پس از گذشت سه دهه از تولید پیکان و عدم تنوع در شکل ظاهری و فنی آن نیاز مبرم به طراحی و ساخت خودرو جدیدی کاملآ متفاوت از نوع فعلی مد نظر قرار گرفت که مدیریت این شرکت را بر آن داشت در جهت پیشبرد اهداف سازندگی کشور و رقابت با شرکتهای خودروساز خارجی در مرکز تحقیقات ایران خودرو با همکاری مهندسین و متخصصین ایرانی نمونه هائی از خودرو ملی را با نام پیکان جدید طراحی و تولید کند.
در تولید این خودرو مدرنترین سیستم های ایمنی و رفاهی از جمله کمربند ایمنی کلیه صندلی ها، قفل مرکزی، شیشه بالابر برقی ، کولر، رادیو پخش، آئینه های چپ و راست قابل تنظیم از داخل و … پیش بینی و تعبیه گردیده است.
این خودرو به کمک مشاوران خارجی و ایرانی طراحی شده ، موتور آن ۱۷۶۱ (cm3) است و هیچ یک از قطعات فعلی پیکان در آن به کار نرفته و یک خودرو کاملآ جدید، مدرن با ایمنی بالا و مطلوب، اکسل جلو، قابلیت های فراوان و بدنه طراحی شده جدید است.
خودرویی است که با کیفیتی حتی بهتر از پژو ۴۰۵ تولید خواهد شد. با طراحی و تولید سمند ، ایران به صف کشورهای خودروساز جهان می پیوندد و میزان تولید آن از ۵۰۰۰ دستگاه در سال آغاز شده و به تدریج افزایش خواهد یافت، به طوری که در مدت ۵ سال از مرز ۲۰۰ هزار دستگاه در سال خواهد گذشت.
کارایی
مدل موتور : XU7JP/L3
حد اکثر سرعت : ۱۸۵ KM/HR
نسبت تراکم : ۹.۳:۱
تعداد سیلندر : خطی ۴
حجم موتور : 1761cc
سیستم سوخت رسانی : انژکتوری پاششی (MPFI)
حداکثر توان موتور : ۱۰۰ HP در۶۰۰۰ دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور: ۱۵۳ Nm در ۳۰۰۰ دور در دقیقه
قطر سیلندر : 83mm
کورس پیستون : ۸۱.4mm
گیربکس
گیربکس : دنده ای
نسبت دنده ۱ : ۰.۲۸۹۴
نسبت دند ه ۲ : ۰.۵۳۸۴
نسبت دنده ۳ : ۰.۷۸۱۲
نسبت دنده ۴ : ۱.۰۵۱۲
نسبت دنده ۵ : ۱.۳۴۲۸
دنده عقب :۰.۳
کلاچ
نوع کلاچ : تک صفحه ای خشک
قطر خارجی کلاچ : 200mm
قطر داخلی کلاچ : 132mm
دیفرانسیل : دیفرانسیل جلو و دنده خورشیدی
سوخت
ظرفیت مخزن سوخت: ۷۰ لیتر
عدد اکتان : ۹۵ RON
درجه آلودگی : Euro II
مصرف خارج از شهر : براساس استاندارد : ۹.۲ ECE R84
ترکیبی بر اساس استاندارد : ۸.۵ ECE R101
با سرعت ثابت ۹۰ : ۶.8Lit
با سرعت ثابت ۱۲۰ : ۹.2Lit
آلودگی منواکسید کربن با کاتالیست کانورتور : %۰.۵
سیستم فرمان
شعاع چرخش با هیدرولیک ۵.۵ متر
جعبه فرمان هیدرولیک – شانه ای
زاویه چرخش چرخها به سمت داخل/ به سمت خارج : ۶.۰-۵.۰ mm
زاویه چرخش چرخها به سمت داخل : ۵.43mm
سیستم الکتریکی
باطری : ۱۲ V 35 Ah
دینام : 80A
استارت : ۰.۹ KW
نوع باطری : اسید سرب
وزن (kg)
وزن خودرو : ۱۲۰۰ (KG)
وزن روی اکسل جلو : ۷۱۶ (KG)
وزن روی اکسل عقب : ۴۶۸ : (KG)
تعلیق
