مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
حمید
۱۱ مرداد ۱۳۹۱من سمند ef7 دارم و حدود25000 کیلومتردر مدت یکسال و بیشتر توی جاده ودرسفر با آن طی کردم واقعا بهتراز ال90 می باشد. هم از نظر امکانات هم از نظر کشش هم از نظر ایمنی و استقامت .
دانیال
۱۱ مرداد ۱۳۹۱من نمیدونم چرا اسرار میکنیدال 90بهتره مردونه 4ساعت باهاش رانندگی کن بعد میفهمی راحتی سمند بهتره یا ال 90
علیرضا
۱۱ مرداد ۱۳۹۱سلام دوستان
من دوسال پیش ال نودمدل ال پی داشتم برای داخل شهرخیلی خوب بود ولی رانندگی بیرون شهرانگارداری روی یخ رانندگی میکنی.دردکمرمیشدم. تعادل خوبی نداره.لوازم یدکیش درشهرستانهاکه گیرنمیاد.بایدماشین چندروزبخوابونی تاازتهران بیاد.خطرعقب کامل سمند20000تومان ولی ال نوددوسال پیش85000تومان الان باید باتوجه به افزایش دلار170000تومان باشه.الان سمندموتورملی دارم.خیلی راضیم.رانندگی بیرون شهرخیلی راحته.نمیدونم چراهیچکدام ازدوستان ازمصرف گازسمند صحبت نمیکنن.خودش صرفه جویی درمصرف وهزینه است
بی نام
۱۲ مرداد ۱۳۹۱ال 90 به دکه روزنامه فروشی شبیه است
امید
۱۲ مرداد ۱۳۹۱شتاب و قدرته ال90 به من ثابت شدست چون با همه ماشینا تو این رنج قیمت کورس گذاشتم و همه الان توی قوطین بعدشم فروش ال90 خیییییییییییییلیییییییییی راحتره
ابولفضل
۱۳ مرداد ۱۳۹۱البته شتاب و قدرتش با ریو در یک سطحه ولی طراحی ریو به مراتب بهتر از لوگان هستش
yad yalan
۱۴ مرداد ۱۳۹۱کدوم شتاب بخدا سمند موتور ملی شتابش خیلی بیشتر از ال 90.من خودم با سمند 220 را راحت رفتم البته با موتور ملی.من حاضرم باریو باهات کورس بزارم.
ناصر
۱۸ مرداد ۱۳۹۱عزیزم پلیسی چیزی نبود راستی میشه بگی تو کدام قصه بو د دستت در نکنه
علی قضایی
۱۲ مرداد ۱۳۹۱نمیدونم چرا واسه خیلی ها شتاب مهمه مگه این خیابوناجاده هارو درست میسازن که بخوایم کورس هم بذاریم؟اینقدر به شتاب توجه نکنید همین که موتور استاندارد نسبت به وزن خودرو بسازن تو ایران کافیه مگه میخوایم چیکار کنیم تو خیابون؟ چرا خودرو خودمون رو از رو شتاب صرفا انتخاب کنیم؟ من شخصا موتور ال90رو بیشتر از رقباش وهم قیمتیاش قبول دارم ولی قیافه نه طراحی داخلی وخارجیش رو قبول ندارم.
arash
۱۲ مرداد ۱۳۹۱سلام
یک سری ضعفایی تندر داره و اینا از روی تجربه است نه گشت گذار تو تاپیکها
تندر تایمر برف پاکن نداره
چراغ مطالعه واسه عقب نداره
درب باز کن صندوق نداره که باید تشریف ببرین پمپ بزارین
تو سرعت بالا تعادل نداره ( یعنی یک جوری شانه نداره )
110به بالا موتور زوزه میکشه
دید اینه هاش حسابی کم و بعضی نقاط کاملا کوره
قالب اطاقش کاملا با ماشینای دیگه فرق داره یعنی گلگیراش از بدنه زده بیرون
اگه قبلا 405 یا سمند داشتی و الان تندر گرفتی چند ماهی طول می کشه تا رانندگی باهاش واسط عادی بشه
مصرفش هم اونقدرا که میگن پایین نیست توجاده5/7-7 توشهری 5/11-12
ضربه گیرای رو بدنه هم خیلی کوتاه و کوچیکه به طوری که زمانی که کنار دیوار پارک کردی ودرو باز می کنی اول غوص کنار در برخورد می کنه بعد ضربه گیر .
