همانگونه که مستحضر هستید سازمان استاندارد در نظر دارد استانداردهای سختگیرانه جدید موسوم به استانداردهای ۸۵ گانه را در آیندهای نزدیک عملیاتی کند و اگر این کار رنگ واقعیت به خود بگیرد باید با بسیاری از خودروهای از رده خارج و منسوخ تولیدی خداحافظی کنیم.
خودروی سمند که عنوان اولین خودروی ملی کشور را یدک میکشد پس از سرمایهگذاری هنگفت و کشوقوسهای فراوان حدود ۱۵ سال پیش عرضه شد. جدای از پلتفرم و پیشرانهای که نشان شیر پژو روی آن نقش بسته، این خودرو چندین و چند بار فیس لیفت شد و یکی از این فیس لیفت ها سورن میباشد. سورن که به نوعی نسخه لوکستر سمند معمولی است با توجه به طراحی نه چندان جالب خود همواره قیمتی بالاتر و فروشی کمتر داشته و هماینک با توجه به الزام استانداردهای جدید تغییراتی را تجربه کرده است.
یکی از استانداردهای در نظر گرفته شده نصب چراغهای روزتاب یا همان دیلایت در بخش جلو میباشد و این موضوع را در اولین برخورد با سورن مشاهده خواهید کرد. اگر از نزدیک به چراغهای جلو نگاه کنید موضوعی که نظرتان را جلب خواهد کرد گرافیک قرمزرنگ داخل چراغهاست که تاکنون در نمونه دیگری دیده نشده است. اگر به یاد داشته باشید چندی پیش نیز تصاویری از سمند LX منتشر شد که تغییراتی در چراغهای جلو و عقب داشت و از دیلایت بهره برده بود.
نوشته توربو نیز اشاره به قلب تپنده این خودرو دارد. ایرانخودرو پیشرانه ۱.۷ لیتری توربو را روی سورن نصب کرده که قدرت ۱۵۰ اسب بخاری و گشتاور ۲۱۵ نیوتون متری دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت سورن توربو توسط سازنده ۱۰ ثانیه اعلام شده است.
تصاویر زیادی از کابین منتشر نشده اما در یکی از تصاویر میتوان نمایشگر کوچک جدیدی را دید که بالای ورودیهای هوای کنسول مرکزی نصب شده و اطلاعات پایه همچون تاریخ، دما و ساعت را نشان میدهد.
شایان ذکر است سورن ELX نسبت به نمونه معمولی این خودرو دارای امکانات بیشتری همچون فرمان جدید با کنترلهای صوتی و بلوتوث، سیستم صوتی جدید، کنسول و داشبورد با طراحی متفاوت، رینگهای متفاوت و… میباشد.
هنوز زمان عرضه و یا حتی رسمی بودن تغییرات این خودرو اعلام نشده اما انتظار داریم طبق معمول و همچون همیشه، کوچکترین تغییر صورت گرفته در این خودرو با افزایش قیمت همراه باشد.
امیدواریم الزام خودروسازان به رعایت استانداردهای جدید منجر به افزایش قیمت خودروها نشود. هرچند احتمال ثابت ماندن قیمت خودروها در صورت نصب کوچکترین قطعه همچون دیلایت چیزی نزدیک به صفر میباشد!
:::فرشاد:::
۱۶ فروردین ۱۳۹۷:::نظرسنجی:::
سمند LX: لایک ?
سمند سورن: دیسلایک ?
پارسا
۱۶ فروردین ۱۳۹۷ال ایکس : دیسلایک ?
سورن : دیسلایک ?
حالا همه دیسلاااایک ??? عقبیا شله ???
پاشیم جمع کنیم ازینجا بریم ناموساً دیوونه شدیم ??
:::فرشاد:::
۱۶ فروردین ۱۳۹۷:::نظرسنجی:::
سورن: لایک ?
دنا: دیسلایک ?
سعید
۱۷ فروردین ۱۳۹۷نابود شد دنا
charger
۱۶ فروردین ۱۳۹۷واقعا جذاب شده ارزش چندمیلیون افزایش قیمت رو داره
CNA
۱۶ فروردین ۱۳۹۷مثلا چند میلیون؟
۱ میلیونم ارزش نداره
اینا ارزش واقعیشونم بیشتر از ۳۰ًمیلیونم نیست
محمد
۱۶ فروردین ۱۳۹۷آخه مگه تغییر گرافیک داخلی چراغ با تعریف یه مدار دایما روشن با استارت ماشین چقدر تموم میشه؟؟؟
کدوم کمپانی واسه اینکار پول بیشتر میگیره؟؟؟
سیامک
۱۶ فروردین ۱۳۹۷فک کنم شما باید از بستگان مسئولین ایران خودرو و سایپا باشید!
