هنگام خرید یک خودرو مؤلفههای زیادی موردتوجه و بررسی قرار میگیرند اما شاید مهمترین آیتم در هنگام خرید یک خودروی جدید برای بسیاری از افراد طراحی بیرونی آن باشد. ولی از سوی دیگر، طراحی داخلی خودرو نیز اگر نگوییم مهتر از طراحی بیرونی است، قطعاً اهمیتی یکسان با استایل بیرونی یک خودرو دارد چراکه این طراحی داخلی است که راننده مدام با آن سروکار داشته و باید از همه لحاظ مناسب باشد. امروزه در طراحی داخلی و داشبورد خودروها موارد زیادی مدنظر قرار میگیرند که شاید مهمترین آنها ارگونومی مناسب باشد که در صورت رعایت، موجب سهولت استفاده از ادوات داخلی خودرو میگردد. از طرف دیگر نزدیک به ۸۰ درصد از بازار خودروی ایران در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا و البته محصولات عمدتاً قدیمی و از رده خارج آنها قرار دارد و عمدهٔ هموطنانمان مصرفکنندهٔ این خودروها هستند؛ اما چند سالی است که این دو خودروساز به اهمیت طراحی داخلی خودروها پی برده و به همین دلیل داشبوردهای جدیدی را برای محصولات قدیمی خود همچون خانوادهٔ پراید، پژو ۴۰۵ و پژو پارس طراحی نمودهاند؛ بنابراین تصمیم داریم در این مطلب نگاهی اجمالی داشته باشیم به طراحی داخلی تعدادی از خودروهای ساخت ایران.
پراید
مطلب را با ارزانقیمتترین خودروی تولیدی کشور یعنی پراید آغاز میکنیم. خودرویی که از ابتدای دههٔ ۷۰ شمسی است که مهمان کشورمان بوده و میتوان گفت برای همهٔ ما آشنا است. سایپا از زمان آغاز عرضهٔ کیا پراید در کشور تا اوایل دههٔ ۸۰ آنرا بدون تغییرات چندانی به تولید رساند تا اینکه در این زمان اولین فیسلیفت از پراید را با نام ۱۴۱ معرفی کرد؛ اما این خودرو صرفاً در بیرون با پراید معمولی یا صبا تفاوت داشت و در کابین و داشبورد کاملاً با آن یکسان بود. سپس چند سال بعد سایپا اقدام به طراحی داشبورد جدیدی برای ۱۴۱ نمود و آنرا با نام ۱۴۱ دولوکس به بازار عرضه کرد درحالیکه دیگر نمونههای پراید یعنی صبا، نسیم (هاچبک) و حتی ۱۳۲ که بعداً معرفی شد همگی از همان داشبورد قدیمی استفاده میکردند.
این روند همچنان ادامه داشت تا اینکه سرانجام در سال ۹۰ و همزمان با ارتقاء خانوادهٔ پراید و ارائهٔ نمونههای جدید موسوم به گروه X100، سایپا اقدام به طراحی داشبورد جدیدی برای خانوادهٔ پراید نمود که در تمامی اعضای آن یعنی ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۴۱، ۱۱۱ و بعداً ۱۵۱ ارائه شد. این داشبورد خصوصاً در بخش کنسول میانی شباهت زیادی به داشبورد قبلی ۱۴۱ دولوکس داشت ولی در بخشهایی هم تغییراتی را نسبت به آن تجربه کرده است. بااینحال هرچند داشبورد جدید پراید X100 از ظاهر مدرنتری نسبت به قبل برخوردار است اما کیفیت بسیار پایینی حتی پایینتر از داشبورد قدیمی پراید دارد. درهرحال از تغییرات داخلی پراید نسبت به قبل میتوان به تغییر دریچههای تهویه با قابلیت بسته شدن، تغییر رو دریها، تغییر کنترلرهای سیستم تهویه و تغییر غربیلک فرمان اشاره کرد که البته در سریهای جدید پراید که مجهز به دو ایربگ هستند غربیلک فرمان بازهم تغییر کرده و ظاهر زیباتری پیدا کرده است. علاوه بر این، در صفحه آمپر هم تغییراتی اعمال شده که از مهمترین آنها میتوان به تغییر آمپرهای بنزین و دمای آب از آنالوگ به نمونهٔ دیجیتالی اشاره کرد.
