وزیر صنعت معدن و تجارت، پیشتر با ابراز امیدواری نسبت به افزایش تیراژ تولید خودروسازان، از لغو قرعهکشی در آیندهی نزدیک خبر داده بود. این ادعا به گفتهی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با تردیدهای جدید روبرو است.
بر اساس گفته خودروسازان تولید هر خودرو حدود ۱۵۰۰ دلار ارزبری دارد که با افزایش تیراژ تولید، منابع ارزی موردنیاز بیشتر میشود، حال خودروسازان چگونه میتوانند تولید خود را در شرایط محدودیت ارزی افزایش دهند؟ بر اساس ادعای وزیر صمت با افزایش قیمت خودرو، تولید خودرو مقرون به صرفه میشود. به زعم وی، از آنجا که در شرایط کنونی هزینه تولید خودرو از سود آن بیشتر است، خودروسازان تیراژ تولید را افزایش نمیدهند.
به گفته وزیر صمت با مقرون به صرفه شدن تولید، خودروسازها میتوانند سالانه یکمیلیون و ۶۰۰هزار دستگاه خودرو تولید کنند، بنابراین تقاضای بازار تامین خواهد شد، البته ما این استدلال را با این وضعیت، قبول نداریم.
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در تشریح دلایل نادرست بودن استدلال و راهکار وزیر صمت برای ساماندهی بازار خودرو، افزود:
با فرض درستی راهکار وزیر صمت، این سوال مطرح میشود که در دوره زمانی که تولید خودروسازان باید افزایش یابد تا نیاز بازار برابر شود، باز هم میان قیمت خودرو در کارخانه و بازار فاصله ایجاد خواهد شد، بنابراین این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت.
وزارت صمت به دنبال افزایش تیراژ تولید خودروهایی است که در حال حاضر باوجود اینکه با تیراژ کم تولید میشوند اما کیفیت ندارند و این موضوع بر همگان آشکار است که با افزایش تیراژ، کیفیت کاهش مییابد.
ه خودروسازان با وجود تولید خودروی بیکیفیت هم نتوانستهاند تقاضای بازار را پاسخ دهند. بر اساس گفته خودروسازان تولید هر خودرو حدود ۱۵۰۰ دلار ارزبری دارد که با افزایش تیراژ تولید، منابع ارزی موردنیاز افزایش مییابد، حال آنکه اکنون نیز این شرکتها از منابع نقدینگی کافی برخوردار نیستند.
وزارت صمت برای ارتقا کیفیت و کاهش قیمت خودرو ضربالاجل تعیین کند
سیدجواد حسینی کیا نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اینکه در برخی صنایع بهویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمیشود، گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری راه جدیدی را فراروی کمیسیون صنایع و معادن، مجلس شورای اسلامی و نهادهای نظارتی باز کرد.
نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود:
تدوین سند خودروسازی، نیاز کشور است که این موضوع در کمیسیون صنایع و معادن مجلس کلید خورده؛ در سند خودروسازی کشور باید الزاماتی مانند ارتقا کیفیت، کاهش هزینههای تولید و… برای خودروسازان تعریف شود تا این شرکتها در زمان مشخص بتواند این امور را محقق کنند و در صورتی که در دستیابی به اهداف پیش بینی شده موفق نباشند، خطوط تولید آنها متوقف شود.
با در نظر گرفتن الزاماتی مانند ارتقا کیفیت و منطقی کردن قیمت، خودروسازان ناچار میشوند که برای دستیابی به این اهداف برنامهریزی کنند.
وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت باید با هماهنگی با یکدیگر نقدینگی موجود در جامعه را به جای سوداگری در بازار ارز، طلا، سکه و خودرو، به سمت تولید هدایت کنند تا تقاضاهای کاذب بازار حذف شود.
امروز خودروی تولید داخل به دلیل کیفیت پایین آن در تراز جمهوری اسلامی ایران نیست.
نارضایتی مردم از کیفیت و قیمت خودرو به مقام معظم رهبری نیز منتقل شده است. کمیسیون صنایع و معادن فرمایشات آقا درباره صنایع به ویژه صنعت خودروسازی را نصب العین خود قرار میدهد، تلاش میشود با اقدامات نظارتی، خودروسازان را ملزم به ارتقا کیفیت و کاهش قیمت کنیم.
