مقایسه بین دو خودرو که در بسیاری از قطعات مشترک هستند و از یک کارخانه نیز بیرون می آیند، کار چندان عادلانه ای نیست. اما اصرار خودروساز وطنی به ساخت انواع خودرو در یک کلاس و روی پلاتفرم پژو ۴۰۵ در بازه قیمتی ۹ میلیون تا ۲۱ میلیون تومان و خلق خودروهایی نظیر روآ، سمند، سورن، دنا، پارس و انواع ۴۰۵ ممکن است کمی تردید در انتخاب یکی از این خودروها برای خریدار ایجاد نماید.
اولین سوال اینجاست که چرا ایران خودرو این همه سرمایه گذاری را برای تولید اتوموبیلهایی می کند که در کلاس و اندازه مشابهی با امکانات و مشخصات مشابه تولید می شوند و رقیب یکدیگر شده و قسمتی از بازار همدیگر را خراب خواهند نمود؟ بعنوان مثال هزینه هایی که صرف توسعه و تحقیق و طراحی و ساخت سمند SE و پژو ۴۰۵ SLX شد، آیا بهتر نبود برای طراحی مدل جدیدی از یکی از این دو خودرو اما با کیفیت بهتر و جذابیت بیشتر صرف می شد؟ یا اینکه این بودجه صرف طراحی و ساخت خودروهایی می شد که در همین بازه قیمتی جایشان بشدت خالیست. نظیر مدلهای استیشن و کوپه و کانورتیبل؟
خوب به بحث خودمان بر می گردیم. سمند SE پایین ترین و ارزان ترین مدل سمند است که البته قرار بود شامل بهبود و ارتقاهایی در سمند EL باشد. نظیر سیستم مالتی پلکس در برقکشی خودرو، وزن سبک تر، تعلیق بهتر، اصلاح مصرف سوخت، تغییر داشبورد و رفع معایب. اما ناگهان پروژه SE تبدیل به ارزان سازی و حذف امکانات حتی مدلهای معمولی سمند و ایجاد خودرویی بیش از حد ساده شد که انگار بعنوان یک خودرو مسافرکش ساخته شده نه یک خودرو خانوادگی !
خوشبختانه طبق اجبار استاندارد ایران، اکنون این خودروها با ترمز ضد قفل ABS و کیسه هوای راننده عرضه می شوند. اما نصب کیسه هوای شاگرد، بدون تغییرات اساسی در داشبورد این دو خودرو امکان پذیر نیست.
پژو ۴۰۵ SLX نیز خودرویی است که قرار بود بعنوان فیس لیفت پژو ۴۰۵ GLX وارد بازار شود اما طبق سوابق کمپانی و عادت دیرینه آنها در کنار پژو GLX تولید شد بدون اینکه آن را از صف تولید خارج کند. بعلاوه شرکت تمایل داشت این مدل جدید را با قیمتی بیشتر بفروش برساند. اما استقبال بسیار اندک و پس زدگی بازار در اوائل عرضه که بیشتر نسبت به طراحی این خودرو بود، باعث کاهش قیمت آن و قرار گرفتن در کنار GLX شد. طراحی پژو ۴۰۵ SLX بیشتر شبیه یک تیونینگ کارگاهی سطح متوسط از آب درآمده و با وجودی که اسپرت تر از GLX میباشد، اما عدم هماهنگی در برخی زوایا و قسمتها دیده می شوند. بعنوان مثال چراغهای نوافکن گرد روی سپر هیچ تجانسی با سایر اجزا و خطوط بدنه ندارند.
