ایران خودروایستگاه خبررنو

قیمت لوازم یدکی تندر 90

قیمت نمایندگی (تومان)
آینه بغل دستی تاشو ۳۰,۰۰۰
چراغ جلوی چپ (بدون لامپ) ۸۵,۰۰۰
چراغ عقب چپ (بدون لامپ) ۴۵,۰۰۰
نگهدارنده چراغ مه شکن ۱۳,۰۰۰
شیشه بالابر برقی جلو ۸۵,۰۰۰
شیشه بالابر برقی عقب ۷۲,۰۰۰
شیشه عقب گرمکن دار ۳۵,۰۰۰
دسته برف پاک کن ۸۰,۰۰۰
ترموستات ۲۶,۰۰۰
انژکتور ۷۰,۰۰۰
کویل جرقه قلمی موتور ۱۲۰,۰۰۰
مجموعه کیت کلاچ ۲۰۰,۰۰۰
دیسک کلاچ ۴۰,۰۰۰
مجموعه پوسته کلاچ ۵۰۰,۰۰۰
مجموعه فن رادیاتور – کولر دار ۲۸۰,۰۰۰
رادیاتور موتور ۲۰۰,۰۰۰
استپر موتور ۱۵۰,۰۰۰
پمپ بنزین و درجه داخل باک ۲۵۰,۰۰۰
پمپ شیشه شوی ۴۵,۰۰۰
فنر لول جلو ۳۰,۰۰۰
فنر لول عقب ۲۲,۰۰۰
کمک فنر عقب ۱۲۵,۰۰۰
تسمه سفت کن دینام (بدون کولر) ۹۰,۰۰۰
مجموعه تسمه و تسمه سفت کن ۱۲۰,۰۰۰
تسمه دینام (با کولر و هیدرولیک) ۸۰,۰۰۰
مجموعه تسمه دینام با غلتک ها ۳۵۰,۰۰۰
تسمه پمپ فرمان (بدون ایرکاندیشن) ۳۰,۰۰۰
تسمه تایمینگ موتور ۱۱۰,۰۰۰
مجموعه تسمه تایمینگ با غلتک تسمه سفت کن ۲۸۰,۰۰۰

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۷ رای

مطالب مشابه

‫۲۷۲ دیدگاه‌ها

  1. Zonda R

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    F.A
    دیسک وصفحه با دستمزد نزدیک 900 تومن میشه
    و بزرگترین عیب ال 90 کویل سوزوندنه
    پدال عزیز
    در مورد ماشینایه دیگرم بزار
    سپاس

    1. Kurosh

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (310 ديدگاه)

      …UnLike

    2. mo.om

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      با سلام باید بگم کویل سوزوندن مشکل تندر نیست مشکل ماست که به موقع موتور رو سرویس نمیکنیم . اگه یه نگاه به دفتر چه بندازین نوشته کی باید وایر ها و شمع هارو تعویض کرد و چون سیستم جرقه تندر جدیده و با سایر ماشین ها فرق داره حتما باید این کار رو به موقع انجام بدین و به خاطر معلوم نبودن وسایلی که خودرو سازان عزیز رو ماشینا میزارن شما نباید اجازه بدین تا کارکرد ماشین به حد نصاب برای تعویض قطعات برسه و زود تر اونا رو عوض کنین .

      1. صیدنور

        ۵ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام:
        من خودم تندر دارم . از 89 تا الان 93 فقط بنزین میریزم و 10 هزار روغن الف عوض می کنم هیچ مشکلی نداره رانندگی تو جاده با فشار زیاد به موتور انجام میدم . از سرعت و نرمی و از همه مهمتر کم مصرف بودن بسیار راضی هستم . راستی فقط کیت کامل تسمه تایم در 60 هزار عوض کردم 300 هزار شد . نظرتان مستند باشه نه شنیده ها ؟

    3. امــیــر

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (49 ديدگاه)

      بــرادر احتمالاً اشتباه می کنید، 900 هزار تومان پول یک کیت کلاچ ســرامــیــکی سه گوش هست که برای پیست و مسابقه کاربرد دارد.

      1. سارا

        ۴ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (24 ديدگاه)

        دیسک و صفحه “اصلی” ریو بالای یک میلیون تومان هست … تازه مال تندر انگار به نسبت ارزون تره

        1. امیر

          ۱۷ فروردین ۱۳۹۳
          سوابق: (2 ديدگاه)

          اگر گرون بهتون انداختن دلیل نمی شه که قیمت دیسک و صفحه ریو انقدر گرون باشه من اصلیشو انداختم 300 هزار تومن

    4. محمد

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      پوسته کلاچ بعد آسیب دیدن و شکستن اون که در دو حالت اشتباه مکانیک موقع تعمیر کامل موتور یا موقع تصادفات سنگین تعویض می شه و در غیر این صورت این قطعه تقریبا میشه گفت در طول عمر ملشین تعویض نمیشه …

    5. سارا

      ۳ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (24 ديدگاه)

      من یه دسته برفپاکن خریدم 400 هزار تومن ! همین چند روز پیش ! فاکتورش هم هست ! از نماینگی سایپا اصفهان !

      1. سارا

        ۳ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (24 ديدگاه)

        آقای نویسنده این قیمت ها واقعی هستن ؟

        1. سارا

          ۴ فروردین ۱۳۹۳
          سوابق: (24 ديدگاه)

          از نویسندگان پدال کسی جواب نمیده ؟

        2. محسن

          ۳۰ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (25 ديدگاه)

          انداختن بهتون سارا خانم
          سایت سایپا یدک قیمت بروز قطعات رو زده انواع قطعات هم هست توش قیمت با کیفیتهاش و بی کیفیتهاش اما 400 هزارتومن واقعا انداختن بهتون

  2. jawad

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    مطب جالبیه پدال بازم از این مطالب چاپ کن دستتون درد نکنه

  3. رضا

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    قرار بود جایگزین پیکان باشه…..
    ارزون ترین ماشین اروپایی بود زمان خودش اما حالا تو ایران دیگه لوکس محسوب میشه و برای بعضی ها آرزو…

    1. فرامرز

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (1597 ديدگاه)

      نسل جدیدش (ساندرو) ۸۰۰۰ دلاره اون موقع ما واسه این بدون هیچ آپشنی بالای ۱۲۰۰۰ دلار باید پول بدیم!

  4. محمد

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (266 ديدگاه)

    به عنوان یک تعمیر کار خواستم بگم دلیل سوختن کوئل این ماشین استفاده از شمع معمولی به جای شمع های سوزنی می باشد.چون شمع های معمولی به دلیل قطر زیاد الکترودهنگام تخلیه بار الکتریکی بین دو الکترود فشار زیادی رو به سیم پیچ کوئل وارد میکنند.بهترین راه استفاده از شمع های سوزنی(ایریدیوم)که مقاومت کمتری در برابر تخلیه بار دارند می باشد.در ضمن در هنگام تعویض تسمه تایمینگ اطمینان حاصل کنید که دو عدد درپوش پلاستیکی انتهای میل سوپاپ که هنگام تعویش تسمه تایم برای ثابت کردن میل سوپاپ از محل خودشون خارج میشن به درستی در جای خودشون قرار بگیرن تا باعث کم کردن روغن موتور نشن.ممنون از اینکه حوصله به خرج دادین و این مطلبو خوندید.

