مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
مجتبي
۷ مرداد ۱۳۹۳من 30 ساله که ماشین دارم ، بیشتر پژو و میتسوبیشی داشته ام و حدود یکساله که تندر گرفتم ، در کل با توجه به شرایط کشور و ما و تولیدات خودروسازهای ما و نیز از نظر اقتصادی واقعا ماشین بی دردسر و مطمئنیه و به قول یکی از کاربران زیر پنجاه میلیون بهترین ماشینه و خدمت دوستانی که دنبال معایب تندر هستند عرض کنم من فقط یک عیب توی این ماشین دیدم ، ظرفیت کم باک ماشین که اگر 70 لیتری بود خیلی بهتر بود. من مسیر اصفهان تا مشهد را تنهائی و یکسره طی 13 ساعت با این ماشین رفتم که واقعاً خستگی چندانی هم برام نداشت
حسين
۷ مرداد ۱۳۹۳آقای شهریار چرا با اسم واقعیت تو این سایت مطلب نمی زاری (aria،ef7) ادبیات و نظرهات اینقدر تابلو هست که همه میدونند شما کی هستی و به تنهایی تو این سایت طرفدار ef7 و ضد ال90 هستی، چرا مردم رو جیگر فرض کردی؟ جالبه جدیداً میگی که خودت ال90 داری ولی هزار تا کامنت بر ضد ال90 گذاشتی !!
واقعاً خسته نباشی
بابک
۹ مرداد ۱۳۹۳با سلام خدمت دوستان عزیز .من خودم از سال 90 تا حالا ال 90 دارم ماشین خوبیه ولی خواهش میکنم از دوستاران هر دو ماشین که تعصب نداشته باشین .اینکه یک ماشین چپ میکنه فقط وفقط به طراحی ماشین بستگی نداره! راننده هم باید راننده باشه ! اکثر آقایون وخانومها فکر میکنن هرچقدر نشیمن وپشتی صندلیشونو عقب بدن کلاس کار بالا میره وبهتر !خوب وقتی کسی حتی صندلی رو نمی تونه تنظیم درست و حرفه ای بکنه یعنی الفبای رانندگی رو نمیدونه .در یک کلام سمند ماشین خوبیه ولی برای افراد بالای 60 سال .ال 90 ماشین بی دردسر و با موتوری بسیار مدرن با کد K4M که یکی از بهترینها در سال 2007 بوده وبا گیربکس به خوبی کوپی (هماهنگ ) شده .متشکرم
مظفر
۹ مرداد ۱۳۹۳یه نکته که با دیدن این کامنت به ذهنم رسید این است که مبنای نظر اکثر خوانندگانی که راجع به سمند یا تندر نظر میدن به این دلیل است که چون مدتی است که مثلا تندر یا سمند دارند که از او ن راضی یا نارا ضی اند. وسوال من این است که وقتی تجربه داشتن یکی از این دو ماشین رو دارند چطور راجع به ماشین دیگه ای که تجربه داشتن اون رو ندارن با این حرارت و جدیت نظر می دن ؟
mohamad amin
۷ مرداد ۱۳۹۳واقعا که اینجا جهان سومه!
من قصد خرید یک EF7 را دارم گفتم بیام یه سرچی بکنم از تجربیات دیگران استفاده کنم. اما اینقدر که نکته منفی در مورد سمند از زبان دارندگان ال90 یافتم از خود سمند دارها تجربه منفی ندیدم!
واقعا که ! خجالت بکشید ای ملت! چرا علمی حرف نمیزنید! همش مثل بچه ها ماشیناتونا به رخ هم میکشید!؟
این که واضحه همه ماشینای ایرانی به درد نمیخورن، ولی درد مجبوریه دیگه که میخریم!
