مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
ali
۲ آبان ۱۳۹۰میلاد جان من هر دوی این ماشینا رو دارم واز اونا به عنوان ماشین دم دستی یا به قولی دمپایی استفاده می کنم، من قبول دارم تندر ماشین خوبیه ولی درهمه زمینه ها از سمند برتر نیست. مهمترین برتری تندر به سمند موتور پر شتاب ، کم مصرف و نرم اونه که اگه این موتور روی سمند بود من به شخصه سمند رو ترجیح می دادم.
نويد
۳ آبان ۱۳۹۰تازه علی آقا من برتری تندر رو فقط شتاب بیشتر اون می دونم.درسته کم مصرف تر هم هست ولی وقتی بخوای یک قطعه براش بخری کم مصرف بودنش هم کم رنگ می شود.می دونید که قطعاتش گرونتره.پس فقط شتاب بیشتر و کمی نرمتر بودن آن به سمند برتری داره.
رضا
۳ آبان ۱۳۹۰آقای میلاد-ب خوبه اینه بدونی که شما فقط حق داری دیدگاه خودت ابراز کنی نه اینکه به دیگران توهین کنی.
گفته بودی که مکانیک ها تندرو تایید می کنن در حالیکه مکانیک هااز هیچ ماشینی به اندازه ماشینای ساده خوششون نمیاد.من شنیدم که مثلا پدر تعمیر کار در میاد تا استارت یه تندرو باز کنه و تندر داشتن فقط تا وقتی خوبه که نیاز به تعمیر و قطعات نداشته باشه.
از دوستان خواهش می کنم در صورتی که من اشتباه می کنم و دسترسی به خدمات و قطعات تندر تا این حد کمیاب و گران نیست و دقیقا درگیر این مسئله بودن و مثل من فقط نشنیدن – توضیح بفرمایند. با تشکر
pesare1404
۴ آبان ۱۳۹۰من با تحقیقی که کردم متوجه شدم در مقایسه سمند و تندر 90 نمی توان برنده ای مشخص کرد
تندر 90
موتور بهتر
کمبود قطعات
سمند
قیافه بهتر
راحتی بیشتر
جای بیشتر
فراوانی قطعات و تعمیرکاران
در نهایت اگر موتورXU7 صد اسب و مصرف 10 سمند رو با موتور EF7 عوض کنیم که مصرفی حدود 6.5 داره و قدرت 113 اسب تندر اصلا حرفی برای گفتن نداره
سمند EF7 براحتی میتونه تندر 90 رو بگیره کافیه یه تحقیق کوچولو کنید
رضا
۴ آبان ۱۳۹۰آقای میلاد-ب قرار نیست شما به دیگران توهین کنی بلکه فقط می تونی دیدگاه خودت رو ابراز کنی.
من شنیدم که مثلا پوست مکانیک کنده می شه تا استارت ال 90 رو بازکنه وکمتر تعمیرگاهی میان خودشونو درگیر تندر کنن و دسترسی به خدمات و قطعات تندر خیلی سخته.
از دوستان خواهش می کنم در صورتی که شنیده های من اشتباهه و خودشون در این مورد اطلاع دقیقی دارند – با ذکر مورد اعلام فرمایند. چون من می خوام ماشین بخرم و واقعا گیج شدم.
جلال
۵ آبان ۱۳۹۰به نظر سمند ef7 خیلی بهتره چون قطعات فراوان قیمت مناسبتر کارت گارانتی وغیره
احمد
۹ آبان ۱۳۹۰آگه از کسانی که هر دو خودرو را داشتند یا ال90 رو سوار شدند تحقیق کنید به محبوبیت بیشتر ال90 پی میبرید
farshad
۱۰ آبان ۱۳۹۰اگه تو این موتور ef7دست اینا نرفته باشه خوبه چون تو هرچی دست می برن می ر…د توش.
ابوالفضل
۱۱ آبان ۱۳۹۰دوستان بیاید منطقی باشید. مشخصه که خودروی لوگان نسبت به سمند ال ایکس سال برتری داره. حتی در مورد فضای داخل. یکی از دوستان به جادار بودن سمند اشاره کرد، اگه دوستمون نشیمنگاه صندلیه عقب لوگان رو باز کنه و کنار سمند بذاره بزرگتر بودن صندلی لوگان کاملا واضحه.شاید تعجب کنید، ولی من این کارو انجام دادم (موقع خرید روکش صندلی). ارتفاع اتاق لوگان هم بیشتره و فضای صندوق عقبش هم 510 لیتره، یعنی ده لیتر بیشتر از سمند.
