اوضاع بازار و صنعت خودروی کشورمان شاید هیچگاه به آشفتگی کنونی نبوده باشد. عدم فروش نقدی خودروسازان، افزایش افسارگسیختهٔ قیمت خودروها در بازار، قطع همکاری خودروسازان جهانی، کاهش تولید، بدهی به قطعهسازان و…، همه و همه شرایطی بحرانی را برای این صنعت رقم زدهاند. در همین ارتباط، چند وقتی است جنجالهای زیادی هم بر سر افزایش قیمت خودروهای تولید داخل وجود دارد و ایرانخودرو و سایپا خواستار افزایش چشمگیر قیمت محصولاتشان هستند تا جایی که حتی شایعاتی مبنی بر تعیین قیمت خودروها به میزان پنج درصد زیر قیمت بازار هم منتشر شده است.
حال در شرایطی که هنوز تکلیف قیمتگذاری جدید خودروهای داخلی مشخص نشده و خودروسازان هم به بهانههایی چون نبود قطعه و کاهش تولید، از فروش نقدی محصولات خود خودداری کرده و صرفاً اقدام به پیشفروشهای طولانیمدت میکردند، ایرانخودرو در اقدامی عجیب برای تعدادی از محصولات طرح فروش نقدی با تحویل ۱۵ روزه ارائه کرده است. در این طرح، فروش نقدی چهار خودروی پژو پارس LX اتوماتیک، دانگفنگ S30، تندر پیکاپ و وانت آریسان از روز شنبه آغاز خواهد شد.
اما نکتهٔ جالب و البته بسیار عجیب در این طرح، قیمتهایی است که ایرانخودرو برای این چهار محصول اعلام کرده است. در این طرح، قیمت پارس اتوماتیک ۸۳ میلیون تومان و تندر پیکاپ ۷۷ میلیون تومان اعلام شده است که افزایشی در حدود دو برابر را نسبت به قیمتهای کارخانهای قبلی نشان میدهد. این قیمتهای گزاف بهنوعی شایعات تعیین قیمت خودروهای داخلی بر مبنای پنج درصد زیر قیمت بازار را تأیید کرده است. این در حالی است که چندی پیش این شایعات قویاً توسط مسئولان مرتبط تکذیب شده بود. حال مشخص نیست ایرانخودرو با چه مجوزی قیمت این محصولات را تا دو برابر افزایش داده است.
از سوی دیگر، فروش نقدی این خودروها با تحویل ۱۵ روزه نشان میدهد ایرانخودرو (و همینطور سایپا) در انبارهای خود خودرو برای عرضه دارد و عدم عرضهٔ محصولات صرفاً به خاطر افزایش قیمت است نه بهانههایی مثل نبود قطعه. این در حالی است که این روزها حتی محصولات پیشفروشی هم با تأخیرهای زیادی تحویل داده میشوند؛ بنابراین احتمالاً بهزودی سایر محصولات ایرانخودرو هم با افزایش قیمت، مثل سابق بهصورت نقدی عرضه خواهند شد اما این بار با دو برابر قیمت!
در این طرح فروش نقدی اما خودروی جدید بنام S30 هم دیده میشود. این خودرو در اصل نسخهٔ سدان H30 کراس است که از چند وقت پیش زمزمههای عرضهٔ آن به گوش میرسید و حالا نهایتاً راهی خطوط تولید ایرانخودرو شده است. S30 از لحاظ پیشرانه، گیربکس، تجهیزات و… کاملاً با H30 کراس یکسان است. لیست تجهیزات اعلامی ایرانخودرو برای S30 شامل مواردی چون ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، سیستم تهویهٔ اتوماتیک، نمایشگر ۶.۵ اینچی لمسی و دوربین دید عقب میشود که هیچ تفاوتی با H30 کراس ندارد. البته درحالیکه H30 کراس به چهار ایربگ مجهز است، برای S3 تنها دو ایربگ در نظر گرفته شده است.
قیمت اعلامی S30 اما حتی از دو محصول قبلی هم عجیبتر است زیرا ایرانخودرو برای این سدان چینی قیمت باورنکردنی ۱۴۱ میلیون تومان را اعلام کرده است آنهم درحالیکه نسخهٔ هاچبک آن هماکنون با قیمتی در حدود ۸۸ تا ۹۰ میلیون تومان در بازار معامله میشود. بر این اساس، واقعاً مشخص نیست که ایرانخودرو با چه معیاری قیمت یک سدان قدیمی و بیکیفیت چینی را بیش از ۵۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت بازار نسخهٔ هاچبک آن اعلام کرده است.
