مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
حکیمی
۲ دی ۱۳۹۳سلام به دوستان گلم..بنده 5 ماهی میشه EF7 خریدم البته با تحقیق کامل..
الان بعد از گذشت 5 ماه معایب و مزایاشو براتون میگم : (معایب) :
1-صدا دادن جلو داشبورد و صفحه کیلومتر:که دادم پیچ بالای صفحه کیلومترو سفت کرد درست شد.(بدون هزینه)
2-صدا دادن لرزش در اطراف دنده و داشبورد :که با گذاشتن فیبر پشت جای لرزش حل شد.
3-درست بسته نشدن درب راننده : که با دادن به تعمیرکار و باز کردن ان و روغن کاری حل شد(15000 تومان)
4-خاموش شدن صفحه کامپیوتر مرکزی چندین مرتبه : که آن هم درست شد
5-صدای لاق و لاق دادن کمکهای عقب در دست اندازها: که با دادن آچارکشی حل شد (15000 تومان)
مزایا :
بنده قبل از خرید تحقیقات بسیار زیادی را از سایتها و مکانیکها انجام دادم و کلیپهای بسیار زیادی را دیدم به این نتیجه رسیدم که EF7 بهترین گزینه میباشد و الان هم راضی هستم ..
بنده پشت زانتیا و پژو و تیبا و ال نود و ماکسیما و 206 نشستم
یک کلام EF7 شتاب امنیت و قدرت و سرعت همه اینها را یکجا دارد.
تجربه ترمز ناگهانی و شدید بالای سرعت 180 با سمند که از کارایی و پایداری بالایی برخوردار بود را داشتم .
کورس گذاشتن با انواع پژو 206 انواع تیپها -ال نود
-پژو پارس-405-تیبا-ریو-رانا-انواع MVM و جیلی و
خودروهای چینی را داشتم
در اتوبان و بزرگراه و جاده..و از ناپدید شدنشون تو آینم لذت بردم…
البته به غیر از پارس ELX که مساوی میرفتیم.
1-هندلینگ خوب و لذت بخش سمند که در سایت ایران خودرو از هندلینگ سمند تعریف شده
2-قدرت موتور در سربالایی
3-شتاب خودرو مخصوصا از 120 به بالا
4-امنیت و استحکام بدنه
5-جا دار بودن صندوق …فضای 500 لیتری…اندازه نصف نیسان باری جا داره
6-باک 70 لیتری
7-رسیدن به سرعت 220 در کمترین زمان و بدون نیاز به جاده کفی
8-مصرف سوخت خوب 7.5 در شهر
9-بخاری و کولر عالی
10-داشبورد زیبا
11-نمای عقب و جلوی زیبای سمند
12-نرمتربودن فرمان نسبت به 206 و ال نود
13-تعادل فوق العاده ماشین تو لایی کشیدن
14-رمز گذاری برروی سمند و تا نزدن رمز به هیچ وجه ماشین روشن نخواهد شد
15-سنسور دنده عقب و صندلی برقی و سیستم گویا و چراغ مطالعه
بنده قصد خرید پژو پارس ELX را داشتم با توجه به تحقیقاتم از خریدش پشیمون شدم و سمند رو انتخاب کردم بدون در نظر گرفتن بودجه مالی که اصلن مهم نبود و تا رنج 40 قصد خرید خورو را داشتم.
علی
۲ دی ۱۳۹۳برادر حکیمی واقعا دسستون درد نکنه به این میگن نظر و نقد و برسی کردن نه که بیاد اینجا هی مثل بعضی ازدوستان فقط رو یه ماشین تیک کنید و موافق الکی کنید.
حالا دوستان میخواستم بدونم کسی تجبربه با نیو اکتبون تیپ لاکچری رو داره یانه .!؟
میخوام اگر بشه تیانا رو معاوضه کنم دوستان اگر کسی داره یاتجربشو داره راهنمایی کند.
محمدMOHAMMAD
۲ دی ۱۳۹۳کشتی خودت با این تیانا بابا همه فهمیدن که تیانا داری هر چی کامنت گذاشتی هی نوشتی تیانا حالا جایی حرفی نزن کسی نفهمه آیا اگه کسی تیانا داشته باشه اینجا توی مقایسه تندر90 و سمند چیکار میکنه البته بین خودم و خودت باشه
علی
۳ دی ۱۳۹۳من از شما معذرت میخوام ولی دیدم داخل قیمت صحفه اصلی زده داغ ترین مطالب اینجا بود گفتم اینجا بگم که بیشتر دیده شود تا بهتر نتیجه بگیرم.
بعدشم نمیدونستم جای شما تنگ میشه.
هر کی دوست داره میتونه نظر بده مگه وقتی این تندر سوار ها جو گیر میگن بهتر ماشین زیر ۸۰میلیون تندر است کسی حرفی زد.
اول خودتون رو اصلاح کنید بعد توقع احترام و ارزش و…. برای خود باشید.
Mohammad
۳ دی ۱۳۹۳ممنون از نظرت دوست عزیز من هم 4 ماهی میشه که سمند EF7 مدل گازسوزش رو خریدم و تمام موارد ذکر شده توسط شما رو تایید می کنم. در رابطه با لرزش در اطراف دنده و داشبورد شما دقیقا کجا فیبر گذاشتی؟ منم بعضی وقتا این مساله رو دارم.
اشکان
۳ دی ۱۳۹۳اقای حکیمی توهمات خودت رو هم چاشنی حقایق کردی و کامنت گذاشتی.اونجا که گفتی پا به پای پارس ای ال ایکس میرفتی تو خواب بود نه تو بیداری.شما به گرد پاشم نمیتونی با اون ابو تیارت برسی.ی سر برو سایت ایران خودرو شتاب صفر تا صد پارس ای ال ایکس 9 ثانیس ولی مال سمند ای اف 7 شما بالاتر از 11 ثانیس.کی گفته که صندوق عقبش نصف یک نیسان جا داره؟ حجم صندوق عقب سمند 500 لیتره و مال ال 90 510 لیتر.پس ال 90 اینجا هویجه؟ لیفان چی؟ مال لیفان حدود 600 لیتره.ریو و رانا و ال 90 و پارس موتور زانتیا همشون تو شتاب ماشینت رو لول میکنن.مصرف سوخت در شهر 7.5 لیتر رو خوب ااومدی!داداش من عدد سایت ک حالت ایده ال در مصرف سوخته تو سیکل ترکیبی زده 8.2 لیتر.در سیکل داخل شهر رو زده 11 لیتر.تازه شما که راه ببری بدر واقعیت بیشتر از ایناس.داداش من ملت رو چی فرض کردی؟!
مک میسل
۷ دی ۱۳۹۳ای اف7
با اون شتابگیریش!!!!!!!!!!!
بیتل جی ار سی و نیسان جی تی ار نیسمو رو سوسک میکنه!
حکیمی
۴ دی ۱۳۹۳اشکان جان ما که نگفتیم ال نود بده …
موتور ال نود شرف داره به موتور ماشینای ایرانی
شما داری موتور ریو که 1500 8 سوپاپ هست رو با سمند 1645 16سوپاپ مقایسه میکینی یا رانای tu5 1600 رو؟
اگه این موتور رو رانا یا 206 باشه که آسفالتو واست رنده میکنه!
من به شما میگم کورس گذاشتم با این ماشینا که نام بردم نگفتم که فیلمبرداری کردم؟!یا نگاشون کردم !قصد هیچ بلوفی یا شعر گویی هم نداشتم
شما تو سایت اپارات بزن 220 با ef7 ببین چندتا کلیپ برات میاد بعد بزن 220 با ال نود!!ببین چندتا کلیپ میاد!!