قطعاتش حسابی گرونه
مال من کارترش سوراخ شده بود تو شهر خودمون (تایباد) گیر نیاوردم مجبور شدم برم مشهد اونجا هم با بدبختی پیدا کردم با التماس درخاست از نماینگی گرفتم 170 تومن
راد
۱۲ مرداد ۱۳۹۱ال90 شبیه کاریکاتور.اگه به شتاب باشه206 تیپ5 میخوردش.تنها نکته ای که ال90سوارها بلدند بگویند همین شتابش که اگر206 تیپ5 سواربشن یا همین سمند(16سوپاپ)دیگه از شتاب حرفی نمیزنند.من همه ماسین ها تا زانتیا را داشته ام.هیچکدام206(تیپ5)وسمند نمیشه.البته از پرشیا نفرت دارم داخلش با اردی 2میلیونی فرقی نداره.زانتیا هم خرجش گرونه واصطهلاکش بالاست خدا کنه هیچ کس نخره
ابولفضل
۱۳ مرداد ۱۳۹۱دوست عزیز میشه ادرس اونجایی که اردی رو 2میلیون میفروشن به ما هم بدی.مرسی
راد
۱۴ مرداد ۱۳۹۱بگرد پیدا میکنی گلم
محمد
۱۶ مرداد ۱۳۹۱سلام ابوالفضل جان من آردی دارم مدل 81 2.300 میفروشم میخوای؟
راد
۱۶ مرداد ۱۳۹۱محم اقا 2بده به ابولفضل جان لفض مارو شهید نکن خیرشو ببینی.هر چن اقا ابولفضل فکر کنم سمند سواره سربه سر ما میزاره
محمد
۱۴ مرداد ۱۳۹۱سلام
دوستان تندر ماشینیه که موتور ولوازمش کاملا با اطاق همخوانی داره ولی سمند نه بخاطر اینکه اطاقش واسه شرکت BMW است و موتورش موتور همون پزو 405 می باشد. موتور و اطاق همخوانی ندارن و موتور 1800 8 سوپاپ کشش اطاق به اون سنگینی رو نداره.
تندر رو اصول فرانسه طراحی شده ولی سمند…
yad yalan
۱۴ مرداد ۱۳۹۱ولی سمند موتور ملی اینجوری نیست موتورش 16 سوپاپه خیلی همخونی داره ماشینه به این جگری حیفه با ال 90 مقایسه بشه.
سهیل 561
۱۴ مرداد ۱۳۹۱داداش محمد حرفت کاملا درسته
نمیدونم بعضیا ظاهر رو بیشتر ترجیح میدن به قدرت و امکانات و …
سمند هیچی نداره به نظر من گاریه با اون سوخت بالاش با لامبورگینی گالاردو برابری میکنه
yad yalan تا حالا ماشین درست درمون سوار نشده
راد
۱۴ مرداد ۱۳۹۱تو اگه ماشین سوار شده بودی ال90 تایید نمیکردی.یادت نره میخواستن جانشین پیکانش کنن.برو کاریکاتور دکه روزنامه فروشیتو سوار شو حالشو ببر.ماهم شبا قول میدیم خواب ال 90ببینیم
سهیل 561
۱۴ مرداد ۱۳۹۱هههه
خدا رو شکر بابام هر ماشینی داشته جز سمند
هیچوقتم طرف ماشینای مثل سمند نرفته
حداقل 405 داشته که خیلی بهتر از سمنده
بعضیا نمیدونن ماشین چیه حرف مفت نزنن
راد
۱۴ مرداد ۱۳۹۱شاید تو شتاب اولیه نه ولی تو جاده ال90 مثل شیث رضایی که دنبال فرهاد میدویید باید دنبال lxبدو.
راد
۱۵ مرداد ۱۳۹۱پس برو به بابت بگو حتما یک ال90 برات بخره.گیرم پدرت بود فاضل از فضل پدر تورا چه حاصل.یک روز که بابات سمند خرید داد یک دور زدی اون وقت بیا اینجا نظر بده
كاوه
۱۴ مرداد ۱۳۹۱سلام:
با توجه به تجربه چند ساله بنده در خودرو سازی(پروتون)ودر اختیار داشتن چندین نوع خودرو از پیکان گرفته تا سمند متوان گفت که سمند سوای از مصرف داخل شهر خودروئی مقاوم و ایمن در رنج قیمت خودش است البته با کمی دستکاری ، مثل تعویض لاستیکهای فابریک با سایز205 و کم کردن مقداری از ارتفاع جلو ماشین روی هم رفته بدک نیست من که راضی هستم.
