنید وب بسازند مردم می خرند وخوب نبودند مردم را مجبور به خرید نکنید با گمرکی بالا مردم مجبور به خرید شدند
علی
۲۹ دی ۱۳۹۰“بین این دو خودرو هیچکدوم رو نخر”
ای ول مجید جان
همینه
با بهزاد هم برای نخریدن کل محصولاتشون بسیار موافقم.
میخام یه ماشین چینی بخرم. حالشو ببرم و لا اقل پولمو به ایران خودرو و سایپا ندم
محمدباقر فریدی
۱۳ بهمن ۱۳۹۰موافقم.عالیه.
حامد
۱ بهمن ۱۳۹۰405slxبهتره با موتور yu5شک نکنید قیمتش هم مناسبه.
کیوان
۳ بهمن ۱۳۹۰من هم از ایران خودرو خرید کردم هم از سایپا ولی slx بهترینه هم با کلاسه هم خوب راه میره هم جاداره وهم خوشگله (عزیزم)…دوسش دارم
امین
۴ بهمن ۱۳۹۰حیف این همه پول که بدید به این ها..
هیچکدوم نخرید.. بدید دست 2 زانتیا یا مگان 100 شرف داره
سعید نوروزی
۱۰ بهمن ۱۳۹۰سلام به دوستان خوبم من توش ماندم
محمدباقر فریدی
۱۳ بهمن ۱۳۹۰من از 405 راضی
آرش
۱۴ بهمن ۱۳۹۰405 هر چی باشه ماله فرانسه هستش و به سمند ایرانی شرف داره!
تازه بعد از یه مدت سمند همش صدا میوفته داخلش و …
I LOVE 405
شهرام
۱۶ بهمن ۱۳۹۰سمند خودروی عقب افتاده وسنگین ولشی است 405سبکتر راحت تر وآرام تراست من هردو ماشین رو داشتم وتست کردم پژو واقعا برتره حتی اگه قدیمی تره.
طاهر
۱۹ بهمن ۱۳۹۰به نظر من سمند از 405 جدیدتر و محکم ترهست و امکانات بیشتری به سرنشینان ارایه می کنه. آدم خر بخره اما 405 نخره. من یه بار خریدم اجدادم اومد جلو چشام. به نظر من هیوندا ورنا از همه بهتره.
حمید
۲۲ بهمن ۱۳۹۰هیچکدام بروید ال 90 بخرید این دو ماشین قابل مقایسه با ال 90 نیست
پوریا
۲۶ بهمن ۱۳۹۰ای بابا هر چی باشه 405دیگه خز شده.L90هم که خیلی زشته.سمند هم امکاناتش خوبه هم قیافش.
حسین
۲۹ بهمن ۱۳۹۰فقط405عشق است
تنديس
۳۰ بهمن ۱۳۹۰عجب روزگاری شده منم تو سه راهی موندم که ال 90 بخرم یا 405 یا سمند لطفا راهنمایی کنید مرسی
امیر
۹ اسفند ۱۳۹۰به خدا ال90 از همشون بهتره..! مخصوصا سری اولش که فرانسوی بود.ایران اومد همه چیزشو ازش برداشت مثل نمدی صندوق عقب زیر کابوت….. از همه مهمتر اینکه سبر های جلوش که از فرانسه که اومد فلزی بود ورداشتنش پلاستیکیش کردن
تنديس
۳۰ بهمن ۱۳۹۰در تاریخ 27 بهمن رفتم ایران خودرو ال 90 ثبت نام کنم گفتند فروش نقدی نداریم فقط پیش فروشه آخه معلوم نیست چقدر ثبت نام کردند یا چقدر تولیدشان کمه که به این زودی فروش نقدیشان تمام شده !!!!!!!!!!!!!!
ali manchesteri
۱ اسفند ۱۳۹۰من هم 28 بهمن رفتم برای ال نود گفتن فروش نقدی نداریم قسطی هم اگر بخوای میره بعد از عید که من ماشین رو زود می خوام به ناچار رفتم 405 اس ال ایکس قسطی اسم نوشتم که زود تر از ال نود تحویلش می دن ولی اگر کسی زمان براش مهم نیست و عجله هم نداره حتما ال نود بگیره که واقعان ارزش خرید داره این ماشین.