پژو ۴۰۵، پژو پارس و وانت آریسان
خودروی بعدی که آنهم همانند پراید مدتزمان بسیار زیادی است که مهمان خطوط تولیدی خودروسازان کشورمان است، پژو ۴۰۵ است. ایرانخودرو هم مانند سایپا پس از سالیان سالی که بدون ایجاد تغییرات چندانی به تولید پژو ۴۰۵ و برادرش پژو پارس پرداخت، در اوایل دههٔ ۹۰ اقدام به طراحی داشبورد جدیدی برای این دو خودرو بهعلاوهٔ وانت جدید آریسان نمود؛ بنابراین کلیت این داشبورد جدید در سه خودروی پژو ۴۰۵، پژو پارس و وانت آریسان یکسان بوده و تنها تغییراتی در رنگ و تریم آنها اعمال شده است؛ اما این داشبورد جدید ایرانخودرو هم مانند داشبورد جدید خانوادهٔ پراید X100 سایپا از مشکل کیفیت بسیار پایین ساخت رنج میبرد بهگونهای که تماماً از پلاستیک خشک ساخته شده و از داشبورد قبلی کاملاً بیکیفیتتر است.
اما از کیفیت پایین که بگذریم بهتر است نگاهی داشته باشیم به تفاوتهای میان این داشبورد در سه خودروی ۴۰۵، پارس و آریسان. این داشبورد در وانت چندتکهٔ ایرانخودرو به دلیل اینکه خودروی نسبتاً ارزانقیمت و مخصوص کار محسوب میشود، تریمی تماماً مشکیرنگ داشته و البته برخلاف ۴۰۵ و پارس، رو دریهای آنهم تغییر نکرده و از همان نمونههای قدیمی استفاده میکند اما غیر از اینها تفاوت دیگری با برادران شیر نشان خود ندارد. در ۴۰۵ اما داشبورد تقریباً بهطور کامل به رنگ کرمی یکدست است و فقط کنسول میانی آن مشکیرنگ است که در کنار کنترلرهای دستی سیستم تهویه، آنرا از پارس متمایز میکند.
و درنهایت به بالاترین عضو این خانواده میرسیم که اصطلاحاً لوکستر از دو خودروی قبلی است و به همین دلیل در داشبورد آن از قطعات تزئینی طرح چوب استفاده شده است تا نمایی لوکس به کابین این شیر فرتوت ببخشد. علاوه بر این، داشبورد پارس از تریم دورنگ مشکی-کرم برخوردار بوده و چند وقتی است غربیلک فرمان جدیدی هم برای آن ارائه شده که با ۴۰۵ و آریسان متفاوت است. در کل این داشبورد جدید را خصوصاً در پژو پارس حتی با توجه به استانداردهای جهانی میتوان تا حدودی قابلقبول دانست ولی ای کاش ایرانخودرو کمی هم به کیفیت آن توجه داشت و فکری به حال کیفیت ساخت بهواقع پایین و نازل آن میکرد.
سمند
سمند بهعنوان نخستین خودروی بهاصطلاح ملی ایرانخودرو، از خویشاوندان پژو ۴۰۵ محسوب میشود که هماکنون در دو نسخهٔ SE و LX در حال تولید است. سمند نیز در داخل خود از زمان معرفی در سال ۱۳۷۹ تغییرات عمدهای را تجربه نکرده و فقط میتوان ارائهٔ غربیلک فرمان جدید و مجهز به ایربگ را تنها تغییر عمدهٔ نمای داخلی سمند در طول این سالها دانست که البته فرم کلی آن کاملاً با غربیلک آریسان یکسان است. بااینحال طراحی داخلی و داشبورد سمند LX هنوز هم نسبتاً زیبا بوده و با استفاده از رنگ کرمی، قطعات طرح چوب و رو دریهای پارچهای، تا حدودی لوکس به نظر میرسد (با توجه به بازهٔ قیمتی) درحالیکه از لحاظ کیفیت هم بالاتر از پژو ۴۰۵ و پارس قرار میگیرد؛ بنابراین هرچند داشبورد سمند LX از مشکلات ارگونومیک رنج میبرد، اما بازهم میتوان آنرا یکی از برترین داشبورد در میان خودروهای ایرانی دانست.