ایمان
۱۶ آذر ۱۳۹۷آقا یکی پیدا میشه منو با یه ژ_۳ به رگبار بکشه
خیلی بهتر از اینکه ببینم مردم باید برای آشغالی مثل پارس اتومات ۸۳ میلیون پول بدن با شتاب بالای ۱۵ ثانیه
خدایا خفت و خاری تا کی ؟؟؟؟ ؟؟؟؟
مزدا
۱۶ آذر ۱۳۹۷استعماره داخلی خیلی وقته مثل انگل به جان ایران و ملت ایران افتاده و همه جوره دارن خون این ملت رو میکنن.
ولی هرگز ظلم پایدار نخواهد بود
H
۱۶ آذر ۱۳۹۷تا این ظلم بیاد بره منو شمام رفتیم
doubt
۱۷ آذر ۱۳۹۷داش 40 ساله پایداره دیگه. چند نسل باید ب فنا بریم خب
علی
۱۶ آذر ۱۳۹۷ژ۳ نداریم
یه شهاب داریم که اونم بگیر نگیر داره
بزنم؟
میلاد
۱۶ آذر ۱۳۹۷الان میگیم فضایی ی چند وقت که بگذره چنان عادی میشه و برای خرید هم اینا سر و دست میشکنن.یادمه دوران احمدی نژاد هم پراید شد 20 تومن همه از این حرفا و تیترها میزدند اینجا ایرانه و اینا ماهارو بهتر از خودمون میشناسن میگی ن موقع ثبت نامش برو تو نمایندگی ها ببین چه خبر میشه…
خدایا درست که نمیشه حداقل تمومش کن این دنیارو….
حسین
۱۶ آذر ۱۳۹۷علتش اینه که نقدینگی تو کشور زیاد شده و مردم میخوان پولشون رو به جنس تبدیل کنند!
دولت هم که دوست داره پول ها رو جمع کنه با گرون کردن دلار ، سکه و خودرو اینکار رو میکنه!
حالا فرضا دولت یک سوم نقدینگی دلار ، طلا و خودرو داره!
چه میکنه؟ قیمت ها رو ۳ برابر میکنه!
بعد مردم حمله میکنند و حتی خودرو هایی که به صورت قسطی فروش نمیرفت را نقدی میخرند!
خب خودروساز ایا نیازی به ارتقا محصولش میبینه؟
تازه چون خودرو یکی از مهمترین اهرم های جمع کردن نقدینگی هست به دولت فشار مییار و یکه تازی میکنه!
پس اگر میخواهیم خودروسازی مون درست بشه باید ۳ کار بکنیم:
۱- رفع مشکل نقدینگی اقتصاد کشور
۲-نابودی مافیا های خودرو و حمایت از قطعه سازان به روز
۳-عدم خرید خودرو در صورت گرانی نامعقول
میلاد
۱۶ آذر ۱۳۹۷الان میگیم فضایی ی چند وقت که بگذره چنان عادی میشه و برای خرید هم اینا سر و دست میشکنن.یادمه دوران احمدی نژاد هم پراید شد 20 تومن همه از این حرفا و تیترها میزدند اینجا ایرانه و اینا ماهارو بهتر از خودمون میشناسن میگی نه موقع ثبت نامش برو تو نمایندگی ها ببین چه خبر میشه…
خدایا زندگی ما ایرانیا درست که نمیشه حداقل تمومش کن این دنیارو….
Reza
۱۶ آذر ۱۳۹۷کاری به قیمتای چرند و عجیب ندارم
مگه اینا کمبود قطعه نداشتن!؟
چی شد تحویل فوری میدن؟؟
محمد
۱۶ آذر ۱۳۹۷مشکل کمبود قطعه ظاهرا فقط در قسمت صندوق عقب ال نود بوده
چون وانتش رو میتونن ۱۵ روزه تحویل فوری کنن
بهراد
۱۶ آذر ۱۳۹۷این انسان های شریف، سنگ پا رو هم شرمنده کردن،
هم ما هم اینا.
شما که تا دیروز مینالیدی که قطعه نداریم کلی ناقص تو پارکینگ خوابوندی گفتی بزار بیاد بعدش بدیم به بازار، ستاد تنظیم بازار و تعزیرات رو هم چون وعده چرب و چیلی مهمون کردی از سنگ صدا در اومد ولی از اونا نه.صدا سیما هم که خاشقچی رو نشون میداد(هواشناسی میگه خاشقچی در هوای نیمه ابری کشته شد?)