هر دو خودرو از موتور قدیمی و پرمصرف XU7 پژو استفاده می کنند که ۹۷ اسب بخار قدرت دارد و دارای استاندارد یورو ۲ می باشد. هر دو خودرو می توانند به حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر دست یابند. شتاب صفر تا صد پژو ۱۱ ثانیه و سمند ۱۱.۹ ثانیه اعلام شده که با توجه به صد کیلوگرم وزن بیشتر سمند توجیه پذیر است. میانگین مصرف سوخت سمند در سیکل ترکیبی، ۸.۵ لیتر و در پژو حدود ۹ لیتر می باشد. هر دو خودرو از سیستم گیربکس BE3 پنج سرعته استفاده می نمایند. توصیه می شود هرچه سریعتر ایران خودرو این دو ماشین را با موتورهای جدیدتر TU5 و EF7 همراه با گیربکس متناسب ارائه نماید. چون بازار خودرو اینک از این تکنولوژی قدیمی اشباع و بیزار شده است. در هیچ کدام از موارد فنی، راحتی و فضا، نمی توان این خودروها را نسبت به هم برتر دانست زیرا کاملاً مشابه هم می باشند. سمند طراحی قدیمی و کلاسیک داشته و تنها چراغهای عقب و غربلیک فرمان آن کمی تغییر کرده اند. پژو تغییرات بیشتری داشته و رودریها، فرمان، چراغهای جلو و عقب، جلوپنجره و موارد جزئی دیگر در آن نسبت به پژو ۴۰۵ GLX متفاوت می باشند. قیمت سمند SE با ایربگ راننده در مرداد ماه ۱۳۹۰ ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت ۴۰۵ SLX نیز ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می باشد. افت قیمت دست دوم هر دو خودرو زیاد بوده و برای سمند پس از پایان گارانتی بیشتر هم می باشد.
نتیجه برعهده شما. این دو خودرو آش دهن سوزی نیستند که برای خریدشان تردید داشته باشید. شاید بد نباشد به گزینه های دیگری فکر کنید یا سقف بودجه خریدتان را کمی بالاتر ببرید! در نهایت فرقی نمی کند که شما سمند بخرید یا پژو ۴۰۵ چون در هر دو حالت سود آن به جیب یک خودروساز می رود.
ماه
۲۱ اسفند ۱۳۹۰هردویک نوع موتوردارند سمندیک وزنه 100کیلویی راباخودش حمل میکنه چطور امکان داره مصرف سوخت سمند کمتر ازپژو405 باشه ؟
پوریا سلمانیان
۵ فروردین ۱۳۹۱سمند 12 میسوزونه و 405 دز صدکیلومتر 12.8
امیرحسین
۲۰ فروردین ۱۳۹۱من خودم 405 دارم . جالبه که بدونید مصرف شهر اون به هشت نمیرسه ! مصرف جاده اش هم 5.8 تا 6.5 هست
عارف
۱۲ مهر ۱۳۹۶ecu خودروها باهم یکی نیست. برید مشخصات کامل( نه اسم موتور و قدرت و … منظورم قطعات استفاده شده) رو بخونید چون ecu تعیین میکنه چقدرسوخت باید وارد سیلندر شه ، همه چی که به ظاهر نیست بگی چون ۱۰۰ کیلو سنگینتره و موتور یکیه مصرفش باید بیشتر باشه? موتور ef7 ۴۰ کیلوگرم از موتور معمولی سنگینتره در صورتی که مصرفش کمتر هستش نمونه بارزش ال نود اصلا به خاطر کم مصرف بودن و کم استهلاک بودنش معروفه ،درسته وزن تاثیر داره ولی ملاک مصرف فقط وزن نیست
امیر
۲۶ اسفند ۱۳۹۰405 از لحاظ بهتره
شتاب
هندلینگ
زیبایی داخلی و خارجی
مرتضی
۲۷ اسفند ۱۳۹۰سمند در حد 405 نیست…. 405 هرچی باشه طراحی فرانسه هست هر چند قدیمیه
سید علیرضا