الان قیمت ال نود از 36 تا 55 میلیون هست از E1 گرفته تا E2 و پارس تندر و اتوماتش!ولی اگه خوب یادت باشه سری اول که اومد قیمتش 8 تومن بود سمند اون موقع 12 تومن بود .
ال نود خوب شتابی داره ولی از 120 به بعد با موتور ef7 مقایسش نکن با موتور Tu5 مقایسش کن …بله سمند شتاب صفر تا صدش رو چوب وزن 1240 کیلوییش رو میخوره ، مسلما اگه وزن 1115 کیلویی ال نود رو داشت شتابش خیلی بالاتر بود !!!
تازه زیادم به خودت نبال برا 2 ثانیه از صفر تا 100 !
تو جاده شاهین شهر بودم ی ال نود تیون شده انداخت پشتم شبم بود جاده هم شلوغ هر دو 120 بودیم …باهاش کورس که گذاشتم تا 180 رو خوب باهام اومد البته پشت سرم بود و نتوست سبقت بگیره ، حتی راهم داشت که بره ولی نکشید.
ولی 180 رو که رد کردم تو آینه دیدمش محو شد!!!
برای اینکه بدونی اون پارس Elx رو هم ازش جلو زدم ولی کامیون جلوم اومد زد جلو!!!
بله خودم هر وقت اسم سمند به گوشم میخورد لغت لش هم باهاش برام تداعی میشد و خودمم جزو ماشین حسابش نمیکردم البته تا وقتی که موتور 20 سال پیش XU7 هشت سوپاپ روش بود نه حالا که موتور EF7 روشه!!!
من به چشم خودم تصادفات ال نود رو دیدم و دیدم که با کمترین ضربه چه بلایی سرش اومد .
ی بارش که 3 تا ماشین رو دیدم پشت سر هم تصادف کردن وسطی ال نود بود باورت نمیشه سرعتشون 60 تام نبود ال نود کمکا جلوش با تایرش فرو رفت!!!!
شما برو ببین بیشترین آمار چپی خورو بعد از 206 رو ال نود داره!!!
همچین گفتی پارس ELX من یه لحظه فکردم بوگاتی رو میگی!!!!
ظاهرن جلو زدن ازشون واست خیلی دردناک بوده و خاطره بدی داری!!!
داداش خوبم ماشینی مثل ELX و زانتیا دیگه دورشون سر اومد!!!
چی فکر کردی ؟؟!!!
اون زانتیا و پارس ELx اگه خیلی رو پا باشن و جدید باشن میتونن 220 رو پر کنن…!!!
یا حق.
ef7
۴ دی ۱۳۹۳40 روزی میشه یک ef7 تحویل گرفتم از شناس بدم خیلی مشکل داره که می نویسم اگرکسی می تونه کمک کنه چون هر نمایندگی که بردم پیچوندنم :
1- موقع عوض کردن دنده یه مدت طول می کشه تا ماشین بفهمه که پدال گاز را فشار دادم و باید حرکت کنه
2- بعد از عوض کردن دنده بدجوری گاز می خوره و طول میکشه تا دور ماشین بیاد پایین
3-بعد از اینکه 100 کیلومتر کار کرد تا الان که 3000 تا کار کرده چراغ ایربگش روشن هست و خاموش نمیشه (ضمنا هیچ ضربه ای هم نخورده)
4- چراغ چک ماشین بعضی وقتها روشن می شه و بعد از یک مدت خودش خاموش میشه (نرم افزارش توسط نمایندگی عوض شد که مشکل همچنان حل نشده )
5-باد کولر خیلی خنک نمیکنه .
6- یک بار پیغام فشار روغن پایین است داد . (فقط یک بار)
7-صندلی ماشین لق می خوره
8-موقعی که فرمان را کامل می چرخونم هیدرولیک صدا می کند که نمایندگی می گن این صدا عادیه و بقیه هم همین صدا را دارن.
چند تا دیگه ایراد هم داره که یادم نیست و مجددا براتون میگذارم
محمد حسین
۸ دی ۱۳۹۳زیر پدال کلاچ ی سوییچ هست ی کم فشارش بده سمت بالا تا سفت بشه مشکل گاز خوردنش موقع تعویض دنده حل میشه
ناشناس
۸ دی ۱۳۹۳داداش من ماشین ایرانی داری سوار میشی دیگه، توقع بی ام و نداشته باش.ماشین من سورن ef7 هستش،باترمز ab یوخ،یعنی اگه بخوره به چیزی عیب نداره.چند بارم رفتم نمایندگی میگن درسته.
حسن
۴ دی ۱۳۹۳سلام. دوستانی که قصد دارند خودرو بخرند و در مورد ال90 و سایر خودروها شک دارند: 1-خیلی از مباحث کاملا سلیقه ای است و حتی کیفیت بالا هم نمی تواند جبران آنرا بکند بنابراین اول تکلیف خودتان را مشخص کنید و معیارهای برتری رو برای خودتون لیست کنید. اگر ظاهر و زیبایی ماشین برای شما خیلی مهم است یا از آن دسته از آدم هایی هستید که به ظاهر و امکانات داخلی ماشین اهمیت می دید باید با ظاهر ال90 و کیفیت دکور داخلی و امکاناتش کنار بیاید وگرنه قیدش رو بزنید 2-از لحاظ کیفیت فنی، سواری، نرم بودن ماشین، بی دردسر بودن، جادار بودن واقعا به تمامی خودروهای تولید داخل برتری داره بدون تعارف 3-قطعات ال90 به نسبت بقیه ماشینها گرونتره( و البته مرغوبتر) ولی قطعات اصلیش گیر میاد و ضمنا اگر ماشین اگر از صفری دست خودتون باشه و یا ماشین خونگی مطمئن باشه مشکلی براتون پیش نمیاد چون کیفیت قطعاتش قابل قبوله در غیر اینصورت تعمیر و قطعات این خودرو پرخرج هست. در کل حس سواری ماشین خارجی رو میده و رانندگی باهاش لذت بخشه و ماشین کم دردسریه. من خودم به شدت از قیافه این ماشین متنفر بودم ولی الان 3 ساله سوارم و حاضر نیستم توی این رنج قیمت هیچ ماشین دیگه ای سوار بشم.
حکیمی
۴ دی ۱۳۹۳جواب دوستمون ef7
1- بخاطر برقی بودن پدال سمند هست و دومن شما همچین گفتی ی مدت طول میکشه انگار گاز قطارو میدی …
2-اون گاز خوردن سنسور از استوپر هست بده نمایندگی عوضش کنه
3-پیچ ایر بگ رو بازو بستش کن ممکنه بین روشن و خاموش باشه
4-این مورد رو بده بیرون ..نمایندگی حالیشون نیست…منم کمکام صدا میداد گفت باید کمکت عوض بشه دادم مکانیک بهم خندید..گفت اچارکشی میخواست
5-گازش رو بده امریکایی بندازن
6-مورد نداره
7-اینا همش از پیچش هست بده سفت کنند
8-این موردو ماشین منم داره البته صداش خیلی خوشگله صدا غرش میده!!!
این ایرادا تو ماشینا ایرانی پره بخاطر بی تعهدی پرسنل ایران خودرو
و حقوق و دست مزد کمی که بهشون میدن!
برو با 160 کیلومتر تو پیچ لایی بکش
بعد بیا بگو ef7 چیه!!!
برو تخت گاز بکن با دنده 4 رت که 170 رو پر کردی
بعد از 170 زدی دنده 5 شتابش رو که دیدی میای اینجا
تعریف میکنی!