راسته که میگن شما پول داشته باش رو سیبیل … ویلن بزن??، یاد اون بچه عقده ای ها افتادم که هیچی نمی خواد بده در عوض همه چیرو میخواد یه چیزشم کم باشه جیغ و داد راه میندازه
John
۱۶ آذر ۱۳۹۷تو مملکتی که واسه این آشغال ها سر و دست بشکونن این قیمت ها هم طبیعیه. وضعیت درست نمیشه مگر به دست خودمون
محسن
۱۶ آذر ۱۳۹۷اقا یه سوالی که همیشه تو ذهنم بوده اینه که چرا دنا پلاس و دنا پلاس توربو رو تو برنامه هاشون قرار نمیدن؟ یا مثلا اس ۷ توربو؟
مهدی
۱۶ آذر ۱۳۹۷این قیمت ها بالاست اما از نگاه ریال نه از نگاه دلار وقتی پول شما سه برابر ارزش تن کمتر شده و شما همچنان با نگاه ریال به کالاها نگاه میکنید برای شما عجیب و فضایی به نظر میرسه درست مثل کسی که از ته چاه به بالا نگاه میکنه ولی اگه با دید دلار به قیمت ها نگاه کنید زیاد افزایش دلاری نداشته و این یعنی خاک بر سر ریال
sina7
۱۶ آذر ۱۳۹۷حاجی ولمون کن تو رو خدا
مگه دلار رو خودشون گرون نکردن؟!
چجوری کمبود ارزیشون جبران شد؟؟با گرون کردن دلار
الانم به قول خودشون دلار از 17 رسید 12
هزار تومن جنسا ارزون نشدن که هیچ،از لحاظ کیفیت و کمیت افت هم کردن
همین سایپا و ایران خودرو به خاطر تحریم گفتن رینگ الومینیوم نمیدیم
حالا ملت تو دیوار اگهی میزنن تیبا 2 مدل 95 رینگ آلومینیومی، به خاطر همون رینگ 3 تومن کشیده رو پول ماشینش
فرانسه خواستن یه ذره مالیات بکشن رو سوخت دیدین چیشد؟؟؟
اینجا قیمتا 3 برابر میشه فقط بلدیم جوک بسازیم
من نمیدونم کی به ما گفت شما فان هستین که حالا اینقدر دوس داریم جوک بگیم
این حرفیم که شما راجب دلار زدی باید بگم مگه همین مسئولا نمیگفتن امریکا هیچ غلطی نمیکنه و دلارش واسمون مهم نیس
حالا چرا ما باید همه چیو با دلار حساب کنیم؟؟؟؟؟؟
ما اینجا داریم زندگی میکنیم واحد پولمونم ریاله و واسه ما 83 میلیون پول برای یه پرشیای آشغال زیاده
به درک که به دلار میشه 7 هزار دلار
حسین
۱۶ آذر ۱۳۹۷اینکه دلار رو مجبور شدن گرون کنند بخاطر این هست که دولت در طی ۴ سال ابتدایی اش بودجه ای که به صنعت باید میداد رو نداد و خرج ثابت کردن دلار کرد برای انتخابات!
فرض کنید باید ماهی ۵۰ میلیون دلار به صرافی ها میداد و همیزان میزان به صنعت!
اینطور هم صنعت پیشرفت میکرد و هم دلار با شیب کمی گران میشد!
اما همه این پول به صرافی ها داده شد و صنعت نابود شد!
وقتی صنعت نداشته باشی جنس نداری و وقتی جنس نباشه همه چی گرون میشه!
یعنی پولت بی ارزش میشه!
فقط و فقط بخاطر خیانت دولت برای رای اوردن در انتخابات ۹۶ !!
مردم هم متاسفانه متوجه این کلک نشدن و خوشحال بودن از ثبات دلار!
در حالی که تمام دارایی شون داشت نابود میشد!