مانی
۱۸ فروردین ۱۳۹۷تابلوه شوخی کرده چرا جبهه میگیرین
Amirferrari
۱۶ فروردین ۱۳۹۷رقیب کیا k900 جدیده،جنسیس g90 و کیا k900 رقیب قدری پیش رو دارن،ممکنه رو فروش لوکسای کره ای تاثیر منفی بزاره،اونم الان که کلی آپشن بهش اضافه شده(دما سنج و ساعت)
فرامرز
۱۶ فروردین ۱۳۹۷پست بعدی یه لینکلن اویاتور هست. من میخواستم اونو بخرم سورن رو دیدم نظرم برگشت
(Ali (Chevy nova
۱۶ فروردین ۱۳۹۷اوه اوه اوه
بابا اىن سمند و پراىد بدبخت دىگه جا براى فىس لىفت ندارن ولشون کنىد
جنىفر لوپز و مدونا هم اىنقدر مورد عمل جراحى و تغىىر قرار نگرفتن که پراىد و سمند
Sajjad
۱۶ فروردین ۱۳۹۷ایران خودرو هم گیر داده به دی لایت
این وسط بعضیا هم سرشون کلاه میره و مجذوب ظاهر ارابه ای میشن که هنوز روی پلتفرم 405 سوار شده
امیر.عارف
۱۶ فروردین ۱۳۹۷اوج خلاقیت و تغییرات آقایان تغییر چراغها و نوار کناری و شاید هم البته شاید تغییر داشبورد + دریافت چند میلیون پول اضافه از مردم . و ما هم برای همین محصولاتی که دسته جمعی ناراحتیم و ناراضی صف های عریض و طویل میکشیم
NAVID۰۰۹۸
۱۶ فروردین ۱۳۹۷اصفهانیها یه ضرب المثل دارن که میگن :
((کهِ کهِ لا کوکو))
مسخرشو در آوردن.
آخه این آشغال به روز شدن میخواد
سودازده
۱۷ فروردین ۱۳۹۷گل گفتی داداش
بهراد
۱۶ فروردین ۱۳۹۷پدال جان دمت گرم بالاخره یه پست راجب فسیل های فیس لیفی گذاشتی
maximus
۱۶ فروردین ۱۳۹۷آخه گرافیک قرمز داخل چراغ جلو ؟!
ستار
۱۶ فروردین ۱۳۹۷کاش جرمی و گرند تور تو یک قسمت شون به این لگن ها اشاره کنن و در سطح دنیا به کل خودروسازی مون بخندن
شاسی سی سال پیش پژو با صد بار تغییر چراغ ،موتور توربو..
Mohamad
۱۶ فروردین ۱۳۹۷واقعا خسته نباشید عرض میکنم به ایران خودرو.
دوستان قرص اعصاب دارین؟?
بهراد
۱۶ فروردین ۱۳۹۷بابا اینا که خودرو ساز نیستن که، امسال سال تولید ملیه
اینا هم دوسه تا چراغ اضافه کردن رینگو یه lcd تک رنگ گذاشتن یکم بزک دوزکش کردن فک کردن شاهکار کردن
اینا مهم نیست، مهم هموطن ها و مردم فهمیده ای هستن که نود درصدشون بچه دلال هستن و جوری صف میکشن و رکورد فروش اینترنتی میزنن که دیگران هم عبرت بگیرن
بیشتر از این نمیشه انتظار داشت، وقتی شما خودت نخوای هیچکسی نمیتونه برات کاری کنه
کره ای ها هم که به یه جایی رسیدن با خوردن و خوابیدن نبوده با تلاش بوده ، یه فرقی باید باشه بین کسی که میخواد و کسی که نمی خواد حالا شما هی حمایتش کن
ساسان
۱۶ فروردین ۱۳۹۷مدل SVو مدل متمرکز روی پیستش مونده..اونم بزنید.باید ببرنش جهنم سبزیه رکورد بگیرن…لرزه بر اندام پورشه ولامبو میندازه این پلنگ تیزپای ایرانی…به حالت تهوع رسیدیم دیگه بخدا…ماشین تحویل گرفتم از پارس خودرو بدون جکو آچار..اول گفتن چندروزه لوازم میاد..دوماه گذشت رفتم گفتم آقا.اگر ماشین پنچرکرد من با دست بلند کنم ماشینو؟خجالت نمیکشید….بعد5ماه جکو آچار آوردن تازه واسه بلریانسم نبود. واسه یه ماشین دیگه بود!!!