راد
۱۴ مرداد ۱۳۹۱معلوم فنییت توپها.اگه کسی خواست یکم ارتفاع جولوی سمند کم کنه فنر لول 206 بندازه جواب میده
علی
۱۴ مرداد ۱۳۹۱لول 206 چرا فنر lenzo هر ارتفاعی بخوای داره مخصوص همین کاراست
علی
۱۴ مرداد ۱۳۹۱شما کارخانه پرتون کار کردین چرا دیگه خبری از ماشینهای این شرکت نیست؟؟؟؟؟؟
sina
۱۴ مرداد ۱۳۹۱سلام من خودم سمند 91دارم ولی الحق که ال 90 بهتر از سمند وواقعا کم مصرف و قیمت مناسبی داره سمند تا میرسه به160 با ید صد بار یا الله گفت
سامان
۱۵ مرداد ۱۳۹۱سلام من هم موافقم من خودم مگان دارم ماشین های خانوادهی رنو فوق العاده اند اخه سمند هم ماشینه بخدا متور گازی بهتر داداش
فرشید
۱۵ مرداد ۱۳۹۱ممنون از لطف نظرتون
محمود
۱۴ مرداد ۱۳۹۱باسلام:ازدوستان عزیزکمک یاراهنمایی میخواستم.من سمند LxEF7خریدم توحرکت گاهی کم میاره یااینکه ریپ میزنه آیا دوستان این ایراد را میدانند.ضمنآبرای من ماشین خوب مهم است حالا سمند یا L90فرقی نداره…با تشکر
راد
۱۵ مرداد ۱۳۹۱ریپ نمیزنه کپ میکنه. معمولا 206 تیپ 2 کپ داره.تون اپ خوب ببر حل میشه.تون اپ عالیجناب جنب مترو دردشت عالیه
Mostafa
۱۷ مرداد ۱۳۹۱باسلام” من EF7دارم نه کم میاره و نه ریپ میندازه دور موتور هم کم باشه صدای ماشین در نمیاد چه برسه ریپ بندازه.
محمد
۱۴ مرداد ۱۳۹۱بازم سلام
یکی از دوستان گفتند سمند های EF7 خوبه. خب اگه خوبه یدونه سفرشو بخر با خانواده برو مسافرت اگه با اژانش برگشتی کسی رو فهش بده از ما گفتن بود. بخصوص مدل 90 به بعد که چینی شد.
در ضمن به کلیه ماشین های ایرانخودرو دقت کنین میبینین تو جاده ها چقدر از این ماشین ها لامپ میسوزند.
راد
۱۵ مرداد ۱۳۹۱اون ال90 باید با اتوبوس برکردی تا یدکیش بیاد لطفا نظرهارا کپی یا وارونه نکن مرسی.
seros
۱۶ مرداد ۱۳۹۱سلام اقا راد چرا اصرار میکنی سمند بهتره برو یک اهن قرازه بگیر بهتره اخه کجای سمند بهتر از ال90 ها بگو اخه ال90 جادارتره یا سمند با اون قیافهی غول تشنش
راستی تا حالا ال 90 سوار شدی برو توی اپارات فیلم مسابقهی ال 90 با سمند و206 رو نگاه کن ببین کودو مشون بهتره تازه اگه رفتی رو اینترنت یکم اطلا عات در مورد ماشین بگیر تا بعد نظر دادن نیم ساعت سرگیجه نگیری شما اشکال نمونده توی ال 90 پیدا کنی جز کمبود وسایلش تو غم این چیز هارو نخور بعهدهی خودمان
راد
۱۷ مرداد ۱۳۹۱داداش گلم من دانشجوی رشته معماری هستم.املا من ظعیف ولی سمند بلدم بنویسم.عادت کردم متنی که مینویسم را در مانیتور نگاه نکنم حتی قبل از ارسلا هم یادم میره نگاه بندازم غلط املایی زیاد دارم.واقعیت این که سمند 8سوپاپ.بگم 16 سوپاپ؟هر چند 16سوپاپ هم داره ولی کم.حرف من اینه با این موتور قدیمی8سوپاپ از 16سوپاپ ها کم نمیاره.راست مگی سر گیجه دارم .شما خوب باش ما خوب میشیم.دیگه چی بگم به این اقا؟
