مشخصات فنی پیکان:
General | اطلاعات عمومی | ||
Manufacturer | ایران خودرو | کارخانه سازنده | |
Model | Paykan 1600 | مدل | |
Powertrain Layout | Otto, Front transversal | وضعیت قرار گیری موتور | |
Base Price | خارج از رده | قیمت پایه | |
Dimensions | ابعاد | ||
Length | ۴۳۴۵ mm | طول | |
Width | ۱۶۲۰ mm | عرض | |
Height | ۱۴۱۹ mm | ارتفاع | |
Engine | موتور | ||
Configuration | ۴, In-line | وضعیت موتور و تعدادسیلندرها | |
Valvetrain | ۸ OHV | وضعیت سوپاپ ها | |
Displacement | ۱۵۹۸ cm3 | حجم موتور | |
Power | ۴۸ kW (DIN) 5200 rpm | قدرت | |
Torque | ۱۱۰ Nm (rpm) 3200 rpm | کشتاور | |
Compression Ratio | ۷.۸ | نسبت تراکم | |
Transmission | گیربکس | ||
Gear Type | ۴ Manual | نوع گیربکس | |
Top Speed | km/h 140 | حداکثر سرعت | |
۰-۱۰۰ | ۱۴.۳ s | شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر | |
EPA City / Highway | ۹.۱/100km | مصرف سوخت در شهر / بزرگراه | |
علیرضا
۲۹ آبان ۱۴۰۱سلام به همه
خواستم جدا از بحث یه واقعیتی رو تعریف کنم
واقعا ترمز پیکان اصلا خوب نیست اتاق همشون هم پوسیده شده
یه پیکان پارسال از لاین سه به سمت لاین سرعت که من باشم منحرف شد کلا به بغل چرخید و زد شاسی جلو کاپوت و کل گلگیر و درب سمت شاگرد ماشینمو داغون کرد حالا ماشینمم بدون رنگ بود
وقتی پیاده شدم دیدم پیکانش که مدل ۸۳ هم بود کل قسمت کاپوتش و جفت گلگیر جلوش دیگه در راستای اتاق ماشینش نبود و ورق شاسی کلا پاره شده بود
من اعتماد کردم و مدارک ماشینشو همون روز تصادف دادم بهش
پارسال سه ماه ماشینم در حال تعمیر بود ۲۰ تومن با فاکتور نمایندگی ایران خودرو از جیب خرج کردم
شاید باور کردنش سخت باشه ولی الان یکساله میگذره و الان حکم جلب به دست باید برم کلانتری سرباز ببرم دستگیرش کنن
بیمه قسطی ارزون داشت که نصف خسارت رو الان بعد یکسال داده
/خواهشی که دارم اینه که واقعا اگر رانندگی بلد نیستید و پول ندارید پشت ماشین نشینید اگر هم مجورید حداقل آروم برید
اصلا فکر نکنید که تصادف کنم فوقش یه برگ بیمه میدم
بیمه هیچ وقت تا سقف تعهداتش خسارت نمیده/
Hossein
۱۹ بهمن ۱۴۰۱من پیکان ندارم ولی اومدم مشخصات پیکانو بخونم ک اینو ک گفتیو خوندم
ماشینت اس ۵۰۰ عه🤡؟
Paykan Driver
۳ بهمن ۱۴۰۱با سلام بە دوستان
یک پیکان ۸۳ انژکتور دوگانە سوز دارم سرسیلندر روا روش انداختم با منیفولد روایی و کیت مکش و ۲ عدد هدرز ۲ سیلندری کە (خودم شخصا ساختم و بجای یک لولە اگزوز ۲ عدد لولە اگزوز دارە کە هر لولە اگزوز دود ۲ سیلندر را بیرون میندازد) و پیستون و شاتون روایی و میل سوپاپ ۱۷۰۰ و وایر و شمع تقویتی و شمع چهار زمانە (مخصوص خودرو های دوگانە سوز) و سوپاپ های روایی با لاستیک سوپاپ پژویی و دریچە گاز روایی و فیلتر بنزین تقویتی و پمپ بنزین تقویتی و سوخت پاش ۴ سوراخە روایی و ecu ریمپ شدە و گیربکس ۷ دندە (۶ دندە جلو با یک دندە عقب) کە خودم سفارشی ساختمش با یک دیفرانسیل تویوتایی کاملا نو…از نظر جلوبندی کمک و دیسک جلو کلا آردی هست و فرمان هم هیدرولیک شدە و ماشین کولر روش هست پمپ هیدرولیک روش هست واترپمپ روایی و استارت تویوتایی…خلاصە ماشین درحد یک ماشین ریسینگ…این آقایی کە میگە پراید بهترە ببینم کدوم ماشین ایرانی جرات درگ باهام دارە؟؟ پارسال رفتم تهران تو اتوبان ساوە با یک جک s5 انداختم جک کم آورد ۲۴۰ نیومد با waze زدم ۲۵۵ تا سرعتم بود….صفر تا صدم ۶ ثانیەس و از نظر لاستیک هم عقب 195/65/r14 هست و جلو 175/65/r13 هست.
