سام کاویانی: اخیراً در پوسترهای تبلیغاتی شرکت ایرانخودرو، تصویر یک سدان قرمزرنگ توجه آدمی را بیشازپیش به خود معطوف میکند، سدانی به نام دانگ فنگ فنگشن S30.
بهرغم آنکه سواریهای ساخت دانگ فنگ در کشورمان چندان شناخته شده نیستند، ولی فروش بیش از ۱۵ هزار دستگاه از مدل H30 CROSS بهخوبی نشان داد که بازار میانی کشورمان سخت تشنه خودروهای جدید است، بهویژه خودروهایی با قیمت زیر ۵۰ میلیون و مجهز به گیربکس اتوماتیک. البته در این میان، نباید از پشتوانه نام ایرانخودرو در خلق چنین رقمی از فروش، بهراحتی گذشت؛ چه بسی که اگر سازندهای دیگری اقدام به عرضه چنین خودروی گمنامی میکرد تا این حد قادر نبود که در کار خود توفیق یابد. هنوز هم برای بسیاری از مشتریان عمدتاً محافظهکار وطنی، نام این سازنده پرسابقه ایرانی تداعیگر اندکی خاطرجمعی است برای تأمین قطعه، خدمات پس از فروش و نیز فروش راحتتر در بازار دستدوم.
ازآنجاییکه سدان دانگ فنگ S30 از پلتفرمی مشابه با مدل H30 CROSS برخوردار است، در این متن سعی نمودیم که نگاهی گذرا به این مدل داشته باشیم اما پیش از آن مقدمه کوتاهی را خدمتتان عرض میکنیم.
همانطور که خود بهتر میدانید، امروزه دو سدان پژو ۴۰۵ و پارس از نخستین گزینهها جهت خرید برای هر خانواده متوسط ایرانی است. بهرغم تمامی معایب و نواقصی که در این دو خودروی کهنسال وجود دارد، ولی کماکان در بازار محبوب بوده و خودروهایی پرفروش و خوش فروشی هستند؛ و دلیل واضح این امر هم نبود رقیبی قدر در این بازه قیمتی است، رقیبی که لااقل بتواند مشتریان این دو خودرو را به سمت خود جذب نموده و توجیه لازم را بابت تعویض، در اختیارشان بگذارد. از طرفی، این را نیز میدانیم که این دو، از استانداردهای روز دنیا فاصله بسیاری دارند و باید کمکم از مدار تولید خارج شوند ولی ازآنجاییکه حذف بیمقدمهشان ممکن است تبعات سوئی را در بازار بر جای بگذارد، لذا به نظر میرسد که شرکت ایرانخودرو قصد دارد که به نحوی آرام و بیسروصدا نسخههای جدیدتری را جایگزینشان کند. در این میان، شاید بتوان سدان دانگ فنگ فنگشن S30 را از گزینههای مطرح در این زمینه دانست؛ زیرا اساس فنی این خودرو با محصولات قدیمی پژو تقریباً یکسان است؛ و از طرفی، خود شرکت دانگ فنگ نیز فعلاً یکی از بزرگترین سهامداران شرکت پژو- سیتروئن است و ارتباط تنگاتنگی با این مجموعه فرانسوی دارد؛ همین امر نیز میتواند تا اندازهای خیال مصرفکننده ایرانی را از بابت تأمین قطعات یدکی این خودرو راحتتر نماید. بیشک مثلث پژو- دانگ فنگ – ایرانخودرو در آینده صحنه خودروسازی کشورمان بسیار تأثیرگذار خواهد بود و اگر اضلاع این مثلث با خوبی با یکدیگر همکاری نمایند، صنعت خودروسازی کشورمان چند قدمی به سمت پیشرفت و تحول خیز برخواهد داشت.
با ذکر این مقدمه حال به موضوع اصلی این متن یعنی سدان دانگ فنگ S30 میپردازیم.