    1. hero

      ۱ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (593 ديدگاه)

      با تشکر از راهنمایی شما
      از این کامنتای فنی توی پدال کم میبینیم

    2. علي

      ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      هر خودروسازی بعد از آزمایش های مختلف بهترین شمع ممکن را معرفی می کند.هرچقدر میله شمع بزرگتر باشد مقاومت کمتری در برابر جریان ایجاد میکند و در نتیجه افت ولتاپ کمتری در کوئل پیش میآید پس ربطی به فشار بر کوئیل ندارد.فقط کیفیت جرقه بهتر می شود در بعضی از خودرو ها که مصرف سوخت و قدرت ماشین تغییر میکند.

      1. علي

        ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
        سوابق: (2 ديدگاه)

        سلام دوستان عزیز…

        در مطالب قبلی در مورد مزایا و برتریهای شمع سوزنی ایریدیوم مطالبی نوشتم… یک موردی که بعدا متوجه شدم از این قرار است…:

        خودروی من پاترول دو درب است… از لحاظ فنی از لطف خدا و با توجهات جناب استاد زمانی در شرایط عالی است ولی با اینهمه به دلیل قدیمی بودن طرح موتور صبح زود که هوا سرد است برای روشن شدن مراسم ویژه داریم…!

        ۱- وقتی که شمع های معمولی نصب بود :

        اول دوبار ساسات می کشیدم… یکی دوبار هم پدال گاز را فشار می دادم و استارت میزدم و بعد ضمن گاز دادن های متوالی باید درجا موتور را گرم می کردم و اگر همان لحظه می خواستم حرکت کنم موتور خاموش می شد… .

        ۲- وقتی که شمع های دو الکترودی نصب بود :

        بدون ساسات کشیدن و فشردن پدال گاز موتور روشن می شد اما بیشتر مواقع به ویژه وقتی هوا سرد بود اگر می خواستم بلافاصله حرکت کنم موتور خاموش می شد… .

        ۳- وقتی شمع های سوزنی ایریدیوم نصب کردم :

        استارت می زنم و حرکت می کنم… .

        شمع های سوزنی ایریدیوم شامپیون

        سوای تفاوت هایی نظیر کیفیت برتر شمع های ایریدیوم از جمله استفاده از فلز ایریدیوم که دمای ذوب و رسانایی بالایی دارد… نکته ی اساسی در این نوع شمع ها نازک بودن الکترود مرکزی آنها است که علت سوزنی نامیدن آنها هم هست… طبق قوانین فیزیک بار الکتریکی در در لبه های تیز اجسام تجمع بیشتری دارد پس تجمع زیاد بار الکتریکی در سوزن شمع ایریدیوم باعث جرقه ی قوی تر نسبت به سایر شمع ها می شود… .

        یک مطلبی که به غلط در میان برخی ماشین بازان عزیز رواج پیدا کرده این است که جرقه ی قوی باعث ذوب شدن موتور می شود… جرقه های پی در پی هر نوع شمعی فقط حریف منفجر کردن سوخت می شود و مال این حرفها نیست که موتور ذوب کند… به قول معروف “موش چیست که فشار خونش چه باشد” و اما مشکلاتی که گاهی برای دوستان پیش می آید به دلیل انتخاب غیر اصولی شمع است… نکته ی مهم در انتخاب هر شمع از روی جدول، بازه ی حرارتی آن است… اگر شمع با بازه ی حرارتی سازگار با موتور خوب انتخاب کنید هیچ اتفاقی نخواهد افتاد… .

        برخی تصور می کنند که در شمع های مثلا چهار الکترودی چهار جرقه ی همزمان ایجاد می شود و برای همین حرارت بالایی دارد در حالی که اینطور نیست و الکترودها به نوبت یا بهتر بگویم وقتی که یکی شان جرقه نزند آنیکی جبران می کند و جرقه می زند ولی چون این اتفاق در دهم ثانیه رخ می دهد مغز و چشم انسان قادر به تشخیص آن نیست و گمان می کنیم همزمان جرقه می زنند.

    3. علي

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (10 ديدگاه)

      اتفاقاً کاتالوگ تندر ، شمع معمولی هست
      البته مخصوص ال ۹۰
      من خیلی در این مورد از کارشناسان خبره کمک گرفتم
      سوزنی به کوئل فشار میاره .

  5. H

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    کجا لوازم یدکی رو این قیمت می فروشند؟ قیمت تو بازار بالاتر از این هست برای مثال تسمه تایم به تنهایی 120 تومن هست نه با سفت کن و …. کمک هاش هم این قیمت نیست
    خواهشن پدال کمی واقعی تر همه چیز رو منعکس کن

  6. armin

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    خدا رو شکر که ما از این ال90 ها نداریم!!!!!!

    قیمت لوازم ماشین ما یک صفر بیشتر داره!!!!!

    می ارزد که همچین پولی برای ماشین بدیم!!!!!!

    ال90 چی داره؟؟؟؟؟؟!! به مفت گرونه!!!!

    دسته برف پاکنش 80000هستش!!!!

    به نظر من 37میلیون میدی ال نود بخری،،خب برو سورن ای ال ایکس با موتور ef7بخر!!!!! لوازمش ارزون تره!!
    امکانات و ظاهر و باطن بهتر داره!!!!

    1. ارمان

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (79 ديدگاه)

      نظر شخصیته کاملا : اگه حرفت درست بود الان این همه ال90 تو خیابونا بالا پایین نمی رفت . نرمی و شتاب و دوام و مصرف کمشو هیچ ماشینی تو این سطح قیمت نداره ، فقط پشتش بی ریخته خداییش !

      1. کیوان

        ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
        سوابق: (7 ديدگاه)

        نرمی؟؟؟!!!

        علی رغم اینکه خودم لوگان رو به عنوان یه ماشین با کیفیت قبول دارم اما اصلا نرمی و سر و صدای موتورش با این قیمتی که داره رضایت بخش نیست. آدم توش یاد پراید میوفته بس که صدای موتور میاد داخل کابین!

        1. nima

          ۱ فروردین ۱۳۹۳
          سوابق: (2 ديدگاه)

          اتفاقا ال۹۰ واقعا ماشین نرمیه.هیچ صدایی تو نمیاد،حتی از خیلیا شنیدم که اوأیل موقعی که روشن بود استارت می‌زدند،حالا به لطف این سیستمی‌ که داره وقتی‌ روشنه استارت نمی‌خوره.کمک فنرأی خیلی‌ قوی داره فقط باید لاستیک نرم بندازین زیرش.

        2. mo.om

          ۱ فروردین ۱۳۹۳
          سوابق: (6 ديدگاه)

          البته قیمتش زیاد نیست تو ایران دارن به ما گرون میفروشن . امیدوارم این رکود تو بازار خودرو همچنان ادامه داشته باشه تا شاید یه فرجی بشه .

        3. حسین

          ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          بیزحمت یه نمد زیرکاپوت بخرتا از صدایه موتور راحت شی

        4. علی

          ۸ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (1 ديدگاه)

          داداش سر و صداش واسه این بوده که دسته موتورش خراب بوده

      2. rahgozar

        ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
        سوابق: (6 ديدگاه)

        ال90 اصلا نرم نیست. تمام پستی و بلندی های جاده رو میشه توی ماشین حس کرد. شاید شما دارید با پیکان مقایسه میکنید که میگید ال 90 نرمه. مصرف بنزین هم نمیدونم چرا اکثر ماشین های ایرانی روزای اول مصرفشون کمه اما به مرور بیشتر میشه؟!

      3. یاروو

        ۲۹ اسفند ۱۳۹۲
        سوابق: (40 ديدگاه)

        اگه به زیادی باشه چرا وقتی یکی میگه ماشین های کره ای خوبن چون تو خیابونا زیادن همه میاین منفی میدین ؟

    2. mo.om

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      ولی موتوری که رو تندر هست می ارزه به هزار تا موتور ef7 به درد نخوری که ایران خودرو درست میکنه .

