همه ما می دانیم که صنعت خودروسازی در ایران دچار آشفتگی شده، تحریم های اقتصادی، کمبود قطعات، برنامه ریزی نادرست، ضرر دهی کلان، سوء استفاده سودجویان… این ها فقط چند تا از ده ها دلیلی می باشد که کمر صنعت خودرویی را شکسته و باعث شده تا خودروسازها قیمت محصولات خود را بالا ببرند. یکی از این محصولات ۲۰۶ هستش که قیمتش نسبت به پارسال دو برابر شده که همین افزایش قیمت باعث دو دل شدن مشتریان این خودرو شده. از طرفی هجوم خودروهای چینی که بسیار پر زرق و برق هستند، بیشتر مردم را دچار شک و تردید کرده که آیا یک ماشین چینی بخرند یا نه. یکی از این ماشینای چینی، چری A13 یا فالوین۲ است که در ایران توسط مدیران خودرو و با نام mvm 315 ساخته می شود و توانایی رقابت با دویست و شیشی را دارد که جزء پرطرفدار ترین ماشین های ایران هست. حال اگر شما جزء افراد دو دل هستید به شما پیشنهاد می کنم قبل از تصمیم گیری این مقاله را با دقت بخوانید و اگر هم دو دل نیستید باز هم مقاله را بخوانید. ضرری که ندارد!
طراحی بیرونی
ابتدا از ۲۰۶ شروع می کنیم. از سال ۲۰۰۱ که این ماشین در ایران شروع به تولید شدن کرد هیچ کس نگفته که ۲۰۶ ماشین زشتی است. با اینکه ۲۰۶ پانزده سال پیش طراحی شده ولی هیچ وقت رنگ کهنگی و پیر شدن را به خود نگرفته در حالی که تمام ماشینای دهه نودی و هم سن و سال او تا الان خسته کننده و حال بهم زن شده اند.
به نظر من چنین ماشینی که بتواند چهره خود را ۱۵ سال روی مد نگه دارد باید واقعا زیبا باشد. اما رقیب ۲۰۶ یعنی mvm برعکس بیشتر ماشین های هم وطنش، حال بهم زن و زمخت و کسل کننده نیست و در واقع آن هم ماشین زیباییست. البته خیلی ها معتقدند، علت زیبایی ام وی ام این است که جلوی این ماشین شباهت به جلوی ۲۰۶ دارد! که این حرف مربوط به جلوی ماشین میباشد اما زیبایی این ماشین در نیم رخش است نه در جلو. استفاده از خطوط بلند بر روی بدنه و استفاده از رینگ های اسپرت و کم بودن عرض شیشه ها از دلایل زیبایی نیم رخ این ماشین هستند.
در کل انتخاب بین این دو ماشین به عنوان ماشین زیباتر کار سختی است و نیاز به کلی فکر دارد و من حوصله ندارم که درباره این موضوع فکر کنم و می سپرمش بدست خودتون. اما مطمئن باشید که بعد از خرید هر کدام از انها هیچ کس بهتون نمی گوید بدسلیقه.
طراحی داخلی
شما در کابین ۲۰۶ یک طراحی اروپایی دهه نودی می بینید و در کابین mvm یک طراحی چینی پر زرق و برق. طراحی mvm در نگاه اول ممکن است دلربا و فریبنده باشد ولی بعد از مدتی خسته کننده میشود همچنین کیفیت پایین مواد به کار رفته در داشبورد به مشکل خسته کننده شدن دامن زده در حالی که در ۲۰۶ عکس این قضیه هست و میدانیم که تمام افرادی که ۲۰۶ دارند هیچ وقت مشکل خسته کننده شدن نداشتند. پس، برنده طراحی داخلی : ۲۰۶
پیشرانه
حجم موتور پژو ۱۵۸۷ سی سی است که از موتور ۱۴۹۷ سی سی mvm چیزی حدود ۱۰۰ سی سی بزرگتره. پس به ما اینو می فهماند که ۲۰۶ بیشتر از mvm تشنهٔ بنزین است. اما قدرت هر دو ماشین یکیه و موتور هاشون نیرویی معادل ۱۱۰ اسب بخار را در دور موتور ۵۸۰۰ به چرخ های جلو وارد میکنند. اما تفاوت اصلی اینه که پژو ۲۲۰ کیلو از mvm سبک تره که واقعاً اختلاف زیادی هستش که میتونه کلی در رانندگی تاثیر بگذاره.
حداکثر گشتاور ۲۰۶ و mvm , جفتشون ۱۴۰ نیوتون بر متر می باشد اما ۲۰۶ در دور موتور ۴۰۰۰ به این مقدار میرسد ولی mvm در دور موتور ۴۵۰۰ . یعنی ۲۰۶ زودتر به حداکثر گشتاور میرسد. پس ۲۰۶ بخاطر گشتاور بهتر و وزن کمتر، شتاب بیشتری نسبت به mvm دارد در نتیجه برنده پیشرانه : ۲۰۶
امکانات
ماشین های چینی را می توان در یک جمله خلاصه کرد «گول زننده». البته بعضی هاشون مثل همین mvm 315 یا جیلی و گریت وال در کل ماشین های خوبیاند اما بقیشون ساخته شده اند تا گول بزنند. چینی ها خوب یاد گرفتند که چشم مشتریان خود را با استفاده از امکانات نسبتاً زیاد و لوازم های مختلف و آپشن های گوناگون، کور کنند. پس میتوان حدس زد که برنده امکانات این مقاله چه ماشینی هستش. اما من برای اینکه مقالم کامل باشه امکانات این دو ماشین را در سه بخش ترمز و امکانات رفاهی وامنیت مقایسه کردم.
ترمز :چرخ های جلوی mvm دارای ترمز دیسکی و چرخ های عقب دارای ترمز کاسه ای هستند که مجهز به سیستم ABS میباشند. در ۲۰۶ هر چهار چرخ دیسکی و مجهز به ABS – EBD – EBR میباشند. پس ۲۰۶ ترمز های بهتری دارد.
امکانات رفاهی : هر دوی این خودروها از امکانات نسبتا مشابهی بهره می برند که مهمترین آنها بدین شرح است:
پژو : ۱- کنترل اتوماتیک تهویه ۲- تنظیم برقی آینه ها.