مدل S30 یک سدان کوچک است که توسط بخش فنگشن (FENGSHEN) شرکت دانگ فنگ به بازار عرضه میشود. فنگشن هم در زبان چینی به معنای “خدای باد” است. نسخه اولیه این خودرو برای نخستین بار، سال ۲۰۰۹ میلادی و در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش درآمد و سه ماه پس از آن نیز راهی نمایشگاههای خودرو شد. این خودرو بر مبنای پلتفرم پژو ۳۰۷ تکوین و توسعه یافته است، پلتفرمی که در نسل اول سیتروئن الیز هم به کار میرود. بدنه دانگ فنگ S30 در سال ۲۰۱۳ میلادی، دستخوش یک فیسلیفت کلی گردید و تمامی بخش جلو، چراغ عقب و سپر عقب آن متحول و در داخل کابین نیز، بهروزرسانیهای اندکی را به خود دید. نسخه فیسلیفت این خودرو، در پانزدهم ماه مارس سال ۲۰۱۳ میلادی به بازار پررقابت چین گام نهاد.
بدنه
با نگاهی گذرا، طراحی بدنه دانگ فنگ S30 را میتوان تا حدی آرام و محافظهکارانه دانست که البته چندان جوانپسند نیست ولی در شاکله خود از وقار و زیبایی درخوری بهره میبرد. در جلو، ما شاهد یک کاپوت برجسته با جلوپنجرهای ظریف و خوشتراش هستیم که در تلفیق با چراغهای جلو طرح پختهای را لااقل در این قسمت برای S30 تدارک دیده است. طرحی که از شباهتهای بسیاری با دیگر همقطار وطنیاش یعنی جیلی امگرند EC7 (نسل قبل) برخوردار است؛ اما در پهلوها، این وضع اندکی متحول شده و ما با طرح سادهتری مواجه ایم که البته یک خط کمری نازک و شکل خاص ستون C رگههای از هیجان را به این بخش تزریق نموده است. نمای عقب این خودرو بسیار شبیه به دیگر خودروهای ساخت آسیای شرقی است و از این لحاظ تا حد زیادی از مدلهای قدیمیتر تویوتا الهام گرفته است. بر روی درب صندوق عقب، یک لبه زیبا تعبیه شده و در طرفین آن نیز دو عدد چراغ نسبتاً بزرگ و پر رنگ را میبینیم که هندسه ظاهریشان از شباهت بسیاری با چراغهای عقب نسل پیشین تویوتا کرولا سود میبرد. فاصله بین چراغها را هم یک زه کرومی بالنسبه ضخیم پر نموده است. در مجموع، طرح دانگ فنگ S30 را میتوان طرحی ساده و عامهپسند و تا حدی جذاب دانست که المانهایی از طرحهای اروپایی و شرقی را یکجا در خود جمع نموده است.
کابین
کابین دانگ فنگ S30، در خوشبینانهترین حالت، به لحاظ کیفیت و طراحی لااقل یک دهه از ساختههای نوین دنیا عقبتر است. آنچه در همان وهله اول توجه آدمی را سخت به خود جلب میکند وفور پلاستیکهای ارزانقیمت کم کیفیت تا متوسط در این کابین است. با آنکه در نسخه جدید و یا همان فیسلیفت این خودرو، کیفیت مواد بهکاررفته در کابین کمی بهتر شده است ولی باز هم در قیاس با نسخههای مطرح جهانی فاصله شایان توجهی دارد.
طراحی داشبورد در سادهترین حالت ممکن صورت پذیرفته و ابزار و ادوات نیز در جای مناسبی در کنسول میانی نصب شدهاند. صندلیها این خودرو از جنس پارچه میباشند که به نظر بنده برای آب و هوای گرم کشورمان گزینه مناسبتری است، زیرا که صندلیهای چرمی در چنین آبوهوای داغ و سوزانی زود فرسوده شده و اتاق خودرو را سریعاً به یک سونای داغ مبدل مینمایند! و حتی در برخی موارد، چند دقیقهای زمان میبرد تا کولر خودرو این جو سوزان را با خنکای آرام بخشی جایگزین نماید.
با توجه با ابعاد مشابه بدنه این خودرو با پژو ۴۰۵ و پارس، حجم فضای داخل اتاق S30 در حد و اندازههای این دو خودروی نامور وطنی است و از این لحاظ میتواند رضایت خاطر خریداران ایرانی را تا حدی تأمین نماید. البته، طراحی جدیدتر این خودرو نسبت به دو خودروی نامبرده، یک صندوق عقب نسبتاً جادار را برای آن فراهم آورده است که خود امتیازی برای آن محسوب میشود.
