مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
مهدی
۱۹ شهریور ۱۳۹۱سلام دوستان
متاسفم برای دوستانی که یاال نود نداشتن یاسمندef7وهمینجوری نظرمیدن.مثل یکی ازدوستان که گفته بودمن 60لیترتوباک ال نودکردم1400کیلومتردووندم.معلوم که اطلاعات کافی نداره.اصلا نمیدونه باک ال نودچندلیترمیگیره. اول ال نود مدل87مدل ال پی صفرخریدم 9ماه هم سوارشدم.تمام عیب ومحاسنش میدونم.الان هم سمندef7دارم بدون حساسیت میگم
نمیدونم عیب ازمنتاژ درایرانه.ال نودگیربکسش زوزه میکشه.درسرعت پایین صداداخل کابین نمیادولی سرعت بالا گوشت کرمیکنه برعکس سمند.عیبهای ال نوددیگه گفتن نداره.تکراریه.عدم تعادل.ناهمگونی اطاقش.دیدناکافی عقب.قرارگرفتن کلیدشیشه برقی دروسط داشبورت.کلیدی بودن درب صندوق عقب.شمااگرال نودهارونگاه کنیدتوشهراکثراعقب ماشینشون خوردگی داره.دیدکم آینه هاش.گرانی قطعات.نبودتعمریکارمجرب براش.و……….ولی سمنددارای سنسورعقب.درب ها.صندلی ها.درب صندوق عقب.همه برقی.سیستم سخنگو.ازهمه مهمترپشتیبانی لوازم یدکی ارزان ودردسترس بودن.وتیپ قشنگ آن.ودیگراینکه اینایی که میگن هرروزسمنددرب تعمیرگاهه.ازچه نظرمیگن.دوستانم سمند معمولی داره تاکسی بین شهری کارمیکنه.میانگین روزی 1000کیلومتر کارمیکنه.تاحالا450000کیلومتردوونده.ازش سوال کردم خرابی داشته.گفت.فقط لوازم مصرفی که هرنوع ماشین بایدتعویضش کنه.نه روغن سوزشده وغیره
لوگان
۱۹ شهریور ۱۳۹۱آقا مهدی شما اصلا ال90 رو از نزدیک دیدید که ایجوری نظر میدین
توجه توجه
۱۹ شهریور ۱۳۹۱اخه چرا ال 90 رو با سمند تاریخی مقایسه می کنید منم یه سمند ef7 داشتم و فکر می کردم سالار جاده هاست البته سالار مصرف بنزین هم بود بعد سوار ال90 همکارم که خیلی از ماشینش تعریف می کرد شدم که بریم شهرستان تو جاده با سرعت 140 از پیچ ها رد می شد من اصلا باورم نمی شد.شب تو جاده تهران قم 190 تا رو راحت می رفت نه صدایی داشت و نه تعادلش تو پیچ ها به هم می خورد وقتی رسیدم به شهرمون زود مدارک سالار سابق جاده ها رو برداشتم و رفتم بازار هیچ کس نزدیکش نمی شد بالاخره به یکی انداختمش حالا یه ال 90 دارمو با حاش کیف می کنم برای صندوق عقبش هم 45 تومن خرج کردم حالا از تو اتاق باز میشه واسه اون اقایی هم که گفته بود رنو اصلا اصل و نصب نداره بگم که سمند خیلی اصلو نصب داره؟
aria
۱۹ شهریور ۱۳۹۱سلام خالی بند
سهیل 561
۲۵ مهر ۱۳۹۱داداش من خودم ال نود دارم و شدیدا تعصب دارم روش
ولی تعادل سمند بیشتر از ال نوده چون حداقل یه 100 کیلویی بیشتره
ولی از نظر ترمزی واقعا ال نود خیلی سر تر از ال نوده
چون ال نود ترمز abs ebd داره واسه خارج شهر و تعادل توی برف و … خوبه
مچ گیر
۱۹ شهریور ۱۳۹۱اقا مهدی بچه ها شاید اشتباه بکنن اما شماهم اشتباه کردی مثلا درصفحه ی 34 گفتی 6ماه تندر داشتی الن نوشتی 9 ماه؟