در مورد سند EF7 هم برادر خودم که از مهندسین ایران خودرو هستش 3 ماهه که یه EF7 گرفته. این خودرو از نظر ترمزگیری عالیه، قدرت موتورش هم از لوگان بیشتره (133HP) اما اینا دلیل بر پرشتابتر بودنش نیست. اگه یه نگاهی به کاتالوگ این محصول بندازید متوجه این موضوع می شید… 1375 کیلوگرم!!! بخاطر همین وزن زیاد شتابش از لوگان کمتره (با مصرف بنزین) ، من بارها امتحان کردم. اما واقعا تکنولوژی موتورش به نسبت خودروهای تولید داخل بالاست. (طراحی آلمان با آوانس متغیر سوپاپ ها و جنس آلومینیومی بلوک سیلندر)
راستی یه ایراد دیگه که EF7 داره حجم کم صندوق عقبه که دلیلش هم واضحه.
رضا
۱۱ آبان ۱۳۹۰آقای ابوالفضل ما می تونیم هردیدگاهی داشته باشیم ولی وقتی نوبت به مستندات و اطلاعات فنی می رسه نباید هر چیزی دلمون خواست و بدون مرجع، عنوان کنیم. اگه به سایت ایران خودرو مراجعه کنی می بینی که قدرت موتورef7 در حالت بنزینی 113hp هست.وزن 1375کیلو هم احتمالا مربوط به مدل دوگانه سوز و به علت وزن کپسوله و شما یه ماشین دوگانه سوز رو با یک ماشین بنزینی مقایسه میکنی!
رضا
۱۱ آبان ۱۳۹۰مقایسه تندر و سمند به نظر من، مقایسه اشتباهیه و شاید تنها به دلیل هم قیمت بودن اونها باشه و این دو خودرو در دو کلاس متفاوتند.
مهمترین ضعف سمند در موتور قدیمی و پرمصرف اونه و مهمترین نقطه قوت تندر موتور مدرن و با راندمان بالا.
ابوالفضل
۱۴ آبان ۱۳۹۰دوست عزیز، آقا رضا، در مورد عدد توان موتور اشتباه تایپی بود و منظور بنده همان 113 اسب بخار هستش. در این مورد از هرکسی که نوشته من رو خونده عذر خواهی میکنم.
صحبت های اینجانب بدون مرجع نیستن و بهتره که شما یه کم بیشتر دقت کنید. موتور cvvt سمند EF7 اولین موتور پایه گازسوز ساخت داخله، یکی از دوستان هم قصد مقایسه EF7 با تندر رو داشت، به همین خاطر من اون مطالب رو نوشتم. در ضمن، وزن مخزن گاز خالی خودرو حتی 40 کیلوگرم هم نمیشه. پس تاثیر جندانی در شتاب نداره و مقایسه دو خودروی دوگانه سوز و معمولی با تفاوت وزن حدود 300 کیلوگرم (با توجه به ناچیز بودن وزن مخزن گاز در این مقدار) در زمینه شتاب اصلا هم غلط یا غیر منطقی به نظر نمیاد. حالا اگه وزن این دو خودرو در حالت پایه نزدیک به هم بود حرف شما صحیح بود.
رضا
۱۵ آبان ۱۳۹۰اقای ابولفضل – مهم نیست ولی باز هم داری در مورد وزن سمند اشتباه می کنی و اطلاع غلط می دی. در سایت ایران خودرو وزن سمند(ef7)هزار و دویست و بیست کیلو ذکر شده و تا جاییکه من می دونم وزن کپسول گاز به حدیه که عقب ماشین می خوابه(دقیقا نمی دونم ولی حدث می زنم بالای 100کیلو باشه)
اینم مسلم هست که شتاب تندر- با توجه به اینکه دستکم 100 کیلو از سمند بنزینی سبکتره – بیشتر باشه.
بستان
۱۶ آبان ۱۳۹۰اولین چیزی که از یه ماشین توقع میشه داشت اینه که رغبت کنی بشینی توش که من حالم از ظاهر مسخره ی لوگان به هم میخوره اصلا حاضر نیستم به جیزای دیگش فکر کنم
reza.a
۱۶ آبان ۱۳۹۰سلام دوستان خسته نباشید من همه ی ماشین های زیر 20میلیون رو داشتم درحال حاضر هم سمندef7دارم باتوجه به تعریفاتی که می کردن هیچی نیست قبل از این تندر داشتم واقعا ازش راضی بودم هم کم مصرفه هم شتابشم خیلی بالاتره به یکی از دوستام گفتم تندر درسرعت بهترین شتاب رو داره البته از زیرماشین های 20 میلیون دوستم بهم گفت مگه 405 کشکه که تو می گی تندر بهتر و پرشتاب تره من هم بهش گفتم بله کشکه و بهش گفتم که بیا یه دوری با تندر بزن اونم اومد و چند دوری باهاش گشت و بعدشم رفت تو اتوبان گفت واقعا که تندر محشره ولی با این سمندم رانندگی کرد و گفت این ماشینه یا الاغه منم گفتم واقعا راست می گی این الاغه بعدشم گفت بیا باهم بریم تندر بخریم من اشتباه کردم باهاش نرفتم وبه همین گاری خودم قناعت کردم وان شاالله فردا می رم تندر عزیز رو می خرم واز کسایی که سمند ای اف7 دارن تقاضا می کنم که قیافه نگیرن ونگن که ما ماشین خوبی داریم
متین
۱۶ آبان ۱۳۹۰سلام من سمند رو دوست دارم .
