بعد از حاشیههایی که سخنان وزیر صنعت درباره محرمانه بودن میزان جریمه تعیین شده برای پژو ایجاد نمود، هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایرانخودرو جزئیاتی از قسمتهای غیر محرمانه این توافق را فاش ساخت. به گفته وی پژو بهواسطه زیانی که از قطع رابطه یک جانبه آنها با طرف ایرانی وارد شده، مجموعاً ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو خسارت را به اشکال گوناگون پرداخت مینماید.
در این تفاهم، بخشش ۱۱ میلیونی طلب پژو از ایرانخودرو، عدم پرداخت ۶۵ میلیون یورو حق امتیاز مربوط به دوره گذشته تا زمان عقد قرارداد و دریافت ۱۱ میلیون یورو تجهیزات خط تولید پژو ۲۰۷ بهصورت رایگان گنجانده شدهاند. همچنین قرار است ۲۵ میلیون یورو از غرامت ذکر شده به شکل ارسال قطعات رایگان از سوی طرف فرانسوی اهدا شود. ایران خودرو همچنین در خرید قوای محرکه در آینده نیز ۲۰ میلیون یورو تخفیف دریافت خواهد نمود. همچنین هزینه ۴ میلیون یورو بابت گسیل مشاوران پژو به ایران و ۱.۶ میلیون یورو بابت آموزش پرسنل ایرانخودرو در فرانسه نیز بر عهده پژو خواهد بود.
پژو همچنین ۱۴۰ میلیون یورو بابت حق امتیاز خودروهای ۲۰۶ و ۴۰۵ به ایرانخودرو تخفیف میدهد. ۱۴۰ میلیون یورو نیز تخفیف حق امتیاز محصولات آتی به صورت پرداخت ۱۰۰ یورو برای هر دستگاه خودرو به جای ۱۵۰ یورو و ۳۰ یورو برای حق امتیاز پلتفرم برای ۲ میلیون دستگاه خودرو محاسبه میگردد.
به گفته مدیرعامل ایرانخودرو، قرارداد این شرکت با پژو در ۲۰۰ صفحه تنظیم و تحت نظارت مجلس و دستگاههای نظارتی، منعقد شده است.
به هر صورت به نظر میرسد ایران خودرو توانسته زیانهای خود در دوره تحریم را جبران نماید. هرچند در همان زمان نیز آن زیانها از جیب مصرفکننده و خریدار ایرانی پرداخت شده بود. تنها سر بیکلاه خریداران خودرو در ایران است که خودروها را با چند برابر قیمت و با کیفیتی بسیار نازل خریداری کرده و هیچگاه نیز نه غرامت و خسارتی به آنها پرداخت میشود و نه پوزشی هرچند مختصر میشنوند.
شهاب
۱۹ بهمن ۱۳۹۴کلا خودرو سازان داخلی چه در تحریم و چه در پسا تحریم هیچ ضرری نکردن که هیچ سودم کردن زمان تحریم برای 1 ماشین مردم بیچاره پول دوتاشو دادن الانم که پسا تحریمه غرامت هم گرفتن ……….
اینا خودشون باعث میشن که ملت یه حرکت ملی انجام بده مثل کمپین خودرو صفر نخرید … سیاستشون غلته اگه میخوام خودرو داخلی فروش بیشتر داشته باشه هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت گذاری باید مردم رو ملا حضه کنن که مردم همیشه منتظر هستن این اتفاق بیوفته که ……..
ارش
۱۹ بهمن ۱۳۹۴از مسولان ازیز پژو ممنونیم که چیپ پر این خونخوارا رو پر کردید از یوررو .مطمن باشید این پول صرف تحقیق و توسعه صنعت خودرو به کار خواهد رفت!!!دازززز
alex@nder
۱۹ بهمن ۱۳۹۴با سلام و احترام
شرکت پژو فقط جای پای خود رو در ایران مستحکم نموده و هیچ غرامتی در کار نبوده است
قیمت های اعلام شده نیز مثل خیلی از قیمت های اعلامی قبل دروغی بیش نیست ، همه یادشون هست خودروی ال 90 قرار بود با چه قیمت عرضه بشه و در نهایت چه قیمت عرضه شد …….
