مقایسه بین دو خودرو که در بسیاری از قطعات مشترک هستند و از یک کارخانه نیز بیرون می آیند، کار چندان عادلانه ای نیست. اما اصرار خودروساز وطنی به ساخت انواع خودرو در یک کلاس و روی پلاتفرم پژو ۴۰۵ در بازه قیمتی ۹ میلیون تا ۲۱ میلیون تومان و خلق خودروهایی نظیر روآ، سمند، سورن، دنا، پارس و انواع ۴۰۵ ممکن است کمی تردید در انتخاب یکی از این خودروها برای خریدار ایجاد نماید.
اولین سوال اینجاست که چرا ایران خودرو این همه سرمایه گذاری را برای تولید اتوموبیلهایی می کند که در کلاس و اندازه مشابهی با امکانات و مشخصات مشابه تولید می شوند و رقیب یکدیگر شده و قسمتی از بازار همدیگر را خراب خواهند نمود؟ بعنوان مثال هزینه هایی که صرف توسعه و تحقیق و طراحی و ساخت سمند SE و پژو ۴۰۵ SLX شد، آیا بهتر نبود برای طراحی مدل جدیدی از یکی از این دو خودرو اما با کیفیت بهتر و جذابیت بیشتر صرف می شد؟ یا اینکه این بودجه صرف طراحی و ساخت خودروهایی می شد که در همین بازه قیمتی جایشان بشدت خالیست. نظیر مدلهای استیشن و کوپه و کانورتیبل؟
خوب به بحث خودمان بر می گردیم. سمند SE پایین ترین و ارزان ترین مدل سمند است که البته قرار بود شامل بهبود و ارتقاهایی در سمند EL باشد. نظیر سیستم مالتی پلکس در برقکشی خودرو، وزن سبک تر، تعلیق بهتر، اصلاح مصرف سوخت، تغییر داشبورد و رفع معایب. اما ناگهان پروژه SE تبدیل به ارزان سازی و حذف امکانات حتی مدلهای معمولی سمند و ایجاد خودرویی بیش از حد ساده شد که انگار بعنوان یک خودرو مسافرکش ساخته شده نه یک خودرو خانوادگی !
خوشبختانه طبق اجبار استاندارد ایران، اکنون این خودروها با ترمز ضد قفل ABS و کیسه هوای راننده عرضه می شوند. اما نصب کیسه هوای شاگرد، بدون تغییرات اساسی در داشبورد این دو خودرو امکان پذیر نیست.
پژو ۴۰۵ SLX نیز خودرویی است که قرار بود بعنوان فیس لیفت پژو ۴۰۵ GLX وارد بازار شود اما طبق سوابق کمپانی و عادت دیرینه آنها در کنار پژو GLX تولید شد بدون اینکه آن را از صف تولید خارج کند. بعلاوه شرکت تمایل داشت این مدل جدید را با قیمتی بیشتر بفروش برساند. اما استقبال بسیار اندک و پس زدگی بازار در اوائل عرضه که بیشتر نسبت به طراحی این خودرو بود، باعث کاهش قیمت آن و قرار گرفتن در کنار GLX شد. طراحی پژو ۴۰۵ SLX بیشتر شبیه یک تیونینگ کارگاهی سطح متوسط از آب درآمده و با وجودی که اسپرت تر از GLX میباشد، اما عدم هماهنگی در برخی زوایا و قسمتها دیده می شوند. بعنوان مثال چراغهای نوافکن گرد روی سپر هیچ تجانسی با سایر اجزا و خطوط بدنه ندارند.
