هنگام خرید یک خودرو مؤلفههای زیادی موردتوجه و بررسی قرار میگیرند اما شاید مهمترین آیتم در هنگام خرید یک خودروی جدید برای بسیاری از افراد طراحی بیرونی آن باشد. ولی از سوی دیگر، طراحی داخلی خودرو نیز اگر نگوییم مهتر از طراحی بیرونی است، قطعاً اهمیتی یکسان با استایل بیرونی یک خودرو دارد چراکه این طراحی داخلی است که راننده مدام با آن سروکار داشته و باید از همه لحاظ مناسب باشد. امروزه در طراحی داخلی و داشبورد خودروها موارد زیادی مدنظر قرار میگیرند که شاید مهمترین آنها ارگونومی مناسب باشد که در صورت رعایت، موجب سهولت استفاده از ادوات داخلی خودرو میگردد. از طرف دیگر نزدیک به ۸۰ درصد از بازار خودروی ایران در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا و البته محصولات عمدتاً قدیمی و از رده خارج آنها قرار دارد و عمدهٔ هموطنانمان مصرفکنندهٔ این خودروها هستند؛ اما چند سالی است که این دو خودروساز به اهمیت طراحی داخلی خودروها پی برده و به همین دلیل داشبوردهای جدیدی را برای محصولات قدیمی خود همچون خانوادهٔ پراید، پژو ۴۰۵ و پژو پارس طراحی نمودهاند؛ بنابراین تصمیم داریم در این مطلب نگاهی اجمالی داشته باشیم به طراحی داخلی تعدادی از خودروهای ساخت ایران.
پراید
مطلب را با ارزانقیمتترین خودروی تولیدی کشور یعنی پراید آغاز میکنیم. خودرویی که از ابتدای دههٔ ۷۰ شمسی است که مهمان کشورمان بوده و میتوان گفت برای همهٔ ما آشنا است. سایپا از زمان آغاز عرضهٔ کیا پراید در کشور تا اوایل دههٔ ۸۰ آنرا بدون تغییرات چندانی به تولید رساند تا اینکه در این زمان اولین فیسلیفت از پراید را با نام ۱۴۱ معرفی کرد؛ اما این خودرو صرفاً در بیرون با پراید معمولی یا صبا تفاوت داشت و در کابین و داشبورد کاملاً با آن یکسان بود. سپس چند سال بعد سایپا اقدام به طراحی داشبورد جدیدی برای ۱۴۱ نمود و آنرا با نام ۱۴۱ دولوکس به بازار عرضه کرد درحالیکه دیگر نمونههای پراید یعنی صبا، نسیم (هاچبک) و حتی ۱۳۲ که بعداً معرفی شد همگی از همان داشبورد قدیمی استفاده میکردند.
این روند همچنان ادامه داشت تا اینکه سرانجام در سال ۹۰ و همزمان با ارتقاء خانوادهٔ پراید و ارائهٔ نمونههای جدید موسوم به گروه X100، سایپا اقدام به طراحی داشبورد جدیدی برای خانوادهٔ پراید نمود که در تمامی اعضای آن یعنی ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۴۱، ۱۱۱ و بعداً ۱۵۱ ارائه شد. این داشبورد خصوصاً در بخش کنسول میانی شباهت زیادی به داشبورد قبلی ۱۴۱ دولوکس داشت ولی در بخشهایی هم تغییراتی را نسبت به آن تجربه کرده است. بااینحال هرچند داشبورد جدید پراید X100 از ظاهر مدرنتری نسبت به قبل برخوردار است اما کیفیت بسیار پایینی حتی پایینتر از داشبورد قدیمی پراید دارد. درهرحال از تغییرات داخلی پراید نسبت به قبل میتوان به تغییر دریچههای تهویه با قابلیت بسته شدن، تغییر رو دریها، تغییر کنترلرهای سیستم تهویه و تغییر غربیلک فرمان اشاره کرد که البته در سریهای جدید پراید که مجهز به دو ایربگ هستند غربیلک فرمان بازهم تغییر کرده و ظاهر زیباتری پیدا کرده است. علاوه بر این، در صفحه آمپر هم تغییراتی اعمال شده که از مهمترین آنها میتوان به تغییر آمپرهای بنزین و دمای آب از آنالوگ به نمونهٔ دیجیتالی اشاره کرد.