ام وی ام : ۱- سیستم پخش mp3 با پورت USB ۲- تنظیم برقی چراغ های جلو ۳- سنسور دنده عقب.
بنظر نمی رسد که بخش امکانات رفاهی برنده خاصی داشته باشد!
امنیت
امروزه بخش به ظاهر بی اهمیت امنیت بسیار مورد توجه قرار گرفته مثلاً هفته پیش دیدیم که چطور کارشناسان خودرو volvo V40 را بهترین هاچ بک سال انتخاب کردند زیرا در این ماشین میتوانید نوآوری های بسیار زیادی در بخش امنیت ببینید مثلاً ایربگ برای عابران یا سیستم ترمز اتوماتیک یا سیستم تشخیص عابران پیاده و یا سیستم به خاطر آوردن علائم جاده به راننده. که همهٔ اینها سیستم های بسیار جالبی هستند که متاسفانه نمیتوانم در این مقاله به بررسی آنها بپردازم. اما دو ماشین مورد بحث ما هم سیستم های نسبتاً مناسبی دارند. مثلاً هر دو ماشین در مجموع دو عدد ایربگ برای سرنشینان جلو دارند و مجهز به قفل مرکزی با ریموت و کمربند های سه نقطه ای پیش کشنده هستند (تروخدا فرق امنیت این ماشین ها را با امنیت volvo ببینید در حالی قیمت volvo v40 برابر قیمت این دو ماشینه). از فرق های ۲۰۶ و mvm 315 می توان به داشتن آژیر برای mvm و داشتن سیستم قطع سوخت هنگام تصادف برای ۲۰۶ اشاره کرد. اما حرف آخر را ستاره ایمنی میزند که هر دو ماشین دارای چهار ستاره هستند اما پژو چهار ستارهٔ خود را از euroncap و mvm از c-ncap گرفته ( c-ncap یک شرکت چینی هست که آزمایش های آسان تری نسبت به یوروکاپ میگیرد) نظر همه کارشناسان این است که ستاره های چینی را باید نسبت به ستاره های اروپایی، کمتر شمرد. پس این یکی به نفع پژو ۲۰۶
سواری
پژو دارای هندلینگ بالایی است و سواری نرمی هم داره و همچنین مدل تیپ پنج که خیلی اسپرت تر از مدل های دیگه هست، فرمان و ترمزهایی با عکس العمل بالا داره. از ایرادات این ماشین میتوان به فضای کم برای سرنشینان عقب اشاره کرد.
حال میرسیم به mvm . چون من موفق نشده ام سوار mvm بشم نمیتوانم در این موضوع نظر بدم پس نقد این قسمت را میسپارم به شمایی که سوار این ماشین شدید. لطفا کسایی که سوار این ماشین شدند نکات مربوط به سواری مثل هندلینگ، نرمی کمک فنرها، صدای موتور، ضربه های کابین و … و در آخر اینکه سواری کدام ماشین بهتر است را در کامنت ها بذاره تا من و دیگران استفاده کنیم.
نتیجه گیری کلی
این قسمت برای کسایی هست که حوصله نداشتند مقاله را بخوانند. من در این قسمت کل مقاله را در یک مقایسه خلاصه کردم اما برنده را اعلام نمیکنم چون واقعا این دو ماشین مثل همند و انتخاب این دو یه جورایی سلیقه ای میشه؛ و من به عنوان یک انسانی که واسه خودش سلیقه ای داره نه به عنوان یک نویسنده، ۲۰۶ را ترجیح میدم البته به شرطی که دویست و شیشی که با پسوند ایرانی تولید میشه، هیچ فرقی با دویست شیش سال پیش نداشته باشه مگرنه مجبورم mvm را انتخاب کنم. امیدوارم مسئولین به جمله قبلی توجه داشته باشند چون با افزایش قیمت هاشون دیگر بازار طبق میل آنها انحصاری نیستش و باید به رقابت با چینی ها بپردازند و چیزی که روشنه اینه که در رقابت دیگر نمیشود هر کاری که دوست داشت انجام داد و به مشتری توجهی نکرد. قابل توجه مسئولانی که چند وقت پیش در رسانه ها گفتند؛ ( ۲۰۶ چه ایرانی باشد چه فرانسوی چه باکیفیت باشد چه بی کیفیت واسه مردم فرقی ندارد و فروش خود را میکند) و این مقاله ثابت میکند که اینطور نیست و اگر مردم احساس کنند که ۲۰۶ در حال پسرفت هستش رو به محصولات چینی می آورند.
به امید روزی که همین خودروساز باعث افتخار ایران و ایرانی باشد.
مقایسه ۲۰۶ و mvm 315 در یک نگاه :
پژو : ۱- طراحی داخلی بهتر ۲- پیشرانه و شتاب بهتر ۳- ایمنی بهتر.
ام وی ام : ۱- امکانات رفاهی بیشتر ۲- مصرف کمتر.
فراموش نکنید که امتیاز قسمت «سواری» داده نشده و آن بستگی به نظرات شما داره.
نویسنده: امیر وزیری
پیمان
۲ بهمن ۱۳۹۱عزیز من چرا دروغ میگی برو سایت چری رو بخون اگه یک عددش فرق داشت بعد بیا حرف بزن.اصلا 206 چه از نظر ظاهر و کیفیت با 315 قابل مقایسه نیست.ببین من مزدا3 داشتم تویوتا کرولا داشتم هیوندا آوانته و انواع 206 داشتم.اما 206 اون 206 که تو فرانسه تولید میشه که نیست عزیز من.ایران فرغون با جنس درجه 4 چین هست.اما 315 واقعا بهتره و اگه وزنش 1200 کیلو نبود شتابشم بیشتر بود.شک نکن نسبت به قیمتش بهترین ماشینه
kaba
۲ بهمن ۱۳۹۱سلام و احترام به تمامی دوستان و نویسنده عزیز.من کاری به این ندارم که اصلا نویسنده به قول دوستان تعصب داره نداره 206 سواره یا mvm , فقط میخواستم اینو بگم اصل موضوع که مقایسه این دو ماشینرو ول کرید چسبیدید به شناسنامه نویسنده اگه واقعا اطلاعات مفید داری اونو اینجا بنویسید نه ایراد گیری از دیگرانرو
محمدرضا
۲ بهمن ۱۳۹۱سلام،
من 206 تیپ 5 دارم، از هر نظر ماشین کامل و بی عیبیه، mvm سوار نشدم اما ترجیح میدم ماشین ایرانی سوار شم اما چینی نه!
