مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
علی
۲۵ فروردین ۱۳۹۱ال نود قیامته
علی
۲۵ فروردین ۱۳۹۱سمند که سمنده کار بابای سمند هم نیست که با ال نوددر بیوفته . آخه ال نود شوخی نداره.
شاهین
۲۵ فروردین ۱۳۹۱سلام به همه دوستان
با کمال احترامی که برای همتون قائلم ولی یکی بیاد بخواد واقعا از این دوتا ماشین یکیرو انتخاب بکنه یه فوحش میده و میره . یه چیزی رو مقایسه کنید به نظر من که ماشینم الان پژو 405 قدمیه یه 206 تیپ 5 و یه ویتارا هم داریم . سمند و ال 90 هم سوار شدم . ببینید ال 90 خیلی ها گفتن خرابی نیاورده ولی کسی که داره میخره اینو هم فک کنه که شاید خراب شه خرجش خیلی بالاست . دوستمون مثال خوبی زد در مورد تسمه تایم من تسمه تایم پزو رو با دستمزد 36 تومن دادم ولی ال 90 200 هزار . خدمات و قطعاتی که برای پزو و سمند هست برای ال90 خیلی کمتر با هزینه های بالاتریه . کسی که ماشین میخره اگه میخواد به کورس گزاشتن فک کنه اصول ماشین خریدنش اشتباهه چون فقط استفاده ماشین در مورد این چیزا نیست . همه ایراد سمند رو گیربکس و کولر گفتن که همه اینا با 1 تومن خرج حل میشه و میتونین بجای اینکه اعصبتون رو خورد بکنین ماشین رو که تحویل گرفتین اول همه چیزش رو اوکی کنید بعد لذت ببرین .
شاهین
۲۵ فروردین ۱۳۹۱دوستان گل من فقط بگم کسی که واقعا میخواد انتخاب کنه ببینه خودش چی دوست داره هر دو ماشین شانسی خوب و بد داشتن . ولی نسبت هزینه های تعمیر و گیر اومدن قطعات – سرویس دهی – تعمیرگاه هایی که هستن – با تحریم هایی که هستیم بسنجین . اونموقع شاید یه پزو یا سمند از ال 90 خیلی بیشتر بیارزه . دوستانی هم که حرف ماشین های بالای 20 میزنن اینجا اهداف مقایسش به وسع مالیه که اونایی که تو همین رنج 15-16 میلیون میتونن خرید کنن . من دوست صمیمیم سمند داره همون اول رفت با هزینه سیستم بستنش 1.5 خرجش کرد 4 ساله داره از ماشینشم خیلی راضیه . ال 90 قیافه و راحتی داخل ماشینش خیلی کمه . سندلیهاش سفته . البته اینم با خرج حل میشه ولی ملاکتون رو خرید خودرو تو ایران به نظر من :
1. مصرف سوخت
2. قیمت تعمیرات و قطعات
3. در دسترس بودن خدمات
4. راحتی داخل ماشین
و چند فاکتو کوچیک دیگه . ببینید شما مقایسه کنید با یه ال 90 و سمند رفتین تو جاده . من با 405 و ال 90 تو جاده رفتیم . تو مسیر میبد ماشین ما دنده 5 خوب جا نمیخورد سر راه پر بود از نمایندگی و تعمیرگاه پژو که ظرف 15 دقیقه درست شد . جالب اینه که موقع برگشت تو اردکان ماشین دوستمون یه مقدار ریپ میزد ! ماشینش تا اون موقع سالم سالم بود ( 1.5 سال بود داشت ) مجبور شد کلی خرج کنه بکسر کنه تا یزد ! برا یه تعمیر کوچیک که 20 دقیقه وقت گرفت ! شما به این فک نکنین که میخوایین گاز بدین سرعتتون برسه به 200 !! چون 100 تومن جریمه هم میاد همراش ! اینقد تو راه دوربین گزاشتن که شما رو همون سرعت 120 لجاظ کنید نحایت 150 . به نظر من یا اول پزو 206 بعد پزو 405 و سمند در یه راستا هستن واسه خرید تو ایران . اینو با تجربه 10 ساله بهتون میگم رو ماشین . همگی خوش باشین