چند صفحه از کامنتها را خوندم. جالبه که بعضی از افراد یه پای ثابت این صفحه شدن!فکر کنم صبحونه و ناهار و شامو پای نت در حال کامنت نوشتن صرف می کنن! طرف بیش از 260 تا کامنت گذاشته! آخه اصلا وقت میکنی خداییش! انگار کار و زندگی ندارین که اومدین توی این صفحه به جون هم میپرید!!!
*اینجا تا ابد جهان سوم باقی خواهد ماند!*
mohamad amin
۱۵ مرداد ۱۳۹۳:) :) :) :)))))))
دیدین گفتم اینجا جهان سومه؟!
آخه این کامنت من کجاش منفی داشت؟ یعنی خلاف اینه که گفتم؟
یعنی آیا اینجا جهان سوم نیست؟!
یا آیا ماشینای ایرانی به درد میخورن؟!
یا آیا ما مجبوری نیستیم ماشین بی کیفیت ایرانی سوار شیم؟
یا آیا من قصد خرید EF7 ندارم؟!!!
یا آیا من چند صفحه از کامنتها را نخوندم؟!
یاآیا…
کلا حال کردم با این سایت. از این به بعد بیشتر میان اینجا واسه خندیدن!
اشکان
۷ مرداد ۱۳۹۳با سلام دوستان میگن قدرت و گشتاور سمند موتور ملی بالاتر از ال 90 هست.خب قبول.قدرت و گشتاور وقتی کارایی نداره و شتاب ماشینتون کمتر از ال 90 هست خب این قدرت و گشتاور چ حاصلی داره اخه؟ من حاضرم با هر کی ک سمند موتور ملی داره تو صفر تا صد چه تو کفی چه تو سربالایی درگ بندازم و سوسکش کنم.
اشکان
۷ مرداد ۱۳۹۳اقایون من مسافت 711 کیلومتر رو با لوگان طی کردم با مصرف سوخت 45 لیتر.(مسافت از شهر ساری تا شهر مشهد)
من یه زاپاس ماشینم رو با انواع پژو و سمند عوض نمیکنم.چون من شش ساله ک این ماشینو دارم و خرجش تا الان بعد از 125 هزار کیلومتر فقط شمع و روغن و لنت و باتری بوده.ضمن اینکه یک بار هم تعمیرگاه نرفتم.واقعا این خودرو اقتصادیست.سال 87 خریدمش 12 میلیون.پول حلال شرکت رنو و پارس خودرو باشه.دمشون گرم
الناز
۷ مرداد ۱۳۹۳سلام من تا پارسال ال 90 داشتم واقعا ازش راضی بودم به قول اقا اشکان هیچ خرجی نداره من تو این چند سالی که داشتم چندبار روغتن عوض کردم یه باتریم واسش خریدم واقعا ماشین عالی بود به اونایی که میخوان سمند بخرن توسیه میکنم ال90 بهتره رنو فرانسه کجا سمند کجامن به این دلیل ماشینو فروختم چون تصادف کردم با اون شدت که من سر پیچ چپ کردم اگه سمند بود هیچی ازمون نمیموند
شهريار
۸ مرداد ۱۳۹۳الناز جون . ما که داد می زنیم که ال90 در پیچها تعادل نداره و زود چپ میکنه. شما باور نمی کردید . حالا خودتان اقرار کردید. همین یکی از معایب ال90 هست. تا دلت بخواد واژگونی از ال90 ثبت شده. کافیست عبارت زیبای ( واژگونی ال90) را سرچ بفرمایید بعد می فهمید چی سوار شدید
صادق
۸ مرداد ۱۳۹۳سلام
من تا حالا سوار تندر نشدم ، ولی این رو هم بگم به شدت و صد درصد از خرید سمند پشیمانم ، در صفحه قبل هم گفته بودم از همون اول که ماشین رو گرفتم ، ماشین فرمونش می کشید ، روغن کم میکرد، الان هم چند روزه منتظر قطعه هستم تا بیاد ، از اول هم که گرفتم چراغ ایربگش روشنه ، جدیدا وقتی از روی دست انداز رد میشم انگار ماشین هر قطعه اش برای خودش کار می کنه !