sAeed
۲ بهمن ۱۳۹۱سلام دوست عزیز شرمنده که تمام تفکرات رو میریزم بهم ولی همه اون ماشین های که به اسم ایرانی سوار میشی چینی هستن تک تک قطعاتشون :))
میثم
۲ بهمن ۱۳۹۱سلام دوستان من 206تیپ5 دارم فکر نکنم تو ماشینای ایرانی مثل سمند و… رو دستش داشته باشیم
صاحب
۲ بهمن ۱۳۹۱سلام دوست عزیز
شاید 206 ظاهر خوبی داشته باشه ولی به چشم ما ایرانی ها که 11 سال فقط اونو تو خیابونا دیدیم اصلا زیبا نیست من MVM رو از نظر ظاهر ترجیح میدم واز لحاظ کیفیت هم که 206 همه قطعاتش چینی از نوع
بی کیفیته
kayhan
۲ بهمن ۱۳۹۱اگه یه سری به لینک زیر بزنید:
http://www.c-ncap.org.cn/app/cncap/eng/pzsj_eng.jsp?pzid=1896
مشاهده می کنید مدل تست شده فالوین که چهار ستاره ایمنی از سازمان بسیار معتبر CNCAP (!) گرفته دارای ایربگ های جانبی نیز بوده و با حذف این ایربگ ها احتمالا ایمنی ماشین به 3 یا 2 ستاره کاهش می یابه.
همجنین دوستی که میگی چری مال 2009 هست و 206 مربوط به 13 سال پیش، یادت باشه چری چینیه ولی 206 مربوط به فرانسه است دوست عزیز!
کیوان
۳ بهمن ۱۳۹۱سلام دوستان من اگر 1 سال پیش میگفتن 206 یا mvm جواب میدادم 206 در حال حاضر که 206 ایرانی دارمیاد به بازار اونم با قطعات کاملا چینی و 206 میشه ماشین بی پدر و مادر معلوم نیست این ماشین قطعاتش مال کاست و باچه کیفیتی تولید میشه پس mvmچینی بخری بازم معلوم پدر مادر داره اصلیت ماشین معلومهدر حال حاظر از 206 ایرانی که بخواهد وارد باز بشه من خودم mvmترجیح میدم به 206 از همه لحاظ
kayhan
۳ بهمن ۱۳۹۱در مورد قدرت موتور چری اگه به سایت سازنده رجوع کنین ) چیزی که در مورد موتور نوشته 80/6000 هست بدون ذکر هیچ واحدی. اگه اصل رو بر اعتماد بذاریم و واحد عدد فوق را کیلووات در نظر بگیریم، تبدیل اون به اسب بخار 107 میشه که 3 اسب بخار از 206 کمتره با وجود تکنولوژی بسیار بسیار پیشرفته که دوستان خودشون کشف کردن! شایدم تکنولوژی ماشین فقط تو رینگ و چراغاشه که بعضیا رو اینطوری شیفته خودش کرده.
در مورد CNCAP هم اگه به خودروی تازه واردشده به کشورمون یعنی جیلی EC7 نگاهی بندازیم:
http://www.c-ncap.org.cn/app/cncap/eng/pzlist_eng.jsp
و
http://euroncap.com/results/geely_emgrand/
ec7/2011/462.aspx
می بینیم این ماشین تو تست چین 5 ستاره گرفته و تو تست اروپا 4 ستاره و این تنها ماشین چینی ست که توسط اروپا تست شده! همچنین تعدادی از وسایل ایمنی این ماشین نیز مورد تایید اروپا قرار نگرفته و این یعنی اعتبار سازمان CNCAP!
در مورد کیفیت ماشین های چینی هم به لینک زیر از پدال سری بزنید بد نیست:
http://www.pedal.ir/خودروهای-چینی/فراخوان-خودروهای-چینی-استرالیا/
حالا ببینید ماشینایی که استرالیا می فرستن اینجوریه اونایی که میاد ایران دیگه چیه! احتمالا داشبوردش از آزبسته! (بازارهای دیگه هم یعنی ایران لابد!)
(برای دوستانی که اطلاعات کافی ندارند:http://fa.wikipedia.org/wiki/آزبست)
امیدوارم دفعه بعدی که ماشین می خرین قبل از خرید تو اینترنت به جز عکس رینگ و چراغ عقباش و کیلومتر شمارش به چیزهای دیگه ای هم توجه کنید.
منفی دادن بدون دلیل نشانه منطق و فرهنگ و شعور شماست.
امیر
۵ بهمن ۱۳۹۱موتور 1600 وزن 1054
موتور 1500 وزن 1200
شما عزیزم خودتو به خواب زدی
الان 206 آزبست نداره دیگه؟ میشه بگی به جاش چی گذاشتن؟
saeed
۳ بهمن ۱۳۹۱من نمیدونم چرا اصراری هست که بگیم 206 چینیه!من 206 وی8 مدل90 دارم بیشتر لوازم اون اصلیه حتی لنت ترمز ولی لاستیک و شیشه قطعات پتاستیکی جراغ وسپر وصندلیهاایرانیه.که فکر نکنم صنعت توی کشورنتونه اونارو با کیفیت حداقل بالاتراز جین بزنه ما خیلی لوازم یدکی کیفی به اروپا صادرمیکنیم .رادیاتور سالهاست داخلیه.بگذریم ازهمه مشکلات اما ایا خود ما ویااقوام ما دراین کشور همینارو تولید نمیکنیم بهتر فکرخودمون باشیم نه جینیهای سواستفاده چی.که با یه سنسور دنده عقب ورینگی که هیج استاندارد ابعادی نداره و فقط برای فریب روی ماشین نصب میشه وموتورهایی که معلوم نیست از کجا عاریه گرفتندومصرف بنزینی رو براش اعلام کردند که شرکت تویوتا هنوزبه اون نرسیده!
حامد
۱۹ آذر ۱۳۹۴احسنت!
