مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
حامد
۲۶ آذر ۱۳۹۰ولی با یکمی زیباسازی روی تندر تندر90 عالی میشه وزیاد تو چم هست.
سیاهگورابی
۲۷ آذر ۱۳۹۰این لیست خودرو هایی است که داخل تولید یا مونتاژ میشه :
1:سمند ال ایکس با موتور XU7
2:سمند ال ایکس با موتور TU5
3:سمند ال ایکس با موتور ملی EF7 (پایه گازسوز)
4:سمند سورن
5:پژو پارس
6:پژو 405
7:پژو 206 هاچ بک با موتور 1400 و 1600
8:پژو 206 صندوق دار ” ”
9:گل
10:تندر 90
11:ریو
12:هیوندای آوانته و ورنا
13:فیات سینا
14:روآ
15:پراید (ها )
16:MVM
17:لیفان
18:زانتیا
19:مگان
20:لوبو
21:مزدا 3 و 2 (مزدا 2 از امسال وارد بازار میشه )
22: چری
23: ؟
24: ؟
آیا باید شتاب اولیه همه این خودروها با هم برابر باشه ؟
معلومه که نه !!!!!!
جمله آخر :
شتاب هر ماشینی رو باید با هم خانوادش مقایسه کرد مثلا” پراید رو با پراید بعدا” …
نتیجه 1:
اگه وضع اقتصادیت خوبه (پولداری * ) که هستی !!
ماشین خارجی بخر. اگه نه نمی خواهی و وجدانت قبول نمیکنه ارز از کشو خارج کنی، بدی به عربها بخورن(چون بالاخره ماشنت باید از دوبی بیاد) مجبوری مثل من یکی از مدل های بالا رو انتخاب کنی!
نتیجه 2:
به اندازه پولی که برای خرید خودرو کنار گذاشتی ، ماشین انتخاب کن نه اینکه در مورد آوانته تحقیق کنی و عاشقش بشی بعد بری سمند EF7 بخری!!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
* پولدار : یعنی کسی که ” پول ” داره صرفه نظر از مقدارش!
كوروش درخشان
۲۷ آذر ۱۳۹۰آقا پیام
من ال نود پارس خودرو دارم
شتابش تو دنده یک و دو واقعا مسخره اس.
خودم فوق تخصص عیب و حسن یابی منطقی و تجربه شده دارم. پس عرائضم بدون تحقیق نبوده که هیچ بلکه با تجربه و پژوهش بوده.
ضمنا به محاسن و معایب دیگر ال نود اضافه واشاره کنم( چون یادم رفته بود):
الف : محاسن:
9_ امکان تنظیم بالا و پایین بردن چراغهای جلو از زیر فرمان
10_ قرار داشتن ای سی یو زیر فرمان
11_ داشتن قفل مرکزی و ضد سرقت ایمولایزر
ب : معایب:
22_نداشتن برف پاک کن شیشه عقب
23_شکننده بودن دیواره داخلی دربها بعلت پلاستیکی بودن کامل ان.
24_بد دست بودن دستگیره دربها
25- بد بودن فرم ساختاری جای کفی پدالها بگونه ای ای که در صورت استفاده از کفی لاستیکی این نوع کفی ها به زیر پدالها سر میخورند و خطرناک هستند
كوروش درخشان
۲۷ آذر ۱۳۹۰صدرا جان
Sadra
ازمحبت و توجه و بینش عالیت بسیار بسیار خوشحال شدم و متشکرم
میلاد
۲۷ آذر ۱۳۹۰آقای کوروش ذرخشان من هم مثل آقاپیام باخیلی خیلی از نظراتی که دادید مخالفم اگرفوق تخصص عیب یابی هستید بهم بگید ببینم شغلتون چیه
میلاد
۲۷ آذر ۱۳۹۰درضمن اینم یادم رفت بگم شمایاهیچی ازماشین نمی دونید یاسوارماشین های مدل بالا می شید یا ازتندر90نفرت دارید
محمد
۲۷ آذر ۱۳۹۰من بگم که موتور تندر خیلی قوی تر وباکیفیت هستش وشتابش هم خیلی عالی هست موتورش16هم سپاپ است
عليرضا
۲۷ آذر ۱۳۹۰با سلام