راد
۱۶ مرداد ۱۳۹۱فکر کنم اقا سیروس باشی.کی نیم ساعت سر گیجه گرفتم.عیبهای ال90دوستان بالا گفتن لازم نیست بگم.معلوم توجاده ال 90 باید مثل شیث رضایی که دنبال فرهاد میدوید دنبال سسمند بدو.اینهمه مردم میگن شما انکار کن تازه سمند 8سوپاپ ال16.شما که اهل اینترنتی همین متن تجربه با ال ایکسو بخون بعد بیا.راستی یادم رفت بزرکترین عیب ال90 بگم.هر چند دوستان گفتند که شبیه دکه روزنامه فروشی
seros
۱۷ مرداد ۱۳۹۱سلام اقا راد ببخشید اینو میگم شما اول برو املا یاددبگیر بعد بیا سمند را نوشتی سسمند بعد که شما مهندس ماشین 8سپاپ خوبتره یا16 میگم سر گیجه گرفتی انکار میکنی ها ها ها
seros
۱۸ مرداد ۱۳۹۱پس برو به درس معماریت برس مبا دا بیفتی بعد بندازی گردن ما
amira
۱۵ مرداد ۱۳۹۱سمند سمند سمند بابامگه بی ام و اینقدرمی گین سمند مردم می گن ال نود برای پارک کردن خوب نیست قبول اما سمندچی وقتی میری داخلش انگار داری می ری توی قبروعقبش اصلامعلوم نیست چرا به این گیرنمی دید؟چون فقط بلدین مشکل های تندروبگین تازه مزایاش هم نمی گین فقط از مشکلات ال نود وخوبی های سمند تازه فکرهم نکنم سمند خوبی داشته باشه سمند برای یک سال ماشین خوبی (البته اگرپول بنزینش رو داشته باشین)چون به علت سنگینی بدنه بعداز یک سال پهن می شه رو جاده ودیگه هی راه نمی ره اما ال نود تا عمرداری بگازونش اخ نمی گه چون هنوز دست ایرانی توش نرفته تاحالا شده داخل تندررو نگاه کنیددیدی که اب پاین نمی ره حالا چه برسه اچرودست بره توش چون ماشین اطمینانی هست اما نگاه توی موتورسمندبکن یکی دیکه سمند توش جامیشه چون می دونن که هرروز باید سر تعمیرگاه باشید والله ماهرکیو دیدیم سمندداشته فروخته تندر خریده شمامی گین وسایل تندرنیست ما توی یکی از شهرستانهای استان کرمانشاه زندگی می کنیم این شهر نقطه صفرمرکزی یعنی محروم ازهمه چی تمام وسایل هاش توی شهرمون هست بعداین جا دماش بالای 50سانتی گراد است یعنی تا ماشینو روشن کنی فورا جوش میاره سمند اگه باکولر روشن بری درجا جوش میاره اما ال نود ما بیشتراز 4خونه نمی ره بالا هرکاری هم بهش بکنب بالا ترنمی ره
راد
۱۵ مرداد ۱۳۹۱والا داخل سمند نه تو-هرکی مبینی میگه جاداره طراحیشم از bmwتقریبا کوپی کردن بالا هم یچیزایی نوشته.مگه ال نود چند سال امده مگی یک عمر بگازونش.در بد تمیر بودن کلا رنو هیچ شکی نیست.از این ببعد بروبچ هرکی تو شهرستان قطعه ال90 خواست یک هفته منتظر نباشه از تهران براش بفرستن یک زنگ بزنید نقطه صفر مرزی براتون بفرستن.راستی من از خیلی همشهریات شنیدم قدیم با پیکان پژویی جنس … میکردن الان باسمند.چرا؟
Mostafa
۱۷ مرداد ۱۳۹۱تندر90 تاکسی برای کشور های دیگه برای ایرانی بهترن ماشین شده خنده دار نیست.