مهدی
۱۶ آذر ۱۳۹۷والبته بخض زیادی از سرما یه ها نه دولت که … خرج توهمات خارجی کرد
سید جبرائیل عبدالملکی 009
۱۷ آذر ۱۳۹۷صنعت وقتی خودش صادرات داره دلار کسب میکنه دلار دولتی ام 1200 بوده رسوندش در سال آخر به 2900 این یعنی افزایش سراسری همه قیمت ها وقتی پژو رفت از ایران 206 صندوق دار شد رانا قطعاتش داخل تولید میکردند میکنند حرف از کمبود قطعه و ارز برای واردات قطعه دروغی بیش نیست این حضرات صنعت منعت تولید کننده از افزایش قیمت ارز به عنوان اهرم تعرفه یه تعرفه طبیعی سود میبرند دلیل اصلیشم همینه بعدم دلار وقتی میریزی تو بازار ثابت نگه میداری به قول امثال تو خب تولید کننده صنعت گر دلار 1200 میگرفتند سود میبردندبا قیمت 3300 بازار کالاشون رو میفروختند اصلا همون دلار و 33003000 در بازار اگه ثابت نگه داشتن راحت در دسترس اینها بوده هست مصرف کنند دلار ارز من یلا قبا که نیستم تولید کنندگان صنعت گران تجار هستند راحت تهیه میکردند امثال تو خوب گرونی ها رو توجیه و ماست مالی میکنین
مهدی
۱۶ آذر ۱۳۹۷مسله اصلی من و شما ونوع زندگی مان نیست بحث اصلی ارزش کالا و پشتوانه پوله ملی هستش که متاسفانه سقوط کرده این سیستم ریال هم رابطه خیلی ساده داره طبق قانونکف حقوق یک میلیون دویست هست که با دلار چهار تومن میشه سیصد دلار و با دلار دوازده هزار دلار تومن میشه صد دلار در واقع اگر شما حقوق پایت میشد سه و نیم میلیون و با اضافاتش شش یا هفت تومن دیگه نمیگفتی هشتاد تومن پول زیادیه ولی متاسفانه سیستم به فکر پر کن چاله چوله هاس
محمد
۱۶ آذر ۱۳۹۷فردا هم ملت برای خرید همین آشغالها با قیمت فضایی هجوم میبرن به سایت ایرانخودرو.
سوال اینجاست چرا یک ساز و کار درست و حسابی پیدا نمیکنن که یارو دلاله نتونه ماشین رو به اسمه زن و بچشو باباشو غیر و ذلک نخره
والا به خدا کاری نداره جلوی دلال بازیو گرفت
سوال دیگه اینه که قسمتی از هزینه تولید حقوق کارگر و هزینه آب و برق و گاز و این چیزاست
آب و برق و کارگر هم که تو ایران مفته.
مهدی
۱۶ آذر ۱۳۹۷مسله اصلی من و شما ونوع زندگی مان نیست بحث اصلی ارزش کالا و پشتوانه پوله ملی هستش که متاسفانه سقوط کرده این سیستم ریال هم رابطه خیلی ساده داره طبق قانونکف حقوق یک میلیون دویست هست که با دلار چهار تومن میشه سیصد دلار و با دلار دوازده هزار دلار تومن میشه صد دلار در واقع اگر شما حقوق پایت میشد سه و نیم میلیون و با اضافاتش شش یا هفت تومن دیگه نمیگفتی هشتاد تومن پول زیادیه ولی متاسفانه سیستم به فکر پر کن چاله چوله هاس
emad1990
۱۷ آذر ۱۳۹۷این دوستمون حرفه درستی میزنه .علت منفی گرفتنش چیه؟؟؟؟
اگه استدلال دیگه ای دارید بیاین زیر کامنتش بنویسید که بقیه هم روشن شن
منفی دادن چیرو ثابت میکنه؟
محمد
۱۶ آذر ۱۳۹۷“ واقعاً مشخص نیست که ایرانخودرو با چه معیاری قیمت یک سدان قدیمی و بیکیفیت چینی را بیش از 50 میلیون تومان بالاتر از قیمت بازار نسخهٔ هاچبک آن اعلام کرده است.”
.
اینو هرکی بخره سرنوشت پژو ۴۰۷ مونتاژ ایرانخودرو در انتظارشه
تازه اون که فرانسوی بود و برای زمان خودش بروز
این که چینیه
قدیمیه
بیش از حد هم گرانه
امکانات خاصی هم بیشتر از ۲۰۶ و پارس و سمند نداره
رامین
۱۶ آذر ۱۳۹۷یه وقتی تو ایران ماشینای جدید آمریکایی مونتاژ میشد میگفتن ما یه صنعت وابسته به بیگانگان داریم .حالا ماشینای چینی آشغال را با مونتاژ بد به ما با مبلغ بالا میفروشند خیلی ممنونم هستیم!!!!
