مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
عليرضا
۱۷ خرداد ۱۳۹۱سلام من ماشین سمند دارم ef7خیلی راحت هستم قدرت سرعت ومصرف اما موتور این ماشین المانی ذیمنس المان سری اول بودحالا بماند که سری بعد اشغال بوده چون برادرمن خرید وموتور سوخت مدل90
حسین
۱۷ خرداد ۱۳۹۱چیزمشخصیه تندربهتره….
mohammad
۱۸ خرداد ۱۳۹۱خدایش ال90 از عقب که نکاه به چراغاش احساس میکنی فرغون پیشرفته جلوته
محمد
۱۸ خرداد ۱۳۹۱والا من از سال 87 لوگان دارم قبلش هم سمند سوار شدم و بعدش…ولی لوگان یه چیزه دیگس…بخدا با زانیا هم کورس گذاشتم اونموقع چفت و جور تر بود موتورش و تو شتاب اولیه و تا 100 کیلومتر گرفتمش..ماشینه عالی بود و هست در کل….سمند لش و سنگین و پرمصرفه و قدیمیه.ظاهر لوگان برای اروپای شرقی هست ولی به نظره من قشنگه و تا الان 60000 تا راه رفتم باهاش ولی ایرادی نتونستم ازش بگیرم…اسپرتش هم بکنی خیلی عالی میشه من مشکیش رو دارم و اسپرت شده باقلوا ولی سمند را اصلا نمیشه اسپرتش کرد و به تازگی قابل توجه 207 رو کردم تو باقالی و اصلا حریف شتاب لوگان نیست.در یک کلام سالاره چه به قیمت و همه چی
amir
۱۸ خرداد ۱۳۹۱207 دنده اوتوماتش به پرایدم نمیرسه مردی با تیپ 5 فرانسه کورس بزار
arian
۱۸ خرداد ۱۳۹۱بعد از تصادف لوگان میشه لگن. و راننده میشه جنازه. ولی سمند درست میشه
علی
۱۸ خرداد ۱۳۹۱من که از سال 87 دارم لوگان سوار میشوم هیچ عیبی از این ماشین ندیدم وقتی اسپرتش کنی که محشر میشه راستی میگن از پشت به ماشین نگاه کنی شبیه فورقونه اما خیلی باحاله ولی سمند خیلی بزرگه شبیه کامیون وقتی ادم سوار میشه فکر می کنه سوار 18چرخ شده
JAVAD
۲۰ خرداد ۱۳۹۱هردوتاشون لگن هستن سمند که عین قرباغه هست L90هم مثل زن حامله.
mostafa
۲۰ خرداد ۱۳۹۱خب منم با پارس توی سربالا تو همون دنده 2 هم مگان و هم لوگانو سوسک کردم.اما در کل لوگان خوبه.از همه بهتر 206 تیپ 6 هستش.اما بازم پارس سال.
ALIREZA
۲۳ خرداد ۱۳۹۱من از سال 81 یک پارس دارم و سال 90 یک پارس سال هم خریدم. هردوشو دوست دارم ولی پارس قدیمیم …. جلو بندی بهتری داشت من تا سال 88 دست به جلو بندیش نزدم
کلا من از پارس رازیم
تعادل بهتری نصبت به سمند داره
شتاب بهتری داره
کلا بین اسباب بازیهای ایران خودرو و سایپا از هموش سرتره
بابک حاجتی
۲۰ خرداد ۱۳۹۱تندر 90 ماشین خوبی هستش ولی برو تیز 16 سوپاپ ولی وقتی بحث امنیت سرنشینان و راننده فضای اتاق و صندوق عقب جهت مسافرت پیش میاد سمند خیلی سر تر هستش در ضمن اگه بحث اسپرت و بزک نمودن ماشین باشع سمند خیلی خوشگلتر از تندر 90 بزک میشه لاستیک 205 بزار زیر تندر میشه مثل لاستیک تراکتور دقیقا یک سوم لاستیک از گلگیر بیرونهو در مورد سمند تازه میشه فیت فیت .