عاموحسن
۲۵ فروردین ۱۳۹۱شاسی که الان ایران خودرو زحمت کشیده برایش اتاق طراحی کرده اونم با کمک دیگران با نام سمندحدود10ساله که از رده خارج شده واصلا صلاحیت مقایسه را ندارد ان هم با خودرویی مانند ال 90که مدت زیاذی از تولید ان نمیگذردبهتربود ال90راباخودرویی مانندریویاورناقیاس کنند نه سمند
محمود
۲۶ فروردین ۱۳۹۱با عرض سلام وتشکردریک کلام ال90 صاحب ندارد ای کاش ایران خودروکمی بهترکارمیکردتامردم مجبوربه انتخاب ال90نباشندمن که راضی نیستم وترس ازجابجای قطعات خودرودرنمایندگیهاهستم.خدا خیرکند
جمال
۲۶ فروردین ۱۳۹۱تانک ملی رو میخوان با ال 90 مقایسه کنن
ماشینی که 20ساله با اضافه کردن چراخ اسمشو عوض میکنن
قیمتشم با ماشینای روز افزایش میدن باید ببرن با پراید وپیکان مقایسه کنن
Aidin
۲۶ فروردین ۱۳۹۱سلام به همه.به خدا قصم تندر بی حریفه.این حرفا همش ….تندر عالیه.به خدا قصم من فقط 3 ماه داشتمش.الان ندارم.عالیه.الانم مگان فول خریدم.اصلا رنو عالیه.با تشکر.
بادرودی
۲۷ فروردین ۱۳۹۱باسلام وخسته نباشیدخدمت همه دوستان نظر دهنده.به نظر من درسته که ال90 هزینه بالایی داره و سمند خیلی هزینش پایین تره یادمو نره که قطعات ال 90 کیفیت بهتری دارند وبه راحتی سمند لازم به تعمیر نمیباشند.متشکرم
بادرودی
۲۷ فروردین ۱۳۹۱قبلا ازهمکاری شما کمال تشکردارم لطفا ثبت کنید
Aidin
۲۷ فروردین ۱۳۹۱ماشین فرانسه کجا و ماشین […] فرغون کجا.سمند به تندر نمیرسه از هر لحاظ که بگید.
آرمین
۲۸ فروردین ۱۳۹۱با سلام . من هم سمند داشتم هم ال 90 . ولی سمند کجا و ال 90 کجا .
سمند واقعا برا مسافرت حرف نداره . صندلی های مبلی بی نظیری داره .
رضا ربیعی
۲۹ فروردین ۱۳۹۱سلام .شما دارین سمند رو با ال90 مقایسه میکنید راحتی ،شیکی ،جادار بودن مهمتر از همه کلاس سمند کجا ال90 کجا ،،سمند حداقل یه قیافه ای داره ولی ال90 نه داخلش قشنگه نه بیرونش،،امکاناتش هم که به سمند نمیرسه،بدی سمند اینه که مصرفش بالای .
من سه ساله سمند سوار میشم انواع حرکات هم باش انجام دادم ولی تا حالا منو هیج جا نذاشته ،دو سال پیش یه تصادف خیلی وحشتناکی باش داشتم شرط میبندم هر ماشین دیگه ای بود یا چپ کرده بودم یا زنده نمیموندم ولی یه مو از سرم کم نشد.به نظر من شما اگه میخاین ال ایکس بخرین برین سورن بگیرین هم خوشگل تره هم امکاناتش بیشتر شده.اگه مشکل مالی نداریدسورن ای ال ایکسشو بگیرد توش میشینی انگار بی ام و سوار شدی.خوبی ال90 فقط ترمزش با دستی کشیدنشه که اگه بدنه سمند یه کم سبک تر بود ایناشم از ال 90 سرتر بود.