هر دو خودرو از موتور قدیمی و پرمصرف XU7 پژو استفاده می کنند که ۹۷ اسب بخار قدرت دارد و دارای استاندارد یورو ۲ می باشد. هر دو خودرو می توانند به حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر دست یابند. شتاب صفر تا صد پژو ۱۱ ثانیه و سمند ۱۱.۹ ثانیه اعلام شده که با توجه به صد کیلوگرم وزن بیشتر سمند توجیه پذیر است. میانگین مصرف سوخت سمند در سیکل ترکیبی، ۸.۵ لیتر و در پژو حدود ۹ لیتر می باشد. هر دو خودرو از سیستم گیربکس BE3 پنج سرعته استفاده می نمایند. توصیه می شود هرچه سریعتر ایران خودرو این دو ماشین را با موتورهای جدیدتر TU5 و EF7 همراه با گیربکس متناسب ارائه نماید. چون بازار خودرو اینک از این تکنولوژی قدیمی اشباع و بیزار شده است. در هیچ کدام از موارد فنی، راحتی و فضا، نمی توان این خودروها را نسبت به هم برتر دانست زیرا کاملاً مشابه هم می باشند. سمند طراحی قدیمی و کلاسیک داشته و تنها چراغهای عقب و غربلیک فرمان آن کمی تغییر کرده اند. پژو تغییرات بیشتری داشته و رودریها، فرمان، چراغهای جلو و عقب، جلوپنجره و موارد جزئی دیگر در آن نسبت به پژو ۴۰۵ GLX متفاوت می باشند. قیمت سمند SE با ایربگ راننده در مرداد ماه ۱۳۹۰ ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت ۴۰۵ SLX نیز ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می باشد. افت قیمت دست دوم هر دو خودرو زیاد بوده و برای سمند پس از پایان گارانتی بیشتر هم می باشد.
نتیجه برعهده شما. این دو خودرو آش دهن سوزی نیستند که برای خریدشان تردید داشته باشید. شاید بد نباشد به گزینه های دیگری فکر کنید یا سقف بودجه خریدتان را کمی بالاتر ببرید! در نهایت فرقی نمی کند که شما سمند بخرید یا پژو ۴۰۵ چون در هر دو حالت سود آن به جیب یک خودروساز می رود.
Designer
۲۱ مهر ۱۳۹۱ایران خودرو برای تولید سمند از پلت فرم 405 استفاده کرده و با تغییر در بدنه و اسم و بعضی قطعات به نام سمند کنونی ایجاد کرد و متاسفانه همین بی اصالتی و برداشتن هر قطعه ای از یک ماشینی باعث ایجاد مختلف شده برای مصرف کننده ایرانی که خودروی ایران خودرو رو ترجیچ میده.
متاسفانه هیچ گونه تست تصادف معتبری نداره و برخلاف تصور عامه مردم خیلی در تصادفات نا امن هست مثلا تصادف با پراید :
http://www.vase2.com/accident/accident-ilam/it_87-01-17.htm
که متاسفانه در آسیب سر نشینهای سمند بیشتر از پراید بوده.امیدوارم زنده مونده باشن
ولی مساله اصلی سمند نداشتن طراحی مهندسی اجزا مختلف با هم هست، علتش هم دلایل بالا و بهم خوراندن قطعات مختلف هست.
،مصرف بالا ، انواع موتورهای مختلف ، اصحلاک و روغن ریزی، زوزه گیربکس و عدم همخوانی گیربکس و موتور، سر و صدای اضافی (به خاطر وزن زیاد ماشین در برابر شاسی و بدنه ) به همین علت صدا افتادن سریع جلوبندی و کمک ها،اسیب سریعتر جلوبندی نسبت به 405 که از همون سیستم استفاده می کنه ،شتاب پایین ، عکس العمل کند در سربالای ها ،ترمز غیر ایمن (باز نسبت به 405)و….
ولی با توجه به قیمت پایین و خدمات ایران خودرو شاید بعضی ها این ماشین مثلا ساخته شده ایران خودرو رو ترجیح بدن
فقط توجه کنید بعضی چیزها تو انتخاب ماشین خیلی مهم هستند و آن هم امنیت خودروست.
متاسفانه با فشار پلیس ایران خودرو روی سمند ترمز ای بی اس گذاشت ولی این ترمز به خاطز اینکه برای ماشین دیگه ای بود و قرار داده شد روی سمند کارایی خوبی نداره و همینطور ایربگ که فقط برای راننده گذاشتند باز چون برای یک ماشین دیگه با مشخصات ماشین قبلیست باز نمیتونه عملکرد مناسبی بشه و ….