حالا واقعا چرا با یه شرکت ژاپنی یا آلمانی قرارداد نبستن ؟؟؟؟؟؟
جواب مشخصه اونا به ایران باج نخواهند داد . چون فروش خودشون و دارن .
احمد باقری
۱۹ بهمن ۱۳۹۴باید نشست و دید که چه خواهد شد؟ چاره دیگه ای هست؟
AliASg
۱۹ بهمن ۱۳۹۴شمام زیر هر مطلبی یه کامنت بزار که مثلا یه چیز گفته باشیا…
YaShar
۱۹ بهمن ۱۳۹۴غرامت یا باج…؟
مساله این است!
AliASg
۱۹ بهمن ۱۳۹۴“””پژو همچنین 140 میلیون یورو بابت حق امتیاز خودروهای 206 و 405 به ایرانخودرو تخفیف میدهد. “””
یعنی آشکارا ملتو گوسفند فرض کردن به خدا….
احسان(احسان)
۱۹ بهمن ۱۳۹۴یعنی این مدیران انقدر به مردم دروغ گفتن که یه ذره اعتبار هم پیش ملت ندارن.واقعا این افراد که اکثرا پیر هستن و لب گور چه میراثی به یادگار گذاشتن که اخر عمری بهش افتخار کنن؟
Hamid
۲۰ بهمن ۱۳۹۴شاید برای من و شما میراثی بجا نذارن اما شک نکن که برای میراث خوراشون خوب میراثی باقی میذارن.
محسن
۱۹ بهمن ۱۳۹۴تو این شرایط بهترین گزینه همون چینی ها هستند چون :
1- آخرین سطح تکنولوژی خودشون رو در صنعت خودرو به بازار ما عرضه میکنن
2- در سخت ترین شرایط هوشمندانه و با منفعت طلبی! بی خیال بازار ما نشدن و از پشت خنجر نزدن
3- حاضرن برای ادامه همکاری با ما با شرایطی بهتر از قبل با ما همکاری کنن
4-کشور ما داره با چین همکاری راهبردی میکنه نه تفاهم اقتصادی و این یعنی امنیت سرمایه گذاری تحت هر شرایط
من
۲۶ اسفند ۱۳۹۴علت اینکه از بازار ایران نرفتن اینه که توی اروپا و امریکا فروشی نداشتن که بخواد با تحریم شدنشون بابت همکاری با ایران لطمه ببینه
نوید جهرمی
۱۹ بهمن ۱۳۹۴زهی خیال باطل
اسمشو نیار
۱۹ بهمن ۱۳۹۴چینیها هر چند ماشینهای قابل اعتمادی ندارن ولی خودشون قابل اعتمادتر از فرانسویها هستن البته چین پنج سال دیکه از کره و ژاپن بالاتر نباشه کمتر هم نخواهد بود
Hamid
۲۰ بهمن ۱۳۹۴این موضوع صرفا نوعی ظاهرسازی به منظور پوشش عملکرد ضعیف پژو در گذشته و عدم ایفای تعهدات و با هدف توجیه مخالفین انعقاد قرارداد مجدد با طرف فرانسوی است. چون غرامت باید بصورت نقدی پرداخت بشود. نه اینکه بصورت واگذاری بخشی از خط تولید خودروی از رده خارج 207 باشد. یا مثلا قطعه ای که قیمتش 80 یورو هست را به قیمت 100 یورو پس از کسر 20 یورو غرامت فاکتور کنند.
شوقی
۲۰ بهمن ۱۳۹۴یاد فیلم قیصر افتادم ، اونجاش که میگفت: ما به همه گفتیم زدیم شمام بگید زده !!!
