مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
MOHSEN
۱۸ فروردین ۱۳۹۱اقا مهدی من سمند و پژو ندارم.اما باهاشون رانندگی کردم.من 3 تا تندر 90 دارم که همشون مثله هم هستند.این که شانس داشته باشید و ماشین خوب در بیاد فقط برایه ماشین هایه ایران فرغون هستش.ماشین هایه پارس خودرو و یا سایپا همه یکسانن.اما ایران فرغون ………….واقعا سمند و پژو اشغال ترین ماشین هایه ایران هستند.با تشکر.
مهدی
۱۸ فروردین ۱۳۹۱سایپا که اصلا مثل هم نیستن اینو من با چشمم دیدم که پراید 131 صدی 11تا میسوزوند …
پارس خودرو هم من به چشم ندیدم ولی شنیدم تو نظرات بچه ها تو صفحات قبلم بود …
MOHSEN
۱۸ فروردین ۱۳۹۱اقا مهدی من سمند و یا پژو خودم نداشتم اما با همه نوعشون رانندگی کردم.توهین به نظرات نشه اما واقعا پژو و سمند در همه نوعشون اشغالان.
مهدی
۱۸ فروردین ۱۳۹۱آخه از چه نظر آشغالن … ؟!
در حد خودشون قابل قبولن ولی نه اینکه دیگه توپم باشن …
میلاد
۱۸ فروردین ۱۳۹۱من حدود 2ساله یه تندر90 e1دارم واقعا ازش راضیم من با همه ی ماشین های زیر 20میلیون رانندگی کردم هیچکومشون به گرد پای تندر هم نمی رسند وبه امید خدا میخوام آخر این ماه یه تندر90 فول بخرم
Mahdi
۱۹ فروردین ۱۳۹۱ال 90 سرپیچ خیلی دزده و تزیینات داخلیش بوی بدی میده ! وعلی رغم زور زیادش بدجوری زیر کولر کم میاره اگر سوپر بزنی مصرفش حرف نداره توی دست انداز بشدت میکوبه بلنگوهای عقبش کاملا زباله خشکیه بعلاوه پخشش ، تعمیراتش عجیب گرونه و پر استهلاکه قطعاتشم بعضا گیر نمیاد ! اما گیربکسش و ترمزاش از زانتیا هم سرتره در کل شاید V8 گزینه بهتری باشه یا سراتوی اتاق قدیم 2007 و 2008 راستی صندلیاش بهترین ابزار جهت ابتلاع به دیسک کمره !
A
۱۹ فروردین ۱۳۹۱من خودم ال 90 دارم واقعا ماهه.هم شتابش در بین ماشین های ایرانی و هم راحتی درونش فوق العاده اشت.
مهدی
۱۹ فروردین ۱۳۹۱چند وقت دیگه رنو ایرانو تحریم میکنه
ال90 سوارا … متاسفم
علی
۱۹ فروردین ۱۳۹۱تندر ماشین بدی نیست من e2دارم مصرفش 2لیتر از405 کمتره سواریش نرمی قدرت و شتاب جاداریش با 405 تفاوت محسوسی نداره فول با ساده فرقش دوتا شیشه برقی با مه شکنه دیگه هیچی نداره بجز زشتی بیحساب درکل یه ماشین شهریه خیلی معمولیه خیلی بزرگش کردن من ازش خوشم نمیاد بازانتا عوضش میکنم
Aidin
۲۰ فروردین ۱۳۹۱تندر ماشینی هست که همین قدر وسایلش گرونه همون قدر هم بی خرجه.
Aidin
۲۰ فروردین ۱۳۹۱سمند و و پژو با ورود تندر 90 سر خم کردن و از میدان مسابقه کنار رفتن.
حقیقت تلخه اما حقیقته دیگه کاریش نمیشه کرد.
فرهاد
۲۱ فروردین ۱۳۹۱من ال90نداشتماماخیلی تعریفش راازهمه شنیدم
علیرضا
۲۱ فروردین ۱۳۹۱سمندLX با موتور EF7 هم به شتاب و هم به سرعت L90رو میگیره.
احمد
۲۲ فروردین ۱۳۹۱فیلمهای مسابقه سمند ef7 و تندر و همینطور 206 تیپ 5 و ریو تو اینترنت هست youtube
ریو از ef7 خیلی جلو میفته و تندر تقریبا یک کیلومتری از 206 و سمند ای اب 7 جلوتر میره
تعریف نمی کنم ولی چرا با وجود اینکه واقعیت چیز دیگه ای همینطوری با تعصب از یه ماشین تعریف و از یه ماشین دیگه بدمون میاد؟
مسابقه بین پژو پارس elx
پژو 206 تیپ 5
و رنو لوگان ( تندر ال 90 )
از نظر کیفیت هم تو همین سایت مطلب زیاده،
soheyl
۲۳ فروردین ۱۳۹۱اقا دیگه پارس که از 206 قوی تره پس چرا عقب موند؟
پس مشکل از راننده بوده.خودتون که بهتر می دونین موتور پارس elx چی هستش؟!