من خودم اولین سری سمند LX سال 84 رو داشتم خیلی راضی بودم حدود سه سال این ماشین رو داشتم خیلی کم خرج بود و نسبت به ماشین های دیگه تعدل بیشتری تو پیچها داشت بعد از این ماشین به سفارش یکی از دوستان یه L90 فول با رینگ اسپرت خریدم بعد از تحویل ماشین از قیافه که خوشم نیومد بعد از یک ماه تو سرعت حدود 170 کیلومتر موتور رفت رو هوا این به کنار هیچی حدود 50 روز ماشین تو نمایندگی موند با مثلا گارانتی که داده بودن 600 هزار تومن از جیب دادم 50 روز هم پیاده و بعد از اون داستان با 2.5 میلون ضرر ماشین رو فروختم بعد یکی از اقوام یه L90 ساده فکر کنم E2 خرید بعد از چند مدت تسمه تایم برید و یه سرسیلند کامل عوض کرد تازه از شوش با کلی دردسر بعد از 20 روز گشتن با قیمت بالا یه چیزی حدود 1.2 میلون تومن با سوپاپ کامل براش تموم شد از هرچی L90 متنفر شدیم الان حدود 7 ماه سمند پایه گاز سوز دارم خدایی همه چی داره از نظر سوخت هم خیلی با صرفه هست 14 کیلو گاز حدود 340 کیلومتر راه میره تازه شتابش هم خیلی خوبه به نظر من سمند از L90 خیلی بهتره حالا بعضی ها از سمند خوششون نمیاد دیگه با خودشونه ولی من که از L90 خیری ندیدم تازه از نظر تعادل سرپیچها و صدای باد تو سرعت بالای 120 کلومتر شتاب توی سربالایی و خیلی چیزای دیگه سمند خیلی بهتر از L90 عمل کرده خداییش هر دو رو امتحان کردم و یه چیز دیگه اگه یه سمند با یه L90 از روبرو تصادف کنند راننده سمند هیچی نمیشه ولی راننده L90 شانس بیاره زنده میمونه چون واقعا این سمند از نظر اتاقی محکمه
با تشکر
arahmani
۲۸ آذر ۱۳۹۰با سلام
ظاهرا بعضی در رائه نظراتشان تندروی میکنند.
باید گفت ظاهرا ال90 مانند اسلاف (خودروهای تولید داخل) بمرور زمان بی کیفیت شده است زیرا کسانیکه مدل 88 و قبلتر را دارند بسیار راضی و مدل 89 راضی و مدل 90 نامشخص تا حدودا راضی میباشند این بدین معناست که کارخانه های داخلی جهت کنترل قیمت و بازار خودرو دست به اقدامات خرابکارانه روی این خورو زده اند اعم از
1- کولر مدل 90 به موتور فشار میاورد
2- صداهای اضافی از قسمت جلوبندی بگوش میرسد
3- بعضی قطعات بدنه (پلاستیکی) کم کیفیت شده
4- سیستم برق خورو مشکل دار شده
5- مصرف بنزین بالاتر رفته (بالای 10لیتر/کم)
6- …
لطفا زیاد دلخوش نکنید.
رامین
۲۸ آذر ۱۳۹۰ماشین خوب تولید داخل نداریم چون سایپا و ایران خودرو مافیای اقتصادی راه انداختن
كوروش درخشان
۲۸ آذر ۱۳۹۰آقا میلاد
چه ربطی داره من چیکاره ام
خدا بهم عقل داده حالیمه چی خوبه چی بده یعنی میتونم بین خوب و بد تمایز قائل بشم
نخیر من خودم ال نود دارم قبلا پراید داشتم و ماشین مدل بالا نداشته ام
ال 90 تولید 90 دارم
_______________________________________
و اما نظرات :
arahmani
و آقا رامین
حرفشاون بطور کامل و دقیق درسته چون تولیدات سری اول خوب در میان بعدش دچار افت و دزدی میشن
كوروش درخشان
۲۸ آذر ۱۳۹۰آقا میلاد
ضمنا من کجا گفته ام از ال 90 تنفر دارم؟!…
اگه داشتم میفروختمش
فقط محاسن و معایبش رو گفتم
باید ظرفیت پذیرش داشت …همین…!
محمد
۲۸ آذر ۱۳۹۰ببخشید آقاعلیرضا یعنی شما می فرماییدکه سمندتوسربالایی ازتندربهتره یاتندرتوسرعت170موتورش می ره روهوا.به خدامن ازهیچ کدوم ازحرف های شما سردرنمیارم من هیچ تندرندیدم که اینطوری باشه من خودم تندردارم حتی آنتنشم به صدتاسمندنمی دم
كوروش درخشان
۶ دی ۱۳۹۰جناب : arahamani
شما دقیقا درست فرموده اید که مدلهای 89 به بعد ال نود دچار افت کیفیت شده اند و علتش هم اینه که از یک قالب ریخته گری شده بیش از توانش کار میکشن و باهاش قطعه تولید میکنند مثلا از قالب که توان تولید هزار قطعه رو داره بیش از دو هزار قطعه تولید میکنند لذا قطعات بالای تیراژ هزار دچار افت شدید کیفیت میشوند که به مرور زمان و کارکرد ، این افت به شدت بیشتر میشه و بیشتر خودش رو نشون میده.