ali
۱۹ شهریور ۱۳۹۱man L90 dashtam,raziam azash,vali samando hich vaght kasi azash tarif nakard
توجه توجه
۱۹ شهریور ۱۳۹۱سمند هم خیلی از طراحی داخلی خوبی برخوردار است داشبورشو یه ام دی اف کاربا چسبوندن یه تکه چوب خوشگل کرده و شده بهترین داشبورد دنیا که با ال 90 مقایسه میشه
علی
۱۹ شهریور ۱۳۹۱اقای مهدی شما اصلا ماشین دارین؟راستش رو بگین؟سمند ef700000 هم به لاستیک ال 90 نمیرسه برو وقتی ماشین خریدی بیا نظر بده
aria
۱۹ شهریور ۱۳۹۱بخدا تو هم ef7 نداشتی
فراز
۱۹ شهریور ۱۳۹۱سلام چه قدر شما بی کارید که در بارهی این ماشین های بی ارزش با هم بحث می کنید حالا ل90 رو میشه تحمل کرد ولی سمند رو….
مهدی
۱۹ شهریور ۱۳۹۱سلام
حالا6ماه و9ماه شد مچ گیری.درضمن شماره نمابربده مدارکهای ماشینام واست فکس کنم.
مهدی
۱۹ شهریور ۱۳۹۱سلام
خیلی برای بعضی دوستان متاسفم که میگن اتومبیل داری یانه؟ازپیکان مدل51-تهران د داشتم تاالان که اسب دونده سیبری دارم.ازسن 19سالگی ماشین داربودم
مهدی
۱۹ شهریور ۱۳۹۱لوگان جان حالادیگه توهر دهاتوروستا ال نودپیدامیشه که ببینیم.غصه نخور.من بیشتربه خاطرقیافه اش فروختم.چون بچه هام هیچکدام حاضرنبودن سوارش بشن.حتی میگفن درب خونه پارک نکن.یاببر توپارکینک.یاکمی ازخونه دورترپارکش کن.خجالت میکشیدن
حسین بیرجندی
۲۱ شهریور ۱۳۹۱L90بهترین ماشینه فقط عیب کوچیکش قیافش هست که اونم بایک سواری راحت توی جاده جبران میشه.به قول معروف باقیافش کنار بیای بهترین ماشینه لااقل توی فرقونهایی که تو ایران تولید میشه
سهیل 561
۲۵ مهر ۱۳۹۱مثل اینکه هم شهری ما هم نظر ما هست
هر چی باشه ادیتت نمیکنه که دم به دقیقه بری تعمیرگاه
مخصوصا با این خدمات عالی ایران خودرو که بعد از یک هفته میگن قطعه نیست
سعید
۱۹ شهریور ۱۳۹۱اقا مهدی شاید شما باعث سر افکندگیت بود من که هرکسی ازم میپرسه ماشین چی داری با افتخار میگم ال 90 بعدشم شما که میگی زشته به نظر من یکم عقبش زشته وگرنه جلوش و کناره هاش که دیگه زشت نیست
peyman
۲۰ شهریور ۱۳۹۱L90 چند تا اشکال داره
ارتفاع بالا همین امر باعث نا متعادل شدن خودرو میشود
قیافه زشت
اشکال در گیربکس
در هنگام کولر گیری انگار یه وزنه 100 کیلویی انداختی رو ماشین ماشین جون نداره
داشبرد مسخره
دید نداشتن در هنگان دنده عقب
در کل ریو از L90 بهتره
سهیل 561
۲۵ مهر ۱۳۹۱پیمان ما حالا همه حرفاتو قبول کنیم
اخریشو نمیشه قبول کرد چون بحث بین سمند و ال نوده
در ضمن من ریو هم داشتم
مشکلات خودشو داره
یکی صدای بیش از حد موتور داخل کابین
amira
۲۰ شهریور ۱۳۹۱فکرکنم درست گفتی مشکلات کلا مال سمنده
mmf66
۲۰ شهریور ۱۳۹۱هر دوتاشون خوبیها و بدی هایی دارند
مزایا ال90
کیفیت ساختش بالاتره