فرشید
۱۷ مرداد ۱۳۹۱خواب دیدی خیره.
seros
۱۸ مرداد ۱۳۹۱نه
رحمان
۱۵ مرداد ۱۳۹۱من با ال 90 موافقم ماشین بسیار خوبی است 1400کیلومتر را با 70 لیتر بنزین رفتم هم از لحاض سوخت هم برو خوبی دارد تازه بدون وقفه رفتم .من سمند هم داشتم 0کیلومتر دم در کار خونه گرفتم هنوز دو روز نگذشته بود که تسمه پاره کردهنوز یک هفته نشده بود شمع هیدرولیک سوزوند باور کنید یک ماه نشده هیکلش صدا میداد .یبار هل دادیم دیدیم به اندازه کف دستمون بدنش رفته تو دندش هم مشکل داد همیشه در معکوس گیر میکرد تازه 90 هم بود بخدا گاری بهتر بود
وقتی فروختم زیر قیمت دادم دو ماه کارکرده بود
seros
۱۶ مرداد ۱۳۹۱آفرین واقعا” دست مریزاد
راد
۱۷ مرداد ۱۳۹۱مشکل مونتاژ توایران خودرو وسایپا به دلیل تولید انبوه و3شیفت کاری بدون کنترل نهایی خوب هست.نمیشه انکارش کرد.داداشم پراید صفر خرید دنده یکش جا نمیرفت وشیشه شاگرد از سمت راننده بالا نمیرفت.یدونه درهاشم ریگلاژ نبود دل ادم خوش بشه
راد
۱۶ مرداد ۱۳۹۱جالب سمند صفر را حل دادن.نمیدونم چرا فقط سمندهای اونایی که ال90دارن از صفر همش تو تعمیرگاه بوده.مردم 100000 میرن تسمه تایم هم پاره نمیکنن.البته نمیدونم شما چه تسمه ای پاره کردی.یادت نره ورق بدنه سمند از همه ماشینای تو این رنج قیمت ضخیم تر واز حدود 2000 نقطه جوش بیشتر استفاده شده
ال90 بهتره
۱۷ مرداد ۱۳۹۱اقا راد جواب اینو بده پس اون اقایی که سمند صفر خرید برد پارکینگ دنده عقب نداشت چی یا اون کی سمند صفر خرید سپرش تعویضی بود چی ها جواب بده
SAMAE
۱۷ مرداد ۱۳۹۱معلومه همسایه مون با سمند با پیکان شاخ به شاخ شد
دو سر نشین جلوی سمند فوت کردند
ناصر
۱۸ مرداد ۱۳۹۱اقا راد پس چرا تا حالا ال 90 نداشتیم دنده عقب نداشته باشه شیشه ی شاگردش بال نره نمی دونم هزار و یک عیب دیگه
ال 90 بهتره
۱۸ مرداد ۱۳۹۱چی میگی پس چرا ال 90 هیچ مشکلی نداره ها بگو چرا ؟چرا سپر تعویضی نیست و نمی دونم شیشه ی شاگر دش با لا نمیره و هزار و نه صد جور عیب و ایراد دیگه .
ناصر
۱۸ مرداد ۱۳۹۱پس بدون کار خونه ی ماشینی که سه شیفت کار کنه با عجله ماشین بسازه دو قرون نمی ارزه
محسن
۱۵ مرداد ۱۳۹۱من می خوام یکی از این ماشینها رو بگیرم دو دل هستم سمندد بهتره یا ال 90 .نظرات شما دوستان هم که خوندم دیدم تقریبا 50 به 50 هست حالا من موندم این دودلی.حداقل از دوستان توقع هست که نظراشون کارشناسی باشه از روی هوا
فرشید
۱۵ مرداد ۱۳۹۱به نظر من تندر خوبه هم مصرفش خوبه هم موتورش از لحاظ قدرت و هم از لحاظ اقتصادی که بعدا میخوای بفروشی(چون ضرر نمیکنی) مقرون به صرفه است.
یک حرفی است که میگن هر چی باک ماشین بزرگتر باشه مصرفش هم زیادتره حالا کی میگه سمند کم مصرف تره؟
راد
۱۵ مرداد ۱۳۹۱هیچکس سمند.پرشیا. 405 همه متورشون یکی وقدیمی مصرفشم بالا هستش. اگه خیلی مصرف برات مهمه ام وی ام یا… بخر.جلب خود کارخانه می گه صدی 7 میسوزونه ال90تو اتوبان اونم باسرعت 90 کیلومت در ساعت. شما میگی 1400 کیلومتر 70 سوزندید.یعنی اگه اشتباه نکنم صدی 5.بابا گلی بجمالت کل ام وی ام 3 سیلندرو خابوندیا.مردم قضاوت کنند
راد
۱۵ مرداد ۱۳۹۱داش محسن اگه میخوای خرج زانتیا رابکنی سواری پرایدو ببری ال90 بگیر.تازه اگه تو شهرستان بمونی که هیچی.باید منتظر قطعه بمونی شاید این جمعه بیاید شاید
شاهین
۱۵ مرداد ۱۳۹۱سلام خدمت دوستان
دوستان چرا خودتونو اذیت میکنین. ماشین سوارا میدونن که خودرو تو ایران شانسیه.