محمدرضا
۲۰ بهمن ۱۳۹۴این قرارداد از ترکمنچای بدتره ، باور کنید .
moein
۲۰ بهمن ۱۳۹۴نکته مهم اینجاس که
1. پژو چندین برابر اینو می گیره که این براش چیزی نیست
2. خسارت مردم چی می شه
و…
که هیچ وقت پاسخی در بر نخواهد داشت
امین
۲۱ بهمن ۱۳۹۴اعلام پرداخت خسارت به جک مسخره از طرف خودروسازای داخلیه،
چرا که طرف غربی کلا اون رو رد کرده و بی اساس دونسته،
ظاهرا میخوان قبل انتخابات کمی خوشحالمون کنن
علی
۲۱ بهمن ۱۳۹۴هرجای دنیا پژو میخواست بعد این فلاکتی که سر مردم ما آورده بود بره 100 تا شرط به نفع مردم واسش میزاشتند نه به نفع مدیران گشنه ***
حداقل میومد خودرو های 7 سال به بالاش و جمع میکرد یا یکسری تامین قطعات براش میکرد
این همه میگن آلودگی ترافیک کیفیت پایین نبود کیسه هوا – ترمز خراب – سرسیلندر آشغال – قیمت وحشتناک
جالبه که هیچکدوم ازین بندای قرارداشون اینا رو پوشش نمیده جالب تر هم نماینده های همیشه در صحنه مردم هم بروشون نمیارن
امیر.عارف
۲۱ بهمن ۱۳۹۴این غرامت فقط رو کاغذ اعتبار داره و در عمل هیچ غرامتی پرداخت نمیشود. مدیران خودروسازی و تصمیم گیران آن همانند میوه گندیده ای هستند که تمام گزینه های ورودی به ایران را به گند میکشند و بوی ربا خواری و زدوبندشان هوای صنعت تمام ایران را غیر قابل تنفس کرده. بیچاره ما مردم باید تاوان کارهایشان را بدهیم
یووه
۲۲ بهمن ۱۳۹۴میخان دهن مردم رو ببندن که نگن چرا رفتین با این شرکتایی که تحریمتون کردن دوباره قرارداد بستین و … الکی میام میگن اندمقدار قرامت میگیریم و ..
اینا فقط حریف مردمن.
***
diako
۲۳ بهمن ۱۳۹۴در سفر رییس جمهور به فرانسه کل مبلغ قرارداد با پژو حدود 400 میلیون یورو اعلام شد، حالا چطوری شده که پژو میاد 427 میلیون یورو فقط غرامت میده؟!!
فقیر
۲۵ بهمن ۱۳۹۴سلام..دوستانی که دستی تو کار دارند لطفا راهنمایی کنند..۲۰۶مدل ۸۹سه گلگیر رنگ بیمه اسفند تمام و تمام تخفیف.جلو بندی و گیربکس احتیاج به تعمیر..رخ و فنی و موتوری سالم..کارکرد ۱۰۰ قیمتش چند می ارزه؟با تشکر
علی
۳۰ بهمن ۱۳۹۴یا انقدر همین ماشینم رو نگه میدارم و تو همین ماشینی که دارم میمیرم (206 مدل 89)
یا بالاخره زمونه به ما روی خوش نشون میده و میتونم ماشین خارجی بخرم
نهایتا اینکه عمرا ماشین سایپایی و ایران فرغونی نمی خرم حالا با کمپین یا بی کمپین
Meyte
۱۶ اسفند ۱۳۹۴پس با این تفاسیر هرکس از سال ۸۸ به این ور از ایران خودرو پژو خریده بره دفتر مرکزی سه میلیون غرامت بگیره،راستی ادرس دفتر مرکزی کجاست؟
Mammad
۱۸ اسفند ۱۳۹۴موافقم میتی ولی بخوره تو سرشون کیفیت رو ببرن بالا + تنوع.من یه چی رو نمیدونم بنز و بیام و آخرین مدلاش ایرانن ولی گیر دادن به پژو که بنظرم مرده دیگه…