خلاصه پشیمونم از خرید سمند ،
البته پسر عمه ام یک سمند دو گانه سوز داشت مدل 87 ، بعضی از قطعات موتور المانی هست و اون یک رضایت نسبی داشت و من هم چون او راضی بود خریدم ولی الان می گفت تمام قطعات چینی شده و کیفیت به طور کلی پایین اومده ، اول کار هم گفتم تا الان سوار تندر نشدم ولی باور کنید الان واقعا از خرید سمند پشیمونم ، بیخود الکی از سمند طرفداری نکنید الان همه میدونند که سمند ماشین خوبی نیست ، من تقریبا بیشتر صفحات این مقاله رو خوندم ، و نظرات خیلی از افراد ، حرفهای من رو تایید می کنه ، کسانی که اینقدر از سمند تعریف می کنند ممکن جزء اولین تحویل گیرنده های سمند lx ef7 باشند و اکثرا ممکنه یک رضایت نسبی از سمند داشته باشند ، پس بیخود با هم بحث نکنید و بدون تعصب در مورد سمند و تندر نظر بدهید ، در مورد تندر هم فقط همینو بگم که این خودرو تحت نظارت رنو و با قطعات فرانسوی ساخته می شود و کیفیت خوبی داره .
به طور کلی همه بدانند با این سیاستی که خودروسازان در مملکت ما پیش گرفته اند ، خودرو سازی در کشور ما همچنان در همین وضع افتضاح خواهد ماند و قرار نیست هیچ کدام از شرکتهای خودروساز ماشین درست و حسابی تحویل آدم بدهند!
به امید روزی که تعرفه واردات خودرو صفر شود!!!!!!!!!!!
اشکان
۸ مرداد ۱۳۹۳سلام اقا رضا چرا یه خانوم تا نظر داد مسخرش کردی؟
اشکان
۸ مرداد ۱۳۹۳!!چه اعتماد به نفسی؟!سمند بود چپ نمیکرد!اقایون من زانتیا بهتون نشون میدم ک چپ کرده چه برسه ب سمند!
اشکان
۸ مرداد ۱۳۹۳این طرفدارهای متعصب سمند سوار دنبال این هستن ک فقط ی ایراد از ال 90 پیدا کنن و تو بوق و کرنا بکنن.کاملا واضحه ک احساساتی هستن و تابع منطق نیستن.برا بی کیفیت ترین ماشین ایران خودرو که خودروی سمند هست اینقدر تبلیغ نکنید.مردم خودشون تجربه کردن همه ماشینارو.از هر ده نفر که سمند خریدن یه نفر راضیه.ولی از هر ده نفر ک ال 90 خریدن 9 نفر راضین.البته ال 90 هم ایراداتی داره ولی مزایاش به معایبش میچربه
اشکان
۸ مرداد ۱۳۹۳بعد من با کمی دقت در کامنتها به حرف دوستان دارم اعتقاد پیدا میکنم.
اریا=شهریار=ef7
شهريار
۹ مرداد ۱۳۹۳اشکان جون. اینطور نیست. اشتباه میکنی. من نمی دونم این اقایی که میگی کیه. ولی من هنوز کمتر از 20 روزه که وارد این پست شدم. حالا خدا کنه اون اقایی که فکر می کنید من اون هستم ادم خوبی بوده باشه
اشکان
۸ مرداد ۱۳۹۳سمند در چند کلام
ماشین لش دبه پر خرج پر مصرف حیف پول ماشین روستا
اشکان
۸ مرداد ۱۳۹۳اقای شهریار؟ یه سوال؟ اگه ال 90 سریع چپ میکنه پس چرا من شش ساله هر روز سوارشم و چپ نکردم؟
اشکان
۹ مرداد ۱۳۹۳اولا ک بهت پیشنهاد میکنم ک متنی رو ک نوشتم دوباره بری بخونی اقای شهریار.بنده در متن ننوشتم روستایی بودن ننگه.نوشتم سمند ماشین روستاست.دوما کی گفت من سمند نداشتم؟ بنده شش ماه این ارابه ایران خودرو رو هم داشتم و واقعا ازش ناراضی بودم.هر کی سمند داره ی روز در میون تو تعمیرگاه و پمپ بنزینه
junior
۹ مرداد ۱۳۹۳یادمه دو چند صفحه قبل به این نتیجه رسیده بودی که “نرود میخ آهنین در سنگ” چی شده حالا؟ هنوزم که نصفه بیشتر کامنتای هر صفحه مال شماست؟!!!!!!
