مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
بنیامین
۱۳ آذر ۱۳۹۰دوستان به نظر من با این که ال 90 ندارم ولی اگه کسی بخواد ماشین و برای مدت طولانی نگه داره فکر کنم ال90 بهتره سمند کیفیت دکور و اتاق پایینی داره ولی باب سرعته بازم میگم من 206 داشتم سرو صدا نداشت هر ماشینی یه کم دست فرانسوی توش باشه باز بهتره
جواد
۱۳ آذر ۱۳۹۰خواستم از تندر سوارا بپرسم فرق مدل های E1 و E2 چیه ؟
milad
۱۴ آذر ۱۳۹۰جواد جون درسرعت وشتاب هیچ فرقی باهم ندارن فقط درنوع امکاناتشون کمی باهم فرق دارن مثل:1:شیشه بالابربرقی عقب2:رینگ اسپرت3:ترمزabs.پخش سی دی 5:ریموت کنترل6:ایربگ کمک راننده 7:آینه ی برقی
مهران
۱۷ آذر ۱۳۹۰به خدا تندر نود وحشتناکه به جز موتور خیلی خوبش هیچ نقطه ی قوتی نداره حالم ازش به هم میخوره من حاضرم پراید سوار شم تندر نه
ehsan
۱۷ آذر ۱۳۹۰شما برو پراید سوار شو عزیز ما هم میریم تندر سوار میشیم یا حق
حامد
۱۸ آذر ۱۳۹۰سمند بعد از یه مدت به دلیل زیادی وزن همه جاش صدا می ده ولگن می شه ولی تندر یه چیز دیگه ای است تندر بهتره ولی سمند نه.
حمید فرجامی قاین
۱۸ آذر ۱۳۹۰خودروی x11 ایران خودرو چی شد یادم هست که سال های 86 87 حرف های زیادی از ان در مجلات می خواندم اگر اطلاعاتی دارید ممنون میشوم بگوئید
از پایتخت طلا و یاقوت سرخ دنیا قاینات
حمید
۱۸ آذر ۱۳۹۰ال نود بهترین ماشینه اونم سفیدlp- نظری برای سمند ندارم
سعید
۱۹ آذر ۱۳۹۰من 3 ساله ال90 دارم.خیلی هم ازش راضیم.حدود 85000 کیلومتر راه رفته و در این مدت فقط باتری و لنت جلو و 2 تا کویل براش عوض کردم.
مهدی
۱۹ آذر ۱۳۹۰تندر 90 نخریدا ، اصلا خوب نیست
تنهامزیتش
1.موتور فوق العادهاش
2.امنیت خوبش .
3.گیربکس سازگار و عالی
4.فضای اتاق و صندوق خوب .
5.الان توی اروپا سوارش می شوند.
و و و
شما پراید سوار شوید
كوروش درخشان
۲۰ آذر ۱۳۹۰خودروی ال نود ( تندر) دارای محاسن و معایبی به شرح ذیل است:
الف: محاسن :
1_ شاسی محکم
2_ فنر و کمک فنر بلند در نتیجه کاهش ورود اصطحکاک زمین بر سرنشینان و خستگی کمتر سرنشینان بخصوص در سفرهای طولانی
3_داشتن دو کیسه هوا و رینگ اسپرت و استحکام بدنه
4_ دارای حسگر هوشمند هدایت فرمان هیدرولیک در سرعت بالا بمنظور جلوگیری از چپ شدن خودرو در حرکات ناگهانی مارپچی خواسته
5_ دنده های نرم
6_امکان بالا بردن صندلی راننده
7_امکان غیر فعال نمودن کیسه هوای شاگرد
8_قدرت و دوام ماندگاری طولانی مدت شتاب در دنده سه
ب : معایب:
1_ کم بودن نرمی حرکت خودرو در حرکات سریع و مارپیچی نا خواسته ( هندلینگ )در نتیجه خطر چپ شدن خودرو در حرکات تند و تیز مارپیچی
2_قرار داشتن دکمه های شیشیه درداشبورد بجای روی دیواره داخلی دربها
3_کوچک بودن آینه نسبت به هیکل بزرگ خودرو
4_ بد دید بودن نسبت به عقب بخصوص هنگام دنده عقب رفتن
5_ضعف شدید شتاب خودرو در دنده یک و دو
6_ قدرت ضعیف دنده یک
7_ تعویض اشتباه دنده ها بدلیل نزدیک بودن آنها به همدیگر
8_ترمز نسبتا ضعیف
9_قیافه نه چندان جالب دربها بخصوص در قسمت دور شیشه ها
10_ عدم وجود دیوار بین صندلی عقب و فضای داخلی صندوق عقب
11_ ناکارآمد بودن جعبه داخلی داشبورد به دلیل طراحی بد آن
12_ قرار داشتن سوکت عیب یابی و تنظیم موتور در انتهای جعبه داشبورد در نتیجه احتمال خرابی آن بر اثر وجود اشیاء و مایع هایی که سرنشن در جعبه داشبورد قرار می دهد
13_ نازیبا بودن فرم داشبورد گرداگرد فرمان راننده
14_ ضعیف بودن جنس فوم صندلیها
15_گود بودن کمر صندلی ها در نتیجه بروز کمر درد برای سرنشینان
16_تک بدن چراغ دنده عقب که بسیار خطرناک است و باید حتما هر دو چراغ خطر عقب مجهز به چراغ دنده شوند.