    3. Amir.MN

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (17 ديدگاه)

      اگه سوار L90 شده بودی با سورن مقایسش نمی کردی

      1. ali.sd

        ۳ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (51 ديدگاه)

        عزیزم من هم ال 90 داشتم هم ef7 ، با توجه به تجربه ای که از این دو داشتم با نظر آرمین کاملا موافقم ، با ال 90 خشک 160 تا میرفتم حسی رو داشتم که الان 210 تا با ef7 میرم ، دیگه خودت تا تش برو … :)

    4. مسی

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (269 ديدگاه)

      1 تومن میدی یه خر میخری 36 میلیون بقیه اش رو میزاری بانک حالشو میبری :)

    5. کیانوش

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (13 ديدگاه)

      عوضش سورن لوازمش رود خراب میشه ولی ال90 نه.

    6. mahdi

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (20 ديدگاه)

      داداش اول سوار ال نود بشو بد حرف بزن سواری ال نود و گاز خورشو شتابش و اصلا با سورن مقایسه نکن قیافه اشم که بحث سلیقه هستش یکی میپسنده یکی نه

  7. مسلم

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    هر کس حوصله داره تمام یا حداقل بخشی از مقاله زیر رو بخونه تا بدونه چند چندیم!
    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نوشته آرمان، بنزین را باید گران کرد! ارزان بودن بنزین در ایران سبب شده تا مردم آن را هدر دهند! ارزان بودن بنزین سبب قاچاق سوخت شده است! چرا طلای سیاه را به دود سیاه ماشینهایمان تبدیل میکنیم! بنزین را باید به قیمت فوب خلیج فارس بفروشیم! تا قیمت بنزین را زیاد نکنیم مصرف بیرویه آن کنترل نمیشود! ارزان فروشی بنزین نوعی توزیع ناعادلانه یارانههاست! دولت پول ندارد که هزینه یارانه بنزین را بدهد و باید قیمت بنزین را واقعی کند!جملاتی که در بالا آمده است، خلاصه و چکیده دلایلی است که طرفداران افزایش قیمت بنزین برای نشان دادن درستی تصمیماتشان برای افزایش قیمت بنزین مطرح میکنند.
    آن کسانی که جملات بالا را بر زبان میآورند، معادلهای ساده را پیش روی مخاطبانشان قرار میدهند: ببینید قیمت بنزین در فرانسه و آلمان حدود 6 هزار تومان است ولی در ایران 700 تومان و چون 700 تومان خیلی کمتر از 6000 تومان است پس بنزین در کشورهای توسعه یافته گران است و در ایران ارزان و چون این بنزین به ارزانی در دست شما قرار میگیرد قدر آن را نمیدانید و آن را هدر میدهید. دولت هم چون باید هرچه درآمد دارد صرف تامین این مابه التفاوت کند پس عملا دولت به مشکل برمیخورد و ناچار میشود پول چاپ کند. چاپ پول باعث رشد نقدینگی و رشد نقدینگی باعث تورم میشود پس به همین راحتی نتیجه میگیریم که بنزین ارزان مساوی است با تورم و خالی شدن جیب خودتان.

    چه چیزی ارزان است؟ چه چیزی گران است؟
    به نظر میرسد بسیاری از افرادی که این روزها در دفاع از گران شدن بنزین سخن میگویند به سادگی فریفته این معادله ساده ولی نادرست شدهاند. نادرستی این معادله به این دلیل است که خالقین آن نسبی بودن مفهوم گرانی و ارزانی و رابطه مستقیم آن با متوسط درآمد یا به جای آن درآمد سرانه و میزان نیاز واقعی به آن کالا و تورم در هر کشور را وانهادهاند و تنها قیمت یک واحد از یک کالای خاص (در اینجا بنزین) را با قیمت واحد همان کالا در کشور دیگر مقایسه میکنند و بدون توجه به متوسط درآمد افراد و تفاوتهای آن در دو کشور نتیجه میگیرند که در ایران بنزین ارزان است و در فلان کشور پیشرفته اروپایی و آمریکایی گران است.
    گرانی و ارزانی شاخصهایی نسبی اند که در مقایسه با متوسط میزان نیاز به آن کالا و متوسط درآمد افراد یک کشور تعیین میشود. مثلا اگر شما در کشوری فرضی زندگی کنید که متوسط درآمد سالانه مردم آن کشور هزار دلار است و هر کدام از مردم آن کشور برای رفع نیاز واقعی حمل و نقلشان به هزار لیتر بنزین در سال نیاز داشته باشند اگر شما بنزین را لیتری یک دلار به آنها بفروشید بی شک این قیمت بسیار گران است چون 100 درصد متوسط درآمد سالانه مردم آن کشور میبایست صرف خرید بنزین شود. حال اگر شما همین بنزین لیتری یک دلار را در کشور فرضی دیگری که متوسط درآمد افراد آن کشور در سال صدهزار دلار است بفروشید این قیمت ارزانتر از کشور اول خواهد بود چون هزینه خرید بنزین حدود 10 درصد متوسط درآمد سالانه افراد را از جیبشان خارج میکند. در حقیقت با اینکه در هر دو کشور فرضی هر لیتر بنزین یک دلار مبادله شده است در کشور فرضی شماره یک این یک دلار برای هر لیتر بنزین گران است و در کشور فرضی دوم، یک دلار برای هر لیتر بنزین ارزان است. به بیان ساده کالای ارزان کالایی است که میزان اندکی از درآمد فرد صرف خرید آن میشود و کالای گران کالایی است که بخش بزرگی از درآمد را میبلعد و برای رفع نیاز به آن کالا، جیب مصرفکننده اصطلاحا خالی میشود.

    یک ایرانی چقدر به بنزین نیاز دارد؟
    بر اساس آنچه در مثال بالا توضیح داده شد برای فهمیدن اینکه آیا بنزین در ایران ارزان است و یا گران باید دو شاخص عمده را با قیمت فعلی بنزین مقایسه کنیم. یکی از شاخصها متوسط میزان نیاز واقعی مردم ایران به بنزین و دیگری متوسط درآمد مردم ایران است. شاخص متوسط میزان نیاز واقعی به یک کالا به ما نشان میدهد که در شرایط فعلی زیست مردم در یک کشور، مردمان آن کشور برای رفع نیازهای ضروری و دائمی شان چقدر به آن کالا نیاز دارند. برای نمونه اگر شما در منطقهای جغرافیایی زندگی کنید که محل کارتان و فروشگاههای آنجا 100 قدم با خانه شما فاصله دارد عملا به بنزین برای رفع نیازهای حمل و نقلی عمومی و دائمی تان نیاز ندارید و تنها زمانی که نیاز داشته باشید از آن منطقه جغرافیایی به منطقه دیگر سفر کنید نیاز به خرید مقداری بنزین پیدا میکنید. حال اگر به جای آن منطقه جغرافیایی در یک کلانشهر زندگی کنید که سیستم حمل و نقل عمومی آن بسیار ضعیف است و عملا امکان استفاده آسان و بی دردسر از وسیله حمل و نقل عمومی وجود ندارد و محل کار شما از منزلتان نیز فاصله زیادی دارد شما لاجرم ناگزیرید که از ماشین شخصی خودتان برای جابه جایی استفاده کنید و در این شرایط نیاز شما به بنزین چندین و چند برابر آن فردی است که در مثال بالا به آن اشاره شد. اگر شما در کشوری مانند آلمان زندگی کنید که سیستم حمل و نقل عمومی بی نظیری دارد و شما در کمتر از 5 دقیقه پیاده روی در هر کجای شهر و روستاهای آن کشور که ساکن باشید به سهولت و سادگی و با امنیت و سرعت بالا به اولین سرویس حمل و نقل عمومی دسترسی دارید بی شک نیاز کمتری به خرید بنزین خواهید داشت در مقایسه با کسی که در تهران زندگی میکند و بدون استفاده از ماشین شخصیاش عملا تمام زندگیاش به تعطیلی کشیده خواهد شد.تازه این در حالی است که استفاده ناگزیر عمومی از ماشینهای شخصی با ایجاد ترافیک سبب میشود که یک شهروند ساکن تهران برای یک کیلومتر جابه جایی مقدار بیشتری بنزین صرف کند چرا که شما به دلیل وجود ترافیک زمان بسیار بیشتری را برای جابه جایی در یک کیلومتر صرف خواهید کرد و لاجرم بنزین بیشتری را هم خواهید سوزاند. به این مساله میبایست عرضه خودروهای غیراستاندارد با مصرف سوخت بالا از سوی شرکتهای خودروسازی را هم لحاظ کرد که میزان نیاز به بنزین را باز هم برای یک شهروند ایرانی بسیار بالاتر خواهد برد. پس هر چند بنزین در ایران 700 تومان و در آلمان حدود 6000 تومان است ولی یک ایرانی برای رفع نیازهای حمل و نقلیاش چندین و چند برابر بیشتر از یک آلمانی به بنزین نیاز دارد.