شهريار
۹ مرداد ۱۳۹۳اره . هر کی سمند داره ال90یها ازش ناراضی اند. اقا اگه بده اجازه بدید مالکان سمند ایراداتش رو بگند شما از ال90 خودتون بگید. ( خوبی یا بدی ال90 ) اینکه من که یه ماشینی که ندارم ازش بد بگم منطقی نیست . و جزو نظرات تعصبی محسوب میشه
جلال
۹ مرداد ۱۳۹۳سلام من هر دو رو یه جورایی داشتم ال 90 نقطه ضعفش جلو داشبورد حقیرانه ای هست که به شدت تو ذوق میزنه هیچ نکته جالبی تو اتاقش نیست اگه قدت بلند باشه تو مسافرت حتما به مشکل میخوری چون باسن و کمر برات نمیمونه ماشین مسافرت نیست اما مزایاش اینه این ماشینو بخری هیچ خرجی نداره فقط بنزین روغن همین کولرش خوب کار میکنه موتور گیربکس هیچوقت شرمندت نمیکنه دقیقا اینا همه رو از بالا تا پایین برعکس کن میشه سمند
جلال
۹ مرداد ۱۳۹۳اینم بگم مصرف ال 90 تو شهر 9 وتو جاده 5.5 سمند تو شهر 12 تو جاده 8 حالا شاید دقیق نباشه صندلیهای سمند بسیار راحت تر از ال 90 هست اینم که گفتم قد بلند خودم 187 قدمه که هر وقت رفتم شمال پدرم در اومد اما اینو بگم واسه تو شهر معرکس از پراید بهتره از 206 هم همینطور بخصوص اگه بالای سه نفر باشین سمند که تو شهریش افتضاح هست ولی اگه خیلی اهل مسافرتی سمند هم نگیر نظر منو بخای برو یه زانتیا بگیر زندگی کن یعنی زندگی هااز تمام این ماشین صدمیلیونیا راحت تری به شرطی که تمیز باشه بیفته تو تعمیرگاه از زندگی بیزارت میکنه
اشکان
۹ مرداد ۱۳۹۳اینکه دوستان میگن ال 90 زیبا نیست و سر پیچهای تند عقبش فرار میکنه رو من قبول دارم چون جفتش رو متوجه شدم.ولی اینکه دوستان میگن صندلی تندر 90 خسته میکنه رو اصلا قبول ندارم.چون من باهاش مسافرتهای طولانی رفتم و اتفاقا نه تنها کمردرد نشدم بلکه اصلا احساس خستگی نکردم.سمند هم زیاد سوار شدم و به نظرم صندلی ال 90 از سمند و 206 و 405 و ریو راحت تره.فقط به نظرم پارس سال صندلی جلوش از ال 90 راحت تره.اونم فقط صندلی جلوش.صندلی عقب ال 90 از پارس سال راحت تره.البته راحتی صندلی رو تو ده دقیقه و نیم ساعت نشستن نمیشه متوجه شد.باید حداقل پنج ساعت بشینی و نظر بدین دوستان
Mohammad
۱۲ مرداد ۱۳۹۳صندلی ال نود از صندلی های سوپرکارهایی مثل فراری 458 و لامبورگینی اونتادور هم راحت تره و فقط 10 سانت اول صندلی عقب سمت چپ هایپر کاری مثل مک لارن P1 از ال نود بهتره که اونم با ده دقیقه و سی و دو ثانیه نشستن معلوم نمیشه!
