مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
amir 1994
۲۹ مرداد ۱۳۹۱اولا که سمند 95 اسب بخار قدرت داره!
بعد هم این که طراحی داخلی ال 90 ارگونومیکس تره!
ولی خیلی بد دسته
علی
۲۹ مرداد ۱۳۹۱ماشین فقط لیفان 1800
asi
۳۰ مرداد ۱۳۹۱اقای علی ناراحت نشیا من 1ماه پیش لیفان1600 تحویل گرفتم ولی به یک هفته نکشیده فروختمش چون1تو پیچ ماشین واقعا گیج میزد2تو سربالاییی با کولر ماشین واقعا راه نمیرفت3سینیه زیر موتورو مهندسای چینی حذف کردن4بدنه ماشین واقعا ضعیفه5… گوله ضاهرشو نخورین
علی
۳۰ مرداد ۱۳۹۱تست تصادف لیفان… ؟
خودرو های چینی داخل بازار ایران معمولا کیفیتی پایین تر از استاندارد های خودروهای داخلی دارن.
و البته به عنوان یک ایرانی، خرید خودرو های ساخت داخلی بر خودرو های “چینی” ارجحیت داره.
محمدابراهيم
۳۰ مرداد ۱۳۹۱نمیدونم واقعا چرا تندر اینقدر گرون شده
الان صفر پارس خودرو حدوده 20 میلیون و پانصد تومن
حتما یه کاسه ای زیر نیم کاسست وگرنه تندر ماشینه خوبیه ولی اینقدر ارزش نداره و به نظرم تولیدو اوردن پایین تا قیمتو ببرن بالا ولی خداییش ماشین خوبیه
احمدتکخال
۳۰ مرداد ۱۳۹۱به صرفه ترین ماشین سمند ef7
ال90
۹ شهریور ۱۳۹۱سمند داری که این حرفو می زنی .اصلا سمند بعد دو ماه مثل تراکتور کار می کنه.!!!!!!!!!!!!!
امیرحسین
۱۰ شهریور ۱۳۹۱عزیزم فکر کنم تو که از سمند می گیری خودت از اول تراکتور سوار می شدی.
تورا جه به سمندef7
علی
۳۰ مرداد ۱۳۹۱طراحی اقتصادی…
اگه یک بار با دید مهندسی بشینیم و L90 رو نگاه کنیم میبینیم که این ماشین چقدر اقتصادی طراحی شده. قرار بود این خودرو زیر 10 ملیون فروخته بشه و جای پیکان رو بگیره. خوب آخه امکاناتی هم نداره. زیبا نیست. دکوراسیون داخلی نداره. اکسل عقبش یکپارچست که مثل کالسکه های قدیمیه و امکان مانور بیشتر و کنترل خودرو را در پیچ ها از راننده سلب میکنه.
به نظر من تندر 90 بیشتر از 8 میلیون نمی ارزه.
ببخشید 11 ملیون می ارزه! چون “اعلی حضرت پراید” 10 ملیون شده !
حسین
۳۰ مرداد ۱۳۹۱بازم به206وسمندو…میرزه
راد
۷ شهریور ۱۳۹۱حالا سمند رابگی چون تولید داخل وچون مرغ همسایه غاز یک چیزی ولی دیگه ال لگن با206 حتی تیپ 2 مقایسه نکن .عیب.اورین
ستار
۱ شهریور ۱۳۹۱تنها ماشین هایی که توی ایران خوب جواب دادن وهم از نظر اقتصادی و هم از نظر کارایی در حد مطلوب بودن سمند و ال 90 هستند نا گفته نمونه 206 ماشین بسیار خوبیه امااز نظر اقتصادی کمی قیمت هاش بالاست در آخر من فکر میکنم ال 90 از بقیه یه سرو گردن بالاتره چون هر چی باشه دارای طراحی فرانسویه و با استانداردهای دنیا مطابقت داره
ایلیا
۲ شهریور ۱۳۹۱خوش به حال خودمون که پیاده ایم!!!!!!!!!!
سعید
۲ شهریور ۱۳۹۱من هر ماشین ساخت داخل رو سوار شدم ولی هیچ کدوم قدرت – راحتی – شتاب – دنده کشی ال 90 رو نداره. حتی از ماشین های بالای 40 میلیونی ایرانی و چینی کیفیت بهتر داره
اسیر وطن
۲ شهریور ۱۳۹۱من سمند رو اصلا ماشین نمیدونم ولی 206 تیپ 2 و تندر داریم ولی تندر سواریش خیلی نرمتره و اصلا احساس کوچکی ماشین 206 رو نداره در ضمن پر فروش ترین خودرو در مراکش تندره تو فرانسه 207 داره از رده خارج میشه ولی تو ایران تازه دارن 206 پلاس را به جای 207 میدن تازه اونم به قیمت خون باباشون
راد
۷ شهریور ۱۳۹۱منم ال لگن رالگن هم نمیدونم اخه شبیه دکه روزنامه فروشی
ali
۳ شهریور ۱۳۹۱سمند از لحاظ زیرو بند و قدرت بهتره هر کی ماشین با کلاس برای باربری میخواد پیشنهاد میکنم بره سمند بخره.البته سوختش بالا هست ولی کمتر وانت نیسانه اکر یه سپر جلو براش بذاری میشه نیسان. البته ef7خیلی بهتره
علی
۳ شهریور ۱۳۹۱واقعا که خارجی ها باید بیاین ماشینهایی مثل مرسدس و bmwو… بسازن که وقتی تو ماشین میشینی احساس میکنی روی مبل تو خونت هستی اون وقت باید ماها بشینیم سر دو تا ماشین که به درد باربری هم نمیخورن بحث کنیم که سمند بهتره یا ال90که جفتشون یه اشغال هستند.