    ارزان نیست!
    چون امکان مقایسه تطبیقی شاخص درآمد-هزینه خانوار شهری در همه کشورهای جهان وجود ندارد برای نشان دادن نسبت برابری قیمت بنزین در ایران و دیگر کشورهای جهان به شاخص درامد سرانه و قدرت خرید اعلامی توسط بانک جهانی استناد شده است. براساس آمار بانک جهانی درآمد سرانه در ایران حدود چهار هزار و پانصد دلار است که با محاسبه نرخ آزاد 3 هزار تومانی برای هر دلار در بازار ایران این میزان برابر خواهد بود با سالانه 13 میلیون و پانصد هزار تومان.حال با صرف نظر از میزان واقعی نیاز هر ایرانی به مصرف بنزین و با ملاک قرار دادن تنها دو شاخص درآمد سرانه و مصرف هزار لیتر بنزین در سال، هزینه بنزین 5 صدم درصد درآمد سرانه خواهد شد. این در حالی است که مثلا در آمریکا قیمت هر لیتر بنزین حدود یک دلار یا همان 3000 تومان است ولی درآمد سرانه آمریکا 52 هزار و 340 دلار یعنی تقریبا 157 میلیون تومان است. پس در حالی که مصرف سالانه هزار لیتر بنزین در ایران 5صدم درآمد سرانه است، این هزینه در آمریکا 2 صدم درصد است. این بدان معنا است که قیمت واقعی بنزین در نسبت با درآمد هر آمریکایی، 2 و نیم برابر از ایران ارزانتر است و هزینهای که هر آمریکایی برای خرید یک لیتر بنزین از جیباش (که سالانه به طور متوسط 52 هزار دلار ورودی دارد) خارج میشود، معادل مقداری است که اگر بنزین در ایران لیتری 280 تومان بود از جیب یک ایرانی (که سالانه 13 میلیون و پانصد هزار تومان ورودی دارد) خارج میشد.حال بگذارید یک کشور اروپایی را هم با ایران مقایسه کنیم. در آلمان قیمت بنزین حدودا 2 دلار است. این در حالی است که درآمد سرانه حدودا 45 هزار دلار است. 1000 لیتر مصرف بنزین در آلمان حدودا 44 هزارم درصد درآمد سرانه است. یعنی فشاری که به یک آلمانی وارد میشود تا یک لیتر بنزین را تهیه کند باز هم از ایران کمتر است و معادل فشاری است که بنزین 600 تومانی به مصرف کننده ایرانی وارد میکند. پس باز هم میبینیم که همین بنزین لیتری 700 تومان در ایران گرانتر از بنزین لیتری 2 دلار در آلمان است و یک آلمانی با درآمد 45 هزار دلاری سالانهاش مقدار بسیار بیشتری بنزین به نسبت یک ایرانی میتواند بخرد.

    در خلیجفارس چه خبر است؟
    برای اینکه اندکی به کشور خودمان نزدیک شویم اجازه دهید نسبت قیمت بنزین و درآمد سرانه کشورمان را با چند کشور حوزه خلیج فارس مقایسه کنیم. کویت درآمد سرانهاش بیش از 44 هزار دلار است و قیمت بنزین در آن کشور 23 صدم دلار است. یعنی درآمد سرانه یک کویتی حدود 132 میلیون تومان در سال است. حال اگر همان فرمول اجرا شده برای آلمان و آمریکا را در اینجا هم پیاده کنیم خرید یک لیتر بنزین برای یک کویتی مانند این است که یک ایرانی بنزین را لیتری 68 تومان بخرد.قطر درآمد سرانهاش 81 هزار دلار است و قیمت هر لیتر بنزین در آن کشور 27 صدم دلار است. باز هم با اجرای همان فرمول میبینیم که خرید یک لیتر بنزین برای یک قطری با درآمد سرانه سالانه 81 هزار دلاری مانند این است که یک ایرانی با درآمد سرانه سالانه 4500 دلاری، بنزین را لیتری 45 تومان بخرد.عربستان درآمد سرانهاش 22هزار دلار و قیمت هر لیتر بنزین در آن کشور 16 صدم دلار است. باز هم میبینیم که خرید یک لیتر بنزین برای یک سعودی مانند این است که یک ایرانی بنزین را لیتری 98 تومان بخرد.

    به کجا میرویم؟
    در حقیقت اگر قدرت خرید مردم را براساس درآمد سرانه در مقایسه با قیمت هر لیتر بنزین و متوسط مصرف سالیانه هزار لیتر مورد توجه قرار دهیم در این صورت همین بنزین لیتری 700 تومان ایران نه تنها جزء ارزانترین بنزینهای جهان نیست بلکه در رده قیمتی متوسط رو به گران هم جای میگیرد. بر اساس آنچه گفته شد 10 کشوری که بر اساس قدرت خرید مردمش بنزین در آنجا ارزان است عبارتند از: ونزوئلا، قطر، کویت، بحرین، برونئی، عربستان، عمان، آمریکا، لوگزامبورگ، کانادا، استرالیا، نیوزیلند و الجزایر. نکته جالب این است که بسیاری از کشورهای همجوار ما که تولیدکننده نفت اند به همراه کشورهای صنعتی و پیشرفتهای مانند آمریکا و آلمان و کانادا و استرالیا و فرانسه، بنزین را به مراتب ارزانتر از ایران به مردم کشورشان عرضه میکنند. در حقیقت برخلاف ادعای برخی افراد و رسانهها که بر طبل گران کردن بنزین میکوبند، در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته مردم به نسبت درآمد سرانهشان قیمت بسیار کمتری از ایران برای خرید بنزین میدهند.