پژو ۴۰۵، پژو پارس و وانت آریسان
خودروی بعدی که آنهم همانند پراید مدتزمان بسیار زیادی است که مهمان خطوط تولیدی خودروسازان کشورمان است، پژو ۴۰۵ است. ایرانخودرو هم مانند سایپا پس از سالیان سالی که بدون ایجاد تغییرات چندانی به تولید پژو ۴۰۵ و برادرش پژو پارس پرداخت، در اوایل دههٔ ۹۰ اقدام به طراحی داشبورد جدیدی برای این دو خودرو بهعلاوهٔ وانت جدید آریسان نمود؛ بنابراین کلیت این داشبورد جدید در سه خودروی پژو ۴۰۵، پژو پارس و وانت آریسان یکسان بوده و تنها تغییراتی در رنگ و تریم آنها اعمال شده است؛ اما این داشبورد جدید ایرانخودرو هم مانند داشبورد جدید خانوادهٔ پراید X100 سایپا از مشکل کیفیت بسیار پایین ساخت رنج میبرد بهگونهای که تماماً از پلاستیک خشک ساخته شده و از داشبورد قبلی کاملاً بیکیفیتتر است.
اما از کیفیت پایین که بگذریم بهتر است نگاهی داشته باشیم به تفاوتهای میان این داشبورد در سه خودروی ۴۰۵، پارس و آریسان. این داشبورد در وانت چندتکهٔ ایرانخودرو به دلیل اینکه خودروی نسبتاً ارزانقیمت و مخصوص کار محسوب میشود، تریمی تماماً مشکیرنگ داشته و البته برخلاف ۴۰۵ و پارس، رو دریهای آنهم تغییر نکرده و از همان نمونههای قدیمی استفاده میکند اما غیر از اینها تفاوت دیگری با برادران شیر نشان خود ندارد. در ۴۰۵ اما داشبورد تقریباً بهطور کامل به رنگ کرمی یکدست است و فقط کنسول میانی آن مشکیرنگ است که در کنار کنترلرهای دستی سیستم تهویه، آنرا از پارس متمایز میکند.
و درنهایت به بالاترین عضو این خانواده میرسیم که اصطلاحاً لوکستر از دو خودروی قبلی است و به همین دلیل در داشبورد آن از قطعات تزئینی طرح چوب استفاده شده است تا نمایی لوکس به کابین این شیر فرتوت ببخشد. علاوه بر این، داشبورد پارس از تریم دورنگ مشکی-کرم برخوردار بوده و چند وقتی است غربیلک فرمان جدیدی هم برای آن ارائه شده که با ۴۰۵ و آریسان متفاوت است. در کل این داشبورد جدید را خصوصاً در پژو پارس حتی با توجه به استانداردهای جهانی میتوان تا حدودی قابلقبول دانست ولی ای کاش ایرانخودرو کمی هم به کیفیت آن توجه داشت و فکری به حال کیفیت ساخت بهواقع پایین و نازل آن میکرد.