مستقل از نوع مک فرسون : جلو
مستقل از نوع فنر پیچشی : عقب
ترمز
دو مداره تحت کنترل با بوستر : سیستم ترمز
دیسکی با پره های خنک کننده : ترمز جلو
توپی : ترمز عقب
سیستم ترمز ضد قفل ABS : انتخابی
توع سیستم ضد قفل :۴ کانال با سیستم قدرتی EBD توزیع ترمز الکترونیکی
مدل : MK 20E (Continental Teves) ABS
چرخها
تایر : ۶۵/۱۸۵ 88H R15
چرخهای استاندارد : فولادی 6J15
چرخهای انتخابی : آلومینیومی ۶.5J15
ECU (واحد کنترل الکترونیکی): S2000
ECU (واحد کنترل الکترونیکی): S2000
سیستم خنک کننده : ۷.۴
روغن گیربکس : ۲
روغن سیستم فرمان : ۱
ایمنی
چراغ اخطار توقف فشارسنج
چراغ اخطار پایین بودن فشار روغن موتور
چراغ اخطار تست سیستم
ABS ترمز چراغ اخطار کمربند ایمنی
کمربند ایمنی جمع شونده جلو و عقب
کمربند صندلی وسط عقب با دو نقطه اتکا
چراغ اخطار تمام شدن لنت ترمز
چراغ اخطار باز بودن در
حمید فرجامی قاین
۲۲ شهریور ۱۳۹۰نسبتا خودروی خوبی هست ولی انتظارات بالا رفته که باید مسولین این انتظارات را بر طرف کنند اگه همین سمند با قیمت 10میلیون عرضه میشد اونوقت میگفتم نسبت به قیمت خوبه
حمید از پایتخت طلای سرخ و یاقوت سرخ جهان (زعفران و زرشک)
فرزاد
۲۳ آبان ۱۳۹۰عالیییییییییییییییییییی توپ
سعید
۱۳ اسفند ۱۳۹۳خیلی هم بده
موتور
۲۴ آبان ۱۳۹۰من سمند دارم مدل90 هرهفته 1لیتر روغن میریزم تو موتورش تا گریپاژ نکنه این درسته 12 میلیون پول بدی اسوار بشی
محمد
۸ اسفند ۱۳۹۰باهاش بد روندی عزیزم. با بنز هم بزنی تو دیوار که پانمیشه ازت تشکر کنه. جلوبندی ماشین میاد پائین
امیر
۲۵ فروردین ۱۳۹۱ببخشید آقا محمد
این بابا سمندِ مدل 1390 رو میگه هاااا
دیوار که هیچی اگر بزنی به کوه بازم به چند ماه موتور ماشین به روغن سوزی نمیافته. هر جور با هر شرایطی هر ماشینی رو برونی به چند ماه هفته ای یک لیتر روغن کم نمیکنه؛ مگر همین اتومبیل مورد بحث
Zonda R
۱۲ اسفند ۱۳۹۲گاریه دیگه
موتور
۲۴ آبان ۱۳۹۰اشغال
Ali
۱۴ آذر ۱۳۹۰8 میلیون تؤمان بیش تر نمی ارزه
12021
۸ فروردین ۱۳۹۲ماسمند داریم کی گفته آخرش185 تا میره ما بدون نصب توربو200تا بردیمش که دور موتور همرو8000دور دردقیقه بود.
در طی این6سال مورد خاصی نداشته تنها یک بار تسمه تایمش بریده.
مهران
۲۳ آذر ۱۳۹۰حیف پول که به این سمندا بدی
داوود
۲۹ آذر ۱۳۹۰سمندآشغاله من تازگی 16میلیون دادم به سمندseحلاخیلی خیلی پشیمونم
امیر
۲۶ دی ۱۳۹۰با سلام .من یه سمندEF7دارم باورکنیدبه دفعات رفتم ایران خودروواسه اشکالات دیگه خسته شدم وماشینو همینچوری میرونم تا خودش وایسته.
محمد
۸ اسفند ۱۳۹۰من 6 سال سمند دارم 195000 باهاش روندم تو این مدت فقط یه دست شمع و وایر شمع عوض کردم. برید رانندگی یاد بگیرید.