سعید
۳۱ فروردین ۱۳۹۱در دو تست تصادفی که خودرسازیهای داخلی انجام دادند رتبه ایمنی ال 90 به مراتب از سمند بالاتر شد و چیزی که شما میگویید صحت نداره ضمن اینکه هم ترمزهاش و هم در مورد ایربگ از تندر ضعیف تر است تنها ضعف تندر در مقابل سمند قیافه نامانوس آن برای ما ایرانیها و خدمات بعد از فروش آن که معلوم نیست در آینده چه وضعی پیدا خواهد کرد.
جمال
۲۹ فروردین ۱۳۹۱سلام
این ماشین وطنی 20ساله دارن بهش امکانات اضافه میکنن که خدا کنه ماشین بشه ولی ماشین بشو نیست اگه گاری ماشین بشه سمند سمند ماشین بشو نیست همون لگن 20 سال پیشه
علی
۲۹ فروردین ۱۳۹۱دمت گرم اقا جمال با حرفت.واقعا گل گفتی.سمند اشغال […] فرغون
صالح
۲۹ فروردین ۱۳۹۱با سلام
با وجود ایرادات بسیاری که برا سمند و خصوصا گیربکسش هست و من هم تایید می کنم در مورد سمند فقط می خوام اینو بگم که امسال تعطیلات عید اتوبان تهران کرج با سرعت 120 کیلومتر در ساعت لاستیک عقب ترکوندم و خدا شاهده که حتی کوچکترین تغییری در تعادل خودرو احساس نکردم. به نظر من اونهائی که به فکر امنیتشون خصوصا با این شرایط راهها و رانندگی در ایران هستن سمند انتخاب خوبیه. از موتورش خصوصا CNG هم راضی هستم ولی EF7 را توصیه نمی کنم.
صفا
۲۹ فروردین ۱۳۹۱با سلام به تمام نظرات دوستان
من هم ال 90 سوار شدم وهم سورن البته سمند معایبی داره ولی این نیست که با یک خودروی از رده خارج شده کشور بیگانه مقایسه کنیم سمند آبشنهائی داره که ال 90 حداقل 50درصدکمتر از این خودرو رو داره رفاه در سفر فقط سرعت نیست اونم زمانی که قدم به قدم دوربین کنترل سرعت نصب شده داخل شهر هم فقط بنزینه که اونم از نظر ریالی هر 100 کیلومتر فقط 2.5 لیتر بمبلغ 18500 ریال باید اضافه تر بدیم خب اگه قرار به تفسیر این خودروها باشه فقط سمند
م علی
۳۰ فروردین ۱۳۹۱بنده سالها با هر یوی این ماشین ها رانندگی کردم ال 90 از لحاظ موتوری کاملا برتره اما تو جاده از لحاظ نرمی به مشند نمی رسه از لحاظ مصرف هم ال 90 خیلی کم مصرف تره
رضا حیدری
۳۰ فروردین ۱۳۹۱فقط تندر90 پارس خودرو.
امیر
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱پس چرا موتور تندر پارس خودرو 76 واته ولی ایرانفرغان 84 واته!!!!
احمد
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱زیاد به آمار ایران خودرو اعتماد نکنید
همین سمند EF7 تا سرعت 160 تا کلی از ماشین ریو ی 1500 سی سی که موتور تقریبا ضعیفی داره عقب میمونه
بقیه قسمتاشهم که ازهرجایی و هر متاشینی گیر آوردن چسب بوندن به این سمند
فیلمش رو تو یوتیوب ببنید
سهیل
۶ اردیبهشت ۱۳۹۱دوستمون احمد درست میگه من مشخصات L90 رو قبل از خرید دیدم که مصرف سوخت داخل شهر رو زده بود 8.8 ولی وقتی ماشین اومد و استفاده میکردم 9.6 بود
که از سایت پارس خودرو مشخصاتشو بعدا دیدم سوختش داخل شهر 9.7
اینم امار دروغی برای فروش بیشتر ماشینای ایران خودرو
مهدي
۳۰ فروردین ۱۳۹۱با سلام ال90 قطعاتش گران هست ولی کارکرد بالایی دارد بنزینو بو میکونه راه میره توی گرانی بنزین کم استعلاکه
شاهین
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام به همگی.