.
.
الان گیربکس و صفحه – کلاچ و موتور و تنظیم الکتریکی موتور مدل سال 90 ضعیفتر از 89 است.
.
.
خدا رحم کنه به خریداران مدلهای سال 91 و به بعد
كوروش درخشان
۶ دی ۱۳۹۰بیشتر قطعات ال نود ایرانی شده و فقط اسم رنوی فرانسه رو به یدک میکشه
میگن موتور ال نود پارس خودور ساخت داخله ولی موتور ال نود ایران خودرو ساخت رومانیه
مونتاژ قطعات بزرگ مثل اتاق و دربها تولید پارس خودرو رباتیک هستش اما ایران خودرو با دست نصب و مونتاژ میشه
.
.
لذا سرو صداهای مونتاژ ایران خودرو بیشتره اما موتور و گیربکس و جلوبندیش بهتر عمل میکنه
علی
۶ دی ۱۳۹۰باسلام . در آذرماه 1390-ال90 ال پی ای2 خریدم ودرهمان روزرینگ 16با لاستیک205-55زیرش انداختم.کمی ارتفاع ماشین راکم کردم.چراغهای عقب وجلو را بانوع اسپرت عوض کردم.ستون بین درها را هم سیاه کردم.بادگیری گلگیرهاهم انجام شد.و69000کیلومترباهاش رانندگی کردم. تاحالا این ماشین خراب نشده.فقط درکیلومتر60000تسمه تایم را عوض کرده ام. یعنی به تعمیرگاه نرفتم. فقط سرویسهای دوره ایی گارانتی انجام شد. من رانندگی پرشتاب وپرگازی دارم و این ماشین همیشه من رو روسفید کرده. از اینکه تو جاده شمال(فیروزکوه)در سربالایی پشت سر سمند،206،405،پرشیا،زانتیا،مگان،چراغ واسه سبفت گرفتن می دم، وبعدش درآینه اونارو میبینم لدت می برم. درسربالایی این ماشین واقعا وحشیه. آخرین بار درهفته قبل با یه سراتوکوپ دراتوبان پردیس انداختم نه اون تونست ازمن فاصله بگیره نه من تونستم سبقت بگیرم،کل مسیر رو20..25متر باهم فاصله داشتیم.
————–
ضمنا ماشین من نقره ایی وایران خودرویی هم هست. ایراد این ماشین سر و صدای زیاد موتور داخل اتاق زیادشنیده میشه..
mohsen
۶ دی ۱۳۹۰سلام دوستان
من تندر پارس خودرو سری اول مدل 86 داشتم.هنوز 2ماه از خریدش نگذشته بود که رفتم مسافرت نوروزو در روز چهارم مسافرت توی تخت جمشید(درودبرجمشید)درحالی که فقط3000کیلومترکارکرده بودسوییچ توی ماشین گیرکرد و 9ساعت توی سرما 4تاخانواده معطل شدند و نمایندگی هم نتونست کاری کنه.تا اینکه یه برقکار اومد درش آورد و از اون به بعد تا 6 ماه با مصیبت من روشن میکردم و بعداز اینکه بیش از 10بار مراجعه کرده بودم به نماندگی های مختلف پس از شش ماه سوییچ اومد و نهایتا با دعوا فقط 100 هزار از جیب دادم.مثلا گارانتی بود ماشین.ضمنا آینه بغلش افتضاحه.اگه دقت کنین هرچی تندر هست از بغل ضربه می خوره چون آینه اش ماشین بغلیتو نشون نمیده
ابراهیم
۷ دی ۱۳۹۰سلام دوستان به من کمک کنید.
من می خوام L90 بگیرم نمی دوم پارس خودرو بهتره یا ایران خودرو و کدومشون خدمات پس از فروش بهتری ارایه میدن
مرسی
رضا
۷ دی ۱۳۹۰من آذر ماه 90 تندرمو تحویل گرفتم. این خودرو رو بعد از ماه ها تحقیق تو اینترنت و پرس و جو از دارندگان این خودرو انتخاب کردم و حدود 90 درصد از انتخاب خودم راضیم.
مزایا:
– تسلط واقعا عالی نسبت به ماشین ها و جاده به علت ارتفاع زیاد. من خودم زیاد رانندگی نکردم شاید در حدود 1000 کیلومتر هم نشه ولی وقتی میشینم پشت تندر واقعا تسلط فوق العاده ای تو رانندگی دارم.
