مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
علی
۲۶ اسفند ۱۳۹۰دوستان من خودم ال90 دارم.
تنها مشکلش اینه که دید عقبش خوب نیست.
ولی الان رینگ و لاستیک رو اسپرت کردم و کمکها رو کشیدم پایینن و خیلی زیبا و عالی شده…
متین
۲۶ اسفند ۱۳۹۰سلام من سمندef7دارم خیلی خوبه از رانندگی با سمند راضی هستم خیلی خوبه باید به اقا سعید گفت خر بخرید از شرکت سایپا نخرید اینه که از تندر میگین دیروز کورس گذاشتیم با دوستم تندر با اون همه که به موتور فشار میاورد بازم نمیتونسب با سمند من بیاد تو پیچا انگاری داشت چپ میشود باید بگم که من خودم خابیده کردم به همه دوستان که سمند دارن ببرن خابیده کنن هم خوشگل میشه همم تو پیچارو خوب رد میکنه با تشکر از طرف داران سمندef7
حسين
۲۲ فروردین ۱۳۹۱خابیده کردی؟؟!!!!!
اولاً از نظر املایی خوابیده درسته
دوماً باید بگی کپش کردم
سوماً لطفاً کمی واقع گرا باشید ال 90 شتابش از سمند بیشتره ، شما حتماً با یه نفر که تازه گواهی نامه گرفته کورس گذاشتی گلم
متین
۲۶ اسفند ۱۳۹۰fpsسلام اولا که به وزن خودرو دقت کن بعد بگو سمند از هر دو خودرو که شما گفتین سنگینه خودرو سنگین تو پیچ راحته ایمنی داره با دوام هسش
محسن
۲۶ اسفند ۱۳۹۰باسلام.نظر من اینه که آدم با هر ماشینی حال میکنه همونو بگیره البته منظورم همین ماشینای طبقه وسط جامعه.من خودم 206 دارم16سوپاپم هست ولی نسبت به ماشینهای دیگه راضیمو سواری خوبو رادستی داره.به نظر همه عزیزان احترام میزارم ولی رخ و کلاس 206 رو با ال90 و سمند ترجیج میدم مقایسه نکنم مخصوصا ال90.
امید
۲۶ اسفند ۱۳۹۰اینجوریش را ندیده بودیم که یک سایتی بیاد هرچیزی را دلش می خواد پاک کنه تا نظرات مورد نظر خودش باقی بمونه.
بله جناب محسن شما لابد جوونی اما بعضی مثل من باز از قیافه 206 خوشمون نمیاد.
تبلیغ از سلیقه خودتون نکنید. نظر درمورد کیفیت ماشین بدید. ال 90 سیستمش از 206 هم بالاتره.
مسعود
۲۷ اسفند ۱۳۹۰ما هر دو ماشین رو داریم و تجربه ی رانندگی با هر دو رو داشتم از لحاظ هندلینگ سمند بهتره ولی بعد از کلیه جهات ال 90 سرتره
نیما
۲۹ اسفند ۱۳۹۰اصلا سمند قابل مقایسه با ال90 نیست من پشت هر دو تاشون شدم سمند سنگین و بزرگه اما ال 90 سریع.پرشتاب.کم مصرف.کم خرج.فضای مناسب و…
سمند حدودا” این ها راندارد .
فقط ال90………………………………….
سید علیرضا
۲۹ اسفند ۱۳۹۰من صد دفعه به این ادم های که تو این سایت نظر می دهند گفته ام والا به لا سمند الی تر است وتندر در هد سمند نیست و حتی فرانسوی ها هم در کشورشان سمند ما را دارند و هم تراز بنز است
میثم
۲۹ اسفند ۱۳۹۰سمند هم شد ماشین
فقط ال 90
مهدی
۱ فروردین ۱۳۹۱نه ال90 شد ماشین
میلاد
۲ فروردین ۱۳۹۱با سلام من میلاد هستم از یزد وشغلمم بورس خرید و فروش اتومبیله به نظر من l90 از نظر قیمتی نسبت به بقیه ماشین ها نصفه قیمته اما نسبت به بقیه ماشین ها
payam
۲ فروردین ۱۳۹۱بنز چقدر بد بخت شده که سمند داغون هم سطح هون شده.
جواد
۳ فروردین ۱۳۹۱پس سمند رغیب جدید بتز شناخته شده ….امیدواریم از این رقابت سر بلند بیرون بیاد
امیر
۳ فروردین ۱۳۹۱ال90 یک ماشین پدر و مادر داره ، ولی سمند موتور 405 بیست ساله پیش رو روی اتاق من درآوردی ایرانی گذاشتن و هر تیکه اش ماله یه برندیه.
حالا اینکه کدوم بهره رو عاقلان دانند..