روی ماشین تعصب نداشته باشید
اگه دوست دارید تو سال 2012 ماشین ایران خودرو رو سوار شید و به پول و خرج و مصرف ماشین اهمیت نمی دید به امنیتش اههمیت بدید.
موفق باشید
آرش
۲۱ مهر ۱۳۹۱تو تولیدات داخلی اگه میخواهین لذت رانندگی رو ببرین فقط استانداردترین وعالیترین در تولیدات داخلی فقط فقط 405TU5 405 TU5
mmf66
۲۳ مهر ۱۳۹۱آره خداییش واقعا لذت رانندگیش نسبت به ال90 خیلی بهتره یه حالت خاصی داره مثل ال90 بی روح نیست
hesam
۱۳ آبان ۱۳۹۱خیلی ام ال90زشته به نظر من که توی ماشین های ایران خودرو پرشیا از همشون بهتره
دلامونته
۴ اسفند ۱۳۹۱رخ پرشیا قشنگ هست (البته مجبوریم چون چیز دیگه ای نیست) و برای اسپرت کردن هم خوبه ولی ایمنی نداره نسبت به سمند و 206 و ال 90 ، فیلم های تست تصادفشون را لطفا ببینید، پرشیا قیمتشم خیلی کذاییه نسبت به امکاناتش
بابک
۲۱ آذر ۱۳۹۱405glx good
peyman
۲۷ آذر ۱۳۹۱خداییش باتوجه تولیدات داخلی ال90 چیز دیگه ای . (البته قبول دارم قیافه نداره) ولی تا چندسال دیگه . ال90 میشه عین همین . ماشیینای مظخرف الآن.
اشکان
۳۰ آذر ۱۳۹۱با سلام
سمند یه زاپاس پژو هم نمیشه
MAHDI
۲۴ بهمن ۱۳۹۱FARMON SAMAND B KOL 405 MIARZE
ارمان
۱ دی ۱۳۹۱به نظر من اتومبیل در حد 20 ملیون در ایران فقط
SLX TU5 فقط موترش به هزارتا سمند و پژو معمولی حتی زانتیایی که مال 20 سال پیش هست و فقط تنظیم ارتفاع بیشتر داره می ارزه
کامران
۳ دی ۱۳۹۱با جمع بندی نظرات .tu5 سرتره ولی قیمتش اصلا واقعی نیست
کامران
۳ دی ۱۳۹۱قیمت آهن کیلویی 2300 تومان بود یه خودرو ساز گفت چون قیمت آهن بالاست قیمت تمام شده خودروی ما هم بالاست –مرد حسابی حالا که قیمتش 1700 شد چرا قیمت خودروتو پایین نمیاری
amin
۸ دی ۱۳۹۱ماشین تا20فقط 405six tu5
نخرین
۸ دی ۱۳۹۱کلا خاک تو سر خودرو سازا
تو فکر 405
۱۱ دی ۱۳۹۱با توجه تحقیقات من معقول ترین خودرو همینه
گرچه کاش بیشتر دربارش می نوشتین
منظورم اس ال ایکس بود
حمید
۱۵ دی ۱۳۹۱من بد از تحقیق زیاد سمند se خریدم بخاطر ایمنی بالا و ترمز نرم و کیسه هوا و فرمان پذیری در پیچ جاده ها…….بدنه 405 مانند حلبی می ماند که در کوچک ترین تصادف مثل یک فرغون جمع می شود …
ali
۱۳ مرداد ۱۳۹۲شما میگین سمند محکمه!؟ این یک تصادف را با یک پراید نشون میده. توصیه میکنم دلتون را به ایمنی سمند خوش نکنین و گوله ظاهرش را نخورید.
http://www.vase2.com/accident/accident-ilam/it_87-01-17.htm
سید برهان
۱۶ شهریور ۱۳۹۲آیا تنها با یک تصادف میشود قضاوت کرد…؟ فک کنم به آپارات اصلا” سر نزدین که سمند پراید رو چطور مچاله کرده بود…
alirezaka
۱۶ دی ۱۳۹۱سلام به همه دوستان ماشین باز.