داش امید
۲۰ خرداد ۱۳۹۱حقیقت کلام اینه که سمند که کلا ستمه.لوگانم که از نظر من خیلی بیریخته،اسپرتش که میکنیم تازه یه خورده از ظاهر لگن بودنش کاسته می شه.نمیدونم چرا طراهای داخلی ما اینقدر ایرانیارو دسته کم گرفتن.
احسان
۲۰ خرداد ۱۳۹۱ال 90 حال آدمو بهم میزنه با اون طراحیه مزخرفش تازه دز سمند های جدید با موتور 16 سوپاپ EF7 نواقص قبلی بسیار بهبود یافته و با اطمینان میشه گفت که از ال90 بهتره!!!!!!!!
ALIREZA
۲۳ خرداد ۱۳۹۱ef7 نمیدونم چرا ولی 90% ef7 ها با مشکل موتوری از دور خارج میشن !!! عجیبه ….
مسعود
۲۰ خرداد ۱۳۹۱چی بگم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
رامین
۲۱ خرداد ۱۳۹۱ای بابا چی بگیم؟ راست میگن که ایرانیا عقلشون به چشمشونه. منکله ما شینای زیر 30 میلیون رو داشتم. الانم 3 تا ماشین داریم تو خونه. یه شوناتا 2011 یه تندر 90 یه زانتیا. و همه ی ما شین های زیر 20 میلیون رو داشتم.هیچ کدوم به گرد ال 90 هم نمیرسن. به اون داداشی که گفت پارس سال. پارس سال امکان نداره ال 90 رو بگیره. من خودم 2 ماه پارس سال داشتم چیزه توفه ای نیس. راشتی کولرشو روشن کنی موتور میگه غلط کردم.در باره ظاهرش هم یک طرح غربی داره و در اروپا هم مورد استقبال قرار گرفته. در کل قابل مقایسه با خودروهای نام برده نیستو هم از لحاظ ایمنی و هم از لحاظ قدرت. امیدوارم تونسته باشم منظورمو برسونم.
رضا
۲۱ خرداد ۱۳۹۱ال90 موتور 16 سوپاپش شرف داره به کل سمند.سمند اگه این موتور پژو رو نداشت هیچکس نگاه هم بهش نمیکرد
arian
۲۳ خرداد ۱۳۹۱هنوز EF7 به گوشت نخورده که 16 سوپاپ برات جالب است. برو CVVT را سرچ کن بعد نظر بده
احسان
۲۵ خرداد ۱۳۹۱سمند EF7 موتورش خیلی قوی تر از ال 90 هستش .cvvt تکنولوژی بروزی هست که شرکت های بزرگ مثل BMW ازش استفاده میکنن. حالا شما برین حال اون طراحی آشغال ال 90 رو ببرین!!!!!!
bahram
۲۱ خرداد ۱۳۹۱سلام راستش من تندر داشتم خدایی 9 ماه سوار شدم خیلی رازی بودم ولی اصلا از ریختش خشم نمییومد ولی چون شتاب و کم مصرف بود دوست داشم حالا فروختم میخوام سمند بخرم میخواستم بپرسم از کسایی که سوار سمند میشن نظرشون چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
arian
۲۳ خرداد ۱۳۹۱بخر فقط EF7
ali125
۲۱ خرداد ۱۳۹۱والاما می خواستیم سمند بخریم حالا گیر کردیم شما به خدا کمک ال 90یا سمند کدوم بهتره کمک
akram
۲۳ خرداد ۱۳۹۱هر چی میگیری سمند نگیر، به خاطر حفظ سلامتی و پول بنزین و تعممیرگاه نرفتن و همینطور یه ماشین خارجی بگیر که ماشین باشه سمند با پلتفرم 405 دهه 80 بدون تست تصادف ، و….