سينا
۵ دی ۱۳۹۳سلام دوستان, من. پارس, ۴۰۵، ۲۰۶ و خیلی ماشینارو داشتم… ولی از زمانی که یه تندر ۸۷ خریدمو سوارش میشم تازه فهمیدم واقعا نسبت به تموم ماشینای تو این رنج قیمت فوقالاده ست. تصمیم داشتم بفروشم یه صفرشو بگیرم ولی اینجور که بوش میاد مدل بالاهاش جنسشون خوب نیست, کسی عوض نکرده ببینه فرقی دارن یا نه؟
مک میسل
۷ دی ۱۳۹۳خیلی فرق دارن.
ال 90 های جدید پلوسشون زود پاره میشه.
سینا عزیز فردا8دی مطلبای سایتو ببین یه گزارش کامل ازال ممد.
موفق و موید باشی
علی
۵ دی ۱۳۹۳یه نکته رو دوست دارم به دوستانی که با خواندن این بحث ها قصد خرید خودرو دارن بگم و اون اینکه:
این دوستانی که با نام های الکی و سوابق نظر دهی ۱تا ۲بار رو دارد و میان یه ماشین رو میکوبن و یا ازز یه ماشین حمایت میکنن یا خود دوستان همین صفحه هستن و یا…… پس اول کلاه خود رو قاضی کنید ببینید کسی که اینجا یه حرفی میزنه چقدر از حرف خودش حمایت میکنه.
مثلا همین برادر اشکان و یا ایلیار واقعا هر حرفی میزنن تا اخرش پای حرفشون میمونم و پاسخ گو هستم نه مثل بعضی از کاربرا که یه نظر میدن و دیگه ازشون خبری نمیشه.
علي رضا
۶ دی ۱۳۹۳نه خیر آقا جون اتفاقاً اونایی که کمتر نظر میدن حرفشون منطقی تر و بدون تعصب تر هستش چون کاملاً مشخصه که برخی افراد تنها برای کل کل و تعصب بی جا اینجا نظر میدن و هیچ ادله علمی و منطقی رو هم قبول ندارن
آخه سمندی که همیشه مشکل داشته و همیشه تو ارزیابی ها کیفی به مراتب از تندر عقب تر بوده جایی برای برتری نداره
از تعداد لایک هایی که یک دفعه داده میشه مشخصه که این افراد به زور میخوان نظر خودشون رو به دیگران تحمیل کنند
اشکان
۵ دی ۱۳۹۳با سلام اقا سینا
منم یه لوگان مدل 87 پارس خودرو دارم ک از صفر دست خودم بوده.من یکی دو سه تا لوگان مدل 90 و 89 رو که سوار شدم متوجه شدم گیربکس مدلهای بالا خشک تره و به نرمی مدلهای 86 و 87 پارس خودرو نیست.چون گیربکسها و موتور مدلهای بالا ساخت رومانی هست تحت لیسانس رنو فرانسه.ولی فرمون و کلاجش همونجوری نرمه.مدلهای بالاتر داخلی سازیشون بیشتره.مدل 86 و 87 موتور پلمپ فرانسه هست.در صورتیکه از اردیبهشت سال 88 موتور و گیربکس ال 90 رو شرکت مگا موتور جمع میکنه.در مجموع به نظرم لوگانتو نگه دار
اینم بگم ک قطعاتی رو که ایران داخلی سازی کرده قطعات نسبتا خوبی هستن چون کنترل کیفیت رنو سختگیری میکنه
مرتضی
۲۴ بهمن ۱۳۹۳سلام اقااشکان
ماخودمون هم مدل 87داشتیم هم مدل92واقعا مشکلی نداشتن وتفاوتی احساس نکردم
که به قول شمامدلهای اخیر داخلی سازیشون بیشتره اماتحت نظارت فرانسه
مثلا تندرهایی ایرانی جدیدسرسیلندرش ایرانیه.
اگه کارخونه های ایرانی دلشون بخواد بهترین محصولاتو تولیدمیکنن
اشکان
۵ دی ۱۳۹۳البته اینم بگم که مگا موتور فقط موتور ک گیربکس لوگان رو جمع میکنه و هیچ قطعه ای ایرانی رو شما در موتور لوگان نمیبینی خوشبختانه.خط تولید مگا موتور به سامانه خطا ناپذیری مجهزه.به گونه ای ک اگه اپراتور یه خطایی از روی حواس پرتی در مونتاژ انجام بده خط به صورت اتوماتیک متوقف میشه و از طریق یه الارم یا اژیر اپراتور متوجه این قضیه میشه
Mohammad
۶ دی ۱۳۹۳شما مطمئنی با سرعت 80 تا تصادف کردی حتی سپر ماشینت هم کج نشد؟ با این اوصاف باید به ماشین شما 10 ستاره ایمنی بدن (از 5 تا!)
تا اونجایی که من میدونم یورو ان کپ که مجری معتبرترین تست های تصادف توی دنیاست تست ها رو با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت انجام میده، حال اگر تو یه تست ماشین حتی تا نصف کاپوت هم جمع بشه (نشکستن سپر پیشکش) ولی اتفاقی برای آدمک تست نیفته این ماشین 5 ستاره ایمنی رو دریافت می کنه.
محض اطلاعتون میگم، سمند تو تستی که توسط همین موسسه انجام شده از 5 ستاره موفق به کسب 3 ستاره ایمنی شده، اون هم بدون ایربگ!
اشکان
۵ دی ۱۳۹۳اقای حکیمی
اولا که موتور ریو 16 سوپاپه نه 8 سوپاپ.بعدش هم معلومه ک پارس موتور زانتیا رو اصلا سوار نشدی و دستت هم به فرمونش نخورده چون پارس elx تو شتاب صفر تا صد خود زانتیا رو هم میزنه.بعدشم یه سوال دارم شما اکثر اوقات ک پشت فرمونی چند درصد اوقات پیش میاد ک سرعت بالای 120 تا رو بری؟ خب که چی ک 220 تا رو میره ماشینت؟ تو کدوم جاده؟ بعدشم جالبه که بدونی لوگان ایمن ترین خودروی ارزان قیمت جهانه با ایمنی سه ستاره در تست کرش.من خودم با سرعت 80 تا تصادف کردم هیچیش نشد حتی سپرش هم کج نشد. ایمنی سمند اصلا در حد و اندازه های لوگان نیس در تصادف شاخ به
شاخ.ولی واژگونی رو درست گفتی.به خاطر ارتفاع لوگان قسمت عقبش ناپایداره ولی من ک شش سال و خرده ای هست ک این ماشبنو دارم اصلا تا حالا نه چپ کردم نه واژگون شدم
حکیمی
۵ دی ۱۳۹۳در پاسخ به اشکان
در مورد ریو من اشتباه کردم 16 سوپاب بود.
1- موتور 16 سوپاپ پارس ELX حجم 1761 CC توان 110
اسب بخارو میده با گشتاور 155 نیوتون
2 -موتور EF7 حجم 1645 توان 114 اسب بخار با
گشتاور 155 رو میده
3 -وزن سمند EF7 باک پر 1240 کیلو
4 -وزن پارس باک پر 1165 هست
5 -یعنی اختلاف 75 کیلویی رو دارن که میتونه
100 درصد تو شتاب و سرعت تاثیر گذار باشه.
شما رو ی اسبی که داره میدوه 75 کیلو بزار و بگو حالا بدو
مسلمن تاثیر بسزایی داره.