MjM
۱۶ آذر ۱۳۹۷به امید نابودی مونتاژ کاران داخلی…
F.A
۱۶ آذر ۱۳۹۷درود
در ابتدای تابستان سال 96 یک دستگاه پژو 2008 ثبت نام کردم و قرار بود در تاریخ 97/1/1 (یعنی حدود 9 ماه پیش)ماشین را تحویل دهند که تا کنون حتی دعوتنامه هم ارسال نکرده انددر حالی که مسئولین ایران خودرو در رسانه ملی و جراید به کرات اعلام کرده اند که تمام قطعات 2008 را با ارز حدود سه هزار تومانی قبل از شروع تحریم ها وارد انبارهای ایران خودرو کرده اند!!!؟؟؟
حال سؤال اینکه چرا 2008 را که قبل از تحریم ها و با ارز سه هزار تومانی وارد کرده اند به مردم تحویل نمی دهند؟؟؟ چه دلیل و منطقی برای گران کردن 2008 در آینده ارایه خواهند داد در حالی که تمام قطعات 2008 را با ارز سه هزار تومانی و قبل از تحریم ها وارد کشور کرده اند و فقط می بایست این ماشین را مونتاژ و سرهم کنند و تحویل دهند و هیچ مانعی هم وجود ندارد؟؟؟!!!
اگر با پول 2008 در تابستان 96 یه ماشین دیگه ای خریداری و تحویل می گرفتیم ؛ اکنون به دام ایران خودرو نمی افتادیم و تحریم ها و ارز گران هم مشمول حال ثبت نام کنندگان 2008 نمی شد!!!!!!
واقعاً شرم آوره! از یک طرف می گویند ماشین برای تحویل نداریم و به تعهدات یک سال پیش خودشان عمل نکرده اند و از طرف دیگر در حال حاضر ، فروشو تحویل فوری با قیمت نجومی گذاشته اند؟؟؟؟؟!!!!
آیاقابل قبول است که این فروش با قیمت نجومی بدون چراغ سبز دولت تدبیر و امید می باشد؟؟؟!!!
واقعاً چه امیدی و چه تدبیری!!!!
آیا در چنین کشوری می توان به فرزندان آموخت تا از دروغگویی و بدی دوری کنند؟؟؟!!!
با سپاس
حسین
۱۶ آذر ۱۳۹۷حاجی خیلی ناراحت نباش ، ضرر نمیکنی با ۲۰۰۸!
اما واقعا نیاز داشتی که خریدی ؟
Ramin
۱۶ آذر ۱۳۹۷http://uupload.ir/files/d2ay_img_20181207_231747.png
اونایی که ماشین خریدن موعدش رد شده عکس بالا را ببینید و اعتراض کنید.
emad1990
۱۷ آذر ۱۳۹۷تاریخ یه چیزی رو خیلی خوب ثابت کرده
اکثر ایرانیا مشکلات رو حل نمیکنن.بهشون عادت میکنن
مشابه همین خبرو پدال 2ماهه دیگه بذاره کامنتای اعتراضی تبدیل به بحث های تخصصی نقد و بررسی محصول و نقد موشکافانه طراحی بین کاربرا میشه
حمیدرضا
۱۷ آذر ۱۳۹۷والا من نه اقتصاد دانم نه از قیمت های قطعات خودرو چیزی میدونم و نه اینکه اصلا چیزی از روابط بین الملل سرم میشه منتهی اینو میفهمم که تورم رفته بالاو مردم ایران نهایتا برای یک یا دوسال آینده توان کنترل زندگیشونون دارن بعد از اون باید منتطر فجایع عظیم اجتماعی باشیم مشابه یمن یا حتی ونزوئلا
ناشناس
۱۸ آذر ۱۳۹۷خودشان دلالهای ساخته دست خودشان را روانه بازار کردندو کارشون را شروع کردن،
صدای اعتراض هیچکس بلند نشد،گفتن خوب است دیگر،بهترازاین نمیشه دیگه،حال مشاهده کردیدکه چه شد،….بروید وصف بکشید وخودروثبت نام کنید،تاریخ لعنتان خواهدکرد!!!!
محمد
۱۹ دی ۱۳۹۷خوب حالا با علامت قیمت ها و بالا رفتن قیمت ماشین های صفر , شرکت های خودروساز باید هر چه سریعتر به تعهداتشان عمل کنند و سریعا ماشین ها رو تحویل دهند تا میزان تقاضای بازار پایین بیاد و قیمت ماشین های کارکرده هم خیلی شکسته بشود