رانا
خودروی بعدی که در این مطلب به بررسی داشبورد آن میپردازیم، رانا است. این ماشین که در اصل نسخهٔ ارزانسازی شدهٔ پژو ۲۰۶ SD محسوب میشود، در داخل از نمایی کاملاً متفاوت با ۲۰۶ برخوردار است. این داشبورد هرچند بعد از داشبورد پژو ۲۰۶ طراحی شده و جدیدتر محسوب میشود اما نمیتوان آنرا به زیبایی داشبورد ۲۰۶ دانست. علاوه بر این، در داشبورد و رو دریهای رانا برخلاف ۲۰۶ اثری از پارچه نبوده و تماماً از پلاستیک استفاده شده است. همچنین به نظر میرسد طراحی آن هم تا حدودی با الهام از داشبورد رنو L90 انجام گرفته باشد. درهرحال کیفیت متریال داخلی رانا نسبت به پژو ۴۰۵ و حتی پارس یک پله بالاتر قرار میگیرد.
ساینا
ساینا که نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ تیبا محسوب میشود، در داخل هم تغییرات تقریباً کاملی را تجربه کرده و کاملاً با تیبا متفاوت است. این خودرو از داشبورد جدیدی با تریم دورنگ مشکی-نقرهای استفاده میکند که در بالای آن مانند پژو ۲۰۶ نمایشگر کوچکی قرار گرفته و در کل طراحی بهتری نسبت به داشبورد بیروح و کسلکنندهٔ تیبا دارد؛ اما هرچند رو دریهای ساینا هم تغییر کرده و ارگونومیکتر از تیبا شدهاند اما طراحی زیبایی نداشته و از این لحاظ میتوان تیبا را خصوصاً با برخورداری از قسمت پارچهای برتر دانست. در کل اما مشکل کیفیت پایین ادوات داخلی هم در تیبا و هم در ساینا شدیداً به چشم میخورد.
دنا
و درنهایت در پایان مطلب نیز به گرانترین خودروی تولید داخل با برند ملی یعنی دنا نگاهی میاندازیم. دنا که نسخهٔ کاملاً تغییریافتهای از سمند یا سورن محسوب میشود، از داشبورد کاملاً جدیدی هم سود میبرد که با دو تریم تکرنگ مشکی و دورنگ مشکی-کرم ارائه میشود. کاملاً واضح است که در طراحی این داشبورد از محصولات هیوندای الهام گرفته شده است و میتوان تا حدودی آنرا زیبا و بروز دانست درحالیکه نسخهٔ تریم دورنگ آن نمای لوکستری دارد. در داشبورد و رو دریهای دنا هم از قطعات طرح چوب استفاده شده است اما هرچند این قطعات در تریم دورنگ دنا نمای نسبتاً جالب و لوکسی ایجاد کردهاند اما هیچ هماهنگی و تناسبی با نسخهٔ تکرنگ نداشته و بهتر بود در تریم تکرنگ این قطعات طرح چوب حذف میشدند.
از لحاظ کیفیت ساخت نیز دنا از وضعیت بهتری نسبت به دیگر ساختههای ایرانخودرو برخوردار است؛ اما در نسخهٔ جدید دنا یعنی دنا پلاس هیچگونه تغییری در داشبورد و ادوات داخلی اعمال نشده است. درهرحال داشبورد دنا را با برخورداری از فرمی نسبتاً بروز و زیبا، رو دریهای ارگونومیک و متناسب، صفحه آمپر قابلقبول و کیفیت بالاتر نسبت به دیگر محصولات داخلی میتوان برترین داشبورد در میان خودروهای تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور دانست.
