بالاخره ایرانخودرو پس از سالها تلاش، نسخه توربوی موتور ملی موسوم به EF7 را در سینه سورن جای داد. کاری که قرار بود همان ابتدا برای این خودرو انجام شود. اما ظاهراً این موضوع برای این شرکت پیچیدهتر از آن بود که بتواند در طول چند سال نخست حل شود و افزودن توربوشارژر به این پیشرانه آنقدر مهم بود که همراه با جشن و رونمایی و هیاهوی بسیار باشد.
موتور جدید که با نام TC7 مخفف توربوشارژر شناخته میشود، پنج سالی دیرتر در خط تولید قرار گرفته است. این موتور ۱.۷ لیتری همان ویژگیهای موتور EF7 را بعلاوه یک توربو دارد. این یعنی این موتور ۱۶ سوپاپ مجهز به زمانبندی متغیر سوپاپها و همان طراحی قبلی است. افزودن توربین پرخوران به این موتور، قدرت آن را با ۳۵ درصد افزایش به ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور آن با ۴۰ درصد افزایش به ۲۱۵ نیوتنمتر رسیده است. همچنین گفته میشود، مصرف سوخت این موتور از ۷.۸ به ۷.۳ لیتر کاهش یافته است. کاهش ۷ درصدی مصرف سوخت و ۱۳ درصد آلایندی، در کنار افزایش توان از ویژگی های مثبت این خودرو محسوب می شوند.
سورن با موتور توربو قادر است در ۱۰ ثانیه (برخی ادعاها برای ۹ ثانیه) از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و نهایت سرعت آن نیز ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت میباشد. به گفته قائممقام معاون توسعه محصولات جدید ایرانخودرو در توسعه فناوری توربوشارژر، علاوه بر اضافه شدن توربوشارژر، گیربکس، سیستم مدیریت موتور، سیستمهای سوخترسانی و هوارسانی، اگزوز، خنککاری و شبکه برق و الکترونیک طراحی شده و تغییر کرده است.
هنوز قیمتی برای نسخه توربوی سورن اعلام شده اما میتوان انتظار داشت که در برابر قیمت ۳۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی مدل معمولی، چند میلیونی گرانتر باشد. انتظار میرود دنا کاندیدای بعدی دریافت موتور توربوی TC7 ایرانخودرو باشد.
MjM
۱۸ بهمن ۱۳۹۴باید منتظر بود و دید که روزی چندتا سورن توربو به دلیل منهدم شدن توربوشون راهی نمایندگی ها خواهند شد !!
محمد
۱۸ بهمن ۱۳۹۴حالا ماشین منفجر شد مهم نیست
صاحاباشو منفجر نکنه صلوات…
Ahk
۱۹ بهمن ۱۳۹۴حالا از یه دیددیگه نگاه کنین’این همه ادم، خرج مراسم، خبرنگار،کیک وساندیس! و…
اینجا کم عکس ازشلوغ کاریاشون گذاشتن
حالا خوبه فقط یه توربو روش گذاشتن چشم نخورین… =D> =D>
Xman
۱۹ بهمن ۱۳۹۴حیف اسم توربو!
Xman
۱۹ بهمن ۱۳۹۴یه ماشین دیگه برای کشتن ملت مظلوم ایران!
رضا س
۱۸ بهمن ۱۳۹۴گیربکس رو تعویض کردن ؟ کسی میدونه از دوستان؟
فریا
۱۸ بهمن ۱۳۹۴گویا گیربکس همون BE3 قدیمی هست ولی ضریب دنده ها سبک تر شــده .
مازیار
۳ اسفند ۱۳۹۴بله تعویض کردن
ضریب گیربکس رو تغییر دادن و البته دیفرانسیل رو
دنده یک سنگین تر
دو ثابت
سه چهار پنج سبک تر شدن
احمد باقری
۱۸ بهمن ۱۳۹۴عجب کاری کردن، البته اصلا معلوم نیست که چیکار کردن، ولی خیلی خوشحالن، از بابت چی؟ معلوم نیست.