پیشرانه
این سدان شرقی، با سه پیشرانه متفاوت در بازار چین عرضه میشود. دو تای از آنها با سوخت بنزین و آن دیگری نیز، با سوخت گاز طبیعی فشرده کار میکند. پیشرانههای بنزینی در انواع ۱.۵ و ۱.۶ لیتری عرضه میشوند که به ترتیب از توانی معادل ۱۱۵ و ۱۰۶ اسب بخار برخوردارند و پیشرانه گازی نیز از توانی معادل ۹۱ اسب بخار. در این میان، نسخه ۱.۶ لیتری از شانس بهتری جهت حضور در بازار ایران برخوردار است، زیرا این پیشرانه همان نمونه نامآشنای TU5 است که امروزه در بسیاری از محصولات ایران هم خودرو به کار میرود. البته پیشرانه ۱.۵ لیتری این خودرو نسخه جدیدتری است که توسط خود شرکت دانگ فنگ تکوین و توسعه یافته است. ماکزیمم سرعت نسخه ۱.۵ و ۱.۶ لیتری به ترتیب معادل ۱۸۰ و ۱۸۷ کیلومتر است و نسخه گازی نیز ۱۷۲ کیلومتر بر ساعت. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکسهای ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک عرضه میشود. گیربکس اتوماتیک این خودرو ساخت شرکت معروف AISIN ژاپن است و در دو حالت متفاوت از رانندگی از جمله SPORT (ورزشی) و WINTER (زمستانی) قابل تنظیم است.
ایمنی
اگر از دانگ فنگ S30، انتظار ایمنی همسطح با ساختههای تویوتا، هیوندای و … دارید، باید گفت که این انتظار چندان موجه نیست؛ زیرا که از بابت این مقوله، دانگ فنگ S30 به خودروهای نیمه دهه ۹۰ میلادی شبیهتر است تا با نمونههای امروزی. با این وجود، این خودرو نسبت به خودروهای ساخت داخل وضعیت نسبتاً بهتری دارد.
بسته به تیپ رفاهی مورد سفارش، این خودرو از یک تا چهار کیسه هوا ایمنی بهره میبرد و تجهیزاتی مثل سامانههای ABS و EBD و نیز میلههای ایمنی درون دربها در آن قابل مشاهده است. البته در این میان، هیچ دادهای از نتایج ایمنی این خودرو در آزمونهای تصادف در دسترس نمیباشد.
داوری نهایی
بیشک دانگ فنگ S30 خودروی چندان مطلوبی و ایده آلی از دیدگاه بیشتر صاحبنظران و خریداران ایرانی نبوده و بهنوعی میتوان گفت که گزینهای از روی ناچاری است. ولی درعینحال، باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که شرایط فعلی شرکت ایرانخودرو و زیرساختهای تکنولوژیک آن، امکان تولید خودرویی را که هم ارزان باشد و هم مدرن به سهولت فراهم نمیکند، زیرا هزینههای ناشی از بهرهوری پایین، نیروهای کاری سربار و غیر مولد و انواع مالیاتهای ریزودرشت چنان بر سر یک خودرو بار میشود که تولید هر خودروی بهروزی را تا حد بسیاری گران تمام میکند؛ و بیشک یک خودروی گرانقیمت هم برای طبقات متوسط و میانی جامعه ما گزینه جذاب و مطلوبی نیست. اگر دانگ فنگ S30 با بهایی نزدیک به پژو ۴۰۵ و پارس به بازار عرضه شود میتوان آینده خوبی را برای آن پیشبینی نمود، زیرا همانطور که در ابتدای این متن هم گفته شد بازار ایران سخت تشنه خودروهای جدید و مجهز است و در این میان مثلث پژو – دانگ فنگ – ایرانخودرو میتواند تحول مهمی را در این عرصه ایجاد کند.