در ادامه نیز تصاویر داشبورد دیگر خودروهای تولید داخل که در این مطلب اشارهای به آنها نداشتیم را ملاحظه میکنید. حال با توجه به موارد بیان شده و در نظر گرفتن آیتمهایی چون کیفیت، ارگونومی، زیبایی و… شما داشبورد کدام خودروی داخلی را برتر میدانید؟
ارمان
۱۳ فروردین ۱۳۹۶عمیقا متاسفم
صنعت کشور تو دهه ۷۰ میلادی گیر کرده جهان سوم بون یه صفت نیست یه حقیقت تلخِ
فورد
۱۳ فروردین ۱۳۹۶خانه از پای بست ویران است چه چیز خودرو های داخلی درسته که داشبورد اون درست باشه وقتی ال نود بشه با کیفیت فاتحه اون و باید خوند
(ali (CHEVY NOVA
۱۳ فروردین ۱۳۹۶منم با فورد موافقم
وقتی ال 90 بشه باکیفیت و پراید بشه پر فروش ترین ماشین داخل دیگه معلومه چی به چی هست
چند شب پیش داشتم فیلم سینمایی سناتور رو میدیدم که ساخت سال 1362 هست تو خیابونها چه ماشینهایی که نبود
انواع شورولت . بیوک . کادیلاک و…………….
یه زمانی ما بهترین ماشینهارو سوار میشدیم ولی الان اشغال ترین ماشین ها نصیبمون شده
ونوم اف ۵
۱۳ فروردین ۱۳۹۶ار پی جی من کجاااااست
ali.usa
۱۴ فروردین ۱۳۹۶یکی آشغال تر دومی
ASTON MARTIN
۲۰ فروردین ۱۳۹۶کدوم کشور جهان سومی این شکلیه؟
مشکل کشور ماست
John
۱۳ فروردین ۱۳۹۶?????????
huayra
۱۳ فروردین ۱۳۹۶وطنم پاره تنم دیگ….
Mahdi DODGE
۱۳ فروردین ۱۳۹۶بیشتر از همه از داشبورد L90 خصوصا اون قسمت سفید رنگ وسطش و تیبا و ساینا بدم میاد
کیفیت داشبورد سورن هم مالی نیست که اینجا اشاره ای نشده
مال سمند هم از سال 79 فقط صفحه امپرش تغیر کرده
مال پژو خیلی خیلی بی کیفیته مال دوستم خیلی راحت با یه ضربه ساده ترک برداشت
همشون ایرادات زیادی دارن
همشون اشغالن
(ali (CHEVY NOVA
۱۳ فروردین ۱۳۹۶داش مهدی صحبتت درسته
ال 90 که خیلی ها هم تعریفش رو میکنن یه اشغال به تمام معنا هست
ال90 اصلا مشکل طراحی داره و بدترین قسمت طراحیش هم صندوق عقبش هست که ارتفاعش اونقدر بالاست که اگه بخوای دنده عقب بری دید مناسبی نداری به پشتت
من نمیدونم چرا یه عده از ال 90 تعریف میکنن؟؟؟؟؟؟؟
تیبا و ساینا هم که اصلا چیزی نگم بهتره
هرچی جلو تر میریم شاهد پس رفت های بیشتر در خودروسازان داخلی میشیم
ali
۱۳ فروردین ۱۳۹۶کاملاً موافقم مسخره ترینا ال نود تیبا و ساینا هستن طراحی داخل تانک قشنگ تر از ایناست
من اگه خدایی نکرده ال نود داشتم داشبردو با لنگ میپوشوندم که مجبور نباشم هر روز تحملش کنم
علی
۱۳ فروردین ۱۳۹۶چون اینقدر ماشین های دور و برمون بی کیفیته که این ال 90 که هیچ چیز خاصی نداره، به جز استاندارهای دست پایین ماشین 10 سال پیش بازار جهانی تو اینها سر هست. من الان ال 90 دارم. قبلش پارس و سمند داشتم. بخوام خلاصه بگم اینه که ال 90 بسیار زشته ولی به نظرم خیلی بهتر از سایر تولیدات داخله. اونا مگه چی دارن؟ پارس به جز یه دماسنج و یه کنترل اتومات کولر چی بیشتر داره؟ اون سمندش چطور؟اون دنا چیه مگه؟
چاره ای میمونه عزیز؟
ali
۱۳ فروردین ۱۳۹۶نه داداش چاره ای نمیمونه مردم مجبورن