الان شما بری رنج قیمت پژو پارسو ببینی متوج میشی
که داشبورد جدیدش 2 میلیون فرقشه و تو پارس موتور
GlX که چراغش عوض شده 10 میلیون توش میخورن!!!
بنده علاقه زیادی به سرعت و شتاب و لایی دارم !!!
واسه همینم اون اکثر اوقات که شما میگید من تخته میرم.
همین امروزش 190 رو با دور موتور 5500 رفتم بقیشو جاده نبود.
من از اقا اشکان خواهش دارم :
1-اونجا که گفتی ایمن ترین خودروی ارزان قیمت هست
خواهشن بحث رو از رو علم بگید و تخصصی بگید!نه حرفای
کوچه بازاری!
2-فقط ازتون میخوام تو سرچ تصاویر گوگل بزنید چپ کردن
ال نود و تصاویرو ببینید و بعد هم بزنید چپ کردن سمند
3-تو سایت اپارات برید و بزنید تست تصادف ال نود و بعد
هم بزنید تست تصادف سمند
(( و خواهشن کلیپ هارو خوب ببنید ))
اگه ی ذره خوب دقت کنی به تصاویر چپ کردن های ال نود
متوچه میشی که اکثرش تو خیابون های شهره !!!
که شهر مخصوص مانور و لایی هست و این عدم تعادل و ناپایداری
وهندلینگ ضعیفش رو میرسونه !!!
و تو کلیپ تست هم متوجه میشی که تندر شیشه ها و ستون و
سقفش جم میشن و ماشین منحرف به راست میشه
ولی تو تست سمند حتی شیشه هم نمیشکنه و به سقف اسیبی نمیرسه
و ستون ها سالم میمونند و ماشین نه به راست نه به چپ میره!
(( بعد قضاوت رو میزاریم با بیننده ها که
ایمنی سمند در حد لوگان نیست یا بعکس !!! ))
من منکر موتور نرم و شتاب ال نود نیستم تو نظر بعدی معایب و مزایای
ال نود رو کامل برات میزارم
چون قبل از خرید EF7 تحقیقات کاملی روی کلیه خودروهای ایرانی انجام دادم.
Mohammad
۶ دی ۱۳۹۳بحث کردن با ایشون بی فایدست آقای حکیمی.
نمونه هایی از نظرات ایشون در صفحات قبل:
* سمند به پیچ ال نود هم نمی ارزه!
* سمند مثل دبه میمونه!
* ال نود توسط 600 تا مهندس طراحی شده! (حالا خوبه 600 تا دیزاینر داشته این شکلی شده)یک بار هم که بنده این عبارت رو به چالش کشیدم در جواب گفتن که هر کسی به اندازه فهم و درکش نظر میده
* ال نود توسط سازمان های نظامی طراحی شده بنابراین خیلی خوب و دقیقه!
* با 80 تا سرعت تصادف کردم حتی سپر ماشین هم کج نشد!
* ال نود در خودروهای زیر 80 میلیون تکه!(این وسط مثلا میتسوبیشی لنسر، کیا پیکانتو،جیلی و … نقش هویچ را ایفا می کنند)
و نظراتی از این دست که امکان هر گونه جواب و بحث منطقی رو از دیگران سلب می کنه.
هادی
۶ دی ۱۳۹۳دوستان از قیمت و تقاضای بازار برای خرید هر ماشینی مشخصه که اون ماشین خوبه یا بد.دیگه انقدر بحث بیخود نداره.ضمنا جناب حکیمی یه حرفی زده که مشخصهاطلاعاتتون چقده.جناب حکیمی ریو 16 سوپاپه نه هشت.شتاب اولیه ریو فوق العاده است .سمند ساخته شده واسه مسافر کشی هم شهر هم جاده اش خوبه.همین.
علي رضا
۶ دی ۱۳۹۳لوگان خودرویی مطمئن و با استحکامی فوق العاده :
در کشورهای بازار فروش لوگان ، مشتریان به طور میانگین سالانه 000‚20 کیلومتر میپیمایند. اولین دارنده خودرو به طور میانگین 5 الی 6 سال خودرو خود را نگه میدارد. در بعضی کشورها این رقم تا 8 سال افزایش مییابد؛ بنابراین استحکام ، مصرف کم و هزینههای نگهداری پایین در اولویت خصوصیات این خودرو قرار گرفتهاند.
دست اندرکاران این پروژه از هیچ تلاشی جهت دستیابی به بالاترین درجه استحکام و دوام دریغ نکرده و تمامی تصمیمات فنی ، معیارهای استحکام و دوام ، همزمان با طراحی آسان را در صدر اولویتهای خود قرار دادهاند .
موتورهای بکار رفته در لوگان از نوع 4/1 لیتری و 6/1 لیتری 8 سوپاپ و 6/1 لیتر 16 سوپاپ ( خانواده K ) میباشند و گیربکس آن از نوع JH است. این موتورها و گیربکس تا کنون به نحو احسنت قابلیتها و توانمندیهای خود را در بازارهای بزرگ صادراتی به اثبات رساندهاند. مهندسان رنو همکاری تنگاتنگی را با سازندگان خود به تا فرآیندی روزانه برای کسب تأییدیه قطعات تحویلی خودروی لوگان، تنظیم گردد .
لوگان سختترین تست ها را برای متنوع ترین شرایط استفاده سپری کرده است . مهندسان رنو مسافت 470 هزار کیلومتر را در مسیر « صادرات بزرگ » در مرکز فنی رنو در ابووا ( AUBEVOYE) در منطقه نورماندی پیموده اند، این مسیر که ویژگی آن فرسوده کردن خودرو، سه برابر سریعتر از شرایط تردد در جادههای استاندارد اروپایی است، علاوه بر آن لوگان را در سختترین شرایط گرد و خاک ، سنگلاخ، آب و گل و دست انداز آزمایش کردهاند .
لوگان دارای ضمانت شش ساله ، در قبال پوسیدگی بدنه می باشد. سطح کلیه قطعات فلزی بیرونی خودرو از رنگ پوششی ویژهای برخوردار و کلیه اتصالات بهطور سیستماتیک آب بندی شده و زیر خودرو در مقابل اصابت اشیاء در هنگام تردد محافظت شده است .
این خودرو نه تنها از نرخ خرید بسیار رقابتی برخوردار است، بلکه هزینه نگهداری پایینی نیز دارد. هزینههای نگهداری با دقت زیادی مطالعه شده و با بهرهگیری از فناوری رنو، فاصله زمانی لازم جهت انجام عملیات نگهداری طولانی تر شده است. به طور مثال در برخی بازارها امکان تعویض شمعها و فیلتر هوا هر 30 هزار کیلومتر مهیا شده و جهت سهولت عملیات نگهداری همواره راه حلهای ساده و عملی پیش بینی شده است. به طور مثال، لامپهای چراغ جلو از زیر درب موتور به راحتی قابل دسترسی هستند تا مشتری خود قادر به تعویض آنها باشد.