ماشینهای ایرانی همه یه خر هستند با پالونهای مختلف
ولی هر ادمی نسبت به جیب خودش و سلایق خودش ماشینی انتخاب میکنه من خودم سمند رو ترجیح دادم چون بعد از دو سال کارکرد بدنه اش مثل 405 و پرشیا مثل دریا مواج نمیشه.مدل se از نظرم حتی به سورن یا پارس سال ترجیح داره چون مدلهای فول ماشینهای وطنی هم اپشنهای خاصی ندارند که واسه همون ماشین به صورت فول(lx)ادم 5 یا 6 ملیون تومان پول بیشتر بده.
امین
۱۷ دی ۱۳۹۱مطمئنا 405 با موتور 16 سوپاپ که الان یکی از ملزومات سازندگان خودرو می باشد بهتر هست.
مقایسه با شما: 207 با همین موتور وپلت فرم 206 در حال حاضر در بازار حدود 40 میلیون تمام میشه پس 405 با قیمت 20 منصفانه هست (البته در ایران) چون بازتار خودرو انحصاری وغیر قابل رقابت هست و اگر خودرو سازی قصد ورود به بازار ایران را داشته باشد قیمت تمام شده خودرو را ضرب 2 میشود
حسین
۱۸ دی ۱۳۹۱الان دیگه نباید این دو خودرو را مقایسه کرد!
چون 405باموتور tu5
عرضه می شه و اختلاف قیمتشان زیاده!
ارمان
۵ بهمن ۱۳۹۱کاملا با اق حیسن موافقم قیمتش حدود4 میلیون تفاوت داره البته بازار ازاد. از لحاظ موتورم TU5بهترین موتور در حال حاضره. به نظر من سمند هیچ حرفی در برابر SLX TU5نداره.
حمید
۲۳ دی ۱۳۹۱میدونم جاش اینجا نیست.بدون تعصب پرشیا معمولی یا سمندال ایکسef7 بنزینی لطفا راهنمایی کنید
دلامونته
۴ اسفند ۱۳۹۱به نظر من پرشیا نخر چون ایمنی اون پایینه ، سمند ef7 نخر چون شانسی شده، من با چشم خودم توی ایران خودرو دیدم که سمند ef7 صفر که هنوز مراحل تحویل به مشتری را طی نکرده بود روغن ریزی داشت، ef7 شتابش کمی بهتر از موتور های 1800 معمولی هست که اونم بی خیال به ریسکش نمی ارزه،من باشم سمند سورن elx با موتور 1800 را انتخاب می کنم.
aslam
۲۶ دی ۱۳۹۱سمند SE دارای نرمی فرمان + راحتی و آسایش در جاده + امنیت بدنه + ترمزی قوی (بزرگ شدن دیسک ترمز جدید) + زیبایی چراغ عقب و داشبورد.
sport kit
۲۶ دی ۱۳۹۱سمند SE دارای نرمی فرمان + راحتی و آسایش در جاده + امنیت بدنه + ترمزی قوی (بزرگ شدن دیسک ترمز جدید) + زیبایی چراغ عقب و داشبورد. منم موافقم ماشین خوبی هست نسبت به قیمتش
احمد
۲۶ دی ۱۳۹۱نظرمن slx405tu5ازخودتوندرنودهم بهترهglxکه باید بابراید مقایسه اش کنیم اخه8سباب هم شود ماشین فقط16سباب tu5slx405فقط کورس تواتوبان
فاضل نادری
۲۸ دی ۱۳۹۱سمند باکلاس تره و پزو هم گرون تره تازه موتورشون یکیه با بیست ملیون اگه بنز 20سال کارکرده بگیری بهتر از ماشین ارانی 0کیلومتره
مهرداد
۳۰ دی ۱۳۹۱منم بین slxوسمندlx شک داشتم ولی دل به دریا زدم و فردا میخوام SLX باموتور 405 بخرم امیدوارم پشیمون نشم.خبرشو میدم/
aslam
۱ بهمن ۱۳۹۱slx چون موتور 1600 گشتاورش توی دور بالاست نسبت به موتور 1800 و برای رسیدن به شتاب بالا باید پاتو بیشتر روی گاز فشار بدی ! در سربالائی هم به همین دلیل کشش کمتری داره و از glx عقب می افته. البته در جاده کفی قضیه برعکسه. و اگر سرعت نهایی براتون مهمتره. سمند بهترین گزینه هم از نظر سرعت نهایی و هم از نظر امکانت بیشتر و زیبایی در طراحی بدنه و داشبورد و نرمی صندلی و آرامش در سفر نسبت به slx هست.