علیرضا
۸ اسفند ۱۳۹۰چرا سر دعوا داری و می خوای بقیه رو بزنی؟!
تو سمند دارها، فقط تو یکی راننده ای؟
بعدشم سمند 6 سال پیش شما چه ربطی به سمند مدل 90 داره؟
مهدی
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱بابا راننده عمر مفید شمع ها فوقش 30هزار کیلومتره
البته چون بنزینامون بی کیفیت متوجه نشدی
Zonda R
۱۲ اسفند ۱۳۹۲تو شوماخری حتما
سید علیرضا
۱۴ فروردین ۱۳۹۱جناب داوود مهران علی موتور شما ها کارتان چیست اگر کارشناس هستی بیا نظر بده شاید شما با این خودرو پر قدرت با شکوه رانندگی کردی و جناب موتور چرا عیب دیگران می بینیم پس شما نظرتان به درد خودتان می خورد جناب علی امروزه با 8 میلیون تومان گاری دستت نمی دهند باور کنید با پژو های فرانسه برابری می کند وگر نه کشور سوریه ترکیه تاجیکستان این ماشین را خریداری نمی کردندو جناب امیر شما هم که ادعا دارید سمند شما خراب است تو این مدت تصادف نکردی شاید سوراخ باشد شما باید خدارا شکر کنید ماشین تو سمند نه پراید
امیر
۲۵ فروردین ۱۳۹۱آقای سیدعلیرضا
اونی رو که به چندتا کشور از خودمون بخوربخور تر که تا 100 ساله دیگه هم به جایی نمیرسن صادر می کنن، اینی نیست که در داخل می فروشند (ما ایرانی ها همیشه برای مهمون و مردم چیزای خوبمونو رو میکنیم!)
درها رو بستند و ما از دنیای جدید بی خبریم.
الحق و الانصاف به نسبت پولی که میگرن نمی ارزه و هیچ تعهدی ندارن
سید علیرضا
۲۲ شهریور ۱۳۹۲با نظر شما خیلی موافقم و ا باید خودرو هایی که صادر می کنیم خودمان هم از آن استفاده کنیم
رفیق
۱۴ فروردین ۱۳۹۱من مطمئن هستم که هیچ یک از مسئولین خودرو ساز داخلی این نظرات را نمیخوانند واگر میخوانند جرأت پاسخ دادن به آنها را ندارند چون میدانند که در حق مشتریانشان اجحاف نموده اندو امیدوارم که کسانی که با علم وآگاهی به این تولیدات ادامه میدهند مسبب ورشکستگی خودشان باشند
21ali
۱۳ خرداد ۱۳۹۱سمند EF […] چطوره؟
پوریا
۱۷ مرداد ۱۳۹۱سلام جناب ali 21 . به نظر من سمند EF7بهترین ماشین ایران خودرو است . ماشینی پر قدرت 16 سوپاپ cvvt و…. من خودم یه دونه دارم واقعا عالیه
علی
۳۱ مرداد ۱۳۹۱به نظر میرسه موتور ماشین دوستمون روغن ریز داره که البته اگه EF7 باشه مشکلیه که شایعه.
دوست عزیز ماشینتون رو به اولین تعمیرگاه مجاز انتقال بدید. قطعا ماشین شما مشکل داره.
موتور L3 در 1000 کیلومتر اول در حد 0.5 لیتر روغن کم میکنه ولی بعدش این میزان کمتر میشه.
البته باید بگم که همه موتور های داخلی و خارجی روغن کم میکنن که البته این بستگی به نوع روغن موتور هم داره.
حسام
۱ شهریور ۱۳۹۱حیف پول بدی سوارماشین طراحی ایرانی شی
ی405بگیرسگش می ارزه به تمام سمندا یا اگه پول دارید بدیدزانتیاسوارشید.توایران فقط این2تا ماشین توقیمتاشون
Designer
۳۰ شهریور ۱۳۹۱ایران خودرو برای تولید سمند از پلت فرم 405 استفاده کرده و با تغییر در بدنه و اسم و بعضی قطعات به نام سمند کنونی ایجاد کرد و متاسفانه همین بی اصالتی و برداشتن هر قطعه ای از یک ماشینی باعث ایجاد مختلف شده برای مصرف کننده ایرانی که خودروی ایران خودرو رو ترجیچ میده.