امیر
۱۸ بهمن ۱۳۹۴میخان از خودروهای وارداتی کم نیارن ولی …….
sina
۱۸ بهمن ۱۳۹۴موتور ۱.۷ لیتری توربو اونم با سیستم متغییر سوپاپ فقط ۱۵۵ اسب؟؟!!!!!!!
اینقدر قدرت کم بیرون کشیدنم خودش هنر والا…
Ghost
۲۰ بهمن ۱۳۹۴مردم از خنده :D
ابرام
۱۸ بهمن ۱۳۹۴تو مجلس ختم میپرسن، ای خدا بیامرز که خیلی سالم بود، پراید م! نداشت ، پس چطور فوت کرد. میگن. بر اثر انفجار موتور توربوی جدید ایران خ…. جان به جان آفرین تسلیم کرد…
صعید
۱۸ بهمن ۱۳۹۴اگه عرضه دارند جوایز مسابقه را بدهند نه ماشین جدید مردم اعتماد نمیکنند
نخود آش
۱۹ بهمن ۱۳۹۴به چی اعتماد نمیکنن؟ ماشین جدید؟؟؟!!!!
باید جهت اطلاع خدمتتون عرض کنم کاملا اشتباه میکنی؟ یه تاپیک توی تیونینگ تاک هست به اسم ثبت نام دنا. این پست اولشه:
“””””شب بود ساعت حدود 9 که تو اخبار اعلام کرد که فردا صبح ثبت نام ایکو دنا محصول جدید ایرانخودرو هست…
صبح روز 28 بهمن 1392 ساعت 10 صبح به نمایندگی ایرانخودرو رفتم و دیدم مردم سر صف هستن :D خلاصه با پرس و جو فهمیدم که ثبت نام اینترنتی هست و میشه از منزل هم ثبت نام کرد
با هزار مکافات بخشنامه مربوط به ایکو دنا که به نمایندگی ها ابلاغ شده بود رو تونستم بگیرم ازشون و چند تا عکس ازش بگیرم.”
به این قسمت خوب توجه کنین>>>>>>>>>
“(((((پس از مشاهده امکانات و همچنین جدید بودن خودرو رغبتم برای ثبت نام دو چندان شد))))) و با تلاش فراوان تونستم توی خونه ثبت نام کنم و مبلغ ودیعه 20 میلیون تومان رو اینترنتی واریز کنم (حدود ساعت 10:20 دقیقه ) تحویل مرداد 93 که بعد فورا به نمایندگی مراجعه کردم برای پر کردن و کامل کردن قرار داد که با تعجب مشتریان حاضر در صف مواجه شدم.
بعد شنیدم که تحویل تیر هم وجود داشته ولی آخرین گزینه بوده که از دیدم در رفته بود.
خلاصه از حالا به بعد مشتاقانه منتظر تحویل ایکو دنا هستم.”””
بازم میگی مردم اعتماد نمیکنن. اینم لینک:
http://www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?t=91549
dariush
۱۸ بهمن ۱۳۹۴چرا پنل وسط داشبورد، طرح قدیمی کار شده؟
http://i67.tinypic.com/2rrp9nm.jpg
amir
۱۸ بهمن ۱۳۹۴محصولی شگرف از ایران زمین!!!
رامین
۱۹ بهمن ۱۳۹۴یک محصول استثنایی …
مهدی
۱۸ بهمن ۱۳۹۴نمیدونم چرا طرح دنا به دلم میشینه. طراحی خارجیش نسبت به هم خانواده هاش زیبا به نظر میرسه. اما از نظر فنی همچنان مشکلات فراوانی دارند …
خسته شده
۱۹ بهمن ۱۳۹۴احیانا پراید چه مولفه هایی داره که این همه مردم عاشقشن
آق جبات
۱۸ بهمن ۱۳۹۴به امید روزی که سورن وانت توربو هم بزنن…..