اما فضای آروم داخل تندر و اسپرات بودنش منو خیلی تحت تاثیر قرار میده !
موتور اون نیز آروم تر و بدون صداست !
علیرضا
۱۷ آبان ۱۳۹۰من تندر دارم ولی بیایم قبول کنیم که ظاهر سمند بسیار موقر تر از تندر هست مخصوصا الان که قراره وانتش هم به بازار بیاد. ظاهر تندر حتی در برابر پراید هم حرفی برای گفتن نداره .
عیب سمند موتور پر مصرفش هست که احتمالا با موتور جدید برطرف میشه.
علی
۱۸ آبان ۱۳۹۰سلام من خواهش میکنم اصلا در مورد مقایسه این دو خودرو از مردم نظرخواهی نکنید چون جز از لحاظ قیمت هیچ تشابهی با هم ندارن .واقعا قیاس دو محصولی که ازلحاظ قدرت.شتاب.ایمنی.راحتی.مصرف.مرقوبیت قطعات و…هیچ سنخیتی با هم ندارند قیاس مع الفارقه شما با این مقایسه فقط کلاس سمند را بالا بردید من 2سال سمند و4سال تندر90 داشتم که سه ماه پیش تندر رو فروختم و الان هم میخوام مگان بخرم چون از خانواده تندره.تندر تو این رنج قیمت واقعا بی نظیره
علی
۱۸ آبان ۱۳۹۰با سلام
اصلا قیاس این دو ماشین با هم درست نیست چون در دو رنج متفاوت قراردارند ولی من که هر دوی اونها را هم داشتم و هر دو هم رانندگی کردم باید بگم که برنده اش بی بروبرگرد ال 90 است به چندین دلیل اولا موتور به روز تری داره در برابر موتور قدیمی سمند دوما تعویض دنده هاش و گیربکس فوق العاده ای داره حتی از 206 های قدیمی هم بهتر دنده را جا می زنه و ایمنی کاملتر و به نظرم کامپویتر سفر که خیلی واسم مفید هستش ولی سمند هیچ کدوم را نداره البته ناگفته نماند که قیافه داخل سمن بهتر از ال 90 است ولی ال 90 من از طراحی اش بدم نمی یاد و اینکه به نظرم سمن به درد آدمهای مسن می خوره و خاموادگی تره ولی ال 90 بچه گانه تره واقعا تندر توی این رنج قیمت بسیار عالی است مشکل قطعات هم قبول دارم ولی خوبیش به اینه که حالا حالاها خراب نشده ال نود من مال 3.5 سال پیش است و فقط شمعهاش من عوض کردم و فیلترهاش که اونها هم مصرفی بودند و راحت هم از نمایندگی گیرم اومد به این راحتی ها خراب شدنی نیست
میلاد
۱۹ آبان ۱۳۹۰سلام دوستان خسته نباشید از لحاظ شتاب امنیت کم مصرف موتور قوی وووو همه می دونید که تندر بهتره من خودم الآن زانتیا دارم به خدا دروغ نمی گم تندر از همه لحاظ مثل زانتیا می مونه مثل شتابش
مصطفی
۲۰ آبان ۱۳۹۰من یه تندر فول مدل اردیبهشت 88 دارم که هر وقت فرصت دست بده تا190 تا هم باهاش میرم.کلا آدم سرعتی هستم و در سفر اخیراز رشت به مشهد فقط یه ویتارا ازم سبقت گرفت. تو این 45 هزارتائی که باهاش راه رفتم فقط یه بار تسمه دینام یه بار بلبرینگ سمت راننده و لنت جلو که لازم به تعویض نبود.کلا شاید 200
هزارتومان واسش خرج نکردم.
همینکه می بینم همه قبولش نمی کنند خوشحالم.