    چرا مردم ملامت میشوند؟
    در تبلیغات رسانهای همواره مردم به دلیل مصرف بالای بنزین ملامت میشوند و بازیگر سینما و فوتبالیست و فلان چهره رسانهای مدام به مردم پند و اندرز میدهند که از ماشین هایتان استفاده نکنید. راه کاهش مصرف بنزین نه تبلیغات بی محتوا و استفاده از چهرههای پنددهنده برای عدم استفاده از خودروی شخصی که گسترش کمی و کیفی حمل و نقل عمومی است. مسئولیت گسترش حمل و نقل عمومی نیز بر دوش مردم نیست. چرا در حالی که حمل و نقل عمومی مناسب مانند کشورهای پیشرفته وجود ندارد مردم باید قیمت بنزین را مانند فلان کشور پیشرفته پرداخت کنند. چگونه میشود دولتی تصمیم بگیرد که حداقل دستمزد ماهی 609هزار تومان باشد ولی مردم بنزین هزار تومانی و دوهزار تومانی بخرند. در حقیقت دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای کشور، هر گاه ساعتی 10یورو معادل بیش از 40 هزار تومان حداقل دستمزد را رعایت کرد میتواند مدعی باشد که محق است که بنزین را به قیمت جهانی به مردم بفروشد.اگر دولت با تراز منفی درامدی مواجه است. بیشک اصلاح نظام مالیاتی منطقی ترین راه برای مثبت شدن تراز درآمد- هزینه دولت است. این در صورتی است که مجلس که افزایش قیمت بنزین را مصوب میکند افزایش مالیات مشاغل و اصناف را از لایحه بودجه 93 کل کشور خارج میکند. با این وصف باید گفت که راهی که با گران کردن بیشتر بنزین در پیش روی ایران است نه آنچنان که مدافعانش ادعا میکنند، پیوستن به کشورهای صنعتی که از قضا وارد شدن به جدول 10 کشوری است که قیمت بنزین به نسبت درآمد سرانه مردماش بسیار گران است. این ده کشور عبارتند از: زامبیا، موزامبیک، هاییتی، هند، مالدیو، کره شمالی، نیکاراگوئه، پاکستان، یمن و ویتنام

    1. mo.om

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      واقعا ممنون که این مقاله رو اینجا گذاشتین به نظر من سایت پدال باید این مقاله رو تو یه صفحه جدا و در میان مطالب صفحه اصلی سایت جا بده تا همه این موضوع رو بدونن. با تشکر از مطلب خوبتون .

    2. مسعود

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (103 ديدگاه)

      گمرکی رو هم باید محاسبه کنید
      برای یه ماشین وارداتی حداقل سی میلیون تومان میگیرن که ماهی یک میلیون تومان سود پولشه…

    3. HUMMER

      ۲ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (86 ديدگاه)

      کومور گینه بیسائو مجمع الجزایرقمر توگو وینساگنتین ……بازم بگم..بگم

    4. فیروز

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کاش مسئولین فرزانه ما هم از اقا مسلم یاد بگیرند.

  8. خاوری مزراتی

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1102 ديدگاه)

    مسلم جان آفرین به تو… تحلیل خوبی بود اگه خودت نوشتی… نمیدونم رشته دانشگاهیت چیه اما تحلیلت به بحثهای بخش عمومی نزدیک بود. شما درست میگی .. اینکه چه رابطه متوازنی باید بین افزایش قیمت و درآمد سرانه جامعه باشه… بااینحال بنظرم یه چیزو جا انداختی و اون این مورده که ما در ایران چیزی به اسم اقتصاد نداریم . اگربااندکی تسامح اقتصاد را تخصیص بهینه منابع درنظر بگیریم درکجای ایران تنها ذره ای به این تعریف نزدیک شدیم و درچه موردی که حالا تو بحث واقعی سازی حاملهای انرژی بخایم اقتصادی عمل کنیم
    متاسفانه نگاهی اقتصادی و نه مالی به مقوله وجود نداره و باوجود هشدارهای زیاد طیف وسیعی از اقتصاددانان اما نه دولت قبلی و گویا نه این دولت گوشش به کسی بدهکار نیست

    1. مسلم

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (32 ديدگاه)

      سلام
      از لطفت ممنونم ولی این مقاله همون طور که تو ابتدای متنش هست از سایت عصر خودرو برداشته شده
      ولی چون خیلی جالب و دردناک بود عینا اینجا آوردمش که تعداد خواننده هاش بیشتر بشه

      1. احمد.ف

        ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
        سوابق: (447 ديدگاه)

        مسلم جان با اینکه با کلیت مقاله موافقم یک نکته هم هست و آن اینکه اختلاف قیمت سوخت بین کشور ما و کشورهای همسایه سبب قاچاق گسترده سوخت می‌شود که متأسفانه مسئولان این قاچاق را هم جزو مصرف مردم حساب می کنند.
        در اصل بنزین باید یک محدوده قیمتی ثابتی در همه جای دنیا داشته باشد و درآمد سرانه کشورها باشد که ارزانی و گرانی بنزین را مشخص کند. کما اینکه در مقاله کشورهایی که سوخت در آنها گران است کشورهای فقیری هستند. اما در کشور ما با این اوضاع اقتصادی به نظرم گرانی بیش از این در سوخت تنها مردم را تحت فشار می‌گذارد و شرایط گران کردن سوخت مهیا نیست.
        در نهایت می خواستم با تأیید یک قسمت دیگر مقاله بگویم که من که دو واحد ترابری پاس کرده ام هیچ کجا ندیدم که برای طراحی سیستم حمل و نقل و ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی روی «شعار» حساب باز کنند، هر چه بوده سیاست های قیمتی و تسهیلات و … بوده همچنین استاد ما میگفت که وقتی جایگزینی برای خودرو شخصی وجود نداشته باشد هر سیاستی برای کاهش استفاده از خودرو شخصی تنها فشار به مردم است.

        1. مهدی

          ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
          سوابق: (8 ديدگاه)

          ارزون بودن بنزین به این ربط داره که دولت دلار بجای 1000 تومان 3000 تومان می فروشه

        2. مسلم

          ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
          سوابق: (32 ديدگاه)

          سلام
          مسلما یارانه دادن به سوخت تو شرایط عادی یه کشور درست و حسابی کار منطقی نیست و همین طور دادن یارانه به برق و گاز و سبد کالا و یارانه نقدی هم درست نیست چون همش باعث تنبل پروری و ایجاد تورم می شه ولی این بحث وقتی باید بشه که شرایط اشتغال و اقتصاد تو کشور منطقی باشه نه الان که با حقوق مصوب وزارت کار نشه برای یه خانواده 3 یا 4 نفره حتی فقط غذا تامین کرد

  9. امیر

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (332 ديدگاه)

    دوستان ماشین خارجی مدل پایین بخرین ولی ماشین صفر از ایران خودرو و سایپا نخرین ایران فقط تابوت میسازه حیفه پولی که بابت این ماشینا میدن

  10. matin

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    به نظر من دولت برای جلوگیری از قاچاق باید قیمت سوخت رو به اندازه کشور های دیگر کنه و سدش رو بین مردم تقسیم کنه نه اینکه سودش رو بریزه توی جیب بعضی ها

    1. rahgozar

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      این کار باعث ایجاد تورم خیلی شدید میشه. افزایش حامل های انرژی به تنهایی تورم زا هست و دادن پول به مردم هم خود تورم زا. حالا شما حساب کن با ضریب فزاینده ای مه این دوتا عامل دارن، چه تورمی به وجود خواهد آمد.
      به نظر من به جای این کار باید به شرکت های خودرو ساز یه فرصت مثلا 5 ساله بدن و سال به سال درصدی از تعرفه واردات خودرو بکاهند تا هم خودرو ساز ها بتونن کیفیت رو افزایش بدن(در غیر این صورت از گردونه رقابت حذف میشن) و هم مردم بتونن خودرو های کم مصرف تر و ایمن تر را ارزون تر بخرند.
      البته اینهایی که گفتم در شرایطی امکان پذیر است که مسولین به فکر مردم باشن نه جیب بزرگ و بی انتهای خودشون

      1. مسلم

        ۲۹ اسفند ۱۳۹۲
        سوابق: (32 ديدگاه)

        احسنت
        کاملا باهات موافقم

      2. hero

        ۱ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (593 ديدگاه)

        عزیز من همین الان هم دولت داره تعرفه ها رو سال به سال کاهش میده!!!!! خبر نداری!!!!
        ولی در عوض سال به سال هم حجم موتور ماشینای خارجی برای استفاده
        از تعرفه جدید کاهش میده!
        بطور مثال تا ده سال دیگه یه خودروی خارجی باید حتما یک سیلندر و پنج سی سی حجم موتور داشته باشه!!!!! در غیر اینصورت جریمه هم باید بده
        حالا چند سوال بچگانه: مصرف سوخت پراید بیشتره یا یه لکسس 8 سیلندر!!؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! مصرف سوخت سمند بیشتره یا یه ب ام و دوازده سیلندر؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!