سمند
سمند بهعنوان نخستین خودروی بهاصطلاح ملی ایرانخودرو، از خویشاوندان پژو ۴۰۵ محسوب میشود که هماکنون در دو نسخهٔ SE و LX در حال تولید است. سمند نیز در داخل خود از زمان معرفی در سال ۱۳۷۹ تغییرات عمدهای را تجربه نکرده و فقط میتوان ارائهٔ غربیلک فرمان جدید و مجهز به ایربگ را تنها تغییر عمدهٔ نمای داخلی سمند در طول این سالها دانست که البته فرم کلی آن کاملاً با غربیلک آریسان یکسان است. بااینحال طراحی داخلی و داشبورد سمند LX هنوز هم نسبتاً زیبا بوده و با استفاده از رنگ کرمی، قطعات طرح چوب و رو دریهای پارچهای، تا حدودی لوکس به نظر میرسد (با توجه به بازهٔ قیمتی) درحالیکه از لحاظ کیفیت هم بالاتر از پژو ۴۰۵ و پارس قرار میگیرد؛ بنابراین هرچند داشبورد سمند LX از مشکلات ارگونومیک رنج میبرد، اما بازهم میتوان آنرا یکی از برترین داشبورد در میان خودروهای ایرانی دانست.
رانا
خودروی بعدی که در این مطلب به بررسی داشبورد آن میپردازیم، رانا است. این ماشین که در اصل نسخهٔ ارزانسازی شدهٔ پژو ۲۰۶ SD محسوب میشود، در داخل از نمایی کاملاً متفاوت با ۲۰۶ برخوردار است. این داشبورد هرچند بعد از داشبورد پژو ۲۰۶ طراحی شده و جدیدتر محسوب میشود اما نمیتوان آنرا به زیبایی داشبورد ۲۰۶ دانست. علاوه بر این، در داشبورد و رو دریهای رانا برخلاف ۲۰۶ اثری از پارچه نبوده و تماماً از پلاستیک استفاده شده است. همچنین به نظر میرسد طراحی آن هم تا حدودی با الهام از داشبورد رنو L90 انجام گرفته باشد. درهرحال کیفیت متریال داخلی رانا نسبت به پژو ۴۰۵ و حتی پارس یک پله بالاتر قرار میگیرد.
ساینا
ساینا که نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ تیبا محسوب میشود، در داخل هم تغییرات تقریباً کاملی را تجربه کرده و کاملاً با تیبا متفاوت است. این خودرو از داشبورد جدیدی با تریم دورنگ مشکی-نقرهای استفاده میکند که در بالای آن مانند پژو ۲۰۶ نمایشگر کوچکی قرار گرفته و در کل طراحی بهتری نسبت به داشبورد بیروح و کسلکنندهٔ تیبا دارد؛ اما هرچند رو دریهای ساینا هم تغییر کرده و ارگونومیکتر از تیبا شدهاند اما طراحی زیبایی نداشته و از این لحاظ میتوان تیبا را خصوصاً با برخورداری از قسمت پارچهای برتر دانست. در کل اما مشکل کیفیت پایین ادوات داخلی هم در تیبا و هم در ساینا شدیداً به چشم میخورد.
دنا
و درنهایت در پایان مطلب نیز به گرانترین خودروی تولید داخل با برند ملی یعنی دنا نگاهی میاندازیم. دنا که نسخهٔ کاملاً تغییریافتهای از سمند یا سورن محسوب میشود، از داشبورد کاملاً جدیدی هم سود میبرد که با دو تریم تکرنگ مشکی و دورنگ مشکی-کرم ارائه میشود. کاملاً واضح است که در طراحی این داشبورد از محصولات هیوندای الهام گرفته شده است و میتوان تا حدودی آنرا زیبا و بروز دانست درحالیکه نسخهٔ تریم دورنگ آن نمای لوکستری دارد. در داشبورد و رو دریهای دنا هم از قطعات طرح چوب استفاده شده است اما هرچند این قطعات در تریم دورنگ دنا نمای نسبتاً جالب و لوکسی ایجاد کردهاند اما هیچ هماهنگی و تناسبی با نسخهٔ تکرنگ نداشته و بهتر بود در تریم تکرنگ این قطعات طرح چوب حذف میشدند.