یه پیکان میخری میبینی همه چیزش ایده آله یه سمند میخری مبیبینی همه چیزش تعویضیه ساخت خودرو تو ایران شانسیه اینم که بعضیا سمند توپ گیرشون اومده خیالشون راحت که ماشینه خوبیه اونائی هم که از شانس بدشون مشکل دارش گیرشون اومده برن سریعتر بفروشن خیلی وقتا اتفاق افتاده ماشین رو از در کمپانی اوردی بیرون میگن درش کلا رنگه دیسک صفحه تعمیریه گیربکسش ایراد داره.
هیچ خودروئی بدون مهندسی ساخته نشده این مشکل ما ایرانیهاست که تو فکر کم کاری و کلاه برداری هستیم.
همین ال90 الان خوبه تا چند سال دیگه که دست ما بیاد تو کار شاید دیدی مثل 405 تو خیابون الکی آتیشگرفت یا چپ کرد یا هزارو یک مشکل دیگه.
پس هرکی با هر ماشینی حال میکنه بهش احترام بزارید نظریات همه محترم هستش.
نوید عمارتی
۱۵ مرداد ۱۳۹۱با سلام
من ال 90 مدل 86 دارم حدود صدهزار کیلومتر کارکرده و تا حالا حتی شمع عوض نکردم . بعنوان کسی که چندسال ال90 سوار میشود میگم ماشین بسیار عالی است و مصرف بنزین داخل شهر صدی 8 و در جاده صدی 6 میباشد . در شهری که من زندگی میکنم زمستانهای برفگیر دارد . سال گذشته سمند و ّپژو در جاده برفی با زنجیر چرخ با سرعت 20 کیلومتر بیشتر نمی نوانستند راه بروند من با ال90 بدون زنجیر چرخ با یرعت 60 کیلومتر حرکت میکردم و کاملا ماشین را در کنترل داشتم .
Mostafa
۱۷ مرداد ۱۳۹۱سلام
باباتندر ازجونت سیر شدی معمولا هرسال شمع ماشین باید عوض بشه
amira
۱۵ مرداد ۱۳۹۱اقا رادحتما زنگ بزن برات وسایلشو کلا می فرستم بعدم گفتم یک عمربگازونش نگفتم چندساله اومده توبازارمی گم اقا راداینقدر سرت ازماشین میشه یک دفعه ایران خوردو ی بزن شخصی کلا بکن سمند تا بلدباشی چطور درمورد سمند حرف برنی
راد
۱۶ مرداد ۱۳۹۱ببین شما گفتی یک عمر بگازونش منم گفتم مگه چند ساله اومده که امتحانشو پس داده باشه که شما میگی یک عمر بگازونش.هنوز خاطره رنوهای بی کیفتی که در دهه 70 به عنوان تاکسی وارد خیابنهای تهران شد از ذهن مردم پاک نشده.در مورد قسمت دوم حرفات هم متوجه نشدم یک دفعه ایران خودرو ی بزن شخصی … .مگه چه جوری حرف زدم؟از خودرو سرم نمیشه دربالا هم گفتم تا زانتیا همه ماشین هارو داشتم تجربه ام را دارم میگم.بد؟
آرین
۱۶ مرداد ۱۳۹۱بزارین خیاله همه رو راحت کنم و دیگه بحث نکنین از لحاظ فنی و نرم بودن تندر و فقط از لحاظ ظاهر مقبول سمند
erfan
۱۶ مرداد ۱۳۹۱سلام اصلا از لحاظ مقایسه ال 90 خیلی بهتر و راهتره و از لحاظ اسپرت شدن هم ال 90 قشنگتر میشه تا سمند.تو اتاق سمند که ادم میشینه خیلی پایین میره انگار رسیده به اسفالت.خلاصه این که تو این رنج قیمت ها ال 90 خیلی بهتره تا سمند. خوب سمند که تکلیفش مشخصه چیزیه که ایران درست کرده وخودروی ملیه دیگه ببین چیه
amira
۱۶ مرداد ۱۳۹۱می گی طراحی سمند تقریبا از بی ام امکانات وکیقیتش چطور؟
راد
۱۶ مرداد ۱۳۹۱امیر خان هرچی پول بدی اش میخوری
نوید عمارتی
۱۶ مرداد ۱۳۹۱سلام من سابقا سمند داشتم سالی یک بار که می خواستم برم مسافرت من و خانواده 5 نفره ام و صندوق عقب هم پر از وسایل میشد طفل سمند نفسش گرفته میشد و از 120 کیلومتر هم بیشتر نمیشد رفت ولی در حال حاضر که ال90 دارم اصلا برایش فرق نمیکند که یک سرنشین داشته باشد و یا شش نفر با صندوق عقب پر . از این گذشته من شش سال است که ال 90 86 دارم و در شهرستان هم زندگی میکنم این ماشین اینقدر کم اصطحلاک است که تا حالا بجز دو دست لنت ترمز به هیچ لوازم یدکی نیاز پیدا نکرده ام .