۲۹ اسفند ۱۳۹۰امروزه پژو سمط تازه وارد بازار شده ولی این خودرو پیشرانه ی خوبی نسبت به سمند ندارد و همچنین نسبت به گفته سازنده هر صد کبلومتر 8 لیتر می سوزاند ولی بیشتر می سوزاند ودر نتیجه قطعات این خودرو چینی بوده بسیار بی کیفیت است و فقط علیرغم سمند وزن ان است و سمند بهتر است
سید علیرضا
۱۵ فروردین ۱۳۹۱شما یک جنس چینی می خرید یا ایرانی حتما ایرانی پسب خاطر همین دلیل سمند بهتره
سعید
۹ اردیبهشت ۱۳۹۱والا پراید بخرید بهتره باز سایپا یه ارتقایی میده این ایران خودروی لعیمه که از سال 70 405 رو همونجوری به زور و اجبار میده دست مردم سمندم که دیگه از ظاهرش پیداست چه آشغالیه.405 هم خارجی نیست 80 درصدش داخلی سازی شده از چینی بدتر
علي رضا
۲۰ فروردین ۱۳۹۱سلام من توی خرید بینه پزو405و 206اس دی وال 90تا 12میلیون تومان گیر کردم به نظر شما دوستان کدوم بهتره
علی
۲۰ فروردین ۱۳۹۱هیچکدوم در اینجا از تمام هموطنهای غیور و غیرمند کشور عزیزمان خواهشمندم آقا نخرید
محسن
۲۱ فروردین ۱۳۹۱سلام به همه دوستان
سمند از نظر طراحی ظاهر نسبت به 405 خیلی به روز تره و تا حدی هم قشنگتر ولی از نظر راحتی سرنشینان و راننده داخل سمند خیلی گرفته تره و در مقایسه با 405 خیلی عقب تره، رانندگی با 405 لذت بیشتری نسبت به سمند داره و من فکر میکنم فقط بخاطر شتاب بالاتر هندلینگ بیشتر و راحتی بالاتره. من هر دو ماشینو داشتم ولی در حال حاضر پراید دارم
سپهر
۲۴ فروردین ۱۳۹۱سلام
من یک سمند se دارم و ازش خیلی خیلی راضیم
چون مصرف بیرون شهرش 6.5در100کیلومتره وخیلی هم طراحی داخلیش جذاب تراز405 که دیگه جزء ماشین های کلاسیک شده
محسن
۲۵ فروردین ۱۳۹۱الان سمند دارم وقبلا 405داشتم و از لحاظ سرعت امنیت زیبایی سمند را انتخاب میکنم.
حمید
۲۶ فروردین ۱۳۹۱سلام دوستان من فکر میکنم پژو جدید اس ال ایکس با موتور TU5 پرقدرت ودر عین حال کم مصرف وکم صدا خیلی سرتر از سمند باشه من 5 ماهی است SLX TU5 دارم و واقعا ازش راضیم توصیه میکنم تا این ماشین هست پول به سمند ندین
عارف
۱۲ مهر ۱۳۹۶405 slx در مقابل سمند lx ef7 حرفی واسه گفتن نداره ملاک مقایسه شما باید ۴۰۵ معمولی با سمند معمولی باشه
حمید کریمی
۲۶ فروردین ۱۳۹۱اشتباه نکنید من با 405 معمولی مخلفم فقط 405SLX با موتور TU5 قابل قبوله ودر برابر سمند سرتره فقط با موتورTU5 کم مصرف وپرقدرت
پیمان
۲۸ فروردین ۱۳۹۱هزینه هایی که صرف توسعه و تحقیق و طراحی و ساخت سمند SE و پژو 405 SLX شد، آیا بهتر نبود برای طراحی مدل جدیدی از یکی از این دو خودرو اما با کیفیت بهتر و جذابیت بیشتر صرف می شد
منظورتون کدوم هزینست؟؟؟؟؟ :D
حسین
۲۸ فروردین ۱۳۹۱یعنی برای عوض کردن چراغ و سپر که اصلا هم قشنگ نشده هزینه در بر داره که البته خریداران بیپاره داخلی باید بپردازند
جمال
۳۰ فروردین ۱۳۹۱به نظر من 405 SLX خیلی از سمند بهتره چون 405 مانند سمند بعد 1 سال مصرفش یک ونیم برابر نمیشه بدنه شم شلخته نمیشه طراحی بدنه وداشبوردشم از سمند خوشکل تره این 405 رو میشه با سمند lx مقایسه کرد
حمید