اشکان
۹ مرداد ۱۳۹۳به جرات میتونم بگم راحتی ک سرنشینان عقب ال 90 دارن سرنشینان عقب زانتیا هم ندارن.فضای فوقالعاده باز با صندلی عقب فوق العاده راحت ویژگی خیلی خوب خودروی تندر 90 هست.
جلال
۱۰ مرداد ۱۳۹۳من الان ال 90 دارم خیایم ازش راضیم اما این حرف شما اصلا منطقی نیس صندلیهای زانتیا از تویوتا و هیوندای هم راحتتره این یه چیز اثبات شدس
حميد
۱۰ مرداد ۱۳۹۳4 ساله ال90 دارم تو این 4 سال یه بار نشده آمپرش بالا تو گرم ترین روز تابستون با کولر آخ نگفته،شتابش که اووووف دیوووونه کننده هستش کلا ماشینیه که تو رنج خودش از همه قوی تر و بهتر و ایمن تر عمل میکنه این نکته روهم باید گفت که واقعا خوش اسپرته
علیرضا
۱۰ مرداد ۱۳۹۳درسته دوست عزیز. درجه ش خیلی زود بعد از استارت صبح سرد به دو خونه میرسه. یعنی موتور زود گرم میشه.
و هیچوقتم، حتی تو دل تابستون از 4 خونه بالاتر نمیره.
امير
۱۰ مرداد ۱۳۹۳میتونم بگم تندر عالیه هیچ خرج و هیچ هزینه ای نداره مصرفشم فوق العاده پایینه اینو با تجربه ای که از 206 و سمند و پرشیا داشتم میگم با11 لیتر از تهران تا شمال باهاش رفتم،جاداریش که عالیه،کیفیت و مونتاژ و بی صداییش زبان زد شده بنظرمن زیر50میلیون فقط تندر بردارید ماشینای دیگه بعد دوسال زوارشون درمیره در صورتیکه تندر بعد دو سه سال هارتر میشه
اشکان
۱۰ مرداد ۱۳۹۳دیگه به نظرم کاملا باید برای مردم روشن شده باشه و نیازی به بحث هم نیست.هر کی ال 90 خریده و ماشبنای دیگه داشته متوجه شده ک ال 90 ی سر و گردن بالاتره.
اشکان
۱۰ مرداد ۱۳۹۳دوستان 600 تا مهندس رنو ال 90 رو طراحی کردن.این تعاریف ما به خاطر تلاش فوق العاده این مهندسین با تجربه و کارآزمودس ک از هیچ تلاشی برای دستیابی به بالاترین کیفیت کوتاهی نکردند.واقعا خداوند توفیقشون بده.ما تو این شش سالی ک ال 90 سوار شدیم واقعا لذت بردیم
Mohammad
۱۲ مرداد ۱۳۹۳سه روز پیش یه فیلم مستند دیدم که پروسه طراحی ، تولید و تست لوتوس ابورا رو از ابتدا تا انتها به تصویر کشیده بود نکته جالب اینه که در مجموع کمتر از 50 نفر تمامی این مراحل رو از طراحی تا تولید و تست انجام میدادن حالا این که چطور صرفا برای طراحی ال نود از 600 تا مهندس استفاده شده برام یه کم!!! عجیبه فکر کنم خود مدیر شرکت رنو هم اینو تا حالا نشنیده باشه!
با شنیدن این حرفاست که آدم متوجه میشه چرا ایران و ایرانی همیشه در طول تاریخ بدبخت بوده!!!
reza
۱۵ مرداد ۱۳۹۳آقا محمد عزیز شما نباید تعجب کنی! جای تعجب نداره!
شما هرچی ال90 سوارا میگن باید قبول کنی! وگرنه بی منطق و آدم احساسی هستی. این یعنی منطق ال90 سوارها!