بجز ماشینای ایرانی هیچ ماشینی تا حالا نتونستە بگیرتش حتی پارس elx و 206!!!
و اینکە بگم دوستان ماشینم رو باسکول زدم ۱۲۶۷ کیلو بودە
لطفا نگید الکی گفتە این ماشینو خودم جمع کردم بە هرکی بگی میگە غیرممکنە چون این ماشین تو هیچ جای ایران همچین ماشینی پیدا نمیشە
با گازش ۲۲۰ تا میرە ولی دیگە نمیرە با بنزین معمولی ۲۵۰ میرە با بنزین سوپر هم ۲۶۰ میرە
توم برو پراید رو شش دندە کن اینجوری تقویت کن ببینم ۱۰۰ تا بیشتر میرە؟؟!
انشااللە سال بعد پول اومد دستم میکنم توربوشارژ بجای کیت مکش
با تشکر
Arash
۱۶ آذر ۱۴۰۲شما ماشین نساختی.عملا یک بمب متحرک اونم بقول ارتشیها سوپرسونیک ساختی.مرد حسابی،این چهارچوب ساخته شده برای تحمل یک حد سرعت و فشار باد،اون اتاق یخورده درگش کم بشه مثل برگ خشک پاییزی پرتت میکنه هوا..مغز خوب چیزیه.دوست داشتن خوبه،ولی جان مردم به خطر انداختن چیز دیگه.
بعد میگی جز ماشین ایرانی هیچ ماشینی نتونسته بگیرش؟
خودتم پشتش علامت !!! تعجب چسبوندی؟
پیکان مال 100 سال پیش بوده.همین ماشینایی که هنوز میزنیم از پژو و بقیه هم قدیمی شده.آخه این تابوت مرگ چیه که اینجور تعریفش میدی.
امیدوارم این دولتهای یک طرحی چیزی بیارن و اجباری تمام پراید و پیکان تو تمام کشور جمع کنن…
حامد
۱ اسفند ۱۴۰۱والا من میتونم راحت تمام مشکلاتی که اینجا برای پیکان گفته شد رو نقض کنم چون خودم پیکان ۷۵ دارم و هیچکدوم از این مشکلات رو نداره مخصوصا مشکل داغ کردن چون کل راه حلش یه ترموستات ۷۴ درجه و پروانه ۸ پره!
ولی ازش خسته شده بودم میخواستم پژو ۲۰۶ بگیرم که یه اتفاقی افتاد که آگهی رو حذف کردم و پیکان مدل ۷۵ خسته رو یه تعمیر اساسی کردم که تا اخر عمرم باهام بمونه
توی جاده داشتم با حدود ۱۰۰ سرعت نرم میرفتم که یه نامردی بهم فرمون داد و برای اینکه نزنم بهش فرمون دادم ولی خریت کردم موقع فرمون دادن ترمز گرفتم و توی جاده با همون سرعت دو دور، دور خودم چرخیدم، بیاید قبول کنیم بیشتر ماشینای ایرانی توی همچین وضعیتی چند بار توی آسمون پشتک میزنن، ولی پیکان من حتی ذره ای لاستیکش از زمین جدا نشد، به هیچ جایی هم نخورد، حتی خاموشم نشد باحالترش اینکه بردمش مکانیک و جلوبندی ساز چک کردنش فقط ضربه گیر فنر شمشی پاره شده بود اونم احتمالا از ترس بود😂
برعکس پراید که ارابه ی مرگه، پیکان ارابه نجات زندگیه!!