با احترام به تمام پست های دوستان ولی بعد از مدت ها یه پستی خوندیم که برامون جالب بود
مقایسه پژو ۲۰۶ مدل ۹۴ و این چینیه که حالا من زیاد به اسماشون اشرافیت ندارم انتخاب بین بد و بدتره
یادمه یه بار سال ۸۱ سوار یه ۲۰۶ تیپ ۱ (سری اول وارداتی از فرانسه)شدم این اتومبیل با این چیزی که الان داره به اسم ۲۰۶ عرضه میشه تفاوت داره
ولی فک کنم دوستان متاسفانه همیشه تعصبی به قضیه نگاه میکنن، این خوب نیست
هیچ کس هیچ کس به این نکته حیاتی توجه نمیکنه که ما تعرفه گمرکی رو گذاشتیم رو واردات خودرو که یه نونی بره تو سفره اون کارگری که تو کارخونه های قطعه سازی کار میکنه نه اینکه جاده رو صاف کنیم واسه این غول با شاخ و دم چینی که بیاد تو خاک ما تخت گاز جولان بده
دوستان مطالعه کنن ، این چینی ها تو صنعت ایران سابقه درخشانی ندارن،کفش ملی و صنعت نساجی و هزار و یک صنعت بخاطر حضور اینا از بین رفت و به خاک سیاه نشست، حالا نوبتی هم که باشه نوبت صنعت خودروه،بعیده این چینیا بذارن تا دو سه سال دیگه اثری از صنعت ایرانی و کارگر ایرانی باقی بمونه
زیاد حرف زدم اینم برا حسن ختام:
اگه طراح ۲۰۶ میدونست روزی قراره طرحشو با این چهارچرخا مقایسه کنن هیچ وقت اینو طرح نمیزد!!!!
(سند: ببینید ۲۰۶ تو چه کشورهایی و چندتا فروش داشته و این چینیه داره کجاها میفروشه!!!!)
Sarina
۴ بهمن ۱۳۹۱درود به همه دوستان
بنده 206 تیپ 2 دارم
سر اگزوزشم نمیدم این لگنو بگیرم
تمام پلاستیکن ماشینای چینی !!!
ولی با نویسنده موافقم2-3 سال آشغال تولید کنن
اینم میگیره بازارش.
شاد باشید…
محسن
۴ بهمن ۱۳۹۱اول سلام
دوم اینکه تعصب های ناآگاهانه و بعضاً مغرضانه هیچ کمکی به صنعت خودروسازی ایران نمیکنه.
بنده عرض نمی کنم 206 ماشین خوبی نیست اما با چه وجه عقلایی دوستان می فرمایند 315 بده؟
دیگر اینکه اگر نمی دانید بدانید که بیش از 80 درصد قطعات خودروهای داخلی از چین وارد می شود. استناد بنده هم حرف خود مسئولین ایران خودرو هست که چند وقت پیش بیان کرده بود که با افزایش قیمت دلار و بالا رفتن قیمت قطعات دیگر تولید ماشین با این قیمت(قیمت آن روز) صرف نمی کند که به خاطر اعتراض های ایشان و همچنین مدیران سایپا، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اجازه افزایش قیمت را داد.
و حال نظر دوستان رو می پرسم؛ به نظر شما قطعات خودورهای ایرانی که با هزار تقاضای تخفیف و کاهش قیمت از سوی مدیران داخلی در چین تولید میشه و قطعات خود خودروهای چینی که چینی ها برای تولیدات خودشون و جذب بازار برای محصولات خودشون تولید می کنند، برابرند؟ بدون هیچ غرضی بفرمایید قاعدتاً کدام باید با کیفیت تر باشد؟
با تشکر و سپاس
kayhan
۴ بهمن ۱۳۹۱1. نمی دونم “وجه عقلایی” از نظر شما چیه ولی اگه چیزی جز رینگ و چراغ و کیلومترشماره صد بار تو کامنتا “وجه عقلایی” ذکر شده که من تکرار نمی کنم.
2. منبع “80% قطعات از چین می یاد” چیه؟ اگه همچین چیزی درسته چرا بعد از رفتن پژو دیگه ایران خودرو 206 تولید نمی کنه؟ (میشه از اختلاف قیمت بازار و کارخونه فهمید اینو) حتی اگه قطعه ای از چین می یاد از طرف پژو تایید شده و دست ایران خودرو نیست.
3. اگه کامنت بالاتر منو خونده باشید چینی هایی که رفتن استرالیا (دقت کنید استرالیا!) آزبست (که سرطان زا هست!) داشتن فکر کنم اونایی که می یاد ایران “سرطان” دارن! دوستن عزیز جنس چینی درجه یک و دو و… داره. اونی که می یاد ایران کیفیتش از پایین ترین درجه است. با این اوصاف من 206 رو انتخاب می کنم.
FARZIN
۴ بهمن ۱۳۹۱هر دوی آنها آشغال هستند -یک سمند ال ایکس از هر دوشون سره
kayhan
۴ بهمن ۱۳۹۱اون که بله اصلن سروره! رخشیه واسه خودش ولی خوب سالی یازده ماه باید تعیرگاه باشه دیگه!
حمید
۴ بهمن ۱۳۹۱آقا با نظرت موافقم. با اینکه این ماشین سالهاست که از تولیدش میگذره ولی هنوز رو بورسه و یه جورایی مدرنه.نه تنها توی کشور ما بلکه توی کشورای دیگه و همینطور توی اروپا از این ماشین به طور مداوم داره استفاده میشه
امیر
۵ بهمن ۱۳۹۱از بدبختی ماست نه از خوبی ماشین
پیمان
۵ بهمن ۱۳۹۱باشه ایران فرغون سوار شین که 80% قطعات ماله چینه 10% دیگشم ایرانی.بعدشم مگه این 206 همون 206 که تو فرانسه تولید میشه؟این همون بدنه هست؟همون قطعاته؟اینقد متعصب نباشین منطقی باشین 206 دیگه الان ماشین نیست فرغونه
افشین
۵ بهمن ۱۳۹۱سلام بر دوستان.از لحاظ سواری ام وی ام بهتره من 206 داشتم ولی تو جاده سر پیچا عقبش میرفت ولی 315 به خاطر سنگین بودن و ایرودینامیک تر بودنش خیلی بهتره در ضمن 315 خوشکلتر و باحالتره
افشین
۵ بهمن ۱۳۹۱در ضمن آقا کیهان اولا برو مطالعه کن ببین آزبست چطور باعث سرطان میشه دوما315 جزئ با کیفیت های چینه و دست کمی از ماشینای اکی نداره
kayhan
۵ بهمن ۱۳۹۱آزبست، پشم شیشه یا پنبه کوهی که به عنوان عایق حرارتی به کار می ره می تونه به صورت فیبرهایی با ابعاد بسیار کوچک (در حد 0.5 میکرون) وارد هوا بشه و با تجمع در کیسه های هوایی شش باعث سرطان ریه و حنجره و… بشه. این فیبر ها می تونن به راحت وارد سیستم تهویه خودرو شوند و با ورود به اتاق موجب بیماری سرنشینان گردند. همچنین آزبست بی بو و غیر قابل تشخیص است.