این موضوع مورد هشدار جدی راهنمایی و رانندگی کشور قرار گرفته است.
17_کوچک و ضعیف بودن تیغه و پایه شیشیه پاک کن
18_ترس راننده از سرعت بالا رفتن بخصوص از 150 ک م به بالا به علت هندلینگ کم
19_یکی بدن مه شکن عقب
20_ضعیف بودن گرم کن شیشیه عقب ضد بخار
21_شانه خالی کردن فرمان به علت بالا بودن غیر اصولی کمک ها و فنرها
رامین
۲۰ آذر ۱۳۹۰با سلام به همه ایرانی های عزیز مخصوصا جوانان برومند.آقای درخشان عزیز ممنون از نظرات ارزنده شما. ولی موضوعی را باید یادآوری کنم این که ال 90 یک خودروی کاری بوده وجهت ویراژ دادن طراحی نشده.در ضمن سرعت بالای 120 در ایران معنایی نداره.و در رنج قیمت زیر 17 میلیون به نظرم که همه ماشین های رنج یاد شده را امتحان کرده ام ماشین خوبی است مشکل دنده عقب را هم با دوربین حل کرده ام.و توصیه ای برای جوانان جویای نام در اتومبیل رانی دارم این که خواهشا بخاطر خودشون ودیگران توی خیابون ها رعایت سرعت را بکنند .
كوروش درخشان
۲۰ آذر ۱۳۹۰منظور من ویراژ دادن نیست بلکه منظورم اینه که این خودرو قابلیت مانور ضروری فوری در مقابل حوادث و فرار از آن را ندارد
kiarash
۲۰ آذر ۱۳۹۰agha koroshe aziz man khilii az mavredi ke gofti ro ghabool daram valii tormozesh khilii khobeh va in ke manam alan 3saleh l90 daram khilii raziyam doroste mayebi dareh valii mahasenesh mayebesho migire
سینا
۲۰ آذر ۱۳۹۰تندر بهترین شتاب رو داره من تادیشب خیلی از تندر بدم می اومد ولی دیشب با تندر داداشم رانندگی کردم واقعا محشره نزدیک 200تاباهاش رفتم هیچ مشکلی براش نبود چون واقعا تندر واسه ی سرعته ومزیت های خیلی خوبی هم داره از جمله ترمزعالی.نرمی کلاچ.خیلی زود دور می گیره خلاصه بگم واقعا محشره وکسایی که می گن تندر بده ازشون خواهش می کنم که یک بار باتندر رانندگی کنند
كوروش درخشان
۲۲ آذر ۱۳۹۰شتاب تندر تو دنده یک و دو مسخره اس من گفتم دنده یک و دو
شما هنوز شتاب و سرعت 200 کم در ساعت رو با شتاب یکی میدونی
شتاب سرعت اولیه است نه سرعت مداوم
عطائی
۲۲ آذر ۱۳۹۰من تا نداشتم مخالف بودم ولی الان مدتی که باباهش رانندگی میکنم واقعاًراضیم، بریدبخرید که زیر 20 میلیون بهترین ماشینه.واحساس امنیت بیشتری هم دارید.
sadra
۲۲ آذر ۱۳۹۰با سلام
خدا بیامرزه اموات آقای کوروش درخشان. از بین حدود 350 دیدگاه از معدود دیدگاههایی بود که حرف حساب می زد و به شعور خوانندگان احترام گذاشت .
کاش بقیه هم از این به بعد بیان و در همچین چارچوبی محاسن و معایب خودرو ها را بنویسن و به جای دیگران تصمیم نگیرن.
رفیق
۲۳ آذر ۱۳۹۰“نزدیک 200تاباهاش رفتم” ….به کجا چنین شتابان ؟!!!
یا دم باشه ماشینمو حتی به برادرمم ندم …!
sadra
۲۳ آذر ۱۳۹۰به دوستان توصیه می کنم به صفحه مقایسه تندر 90 و پژو 206 صندوقدار هم سری بزنند.
sadra
۲۳ آذر ۱۳۹۰به دوستان توصیه می کنم به صفحه مقایسه تندر 90 و پژو 206 صندوقدار هم سری بزنند. مطالب جالبی دستگیرتون می شه.