از لحاظ کیفیت ساخت نیز دنا از وضعیت بهتری نسبت به دیگر ساختههای ایرانخودرو برخوردار است؛ اما در نسخهٔ جدید دنا یعنی دنا پلاس هیچگونه تغییری در داشبورد و ادوات داخلی اعمال نشده است. درهرحال داشبورد دنا را با برخورداری از فرمی نسبتاً بروز و زیبا، رو دریهای ارگونومیک و متناسب، صفحه آمپر قابلقبول و کیفیت بالاتر نسبت به دیگر محصولات داخلی میتوان برترین داشبورد در میان خودروهای تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور دانست.
در ادامه نیز تصاویر داشبورد دیگر خودروهای تولید داخل که در این مطلب اشارهای به آنها نداشتیم را ملاحظه میکنید. حال با توجه به موارد بیان شده و در نظر گرفتن آیتمهایی چون کیفیت، ارگونومی، زیبایی و… شما داشبورد کدام خودروی داخلی را برتر میدانید؟
محمد رضا عزیزی
۹ اسفند ۱۳۹۶ال۹۰ ماشین خوب نیست ولی فنی اش خوبه و اتاقش خوب نیست اتاقش خیلی بلند چپ می کند سینی اش خوب نیست از زاهراش از سینه خودرو پراید از خوبه است ال۹۰ ماشین خوبه نیست
EF7
۱۴ اسفند ۱۳۹۶سلام
امیدوارم در داشبورد سمند تغییرات بهتری صورت گیرد.
البته با کیفیت بهتر و استفاده از مواد درجه یک
14 ساله با همین فرمت تولید میشه واقعا ایران خودرو خسته نشده؟
کوروش
۵ دی ۱۴۰۰نویسنده نوشته داشبورد سمند زیباست! واقعا داشبورد داغون سمند برای شما زیبا هست؟
۲۷ تیر ۱۴۰۲خیلی هم قشنگتر از بقیه ماشینای همرده خودش هست
حمید
۲۹ اسفند ۱۳۹۶استاد شما نوشتی سمند فقط در دو مدل SE و LX تولید میشود پس سمند EF7 چیه؟
علی
۲۰ مهر ۱۳۹۸سمند EF7 همون LX دیگه. سمند LX با دو نوع موتور EF7 و XU7 (موتور معمولی 1800) تولید میشه
رضا بیرانوند
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷به نظر من بهترین طراحی داخلی خودرو مال پژو 206 چون تمام خطوط و زاویه ها نرم و منحنی دار هستش و همون طور که همه میدونن خطوط منحنی باعث آرامش و راحتی در انسان میشه
امیر
۴ شهریور ۱۴۰۱راست میگی با نظرت موافقم بهترین و قشنگترین داشبورد
داشبورد ۲۰۶ هست.
محمد
۲۵ خرداد ۱۳۹۷بنظر من داشبورد سمند با اینکه تکراری شده ولی در رنج قیمتی خودش حریف نداره ولی کیفیت داشبورد های قدیمی پژوپترس از سمند هم بهتره
کوروش
۵ دی ۱۴۰۰زشت تر از داشبرد سمند ندیدم…
یونس
۲۶ مرداد ۱۳۹۷سلام اریسان رو میشه غربیلک فرمانش رو عوض کرد مثه پارس دکمه روی فرمان گذاشت
۲۷ تیر ۱۴۰۲اره
امیر
۱۳ آبان ۱۳۹۷بهترین طراحی مال دناست واقعا
بعدش ۲۰۷ عالیه
۲۷ تیر ۱۴۰۲بعدش سمند (با داشبورد سورن) بعدش هم سمند با داشبورد خودش بعدش پژو پارس و چهارصد و پنج و اریسان بعدش هم کوییک پلاس ساینا و ..