بنظر من اگه کمی از ارتفاع خودرو کم و از تایرهای پهن تر استفاده بشه در عین سادگی واقعا زیباست
میلاد
۲۰ آبان ۱۳۹۰سلام اقا مصطفی من هم با شما موافقم مخصوصا در بند تایر ورینگ
بی نام
۲۳ آبان ۱۳۹۰سلام به دوستان
البته همه موارد بالا کم و بیش درسته و باید به این دوست عزیز که میفرمایند این دو ماشین در یک کلاس نیستند و فقط قیمتشان برابر است،عرض کنم که دقیقاً این دو خودرو در یک کلاس بوده و مقایسه آنها کار درستی است.به هر حال سمند EF7 اگر مشکلات گیربکسش حل بشود 50% بهتر از تندر نمره قبولی امنیت-زیبایی-گارانتی و خدمات پس از فروش را کسب خواهد کرد.با تشکر
علیرضا
۲۳ آبان ۱۳۹۰باسلام
در مورد کلاس خودرو که به صورت A_B_C_D_E_S و تقریبا با توجه به اندازه خودرو است- پراید، 206 و تندر در کلاسB و405، پارس و سمند در کلاس Dقرار می گیرند.
بر می گردیم به بحث تندر و سمند – به نظر من منظور طراحان این دو خودرو از ابتدا کاملا متفاوت بوده ودر مورد تندر، منظور خودرویی کاملا کاربردی، ارزان، بی دردسر و در کل اقتصادی برای کاربران کشورهای کمتر توسعه یافته بوده(هرچند که بحث آن در کشور عزیز ما جداست!)ودر مورد سمند مثلا خواسته اند بهترین خودرویی که میتوانند تولید کنند ومثلا لوکس و تشریفاتی !!! هم باشد .
در آخر اگر این دو خودرو را به کالسکه تشبیه کنیم، تندر با اسبی تیزرو و کم توقع و سمند با خری پیر و چلاق کشیده می شود.
شاید اگر خودروسازان داخلی می دانستند هیچگاه به تندر اجازه ورود به ایران و اینچنین به چالش کشیده شدنی را نمی دادندچرا که بهترین تولیدات آنها در برابر ارزانترین و عادی ترین محصول یک اتومبیل ساز خارجی(مخصوص کشورهای کمتر توسعه یافته) قرارگرفته و مقایسه می شود هرچند که حالا هم بر سر راه خریداران این خودرو سنگهای زیادی می اندازند تا مزیت های این خودرو را کم رنگ کنند.
کمترین سود تندر برای مردم، اصلاح خودرو های ساخت داخل به علت بالا رفتن توقع مشتریان است به عنوان مثال استفاده از موتورEF7 برای سمند.
به امید پیروزی و سربلندی ایران
بابک
۲۴ آبان ۱۳۹۰من با توجه به نظرات دوستان فهمیدم که تندر90 خیلی بهترازسمندای اف 7 من خودم مهندس مکانیکم والآن دو ماهه که سمند ایاف7 دارم خوبه ازش راضیم ولی تو سربالایی خیلی کم میاره یکی ازدوستام تندر داره باتندر اون رانندگی کردم دیدم که تندر خیلی بهتر از سمند من دارم واقعیت میگم دروغ چرا قبلا از تندر خیلی بدم میومد وقیافش به نظرم خیلی زشت بود ولی باتوجه به خوبی هایی که داره قیافه ی زشت اونو پوشونده ولی دوستان چون من خودم مهندس مکانیک پارس خودروام به شما توصیه می کنم که تندر 86-87-88رو بخرید چون اینا اصل فرانسه است ومدل های دیگشم بد نیستند ولی مدل های 89-90 ایران توش دست داره در کل بگم تندر خیلی ماشین خوب و توپیه بهتون هم توصیه می کنم سمند اس ای هم نخرید
بابک
۲۴ آبان ۱۳۹۰در ضمن اینم یادم رفت بگم کسایی که می گن تندر ال وبل یاهیچی از ماشین نمی دونند یاسوار ماشین مدل بالا می شن من خودم سمند دارم خیلی ازش بدم میاد
erfan
۲۴ آبان ۱۳۹۰samand behtare
Ali
۲۷ آبان ۱۳۹۰شاسی سمند مال23سال سال پیشه درصورتیکه شاسی تندر ۹۰ مال ۳-۴ سال پیشه در ضمن ایمنی تندر۹۰ از سمند بیش تره
hosein
۲۸ آبان ۱۳۹۰آقا جون ما خودمون سمند ef7 داریم و دومادمون l90 و من هر دو رو سوار شدم به نظر من ای اف 7 بهتره هم شتاب هم ترمز مخصوصا تو رو.زهای بارونی اصلا کسانی که ال نو.د دارند به مدت دو ساعت پشت سمند ای اف سوت بشینند این حسو کاملا متوجه میشن اما یه ایرادی که داره کلاج ای اف سون یه جوریه شایدم با پای من سازگار نیست
سعید عباسپور
۲۸ آبان ۱۳۹۰نتیجه گیری تمام نظرات:
هزینه کنید موتور گیربکس ال نود رو روی اتاق سمند ال ایکس نصب کنید … میشه تووووووووووپ