به چشم دیدم که پیکان و پژو شاخ به شاخ خوردن ولی راننده پیکان فقط پاش شکسته و بهتره نگم سر سرنشین پژو چی اومد!
در حال حاظر موتور نو براش گرفتم و میخوام یه رنگی هم بهش بزنم جیگرش حال بیاد بازم باهاش کار دارم حاظرم میلیارد خرجش کنم ولی نگهش میدارم
گیربکس و دیفرانسیلش هم آرژانتینی همون سال ۷۵ هستش تا حالا باز نشده و هیچ مشکلی هم نداره
خب شاید نخواستم نام بنویسم چرا اینو اجباری کردی خب😑
۲۶ اسفند ۱۴۰۱داداش واسه اون راننده پیکان چیزیش نشد چون ۱۰۰ کیلومتر با هم فاصله نداشتن که پیکان به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسه😐 احتمالا پژو ۱۲۰ تا سرعت داشته و دلیل اینکه راننده پژو سَقَط شد فقط و فقط بخاطر وزن پیکانه و بس😑
سروش
۱۳ دی ۱۴۰۲سلام خدمت همه .آقا من یه پیکان دارم.تجربه شخصیم از پیکان اینه که ماشین با دوام وجون داریه. مصرف هم ۱۰۰،۱۰.از لحاظ خرج بکم، ۸سال دیسک صفحه عوض نکردم هیچ مشکلی هم نداره از لحاظ شتاب وکشش. ولی جدیدا حرکت اولیه یه مقدار می لرزوند، باتریشم خدا گواه بعد ۷ سال دیگه عوض کردم .روغن هیچی کم نمی کنه،ولی یه سوپاپش مشکل جزئی پیدا کرده که نیاز به باز شدن ندارد،از نظر شتاب هم با پرایدمعمولیا خیلی میندازم ،ولی مدل بالا هاش (یورو ۴)شتابشون بهتره از پیکان فابریکی۸۲ یا۸۳ .ولی از لحاظ قدرت از هر ماشین ایرانی کشش
بهتر،بخصوص سر بالایی ،واسه داخل گل که نگم ، یبار تو جاده خاکی ،گل بقدری زیاد بود که ماشین های شاسی با زنجیر چرخ وهل میرفتن بالا ولی پیکان من خدا شاهد با دو تا مسافر بدون بدون زنجیر یا حتی هلی از شاسیا مثل مزدا جلو زدیم .البته به رانندگی هم خیلی مربوط میشه.از لحاظ مقایسه با پراید هم کافی بدونید ،که پراید صفر ۹۹تو سال ۱۴۰۲،نهایتا ۲۷۰ تومن قیمتش،در حالی که پیکان صفر(کار نکرده) ۸۳ ،راحت ۲۵۰تومن قیمتشه ،خب اختلاف مدل ولی یکسان بودن قیمت خودش پاسخ به هرچه ابهام .ببخش آقا حامد نظر های خودم نمیدونم چرا بسته بودن ،دیگه در پاسخ به شما مجبور بودم نظر بدم.اردات مند شما .سروش
ابی
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲سلام دوستان .چند وقت پیش پیکان سواری بردم کلاج درست کنه بعدرفتم آوردم که دیفرانسیل بد جوری خارو خوری صدا میده و در صورتی که قبلا هیچ مشکل نداشت بعد فهمیدم روغنی که یک روز قبل عوض کردم از گرون ها که حالا هیچ یک ذره هم نداشت تازه روغن دیفرانسیل را هم دیدم خشک خشک بود و خود تعمیر کار هم یک وانت پکیده خریده بود داشت کامل درست میکرد احتمال داره عوض کرده باشه چون این جور عیب که یک هویی ایجاد نمیشه .لطفا پاسخ بدید .بد جوری ناراحتم و دستم هم خالیه نمی دونم چکار کنم؟
محمد
۲ تیر ۱۴۰۲پیکان انگلیسی
Peyman
۳۱ مرداد ۱۴۰۲با سلام
مکانیک هستم
یه پیکان مدل ۸۲ دارم،پارسال روش کولر نصب کردم
گیربکسشو ۵ سرعته کردم
شیشه ها چهارتا برقی کردم
ریمپ انجام دادم
اتاق کیپ مثل بنز w124
فرمونشم نیمه هیدرولیک شد
۸ ساله دستمه تا الان جوش نیاورده
با هر ماشینه ایرانی پا به پاش میره
با دنده ۵ راحت ۱۹۰ تارو زدم بیشترم میتونم برم
با کل شرکت ایرانخودرو سایپام عوضش نمیکنم
اوناییم که طرفدار ارابه مرگن بشینن سرجاشون لطفا
عرفان
۴ شهریور ۱۴۰۲سلام خسته نباشید دوستان یه سوال داشتم یه پیکان تمیز مدل ۸۱ دیدم میخوام برش دارم و صاحبش بهم گفته که دنده هیلمنی هست میخواستم بدونم این گیربکس همون گیربکس آرژانتینیه یا فرق داره
اصلا این گیربکس هیلمنی اذیت میکنه و پر خرجه یا نه؟
Milad
۱۶ شهریور ۱۴۰۲عزیزان پیکان سوارانم.جهت داغ کردن باید خدمتتون عارض باشم که رادیاتور برنجی باشه و سالم و بدون تنگی کانال و ضد یخ و ترموستات ۷۴ هیچ داغ کردنی در کار نیست .اگرم دیدین باز داغ میکنه بدین سیخ بندازن به رادیاتور مشکل حل میشه اونوقت .