علي رضا
۶ دی ۱۳۹۳لوگان برخوردار از کلیه مبانی یک خودرو مدرن
تجهیزات ایمنی مطابق با استانداردهای اروپایی :
قابلیتهای خودروی لوگان در قبال رعایت استانداردهای ایمنی با جدیت و حساسیت فوق العادهای به دست آمدهاند. قابلیتهای لوگان در این زمینه در حد ایمنی، آخرین نسل خودروهای رنو هستند. مهندسان ایمنی رنو با استفاده از آخرین دستاوردهای فناوری در زمینه طراحی و توسعه خودرو به این مهم دست یافتهاند. توسعه خودرو با استفاده از ابزارهای دیجیتالی و مجازی موجب صرفهجوییهای از بسیاری در زمینه تستهای ایمنی در مراحل فیزیکی شد. مارک دوبوا، مسئول ایمنی منفعل پروژه لوگان یادآور میشود: « مقاومت خودرو در قبال انواع ضربات از طریق شبیه سازی مورد ارزیابی قرار گرفت و کلیه خصوصیات لازمه از بدو طراحی و توسعه خودرو به طور مجازی محاسبه شد و نتیجه تستهایی که در مراحل نهایی بر روی خودرو انجام گرفت به طور شگفت آوری مهر صحه بر کلیه محاسبات اولیه گذاشت.»
مهندسی رنو از لحاظ مقاومت، نام به شوک آور است و لوگان از این توانمندی بهره خاصی برده و هنگام وقوع ضربه، ساختار خودرو به نحوی تغییر شکل میدهد که انرژی سینتیک میتواند ضربه را از خود دفع نماید. در صورت ضربه رو در رو، طراحی جایگاه موتور لوگان به شکلی انجام پذیرفته که مجموعههای مکانیک در یکدیگر جمع میگردند. در بخش فوقانی، موج شوک از طریق ستونهای جلو به عقب منتقل میشود. در صورت ضربات جانبی موج شوک از یک سو از طریق تراورس جلو به طرف بالا منتقل شده و از سوی دیگر جریان شوک از طریق کف خودرو با گذر از رام زیر موتور به طرف پایین هدایت میشود .
داشبورد خودرو نیز در صورت ضربه از روبرو نقش مهمی را برای محافظت سرنشینان ایفا میکند. ساختار این داشبورد به صورت لانه زنبوری از پلی پرپیلن طراحی شده است. این ماده بسیار ضربه پذیر بوده و اثرات برخورد با زانوها را کاهش میدهد. نمای محدب و جعبه داشبورد به شکلی طراحی شده که کمترین آسیب به ساق و مچ پا وارد شود. صندلیها، محافظت از لگن سرنشینان و سینیهای زیرپایی راننده و کمک راننده، محافظت از پاها را بر عهده دارند.
در صورت وقوع ضربات جانبی، انتقال شوک بر روی ساختار خودرو به طوری طراحی شده تا لگن سرنشینان در معرض آن قرار نگرفته یا کمترین آسیب را بپذیرد. در کنار آن ضربههایی عقب نیز مورد توجه خاص بوده است. مخزن سوخت، زیر کفی بدنه و به دور از اکسل عقب نصب شده تا مورد اصابت هیچیک از اجزا دورانی یا اکسل ها قرار نگیرد. یک تراورس تقویتی در پشت صندلیهای عقب نصب شده تا در صورت اصابت، مانع ورود اشیاء صندوق عقب به درون اتاق شود.
کمربند ایمنی یکی از مهمترین دستگاههای سیستم ایمنی منفعل هر خودرو میباشد. مطالعات نشان میدهند که در صورت استفاده عمومی از کمربند ایمنی، میزان کشتههای تصادفات جادهای در اروپا به میزان 8 الی 10 هزار نفر کاهش می یابد. در خودروی لوگان، سیستم نگهدارنده سرنشین، متشکل از کمربندهای سه نقطهای و پشتسریها میباشد که در کلیه صندلیها پیش بینی شده و ارتفاع کمربندهای صندلی جلو مطابق با قد سرنشین قابل تنظیم است. این خودرو قابلیت تجهیز به دو کیسه هوای ایمنی برای راننده و شاگرد را دارد. این دو کیسه هوا مخصوص لوگان طراحی شده و مجهز به یک دستگاه تنظیم کننده هوا میباشند که به تناسب ضربه وارد آمده، باد کیسهها را کم و بیش اضافه کردهتا کمترین فشار به سرنشین وارد شود.
لوگان، ایمنی سرنشینان خود را در قد و هر سنی تأمین میکند. صندلیهای مخصوص حمل کودکان در همه شرایط در لوگان قابل نصب میباشند؛ بر روی صندلی جلو رو به پشت و در هر سه جایگاه صندلی عقب. داشبورد لوگان مجهز به کلیدی جهت فعال و یا غیرفعال نمودن کیسه هوا است تا در حالت غیرفعال بودن کیسه هوا، صندلی کودک در جایگاه شاگرد نصب شود. غیرفعال بودن کیسه هوا توسط یک نشانگر به راننده یادآوری میگردد.
لوگان مجهز به جلوبندی از نوع مک فرسون با بازوهای مثلثی است که از نسل دوم کلیو (Clio) نشأت گرفته و سیستم تعلیق عقب متشکل از یک اکسل به شکل H همراه با فنرهای پیچشی و کمک فنرهای عمودی است.
کورس تعلیق لوگان نسبت به خودروهایی که در اروپای غربی تردد میکنند، بیشتر میباشد. قابلیت فشردگی فنرهای جلو و عقب به دقت مطالعه شده تا اینرسی حرکتی در سطح قابلیتهای خودروکلیو (Clio ) باشد. در مدلهای بالای لوگان رفاه مضاعفی از طریق نصب میل ضد غلتش به دست آمده است. در این مدلها خودرو مجهز به فرمان هیدرولیک با سیستم ترمز ABS و رینگهای 15 اینچ میباشد.
لوگان مجهز به ترمز دیسکی در جلو و کاسهای در عقب است. سیستم ضد قفل چرخها ABS همانند نسل دوم خودرو مگان از نوع Bocsh 8.0 و مجهز به سیستم پایداری الکترونیکی EBV میباشد. این سیستم موجب استفاده از تمام توان ترمزی محور عقب میشود.
علي رضا
۶ دی ۱۳۹۳لذت رانندگی :
سیستم فرمان هیدرولیکی که همراه با میل ضد غلتش ویژهای نصب شده، رفاه مضاعفی را تأمین میکند. قطر دور برگردان فرمان لوگان معادل 5‚10 متر میباشد. این رقم معادل دور برگردان فرمان نسل دوم مگان است.
لذت رانندگی یک خودرو توسط رفتارهای حرکتی و نیز دقت فرمان بری آن تأمین میشود. همان طور که اشاره شد، تلاش زیادی برای تأمین این دو شاخص در لوگان بکار گرفته شده اما لذت رانندگی یک خودرو متأثر از ارگونومی جایگاه راننده نیز میباشد. کلیه اطلاعات لازمه جهت یک رانندگی لذت بخش و مطمئن در یک نگاه در لوگان قابل مشاهده است. کنسول میانی لوگان دارای یک نشانگر دیجیتالی است که کلیه پیامهای هشدار دهنده کامپیوتر مرکزی خودرو را به اطلاع راننده میرساند.
ارگونومی جایگاه راننده از آرشیتکتور پلتفرم B رنو – نیسان بهره میگیرد. راننده کاملا در محور غربیلک و پدالها قرار گرفته و از رفاه رانندگی بسیار بالایی برخوردار میباشد.
طراحی دیجیتالی بدنه دقت بسیار بالایی در شناسایی نقاط لرزش و اکوستیک خودرو ایجاد کرده است. از این طریق، صداهای داخل اتاق بسیار محدود شده و صداهای مکانیکی خودرو در سراسر مراحل توسعه، مورد ارزیابی قرار گرفتهاند تا صوتهای با فرکانس بالا یکپارچه شنیده شوند. البته در به حداقل رساندن صدای فن و تهویه مطبوع توجه خاصی داده شده تا را به حداقل برساند. شاخص صدای فن لوگان 51 دسیبل و صدای تهویه مطبوع 49 دسیبل میباشد که جزو کمترین صوتهای تولید شده در خودروهای هم کلاس خود هستند.