مصرفش مناصبه
گیربکس نرمی داره
محکم و ایمن
معایب
روح ماشینی نداره
طراحی افتضاح
ایرودینامیک افتضاح (از پراید بدتر)
نداشتن لذت رانندگی
بد پیچیدن در پیچها در سرعت بالا
تو جاده حرفی برای گفتن نداره
کمکهاش خشکه کلا ماشین خشکیه
کمبود دید عقب هم برای راننده هم برای ماشینهای پشت سری ها
زشت بودن
تزیینات داخلی افتضاح در حد پراید
سمند هم فعلا اصلا پیشنهاد نمیکنم کسی بخره چون موتور خوبی نداره
مهدی
۲۰ شهریور ۱۳۹۱سلام
اونایی که میگن سمند گرت لاستیک ال نود نمیرسه.حاضرم شرط ببندم یک شب بیاییم اتوبان قم کاشان.اونجامعلوم میکنم سمند چیه؟
ال نودی که من داشتم دراتوبان کفی 175کیلومترآخرین سرعتش بود.اینایی که میگن 190کیلومترمیره احتمالا موتورش دستکارس کرده باشن
hamid
۲۰ شهریور ۱۳۹۱با سلام
اگر این مقایسه با سمند ef7 انجام میشد به نظرمی رسید خیلی مناسبتر باشد
چرا که محدوده قیمت انها به هم نزدیکتر است
سمند 19.5
رنو 20.5
حال یک مقایسه کوچکی با هم داریم
برتری های سمند نسبت به رنو
1- قیمت حدود 1 میلیون تومان کمتر در مدل دو گانه سوز و 2 میلیون تومان کمتر در مدل تکسوز(قیمت ها تقریبی است)
2- توان 114اسبی سمند که 14اسب از رنو بیشتر است در حالی که مصرف هر دو خودرو مشابه است
3-نرمی اتاق وسواری بسیار لذت بخش سمند
4-بی صدایی موتور و داخل اتاق که به هیچ عنوان تندر حرفی برای گفتن ندارد مخصوصا در دست اندازهای خیابان
5-جا داری بسیار بیشتر و اسایش بسیار زیاد سرنشینان در مقایسه با تندر
6- دریچه کولر و بخاری برای سرنشینان عقب که تندر فاقد ان است
7- ملیت المانی موتور ef7 که تندر فرانسوی حرفی در مقابل ان ندارد
8- در نهایت اینکه من در حالت گاز سوز تندر را به راحتی جا گذاشتم
9- نکته اخر اینکه اگر دو گانه ان را خریداری نمایید با مبلغ 5000 تومان می توان 200 کیلومتر راه رفت که واقعا از نظر اقت صادی به صرفه است
10- طرفداران 2 اتیشه تندر نکران نباشید فعلا تمام شد
11- زیبایی سمند هم که فاکتور بسیار مهمی در خرید خودرو است را فراموش کردم
اما معایب
1- بازار خرید و فروش ضعیف نسبت به تندر
2- وجود یک ایربگ در سمند
در واقع تندر همان پراید است که کمی قویتر و ممستحکمتر شده است
دوستان منطقی رفتار کنید
کدام بهتر است؟
از طرف یک دوست نمایشگاه دار خودرو در مشهد
mmf66
۲۱ شهریور ۱۳۹۱اولا اون اسب بخار بیشتر سمند اصلا بدرد نمیخوره چون تندر شتاب بیشتری داره
دوما موتور ef7 یکی از آشغاترین موتور های تاریخ خودروسازی ایرانه و یکی از بزرگترین ضعفهای سمند همین موتورشه به طوری که الان ایرانخودرو سمند هاش باد کرده وفقط داره سمند میفروشه
موتور ال90 k4m و tu5 فعلا بهترین موتورهای داخلی هستش
عرفان
۲۱ شهریور ۱۳۹۱واقعا به نظر خودت سمند بهتره ؟؟!!