مشخصات فنی (نسخه ۱.۶ لیتری بنزینی)
حجم موتور: ۱۵۸۷ سیسی
توان: ۱۰۶ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۴۲ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر سرعت: ۱۸۷ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۹ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون
سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی دوبازویی
نوع کالیپر ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
نوع کالیپر ترمز عقب: دیسکی جامد
نوع سیستم فرمان: EPS – HPS (بسته به نوع تیپ و پیشرانه)
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۲۰/۱۷۴۰/۱۴۶۵ میلیمتر
فاصله بین محور: ۲۶۱۰ میلیمتر
وزن خالص: ۱۲۱۵ کیلوگرم
فاصله کف خودرو از سطح زمین: ۱۳۰ میلیمتر
شعاع گردش خودرو: ۵.۲۶ متر
گنجایش صندوق بار: ۴۸۷ لیتر
حجم مخزن بنزین: ۵۱ لیتر
حجم مخزن گاز طبیعی فشرده: ۸۰ لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۱۹۵/۶۰ R 15
ایمنی
4 عدد کیسه هوا (نسخه اتوماتیک)
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
کمربندهای ایمنی پیش کشاننده
قطع مدار مخزن سوخت در هنگام تصادف
میلههای ضربهگیر داخل دربها
قفل ایمنی کودک
و…
تجهیزات رفاهی (مدل فول در بازار چین)
سانروف برقی
دوربین دید عقب
صفحه نمایش لمسی تمام رنگی به سایز ۷ اینچ
آینههای جانبی برقی و گرم شونده
کروز کنترل
شیشه عقب بخار زدا
آینه داخلی الکتروکرومیک
فرمان با پوشش چرمی
سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک
شیشههای پنجره با قابلیت ضد گرما (HEAT PROOF)
فرمان چندکاره
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + رادیو و درگاه USB + AUX و اتصالات بلوتوث و SD SLOT
6 عدد بلندگو (SPEAKER)
سیستم هدایت GPS
سنسور پارک عقب
سامانه دزدگیر هوشمند
چراغهای مه شکن جلو
رینگهای آلومینیمی
و…
قیمت
در چین: ۶۷,۸۰۰ الی ۷۹,۸۰۰ یوآن (نسخه ۱.۶ لیتری بنزینی)
در ایران: سری اول با دو ایربگ ۱۴۰ میلیون تومان (آذر ۱۳۹۷)
منابع:
CHINAAUTOWEB.COM
CARNEWSCHINA.COM
WIKIPEDIA.ORG
و…
میلاد
۲۴ شهریور ۱۳۹۵لیاقت ما بیشتر از این نبود؟
سامان اذری
۲۴ شهریور ۱۳۹۵خود کرده را تدبیر نیست
نمای عقبیش رو
حال ادم به هم میخوره انگار چرخهای فرغون رو روش انداختند
واسه این که نرم بشه و تو دست انداز ها ماشین از هم نپاشه ارتفاعش رو بردند بالا
حالا فرض کنید با سرعت 100 جاده یا خیابون یکم پیچ داشته باشه
سرنشین ها با صورت میچسبند به شیشه :(
سعید
۲۵ شهریور ۱۳۹۵الکی مثلا فولکس واگن جتا 2011 ست.
Ali.usa
۲۴ شهریور ۱۳۹۵در حد خودش خوبه
مهرداد
۲۵ شهریور ۱۳۹۵حد خودش دقیقا یعنی چی که الان باهاش مقایسه کردی؟این ماشین اگر بیاد ایران قراره تا دهه ها بچه های من و شما سوار بشوند.لطفا صحبت هایمان را با وجدانمان قضاوت کنیم
uss zumwalt DDG-1000
۲۵ شهریور ۱۳۹۵79800 یوان میشه 36708000 تومن
hamid_hk
۲۵ شهریور ۱۳۹۵نه نیست. ماهایی که فقط ادعا داریم و با تاریخ خودمون رو مشغول کردیم. غافل از اینکه لیاقت آدما به الانشونه وگرنه ماها هیچ برتری نسبت به چینی ها نداریم هیچ، ***
سعید
۲۵ شهریور ۱۳۹۵حرفت میلاد رو باید آب طلا بگیرن بزنن سر در تخت جمشید
با پول این ماشین تو منطقه آزاد کیا ریو 2016 صفر میشه گرفت اونوقت برا ما مثلت ایران خودرو، دانگ فانگ، پژو تشکیل میدن.
ما چیمون از عرب ها کمتره؟؟؟؟؟؟ که اونا بهترین برند ها تو دست و پاشون ریخته که نمی دونن کدوم رو سوار شن ولی ما موش آزمایشگاهی چین باید باشیم.
uss zumwalt DDG-1000
۲۵ شهریور ۱۳۹۵امارات بهترین ماشین ها قابل رویت
نوید جهرمی
۲۵ شهریور ۱۳۹۵…
رفیقم امارات زندگی میکنه. مرغ یکم گرون شده بود هیچ کس نخرید دوباره برگشت حالت اولش. این پولا برای اونا پولی نیست اما نزاشتن چیزی گرون بشه.