(ali (CHEVY NOVA
۱۳ فروردین ۱۳۹۶داش علی چاره ای نیست درست اما چون چاره ای نداریم دلیل هم نمیشه مشکلاتش و نقایص متعددش رو نادید بگیریم
Mahdi DODGE
۱۳ فروردین ۱۳۹۶داش علی جات خالی دیروز تو ورودی شیراز یه کامارو نسل دو دیدم طرف حسابی ساخته بودش خیلی مشتی بود کف کررررررردم
رنگ سفید
سوپر چارجر بیرون زده از کاپوت
رینگ خفن لاستیک عقب حدود 270 البته حدودی میگم چون تو حرکت بود و مطمئن نیستم
و……
راستی یه سوال ازت دارم اینی که دیدم ترمز عقبش دیسکی بود
ایا به صورت فابریک عقبشون دیسکیه یا نه
راستش در مورد کلاسیک تازه رفتم سراغشون و خیلی نمیدونم
(ali (CHEVY NOVA
۱۳ فروردین ۱۳۹۶داش مهدی خوشا به سعادتت
اون کامارو رو میشناسمش که میگی
اون ماشین رو میگفتن که از پایه جمعش کردن و همه چیزشم بازسازی کردن و تو همون مراحل بازسازی هم ترمز عقبش دیسکی شده
فراز
۳۱ خرداد ۱۳۹۶در بین ماشینای داخلی خدایی ال90 کیفیتش خوبه . فقط با داخلی باید مقایسه کرد. ولی مشکلاتی داره من الان دوساله ال 90 دارم. از مهمترین مشکلاتش: دید بد هنگام رانندگی. صندلی هایی مانند نیمکت های دوره دبستان . خسته کردن راننده در مسافرت. هندلینگ نامناسب سر پیچ ها. بد دست بودن جای کلیدهای شیشه بالابر و سیستم صوتی….
آرمااااان
۱۳ فروردین ۱۳۹۶داشبورد رو بی خیال یه بار یه یه مردی منو سوار کرد بنده خدا 20کیلومتر با پراید صفرش منو برد تا یه جایی (چون مسیرش بود کرایه هم نگرفت ازم)اخرم تشکر کردم دستگیره رو که گرفتم درو باز کنم دستگیره تو دستم شکست ،پول دستگیره رو هم نگرفت ازم و من موندمو کلی خجالت ،
میخوام بگم که داشبورد نقطه ی قوت پرایده ?
AMIMAN
۱۳ فروردین ۱۳۹۶سلام .
در مورد کیفیت ساخت آفتابه های در حال انقراض نظر دارم ولی در مورد داشبرد ارابه های صد سال پیش خیر !
و من الله توفیق !
lmbx
۱۳ فروردین ۱۳۹۶یه پراید لگن داریم مال سال 84 به خدا کیفیت(نه طراحی)داشبورد و رودری هاش از پارس خیلی بهتره.کیفیت این داشبورد های پلاستیکی که از بازیافت دمپایی پاره درست شده واقعا مزخرفه.معلوم هم هست بعد 40-50 هزار تا کارکرد کلا به صدا می افته
(ali (CHEVY NOVA
۱۳ فروردین ۱۳۹۶lmbx
داداش درست میگی واقعا با بازیافت افتابه پلاستیکی و دمپایی پاره میان این ماشینها رو میسازن
مثلا کوییک که فقط بدرد این میخوره که بندازیش ته دره کاملا مشخصه که با بازیافت افتابه پلاستیکی ساخته شده
Ali
۱۳ فروردین ۱۳۹۶چه انتظاراتی از خودروی ملی دارن مردم . خودروی ملی = آفتابه
امره Emrah
۱۳ فروردین ۱۳۹۶ال نودو ببینید یه چیزی فراتر از فاجعه هستش هیچ کلمه ای واس بیان زشت بودنش مناسب نیست اصلا نمی شه به عمق فاجعش پی برد
مهدي 1988
۱۴ فروردین ۱۳۹۶درسته داشبوردش افتضاحه ولی خب هدف از تولید این ماشین اقتصادی و ارزون تموم شدنش بوده.خب اگه 25 قیمتش بود باز کسی میگفت که فاجعه اس؟ همونطور که داشبورد پراید با توجه به قیمتش خیلی انتقاد برانگیز نیست.