حبیب
۱۸ بهمن ۱۳۹۴خدایا خودت به خیر بگذرون
احمد
۱۸ بهمن ۱۳۹۴خوش بین باشیم :)
ارمان
۱۹ بهمن ۱۳۹۴هیوندا توربو میزنه اوم خندش میگیره این یکی دیگه گریه داره دوستان بعد از 2سال میتونن اقدام به دور ریختن موتور بکنن همینجوری 100 تا باگ داره . دلم واسه دریچه گازش میسوزه
ahmad
۱۹ بهمن ۱۳۹۴حالا این کار کردن این ماشین تندتر بره چیکار واسه امنیت و ایمنیش کردن خر همون خره هی پالوناشو عوض میکنن.مهم ایمنی و تناسب سرعت و عملکرد خودرو .
Vahid
۱۹ بهمن ۱۳۹۴این چیه دیگه خدایااااااا
داشبوردشو ببینید گند زدن توش
سمند معمولی داشبوردش خیلی خوشگل تر از این بود
مرد
۱۹ بهمن ۱۳۹۴اتفاقا خودروخوبى مىباشد همینو اگر خودروسازهاى دىگه مىزدند به به چهچه مىکردىد 40مىلىون ماشین دىگه اىن حرف ها رو نداره با این پول یه مشت ماشین تو سبک پیکانتو مىدن که تا نگاهش مىکنى تا صندوق جمع مىشه مىره عقب
ارمان
۱۹ بهمن ۱۳۹۴مرد > 40 میلیون واسه ماشینی که از وقتی 12 میلیون بود هیچ فرقی نکرده؟ هنوز ساخت ماشین اتوماتیک واسه ایران خودرو که تو 25 سال پیش زندگی میکنه غیر ممکنه . توربو رو ,رو و همین گیر بوکس میخوان سوار کنن که صبح هوا سرده دنده عقبش جا نمیره؟ :)))))
میشه یه چیز بگید کمتر بخندیم؟ اینجوری واسه سلامتیمون ضرر داره
ضمنن ماشینی که تو بازار نیومده دوست دارم ببینم چه جوری میگید خوبه ؟ رو هوا میگین خوبه دیگه؟
مرد
۱۹ بهمن ۱۳۹۴شما دوازده سال پیش تا الان مگر مواد غذاى و خوراکى رو به یه نرخ میخرىدىد که الان هم ماشین به همون قیمّت بدن
ارمان
۲۰ بهمن ۱۳۹۴12 سال پیش بخوره تو سرشون تو 3 سال سمند 12 تومنی شد 31 تومن , پس غلط میکنن میگن خودروی مللی وقتی با دلار قیمتش جابجا میشه! ماها گوشمون از این حرفای بیخود پره همه میدونن چقدر مدیران ایرانخودرو ابله هستند هنوز تو 25 سال پیش خودشون گیر کردن مردم رو هم گیر انداختن واقعا جای تاسف داره که نه خودشون بلدن ماشین بسازن به 10 تا ارگان دیگه هم فشار میارن قیمت خودروی وارداتی رو زیاد کنن , هزینشو کی میده؟ مردم
با چی هزینشو میدن؟ با نقص عضو , با از دست دادن عزیزانشون , با جونشون
ارمان
۲۰ بهمن ۱۳۹۴این خودرو رو با این تیپو هیکل audi هم میزد (که نمیزد اگه میزد 40 سال پیش میزد ) همه همینجوری بهش میخندیدن
Vahid
۱۹ بهمن ۱۳۹۴باید هر چه زودتر پراید توربو هم بزنن، فکر کنم با توجه به وزنش شتابش بره زیر 5 ثانیه ?