نیما
۵ بهمن ۱۳۹۱نه اقا افشین چری برند 4 اوم چینه
منم شنیدم که چری تو لنتاش از ازبست استفاده میکنه
امیر
۵ بهمن ۱۳۹۱دوستان یکی از مهم ترین نکات اینه که قطعات با هم مچ بشن و قطعا وقتی هر قطعه ی 206 از یه جا میاد و پژو هم دیگه نظارتی نداره معلوم نیست چی از کار در میاد
چین داره ماشین رو تو اکراین، شیلی و n تا کشور دیگه میفروشه
اگه ایران خودرو تونست 206 جدیدشو فقط و فقط به عراق بفروشه حق با شما دوستداران 206 هست
محسن
۵ بهمن ۱۳۹۱آقا کیهان عزیز قصد توهین ندارم. اما فقط یه چیزی شنیدی. دوست عزیز اگر 206 دیگر تولید نمیشه بخاطر این نیست که قطعاتش فرانسوی اصل هست و پژو فرانسه تحریممون کرده، بلکه چون امتیاز 206 متعلق به فرانسه هست دیگه تولید نمیشه. بازار خودروی ایران که هیچ، بازار خودروی جهان دست چینه، چه بخای و چه نخای. جریان آزبستم که جنابعالی استناد کردی از همون شایعاتی هست که برای خراب کردن محصول به عنوان آخرین راه رقیبان ارائه میشه. در واقه یه جور اظهار ضعفه. ام وی ام 530 هم که اوایل اومد نشستن به بدگویی اما ماشینی که واقعا بی عیب باشه بازار رو میگیره. مردم هم کاری به حرفای من و شما ندارن. حالا تا صبح بگو 206. یا ماشین چری. تو گوگل یه سرچ بزن همه بد گفتن اما بیا در بنگاههای ماشین سرش دعواست.
تشکر و سپاس
kayhan
۵ بهمن ۱۳۹۱1. اگه یه ذره تحقیق کنی می بینی تعداد زیادی 206 خوابیدن صرفا چون قطعه ندارن. گرونی قطعات 206 در چند ماه اخیر هم گواه عدم وجود قطعاته! وگرنه ایران خودرو از حق امتیاز پژو نمی ترسه. همونجوری که 405 رو به صد شکل مختلف تغییر داد.
2. شما مدرکی داری که قضیه آزبست شایعه است؟ اصلا چین اخر اعتبار. اصلا استرالیا که اعتبار نداره! تا وقتی این جوری فکر می کنیم چری هم از سرمون زیاده. این رقیبای چری هم (یعنی بنز و بی ام و و آئودی و تویوتا و…) همین روزاست که ورشکست شن انقدر که چری دنیارو گرفته!
3. مشکل اصلی ما هم همین هست که هر آشغالی رو با هر قیمتی می تونن به ما غالب کنن. تازه هر چی بی کیفیت تر و گرون تر راحت تر میره تو پاچمون. نمونش هم همین تیبا که تا موقعی 12 میلیون بود هیشکی نمی خرید الان مردم برای خریدش از سر و کول هم بالا می رن. هر ماشینی که بیشتر فروش بره دلیلی بر بهتر بودنش نیست بلکه دلیل بر اینه که راحت تر تو پاچه مردم میره.
نیما
۵ بهمن ۱۳۹۱نه خدایی سر 530 دعوا که نیست هیچ هرکیم داره زیر قیمت میده بفروشه
ایرادشم کمکاشه و موتور کم جونش
بله بازار دست چینه اما چه چینی
چینه 5 میاد ایران ه چینه یک
چین یک هم میادا
میشه mg که قیمتش الان رو 83 تومنه
سرش دعواست چون پشتش خاصه مثل i30 هیوندای میمونه
همین
من هنری نمبینو توش نسبت به 206 تیپ 5
حاضرم قسم بخورم نصف اینایی که میگن 315 تا حالا 206 تیپ 5 سوار نبودن
تیپ 2 206 ماشین بی هنری اما کاری به تیپ 5 نداره
تیپ 5 با اون موتور با این امکانات من موندم مردم چرا میگن 315
اخه به چیش نگاه میکنن
موتور بازش
اتاق گودش
5 تومن خرج 206 کنید
ببنید 315 حرفی نداره واسه گفتن
یک سقف پانورما 206 به 100 امکانات 315 میرزه
موتورشم اونایی که سوار بودن بگن بقیه بفهمن
محسن
۵ بهمن ۱۳۹۱شمایی که بر استدلالهای من و دیگران ایراد میگیری لطفا خودت از اصول منطقی پیروی کن. حرفای کوچه بازاری دیگه به درد من و دوستان ماشین باز دیگه تو این سایت نمیخوره. و به خاطر همین “هر ماشینی که بیشتر فروش بره دلیلی بر بهتر بودنش نیست بلکه دلیل بر اینه که راحت تر تو پاچه مردم میره” یه حرف بی اساسه و … هست. ماشین یعنی خونه ی همراه و هرکی با توجه به بودجش میخواد بهترین ماشین رو بخره. اما دقاقا همین جاست که هرکس بنا به دیدگاه خودش اینکا رو می کنه.
همونطور که قبلا هم گفتم من نمیگم 206 ماشین بدی هست، اما شک نکن که 315 و سایر محصولات چینی کیفیتشون حداقل کم از حودروهای تولید داخل نیست. برای اطلاعات بیشتر درجه بندی کیفی که صورت گرفته رو میتونی یه نگاه بندازی تا ببینی واقعیت ها چیزی متفاوت از نظر شما رو نشون میدن.