علي حاجي ابادي
۸ آذر ۱۳۹۷دنا وبعدشم 207
احمدی میدوا
۱۸ دی ۱۳۹۷فقط برا سمند واقعا اصولی و محکم و در مرور زمان صدا نمیفته برخلا ف پژو و دنا
شهرام
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸فقط زانتیاازهرلحاظ،بعدازاون دنا وپژو۲۰۷
۲۷ تیر ۱۴۰۲داش زانتیا ایرانی نیست
شهرام
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸اول دنابعدپژوبعدشم ال نود
احسان
۱ مهر ۱۳۹۸به نظر من که افتضاح بودن
اگر شرکتا داشبوردها رو سفارشی تحت اختیار فرد بذارن از ناظرین طراح خیلی زیبا تر طراحی میکنن چون خودشون میخوان برونن نه طراح جالبه طراحان از ساخت طراحیه خودشون لذت نمیبرن و رو به خودروهای کره ای و وارداتی میارن در کل افتضاح بودن این پسرفته نه پیشرفت .
ماهان
۱۵ خرداد ۱۳۹۹اره درسته
تو یه مقاله علمی خوندم یکی از مزایای داشبورد و رودری ها اینه که بشه در رو به یک دست باز کرد حتی با فشار زیاد
رو دری های قدیمی ۴۰۵ تکیه گاه مناسبی برای آرنج داشته و دستگیره درب تقریبا وسط بود و حالت خاصی داشت می شد با یه دست بازش کرد
ولی داخل داشبورد جدید این امکان وجود نداره حتی ماشین دنا و ۲۰۶ هم این قابلیت رو ندارن چون در دنا و ۲۰۶ دستگیره خیلی جلو تره از تکیه گاه و در داشبورد جدید هم که داخل عکس های بالا میتونید ببینید دستگیره وسط قرار داره ولی خوش دست نیست و زود هم میشکنه خودم اینو دیدم که دارم میگم
اصغر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹هیچی داشبورد قدیمی ۴۰۵ نمیشه
امیر
۴ شهریور ۱۴۰۱آفرین با نظرت موافقم داشبورد ۴۰۵ قدیمی بهترین داشبورد
است حتی از داشبورد ۲۰۶ هم بهتر و قشنگتر هست و از جنس درجه یک هست و طراحیش هم مال فرانسه هست
خان
۷ دی ۱۴۰۱سلام دوستان سمند سورن داشبورد سوناتایی ازچه سالی تولیدشده
۲۷ تیر ۱۴۰۲از سال ۹۰ فکر کنم ولی با دکمه روی فرمون از سال ۹۳ یا ۹۴ بوده فکر کنم
۰۰
۲۱ فروردین ۱۴۰۰۲۰۷ دنا پلاس رانا پلاس بهترین نمای ان ها دارن
۰۰
۲۱ فروردین ۱۴۰۰کپچر بهتره
علی
۱۰ آذر ۱۴۰۰به نظر من داشبورد جدید پژو پارس و ۴۰۵ طراحی زیبا و قشنگی شده و از همش بهتره
صدرا
۱ تیر ۱۴۰۱داشبورد 206 به نظر من بهترینه چون هم اسپرته و در عین حال شیک
محمد
۲۲ مهر ۱۴۰۱بنده الان دنا پلاس دارم ، البته تریم مشکی ، کیفیتش از داشبور پاس و پژو و پراید و …. بهتره ، اما زمانیکه سمند ال ایکس داشتم ، البته با داشبورد که کلید فلشر مثلثی و زیباتر بود ، داشبورد سمند رو که طرح چوب و طرح چرم داشت رو ترجیح میدم . داشبورد دنا پلاس برای باد کولر و سرنشین جلو طراحی بدی داره
رضا
۵ آبان ۱۴۰۲سلام دوستان عزیز
زیبایی یک مسئله سلیقه ای است و هر کسی سلیقهای دارد و نمی شود گفت کدام زیباتر است بنده به شخصه داشبوردی رو می پسندم که کنسول میانی بلند و جدا کننده ای داشته باشد دریچه های پرتاب باد کولر به شکل مستطیل و کشیده باشد و مجموعه کلیدها و سیستم صوتی با کنسول میانی یکپارچه باشد. کلیدکنترل ها حتالمکان برجسته نباشند و سطحی نیم هلال داشته باشند و…..