– ترمز خوب: فردای تحویل خودرو اگه ترمز ABS نداشت نصفه ماشین رفته بود.
– دنده، پدال و فرمان بسیار نرم
– رینگ اسپورت که خیلی از خودروهای هم رده فاقد این گزینه هستند.
– فضای بسیار زیاد سرنشینان جلو و عقب
– تنظیم گودی کمر راننده
– شتاب و قدرت خوب مخصوصا تو دنده های 2 و 3
– صندوق عقب جادار
– دو تاایربگ که واقعا برای خودرو لازمه
– پنج نفره بودن خودرو با توجه به قوانین جدید راهنمایی و رانندگی
– پرتاب باد پر فشار
– بخاری خوب (هنوز کولرشو امتحان نکردم)
– مناسب برای رانندگی در ترافیک
معایب:
– سخت تا شدن آینه های جانبی که اذیت میکنه
– سادگی تزئینات داخلی
– دید کم عقب هنگام پارک و رانندگی مخصوصا اگه سرنشینان عقب سه نفر باشن
– عدم قابلیت باز شدن درب صندوق عقب از داخل (باید حتما ماشین رو خاموش کرده و بعد با سوئیچ دره صندوق عقبو باز کرد)
– عدم داشتن دستگیره صندوق عقب
– لزوم بستن سوئیچ در هنگام دوباره استارت زدن (این مشکل توی ترافیک خودشو نشون میده وقتی که ماشین خاموش میشه و دوباره می خوای به سرعت مایشن رو روشن کنی)
– عدم داشتن USB برای پخش خودرو
– مشکل بودن استفاده سرنشینان عقب از کلید های بالابر شیشه
در کل تندر 90 نسبت به قیمتش، بصرفه و دارای امکانات مناسب و قابل قبولی است.
فرهاد
۸ دی ۱۳۹۰سلام ماسمندef7پایه گازسوز داشتیم واقعا ازنظر موتور عالیه صدای موتور خیلی کم است
mjh
۸ دی ۱۳۹۰سلام ما سال 89 یک ل90 خریدیم و بعد دو ماه عمویم یک سمند خرید وحالا مصرف بنزین ماشین عمویم 12تا13میگه هست و وقتی ماشین را روشن میکند واقعا صدای بدی میده و داره کمکم داره لش میشود ولی ما خیلی راضی هستیم
بنیامین
۹ دی ۱۳۹۰سلام من ef7 دارم اگه پول بنزین براتون مهممه گزینه خوبیه پایه گاز و پر قدرت
یه سوال از دارندگان این خودرو چن کیلومتر(مسافت) رو یه کپسول گاز میرن ؟
پوریا
۹ دی ۱۳۹۰سلا م خیلی خیلی منمنون می شم اگه راهنمائیم بکنید که ال90 سال 87 و 88 بگیرم یاسمند و یا پژو پارس همون سال ها با تشکر
milad
۹ دی ۱۳۹۰پوریاجون خیلی دوستانه بهت توصیه می کنم که تندر90بخری چون واقعا محشره فقط قبل ازاینکه ماشین روبخری اول یه دوری باهاش بزن چون اونوقت عاشقش می شی
mjh
۹ دی ۱۳۹۰ل90 خیلی خیلی بهتره
پوریا
۹ دی ۱۳۹۰milad جان سلام اگه می تونی تفاوت هایی روکه باعث میشه ال 90 بگیرم رو می تونی بگی
پوریا
۹ دی ۱۳۹۰mjh عزیز سلام شما هم اگه می تونی فرق ها شونو بنویس خیلی ممنون
ارمان
۱۰ دی ۱۳۹۰هر دو ماشین رو بیش از 3000 کیلومتر روندم …
سمند EF7 و تندر E2 … دنده 100% تندر نرم تره …
راحتیه سرنشینان 100% سمند …
امکانات داخلی و آپشن 100% سمند خصوصا اگر سفارشی بگیرید…
مصرف تندر کمتره …
شتاب تندر بیشتره … اما تو کفی زور میزنه تا برسه به EF7 ….
پوریا
۱۰ دی ۱۳۹۰با سلام به همه ی بروبچ پدالی. می خواستم ببینم آخرش بین ال90 و سمند و پزو پارس مدل87 بخرم یا88 ومزیتش چیه که باید بخرمش. خیلی خیلی ممنون
mjh
۱۰ دی ۱۳۹۰1-سرعت بیشتر به خاطره 16 سوپاپی
2-تعید چند کشور اوروپایی
3-مصرف بنزین کمتر
4-صدای کمتر از موتور
5-داشتن 2 کیسه هوا
6-داشتن کمترین مراجه به نمایندگی ها
7-……………….
این هم خوبی های ل90 اقا پوریا