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱چرا شتاب 0تا 100 اس ال ایکس با 110 اسب بخار از جی ال ایکس 100 اسب بخاری کمتره ؟
جی ال ایکس 11 ثانیه
اس ال ایکس 13.2
طبق سایت ایران خودرو
اشکان
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱با سلام
دوست عزیز آقا حمید!شتاب هیچ ربطی به قدرت موتور نداره.شتاب رابطه مستقیم با گشتاور داره.گشتاور موتور 100 اسب بخاری 153 نیوتون متره و گشتاور موتور 110 اسب 142 نیوتون متره.البته عواملی مثل ضریب دنده-وزن-ضریب آیرودینامیک هم در شتاب تاثیر دارن
عارف
۱۲ مهر ۱۳۹۶اشکان این حرفا واسه مردم خرافاتی ای مثل ما ایرانیا به درد نمیخوره
حمید
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱اشکان جان حرفت کاملا صحیح هست
سوال منم همینه چرا با قدرت بیشتر گشتاورش کمتره؟
بخاطر مصرف سوخت کمتره ؟ یا حجم سیلندر؟
عارف
۱۲ مهر ۱۳۹۶بخاطر طراحی ضعیف گشتاور بستگی به قطر پیستون و وزن و شاتون و غیره وابسته هستش که چقد توان تحمل و پرسازی سیلندر داره ( گشتاور به طور ساده همون فشاری که پیستون وارد میل لنگ مینه که به حرکت در بیاد اگه علمیشو بگم متوجه نمیشی) هرچقدر فشار محفظه سیلندر بالاتر باشه گشتاور بیشتری بدست میاد که بعضا هستن افرادی با نصب توربو فشار و پرسازی سیلندر رو بالا میبرن که هم گشتاور میره بالا هم اسب بخار که با این کیفیت بد قطعات کار عاقلانهای نیست و امکان ترکیدن موتور هم بالا میره، بخاطر حجم پایین تره که مصرف کم شده اما در عوضش هم گشتاورش پایین اومده
باربد
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱دست همه در نکنه من پراید دارم خیلی هم راضیم از سمند و 405 و لگان و … تا پورشه خیلی بهتره .. مخصوصا وقتی تو جادهای با سرعت 100 به بعد شروع میکنه به لرزیدن .. چه آرامشی میده صدای زیاد موتور و اتاقش ..
حمید
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱باربد لگان چیه ؟
باربد
۴ اردیبهشت ۱۳۹۱لگان همون تندر 90 خودمون هست ..
احسان عالی
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱در این مورد باید چندین سال پیش بحث برسر نوع اتاق موتور و یا دیزاین این ماشینهامیشود نه الان این بحث
یک انتقاد و نظری هست که هیچ کمکی برای دوباره شکل گیری جدید نمشود گرد چون هم نوع اتاق و موتور از رعده خارج شدن پس بهتر بیایم در مورد ماشین های بحث شود که قرار هست در آینده به دست تولیدگنندگان داخل تولید شود مثل دنا و…
احسان عالی
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱البته من خودم طراح هستم این نظر شخصی منه فکر نکنم بابت طراحی بیرون(اتاق)و یا موتور ماشین ،شرکتهای داخلی هزینه زیادی بکنن چون از طراحی ها معلوم هست که بر حسب ابزار و امکانات قدیمی این نوع روند طراحی هاپیش میره و برای یک طرح مکانیزه و جدید مسلما امکانات و ابزارهای جدید و بهتری و بروز تری مخواد ولی متاسفانه تا بخواد این امر محقق بشود چندین سال گذشته و میشود بحث الان ما.