محمد باقري كنگاني
۴ فروردین ۱۳۹۱سلام دوست عزیز :
سفارش شما صحیح ، ولی بجا نیست که اینطور باشه اگه شما بتونید یه خودرو با یه موتور ملی طراحی و تولید به بازار عرضه کنید مسلما” کسی با شما مخالف نیست پس این کار رو انجام بده تا نخواد ایران خودرو وابسته به موتور پژو و غیره باشد …
maziyar
۴ فروردین ۱۳۹۱به نظر من فقط فقط ال90
مجید
۴ فروردین ۱۳۹۱بنده Pars ELX دارم
بین ماشین های زیر 20 میلیون فقط L90 تونسته پا به پاش بیاد
محمد باقري كنگاني
۴ فروردین ۱۳۹۱باسلام
من از سال 1382 تا کنون همه نوع سمند رو داشتم وخیلی خوب راضی هستم …
حامی تمامی طرفداران خودروی ملی ( سمند)
roham hemmat
۶ فروردین ۱۳۹۱این مقایسه ست یا تبلیغ خودرو داخلیتون(سمند)خوب آخرشم به همه توصیه میکردید سمند بخرند دیگه!!!
محمد
۶ فروردین ۱۳۹۱سلام
به نظر من هر دو ما شین خوبن اما تندر 90 بهتره
اما مگه آدم خله که 206 ول کنه بیاد تندر 90 یا سمند بگیره
عباسیان
۶ فروردین ۱۳۹۱من نمیدونم چه کسی باعث شد ال 90 درمیان ان همه اتومبیلهای هم سطح وزیبای اروپایی وارد بازار ایران شود ظاهر آن باپیکان مدل 50 هم قابل مقایسه نیست
امیر حسین
۶ فروردین ۱۳۹۱والا من در حال حاضر هم سمند دارم هم L90 ولی امنیت سمندو به L90 ترجیح میدم از لحاظ ظاهری هم سمند قشنگتره.راستش من دو بار با سرعت بالا با سمند چپ کردم که اگه هر ماشین دیگه بود فکر نمیکنم سالم میموندم هر چند همه چی دست خداست
ali
۶ فروردین ۱۳۹۱سلام دوستان ما چند سالی است که تندر داریم در این چند سال 1بار هم به نمایندگی و تعمیرگاه نبردیم اما پسر دای من سمند lxداشت بنده خدا هر روز یک پاش تو نمایندگی بود و یه پاش هم تو تعمیر گاه منضور از این سخن این بود که سمند به درد بابا بزرگها می خورد
حیدری
۷ فروردین ۱۳۹۱باسلام انواع خودرو داشته ام ال 90 چیز دیگری است دارم واقعا عالیست.کم مصرف مدل87 وکم هزینه است مددرمدت 3سال به نمایندگی نبردمش دست سازندش درد نکنه مرحبا.
macro
۷ فروردین ۱۳۹۱دوستان عزیز بهتره اول به جاده هامون نگاه کنیم بعد تصمیم بگیریم . اولا نهایت سرعت در ایران 120 تا هست پس سرعت بالا ال 90 به درد نمی خوره .جاده های خارج شهر ما پر پیچ و خمه پس سمند بهتره .موتور ای اف 7 یه موتور جدیدی هستکه به دست آلمانی ها ساخته شده و خیلی هم قوی هست .سیستم تعلیق سمند به علت سنگینیش بهتره .داخل سمند راحت تره .ال 90 فقط در جاهای پر ترافیک بهتره
امیر
۷ فروردین ۱۳۹۱من خودم سمندE7داشتم خیلی ازش راضی بودم ولی الانLXخریدم ولی اصلاراضی نیستم
ایران خودرو(سعید)
۷ فروردین ۱۳۹۱با توجه به اینکه سمند ای اف سون در سال 90با مشکل گیر بکس روبرو شد الان هم برایش هیچ فکری نکردن ،سمند ال ایکس هم بخاطر ضعیف بودن مصرف بهنه موتوری که دارد در سال جدید از چرخه تولید خارج شد وازاین پس تمامی خودرو ها با نام های TU5وEF7تولید می شوند پس تاتولید جدیدخودرو سمند ومرتع کردن مشکلEF7نمشود این خودرو را با خودروی دیگری قیاس زد
امیر
۸ فروردین ۱۳۹۱هر دوتاشون خوبن ولی کاش که اینقدر سر یه تیکه اهن اینقدر تعصب داریم تو زندگی سر چیزای دیگه مثه تعصب .جوانمردی و….داشتیم .اول از همه هم به خودمو میگم.
ایران خودرو(سعید)
۸ فروردین ۱۳۹۱با توجه به اینکه سمند ای اف سون در سال 90با مشکل گیر بکس روبرو شد الان هم برایش هیچ فکری نکردن ،سمند ال ایکس هم بخاطر ضعیف بودن مصرف بهبنه موتوری که دارد در سال جدید از چرخه تولید خارج شد وازاین پس تمامی خودرو ها با نام های TU5وEF7تولید می شوند پس تاتولید جدیدخودرو سمند ومرتع کردن مشکلEF7نمشود این خودرو را با خودروی دیگری قیاس زد
دیاکو
۸ فروردین ۱۳۹۱با سلام، غیر از تعادل سر پیچ(در سرعتهای بالای 140)وهمچنین فراوانی قطعات یدکی، در تمامی مقایسه ها L90 یک سر ز گردن بالاتر است. مخصوصا” نرم و بی صدا بودن گیربکس و مصرف پایین آن.
علي
۹ فروردین ۱۳۹۱I love you samand
?
وحيد
۹ فروردین ۱۳۹۱من یدونه تویوتا کرونا مدل 1985 دارم به سمند ال 90 ترجیح میدم