یک چند صفحه ای از کامنتها را بخون متوجه میشی.
علیرضا
۱۰ مرداد ۱۳۹۳ما الان ال 90 داریم و تو این مدت خیلی ازش راضی هستیم. باید بگم که دو دوره مختلف هم سمند داشتیم.
یک سمند ال ایکس مدل 83 که واقعا ماشین خوبی بود و هرچی از راحتیش بگم کم گفتم. و یک سمند معمولی مدل 81 (که دقیقا داشبوردش مثل داشبورد نشون داده شده تو این مقاله بود و هنوز تو اون مدلا چوب کار نمیکردن.) این سمند 81 هم انصافا ماشین خیلی خوب و بی آزاری بود و ما دو سال این ماشین رو داشتیم.
اینو نوشتم تا افرادی مثل شهریار و مظفر و … نفرماین که کسایی که بد سمند رو میگن این ماشین رو نداشتن.
راجع به سمند دلم نیومد دو نکته رو نگم، نکته اول اینکه حداقل اگر اصرار دارین که سمند بگیرین برید و با موتور XU7 بگیرین که موتورش یکم تنبل تره اما بی خرج و بی آزاره. واقعا سمندایی که داشتیم با موتور XU7 اصلا اذیتمون نکردن و خیلی بهمون حال دادن. حداقل XU7 بگیرین چون EF7 مثل هندونه در بسته میمونه. و به احتمال زیاد اذیتتون میکنه (نظرات اینجا رو بخونین و برین از تعمیرکارها بپرسین) اما XU7 نه. بی آزاره.
نکته دوم اینکه ما از سمندامون جدا راضی بودیم. خوب و جادار بودن و صندلیاشون راحت و لذت بخش. تا زمانیکه ال 90 گرفتیم و دیدیم که این ماشین بهتره. و الا سمند با موتور قدیمی XU7 ماشین خوب و بی دردسریه.
رضا ال90
۱۰ مرداد ۱۳۹۳آقایون و خانوم ها اگه راننده باشی هیچ وقت تو بدترین پیچ هم چپ نمیکنی من 16 سالمه از 7سالگی ماشین نشستم محل ما اونقدر پیچ داره از چالوس بد تر منم اگه راننده نبودم و میگن که تا18جوونا کلشون باد داره منم الان اینجا نبودم
رضا ال90
۱۰ مرداد ۱۳۹۳تازه تو ماشین های ایرانی بعد از 206 ال90هستش که بالاترین 0تا100رو داره206:11وال90:10منظورم 0تا100.اینم همه میدونن که سمند پایین ترین 0تا100رو داره چون اصلا بعد از سرعت گیر امتحان کنید ببینید که اصلا شتاب اولیه نداره
اشکان
۱۱ مرداد ۱۳۹۳اقا جلال پس معلومه تویوتا سوار نشدی.تویوتا کمری سوار شی صندلی زانتیا رو فراموش میکنی.صندلی عقب و راحتی عقب ال 90 رو زانتیا اصلا نداره.البته این به این معنی نیست ک زانتیا اصلا راحت نبست.زانتیا راحته ولی تندر 90 عقبش هم جادارتره و فضای بیشتری داره و هم صندلی عقب تندر راحت تره.البته تجربه شخصی بندس تو مسافرت طولانی با هر دو ماشین
علیرضا
۱۳ مرداد ۱۳۹۳صندلی عقب تندر خوبه اشکان جان اما به نظر من بزرگترین نقص این صندلیا اینه که ترمز نداره و بهترین مزیتشم اینه که دو طرفش مثل صندلیای پژو و سمند بالا نیومده و سرنشینای عقب کناری آسایش بیشتری نسبت به پژو و سمند دارن.