رادیاتور های آلومینیومی درسته یکبار مصرف هستن ولی اونا داغ نمیکنن.جهت اطلاع
مجتبی
۲۷ آذر ۱۴۰۲سلام داداش مثل اینکه پیکان ندیدی تو عمرت من زمین کشاورزی دارم واسه پیکان بکسل بند گذاشتم یه تانکر هزارلیتری آب و هر روز تابستان از دوازده کیلومتر جاده سر بالایی که تراکتور رو هست و هنوز هیچ صاحب پرایدی هم جرات رفتن ازش نداره میبرم سر زمین اگه خواستی دفعه بعد فیلمشم برات میگیرم
بماند
۱۷ بهمن ۱۴۰۲نگاه کنین شما همتون فقط اوستای این هستین که بگین پیکان عالی،پراید مزخرف،ولی از این حرفا هم نیست بنده خودمم پراید داشتم همه جا همراهش رفتم از خاکی گرفته تا سر بالایی های شدید یکمم کم نیاورده حتی با سرنشین زیاد. تازه شما پیکان رو با این همه تقویت و … میرسونید جایی که سرعت بگیره ولی پراید نه،، فابریک به دلیل نوع موتور بروز تر و… سرعتش بیشتر هست و هم قدرتش از پیکان بیشتره . من هم پیکان داشتم اونم سگ جون بود اصلا تو خاکی همراهش ۴۰ تا برو آخ نمیگه ولی اگه همین کارو تکرار کنی باید سر دور روز نکشیده کلی خرج جلو بندی ماشین کنی بعدم اگه مردش هستید با ماشین های روز دنیا این پیکان زپرتی رو مقایسه کنید نه با پراید و پژو اونم ساخت ایران خخخخخ
تازه کورس پیستون پراید هم ۸۳.۶ و قطر سیلندر ۷۱ میلی متر هست.