    2. یه پسل باهوش

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (1134 ديدگاه)

      اقا تعرفه های خودرو رو صفر کنن

      وارداتم باز بذارن

      بعد بنزینو بکنن لیتری 2 هزار تومن

      بخدا یه وانت نیسان یا یه 405

      به اندازه ی بیس تا هیوندا ای 30 می سوزونه

      خوب ملت ماشین کم مصرف ایمن سوار می شن

      هم بنزین قاچاق نمیشه

      هم کلی خانواده بعد مسافرت سیاه پوش نمیشه

      ینی این خیلی پیچیده اس ؟؟؟

      خیلی سخته ؟؟؟؟

      1. مسی

        ۱ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (269 ديدگاه)

        نخیر سخت نیست … ولی اونهایی که توانایی این کار رو دارن خودشون ذینفع هستند … پس هیچ وقت این کارو نمی کنند … ایرانی در خواب بیند ماشین ارزون …

  11. سعید

    ۵ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام
    من یه تندر اتاق جدید برج 7 گرفتم تا حالا 15000 کیلومتر رفته وهیچ مشکلی
    نداره.
    از تمام کسایی هم که تندر دارن پرسیدم با تندر مشکلی ندارند.
    من خیلی ازش راضیم. هنوز ایران خودرو و سایپا نتونستن کیفیتشو خراب کنن.
    دوستان تندر هم بزودی چینی می شه و فاتحه ش مثل پژو خونده می شه.

  12. سعید

    ۷ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سواری پژو چینی روی بعضی از دوستان اثر تخریبی داشته که محصول واقعا با کیفیت که هنوز خرابش نکردن به نظرشون بد میاد. با محدودیت انتخاب فعلی بهترین انتخاب پارس تندر یا تندر معمولی است اگه می خواهید با هیچ تعمیرگاهی رفیق صمیمی هر روزه نشید

  13. dani

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    ما که از 86 تندر داریم تا حالا خدارو شکر به هیچ کدوم از این قطعه ها نیاز پیدا نکردیم . یه بار مکانیکی نرفته . فقط اینه بغل نیاز داریم باید بخریم یه بار هم شمع هاشو عوض کردیم ولی برای سمند عین تراکتور باید قطعه بخری تندر جدید ها رو نمیدونم ولی سری اول مرگ نداره واقعا

  14. علی

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درسته کاملا هر ماشینی قدیمیش غیر از بنز و …. تو سطح پژو سمند ال نود عالیه من از سال 77 تا الان یه پژو 2000 دارم خیلی ازش راضیم مرگ نداره بنزینی ام که میخوره نوش جونش واقعا

  15. امین

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    یه مقدار برا خرید تندر دو دلم
    میگن زود چپ میکنه و صندلیها داخلش راحتی نداره مثل پژو
    دوستانی که تجربه رانندگی با تندر دارن خوشحال میشم نظرشونو بخونم

  16. سعید

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام آقا امین
    من پارس تندر تحویل 7 دارم . 17000 کیلومتر رفتم. کیفیت قطعات خیلی عالیه.کولر خیلی عالیه . دنده خیلی خوبو نرمه.حقیقت از ظاهرش من خوشم می یاد.ترمز مطمئنی داره.فضای داخلش و صندوق خیلی جاداره.شتاب خیلی خوبی داره.مصرفش خوبه.اطلاعات کامپیوتر ماشین مصرف سوختش خیلی تو نحوه رانندگی کمک می کنه.
    اما اگه گرفتی حتما لاستیک 205 خارجی کن.من هانکوک گرفتم.
    این ماشین اصلا آببندی نداره فقط تا 1000 کیلوتر نباید بیشتر از 130 کیلوتر بری بعدش دیگه هرچی می خوای برو. فقط تو 10000 کیلوتر باید تو نمایندگی با هزینه خودت یه روغن عوض کنی که گارانتی ماشین خراب نشه.
    من شیراز هستم و جاده های رو به جنوب شیراز حقیقت خیلی باریک وبی کیفیت است توی این جاده ها تعادل خوبی داره البته تا سرعت 140 که من معمولا اگه جاش باشه می رم.
    بیشترش اگه کسی رفته بگه دیگه.

  17. خادم حسینی از سنندج

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اطاق ال 90 مسخره ست ولی فنی ش خوبه
    در سرعت بالای 120 من میترسم

  18. احسان

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یه ال 90 مدل 90 دارم. تا حالا این خرجا رو روی دستم گذاشته.
    1- تعویض کامل گیربگس بخاطر پاره شدن گردگیر 5 میلیون
    2- تعویض تسمه تایم و متعلقات 320 هزار
    3- تعویض صفحه کلاچ 600 هزار
    4-امروزهم درست بعد از اینکه 3 روز بود صفحه کلاچش رو عوض کردم سرپلوس چرخ رانندش در اومد که خدا می دونه چقدر می شه
    بازهم به نظر شما ماشین خوبیه؟

    1. شهرام

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با سلام لطفا وقتی سرکار میروید سوییچزاپاس را هم با خود ببرید این کارها فقط توسط یک راننده خانم امکانپذیر هست یا خانم یاپسر مجرد

    2. بابك

      ۳۱ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام
      دوست عزیز کجا تسمه تایم عوض کردی که شد 320 هزار تومان؟ چون من امروز خواستم عوض کنم تو نمایندگی ایران خودرو گفتن میشه 1 میلیون تومان

    3. انزو

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      6سال ال نود دارم وقبلش 405وسمند داشتم ودر این رنج هیچ ماشیتی بهترش نیست یک تصادف شدید که منجر به تعویض اکسل وسر شاسی شد که بازهم در سرعتهای بالاتر 140 هیچ لرزشی ندارد که اگر ماشین دیگری بود مشکل یک سمت کشیدگی ولرزش همیشه همراهتان بود که نشان از کیفیت بالای بدنه وفنی این ماشین دارد.وطبق نظرسازمان استاندارد وکیفیت در این 5سال جز 5ماشین اول تولید داخل ایران میباشدواگر لوازم اینقدر که دوستان میگن بالا باشه مطمعنا ماشینها دیگر بیشتر خواهد بود مخصوصا موتور ای اف 7 بهترین سرعت که رفتم 190 جاده قشم با 40 ت جریمه وتا کورس 150 نه سمند ونه پژو میتونه بهش برسه ودر اخر بگم بااین ماشین کارهم میکنم سرویس مدارس وهنوز بجز تسمه تایم که 300هزار ت در سال 90 پرداخت کردم هیچ خرجی نداشته (تصادف مقصر من نبودم )وتا الان 155 هزار کیلومتر رفته که 90هزارش فقط توی جادها بوده و%100 بازهم ال 90 میگیرم .