مهسا
۳ شهریور ۱۳۹۱ببخشید یکی منو راهنمایی کنه ..تو قیمت 13میلیون چه ماشینی بگیرم خووبه؟؟ دست دوم دیگه!!!
فرشید
۵ شهریور ۱۳۹۱به نظر من تو این رنج قیمت هیچ ماشین قابل اعتمادی وجود ندارد.
راد
۷ شهریور ۱۳۹۱یه206 کم کارکرد زیر 80000
بابک
۷ شهریور ۱۳۹۱سلام به مهسا
میزان پول تنها پارامتر انتخاب نیست. باید ببینی از ماشینی که می خای بخری چه انتظاری داری. مثلاً واسه تو شهر شلوغ جم و جور باشه یا حتماً به خاطر مسافرتهای زیاد صندوق عقب مهم میشه و …
ولی ال 90 ماشین خوبیه و تا سال گذشته خانمها زیاد باهاش رانندگی نمی کردن ولی الآن نه
رضا
۱۴ شهریور ۱۳۹۱بله درسته که L90 ماشین خوبیه ولی چون که دید عقب L90 کمه برای خانوم توصیه نمیکنم. 206 بهتره.
علی
۸ شهریور ۱۳۹۱شما برید ببخشید خر بخرید ولی از ایران خودرو ماشین نخرید بخصوص سمند یا ال90
كاوه
۱۵ شهریور ۱۳۹۱با سلام :
تو رنج 13 میلیون بسته به سلیقه شما است اما بهترین گزینه برای خانم ها 206 میشه گرفت سمند و ا ل 90 چهره مردونه تری دارند اگر میتونستید کمی بیشتر هزینه کنید میتونستید مزدا 323 که واقعأ ماشین قابل اعتمادی هست بگیرید .
اصفهان
۳ شهریور ۱۳۹۱لیفان خیلی بهتر از این دوتاست ..
تا گرون نشده بخرید ..
چه 520 چه 620
620 1800 محشره .
راد
۷ شهریور ۱۳۹۱منظورت شبکه 3 هستش؟من همیشه میگم کیا میرن لیفانو چری و… میخرند.بالاخره با یکیشون تونستیم ارتباط بر قرار کنیم.بابا 100 رحمت به همین سمند وال90.لااقل طراحی وموتورشون یک صاحب درست وحسابی داره
amira
۴ شهریور ۱۳۹۱لیفان درسته قشنگه اما تواگر وسایلشو پیدا کردی اون موقعه ماشین خوبیه توی ایران وسایل پراید هم پیدا نمی شه چه برسه به لیفان
سعید
۴ شهریور ۱۳۹۱سلام به دوستان باید بگم که L90 طراحی مهندسان رومانی شرکت رنو هست وبخاطرساخت ارزان در فرانسه به عنوان خودرو دانشجویی ودر کشورهای شرق اروپا برای افراد متوسط استفاده میشه وشرکت نیسان سهامدار اصلی شرکت تا چندی پیش ورشکسته رنو این خودرو رابه چندین کشور فروخته که هرکشور نامی بر ان گذاشته از نکات منفی این خودرو ظاهر بد کمی قطعات وگرانی قطعات وکیفیت پایین قطعات داخلی اتاق در ضمن اکثر قطعات بدنه کاملا ایرانی است واز نکات مثبت توان موتور بالا ومصرف کم میتوان یادکرد.
رضا
۱۴ شهریور ۱۳۹۱L90 ماشین کارگری است.