mehrankz
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶به نظرم یکم سایتای خارجی رو نگا کن.برو ببین با 50 میلیون اونجا چی میخری اینجا چی. همین ماشینای کره ای انچنان قیمتی ندارن ک تو ایران گمرک میخورن،چند برابر میشه قیمتش
CNA
۱۳ فروردین ۱۳۹۶به نظرم اسب از ماشینای داخلی شرف بیشتری دارن
(ali (CHEVY NOVA
۱۳ فروردین ۱۳۹۶CNA داداش
مقایسه اسب با ماشینهای تولید داخل اهانت به اسب هستش
بهتره ماشینهای تولید داخل رو با قاطر و الاغ مقایسه کنی
پرهام
۱۳ فروردین ۱۳۹۶حداقل رو الاغ بار میزارن کمرش خورد نمیشه
پس مقایسه الاغ با ماشین داخلی(نمونه اش گاریسان) توهین به الاغه
(ali (CHEVY NOVA
۱۳ فروردین ۱۳۹۶پرهام حق با شماست
امیدوارم به الاغ ها توهین نشده باشه که با ماشینهای تولید داخل مقایسشون کردم
Mehdi
۱۳ فروردین ۱۳۹۶بهترین طراحی داخلی از نظر من اگ داغونش نکنند همون ۲۰۶ تو ماشینای داخلی حاضر نیستم به جز ۲۰۶ سوار ماشین دیگ ای بشم،تو چینیا هم بهترین طراحی داخلی از نظر من چانگان و بسترن،برلیانس و جیلی ک حرفی برا گفتن ندارند،هاوالام خوبه اما قیمتش نجومیه،تیگو فایوم خوبه،بقیشون چنگی به دل نمیزنه،برلیانس h230 ام خوبه حالت اسپرت داره نسبت بهدقیمتش خوبهداما بیرونش افتضاحه،خلاصه از هر چی باید از ی چیزیش گذشت،اگ افت فروش چینیا زیاد نبود میرفتم سراغ چینی اما افتش خیلیه،بهترین ۲۰۶،افت فروشم نداره،بعدش چانگانه مگ اینک قید افت قیمت بزنی،اگرم پول داشته باشی تیگو فایو خوبه ک میشه باش ی ماشین دست دو تمیز اصیل خرید،باید ببینیم بی وای دی محصول جدید کارمانیا چ میکنه بیرونش ک عالی بود،اما به شخصه کره ای،ژاپنی دست دو را ترجیح میدم به این اسبابازیا.
Sami
۱۶ فروردین ۱۳۹۶کیفیت جیلی خیلی بهتر ازاین اشغالی ایرانیه
Mehdi
۱۳ فروردین ۱۳۹۶ی سوال بین اپتیما ۲۰۱۷ و کمری۲۰۱۷ تو ی کلاس
و راو فور و سانتافه و سورنتو و اسپورتیج کودوم بهترند باددر نظر گرفتن هزینه ک اقتصادی باشند،
خرید موهاوی دست دو ایا درسته ؟؟یا جنسیس کوپه ؟؟؟
شايان
۱۳ فروردین ۱۳۹۶بخوای خیالت کلا همه جوره راحت باشه قطعا کمری، ولی من بودم به حرف دلم گوش میدادم اپتیما رو میگرفتم
پیشنهادم اینه که ببینی قلباً کدومو دوست داری همونو بگیری چون خیلی زیاد مزش بیشتره
ولی از لحاظ اقتصادی من موهاوی و جنسیس رو پیشنهاد نمیکنم!!