اشکان
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱با سلام
حمید جان هر چی شاطون یک ماشین بزرگتر باشه گشتاور تولیدی اون موتور بالاتره.بنابر این میشه تا حدی نتیجه گرفت که هر چی حجم موتور بالاتر باشه گشتاور هم میره بالاتر چون به طور نسبی شاطون بزرگتر میشه.البته این به این معنی نیست که هر ماشینی که حجم موتورش بالاتر باشه حتما گشتاورش هم بالاتره.مثلا گشتاور موتور EF7 با حجم 1700 سیسی از گشتاور پژو 405 با حجم موتور 1800 سیسی بیشتره.گشتاور اولی 155 و دومی 153 نیوتون متره.لازم به ذکر هست که گشتاور به تکنولوژی ساخت موتور هم مربوط میشه
سهند
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱راستشو بخواین منم 405 slx tu5 ثبتنام کردم هرجا هم بگی خوندم ماشین تو این قیمت بهتر گیر نیاوردم.17 روزه دیگه هم تحویلش میگیرم.و فقط تو این ماشین این ناراحتم می کنه که چرا شیشه های عقب رو برقی نکردن؟؟؟َ
امین
۴ اردیبهشت ۱۳۹۱من حدود پنج ماهه اس ال ایکس تی یو 5 دارم می خواستم بگم در کل یک ماشین معمولی هست تو زمستان به دلیل سردی هوا روغن گیربکسش سفت می شد مجبور بودم تا نیم ساعت گرمش کنم تا دنده یک و دو خوب جا بره الان که هوا گرم شده مشکله ندارهتا الان نزدیک 3000 کیلومتر باهاش رانندگی کردم دیگه ایرادع نداشته مشکل دیگش کله کردن ماشین تو دنده یکه که به دلیل ای سی یو ماشین و مشکل بعدی شتاب کمتر در دنده سه به بالا است که یک دلیلش گشتاور کمتر ودلیل دیگش پر دور بودن ذاتی موتور است چون 16 سپاپه باید دنده را تو دورهای بالا عوض کنی دیگه به نظرم مشکلی نداره
اشکان
۵ اردیبهشت ۱۳۹۱با سلام
سهند جان!
پزو 405 اس ال ایکس برای فروش بازار خوبی نداره.دسته دومشو بد میخرن
اختای
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱من خودم سمندse دارم خیییییلی ازش راضیم و ضمنا پژو slx عمرا به سمند برسه از هر لحاظ
مهرداد_درگ
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱من پژو اس ال ایکس سفید موتور1800 مدل 89 بدون ایربگ دارم.باکش چندلیتره؟ 70 لیتر که 75 هم میخوره…چخبره؟؟؟6سیلندره مگه؟؟چون این ماشین تو شهر صدی 14 میسوزونه!چی؟چرت میگم؟بخدا تنظیمه موتورش. 2ساله دارمش.تو دتده یک ضعیفه. فرمونش شدیدا سفت و دارای لرزش و ویبره هستش تو چرخش ها.صندلی های عقبش سفته. محاسنش چیه؟ ترمز خوب.تعلیق نرم. لاستیک 205 انداختم شتابش و فرمانش بدتر شد ولی هندلینگ بهتر شد. ارم های عقب رو بکنید.ارتفاع بشدت بالاست کمک 206 بندازید.قالپاق های زشتشم دربیارید.در ضمن ضبطش بدرد نمیخوره عقبشم باند نداره. با اجازه.
ناصر كريمي
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام بر همگی بچه ها اشتباه نکنید فقط 405 slxبا موتور tu5فقط همینو بخرین خودشم سفید
ایرج
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱باسلام من سمندمعمولی مدل85دارم تاحالاهم بیش از60000کیلومتر راه رفته ام وکوچکترین اذیتی ازاین زبان بسته ندبدم چون درست با این ماشین رفتارکرده ام وخیلی هم نرم وراحت است وتادلت بخواهد مشتری پاش نشسته ولی من فروشنده نیستم وملت ایران خمیشه غریب دوست هستندوماشینهای چینی راازروی عکس تبلیقاتی می خرند وبعد می فهمند چه اشتباهی کرده اند.البته این راهم بگویم ازلحاظ شتاب وکشش هیچ جا کم نیاورده است ومثل موتورش شیر است
سپهر
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱از نظر من سممممممممممممممممممممممند خیلی خیلی بهتره هم از نظر قیمت وهم از نظر رد کردن برای فروش . . . . . . .. . . …………… تازه خودروی ملی هم که هست