اشکان
۶ دی ۱۳۹۳اقای محمد اقا شما مهارت خاصی در تحریف حرفها داری ظاهرا.من گفتم از لحاظ کیفیت و کم استهلاکی سمند یه پیچ لوگان نمیشه.حالا برو جمله خودتو بخون.من کی گفتم ال 90 زیر 80 میلیون تکه؟ من گفتم در رنج قبمت زیر 80 میلیون ال 90 از همه با کیفیت تره.اون کیا پیکانتو مال کشور کره هست که یه تازه وارد در زمینه خودروسازی هست و با رنو 137 ساله از منطقه اروپا قابل قیاس نیست.اون میتسوبیشی هم الان بالای صد تومنه.جالبه که بدونین رنو رتبه چهارم ایمنی جهان رو در سال 2004 داشت یعنی همون سالی ک لوگان طراحی شد.(جهت اطلاع اقای حکیمی)بعد من گفتم شرکت رنو فرانسه صنایع نظامی تولید میکرد جنگ جهانی دوم.شما همه ی حرفای منو تحریف کردید.بعد بیزحمت میشه اون لینک تست کرش سمند رو برامون بذارین که مال یورو ان کاپ باشه؟تست لوگان رو به راحتی با نوشتن داچیا لوگان میشه پیدا کرد
اون تصادف با سرعت 80 رو ک گفتم عین حقیقت بود.حالا شما باور نکن مشکلی نیس
Mohammad
۸ دی ۱۳۹۳بله حرفای شما مستند! صرفا گفتن میپذیریم
اینجا غیر از جنابعالی همه یا تحریف می کنن، یا دروغ میگن، یا جانبداری می کنن،یا چیزی سرشون نمیشه، یا خالی می بندن، یا…
هر کسی که 20 تا صفحه قبلی رو خونده باشه می تونه راحت تر نظر بده.
من قصد جسارت ندارم ولی فارغ از خوب یا بد بودن سمند EF7 مطمئنم شما حتی یک بار هم بااین خودرو رانندگی نکردی، اما تمام تلاشت رو برای خراب کردن این خودرو به خرج دادی و الفاظ و جملات غیر منصفانه ای رو هم تو کامنت هات به کار بردی.
در مقابل خودروی نستبا خوبی مثل ال نود رو چنان بزرگش کردی که من اگر جای مدیر عامل شرکت رنو بودم به شما نشان هواداری مخصوص ال نود رو میدادم.
اشکان
۶ دی ۱۳۹۳دست اقا علیرضا درد نکنه مطالبش در مورد لوگان مفید بود
رضا
۶ دی ۱۳۹۳علی رضا=اشکان
اشکان
۶ دی ۱۳۹۳اقای حکیمی وزن یکی از عوامل تاثیر گذار در شتابه.اخه 75 کیلو هم شد وزن؟ خیله خب شما خودت برو امتحان کن.یه پارس موتور زانتیا رو شما به جای 75 کیلو دویست کیلو ادم اضافه تر از اون سمندت سوار کن بازم اگه تست شتاب بذاری ماشینت در برابر پارس elx کم میاره.مطمین باش.من حاضرم دوتا سرنشین اضافه تر تو لوگانم بذارم باهات صفر تا صد بندازم تا دیگه کم شتاب بودن سمند رو اینقدر به وزنش نسبت ندی
حکیمی
۶ دی ۱۳۹۳در جواب دوستمون هادی :
عرض کنم تو فرودگاه امام وسط کویر کمری تاکسیه!!!
تو المان بی ام دبلیو ۳۲۰ تاکسیه اما کسی نمیتونه بگه ماشیناش بدرد نمیخوره میدونی چرا چون منو تو وقتی همون ماشین رو تو خیابونای ایران میبینیم دهنمون ۱متر باز میشه نگاشون میکنیم.
از دیگر دوستامون هم خواهش دارم که زارتو زارت متن هارو
نیارن هی کپی پیست کنند و از خودشون مایه بزارند و بنویسند!!!!!!
از دوستان میخوام منو دراین رابطه کمک کنند
روغن موتورم رو چند هزار عوض کنم
ایا بدم نمایندگی ؟؟!!
ندم !!
میترسم روغن فله ای غالبم کنند بعد بگن لوکومولی واست ریختیم!!!!!
ی نمایندگی بی سواده کله کن بهم گفت :
10000 کیلومتر عوض کنم که شاخ در آوردم!!!!
فکر کنم اشکان اطلاعاتش کاملتر باشه تو این زمینه .
حکیمی
۶ دی ۱۳۹۳در جواب دوستمون هادی :
عرض کنم تو فرودگاه امام وسط کویر کمری تاکسیه!!!
تو المان بی ام دبلیو ۳۲۰ تاکسیه اما کسی نمیتونه بگه ماشیناش بدرد نمیخوره میدونی چرا چون منو تو وقتی همون ماشین رو تو خیابونای ایران میبینیم دهنمون ۱متر باز میشه نگاشون میکنیم.
از دیگر دوستامون هم خواهش دارم که زارتو زارت متن هارو
نیارن هی کپی پیست کنند و از خودشون مایه بزارند و بنویسند!!!!!!
از دوستان میخوام منو دراین رابطه کمک کنند
روغن موتورم رو چند هزار عوض کنم
ایا بدم نمایندگی ؟؟!!
ندم !!
میترسم روغن فله ای غالبم کنند بعد بگن لوکومولی واست ریختیم!!!!!
ی نمایندگی بی سواده کله کن بهم گفت :
10000 کیلومتر عوض کنم که شاخ در آوردم!!!!
فکر کنم اشکان اطلاعاتش کاملتر باشه تو این زمینه ..
اشکان
۶ دی ۱۳۹۳اقا به خدا من فقط با اسم خودم اشکان مطلب مینویسم.به خدا اقای علیرضا رو نمیشناسم
لطفا تهمت نزنین
علیرضا
۶ دی ۱۳۹۳و اما پرسانحهترین خودروهای کشور
گروه خودرو – یک دو سه…مرگ؛ جادههای ایران سالها است به قربانی گرفتن عادت کردهاند؛ نه به تنهایی، که با همدستی خودروها، آن هم نه فقط پراید و پژو؛ بنز و تویوتا هم در این «کشتار» شریک بودهاند.
عید نوروز باشد یا تعطیلات تابستان، اجلاس سران باشد یا تعطیلات آخر هفته، فرقی نمیکند؛ اسم تعطیلات و سفر که میآید، دل ایرانیها میلرزد و آب میشود تا عزیزان شان به سلامت بروند و به سلامت برگردند.
مرگ ایرانیها در تصادفات و سوانح رانندگی آنقدر راحت رخ میدهد که گاهی به معنای واقعی کلمه انسان را مغموم میکند که چرا بهای «جان ایرانی» در جادهها تا این حد پایین است. کاری به ساکنان شاخ آفریقا که از گرسنگی تلف میشوند نداریم، جنگ جهانی را هم کنار میگذاریم و از درگیریهای سوریه و مصر و بحرین هم میگذریم؛ چه آنکه تلف شدن انسانها در هر کدام از رویدادهای مذکور، به هر حال منطق خود را دارد؛ یکی منطق جنگ و دیگری منطق فقر.