مهدی
۱۹ بهمن ۱۳۹۴ارمان جان من متاسفم برای شما که انقدر کوتاه بین هستی برای مثال شما که میگید ماشین 12 میلیونی شده 40 تومن بدون تغییر!!!!!محض اطلاع مگان 22 تومنی شده 78تومن درضمن بدون تغییر…بخدا همون هیوندا یا برند هایی که به به و چه چه میگید البته قبول دارم برای کیفیتشون همونایی که شما ها اونا رو نیومده قبول میکنین اولش هیچی نبودن…درسته ایران خودرو قدمتش زیاده ولی قسمت عمدش بخاطر تحریم ها بود شما مثلا 206 سال 88بهقبل رو سوار شو یا کلا ماشینای قبل 88 معنی کیفیتو میفهمی…من به شما قول میدم 2سال دیگه شاهد کیفیت 10برابر محصولاتشون باشیم.بیاید انقدر بد نگیم صبر کنیم بیاد ازمایششو پس بده بعد بگید اشغاله…چرا انقدر شرکت های چینی و اروپایی پیشرفت میکنن و فروششون زیاد میشه چون یکی از دلایلشون استفاده از بازارایی مثل ما که محصولاتشونو قبول ندارن…
نخود آش
۱۹ بهمن ۱۳۹۴میدونی درمورد چه کسایی حرف میزنی؟ بزار خودم جواب بدم: کسایی که قبل از سال 88 405 از رده خارج رو چند برابر قیمت به مردم مینداختن. آیا هیوندای یا کیا یا خودروسازای اروپایی تا حالا چنین کاری کردن؟ پس باید بدونیم که ایرانخودرو و سایپا فقط دنبال سود هستن نه پیشرفت. آیا توی این چهل سال نمیتونستن یه ماشین خودشون بسازن؟ آیا چهل سال زمان کمیه؟ چرا وقتی تحریم شدیم گفتن احتمال برگشت پیکان هست؟؟؟؟ شاید هنوز نمیتونن پراید هم تولید کنن. شاید هنوز قطعات پراید از بیرون میاد. چون اینجوری سود بیشتری میبرن. اگه حتی یه لحظه فکر کنیم که خودروساز داخلی به فکر پیشرفت بوده تو اون یه لحظه فقط توی حماقت کامل به سر میبردیم. اگه نیتشون پیشرفت بود به مردم دروغ نمیگفتن. همین چندشب پیش یکه زارع تو یه نشست خبری داشت میگفت خودرو سازای بزرگ هر 15 سال یه بار پلت فرم عرضه میکنن. آیا درست میگه؟؟؟ در مورد ماشینای قبل 88 هم تقریبا تمام قطعاتش از بیرون میومد. به خاطر همین کیفیت داشتن. واقعا چی فکر میکنین این حرفا رو میزنین؟؟؟؟
پناه بر خدا
ارمان
۲۰ بهمن ۱۳۹۴اقای مهدی من کوتاه بینم یا شما ؟ مگه مردم این همه سال حمایت نکردن کم سمندو پرایدو پژو خریدن ؟ چی شد ؟ کجا پیشرفت کردیم ؟ یه مثال بزنید؟ سمند موتور مللی زدیم؟ که قطعاتش رو تو بازار ازاد 3 برابر بفروشن و واسه هر قطعه 2 ماه صبر کنی؟ موتور ef7 زدن که سره 4500 تا باید بری صفحه کلاچ عوض کنی ؟ اقا تورو خدا لطیفه نگید دیگه چه جوری باید جیبتون رو بززنن که متوجه بشید .قیمت رنو مگان اگر به یورو حساب کنید در طول این سالها اصلا اضافه نشده , درسته دلار جابجا شده! به لطف فشار ایران خودرو و سایپا گمرک هم زیاد شد گیرم مگان بود 22 تومن الان باید 66 تومن باشه دیگه!
من 206 سال 82 داشتم عالی بود میدونی اصلا حرف نداشت اما دوباره سال 89 خریدم نامردا از همه جاش زده بودن خرابی پشت خرابی لاستیک میشلن انداختم تو نمایندگی دزدیدن بارز زیرش گزاشتن ؛ اقا از خدا خجالت بکشید رفیق دزد نشید الکی دفاع نکنید ما مصرف کننده بودیم دیگه سره منو امثال منو نمیتونید شیره بمالید که
اقا من کوتاه فکرم؟ این پلت فرم 405 مال چند ساله پیشه؟ که من تکنولوژی 1987 رو 30 یا 40 میلیون بخرم؟
یه لینک براتون میزارم قسمت جدول سمت راست Production را بخونید ببینید کوتاه فکر منم؟ یا امثال منند؟
ارمان
۲۰ بهمن ۱۳۹۴https://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_405
خجالت هم داره !؟
ارمان
۲۰ بهمن ۱۳۹۴مهدی جان یه جواب خیلی بلند نوشتم ثبت نشد
من کوتاه فکرم شما خیلی بلند فکرید برید ماشینی بگیرید 30 الی 40 میلیون که روی شاسی 405 سال 1987 سوار شده, بابت آهن پاره چون روش توربو گزاشتن نظرم عوض نمیشه , برید بگید ماشین صفر گرفتم با امکانات 28 سال پیش ببنید مردم برکینو فاسو هم بهتون میخندن .