اما… نظر هرکس برای خودش محترمه، و شما هم مستثنی نیستی، ولی تلاش برای اینکه دیگران هم نظر شما رو بخوان قبول کنن، تلاشی عبث خواهد بود…
دنیا اسیر محصولات و در اینجا خودروهای چینی هست و اگر بد بود به اینجا نمی رسید. قانون کیفیت اقتصادی این رو میگه، محصولی که بی کیفیت باشه، وارد زنجیره رقابت های اقتصادی نمی شود.
محسن
۵ بهمن ۱۳۹۱اما در جواب کامنت بالای جنابعالی:
1. اگر ماشینی خوب و پرفروش باشه نباید اولا دچار کمبود قطعات بشه، دوما نباید گرونی قطعات باعث بشه تولید متوقف بشه. گرونی یک محصول فروش رو پایین میاره اما نباید باعث توقف فروش بشه دوست عزیز.
2. شما دلیلی داری ماشین های چینی آزبست تولید میکنه؟ دلیل یعنی مدرک و سند، نه نشونی یک سایت. و الا نیم ساعت دیگه یه ادرس وبلاگ بهت میدم بری سر بزنی 206 رو یک عامل مهم ایدز و سرطان بهت معرفی میکنه :)
kayhan
۵ بهمن ۱۳۹۱1. بعضی از قطعات 206 گران یا کمیاب نیست. نایاب است. (مانند لوازم یدکی گیربکس) حالا من از شما می پرسم: کارخونه ای که نمی تونه قطعات یدکی بازار رو تامین کنه چجوری می تونه ماشین تولید کنه؟( ذکر این نکته لازمه گرونی قطعات یکی از مشکلات 206 هست که غیر قابل انکاره ولی چون چری چند ماه از ورودش به ایران می گذره نمیشه گفت این مشکلو نداره. همچنین 206 به ندرت کارش به تعمیرگاه می افته.)
2. شما همون صفحه سایتشم معرفی نکردی که؟ بعد اگه اون صفحه رو که از پدال بود می خوندی منبعش هم ذکر شده بود.
3. متاسفانه واقعیت جامعه ما اینه که هولیم و حرص میزنیم. همینه به این فرغون سازا و فرغون وارد کنا اجازه می ده هر آشغالی بدن دست مردم. برای پیشرفت باید مشکلات جامعه رو شناخت و البته یه جمله معروف هم درباره عوام مردم هست که برای اینکه بعضیا ناراحت نشن ذکرش نمی کنم.
4. رده بندی کیفی هم به من چیز خاصی نشون نداد گرچه شما منبعی براش ارائه نداده بودین. اگه چیزی نشون میده که بصیرت خاص می خواد به ماهم بگید.
5. “تلاش برای اینکه دیگران هم نظر شما رو بخوان قبول کنن، تلاشی عبث خواهد بود…” بله اگه منطق نداشته باشیم و فقط تعصب بی مورد این حرف درسته.
ولی آخرش هر کسی می تونه یه مزیت 315 نسبت به 206 رو به غیر از ظاهر که سلیقه ای هست معرقی کنه.
علی
۶ بهمن ۱۳۹۱ایدز میگیریم یعنی؟! :-(
محسن
۵ بهمن ۱۳۹۱آقا نیما اول ممنون از مشارکت جنابعالی
دوم چرا ما سوار تیپ پنج هم شدیم. اما حرف جنابعالی نشون میده که شما جز 206 تیپ 5 سوار نشدی. دوست عزیز MG یک ماشین چینی نیست، بلکه ماشین انگلیس-چینی هست و بین این دو باید تفاوت قائل شد. ثانیا اینکه میفرمایید 530 اینقد خار و خفیفه فقط نظر شماست، اما تولیدات شرکت مدیران خودرو چیز دیگر نشون میده.
شما میخواین چی رو ثابت کنید؟
میخواین بگین خودروهای ایرانی خوبه؟ خب بعدش چی؟ آیا حرف شما به صنعت خودرو سازی ایران کمک میکنه؟
یا میخواین بگین محصولات چینی بده؟ خب بازم بعدش چی؟ حرف شما باعث زمین خوردن شرکت های معتبر چینی میشه؟
یا هدف کوچکتری دارین؟ میخواهین من و امثال من از خرید محصولات چینی منصرف بشیم؟ خب بازم بعدش چی؟ آیا واقعا فکر میکنی چنین اتفاقی میوفته؟ اصلا فرض هم بگیرید که ماشین چینی نخریم . بیایم 206 بخریم. آیا شرکت ایران خودرو به شما حق العمل میده؟ یا اصلا کار شما خیرخواهانه هست؛ آیا شرکت ایران خودرو و سایرین کیفیت رو بالا می برن؟
آیا قیمت رو پایین میارن؟ واقعا چی میشه؟
اینجا برمیگردیم به حرف اول من که تعصب های ناآگاهانه و بعضا مغرضانه هیچ کمکی به صنعت خودروسازی ایران نمیکنه.
نیما
۷ بهمن ۱۳۹۱نه اقا محسن تند نرو
من همین جا که نشستم حواله جیلی که چینیه تو جیبمه
چین بد نیست
اما تو صنعت خودرو اونم برند 4 اومش حرفی واسه گفتن نداره
از x33 بگیری تا 530 که موتور 2000 روشه اندازه یک پارس به زوری راه میره
mg یک برند چینیه
به سفارش انگلستان زده میشه
اگه شما ماشینو تازه شناختی بنده 20 ساله کارم ماشینه
من نمیخوام چیزی. ثابت کنم
اما اینو با جرات میگم 206 ماله 15 ساله پیشه طراحیش
315 امسالیو به راحتی از هر لحاظ قورت میده
میگم تعصب شما نصبت به 315 بخاطر مشکلاتتون با ایران خودرو نه 206
حامد
۱۹ آذر ۱۳۹۴آقا نیما شما که ۲۰ ساله کارت ماشینه
هر نظری میخوای بدی مختاری فقط در مورد اتومبیل اسپرت بریتانایی که کارشو از سال ۱۹۲۴ (که اون موقع چینی ها با صنعت خودرو آشنایی نداشتن،)کارشو شروع کرده بیشتر مطالعه کن
این که یه حرفیو از یکی بشنوی و سریع پست بذازی زیاد کار جالبی نیست
چین یکی از کشور هایی که داره ام جی رو تحت نظارت بسیار دقیق عوامل بریتانیایی اسمبل میکنه ، همین نه بیشتر
مقایسه ام جی با این چهارچرخ های چینی مثل مقایسه گوشی اپل با هواویه که جفتشونم پشتشون نوشته چاینا
ولی این کجا و آن کجا!!!