اما اینکه شهروندان ایرانی مثل آب خوردن در جادهها تلف میشوند هم منطق دارد؟ چرا هزاران ایرانی که در این سالها قربانی سوانح رانندگی شدند و میشوند، به مرگ طبیعی نمردند و نمیمیرند؟ تقصیر این مرگهای جادهای بر گردن کیست؟ جادهها؟ خودروها؟ یا خود ما ایرانیها؟
اگر همین امروز گزارشی میدانی تهیه شود و در آن از مردم بپرسند مقصر کشتار ایرانیها در جادهها کیست، بسیاری از آنها انگشت اتهام را به سمت خودروسازان نشانه میروند و از آنها به عنوان متهم ردیف اول نام میبرند. عدهای هم هستند که منصفانهتر قضاوت میکنند و در کنار خودروها، از جادههای ناامن نیز به عنوان مقصر این «کشتار» یاد میکنند و اگر خیلی انصاف به خرج بدهند، از خودشان هم میگویند.
اینکه بیشتر مردم و حتی مسوولان از خودروهای ایرانی به عنوان یکی از عوامل تلفات هموطنانشان نام میبرند، نه اینکه واقعیت نباشد، اما قطعا همه حقیقت هم نیست، چه آنکه آمارها میگویند خودروها با همدستی جادهها و رانندگان، ایران را به پنجمین کشور رکورددار تصادفات در دنیا تبدیل کرده است.
آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی نشان میدهد ایران با نزدیک به 50 کشته در هر 100 هزار نفر، جزو کشورهای منطقه قرمز (خطرناک) در رانندگی به شمار میرود. این آمار که بر اساس دو شاخص «تعداد کشته شدگان تصادفات» و «تعداد کشته شدگان جادهای نسبت به هر 100 هزار نفر جمعیت» تهیه شده، میگوید وضع ایران از گذشته بدتر است، زیرا پیشتر تعداد کشته شدگان در هر 100 هزار نفر، حدود 35 نفر بود اما حالا به نزدیک 50نفر رسیده است.
سهم بالای موتورسیکلت در تصادفات
اما در آمارهای داخلی که عموما توسط وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، سازمان پزشکی قانونی و راهور ناجا تهیه شدهاند، نکات قابلتوجهی به چشم میآید و نشان میدهد ایرانیها نه فقط قربانی ایمن نبودن خودروها، بلکه قربانی ناامنی جادهها و البته «بیاحتیاطی» و «نابلدی» و «قانونگریزی» خود میشوند.
طبق آماری که پلیس راهور ناجا منتشر کرده، خودروهای سواری با 39 درصد سهم، بازیگر نقش اول سوانح رانندگی در ایران به حساب میآید.
پس از خودروهای سواری، آمارها «عابران پیاده» را عامل تصادف میدانند که سهمی 25 درصدی را به خود اختصاص دادهاند. مورد سوم، اما قطعا در کمتر جای دنیا به چشم میآید؛ «موتور سیکلت»، دو چرخی که خیابان و پیاده رو نمیشناسد و در ایران (فقط در ایران) عامل 24 درصد تصادفات جادهای است. وانت بارها با شش درصد، کامیونها با چهار درصد و کامیونت و تریلی نیز با دو درصد، سایر عوامل سوانح رانندگی در ایران به شمار میروند.
نکته دیگر اینکه «خطای انسانی» عامل 52 درصد از تصادفات جادهای کشور اعلام شده است، به نحوی که اگر مسائلی مانند خواب آلودگی رانندگان و قانون گریزی و تخلف را حل شده فرض کنیم، عملا تصادفات جادهای به کمتر از نصف خواهد رسید. طبق آمار ارائه شده، تخطی از سرعت مجاز، سبقت غیر مجاز، انحراف به چپ و خستگی و خواب آلودگی راننده چهار عامل تاثیرگذار در تصادفات جادهای ناشی از خطای انسانی به شمار میروند. همچنین سازمان بهداشت جهانی نیز گزارش داده که مهمترین عوامل بروز تصادفات جادهای در جهان، ارسال پیامک و مکالمه با تلفن همراه حین رانندگی، سرعت غیر مجاز، عدم رعایت قوانین و بروز اتفاقاتی مانند افت قند خون و سکته است.
پرسانحهترین خودروها
حال اما نگاهی بیندازیم به آمار تفکیک شده خودروها (سواری و تجاری) و نقش آنها در تصادفات جاده ای.
طبق آمار ارائه شده از سوی راهور ناجا، «خانواده پژو» بیشترین سهم را در سوانح جادهای تا پایان سال 91 دارد، به نحوی که تا این سال یک پای ثابت 127 هزار و 934 تصادف، اعضای این خانواده مانند پژو 405 و پارس بودهاند. در رده دوم با «خانواده پراید» روبهرو میشویم که 114 هزار و 799 فقره تصادف را به نام خود ثبت کرده است. این در حالی است که پیشتر گمان میرفت پراید بیشترین نقش را در تصادفات جادهای دارد، چون نسبت به سایر خودروها ارزانتر است و کم کیفیت تر.
پس از پراید، به خودرو خاطره انگیز «پیکان» میرسیم، پیکانی که این روزها اتفاقا نامش دوباره بر سر زبانها افتاده و صحبت از تولید دوبارهاش یا محصولی شبیه آن است. تا انتهای سال گذشته 57 هزار و 957 تصادف به نام پیکان ثبت شده که بیشتر از سمند است، سمندی که 32 هزار و 876 سانحه در کارنامه آن تا سال 91 به چشم میآید.
عجیب اینجا است که در رده بعدی نام بنز به عنوان پرسانحهترین خودرو گنجانده شده و برند پرآوازه آلمانی 26 هزار و 164 فقره تصادف را جلوی نام خود میبیند. البته تصادفات بنز فقط به محصولات سواری مربوط نبوده و کامیونهای آن را نیز در بر میگیرد. به هر حال تعداد تصادفات بنز تا سال گذشته بیش از خودرویی مانند تیبا بوده، چه آنکه این محصول سایپا حدود سه هزار و 500 فقره تصادف کمتری نسبت به بنز داشته است. سواریهای نیسان شامل ماکسیما، رونیز و تیانا و البته نیسان آبی هم با 21 هزار و 256 تصادف، هفتمین خودروهای پرسانحه کشور تا انتهای سال گذشته بودهاند. آمار اشارهای نکرده، اما به نظر میرسد نیسان آبیهای معروف بیش از امثال ماکسیما و رونیز در تصادفات جادهای نقش داشتهاند.
از نیسان که بگذریم، رنوییها شامل تندر-90 و مگان و کامیونهای رنو 12 هزار و 297 فقره تصادف را به نام خود ثبت کردهاند و پس از آنها، ولوو با 9 هزار و 570 و مزدا با هشت هزار و 912 تصادف، پر سانحهترین خودروها تا پایان سال 91 به شمار میروند.
ردههای یازدهم تا سیزدهم پرتصادفترین خودروها نیز به هیوندایی، تویوتا و سیتروئن رسیده است که در این بین، هیوندایی هشت هزار و 306 سانحه را به خود میبیند. تویوتا نیز شش هزار و 214 فقره تصادف را تا انتهای سال 91 به ثبت رسانده و سیتروئن نیز آماری معادل چهار هزار و 979 سانحه را تجربه کرده است. همچنین ریو، خودرویی که تولید آن در ایران متوقف شده، سه هزار و 869 تصادف در تا پایان سال گذشته داشته که حدود 400 فقره بیش از محصولات هوندا است. طبق آمار ارائه شده، کم تصادفترین خودرو کشور تا انتهای سال گذشته، دوو نام دارد که تنها دو هزار و 307 سانحه برای آن ثبت شده است. آمار تصادفات دوو (خودرویی که سالها است دیگر در ایران به تولید نمیرسد) حتی از دوچرخه هم کمتر اعلام شده، دوچرخهای که سه هزار و 451 فقره تصادف را به خود میبیند.