محمد
۲۴ فروردین ۱۳۹۱EF7اصلا در حد ال90 نیست خودم ازایست کامل با ان حرکت کردم وهیچ حرفی برای گفتن نداشت با پژو سمند پرشیا هم کل کل کردم که روشون کم شد مخصوصا سمندکه سوسک شد
احمد
۲۴ فروردین ۱۳۹۱هر سه راننده حرفه ای هستن و با هم فرقی نمی کنن،
در مورد پارس elx مسله ایینه که خیلی از این اعداد قدرت و شتاب ایران خودرو معتبر نیست ،چون موسسه ای روش نظارت نداشته،البته نه خیلی
و اینو در نظر داشته باشین که بازده ماشین به همه چیز ماشین بستگی دارهو مثلا موتوری که طراحیش با گیربکس جورنباشه ولی قوی باشه،جالب نیست
arash
۲۱ فروردین ۱۳۹۱اقا علی رضا نم خودم ef7 دارم اما به گرده
تندر هم نمیرسه
hamed
۲۱ فروردین ۱۳۹۱hala yeki nis be ma bege ma samande lxpaye gaz suz bekharim ya l90e2?
حمزه
۲۲ فروردین ۱۳۹۱من میگم هیچی نخر :-D
سیامک از اهواز
۲۴ فروردین ۱۳۹۱من خودم یه ال 90 دارم واقعا توگردنه ها حریف نداره.تنها ماشینیه که دست ایرونی توش نرفته
حامد
۲۱ فروردین ۱۳۹۱من خودم سمند دارم وازش راضی هستم .ولی خدایش سنمد به صد تا ال 90 می ارزه
mohamad
۲۲ فروردین ۱۳۹۱من هم تندر 90 هم پژو دااشتم اما از وقتی سمند LXخریدم دیگه عوض نکردم.به نظر من ال 90 بیشتر به تانک شباهت داره
mohamad
۲۲ فروردین ۱۳۹۱در جواب اقا روح الله دوست خوپم که گفت سمند تاکسیه میخوام بگم داداش گلم اولا تو کیش که چه عرض کنم تو فرودگاه امام وسط کویر کمری تاکسیه. تو المان بی ام دبلیو ۳۲۰ تاکسیه اما کسی نمیتونه بگه ماشیناش بدرد نمیخوره میدونی چرا چون منو تو وقتی همون ماشین رو تو خیابونای ایران میبینیم دهنمون ۱متر باز میشه نگاشون میکنیم. در ضمن قابل توجه همه اگه میخواین نظر بدین منطقی باشه نه احساسی. سمند خودروی ملی ایران خیلی از امکاناتش مطابق با استاندارد جهانیه. امیدوارم یادتون نرفته باشه اولین ماشین مجهز به ترمز ضد قفل سمند ال ایکس بود.
tondar90
۲۲ فروردین ۱۳۹۱سلام به همگی
من ال 90 دارم حدود 9 ماهه
بهتریم مقایسه ال 90 با پژو 206 تیپ 5 در این رده هست
موتور 16 سوپاپ با حجم موتور 1600 و 105 اسب بخار این ماشین با برتری ترمز جاداری و مصرف کم در اولویت قرار دارد اصلا نمیتوان تندر90 را با سمند مقایسه کرد شتاب 10.2 ثانیه ال نود نسبت به 11.5 سمند و مصرف 11تا13 در شهر سمند نسبت به نهایتا 9.7 ال90 و مصرف در جاده سمند 8 و ال 90 5.5 و نرم تر بودن ال 90 حتی در صندلی های عقب نسبت به سمند
سوای ال90 مانند نشستن بر خودروی suv است با این تفاوت که شما سرعت و نرمی ماشین سواری به آن اضافه می شود
امکانات تندر دو کیسه هوا کامپیوتر نشانگر مصرف سوخت سوخت باقیمانده و مقدار کیلومتر طی شده و می تواند طی کند و مصرف سوخت میانگین در 100 کیلومتر و همینطور کولر بسیار خنک کننده که در لحظه اول از آن باد خنک بیرون می آید البته نمی توان از افت توان موتور آن در هنگام کولر قافل شد
در داخل تندر در هنگام روشن بودن ثابت صدایی از موتور به گوش شما نمی رسد و فقط لرزش ماشین را می فهمید و در سرعت تا 140 کیلومتر باز هم بی صدا است ولی بالای 140 شرمنده
ناگفته نماند بخاطر ارتفاع تندر در 140 کیلومتر سیستم برقی هیدرولیک قطع می شود و فرمان سفت می شود بخاطر جلوگیری از فرمان گیری تند و چپ کردن
با تشکر
مهدی
۲۲ فروردین ۱۳۹۱پس دنبال مقایسه عادلانه هستی
120 کیلو از EF7 کم کن که بشه هم وزن ال90 ، 1100 کیلو
حالا موتوراشون
EF7 قدرت 114 تو دور 6000
ال90 105 تو دور 5750
مطمئن باش در این حالت ال90 عقب میمونه،تازه گشتاوره EF7 هم نگفتم
صندلیا ال90 هم که سفته
ظاهر ال90 هم که معرف حضور هست
arash
۲۲ فروردین ۱۳۹۱سمند در حدی نیست که با تندر رقابت کنه.