متاسفانه هیچ گونه تست تصادف معتبری نداره و برخلاف تصور عامه مردم خیلی در تصادفات نا امن هست مثلا تصادف با پراید :
http://www.vase2.com/accident/accident-ilam/it_87-01-17.htm
که متاسفانه در آسیب سر نشینهای سمند بیشتر از پراید بوده.امیدوارم زنده مونده باشن
ولی مساله اصلی سمند نداشتن طراحی مهندسی اجزا مختلف با هم هست، علتش هم دلایل بالا و بهم خوراندن قطعات مختلف هست.
،مصرف بالا ، انواع موتورهای مختلف ، اصحلاک و روغن ریزی، زوزه گیربکس و عدم همخوانی گیربکس و موتور، سر و صدای اضافی (به خاطر وزن زیاد ماشین در برابر شاسی و بدنه ) به صدا افتادن سریع جلوبندی و کمک ها،اسیب سریعتر جلوبندی نسبت به 405 که از همون سیستم استفاده می کنه ،شتاب پایین ، عکس العمل کند در سربالای ها ،ترمز غیر ایمن (باز نسبت به 405)و….
ولی با توجه به قیمت پایین و خدمات ایران خودرو شاید بعضی ها این ماشین مثلا ساخته شده ایران خودرو رو ترجیح بدن
فقط توجه کنید بعضی چیزها تو انتخاب ماشین خیلی مهم هستند و آن هم امنیت خودروست.
متاسفانه با فشار پلیس ایران خودرو روی سمند ترمز ای بی اس گذاشت ولی این ترمز به خاطز اینکه برای ماشین دیگه ای بود و قرار داده شد روی سمند کارایی خوبی نداره و همینطور ایربگ که فقط برای راننده گذاشتند باز چون برای یک ماشین دیگه با مشخصات ماشین قبلیست باز نمیتونه عملکرد مناسبی بشه و ….
روی ماشین تعصب نداشته باشید
اگه به پول و خرج و مصرف ماشین اهمیت نمی دید به امنیتش اههمیت بدید.
موفق باشید
احسان
۲۸ اسفند ۱۳۹۱سلام
آقا هر کی که میگه سمند ef7 ماشین بدیه یا اصلاً باهاش رانندگی نکرده یا از ماشین سر در نمیاره .
من یکیشو دارم 2 ساله سوارم تا الان به هیچ مشکلی هم بر نخوردم .شتابش عالیه /فرمان پذیریش خوبه / ایمنیش هم خوبه / لطفًا اونهایی که 206 دارن بگن واقعاض این ماشین با این قیمت می ارزه ؟
سیامک
۱۴ مرداد ۱۳۹۲با این صحبتای دوستان میشه گفت که ای ماشینا شانسیه کیفیت و نوع اسمبلش با هم فرق میکنه
amir.t.
۱۶ آبان ۱۳۹۲گور داره که کفن داشته باشه
سالار
۴ اسفند ۱۳۹۲بری پیکان بخری با ارزش تر از سمنده فوقش اینه که میدونی مال کدوم کشوره ولی این سمند معلوم نیست از کجا اومده
امید
۹ اسفند ۱۳۹۲سلام به دوستان عزیز.
اقا من چند روزه دنباله سمندم موندم صفر بخرم یا کار کرده ef7 بگیرم یا معمولی از هر کی که میپرسم یه چیزی میگه بعدشم یه خورده هم تو ماشین وسواس دارم اومدم تو این سایت دیدم دوستان نظریاتشونو به اشتراک میزارن. دوستان خواستم در این رابطه به من کمک کنید .ممنون میشم.
Zonda R
۱۲ اسفند ۱۳۹۲دوست عزیز
تو همین سایت سمند ef7 رو سرچ کن
نظراته دارندگانش هست
Zonda R
۱۲ اسفند ۱۳۹۲ولی مراقب باش اگه بد در بیاد بدجوری اذیتت میکنه
من بهت ال 90 رو پیشنهاد میکنم
که تحت نظارت رنو پارس تولید میشه
و حداقل خودرویه نسبتا روزیه
میلاد
۱۶ بهمن ۱۳۹۶گند به این ماشینای بی کیفیت ایررررانیییی
افتزاح
بد