aslam
۱ بهمن ۱۳۹۱دوستان الان با توجه به قیمت بالای ماشین تولیدی داخل (البته تو رنج قیمت زیر 20 تومن) بهترین گزینه با توجه به هزینه کمتر خرید سمند SE عاقلانه است. آپشن های کمتر این سمند نسبت به lx قابل خرید و نصبه که بصورت دلخواه می شه نصب کرد. اگر اهل مسافرت و تفریح و آسایش رانندگی هستید انتخابه عالیه. من 18 آبان 91 تحویل گرفتم با قیمت 14870000 تومان که با نصب بعضی آپشن ها بصورت انتخابی مانند سنسور عقب + مه شکن جلو ( روی هم 100 تومان تمام شد) ماشین رو استفاده می کنم. الان به نظرم 17840000 تومان بازم هم کمترین قیمت رو داره اگر گرونتر نشه که بعید می دونم.
کماندار
۱ بهمن ۱۳۹۱به زودی فیمتها دوباره بالا میره
farzad
۲ بهمن ۱۳۹۱فروش نقدی بسته شده !
حمید 1988
۴ بهمن ۱۳۹۱به نظر من بین خودرو های داخلی فقط 206 sd v1 هست و بس
mehdi
۴ بهمن ۱۳۹۱سلام دوستان اگه کسی سمند se داره از مشکلاتش برامون مینویسه در کل خریدشو با توجه به صحبتهایی که شد پیشنهاد می کنید ممنون از لطف شما
نادر
۷ بهمن ۱۳۹۱من سمند اس ای آبان ماه گرفتم.
مزایا :
قیمت مناسب با توجه به امکانات نسبت به 405.
نرمی فرمان و هندلینگ عالی.
سرعت نهایی بسیار عالی در خارج شهر و آسایش و راحتی.
ترمز عالی (بزرگ شدن دیسک و بوستر ترمز و ABS و در نتیجه افزایش امنیت سمند).
زیبایی داخلی داشبورد و بیرونی چراغ جدید.
داشتن موتور پر قدرت xu7 و کشش بهتر در سربالایی ها نسبت به موتور tu5 و هم چنین داشتن گشتاور بالا در دور 3000 برای کشش اتاق سنگین سمند.(فراوانی قطعات + ارزونی قطعات نسبت به موتورهای دیگر)
اضافه کردن دلخواه آپشن های که نصبت به سمند lx کم شده است با قیمتی پایین تر.
معایب:
با توجه به سی سی بالای موتور مصرف 1 یا 2 لیتر داخل بیشتر در داخل شهر (طبیعی است).
عماد
۱۰ بهمن ۱۳۹۱405 تولید 1988 و سمند با اون همه سرمایه گذاری واسه طراحیش یه خیانت بزرگ به ملت ایران بود
سری اولش میزدی دنده 3 اتومات ظبط میرفت آهنگ بعد (دنده میرفت تو ظبط)
حالا هم که پرایییییید شد 20 تا ناقابل
به کجا قراره برسیم ما…
aria
۲۱ بهمن ۱۳۹۱سمند نسبت به رقباش به یه پختگی ظاهری رسیده .البته تنها مزیت tu5رو کم صدا بودنش و نرم کار کردن موتور میدانم که باز نسبت به موتور ef7شاگردش هم نمیشه. در کل سمند ارجحیت داره. 405tu5برادرم داره به علت نا هماهنگی موتور و بدنه مشکلاتی از قبیل شتاب کم و کشش بد در سربالایی ها (به علت گشتاور پایینتر) داره. و قصد فروشش رو داره هنوز 20000تا کارکرده
jamal
۹ اسفند ۱۳۹۱سمند se واقعا عالیه. هم قیمت هم قدرت هم زیبایی هم نرمی فرمان و کلاج و امنیت بالا.