ماشینهای ایرانی تو این رنج ال 90، 206 (فقط 1600) بدون صندوق ترجیحا (صندوق دار هم همون دستکاری شده ایران فرقون هست)ولی اگه خانواده هستید صندوق دار بگیرید و حتما رو صندلی عقب و جلوی 206 بشین ببین اذیت میشی یا نه یکم قدت بلند باشه هم سرت به سقف میخوره و هم کمر درد می گیری،
,
و مگان 1600 کارکرده، درباره لیفان 620 هم میتونی تحقیق کنی نمیدونم چطور هست
احمد
۲۱ خرداد ۱۳۹۱سلام .خداییش یک چرخl90 به تمام قیافه سمند میرزه .سمند یعنی فرغون ایرانیان
arian
۲۴ خرداد ۱۳۹۱L 90= گاری موتور دار
فرید
۲۱ خرداد ۱۳۹۱فقط 206. از همه نظر 206 سره.
وحید deadman
۲۱ خرداد ۱۳۹۱ال90 خیلی ماشین بیخودیه فکر کنم طراحی ماشینو ازروی فرغون زدند ولی سمند طراحی عالی دارد
یه متضرر
۲۲ خرداد ۱۳۹۱من تازگی خریدم مدل 91
البته سمندef7بنزینی رو عرض میکنم
کاری به موتورش ندارم ولی سمند رو اگه موتور بنز 2012 رو هم روش بزارن با این وضعیت مونتاژ افتضاحشون بازم همون سمنده
کیفیت قطعاتش واقعا افتضاهه
فقط کافیه از در 4تا نمایندگی ایرانخودرو رد بشید
از هر 10تا ماشینی که واسه تعمیر میارن 11تاش سمنده
و دیگر هیچ……..
amir
۲۲ خرداد ۱۳۹۱آقا من کاملا با شما موافقم
ali125
۲۲ خرداد ۱۳۹۱ولی ال 90 قطعاتش به راحتی در دسترس نیست وسمند هم خوش تیپ تره
سین
۲۲ خرداد ۱۳۹۱هر 2تاش آشغاله
این داخلی ها اینقدر بی عرضه هستن که بلد نیستن یه ماشین جدید و زیبا طراحی و بسازن
فقط مونتاژ اونهم ماشین های از رده خارج 2نیا
هند هم خودرو ساخت و ایران هنوز 405 مونتاژ میکنه
واردات را هم که جوری کردند که تقریبا 2.5برابر ماشین باید پول بدیم
بهزاد
۲۳ خرداد ۱۳۹۱اقا وخانم من سمندوسورنوتندروپارس و زانتیا داشتم.الانم سمند موتور ملی دارم .کارم تو جادسو موتور ملی محشره .من عشق سرعت واسپورتم.فقط سمند موتور ملی.پارس که از همه اشغالتره
arian
۲۳ خرداد ۱۳۹۱ای ول دادا . کجا بودی که این رنو سوار های ماشین ندیده داداشتو کشتن
محمدرضا
۲۴ خرداد ۱۳۹۱از حق وانصاف نگذریم سمندهای جدید قابل مقاسیه باماشینهای ساخت داخل نمیباشند چه برسد به مقایسه باL90من هردو خودرو را داشتم انصافآ L90بغیر از موتور و گیربکس به کاردستی دبستانیها شباهت زیادی داردسمندمولتی پلکس فول با موتورجدید قابل قبول میباشدچون سیستم ترمز فول کاملا عوض شده و هندینگ بسیار بالایی دارد
احسان
۲۵ خرداد ۱۳۹۱آقا محمد رضا قربونت داداش حرف دل مارو زدی. اصلا سمند های جدید رقیبی تو ایران ندارن. بعضی ها شروع کردن به ساختن فیلم های ساختگی علیه سمند!!!!!!!!!!!!!! با این کارا فقط خودشونو قول میزنن!!!!!!!!