من یه سمند x7 دارم و تا حالا با خیلی از تندر ها هم کورس گذاشتم و رو همشون رو کم کردم.
حالا خودتون مقایسه کنید که سمند با اون کنترل و بزرگی خوبه یا اینکه ال90 ( روغن حلبی).
علی
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱اقا شاهیم من که چند روز پیش گفتم.سلام.من میگم که سمند به تندر نمیرسه.خودم نمایشگاه دارم.سر یک ماشین با هرکی که بگه شرط میبندم.اگه باختم یک تندر صفر بهش میدم و اگه هم بردم که میبرم یک تندر صفر میخوام.بیای تو تبریز تا شرط بندی کنیم. هرکی که میخواد شرط بندی کنه شماره ی خودش رو بزاره.با تشکر. نمایشگاه اتومبیل نور.
اقا شاهین منتظرم.
سهیل
۶ اردیبهشت ۱۳۹۱خوب تندر که 100% سرعت و شتابش از سمند بیشتره
هرکی گفته سمند و با تندر مسابقه داده و برده یا اونی که پشت تندر نشته یاد نداشته با ماشین کار بکنه یا ماشینش مشکل داشته
وگرنه امکان نداره L90(تندر)باخت بده
مهران
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱درسته که باید از تولید ملی !!! حمایت کنیم ولی فقط ظاهر و چهار تا صندلی ملاکه؟ مصرف کمتر ، شتاب بهتر ، سیستم ترمز بهتر ، مدل بالاتر موتور و … رو مد نظر داشته باشید . رنو فرانسه کجا و ایران خودت برو کجا!! خداییش اگه این تحریمها نبود و وسایل ال نود هم مثل سایر خودرو های داخلی زیاد بود کسی به سمند و خونوادش نگاه هم میکرد؟
شاپورباطري ساز
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱باسلام0 بنده نیزبرسردوراهی قراردارم نمیدانم سمند بهتراست یاال نود0
داریوش
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱با سلام
افرادی که تندر را مثلا”بهتر می دانند بهتر است یک مسافرت با سمند را تجربه کنند.دراستحکام ،راحتی وزیبائی وسرعت سمند بسیارعالی است.170کیلومتر را بدون لرزش می رود .ولی تندر با صندوق عقب فوق العاده نامانوس خود با 140 تاسرعت به بالا دچار لرزش می شود.واقعا” سمند ماشین خیلی خوبی است.ضمنا” زید تلاش نکنید فقط سری به خیابانها بزنید ببینید تعداد سمند بیشتر است یا تندر؟
محمد
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱با سلام واحترام
اگر کسی بخواهد بین سمند وتندر ار انتخاب کند وبخواهد زیبائی را درکنار کارائی درنظرداشته باشد سمند برت راز تندر بوده وانتخاب بهتری است.زیرا بنده باداشتن 6سال سمند هنوز کم وکاستی دراین ماشین ندیدم.واقعا” فوق العاده است وجادار !حقا که خودروی ملی نامگذاری شده بوده است.البته باید مطابق تکنولوژی پیشرفت داشته وطراحی وائرودینامیک آن اصلاح شود.
باتشکر
علی
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱فقط تندر
سجاد.
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱پست1 لوگان سمند
با سلام.
همه نظرات رو خوندم اما در عجبم از کسایی که یک سری خرافه راجع به هر دو طرف بحث ( لوگان و سمند ) نوشتن.
برای مقایسه اتومبیل ها ابتدا بایددید که آیا اصولا اونا از یک رنج هستن یا نه. که لوگان یه کامپکته معمولی و سمند یه میدل معمولیه. این به این معنیه که در شرایط پیشفرض طراحی سمند چیزی در حدود 1.5 برابر فاضای محیطی بیشتری داره.