کسایی که ال 90 رو با سمند یکی می کنن … .
ببین سمند اگه چند با دور موتورش رو از 5.5 بالاتر ببری شروع می کنه به اشکال.می تونی بپرسی .
سعید
۲۱ شهریور ۱۳۹۱سلام حمید جان ببخشید که اینو میگم ولی این حرفت خیلی عجیب بود که گفتی تندر همان پراید است که کمی محکمتر شده است اخه برارد من پراید کجا ال 90 کجا ایمنی پراید مثل ال 90 هست؟ تعداد ایربگاش بیشتره؟ قدرت موتورش شبیه ال 90 هست؟ترمزاش مثل ال 90 هست؟هندلینگش بهتره؟ کیفبتشون شبیه همه؟ میبینی این دو ماشین اصلا در یک حد نیستن که بخوایم با هم مقایسشون کنیم شاید ال 90 از دید بعضیا ظاهر قشنگی نداشته باشه ولی از نظر فنی در مقابل هم قیمتیاش کم نمیاره اینو مطمنم خواهشن دیگه با پراید نا امن مقایسش نکن
علی
۲۱ شهریور ۱۳۹۱سلام . از سال 86 تا الان سمند lxسال دارم . دیگه به کمبود قدرت و گشتاور موتورش عادت کردم. کیفیت ساختش نسبت به این جدیدا خیلی بهتره . تا الان 53000تا کار کرده و بجز روغن – فیلتر و لنت ترمز خرجی نداشته یبارم جلوبندشو تعمیر جزیی کردم.
سامان
۲۱ شهریور ۱۳۹۱سلام
منم باعلی موافقم.سمند بهتره.چون اولاتوبقالی هم لوازم یدکیش گیرمیاد.خیلی هم لوازمش بی کیفیت نیست.دوما خودرویی است که مرتب داره ارتقا پیدا میکنه.سوما اونایی که صحبت ازسوخت زیادش میکنن درجاده های بین شهری اولا بابنزین صدی 7مصرفش دوما دوگانه سوزش بخربا4500دویست کیلومتر میری.چراماشینی بخری که بترسی یه جانمالی که خطریاچراخش دویست هزازتوانی بخری .اینکه دیگه به کیفیت بستگی نداره.خطرهای های فرانسویش هم دوپوسه شده.پول زیادبدی یه ماشین بی ریخت وقواره باکمترین امکانات رفاهی بخری واسه چی.درترکیه بدترین تاکسیهاشون ال نوده
amira
۲۱ شهریور ۱۳۹۱اقا سامان پس حتما بدتریم ماشین ها حالاشد ال نود پس چرا توهمین عراق سمندهم تاکسی هست پس اونم یعنی ازال نود بهتره حالا خوبه ال نود توی ترکیه تاکسی اماسمند توی عراق بعدم داره ارتقاع پیدا میکنه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!خودت گول نزن نگاه کن این سورن جدیدها که داشبوردش عوض کردن نگاه دیگه رینگم زیرش نیست به این می گی ارتقاع!!!!!.اقا حمید سمند کجاش داخلش از ال نود بزرگتره تو برو صندوق عقبشو نگاه کن بعد می فهمی ملیت المانی بودن موتورef7!بابا اینو فقط ایران میسازه المان مگه بیکاره بیا این موتو رو درست بکنه اونم برای سمند!می گی بازار سمند ارال نود بهتر پس چرا هرکه سمند دارن می رن می فروشن ال نود می خرن چون هرچه باشه دست ایران خودرو نرفته توش اگرسمند تونست یک روز نره درتعمییرگاه اون وقت ازپراید بهتره
محمد
۲۱ شهریور ۱۳۹۱من یه ال90 مدل 86 و یه سمند ef7 مدل 91 دارم
هر دو خوبیها و بدیهایی دارن که دوستان گفتن
اگه از این دو تا یکیو بخوام انتخاب کنم ال نوده (حتی با همین 5 سال اختلاف در مدل ) ولی بچه هام به عنوان سرنشین سمندو بیشتر میپسندن.