راد
۱۶ مرداد ۱۳۹۱اقا نوید این از اون حرفاست.پراید هم با 5نفر تو جاده 140 میزه.همه سمند هایی که تو جاده بالای 180 رفتن بالای 4 نفر سر نشین داشتن.داش ماشینت ایراد داشته.زانتیای منم تو سر بالایی مشکل داشت توکفی هم خوب را نمیرفت بعد از کلی خرج یک با 50000 تومان درستش کرد.تسمه تایمش میزون نبود 10 تعمیر گاه مجازم برده بودم.من خودم با سمند با 5نفر سر نشین 195 رفتم تو اتوبان کاشان.از تهران تا اصفهان را 3ساعت رافتم خودا را شاهد میگیرم.جالب 195 با 120 هیچ فرقی نداشت.هیچ کس توماشین نمی فهمید چندتا میرم.
حسین
۱۶ مرداد ۱۳۹۱دقیقن…
مهرداد
۱۶ مرداد ۱۳۹۱سمند با موتور 16 سوپاپ TU5 سوار بشی میفهمی l90بهتر یا سمند فقط نمیدونم چرا ایران خودرو فقط به فکر سود خودشه چون براش با این موتور گران تمام میشد یا شاید نمیدانم موتورشو دیگه فرانسه به ایران نمیده که خط تولید این مدل سمند کم مصرف نرم راحت و ایمن که قابل رقابت با خوذردوهای جدید بودو دیگه تولید نمیکنه
پلیس
۱۶ مرداد ۱۳۹۱داش راد 195اونم تواتوبان کاشان اونم 5نفره وباسمند پلیس هم نبود؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
راد
۱۷ مرداد ۱۳۹۱پلیس اصلا تو اتوبان کاشان از ساعت 1بامداد به بعد وجود نداره.من سلی 2-3بار میرم. همیشه ساعت 12 شب از تهران حرکت میکنم تا قم رابیشتر از160 نمیرم.وارد اتوبان کاشان که میشوم… .اگر قران را قبول داری قسم قران را می خورم.
ashkan
۱۶ مرداد ۱۳۹۱با سلام
آقای راد!خواهشا کمتر از سمند دبه و لش من در أوردی ایران خودرو دفاع بکن.من از سال ۸۷ ال نود دارم.تا حالا هم ۶۵۰۰۰ تا راه بردمش.فقط تا حالا شمع عوض کردم با روغن با فیلتر های هوا و روغن و بنزین.یه بار هم سر ۵۰۰۰۰ کیلومتر لنت جلوعوض کردم.تو این چهار سال هنوز یه لامپ نسوزونده.واقعا با کیفیته
راد
۱۷ مرداد ۱۳۹۱اشکان جان دفاع نمیکنم رازیم به هرکسی هم توصیه کردم راضی بوده.خودم هم یک زمانی از سمند خوشم نمیومد ولی وقتی گرفتم دیدم چون ایرانی تو سرش میزنند.اگه یک کمپانی معروف زده الان قضیه خیلی فرق میکرد.
راد
۱۷ مرداد ۱۳۹۱راستی اقا اشکان موقع تعویض تسمه تایمت رسیده.عوض کردی بیا قیمتشو بگو
نیما
۱۷ مرداد ۱۳۹۱آقای راد عزیز
من تندر دارم و حرف اشکان رو تایید میکنم.
در ضمن تسمه تایم ال90 به دو صورت قابل تعویض هست. اگه مثل سمند فقط بخوای تسمه تایم رو عوض کنی، قیمتشم در همون حده اما اگه بخوای تسمه تایم را با پک کامل تجهیزات پیشنهادی کارخونه (که نیازی نیست) عوض کنی حدود 200 تومن ممکنه آب بخوره!