alireza
۱۷ فروردین ۱۳۹۷عالیه
اصلاً هم ضروری نیست
۱۷ فروردین ۱۳۹۷پلتفرم پژو نیست بلکه فولکس پاسات دهه90 می باشد و این تزئینات برای افزایش فروش می باشد
Sajjad
۱۷ فروردین ۱۳۹۷هنوز هستن بی سوادایی که حتی بلد نیستن یه سرچ ساده کنن و با اطلاعات سطحی از خودرویی که خودشون خریدن دفاع میکنن.
پرسپولیس
۱۷ فروردین ۱۳۹۷تیبا برود تواتاق جراحی 85گانه چی بیرون میاد چی ازش باقی میماند اصلا تحمل دارد یا افت فشار خون میکشداین لگن را حالا به این حدازمهندسی واستاندارد85گانه رسیدید چرایک پلت فرم نمیسازید وخودرو روی ان سوار کنید از مونتاژ خودرو بیرون بیایید ایناهمه اش کشکه
Hamid.Hellcat
۱۷ فروردین ۱۳۹۷به طرح رینگ دقت کنید
پنج تا نماد خودروی ملی تو طراحی رینگ گنجانده شده.
طراحش خیلی شوخ طبع بوده!!
امید
۲۱ فروردین ۱۳۹۷عجب دقتی!!دمت گرم…از اون زاویه نگاه نکرده بودم!!??
جواد
۱۷ فروردین ۱۳۹۷سلام خدمت دوستان
فقط میتونم بگم خدا لعنتشون کنه که جون مردم براشون ارزش نداره و به زور این لگنهارو به خورد مردم میدند
مرگ بر سایپا و ایرانخودرو
شاهین
۱۷ فروردین ۱۳۹۷خوشم میاد بلدن بازار گرمی رو
ی فیس لیفت کوچیک انجام میدن مردم ما هم همه ظاهر پسند با کله جفت پا شیرجه میزنن میرن ثبت نام میکنن!
کاش عقلتون قد میداد به خودتون میومدید میگفتین بجای این فیس لیفت بازیا بیاید ایمنی و کیفیت ماشیناتونو درست کنید در این صورت افزایش قیمت هم بخوره تو سرتون اشکال نداره ما میخریم …
اما نع
با امپلی فایر و صوت زیبا داریم یاسین تلاوت میکنیم واس بعضیا
باشد که رستگار شوید (عمراً)
مانی
۱۷ فروردین ۱۳۹۷عوض کردن چراغها که هنر نیست هر کسی خودش میتونه این کار رو انجام بده.سازمان استاندارد اگر واقعاً دنبال استاندارد سازی خودروهای داخل هست نباید اصلا اجازه بده خودروی ۱۵ سال پیش با یه تعویض کردن چراغ تولید بشه
آقوی همساده
۱۷ فروردین ۱۳۹۷در فیلم مستند تقاطع تهران – سئول که از طریق صدا و سیما پخش می شد نشان داده شد در در همان سالی که ایران خودرو حدود یک میلیارد دلار برای سمند هزینه کرد ، جنرال موتورز آمریکا کل کارخانه خودرو سازی دوو و سیصد نمایندگی آن را درداخل و خارج از کره به قیمت نزدیک ششصد میلیون دلار خرید. به راحتی می توان فهمید که چقدر صنایع خودرو سازی ما ناکارآمد و هزینه های بالایی دارد و حالا می توانید تصور کنید چرا ایران خودرو در این سال ها دیگر به دنبال پلتفرم جدید نیست و مرتب سمند را فیس لیفت می کند.
ابولفضل نصیری
۱۸ فروردین ۱۳۹۷بیخشید دوستان ولی .*** مدیران ویران خودرو و اون وزیر سابق صنعت فک کردن همه مثل خودشون گاگول تشریف دارن
دوستان برنامه تقاطع تهران سئول رو حتما ببینید و به عمق گندی که این گاگول ها زدن پی ببرید….