دلیل این که تو ایران این ماشین کامپکت به قیمت ماشینای میدل1 یا میدل 2 بفروش میرسه اینه که واقعا از لحاظ تولیدی به تولید انبوه نرسیده و از طرفی هم مردم به خاطر مصرفش نسبت به خریدش اقدام میکنن.البته این حرفا چیزی از شایستگی موتور لوگان کم نمیکنه امااین موتور داره یه بدنه نسبتا سبک رو یدک میکنه.کسایی که لوگان رو رانندگی کردن حتما متوجه شدن که وقتی سرعت به آستانه 70 ک میرسه تا حدود 110 ک در شرایط هوایی عادی و شیب جاده ای، شتاب نامی بشدت افت میکنه. دلیل این افت آیرو خیلی نا مناسبه اونه که مردم بخاطر مصرفش اونو لاک میگیرن.
سمند هم یک میدل1 خیلی خوب نیست. چرا که از اجرای ترفند طراحی وی آ هیچ اثری توش نمیبینیم.این اثر که یک ابتکار از طرف سیتروئن در سال 1976 بوده برخی شرکتای مطرح اتومبیل سازی مثل بنز بی ام دبلیو و پژو که تو رنج 4آل کار میکنن تکرارش کردن کمک میکنه تا در سرعت های بالا چرخ های عقب که تو ماشینهای محرکه جلو حمال هستن به زمین فشار داده بشن تا پلت به تعادل برسه. (لوگان البته خیلی از این استاندارد ها رو نداره چون ی کامپکته )
ادامه در پست بعد.
سجاد.عضو سطح 1 بنیاد ملی نخبگان
سجاد.
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱پست 2.سمند لوگان
با سلام.
وجود کیسه هوا در لوگان یه آپشن خوبه و نداشتنش برای سمند یه ضعف بزرگ.
اما باید یک نکته رو بشدت بهش دقت کنیم که یه کامپکت با اهداف مصرف درون شهری طراحی میشه پس باید کیسه داشته باشه چون در شهر بیشتر احتمال فیس اتک وجود داره تا دیپ اتک.توی دیپ اتک اتومبیل از همه جهات ضربه میخوره و طبق تحقیقات شرکت های عظیم کاری بیشتر از کمر بنداز دست کیسه هوا برنمیاد.
پس تا اینجا نتیجه اینکه هردو نسبت به سطح پیشرفت های اتومبیلی ایران ماشین های خوبی هستن اما مقاسه کردن اونا یذره خنده داره.
نکته ای که یادم رفت کلاچ دو تا سیستمه. سیستم کپت آف یا خشک سمند برای این استایل مناسب تره چراکه فشار ایستایی وزن بدنه رو میشکنه.و سیستم نرم یا تریو برای للوگان بهتر عمل میکنه چون این ماشین برای ترافیک های شهری و استفاده مداوم از کلاچ طراحی شده.پس لطفا باز هم از مقایسه دست بردارید.
از دید انویرونمنت که لوگان بدور از هرگونه لوکس گرایی طراحی شده و محیطش تماما از پلاستیک و صندلی های سبک هادی ساخته شده و متاسفانه میشه پیچ و چفت هاشو دید.اما سمند یکمی لوکس تر ساخته شده با داشبورد وارنو و صندلی های اس اینورت و خوشبختانه راکب معمولی نمیتونه پیچ ها و پرچ هاشو ببینه.
—————————
البته اگه به لوگان دارها بر نخوره ( که منم از عضوشونم البته ) لوگان در شرایط عادی و تولید یکسان باید با محصولایی تو کلاس کیا پراید، پژو 206، ولکس گل مقایسه بشه که همه از رنج کامپت باشن.
البته بحث زیاده.
موفق باشید و موید.
اتمام پست لوگان سمند.