اینجا هم مرغ گرون شد صفهای مردم برای خرید رو حتی توی شبکه های خارجی نشون دادن. دعوا شد و روی هم چاقو کشیدن.
اینقدر فک نکنیم تافته ی جدا بافته ایم. از ماست که برماست.
متاسفانه تروخشک هم با هم میسوزن.
مجید
۲۵ شهریور ۱۳۹۵اینجا ایرانه برادر!!نه بلاد کفر یا بلاد همسایه غرب زده!!!!!!!!!
سید محمدرضا میرحسینی
۱۳ دی ۱۳۹۵بسیار ماشین خوبیه. من دنده ای اون را در پارکینگ ایران خودرو تست کردم. سهامدار یک شرکت قطعه سازی هستم. همه چیزش به نظر خوب بود. البته اون که فعلا برای مدیران کارخانه و تست نمره ملی شده، دنده ای هست. موتورش خیلی خوبه. گیربکس هم مثل کرولا خوبه. قبلا هم byd را تست کرده بدم. اگر اسمش چینی نبود فکر میکردیم ژاپنیه. باید باور کنیم که چین خودروساز شده و بهتر از کره هم خواهد شد. مقایسه ساده نشون میده در مدت 10 سال زمانی را طی کردند که کره جنوبی حدود 30 سال طولش داد. علتش هم جمعیت چین که هرنوع سرمایه گذاری را توجیه میکند. به نظرم اگر تجربه داشتید خیلی سواری این ماشین شبیه رنو21 دهه 90 میلادی (همان تاکسی ها) . احساس امنیت توش مشهوده. موتور و گیربکش از بهترین پژوهای پارس ما خیلی بهتره. صندلیها واقعا خوبند و کابین مطلقا در جاده زبر (پر از کله قندی کوچک)محوطه تست انداختم، صدای ناجور ندارد. به نظرم توی رنج 45 با دنده اتومات در ایران رقیب نخواهد داشت. قطعات موتورش هم با پژو مشترکه ولی گیربکس بعید میدونم نیاز به یدکی داشته باشد!!
reza
۲۴ شهریور ۱۳۹۵هرچی باشه از این پرشیا و پژو 405 که امروزه با کیفیت بی نظیر از لحاظ آشغال بودن تولید میشن بهتره.
ولی به این حسرت می خورم که چه قدر مردم بد بخت شدن که بخوان واسه یه ماشین اشغال چینی هم لح لح بزنن.
uss zumwalt DDG-1000
۲۵ شهریور ۱۳۹۵قیمتش خوبه
امیر
۲۴ شهریور ۱۳۹۵tu 5 ؟؟؟
جالبیش اینه حتی این ها واردم بشن با این کیفیت افتضاح کماکان تولید ۴۰۵ متوقف نمیشه !!
فرق انواع سمند ۳۰ میلیونی با ۴۰۵ چیه که کماکان با پونصد هزار تومن اختلاف تولید میشن ؟؟؟
ای کاش تمام این خودرو ها با یک فیس لیفت یا در یه بدنه جدید در دو مدل عرضه می شد !! چون عملا رقابتی توذاین رنج وجود نداره
sunmartin
۲۴ شهریور ۱۳۹۵یک 405 و یا مشتقات در لباسی جدید با انجین نابود نشدنی و متوقف نشدنی تی .یو. فایو یا همان ec5 معروف
روسای خودروسازی در ایران مشترکان به یک فرمول قدیمی دست یافته اند که در این فرمول گفته شده: ۴۰۵ و یا 206 و قوای محرکه آنها نه متوقف و نه می ایستند بلکه از داخل سمند به 405 و از 405 به پارس و پارس سال و پارسال و امسال و نیز دانگ فنگ نقل مکان میفرمایند
امیر
۲۴ شهریور ۱۳۹۵از tu5 که خودمون تولید می کنیم بگذریم حداقل اینا رو میشه با صد در صد داخلی سازی تولید کرد که !!!
اینی که من نمی فهمم چرا اینا مونتاژ میشه !!!
احمد باقری
۲۴ شهریور ۱۳۹۵تا بود، همین بود.