وزارت صمت باید با در نظر گرفتن ضرب الاجل برای خودروسازان، این شرکتها را ملزم به افزایش کیفیت و کاهش قیمت کند.
سامورایی | 武士
۱۲ بهمن ۱۴۰۰آره دیگه همینطوری با مردم بازی کنین نزارین خوش باشن
Regra loaded
۱۲ بهمن ۱۴۰۰یا اونا دلقکن یا ما رو دلقک یا بدتر فرض کردن
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۱۲ بهمن ۱۴۰۰وقتی به نفعشونه چرا حذف کنن؟
تنها یه چیز وضعیت بازار ایرانو خوب می کنه اونم رقابته
تمام
زیزیگولو
۱۲ بهمن ۱۴۰۰آزادسازی واردات خودروهای اقتصادیو مقرون به صرفه تنها راه خروج از وضعیت نامطلوب خودروسازی کشور هستش
مرتضی
۱۲ بهمن ۱۴۰۰شما برو بگو پژو ۴۰۵ هنوز تو ایران تولید میشه و با قیمت بالای ۲۷۰ میلیون میفروشن در جا بهت پناهندگی میدن
Mad.z.Max
۱۲ بهمن ۱۴۰۰نارضایتی مردم از کیفیت و قیمت خودرو، تازه به گوش دوست عزیز رسیده؟ یعنی تا حالا توی ۲۰ سال اخیرم نه، ۱۰ سال اخیرم هیچ، توی پنج سال اخیرم از این موضوع بیخبر بودن؟
کی قراره بهمون بر بخوره من نمیدونم
مهدی
۱۲ بهمن ۱۴۰۰اگر واقعا با وجود همچین قیمت هایی تولید خودرو واسشون سود صد در صد نداره با کمال احترام نمیتونم نگم ریدم تو این مملکت
RKH7787
۱۲ بهمن ۱۴۰۰آخه چه فرقی میکنه وقتی پول میگیرن و هیچ ماشینی نمیدن!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟
هـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عاشق پدال
۱۲ بهمن ۱۴۰۰۲۰ سال دیگه دندون رو جگر بزارین. فقط ۲۰ ساله.
وقتی که همتون زیر خاک دارین میپوسین .
تازه بعد ۲۰ سال یه سخنرانی دیگه و بعدم یه مهلت ۳۰ ساله ی دیگه
سردارهای مسکو و شنژن نشین مگه بزارن مثل ادم زندگی کنین؟
ببینین چقدر موسسه یا سازمانهای اداره کننده ی اموال تو چین و روسیه هست؟
اورومچی چه خبره؟
و تو چه دانی اورومچی چیست یا کجاست؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۲ بهمن ۱۴۰۰آخرش نفهمیدیم ماشینی که ادعا میکنن داخلی سازی شده چرا ارزبری داره! بعد ۶۰سال سابقه هنوز یه ماشین کامل هم نمیتونن تولید کنن؟!؟!
مردم خودشونو برای مشروطه مشروعه! کشتن بفرما اینم نتیجه اش!
کشوری که از اول تشکیل شاهی و شاهنشاهی بوده باید همینطور بمونه ممکنه یه شاه بی لیاقت کشورو نابود کنه اما یه شاه لایق اوضاع رو برمیگردونه! اما جایی که مشروطیت برش حاکم شد درست شدنش قرن ها زمان میخواد!
خدایا خودت رحم کن…
A ... She just reminds Me of love ... A
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ما که دیگه سِر شدیم
احمدرضا
۱۲ بهمن ۱۴۰۰افزایش تولید و ارتقاء کیفیت واسه خودروسازان ورشکسته؟ عجب راهکارهایی میدن
این آقایونی هم که این چند روز به فکر جلسه گرفتن و کیفیت خودروها افتادن هم مواظب سگ های دورورشون باشن;)
فرزاد
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ایشالله تو سالروز انقلاب پنجاه و هفت یه انقلاب واقعی تو صنعت خودروسازی کشور ایجاد بشه تا هیچکی سوار گاری نشه یعنی دیو چو بیرون رود واقعی بشه