اشکان
۱۱ مرداد ۱۳۹۳اقا رضا آمارت یه خرده اشتباس.بهترین صفر تا صد مال پارس موتور زانتیاس ک حدود 9 ثانیه هست.بعدش تیپ 5 هست ک حدود 9.6 ثانیه هست.بعد 405 و ال 90 هستن حدود 10 ثانیه
علیرضا
۱۳ مرداد ۱۳۹۳البته شنیدم تیپ 5 های جدید (90 به بعد) دیگه مثل اون قدیمیا نیستن و شتابشون بعد از ال 90 هست.
Ilyar
۱۲ مرداد ۱۳۹۳هردو به درد نخور هستن…بین خودروهای ایرانی فقط پارس ELX اونهم 16سوپاپش نه این موتور مندراوردی ویران خودرو به نام xum. ..
علیرضا
۱۳ مرداد ۱۳۹۳پارس elx ماشین بدی نیست. اما فراموش نکن که هم خود پارس من درآوردیه و هم گذاشتن موتور زانتیا روی اون من درآوردی تر. با عرض معذرت من به ماشینی با این دو خصوصیت نمیتونم بگم بهترین.
علیرضا
۱۳ مرداد ۱۳۹۳ضمنا پارس elx همشون 16 سوپاپه و 8 سوپاپ نداره!
Ilyar
۱۳ مرداد ۱۳۹۳مدلهای جدیدش 8 سوپاپ و ضعیفتر شده است…به نظرت ترمز های دیسکی، صندلیها برقی گرمکن سردکن دار، و شتاب 9 ثانیه ای چیزی نیست! سمند که هیچ همین تندر هم باین شتابی که شماها عالی میخوانید حریف پارس ELX نمیشه! در ضمن این هم بگم که دوران تندر تموم شده و همین پارس و jac j5 انتخابهای بهتری هستند.
علیرضا
۱۳ مرداد ۱۳۹۳در اینکه دوران ال 90 تموم شده یا نه باید دقیق تر صحبت کرد. در اروپا بله دوران این لوگان با اتاق 2005 تموم شده و بحثی نیست، هر چند هنوز در چندین و چند کشور همین اتاق داره مونتاژ میشه. اما در ایران قبلا هم گفتم “بین آپشنهای فعلی” بهترین انتخابه تو رنج زیر 50 میلیون. نه اینکه ماشین بی نقصی باشه. بین این ماشینای من درآوردی ایران خودرو و سایپا مثل تیبا، SD، همین پارس، سمند و … اتفاقا ال 90 یه سر و گردن بالاتر از این تولیدات بی قاعده ست. ماشینایی که اسم بردم ابتکار مونتاژکارای داخلیه! و هیچ جای دنیا به رسمیت نمیشناسنشون. و اما ال 90 ماشین “رنو” هست. دقت کن دوست من : رنو. یعنی اتاق داچیا تحت لیسانس رنو با موتور k4m و گیربکس رنو. و مونتاژش هم با نظارت کامل ناظر شرکت رنو.
این خیلی فرق داره با پارسی که موتور یک ماشین دیگه رو انداختن روش! و حتی ایربگشم مال یک ماشین دیگه ست. چون ایران خودرو عرضه نداره حتی یک ایربگ خودش تولید کنه!
شتاب ال 90 هم بین 9 و 10 ثانیه ست. ضمنا این ماشین منو تا حالا تو شتاب شرمنده نکرده و در شرایطی که شتاب مزدا 3 جدید هم همین مقداره من خیلیم از شتاب ماشینم راضیم.
تازه elx جدیداش 8 سوپاپه؟؟ پس دیگه گل بود و به سبزه نیز آراسته شد! دیگه چرا میگن elx؟؟؟ بگن پارس سال مثلا! تازه دوست ما اومده میگه دوران پارس تموم نشده. به زعم شما هر بار که یه موتورشو عوض میکنن یعنی دورانش تموم نشده!!!
جک جی 5؟ ماشین فرانسوی رو بیخیال شیم بریم این ماشینای بی کیفیت و قاتل چینی رو سوار شیم؟؟؟؟ جک جی 5 چینی کجا ال 90 فرانسه کجا.