محسن
۵ بهمن ۱۳۹۱نکته ی بعدی و مهم تر؛ اگر شما به عنوان یکی از طرفداران 206 اینقدر از کیفیت محصول رازی هستید مسلما مدیران ایران خودرو باید به کار و بازار محصول خودشون مطمئن باشن. درسته؟
پس چرا زمانی که میخواد بازار ماشین آزاد بشه یا محصول جدیدی از خودروهای چینی بیاد مثل مرغ پرکنده به در و دیوار میزنن که این اتفاق نیوفته. مگه کسی که از خودش مطمئن باشه چنین کاری میکنه؟ دلیل این کار چیه؟ چرا حاضر نیستن وارد بازار رقابتی بشن؟ همش انحصار و انحصار. اگر اجازه بدن مردم بین 206 و 10 محصول دیگر در این رنج قیمت قدرت انتخاب داشته باشن، دیگه این دوستمون نمیاد بگه فقط 206 تیپ 5.
دوستان دیگر هم لطفا نظر بدن تا به جایی برسیم.
نیما
۵ بهمن ۱۳۹۱اینو تجربم میگه
تجربه 20 سال ماشین سوار شدنم و خریدو فروشم
ماشین چینی بخاطر امکانات تقلیدیشه که داره جا میوفته
نه از لحاظ بدنه
نه موتوری هیچ هنری نداره
باز mg موتورش سوپر شارزر داره
اخه چی داره این 315
؟
امیدعلی
۵ بهمن ۱۳۹۱اون دوستایی که اینقدر سنگ چینی ها رو به سینه میزنن یه خورده برن در مورد مواد مصرفی چینی ها تحقیق کنن گرچه خودرو سازای بی غیرت ما هم میرن از همون بی وجدانها قطعه می خرن به قول یکی از بچه ها این ها همه از بدبختی ما ایرانی هاست که بین بدتر وبدترین باید یکی را انتخاب کنیم.
pouya
۵ بهمن ۱۳۹۱سلام مامان چینی بابا زاپنی بیچاره ایرانی . ازدست این عزراییل های چهار چرخ چینی ها .مطمعنا به خاطر جمعیت زیادشون مجبورند اب قاطی روغن کنند تا اقتصادشون بچرخه پس جون 206 حتی جنس درجه 1 چینی رو نخرید تا شاید بازارشون خشک بشه از خیر ایران بگزرند دضمن به فکر سلامتی خودتون باشید چون ماشین چینی رو برای بدنه تصادف میدن ولی مواد سازندش رو معلومه که no
محسن
۵ بهمن ۱۳۹۱تقلید درست و با اسلوب هم توانایی میخواد.
به نظر ما تقلید هم هنر هست.
شرکتی که بتونه با تقلید بازار دنیا رو بگیره پس هنر داره و توانایی خودش رو نشون داده.
رانا هم تقلیده. چراغهاش رو دوستان در نظر نگیرن 206 میبینن. تون چراغهاش هم تقلید صرف چراغهای سراتو طرح قدیم هست.
یا تیبا. هیچ میدونید تیبا تقلید شده ی یک ماشین چینی به نام qq5 شرکت چری هست؟ با کمی تغییرات ساده و مبتدیانه.
این تقلید هست و اون هم تقلید.
نکته ی جالب دیگه؛ عمر شرکت هیوندای و ایرانخودرو یکی هست. اولین محصول هیوندای سوناتا و ایرانخودرو سمند. خال بعد 11،12 سال پیشرفته ترین خودروی سمند رو(سورن هست؟نمیدونم) با سوناتا 2012 مقایسه کنید.
شما که به خرید و فروش ماشین استناد میکنید خوب میدونید که بازار پراید با همه ی ماشین های دیگه فرق می کنه، آیا میشه گفت پس بهترین ماشین پرایده چون طالب زیاد داره؟؟؟
kayhan
۵ بهمن ۱۳۹۱1. خود شما اول به خرید و فروش ماشین استناد کردی.
2. همونطوری هم که می دونید چین تمام بازارهای دنیا مخصوصا بازارهای بزرگ شیلی و اکراین رو قبضه کردن!
محسن
۵ بهمن ۱۳۹۱شرکت کیا هم بعد از چند سال وقفه از سال 2006 شروع کرد به تقلید(اگه دوستان یادشون باشه اولین ماشینش هم اوپیروس بود)و مونتاژ و الان محصولاتش وافعا حرف نداره. از کرنز بگیرین تا کدنزاو اپتیما و سراتو و اسپورتج و سورنتو و موهاوی و…
ما هم مثل شما بدمون نمیاد نام ایران تو صنعت خودرو ی جهان بدرخشه. اما با این وضعیت؟؟؟
صنعت خودروسازی ایران نیاز به یک شوک داره و به نظر ما این شوک تو این وضعیت به منصه ظهور نمی پیونده. انحصار یعنی شکست مطلق…
محسن
۵ بهمن ۱۳۹۱در حواب سخن آقا کیوان:
“کارخونه ای که نمی تونه قطعات یدکی بازار رو تامین کنه چجوری می تونه ماشین تولید کنه؟”
چنین کارخونه ای اصلا به درد میخوره؟؟؟
همه حرف های شمام منطقی. دوستان دیگه باید حرف منطقی رو تشخیص بدن. و الا هیچ ماست فروشی…
مطمئنا این بحث به توهین میکشه و من اصلا در شأن خود و سایرین که از این سایت بازدید می فرمایند نمیبینم که بحث رو ادامه بدم. همه حرف های خودم رو زدم. نظر شمام محترم. شما پژو بخر، حال کن.امیدوارم مدیران ایران خورو هم از این سایت دیدن کنن تا بدونن هنوز هم دوستداران زیادی دارن، اما من و امثال من که اقتصاد انحصاری رو رد می کنیم نسبت به این رخداد نه تنها خوشبین نیستیم، بلکه این رو عاملی برای پس رفت سریع اقتصاد می دونیم. پژو 206 به قول اقتصادی ها گاو شیرده شرکت ایران خودرو هست. من از عوام، افتخار هم میکنم جزیی از مردم جامعه ی خودمون هستم و تا حد توان سعی میکنم واقعیت ها رو بهتر نشون بدم.