Ali
۲۴ شهریور ۱۳۹۵نگاه گذراتون 200 خط بود
شانس اوردیم نقد و برسی کامل ننوشتین
mohammad fm480
۲۴ شهریور ۱۳۹۵ماشین خوبیه بنظرم . هرچی باشه از پارس و سمند که بهتره.طراحی عقبشم قشنگه بنظرم
کمیل
۲۵ شهریور ۱۳۹۵خودرو ساز وطنی تو تولید خودروهای مکعب مستطیل ید طولایی داره و کلا تولید ماشین حجیم و مدرن انگار خار داره! :-| این همه ماشین اروپایی کم هزینه و خوش قیمت، گیر دادن به چهارتا آشغال چینی چون سودش بیشتره…
حمیدرضا
۲۵ شهریور ۱۳۹۵چقدر جالب من این ماشینو چند روز پیش تو محله آذری با پلاک آزمایش فنی دیدم به رنگ سفید رنگ محبوب ایرانی ها کاپوت جلوش خیلی کشیده بود و بیشتر از 405 به سمت زمین تمایل داشت منظورم زاویه هست و پشتش هم کمی بلند نسبت به جلو طراحی شده بود ولی اگر با قیمت زیر سی میلیون میتونستن تولید بکنن به نظر من به شخصه از 405 و پرشیا به روز تر هست حداقل وقتی حرکت میکرد اون صدای ضایع موتور 1.8 لیتری رو نمی داد
پ.ن: من فکر نمی کردم واقعا بخاد وارد بشه ولی الان مطمئن شدم که غرق در اشتباهاتم بودم
حسین
۲۵ شهریور ۱۳۹۵آخه این چه ماشینیه….
فکر می کنم ظاهر پارس از این ماشین خیلی متناسب تر و استانداردتر به نظر میرسه…
عقب ماشین تو طراحی خیلی نقص داره…
یه ماشین چینی با این ظاهر ناقصش اون هم با موتور tu5
uss zumwalt DDG-1000
۲۵ شهریور ۱۳۹۵پارس هم اشغال
mohammad fm480
۲۵ شهریور ۱۳۹۵اخه پارس کجاش قشنگتره؟؟
من نمیدونم واقعا این که دانگ فنگه ولی اگه پیش بعضیا بنز اس 600 هم بیاری میگن پارس قشنگتره
Matin
۲۵ شهریور ۱۳۹۵آقا tu5 کشش ماشین سدان رو نداره چه برسه به اتومات!!!! زمانی که ایرانی ها با موتور tu5 بودن بیشتر از زمانیه که با بچه هاشون بودن ?کی از دست این خلاص می شیم؟؟؟
محمد رضا
۲۵ شهریور ۱۳۹۵من خیلی علاقه دارم بدونم واقعا روی چه پلتفورمی از پژو هست ولی فکر نکنم 307 باشه
omid
۲۵ شهریور ۱۳۹۵نمیدونم چرا حس میکنم این پاش برسه به ایران 30 سال هی چراغاش عوض میشه با موتورش که هی 1.6 میشه و 1.8
شما هم همچین حسی دارین؟!!!؟
محسن
۲۶ شهریور ۱۳۹۵افسوس و صد افسوس …
ahmad
۲۶ شهریور ۱۳۹۵عجب دنگ و فنگی خواهیم داشت با دانگ فانگ!
به حول و قوه الهی شرکت توانمند ایران خودرو پس از 70 سال مونتاژ خودرو های انگلیسی و بعد از 40 سال مونتاژ خودرو های فرانسوی، رو به مونتاز خودرو های چینی آورده!
این چرخه پسرفت و حقارت و نزول مستمر”برند ملی ایران خودرو” را به ملت قهرمان ایران تبریک عرض میکنم!
با عزمی راسخ دارن شروع میکنن به سر هم بندی لگن های چینی و تبدیل شدن به عمله اونها!
یعنی من دروازه اون پیشرفت و تحولی رو گل بگیرم که بخواد با مثلث دانگ فانگ حاصل بشه!
من علیم
۲۶ شهریور ۱۳۹۵بازم به سایپا که ماشین چینیاش موتور پراید نیست
اینا هنوز نیوردن میخان موتورای خودشون را بچپونن زیر کاپوتش
نکنید بابا به خدا همچین
پرهام
۲۶ شهریور ۱۳۹۵اصلا قشنگ نیست ولی قابل تحمله !!!! نمیدونم واقعا ولی شاید بهتر از برادرهای ایرانیش باشه !!!!!!! ایران خودرو هم در اصل یه 405 داره با یه 206 و بقیه ماشینا توهمی از خودروی متفاوتن ولی در اصل همونان و زمانی که خلاقیت خودشون ته میکشه از چینی ها برای ارا ئه توهمی جدید از پژو کمک میگیرن چون عدل رفتن سراغ ماشینی که tu5 روشه !!!!!! باور کنید اینا حتی ماشین چینی رو هم با کیفیت پایینتر از چین مونتاژ میکنن . متاسفانه باز هم سوء استفاده از تشنگی !!! کمبود و ضعف ملت برای داشتن یه ماشین جدید .