میثم
۲۲ فروردین ۱۳۹۱شتاب و سرعت تندر 90 اصلا در حد و اندازه ی ef7 نیست
arash
۲۲ فروردین ۱۳۹۱سمند!چه حرفا
مهرداد
۲۲ فروردین ۱۳۹۱آقایون من هم پژو داشتم و هم لوگان
پژو مدل84 که از بهترین مدلهای پژو بود…
اما شدیدا پیشنهاد میدم دور این ماشین قدیمی رو خط بکشید هیچ چیز جای کیفیت رو نمیگیره مطمعن باشید ال90 همه رو راضی میکنه درضمن متن رو درست کنین ال90 استاندارد ایمنی اروپا رو داره سمند حرفی واسه گفتن نداره تو ایمنی
حسین
۲۳ فروردین ۱۳۹۱یامگان یالوگان..
صدیق
۲۳ فروردین ۱۳۹۱سلام دوستان.من سمند ال ایکس با موتور ای اف 7 (موتور ملی پایه گاز سوز)دارم.توی جاده عالیه هم از لحاظ سوخت (بنزین و گاز با سرعت 90 تا120 واقعا صد کیلومتری 5 تا6.5 لیتربنزین و4 تا 5 کیلوگرم گاز)خوبه واز لحاظ شتاب و پایداری وسرپیچ هاو ایمنی…خوبه …من که راضیم…………………….سمند فقط با موتور ملی
مسلمون
۲۳ فروردین ۱۳۹۱با توجه به ارائه سورن elx با موتور16سوپاپef7 و داشبورد جدید برتری بی چون چرا با سورنه
محمود
۲۳ فروردین ۱۳۹۱قابل توجه ال نودیها
1-اگررنوهم ایران راتحریم کنه فاتحهش بایدبخونی زودبه فکرچاره باشی
2-اونایی که میگن ایمنی ال نودازسمندبیشتره.ماشینشون رو یک سری ببرندتعمیرگاه.روی جک ببرند بالاببینن سیستم تعلیقق عقب ماشینشون باپرایدیکی .سرپیچ چی میشه.سرنگون
اماسمند چرخهای عقبش ازچهارطرف 10الی 15سانتیمتر بازمیشه مثل پژوقدیمها معروف است به پژو…….
soheyl
۲۳ فروردین ۱۳۹۱اقا کی میگه سمند به گرد پای l90 نمی رسه؟
من همین امروز یه فولش رو خفه کردم گذاشتم کنار.
بچه اردبیلم و تو گردنه حیران نزدیک بود چپ شه. واقعا بهش رحمم اومد.
arash
۲۴ فروردین ۱۳۹۱فقط تندر 90
علی
۲۴ فروردین ۱۳۹۱با سلام.من میگم که سمند به تندر نمیرسه.خودم نمایشگاه دارم.سر یک ماشین با هرکی که بگه شرط میبندم.اگه باختم یک تندر صفر بهش میدم و اگه هم بردم که میبرم یک تندر صفر میخوام.بیای تو تبریز تا شرط بندی کنیم. هرکی که میخواد شرط بندی کنه شماره ی خودش رو بزاره.با تشکر. نمایشگاه اتومبیل نور.
منتظرم.
حسینی
۲۴ فروردین ۱۳۹۱سلام خدمت همگی من چند ساله 206 دارم تندر و 405 هم سوار شدم ولی اصلا به دلم ننشستن من فقط 206 رو دوست دارمخرجش پایینه مصرفش 5 تا 5.5 هست مهمتر از همه وقتی تو ماشین میشینی دلت نمیخواد پیاده بشی
امیر
۲۴ فروردین ۱۳۹۱آقایون متعصب :
لطفا یک سری به تجربه سمندی دوستمون بزنید
http://www.pedal.ir/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88/%D8%B3%D9%85%D9%86%D8%AF/%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%AA-%D8%B3%D9%85%D9%86%D8%AF-ef7/