یه متضرر
۲۵ خرداد ۱۳۹۱آقایون محترم قبول کنید سمند رو فوقا العاده بی کیفیت دارن میسازن که هر جاشو که نگاه میکنی واقعا نا امید کننده ست
بنظرم سمند از دور قابل تحمله کافیه فقط یه بار باهاش رانندگی کنی یا از نزدیک بری تو نخش اون وقت این متن رو میتونی درک کنی
تازه یه ماه که صفرشو گرفتم
آقایونی که دو دل تشریف دارین در انتخاب غیر سمند و البته l90 شک نکنید
منم سه ماه پیش که میخواستم ماشین بگیرم خیر سرم با نظرات دوستان تو محیط مجازی کم کم به این نتیجه رسیدم هیچ ماشینی رو دست سمند ef7 بنزینی زیر 20 تومن وجود نداره…..حالا که تحویل گرفتم فهمیدم هیچ ماشینی به بی کیفیتی سمند زیر 20 تومن وجود نداره البته اگه پراید رو یه قلم سبز دورش بگیریم
حالا هم با 200 تا کارکرد این قد دلمو زده میخوام بفروشم هر کی طالبشه در خدمتیم
اینو عرض کنم که ماشین هیچ ایراد فنی نداره ولی من باهاش حال نمیکنم
رامتین
۱۳ تیر ۱۳۹۱آقا محمد رضا سلام
با توجه به تعریفهایی که از سمند میگید پس چرا تو لیست ارزیابی سازمان کیفیت و استاندارد پس از ال 90 ، 206 ، ام وی ام 530 و پارس هستش؟؟؟؟
arian
۲۴ خرداد ۱۳۹۱قربون آقا
یه متضرر
۲۵ خرداد ۱۳۹۱در سمند من مولتی پلکس هم هست
و منظورم از 200تا کارکرد 200کیلومتره نه 200000…………..؟
کیانوش
۲۴ خرداد ۱۳۹۱یه راهنمایی برادرانه هیچ کدوم ارزش خریدن ندارن
ashkan
۲۵ خرداد ۱۳۹۱دوستان عزیزم باید بگویم براستی ال90 بهتره..
راستش من تجربه رانندگی تمام خودروهای زیر 30ملیون را داشتم. سال 78 که پرشیا 2000 داشتیم دیگه ماشین ساخت داخل مثل اون ندیدم.محشر بود..سال 84 یه 405 گرفتم که هنوزم دارمش.تقویتش کردم و تاحالام مشکلی باش نداشتم.از لحاظ سرعت و شتاب هیچی جلودارش نیست..هم 206 هم پارس سال هم سمند ال ایکس هم 207 داشتم..باید بگم اگر از لحاظ موتوری و کیفیت ساخت و ایمنی بخواین انتخاب کنید فقط ال90..توی شتابم هیچ ماشینی تو این رنج حریفش نیست..
207 اصلا ارزش سوار شدن نداره.سمند ال ایکس فقط مایه ضایع شدن توی کل انداختنه و نه ترمز داره و نه کیفیت ساخت وبعد چندماه باید انداختش او سطل آشغال..206 هم که ساخته شده واسه تصادف..پارس هم برای 70 سال به بالا خوبه که نه شتاب بخوای نه سرعت.یه موضوع دیگه هم که بخوام بگم اینه که اگه خواستید ماشینایی مثل پارسو 405 و زانتیا و اینا بخرید سعی کنید مدل 87به قبل تمیز بخرید.چون ماشینای جدید ماهی یبار باید کل موتورشو عوض کنی.
کلا بخوام بگم توی این یکسال که ال90 ای2 خریدم هیچ مشکلی نداشته و نسبت به قیمتش محشره
اشکان
۲۶ خرداد ۱۳۹۱با سلام
سمند در کل ماشین دهاتی پسندی هستش!فقط دهاتی ها عاشقش هستن!میگی نه برو نظر سنجی بکن!
محمدرضا
۲۶ خرداد ۱۳۹۱مثل رزمی کارای ایرانی که میگن فقط رشته ماخوبه وبقیه رشته ها همشون مزخرفن تمام دوستان هم از ماشینی که سوارمیشن طرفداری کردن.نه جونم واقعیت اینه که همه رشته هاخوبن ولی توی ایران استادخوب نداریم پس همه رشته هامزخرفن.ماشینای ساخت داخلم همینطوره همشون خریه پالنگ هستن فرقی نمیکنه من یه گالانت94روبه همه ماشینای ایرانی ترجیح میدم پس بیخود خون خودتونوبخاطرسمندو206وپارسوال90وکوفت وزهرمارکثیف نکنید