سجاد شریفی عضو سطح 1 بنیاد ملی نخبگان
r
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱من تاحالا نه سنمند روندم نه ال90 ولی سمند بعد 3تا4 سال جر جناقش می مونه ولی ال90 اینرو نداره سالمه سالم می مونه
علی
۴ اردیبهشت ۱۳۹۱با سلام و احترام؛کسی که میگه ال90 حرف نداره ماشین سوار نشده!خوب اتاق هم وزن پراید با موتور110اسب معلومه200میشه پر کرد ولی با کدوم هندلینگ و ترمز؟ از لحاظ کورس که باید تجربه نمایید تا نظر بدید.من هر دو و خیلی ماشینهای کلاس بالاتر اینها رو هم تجربه کردم.
با سمند هم یارو 212 تا (باgps)پر کرده
موارد ذیل در ال90قابل توجه می باشد
1-کولر نستا ضغیف نسبت به حجم اتاق2-طراحی ناموزون.ازسپرها و چراغها گرفته تا حاشیه دور گلگیر و ستونهای عمودی3-داشپورد پلاستیکی بدون کوجکترین ایده و نواوری4-نامناسب بودن زاویه کنترل تجهیزات(سیستم تهویه و …)5-دریچه هوای دستی6-سفت بودن کمک فنرها که با اون سرعت و شتاب و اینکه وزن بسیار کمی که داره اجتناب ناپذیره7-ترمز نسبتا ضغیف در مقایسه با سمند(مدل89 به بعد)8-صندلیهای بد فرم که حتی یه حاشیه نگهدارنده کمر و نشیمن نداره9-نداشتن حتی یه کلید مکانیکی (سیمی) برای صندوق عقب و برای باز نمودن آن می بایست راننده ماشینرو خاموش کنه و با سوییج بازش کنه10-صدای ناهنجار جرخ مخصوصا در کابین عقب خودرو11-آیرودینامیک نامناسب با توجه به فرم شیشه و صندوق عقب
بنظر من خودروهای کمپانی رنو در طولانی مدت پاسخگوی نیاز بازار ایران نیست.نمونه بارز اون رنو21بود که شما حتی اوراقیشم دیگه گیر نمیارین.یا مگان با اون قیمت بجز کارت سوییج و ترمز و هندلینگ مناسب هیج حرفی برای گفتن نداره
سمند نیز به نوبه خود ایراداتی دارد:1-شتاب پایین با توجه به سنگین بودن اتاق و ضعیف بودن موتورxu7
2-استفاده از جلوبندی پژو405 که برای این خودرو پاسخگو نیست 3-روان بودن بیش از اندازه فرمان هیدرولیک در مدلهای 90 و بعد آن که در سرعتهای بالا خطرناک می باشد4-استفاده از گیربکس مدل قبلی در ال ایکس با موتور ef7 که می بایست تجدید نظر گردد(عدم هماهنگی شتاب موتور جدید با این گیربکس که زود به صدا می افته)5- استفاده از فایبرکلاس نامرغوب در سپرها(البته شامل 206 واس دی و پرشیا هم میشه)در مدلهای 90 و بعدآن که با کوجکترین برخورد میشکنه و خورد میشه6-استفاده از وسط داشبورد پژو که برازنده سمند نیست (البته این موضوع در سورن ای ال ایکس حل شده)
البته ضعف توان موتور خودروی سمند در مدل دنا با توربوشارژ حل شده که باید منتظر ارائه آن و کیفیت قطعات و قیمت ان بود
در مورد طراحی سمند قرار نیست که حتما کلا کار خودمون باشه. مگه کدوم خودروساز مطرح جهانی طراحیش مال خودشه؟ بعنوان مثال بهترین طراحی خودروهای دنیارو طراحان ایتالیایی در جای جای دنیا انجام دادن!ینکه دلیل نیست طراحی با شرکت آلمانی و فرانسوی انجام شده
در کل از لحاظ آرامش رانندگی و سرنشین در مسافرت و ایمنی آنها ال90 قابل قیاس با سمند نبوده و می بایست ال90 را با خودروهای همکلاس خود مثل ریو پراید تیبا لیفان 520 مقایسه نمود
ماشین که فقط شتاب دیوانه وار اون نیست