عموی خودم موهاوی داشت تقریبا صد و هشتاد هزارتایی کار کرد فروخت، ازش پرسیدم چرا؟ خیلی خلاصه گفت خرجش داشت زیاد میشد
امیر حسین
۱۳ فروردین ۱۳۹۶سلام رفیق من خیلی تحقیق کردم فعلاً بهترین ها محصولات رنو هستن… تلیسمان تو سدان ها و کولیوس تو اس یو وی ها بهترین نسبت کیفیت به قیمت را دارند… من خیلی ماشین عوض کردم و خیلیییی نشریه مجله و وبسایت خونده و می خونم اینو با اطمینان به شما گفتم
مهیار
۲۱ فروردین ۱۳۹۶رنو اصلا ماشینای خوبی نیست فقط نگین خودرو تو ایران داره پول میده به سایت ها که برای محصولات رنو مطلب بنویسن و ازش تعریف کنن
امیر حسین
۱۳ فروردین ۱۳۹۶در حال حاضر در بازار غیر رقابتی ایران بهترین نسبت کیفیت به قیمت را محصولات رنو دارند اونم چون خود رنو قیمت گذاری و نظارت می کنه… و مهمتر اینکه محصولاتش رو باشرایط سوخت و آب و هوای ایران تنظیم می کنه… بعد از کلی تحقیق با اطمینان رنو تلیسمان و رنو کولیوس جدید را در رده های خودشون بهترین انتخاب می دونم. ببخشید شاید تکراری و طولانی باشه پاسخم
Amir amini
۱۳ فروردین ۱۳۹۶قابل تحمل ترینا فقط دنا و 206 هستن بقیه دیگه مفت گرونن نمیدونم خب شما نمیخاید ماشین جدید تولید کنید چرا طراحیو یکم روش کار نمیکنید بهتر شه همش باید اشغال سوار شن مردم
احسان(احسان سابق)
۱۳ فروردین ۱۳۹۶سال 85 که سمند معمولی گرفتیم خیلیا میگفتن باید صبر می کردید تا ماشین جدیدتری بیاد اونو بخرید. تو این 11 سال نه تنها خودروی واقعا جدیدی نیومد بلکه از کیفیت قبلیا هم کاسته شد. واقعا شرم آوره.
امیر.عارف
۱۳ فروردین ۱۳۹۶من جزو رانندگانی هستم که داشبورد ماشین اهمیت بیشتری برام داره. (نه اینکه ظاهرش افتضاح باشه) چون بیرون ماشین برای رهگزران لذت بخشه و این داشبورد هست که هر روز و هر لحظه جلوی چشم من هست و دارم میبینم و باید، باید از زیبایی برخوردار باشه که چند سال بتونم بدون عذاب از رانندگی لذت ببرم نه اینکه ایینه دق باشه برام. یادم رفت بگم که باید کیفیت هم داشته باشه
Matin
۱۳ فروردین ۱۳۹۶??????
حسين
۱۳ فروردین ۱۳۹۶نویسنده محترم مقاله باید به هر کدام از خوانندگان یک کیسه مخصوص حالت تهوع ( از اونایی که توی هواپیما میدن ) میداد
Madjid
۱۳ فروردین ۱۳۹۶.
هیچ کدوم جالب نبودن ، انتخاب بین بد و بدتر ، به نظر من داشبورد همون 206 قدیمی یا شاید 207 جدید از همه بقیشون قابل تحمل تر باشه.
محمد
۱۳ فروردین ۱۳۹۶داشبورد فقط فولکس گلف
متوهم
۱۴ فروردین ۱۳۹۶آره مخصوصا با اون دکمه های بالابر شیشه!!!!
Reza
۱۳ فروردین ۱۳۹۶منم بادوستان موافقم همشون غیر قابل تحملن اما نمیدونم پدال چطور کیفیت داشبورد دنا رو قابل قبول دونسته
من داشبورد دنارو دیدم مث داشبوردجدید پراید 131 هستش
بخدا با ناخن خط و خش میافته خیلی ساده بخدا.ما هم دنا داریم هم 206 صندوقدار.ظاهرش بخاطر مالتی مدیا بروزتره اما کیفییت و صدا…..
ahmad
۱۴ فروردین ۱۳۹۶شیب و خطوط کلی داشبوردش هم همون مال سمند فقط بزکش کردن
یعنی اسکلت و طرح کلی داشبرد دنا نسبت به سمند تغییری نکرده و فقط پوسته است!
جنس داشبورد ها هم که کلا در حد اسباب بازی پلاستیکی های دست فروشاس! (خشک و بی کیفیت)
عليتاليا
۱۳ فروردین ۱۳۹۶خدایا مارو از این منجلاب خودروهای انسان کُش قدیمی و از رده خارج و پرهزینه و زشت و مزخرف و گرون نجات بده. آخه به اینا میگن داشبورد؟ از نظر من داشبورد نیسان آبی از اینا معقول تره چونکه آدم دیگه انتظاری نداره ازش.