حسی
۴ شهریور ۱۳۹۱من 15 تا 20 میلیون دارم الان خرید کنم یا ارزون میشه آخه چی بخرم پاک گیج شدم
راهنمائیم کنید ممنون
راد
۷ شهریور ۱۳۹۱داش 206 تیپ5 یا سمند مولتی پلکس را سوار شو حالشو ببر پشیمون نمیشی
سیاوش
۵ شهریور ۱۳۹۱ما خیلی بدبختیم که میشینیم آشغالهایی مثل تندر 90 و سمند را که چندین برابر قیمت واقعیشون به ما قالب میکنن به بحث میکشیم در حالی کی افغانها محترم و عربهای محترم تویوتا و BMW و بنز و…. ارزون تر از این حرفها با کیفیتی ….. سوار میشن
جمال
۶ شهریور ۱۳۹۱سلام ال90 شاید قیافه نداشته باشه ولی در عوض مصرف پایین و شتاب فوق العاده ای داره تست تصادف 3ستاره داره زانتیا2ستاره داره ویه کولر عالی با یه جعبه 520لیتری که واقعا یه سر وگردن از ماشیهای ایرونی بالاتره
راد
۷ شهریور ۱۳۹۱جمالتو عشق پس برو206تیپ5 سوار شو تا این دکه روزنامه فروشی را نگی شتاب داره
حسین
۷ شهریور ۱۳۹۱فقط تندر90
جمال
۷ شهریور ۱۳۹۱جناب راد مطمن باش ال90 تاسرعت90 تا از زانتیا هم سرتره چه برسه به 206
جمال
۷ شهریور ۱۳۹۱جناب راد مطمن باش ال90 تا90تا هم اززانتیا سرتره چه برسه به206
راد
۷ شهریور ۱۳۹۱شما هم مطمئن باش 206تیپ5 از زانتیا کم نمیاره تا160 من جفتشو داشتم.خیلی چاکریم
ashkan
۸ شهریور ۱۳۹۱ba salam
agha l90 mashine khubie vali tu shetab harife type 5 va xantia nemishe!
ashkan
۸ شهریور ۱۳۹۱harki mige L90 mashine khubie doros mige vali harki mige tu shetab harife xantia va type 5 mishe khali mibande.taze age Dore motore L90 ro ta 5000 nabari ke aslan shetab nadare.faghat zamani mituni az L90 shetab begiri ke dore motor rp por koni va dande bedi.taze ta 130 ta shetabesh khube vali badesh eftezahe
جمال
۸ شهریور ۱۳۹۱دور موتور ال90 اصلا خط قرمز نداره هر چی دلت خواست میتونی گاز بدی تاسرعت 180 تا هم کم نمیاره
اونم با مصرف صدی6 که واقعا نمیشه با ماشینای ایرانی مقایسه ش کرد
راد
۱۱ شهریور ۱۳۹۱بابا این حرفا چیه مگی .اولا خود کارخانه گفته با سرعت 90 کیلومتر صدی6-7 میسوزونه.دوما حالا جون یقسمت از کیلومتر را قرمز نکردن دلیل میشه تا دسته دور موتورشو بچسبونی .بهت قول میدم سرعتش از 130 رد بشه مصرفش یک و نیم برابر حد معمول بشه.اره ال 90 باید با بنز وبی ام دبلیو مقایسه کرد.این شد جوک سال.تو همین توضیحات بالا جولو سمند کم اورده چه برسه دیکه بخوای با پرشیا یا خانواده 206 مقایسه کنی
ashkan
۹ شهریور ۱۳۹۱manam midunam ta 210 ta ham mishe ba L90 por kard vali manzuram ine ke shetabesh az sorate 130 be bad kheili kam mishe
راد
۱۱ شهریور ۱۳۹۱عمرا ال لگن از 190 بیشتر بره
مهدی
۹ شهریور ۱۳۹۱سلام
فرانسه ال نودرابرای کشاورزهای سیب زمینی کاررومانی طراحی کرده بود.چون صندوق عقب بزرگی داره وارتفاع خوبی داره.وارزان ترین ماشین کارخانه رنومیباشد.چون ازحداقل امکانات روزبرخورداراست.وقیمت ارزان آن دراروپا.ولی نمیدانیم چی شددرایران به یکباره ازقیمت 12میلیون به 20میلیون صعودکرد.احتمال توقف تولیدآن به گوش میرسد.که نشانگرصعودی کاذب درآینده وسقوطی واقعی برای قیمت آن خواهیم بود.تجربه ثابت کرده قیمت پیکان دریدو توقف تولیدبه7میلیون رسید ولی الان تمیزترین خودروی پیکان 2میلیون هم میدهند.پس خریداران ال نودبرای خریداین خودروکمی تامل کنند
دکتر کیارش
۹ شهریور ۱۳۹۱لیفان 620 1800 بهترین خودروی حال حاضر ایران از لحاظ صرفه اقتصادی و زیبایی است . شک نکنید !
لوگان
۱۱ شهریور ۱۳۹۱آخه چرا ما ایرانیها دوست داریم وقتی کلاه سرمون رفت سر دیگران کلاه بزاریم بابا مردم مسئولای ایران خودرو دارن پولای مردم بیچاره رو میخورن وبه اوناسمند میدن ماشینی باامنیت بسیار کم(در همین سایت ازمایش تصادف خودرو ایرانی)مصرف بالا و… این را هم بدونید با فرهنگ رانندگی در ایران اگه خدای نکرده به جایی بخورید ماشین همونطوری جمع نمیشه یعنی ماشین لشی ای برید لوگان پارس بگیرید واز امنیت شتاب قدرت جاداری سرعت وکیفیتش لذت ببرید باور کنید من خوبی همتون رو میخوام
راد
۱۱ شهریور ۱۳۹۱حالت خوبی؟با ال لگن که تصادف کنی اگر مقصر باشی باید وام مسکن بگیری تا خرجش کنی تازه نصف قطعاتش نیست بایداز چسب غفاری کمک بگیری