پس تعویض تسمه تایم در ال90 بهتره چون یک یا دو دفعه اول فقط تسمه رو عوض میکنی و بعد از 200هزار پک کامل رو یه بار تعویض میکنی تا خیالت راحت باشه.
———–
سوخت خودرو به نحوه رانندگی بستگی داره ولی ال90 کمتره. من با ال90 با دو سرنشین یه مسیر 110 کیلومتری پرپیج و خم رو رفتم و برگشتم. پس از طی 223 کیلومتر ماشین صدی 4.8 سوخت. در نهایت هم سرعتم متوسطم رو ماشین 91 نشون میداد. سنسورهاش رو بارها تست کردم، دقیق هستن.
البته طبق قانون فیزیکی E=0.5*m*V^2 سرعت بر سوخت خیلی اثرگذار است.
————
البته من از سمند ef7 هم واقعا خوشم میاد و میخواستم بخرم اما یه ال90 با شرایط خوب به تورم خورد که خریدمش. زیبا و پرقدرته ولی فقط برای حالت استفاده از گاز میصرفه.
البته با قیمت جدید ایرانخودرو (19.5 م) و قطعات ایرانی و هندی و چینی به نظر من اصلا به صرفه نیست.
———-
توصیه نهایی من اینه که اگه خودروی بنزینی میخواین ال90 و اگه گازی ef7 . به سایر جزئیات خیلی اهمیت ندیدن. آنچنان فرقی نمیکنن! مثلا شتاب اولیه یا نرمی هر دو راضی کننده است و در زندگی شما آنچنان تاثیری نخواهد گذاشت …
كاوه
۱۷ مرداد ۱۳۹۱سلام :خوب بودن ویا بد بودن هر چیز نسبی است در تکمیل نظرات دوستان این را بگم که من هم از سمند متنفر بودم ولی شاید باورتان نشود تا کنون که 72000 کیلومتر کارکرده کل تعمیرات اون تعمیراتی بوده که میبایست برای هر خودروئی انجام میشده مثل لنت و شمع و … عید امسال هم حدوداً 5000 کیلومتر با اون مسافرت کردیم تا بندر گناوه و غیره در هر شرایط آب وهوائی هم تستش کردم (به واسطه تجربه قبلی در شرکت پروتون ) و تا سقف 190 کیلو متر هم رانندگی کردم و احساس امنیت داشتم ولی بهتراست هر خودروئی را منصفانه و بدور از هر گونه تعصبی ارزیابی کنیم شاید چند وقت دیگر ال 90 سوار بشیم ، این هیچ کار درستی نیست که همدیگر را به خاطر سوار شدن خودروئی که شاید فردا به چیز دیگری تبدیل شود تمسخر ویا سرزنش کنیم .
كاوه
۱۷ مرداد ۱۳۹۱سلام :در تکمیل نظرات دوستان این را بگم که من هم از سمند متنفر بودم ولی شاید باورتان نشود تا کنون که 72000 کیلومتر کارکرده کل تعمیرات اون تعمیراتی بوده که میبایست برای هر خودروئی انجام میشده مثل لنت و شمع و … عید امسال هم حدوداً 5000 کیلومتر با اون مسافرت کردیم تا بندر گناوه و غیره در هر شرایط آب وهوائی هم تستش کردم (به واسطه تجربه قبلی در شرکت پروتون ) و تا سقف 190 کیلو متر هم رانندگی کردم و احساس امنیت داشتم ولی بهتراست هر خودروئی را منصفانه و بدور از هر گونه تعصبی ارزیابی کنیم شاید چند وقت دیگر ال 90 سوار بشیم ، این هیچ کار درستی نیست که همدیگر را به خاطر سوار شدن خودروئی که شاید فردا به چیز دیگری تبدیل شود تمسخر ویا سرزنش کنیم .
mostafa
۱۷ مرداد ۱۳۹۱ما که یک سمند 82 داریم الانم می خوایم سمندال ایکس بخریم بابا حیفش میاد 82 رو بفروشه میگه خیلی ماشینش خوبه هیچ هزینه ای نداره مصرفشم متوسط 8.کی می تونه ال لگن رو با اون خیافش با سمند مقایسه کنه.بابا سمند بهتره،سمند بهتره،سمند بهتره.