در مورد پیشرفت که گفتین مگه کم از ایرانخودرو حمایت شد ؟ کل کشور سمندو پرشیا و 405 سوارن چی شد؟ خدماتشون خوب شد؟ قیمتاشون خوب شد؟ تو کدوم حوضه پیشرفت کردن؟
همین 206 که مثال میزنید من سال 82 داشتم عالی بود همین ماشین رسید به مونتاژ ایرانخودرو زدن لهش کردن عزیز من ایرانخودرو هیچی واسه دفاع نداره , بارها فرصت و وام های 1000 میلیاردی بهش داده شده , هیچی به هیچی یه مشت دزدو مال مردم خورن
به نظرم من کوتاه فکرم شما راست میگی اما یه مثال از یه پیشرفت درست درمون در ایراتخودرو داسم مثال بزنین من از کوتاه فکری در بیان خواهشن نجاتم بدید!
Hamid
۲۰ بهمن ۱۳۹۴جالبه چند نفر الان اومدن دارن از عملکرد ویران خودرو و چارپا دفاع میکنن که همگی دیدگاه اولشون هست. فکر کنم اینم از سیاستهای جدید خودروساز های محبوب کشور در دوران پسا تحریم به منظور افزایش کیفیت محصولات و مشتری مداریه!
محمد
۲۸ تیر ۱۳۹۵برادر من خب واقعا بعضی محصولاتشون خوب در میاد درسته شانسیه ولی بالاخره برا اونی که خوب در اومده باید خوب بگه دیگه.
الان من خودم یه ef7 دارم واقعا عالیه قرار نیست که الکی بکوبم بگم به درد نمیخوره و از این چیزا.
یگم واقع بین باش
اصغر
۱۵ مهر ۱۳۹۵آقا بخرید مگه تا حالا فروش نرفته محصولات ایران خودرو!؟ شک نکنید صف میکشند مردم،فکر میکنید ایران خودرو الکی از شرکتهای پر فروش شده!؟ بابا خیلی ساده ست فرمول فروش ایران خودرو و سایپا ؛1_ خودروی با کیفیت و ایمنی خارجی 120 درصد گمرک یعنی نهایت 10 درصد مردم میتونند خرید کنند.2_ خودروی چینی بی کیفیت قیمت نامتناسب.3_ خودروی تولید داخل ارزانتر از دو مورد بالا.خوب معلومه که مردم کدومش رو میخرند! تازه منظور از مردم همه مردم نبود قشر متوسط یا به اصطلاح کارمند که اقساطی خرید میکنند.
احمد
۱۰ دی ۱۳۹۵سلام میشه یک نفر برام داشپورت سورن توربو رو بفرسته! دقیقا چه فرقی داره با سورن elx جدید؟
Nima
۳ بهمن ۱۳۹۵دوستان درکل من به سورن توربو که هیچ به آینده ی تولید داخلی و کیفیت خوشبین نیستم و امیدی ندارم . تولید کنندگان داخلی بجز مافیایی قوی و پیچیده هیچی نییتن مخصوقا ایران خودرو . وگرنه هم جا داره که پیشرفت کنند هم میتونن پیشرفت کنن و هم خیلیا هستن که علمشو دارن ولی ازشون استفاده نمیکنن . پس الکی دل خوش نکنید و اینقدر هم متعصب نباشید .