موفق باشید دوستان گرامی
kayhan
۵ بهمن ۱۳۹۱به عنوان خاتمه بحث:
موضوع بدردبخوربودن یا نبودن ایران خودرو نیست بلکه خوب یا بد بودن 206 هست.
همچنین اگه منطق وجود داشته باشه هیچ نیازی به توهین هم نیست.
عباس
۶ بهمن ۱۳۹۱دوستان لطفا توجه کنید:
206 ماشین زیبا و خوبی بود!
باز تکرار میکنم بود !
حالا ایرانخودرو بیاد چراغاشا تغیر بده یا تغیرات داخلی و اینا بده و به اسم رانا وارد بازار کنه خودش میدونه و من این حرفم را هم از دید ظاهری میزنم و نمیگم سواد زیاد دارم
اما خودمونیم
اگه ظاهر 206 امروزی بود این کارا نمیکردن
206 و 405 ماشینای خوبین،اما واقعا دوره ی این ماشینا گذشته و چون توی ایران هنوزتولید مشن و نو به بازار میان ما فکر مکنیم ماشین به روزن،اگه نه که رنو 21 هم اگه بهش بها میدادن زیبا بود مثل 405
بگذریم
ولی اصلا راجع به ماشین چینی نمیگم چون این ماشینا برای افراد کم درامد تولید میشه ولی تو ایران ما اینقد گرونن
حالا خدایی بیاین 206 را به سوناتا قدیمی مقایسه کنید ؟
هنوزم امروزیه ؟
با سوناتا 2011 مقایسه کنید ؟
چی شد ؟ هنوزم قشنگه ؟
پژو 206 قیمت واقعیش باید 8 میلیون باشه و حتی کمتر
البته جلو این ماشینای هیوندا و کیا و حتی مدلای کمی جدیدتر پژو و رنو
اما چون ایرانخودرو میزنه شما باید حدود 40 میلیون بدین!
من باشم خودروی چینی میخرم چون…
نیما
۶ بهمن ۱۳۹۱ما تو این بحث کاری نه به رانا داریم
نه 405
نه 206 sd
فقط 206 تیپ 5
برادر من بله که هست
اخه ماشین یک هنریم باید داشته باشه یا نه؟؟
315 تو جاده مثل قوطی میمونه
206 تیپ 5 سالار واسه خودش
ال 90 اومد اینهمه صدا کرد فرانسویم بود 206 تیپ 5 تو کل کل خوردش
درسته فرانسوی نیست
اصالت داره
مثل بازکن فوتبال پله
درسته بازی نمیکنه اما اگه میتونس سنش میزاشت هنوزم واسه خودش هنرشو داشت
بعدشم اگه 206 با سوناتا 2011 مقایسه میشه
315 خوب دیگه اصلا دیده نمیشه
بابا چی داره 315
به نرمیش نگاه میکنید
206 حالش اینه بهش میگن قاطر
بخاطر اسپرت بودن وحالت فنر بندیش تکون میاد تو اتاق
من تمتم امکانات سوناتا 2011 رو میزارم رو 206
فابریک خودش هستا
دبی برید ببنید
از پانومرا تا سانروف شیشه شور چراغ سنسور دیلایتو چراغ
315 چی داره؟؟
اونایی که تیپ 5 داشتن غیر ممکنه .بگن 206 ماشین خوبی نیست
تیپ 5 از سال 85 تا 89 تولید نشد
همین سیستو تهویه اتوماتیکش کل 315 میرزه
ترمزاش که اونایی که الان 206+ سوارن بگن چیه
اینایی که از 206 تیپ 5 بد میگن
با ایران خودرو خصومت دارن
ایران خودرو و 206 دو بحث جداست
سعید
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲آفرین به آقا نیما حرف دل منو گفتی، مرسی من خودم تیپ 5 مدل 85 دارم واقعا ماشین معرکه ایست. چه از لحاظ شتاب چه از لحاظ ترمزاش در کل همه چیزاش،من که هیچ موقع ماشین چینی رو ترجیح نمیدم
شاهین
۷ بهمن ۱۳۹۱این ماشین 206 که من خودم دارم نمیگم ماشین خوبی نیست ولی تکون تو اتاق زیاده وقتی با ریو مقایسه میکنم انگار تو فرقون نشستم یه ایراد بزرگیه که داره اینه که این ماشین اصلا جای چهار نفرو نداره اگه چهار نفر سفارش بشن برن مسافرت میفهمین که مسافرین چه زچری خواهند کشید چون راننده انقدر داشبورد اومده جلو باید صندلی بده عقب اونوقت جایی برای افراد پشت نمیمونه ، اونایی که 206 دارن مثل من خوب میدونن که من چی میگم…
نیما
۷ بهمن ۱۳۹۱خدایی ریو ماشین خوبیه اما ضعف هاش از 206 بیشتر
من یک زمانی 2 تاشو باهم داشتم
میزان گردش ریو کمتره از 206
داشبوررد ریو جنسش اشغاله
اما واسه جا
بابا هاچ بک کلا جای 3 نفره
هر ماشینی
206 ک اتاقشم بخاطر حالت ایرودینامیکیش گرده
نفر عقب یک نفر نباید بیشتر باشه
ما موتورم میخریم 5 نفر سوارش میکنیم
مصرف بهینه داریم:)
شاهین
۷ بهمن ۱۳۹۱خوب دوست عزیز باید توی کارت ماشین بنویسن ظرفیت 3 نفر !!!!!!!!!!!!
علی
۷ بهمن ۱۳۹۱با سلام
من نمایندگی هم ایران خودرو دارم هم مدیران خودرو
مقایسه این دوست عزیز صحیح بود
در کل 206 بهتر و با کیفیت تر هست ام وی ام 315 یا همان چری آ 15 یه ایراد دیگه هم داره اینکه داشبورد و تزینات داخلی آن زود به صدا می افته.
در ضمن قطعات 206 کلا از فرانسه یعنی تقریبا 90 درصد به حالت سی کی دی از اروپا وارد و مونتاژ می شود
با تشکر
امیر
۲۰ بهمن ۱۳۹۱آفرین !
لنت ترمز بوش آلمان باید 37 هزار تا کار کنه؟
واقعا از اروپا میاد یا فقط لیبل اروپا میخوره؟