رفع اتهام از پراید
اما آمار مذکور در حالی است که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» نیز طی گزارشی جداگانه نام چهار خانواده خودرویی پر سانحه را از ابتدای تولید آنها تا پایان سال 91 اعلام کرده است. این آمار البته متناسب با حجم تولید خودروها به دست آمده، به نحوی که خانواده سمند با تیراژ 958 هزار و 788 دستگاهی (از ابتدای تولید تا پایان سال 91)، 32 هزار و 876 فقره تصادف را به نام خود ثبت کرده و این یعنی 3/4 درصد سمندهای تولیدی دچار سانحه شدهاند. بر اساس همین آمار، خانواده پژو که تیراژی سه میلیون و 824 هزار و 131 دستگاهی را تا پایان سال 91 از خود به جا گذاشته، 127 هزار و 934 فقره تصادف را در طول این سالها تجربه کرده است. با این حساب، 3/3 درصد پژوهای تولیدی سانحه تصادف را از سر گذراندهاند تا خانواده پژو دومین خودرو پر سانحه کشور لقب بگیرد. پیکان هم رده سوم سانحهخیزترین خودرو را به خود اختصاص داده است، به نحوی که 8/2 درصد از دو میلیون و 62 هزار و 611 دستگاه پیکان تولیدی در این سالها یک پای تصادفات جادهای بودهاند. و در نهایت پراید که خیلیها آن را پرحادثهترین خودرو کشور میدانند، جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده و 4/2 درصد از چهار میلیون و 670 هزار و 706 دستگاه پراید تولیدی تا انتهای سال 91، درگیر سانحه تصادف در این سالها شدهاند. در واقع پراید که پرتیراژترین خودرو تولید داخل به شمار میرود، کمترین سهم را در تصادفات جادهای و در مقایسه با خانواده سمند، پژو و پیکان دارد.
http://www.donya-e-eqtesad.com/news/742108/
قابل توجه aria که همیشه اهل منطق و استدلاله !!!!!
اشکان
۷ دی ۱۳۹۳با سلام
خواهش میکنم اقای حکیمی.جالبه که بدونی من شغلم پخش روغن موتور و فیلترهای ماشینای سواری و سنگینه.در حد وسع خودم میخوام شما رو راهنمایی کنم.روغن توصیه شده برای سمند ای اف 7 روغن 10w40 با گرید کیفی sl هست.روغنهایی ک من برای ماشین شما توصیه میکنم یکی توتال 7000 هست.دومی elf هست.سومی کاسترول مگناتک هست.چهارمی که از همه بهتره روغن addinol المان هست با گرید کیفی sl.اصلا روغن 20w50 رو تو ماشبنت نریز
البته کاسترول مگناتک گرید کیفی sm داره ولی موردی نداره تو ماشینت بریزی.این روغنا رو شما ده هزار تا میتونی راه ببری ولی هشت هزارتا عوض کنی بهتره
حکيمي
۷ دی ۱۳۹۳حکیمی
اقا اشکان مشکل 20w50 مگه چی هست؟
حکیمی
۷ دی ۱۳۹۳اقا من امروز عصری اومدم تو سایت دیدم جوابی در خصوص روغن موتور نیست
رفتم دادم روغن موتورم رو عوض کرد…
بگو چی ریخت؟؟؟
موتوسل 20W50 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هرچی ما به گفتیم فرق بین 20w50 با 10w40 که نداشت چیه
جوابی نداشت بگه !!!
حالا که ریختیم اونم با 5300 تا کارکرد !!!!
من ی خورده حساسم …طاقت ندارم تا 7000 یا 10000!!!
الانم که ریختم ی ذره موتور رون تر شده و ی ذره هم تو شتابش
تاثیر احساس کردم….
این روغنم 5000 تا که کار کرد عوض میکنم !!
مک میسل
۷ دی ۱۳۹۳یه مطلب نوشتم درباره لوگان.فردا میاد رو سایت.
لطفا در اونجا بحث های خوبتون رو بکنید،این مطلب دیگه فسیل شده
حمایت کنید مطلب پر بازدید بشه.
کوروش
۸ دی ۱۳۹۳از برج ۱۰ سال ۱۳۸۶ یک ال۹۰ گرفتم تا الان ۱۲۰ هزارتا کار کرده فقط تسمه تایم عوض کردم و یکبار هم دسته موتور بقیه اش سرویس روغن و فیلترجات تو جاده اشتهارد ۲۱۰ تا با ۴ سرنشین هم باهاش پر کردم از مشهد گرفته تا اصفهان و شیراز و … را رفتم حتی تا مشهد تو تابستون کل جاده رفت و برگشت کولر روشن باهاش رفتم آخ نگفته تا حالا دراین رنج قیمت رو دستش نیست قیافه اش هم خیلی زیباتر و با کلاستر از سمنده ‘ سواریش حرف نداره با ۵۵ لیتر بنزین کولر روشن رفتم مشهد! حالا کدوم خودرو داخلی اینجوریه؟ بقیه اش دیگه شعره کسانی که هنوز پشت ال۹۰ ننشستن الکی نظر میدن! تو کورس هم اراده کنی هم رده هاشو سوسک میکنه! والسلام.
اشکان
۸ دی ۱۳۹۳سلام
محمد اقا اینقدر جوش نزن.بیست صفحه اخیر رو مرور کن من تو این صفحات معایب لوگان رو هم گفتم.گفتم ک لوگان به قیمت 44 میلیون نمی ارزه و گفتم در خارج از ایران افغانی داره باهاش نون خشک جمع میکنه.سعی کن در زندگیت یه کم منطقی باشی
اشکان
۸ دی ۱۳۹۳اتفاقا من با سمند ای اف 7 رانندگی کردم.دنده و کلاج و فرمونش از سمند معمولی نرمتره.ترمزش قوی تره.صندلیش برقیه.ااین ای اف 7 مال دوستم بود ک مدل 90 بود و من سوار شدم.در مورد شتاب باز هم شتابش خوب نبود ولی دور میگرفت خوب راه میرفت
Mohammad
۹ دی ۱۳۹۳ممنون که منو در رابطه با منطقی تر بودن موعظه کردین.
کاملا مشخصه که سوار شدین!!!
محض اطلاع بیشتر میگم:
سیستم کلاج و فرمون سمند LX EF7 با LX XU7 هیچ فرقی نمی کنه ضمنا صندلی هر دوشون هم برقیه.
و اما در رابطه با شتاب همه دوستانی که تجربه سواری با EF7 دارن میدونن که شتاب اولیش از سمند معمولی، پارس سال و LX، پژو GLX و SLX بیشتره.
در رابطه با شتاب ثانویه هم از تمام خودروهای داخلی اعم از خانواده پژو، انواع خودروی چینی، ال نود و … بالاتره.
تمام این صحبتایی که کردم برای جانبداری از یک خودروی خاص نبود، فقط خواستم بگم شخصی که سایرین رو به منطقی نبودن و جانبدار بودن و مطلع نبودن متهم می کنه متاسفانه خودش به بعضی از خطابه ها و نصایحش عمل نمی کنه.
ناشناس
۹ دی ۱۳۹۳داداش من ماشین ایرانی داری سوار میشی دیگه، توقع بی ام و نداشته باش.ماشین من سورن ef7 هستش،باترمز ab یوخ،یعنی اگه بخوره به چیزی عیب نداره.چند بارم رفتم نمایندگی میگن درسته.