از لحاظ قدرت میشه گفت که:
پراید:۶۶.۵اسب بخار مدل صبا با یک سری تقویت جزئی میشه تا ۷۵ تا هم رسوند
پراید۱۳۱: ۷۱ اسب بخار کارخانه
پیکان کاربراتور حدود ۵۰ اسب بخار
پیکان انژکتور ۶۳ اسب بخار نهایتش
هی ام در مورد این دو تا زپرتی حرف نزنید که هیچ کدومشون چیز به درد بخوری نیستند و خیلی ساله که از دور خارج شدن
سیامک
۱۰ شهریور ۱۴۰۳گل اطلاعاتی دادی اشتباهه
علی چشمه
۲۸ بهمن ۱۴۰۲پیگان وبا ایلمن پرایدو با نهایت ماتیز مقایسه میکنن سیستم دوتاشون فرق میکنه ای
سب بخارش انژکاور ورادیاتوردف عقب وجلو ۵دنده وچهار دنده ندل ساختش لااقل ۲۵سال فرق داره وپیگان بدن محکمه مونور رینگ بزرگترا ولی پراید رینگش گوچیکه وتیزتر وتوسربالای انژکتور ودنده یکش عالیه وپیگان حماله مماشین نامردی نیست نه تو تصادف ونا تو مرام با صاحبش .اگه بدی هم کردهمقصر نبوده
بماند
۱۲ اسفند ۱۴۰۲درسته پیکان ماشین کاره حمالی زیاد کرده ولی اینکه میگین بدنش محکمه چونکه فابریکش سرعتی نداره که بخواد تو تصادف نابودبشه بعدم تو تیر آهن ۱۸هم با ۱۴۰تا سرعت بزنی تو دیوار کج میشه دیگه توقعی که نمیشه از این ماشینا داشته باشید همشون دوره خودشون خوب بودن ولی الان دیگه نه این چیزی هس نه اون
Papo
۲۷ اسفند ۱۴۰۲سلام
با کمال ادب و احترام اونی که میگی پیکان به درد نمیخوره و پوسیده شده
چهار تار پیر مرد دیدی نشستن پشت فرمون پیکان و با سرعت کم رانندگی کردن فک میکنی همه اونایی که پیکان دارن همینطورین
من خودم پیکان دارم فابریک فابریکه حتی یه دست وایر تقویتی روش ننداختم
تا حجم ۲۰۰۰ هم آماده درگم
شتاب اولیه تو شهری و دور بالا جاده بیرون در خدمتم ☺️❤️
بماند
۲۸ اسفند ۱۴۰۲حاجی به مولا من قبول دارم.
ولی دیگه نمیخواد خیلی خرج این ماشین هابکینم مثلا تقویت و… همین که ازشون مراقبت کنیم بسه. اینا زمان خودشون خوب بودن بعدم بستگی به راننده داره که چطور ماشینشو بار بیاره وگرنه پیکان که ماشین بدی نیست برای قشر متوسط جامعه خیلی خوبه فقط بری براش یک گیربکس اردی ۵ دنده بندازی اوکی میشه و موتورش الکی توی زور نمیره
همیشه هر ماشینی خوبی و بدی خودش را داره (گل بی عیب نیستن) هیچ وسیله ای
بعدم قدرت اصلی پیکان که در دفترچه شرکتی ان خواندم ۴۹کیلو وات بود که میشه ۶۵و خورده ای اسب بخار که به نظرم نسبت به اون زمان (از وقتی که انژکتورشد) و نوع سیستم انژکتوریش خوب است. 😊
پراید صبا انژکتوری اصل آن ۶۱.۵ اسب بخار واقعی کارخانه است
پراید مدل بالا مثل ۱۳۲ و وانت پراید هم ۷۱اسب بخار واقعی دارند
سیستم انژکتور پیکان و پراید و پژو با هم فرق دارند.
محمد
۱۵ خرداد ۱۴۰۳اقا من زمان قدیم بابام هم پیکان مدل ۵۲ داشت هم مدل ۸۳ انژکتور اولا بر اساس قیمت باید نظر بدیم مثلا نمیشه بنز رو با پراید انداخت اخبیم هم پراید ۹۵ دو گانه داره همرو به چشم خودم دیدم پیکان چند تا مزیت داره به پراید اولا ارزون تره بدنه محکم داره دفرانسیل عقبه شیب زنیش خیلی بهتره حتی از پژو بهتر اصتحلاکش خیلی کمتره پراید اخبیم خدا شاهده یه بار با سرعت شاید بیست تا خوردیم به یه ماشین شاسیس شکست هر روز یه جاش خراب میشه عیب اقا کولر نداره الان کولر اومده واسه ماشیت های بدون کولر پنج تومان براش بنداز ظاهر ساده و فرمون سفت هم بنا به قیمت میگم اقا الان یه موتور هندا ۱۲۵ صفر ۷۸ میلیونه همین قیمت پیکان انژکتور سالم گیرت میاد ورنه همه میدونیم مازراتی بهتره خودم چند ماه دیگه میرم سرکار صد در صد پیکان میخرم یه ماشین میخری ۸۰ تومان نه خرج داره نه چیزی تصادف هم کنی جونت حفظ میشه همسایه داریم پژو پارس صفر داره هنوز پیکانشو نفروخته میگه خرجش صفره بنزین هم زیاد میسوزونه اقا دوگانه کن یا اصلا دو لیتر بنزین بیشتر میشه صدی شیش هزار