اشکان
۲۳ آذر ۱۳۹۰با سلام
من سه ساله تندر دارم.45000 تا راه بردمش.تا حالا فقط روغن عوض کردم با یه دست شمع.واقعا راضی هستم.
مهدی
۲۳ آذر ۱۳۹۰من می خوام 206 تیپ 5 هاچ بک بخرم ولی از چند نفر شنیدم که ایران خودرو برای ساخت محصولاتش از قطعات چینی استفاده می کنه.. بخاطر همین دودل شدم که مدل 86 7 بخرم وصفر نخرم.. این حرف چقدر صحت داره؟!
ماهر
۲۴ آذر ۱۳۹۰من پشت ال90 نشستم اتفاقا مدل 1.6 16v شتابش تو دنده 1و2 خیلی عالی بود اصلا اینا هیچ اگه شتاب دنده 1و2 ال90 کمه پس چطوری 0-100 ظرف 10.2 میره با دنده1 که تا حدود55تا60 km میره بادنده2 هم که تا حدود 90تا95 km میره پس تقریبا تا 100 رو با دنده 2و3 راحت میره دیگه کجاش کم شتابه اگه در مقایسه با ماشینای ایرانی هم باشه تو ماشینای هم قیمت خودش تا سقف 14-17 میلیون همه رو تو شتاب میگیره به هر حال من قصد جسارت به هیچ یک از دوستان رو نداشتم فقط نظر خودم رو گفتم
سیاهگورابی
۲۴ آذر ۱۳۹۰سلام ،
من خودم یک ساله سمند ال ایکس با موتور ملی(EF7) و پدر خانمم ال نود E2 داره !
به نظر من اول باید پرسید :
تحت هرشرایطی نوع سوخت مصرفی (گاز و بنزین) برات مهمه یا نه (گاز یا بنزین بی کیفیت و بدبو ) ؟
پیشنهاد من تا به امروز به همکاران و دوستانم خرید ماشن دوگانه سوز بوده و هست.
سمند LX EF7 با سوخت گاز فوق العاده نرم کار میکنه ولی متأسفانه با بنزین بی کیفیت فعلی واقعا” نمیشه گفت کدوم ماشین کم مصرفه !!!!
حالا چرا سمند LX EF7 :
1- موتور ملی جدیده و حیف گذاشتن روی سمند ((خرس))
2- آقا شما با یک بار سوخت گیری با ضعیف ترین فشار در جایگاه CNG می تونی 250 کیلومتر با هاش بری!! ( با احتساب ترافیک در شهرستان ، سرعت گیرها ، فشار پاااا ، رو کم کنی بعد از سرعت گیر و بعد از چراغ قرمز و … )
3- سمند شتاب اولیه خوبی نداره !!! باید با پدال زدن متعدد دور موتور رو بالا ببری و گرنه در حالت عادی اگه یهو پدال گاز رو فشار بدی ماشین 2 ثانیه کوپ میکنه !!!
4- احساس امنیت و اعتماد به بنفس در سرعت بالای 150
5- برف پاک کن بسیار خوب و راضی کننده با آب پاش روی تیغه
6- بزرگ بودن آینه ها نسبت به خودرو
7- تعادل خوب سر پیچ ها
8- قدرت فوق العاده موتور در سربالایی ها با CNG
وحید
۲۴ آذر ۱۳۹۰اقا فقط باید ماشین خارجی خرید چون ما به گرد اروپاییها نمیرسیم
پیام
۲۴ آذر ۱۳۹۰اتفاقا آقای کورش درخشان جسارت نباشه خدمتتون شماکه می گید تندرشتاب دردنده ی یک ودو مسخره است اصلا تابه حال باهاش رانندگی کردی اتفاقا تو دنده ی یک ودو زودتر سرعت می گیره درضمن من باخیلی از معایبی که شما برای تندر 90 نوشتید به شدت مخالفم ببخشید ولی لطفا ازاین به بعد هر وقت خواستید نظر بنویسید قبل از اون خوب تحقیق کنید مثل اینکه چرا شیشه بالابرش رو داشبرده
ali reza
۲۵ آذر ۱۳۹۰بااین تفاسیر سمند بخرم یا تندر؟
حامد
۲۵ آذر ۱۳۹۰فقط تندر تست تصادفش به علت ارتفای خدرو بهتره نسبت به 206 وسمند
پیام
۲۵ آذر ۱۳۹۰زیبایی و جاداری lx عالیه
ال 90 هم از لحاظ فنی خیلی خوبه ولی ظاهرش فاجعست