  19. احسان

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    1- کاملا مشخصه که یک اشنباه ناشیانه کردین که تندر مدل 90 مشکل گیربکس به هم زده.
    من خودم مدل 89 دارم و هر 5000 کیلومتر خودم گردگیر سر پلوس را یک چک سطحی می کنم ولی در مورد خودرو شما حدس می زنم به جایی گرفته شده و پاره شده و بیشتر یک بی احتیاتی بوده
    2-خوب تسمه تایم هر ماشینی باید در یک کیلومتر خاص تعویض بشه حالا تندر روی 60000 و پراید هم روی 70000 به هر حال باید تعویض بشه
    3-در مورد کلاچ تندر باید خاطر نشان کنم به علتی عجیب وقتی خودرو را از نمایندگی تحویل می گیرید کلاچش بسیار بالا ول می کنه و بد تنظیم شده.کاری که شما باید انجام داد خیلی ساده هست و کلاچ رو به شکلی تنظیم کنید که دقیقا وسط در گیر بشه. حالا عدم رعایت این مورد چی میشه : صفحه کلاچ به سرعت مستهلک میشه و بلبرینگ هم به علت اینکه برای چرخش مداوم طراحی نشده آسیب می بینه و هزینه روی دست شما میذاره. به شخصه تندر هایی را دیدم که در کیلومتر 150000 اقدام به تعویض کیت کلاچ کردن آن هم فقط به خاطر سفت شدن کلاچ نه کاهش عملکرد.

    اما در مورد قابلیت های حرکتی تندر :
    جلوبندی تندر در اروپا به یک چیز معروف هست : بسیار محکم ولی بی خاصیت.
    پس نباید انتظار زیادی از این جلوبندی داشته باشید. این ماشین سر پیچ ها از لحاظ کنترل عقب دقیقا رفتاری مشابه سمند داره و حتی کمی عملکرد بهتری هم داره ولی حسی که به شما منتقل می کنه زیاد جالب نیست که همین حس هست که غیر واقعی تلقین می کنه که خودرو در آستانه واژگون شدن هست در حالی که تا حد واژگونی هنوز فاصله زیادی داره
    کلا مشکل تعادل تندر بیشتر از اینکه در ناحیه عقب باشه در جلو خودرو هست و در سرعت های زیاد و پیچ های تند فرمان پذیری خودش را از دست میده و در حالی که شما فرمان را می چرخونید ولی عملا خودرو خط متمایل به مستقیم را طی می کنه.
    خیلی مسخره است نه ولی علمی بهش میگن under steer
    در مورد سرعت بالا هم باید بگم خوب سقف سرعت مجاز 120 کیلومتر در ساعت هست.
    در این سرعن عملکرد تمام خودرو ها خوب هست پس تندر هم نمی تونه مشکلی داشته باشه بجز اینکه در ین سرعت به علت اگزوز بی کیفیت ایرانی صدا خاصی داخل اتاق می پیچه که عده ای به صدای موتور تعبیرش می کنند که خوب نشان از ضعف سواد علمی هست.
    حالا اگر سرعت را افزایش بدین و از 140 عبور کنید این صدای عجیب در کمال نابآوری کلا محو خواهد شد که نشان از ضعف منبع میانی داره!!
    اما در مورد سرعت :
    تا سرعت 150 عملکرد خوبی داره ولی در 160 فرمان به شدت تیز میشه که فکر می کنم به علت عدم غیر فعال شدن هیدرولیک باشه
    در 170 هم به شدت نیاز با اصلاح مسیر داره
    کلا نباید از این خودرو انتظار سرعت بالای 170 را داشته باشید چون برای این کلاس خودرو غیر منطقی هست همونطو رکه برای سمند و پژو غیر منطقی و خطرناک هست در بلند مدت

    1. مجید

      ۲۵ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من پارس تندر دارم و تمام حرفاتون رو قبول دارم چون کاملا منطبق بر واقعیتهایی است که من حس کردم. نظر بسیار فنی و دقیقی بود.

  20. حمید

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خلاصه ای از یک تجربه:
    ابتدا یک 206SD صفر خریدم ولی بنا به سفارشاتی با یک ال نود صفر تعویض کردم. ال نود فول آپشن من (ایرانخودرو) با 8600 کارکرد، موتور سوزونده علتش روغن خالی کردن مبهم موتور است (اولین سرویس به گفته سازنده در 10000کیلومتر باید انجام شود)! که با بررسیهایی بلاخره 2 دلیل وجود دارد: 1- کمپرس کردن موتور (رینگ پیستونها خوب عمل نکرده) 2- خراب بودن جنس کاسه نمدها. هر دوی این عوامل استفاده از اجناس بی کیفیت داخلی یا چینی میباشد و نشاندهنده کنترل کیفیت ضعیف سازنده است.
    متاسفانه همانطور که طبق روال ایران پیشبینی میشد گارانتی مورد قبول واقع نشد! و2ماهه ازگار درگیر شکایت و شکایت کشی ام.جالبه بدانید یک ال نود دیگه با 5500 کارکرد دقیقا با مشکل مشابه من 20 روز بعد به همون نمایندگی اومده!
    نتیجه:ال نود ماشینی که اگر هم ذاتا دارای طراحی مدرن باشد (حتی اینو من شخصا به دلایل قوی دیگه قبول ندارم) مطمئنا انچکه در ایران در این دوسال اخیر تولید میشود بسیار بیکیفیت و آسیب پذیر است خصوصا سیستم موتور و لوبریکنت.اگر مصمم به خریدش هستید حداقل ایرانخودرویی نخرید ولی مطمئنا خرید یک 206SD ضریب امنیت بالاتری دارد.

  21. MAJID

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من تندرمدل 91 ایران خودرو دارم
    دوسال استفاده کردم هیچ مشکلی نداره و فقط پول روغن و بنزین دادم.کارکردکیلومتر50هزارتا.
    واقعا نمیدونم چرا این ماشین و باسمند و پژو حتی پرشیا مقایسه میکنن!!
    اولا طراحی بدنه و حجم موتور ممکنه تفاوت کنه پس نمیشه دوتاماشین تا از لحاظ پلتفرم و حجم موتور وتعدادسوپاپ باهم یکی نباشن ازلحاظ قدرت و شتاب مقایسه بشن
    طراحی ال90 خیلی از پژو405 و سمندوپرشیا جلوتره.ال90 2005 ولی اونا 1990 یابالاتردقیق نمیدونم.واقعا پژو405 وسمندوپرشیا ازنظرطراحی کاملاشبیه پیکان هستن!بصورت مزخرفی دراز وکشیده ووقتی داخلشون میشینی انگارتوچاه افتادی!رانندگی توشهرکه عذابه باهاشون.ولی ال90 بلندترازاین ماشینهاهست یه حالت نیمه شاسی بلند داره.
    اما دراین دوسال هیچ عیب و ایرادی ازین ماشین ندیدم.حتی تاسرعت180کیلومترهم باکولرشماره4 باهاش رفتم شمابگوکوچکترین صدایی ازموتوریااگزوز شنیده باشم نه.که بادیدن پلیس بایه ترمزتاسرعت145 پایین اومدم ولی جریمه شدم! :) معمولا هم حواست از پدال گازپرت بشه سرعت تا140-150 میره البته توجاده کفی
    اگرپشت این ماشین بشینی وبهش عادت کنی از رانندگی بدون خستگی لذت میبری.
    گیربکس فوق العاده نرم دنده مثل هلو کلاج که ازروز اول بهش دست نزدم عالیه فرمون فوق العاده نرم طراحی ارگونومی صندلی راننده طوری که بهترین تسلط به جاده رو داری.کسی که راننده باشه انقدراحساس راحتی داره که انگار10سال با این ماشین رانندگی کرده.
    کسی پشت تویوتا یاریس نشسته باشه دقیقا شباهتش با ال90 رو درهنگام رانندگی حس میکنه.دقیقا ازلحاظ تسلط به جاده مثل هم هستن.
    ولی هرماشینی عیبی داره ال90 هم ازین قاعده مستثنی نیست.به قول دوستمون اگه میخواهید مدت زیادی با تعمیرگاه قهر باشید ال90 بخرید:)
    مدل جدیدا رو نمیدونم ولی من راضیم.