احمدي
۲ اسفند ۱۳۹۰به نظر من برید sd مدلv1بخرید بهتره من که راضیم
غریب
۲ اسفند ۱۳۹۰به نظر من سمند مخصوصا سمند nx7 که انشا لله روانه ی بازار میشود رو به خاطر ایرانی بودنش بخریم و دیگر هیچ!اینم بگم که سمندnx7 خودروی کاملا متفاوت وخوبیه.
آرشام
۳ اسفند ۱۳۹۰دوستان عزیز من هم سمند داشتم هم پژو 405 سمند با وزن بیشتر بعد از 1 سال لش میشه ولی باز 405 بهتره خدا نکنه اتاق سمند به صدا بیفته که دلتون میخواد ماشین آتیش بزنید ولی 405 خیلی بهتره
پوریا سلمانیان
۳ اسفند ۱۳۹۰سلام من چند وقتی سمند داشتم خیلی عالی بود الان مدتی 405 صفر خریدم خیلی مزخرفه.اما وقتی سوار 405 پسر خالم شدم که موتور2000سی سی داره خیلی خوشم آمد.در کل به نظر من سمند بهتره 405 دیگه خز شده.
amir
۳ اسفند ۱۳۹۰فقط 405
پويا
۵ اسفند ۱۳۹۰به نظر من پژو 405 هم قیافش از سمند قشنگه هم کلاسش از سمند هم خوب تر اسپورت ور میداره و ماشین فرانسه هم هستش پس
زنده باد 405
پوریا سلمانیان
۵ فروردین ۱۳۹۱یه نگاه به تعداد موافق ها ومخالف ها بکن بعد بگو 405 .
محمد
۸ اسفند ۱۳۹۰من به نظرم 405 تو مغز ما ایرانیا حک شده ولی یه چیزی بگم. من 6 ساله که سمند دارم عوضشم نکردم. 2 ماه پیش یکی از اقوام 405 slx خرید طبق روال بعنوان شیرینی یه جایی باهاش رفتیم. وقتی سوار این ماشین شدم تازه فهمیدم سمند خودم در مقایسه با اون مثل مزدا3 میموند در مقابل پراید. من به هیچ عنوان ماشین 405 رو به کسی توصیه نمیکنم. 405 مثل پیرزنی میمونه که آرایشش کردند.
عیسی
۱۰ اسفند ۱۳۹۰موتورش مثل تراکتور صدا میده
اون موقع که 405 ماشین بود گذشت
من سمند EF7دارم خیلی راضیم
آرش
۱۲ اسفند ۱۳۹۰اصلا دوستان این بحثی هست که بکنید سمند با 405 قابل مقایسه نیست اینو همه ی ما می دونیم ماشین فرانسوی رو با ماشین ایرانی مقایسه می کنیدکسایی هم که از سمند تعریف می کنند یا سمند دارن یا الکی میگن سمند se که واقعا داغونه دقیقا بعد از دو سال لش میشه نامردی هست که با 405 مقایسه کنیم حالا EF7 میگفتید یه چیزی ولی بازم 405 شرف داره به سمند من خودم 206 دارم فکر نکنید دارم از 405 دفاع می کنم حقییییقتهههه.
فرهاد
۱۷ اسفند ۱۳۹۰باوجود اینکه همه محصولات ایران خودرو رو سوار شدم ولی باز بین 405 و سمند مونده بودم ولی بین این دو تا 405 رو انتخاب کردمو خریدم چون هم شتابش بیشتره هم قدرت مانورش زیاده هم خیلی دیر لش میشه .ولی با این حال اگه پولشو دارید خارجی بخرید .
جیوان
۱۷ اسفند ۱۳۹۰faghat 405 man khodam 405 slx daram az pershia rahat tareh!!!!!!
بهزاد
۲۰ اسفند ۱۳۹۰سلام به دوستان،
من سالها سمند داشتمو راضی بودم و الان 405 SLX TU5 ثبت نام کردم.
405 طبق مشخصاتش روی کاغذ با وجود ایر بگ، ABS و موتور TU5 خوب باید باشه و بدنه هم امتحانش رو قبلا پس داده، فقط دو مشکل هست:
1. طراحی و ظاهر قدیمی 20 سال پیش
2. افت زیاد قیمت در زمان فروش نسبت به ماشینهایی مثل ال90 و SD.