علیرضا
۲۶ شهریور ۱۳۹۵قیمت نسخه اتماتیکش با احتساب یوان ۵۵۰ تومان تو کشور چین میشه ۴۴۶۰۰۰۰۰ من به شخصه با این مشخصات که اشاره کرده ترجیح میدم ماشین دیگه انتخاب کنم. ساندرو یا دنا یا ال ۹۰ یا برلیانس . هرچی بغیر این
نیما
۲ آذر ۱۳۹۵دوستان سالانه هزاران نفر در اثر تصادفات رانندگی فوت میکنند هر ماشینی که حتی یک درصد هم ایمن تر از 405 و پارس باشه بهتره چون حتی این یک درصد هم میتونه جان انسان های زیادی رو نجات بده در ضمن به جای این که 405 رو یک دهه بیشتر سوار شیم بهتره که این ماشینو 20سال سوار شیم
به نظر من ما مردم ایران نباید تا حداقل صد سال انتظار داشته باشیم که مثل اروپایی ها زندگی کنیم
محمد اصفهانی نژاد
۴ آذر ۱۳۹۵تا مادامی که صنعت خودروسازی ما به معنای واقعی خصوصی سازی نشه و از دست دولت بیرون نیاد همین آش و همین کاسه است..در واقع خودروسازی یا مونتآژسازی ما تا وقتی افکار سودجویی و منفعت طلبی برش حاکم باشه صد سال دیگه صنعت خودرو ما پیشرفت نمیکنه که نمیکنه..
ابوالفضل
۸ آذر ۱۳۹۵شکل ظاهری خوبی که نداره
موتورشم tu5هست
پارسای تیو 5 کولر خاموش تو خیلی از سربالایی ها کم میارند ولی این اس سی 250کیلو گرم از پارس سنگین تر است
حتماً تو همه ی سربالایی ها کم میاره
m.mohamadi
۵ فروردین ۱۳۹۶این ماشین .حدااقل ازخودروهای دیگه ی ایران خودربهترهست واگه کسی قرارباشه پژو و….بخره اینابهترهستن (درهمین حدود قیمت)
ظاهراین خودربهترازبقیه ی خودروهای ایران خودروهست(درهمین حدودقیمت)
اگه کسی پول بیشتری داره پس چه خوب که بره سراغ برندهای بهتر
باتوجه به صحبت های بقیه بله ازماست که برماست ولی وقتی ماملت ایران باهم یکپارچه نیستیم تاصدامون روبه خودروسازان برسونیم که خودروی بهتری عرضه کنن ما بایدچیکارکنیم!!
ازسال 2025 خودروهای برقی روکارمیان وماشین های بنزینی کم کم کنارمیرن
مینا
۲۶ خرداد ۱۳۹۶شتاب این خودرو چطوره صفر تا صدش اطلاعاتی نداده…..
Omiid
۱۶ آذر ۱۳۹۷من h30cross دارم راضیم ولی اینو نمیدونم باین قیمت بالاش
اكبر
۱۶ آذر ۱۳۹۷شرم بر تو ای ایران خودرو ناکارآمد و نابودکننده سرمایه و پول مردم ایران!!!
شهروز
۱۶ آذر ۱۳۹۷از تجهیزاتش میشه به شیشه عقب بخار زدا اشاره کرد ?
چقدر بدبخت شدیم آخه؟
رامتین
۱۶ آذر ۱۳۹۷به غایت بیخوده.
One
۱۶ آذر ۱۳۹۷تازه این رنگش خیلی عکساش بهتره رنگ سفیدش حال به همزنه
هادی
۲۰ آذر ۱۳۹۷همه فقط بلدیم حرف بزنیم
کار هیچی ….
حقمونه
یه روز ماشین امریکایی مونتاژ میکردیم بعدش شد ژاپنی و فرانسوی و کره ای و حالا چینی
راستی هندی هاش تو صف هستن