جمال
۲۱ شهریور ۱۳۹۱سلام
من یه ال90 دارم با ماشین 30 سال اینده ی ایران هم
عوضش نمیکنم چه برسه به این سمند
شما برید سمند بخرید که ایران خودرو ور شکست نشه
قبلشم 405 فرانسه داشتم کلا ماشین ایرانی رو باید ببری پارکینگ
محسن
۲۲ شهریور ۱۳۹۱سلام
من یه سمند lx مولتی پلکس بنزینی ef7 دارم 8ماه دارم خیلی ازش راضی هستم مصرف جادهای صدی 6 و ترکیبی 7 بوده و خیلی ازش راضی هستم چون نسبت به هزینه و خدمات پس از فروش و شرایط نگهداری بهترین گزینه موجود در حال حاضر بازار داخل کشوره
فرشید
۲۲ شهریور ۱۳۹۱تو شهر چقدر میسوزونه؟
hamid
۲۲ شهریور ۱۳۹۱بالاخره اقا عرفان من حقایق را گفتم شا هم دلایل منطقی خود را بیان کنید تا به نتیجه برسیم
اینم شد حرف که قدرت بیشتر سمند بدرد نمیخورد
من خودم به شخصه با یکی از دوستان نمایشگاه کل کل کردم و به راحتی ال 90 را گرفتم
در ضمن در حال حاضر هیچ موتور خوب یتولید نمیشود ماشینهای مدل 90 و89 بهتر هستند
سامان
۲۲ شهریور ۱۳۹۱سلام اقاجمال
ماصنعت خودرومان 40سال عقبه شماهم به نوعی 30سال میخوای هنوزال نودسواربشی.چی میشه ؟؟؟اینقدربدبختیم؟؟
دوسال دیگه خودروهای چینی بازارایران رااشبا میکنن
خودت خجالت میکشی ازکنارشون عبورکنی.حداقل قیافه های خودروهای چینی گرچه کپی است ولی بروزن
مصطفی
۲۲ شهریور ۱۳۹۱دارین سره دو تا ماشین مزخرف بحث می کنید
405 سالار جاده ها ، جوان پسند با موتور tu5 بهترین انتخاب
پژو سوار باید باشی تا بفهمی حرف منو
mmf66
۲۳ شهریور ۱۳۹۱405 tu5 هم ماشین خوبیه شتاب خیلی بالایی داره رانندگی باهاش هم لذت بخشه
hamid
۲۳ شهریور ۱۳۹۱چرا برخی از دوستان فقط مخالف هستند و دلیل مستند نمی اورند؟
حسین
۲۳ شهریور ۱۳۹۱ماشین مزخرف ترازپژو405 ندیدم..
حسین
۲۳ شهریور ۱۳۹۱این مقایسه اشتباهه تندربایدباپژو206 تیپ5 یا6 مقایسه بشه..
جمال
۲۳ شهریور ۱۳۹۱سلام اقا محسن
من نگفتم 30سال اینده سوار ال90 میشم گفتم این ماشین رو با ماشین 30 سال دیگه ی ایران عوض نمیکنم
درضمن صنعت خودروسازی تو ایران پیشرفت نخواهد کرد
همون بهتر که 30 سال بعد سوار ماشین چینی بشیم تا ماشین ایرانی