Amir.dp
۱۳ فروردین ۱۳۹۶همشون پلاستیکه خشک بی کیفیت هستند که اگر دست اندازها رو رعایت نکنی خیلی زود هم به صدا میفتند.فقط چون در سمندهنوز ازمواد نرمتری استفاده میشه کمی دیرتر به صدا میاد.دنا هم فقط طراحیش چون کپی هست کمی بهتره والا طراحی همشون منسوخ شدست.یه نکته جالب برای من این بود پارس و 405 slx اول رودری و بعد از چند سال داشبوردهاشون تغییر کرد و اگه دقت کرده باشید لبه داشبورد تقریبا حدود یک سانت از رودری بلندتره و این یعنی آقایون به خودشون زحمت باز طراحی هم ندادند.خلاصه خودروهای ما همه رقمه از کیفیت مشکل دارندو این تنها مربوط به داشبورد نیست.
moein
۱۴ فروردین ۱۳۹۶من به شخصه بهترین داشبورد ر برای سمند می دونم چون هم نرم تره و هم دل بازه البته من با ارگونمومیک مشکلی ندارم و قدمم خداروشکر بلنده
ولی نکنته جالب این که اولین سمند های بازار که اومده بود یادمه موقه ک دنده رو می زدی 3 دستت می خورد به دکمه های پنل ضبط خیلی جالب بود
بهترین داشبورد ایرانی هم که الان نیس برا 405 قددیم بود خدایی انگار پنبه اونم خراب کردن البته دستان میتونن یه 500 تومن بیشتر بدن یه داشبوورد قدیم بگیرن (اینجا ایرانه دیگه قدیم گرون تره ) 206 هم کییت داشبردش افت کرده لی باز قابل قبوله
مزخرف تر از همم داشبورد ال90 و سانرو هست
مهدي 1988
۱۴ فروردین ۱۳۹۶بهترین داشبورد مال 206 هستش.بعد گذشت این همه سال هنوز طراوت داره و تکراری نشده.
موافق +
مخالف –
Mclaren (F1-650s-570s-675LT-P1)Mc
۱۵ فروردین ۱۳۹۶همشون از رده خارج و مسخره و زشت و قدیمی و آشغال دیگه هممون میدونیم
MjM
۱۸ فروردین ۱۳۹۶…!
پژمان
۲۳ فروردین ۱۳۹۶خدایی داشبورد پارس خیلی بهتر از سمنده , آدم تو سمند احساس میکنه داخل نون باگت نشسته!
حمیدرضا
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶تو این خودروها فقط 207 جدید و دورنگ دنا به نظر بهتر طراحی شدن سورن هم به نسبت مدرنه ولی کیفیت همه خیلی پایین هست
حامد
۱۴ آبان ۱۳۹۶مشکل ما اینجاس ک هر ماشینی که کشورای دیگه اونو از رده خارج کردن ما ورداشتیم باز از نو درستش کردیم …البته از کیفیت همون اشغاله از رده خارج هم هی داریم کم میکنیم
Roger waters
۱۳ بهمن ۱۳۹۶این ماشینا مخصوصا 206 و پارس 405 زمان خودشون داشبوردای خوبی داشتن. منظورم داشبورد قدیمی پژوهاس که جنسش واقعا نرمو باحال بود. حالا اومدن داشبورد جدید ساختن خیر سرشون انگار جنس پلاستیک آفتابه توش به کار رفته. گند زدن. خوشم میاد ایران تو ماشینا زمان قاجارم دست میبره همونم میزنه داغونتر میکنه. قابلیت مونتاژ درست ماشینا 3دهه پیشم دیگه ندارن خودروسوزان ناشریف داخلی. ببین چقدر سقوط کردیم که ال90 شده ماشین خوووبمون. داشبوردش با ماشینا دهه 80 میلادی هم قابلیت رقابت نداره. صرفن یه کم پلاستیک بین راننده و موتور ماشین فاصله انداخته
میلاد
۱۶ بهمن ۱۳۹۶سلام به نظر من فقط ماشین خارجی کلاسیک و اوراق صد شرف داره به ماشین امروزی تولید داخل.
واسه اینه گمرک می خورن کمتر با آشغالای تولید داخلی آشنا بشیم.
سگ ماشین خارجی ها چه هندی چه چینی صد ارزش به بهترین ماشین ایرانی داره.
وسلام
امیر
۲۴ بهمن ۱۳۹۶برای ایرانیا همشون خوبه