  22. رامین

    ۵ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام دوستان من 2 سال ال90 دو گانه سوز دارم ازش راصیم مدل 89 تا حالا اذیتم نکرده ولی دوستان راست میگن صدای موتور داخل اطاق زیاده داخل پیچ هم نسبت به پژوه وسمند تعادلش کمتره در ضمن قطعه اصلیش هم به بدبختی گیر میاد من خودم 2 سال دنبال پروانه فن اصلی میگردم متاسفانه گیر نمیاد همش چینیه خلاصه ماشینهای ایرانی همش اینطوریه چون وارد کنندگان کشور ما فکر منافع خودشونند به خاطر اینکه جنسهای درجه 3 چینی رو وارد کشور میکنند به جای درجه 1 خورد ما ملت میدنند با قیمت درجه یک و ارمه ایساکو خوب دودش چشم ما مصرف کنندگان بیچاره میره سودش تو جیب اونا

  23. محمد

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام – من یه ال90 مدل 91 دارم و باهاش نصف ایرانو دور زدم (تا الان 75000 کیلومتر رفته) ماشین خوبیه ولی نه برای اونایی که می خوان ویراژ بدن چون سرعت نهاییش از بقیه ماشینا کمتره- تا الان فقط استیپ موتورش یه بار خراب شده- تسمه تایم هم براش عوض کردم (قیمت تسمه اصلی آلمانی در 20اسفند 80000). نقطه ظعفش اینه که صدای موتورش با کولر خیلی زیاده ولی به نسبت ماشین های دیگه عایق کاری داخلیش خیلی خوبه و صدا کم داخل کابین می پیچه (اینو دوستم که خودش سمند داره بهم گفت). در آخر باید بگم که ماشین در ایران یه چیز شانسیه ممکنه خوب در بیاد ممکنه نه- همین دوستم که سمندش رو با من خردیه(البته با 40000 کارکرد)جز موارد جزئی مشکل دیگه ایی نداشته………… ولی از 206 خیلی بدم میاد…. هم کوچیکه هم جلوی خودم تا حالا 3تا 206 دیدم که چپ شدن…. نمونه آخریش 8خرداد تو اتوبان کرج جلوی خودم 7تا ملق خورد… نفهمیدم چرا

  24. مجتبی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام.
    من هشت نه ماهه که ال نود دارم ، مدل 1390.
    در مورد صدای موتور بایستی بگم وقتی سرعتت کمه صدا بسیار کمتر از سایر خودروهاست ولی در سرعتای بالای صد تا بیشتره.
    ولی در کل اگه بخواید صدای موتور کم بشه لاستیک آب بند دور کاپوت و نمدی زیر کاپوت رو اضافه کنید بسیار در صدا تأثیر داره. و در ضمن به نظر من بسیار از 206 و سمند بهتره ، البته سمند سورن رو نمیدونم چون باهاش نروندم.
    با تشکر

  25. مجتبی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    در ضمن اینم بگم که من با این ماشین ده ساعت مداوم رانندگی کردم و در عین تعجب اصلا خستگی و کوفتگی بدنی نداشتم و همین تست رو قبلا با سمند معمولی هم انجام دادم که با سه چهار ساعت رانندگی مداوم خستگی کاملا مشهود بود.
    این رو در نظر داشته باشید که نرمی و یا بزرگی صندلی ملاک استاندارد بودن نیست بلکه ارگونومیک بودن مهمترین خصوصیت یه صندلی خوبه!!

  26. amin

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    ماشین من هم )l 90 تو سرعت 120 تا 140 صدای زیادی میده ماشین رو پی چندین اگزوز ساز بردم همشون میگن اگزوز سالمه و صدای ریختن توری نمیده حالا ما هم این وسط گیر کردیم؟

    1. abbas

      ۹ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اگر درحال حرکت صدا میده وحالت ثابت با گاز دادن صدا طبیعیه بالانس روکار برای چرخها انجام بده جلوبندی و لاستیکها را چک کن

  27. amir

    ۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    دوستان کسی میدونه قیمت ایربگ ال 90 چنده؟هر دو تاش

  28. abbas

    ۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان من از سال86 ال90دارم فکر کنم اولین ال90 استانمان بودخلاصه تجربیاتموبراتون میگم:درکل از این ماشین راضی هستم هنوز هم اگه بخواهم عوضش کنم در این رنج قیمتی باز هم ال90می گیرم
    -روغن موتور وفیلتر ها را به موقع عوض کنید
    -بعد از حدود80000کیلومتر منتظر خراب شدن و تعویض کویلها باشید که مصرفی هستند
    -تسمه تایم رابه موقع(حدود60000) و بصور ت کیت کامل عوض کنید
    -اگر خیلی رعایت کنیددسته موتورها و لاستیکهای جلوبندی پس از 6سال فرسوده می شوند و باید عوش شوند
    -دیسکهای ترمز هنوز خراب نشده اند
    -اگر از رینگ اسپرت استفاده کنید جلوبندی به تعمیر می افتد(تجربه اش کردم)
    -لاستیک پهن میل فرمان را خراب می کند(تجربه شد)
    -سنسور دور موتور در80000خراب شد
    -پس از 7سال کارکرد(120000کیلومتر)احساس می کنم صدای موتور یکمقدار زیاد شده

  29. رحمتی

    ۱۲ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من دیروز ماشینم ….ال90. بردم نمایندگی خیابان یادگار امام برای تعویض تسمه تایم .امروز تماس گرفتن گفتن قیمت تعوض می شود 1200که 200هزار تومان دستوز 1 میلیون هم لوازم …تسمه تایم.تسمع دینام وچند قطعه دیگه //مدل ماشین 86 و 60هزار تا کار کرده البته رادیاتورم پایه پلاستیک شکسته که کلان رادیات رو عوض می کنن وپایه را درست نمی کنن قیمت رادیات 150 شلانک هیدرولیک هم خرابه با لوازم تعویض کنن می شه 350.. که کلان می شه 1800تا 1900 تعمیر وتعویض من در این چند سال که دارمش ازش رازیم ….

  30. حدیث

    ۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به تازگی ماشسن تندر 90 مدل 93 ایرادی که دارد گاز ماشین بالا ئ پاین می شود ایراد کجاست

    1. محمد سام

      ۲ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      منم همین مشکل رو داشتم اول صبح اینجوری میشد علتش واشر یا اورینگ منیفول داخل موتور خرابه هوا میکشه عوض کنی درست میشه 50 تومن هزینشه.

    2. علیرضا

      ۱ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      استپ موتورتو باز کن با احتیاط تمیزش کن درست میشه فقط
      وقتی بستیش برای بار اول . اول استارت نزن سویچ رو باز کن بعد که چراغهای پشت امپرت خاموش شد ببند و بعد استارت بزن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا