مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
مسعود
۱۰ مهر ۱۳۹۱من تا حالا دو بار سمند داشتم اولی 90 بود و الانم 91 دارم خیلی هم از ال نود بهتره.قطعاتش ارزونه تعمیر کردنش خیلی راحته فقط عیب بزرگشون کاتالیزورش خیلی زود خراب می شه.
بابک
۱۰ مهر ۱۳۹۱حیف پول نیست بدی بابت سمند.مخصوصا اگه EF7 باشه.بیچارت میکنه.از من گفتن. تندر با یه رینگ و لاستیک و ارتفاع عالی میشه.ماشین بی صدا و نرم و شتاب خوب. ولی …این قیمت نمی ارزه.
راد
۱۵ مهر ۱۳۹۱ال لگن با یرینگ 17 7پره میشه یک گاری موتور دار داداش.اگه شتاب می خوای برو 206 تیپ 5 بگیر تا دیگه نگی این دکه روزنامه فروشی شتاب داره.حالا خوب بالا هم گفته یک ثانیه شتابش از سمند بیشتره وگرنه میشد اتاق 6 بی ام دبلیو از لحاظ شما
علی
۱۱ مهر ۱۳۹۱سمند گازسوز موتورقدبمی بهتره.باگازهیچ مشکلی نداره
تا500000ضمانتش بامن.بدون تعمیر.فقط لنت.لاستیک
زنجیر تیم.فیلتروروغن
مرتضی
۱۲ مهر ۱۳۹۱سلام من به سمند 87 دارم که باهاش 160000 کیلومتر رانندگی کردم. تنها مشکلی که داشتم با زیربندی ماشین بوده اونم علتش جاده های پر دست اندازی که توش رانندگی میکنم. در عوض دوستم ال نود داره و از دست این ماشین کلافه شده از پاره شدن دسته موتور 100000 تومانی تا تعویض مکرر کوعل های روی هر شمع.
راد
۱۵ مهر ۱۳۹۱علتش اینه که چون تو دست اندازها بی سر وصداست همه باهاش بد میرن فکر میکنن چیزیش نمیشه ولی بعد از …
وحید
۱۳ مهر ۱۳۹۱اگر سمند مشکل کیفیت نداشت، مسلماً از تندز بهتر بود ولی چون ایرانفرغون اهمیتی به کیفیت سمند نمی ده، در حال حاضر تندر بهتره.
aria
۱۳ مهر ۱۳۹۱ef7 ماشینی ارزان با امکانات بالا
مرتضی
۱۳ مهر ۱۳۹۱به نظر من l90 در مقایسه با خودرو های رنج خودش به جز مسئله ظاهر از هر لحاظ دیگه برتری داره مخصوصا سمند که بعد 2-3 سال دیگه نمی شه بهش گفت ماشین!
علی
۱۳ مهر ۱۳۹۱مرتضی جان سلام
شمامثل اینکه غیب گوهستید.چند سال سمندداشتید؟
aria
۱۴ مهر ۱۳۹۱این لگن داچیا را الکی و کورکورانه بزرگ نکنید. آخه رنو و داچیا اصل و نصب نداره. هر کی از ال90 را قبول داشته باشه معلومه قبلا ماشین سوار نبوده
حسن
۱۴ مهر ۱۳۹۱شمااگر تندر را باسمندEF7مقایسه میکردید اون وقت می دیدیدکه تندرچقدر جلوش کم میاورد.
tohi
۱۴ مهر ۱۳۹۱سلام اقا به نظر من فقط لیموزین!حالا اگه تندر رو بکشن که اندازه لیموزین بشه یه چیزی!!!!!!!!!!!
علی
۱۵ مهر ۱۳۹۱سلام
سه ساله سمند lx دارم از صفر تا الان که 75000 تا کار کرده اونم بیش از 80 درصد با cng جز روغن و لنت؛یک جفت لاستیک و باتری عوض کردم . ازش راضیم خیلی راحت و ارگونومیکه ولی اعتراف میکنم موتورش به نرمی تندر کار نمیکنه . حیف که تندر 90 قیافه جالبی نداره وگرنه اون موقع بهترین مدلش از lx سال 1 میلیون تومان ارزونتر بود
رامین
۱۵ مهر ۱۳۹۱سمند ef7 پر از مشکله ولی 1800 حرف نداره.
راد
۱۵ مهر ۱۳۹۱اریا موافقم باهات شدید
راد
۱۵ مهر ۱۳۹۱تنها اپشن ال لگن اعلام شد :بارون که میاد تو ماشین باشی خیس نمیشی برف که میاد گوله نمیشی بیفتی تو حوض نقاشی
دار
۱۵ مهر ۱۳۹۱سمند یک خودروی نسبتا خوب است ولی زود به صدا درمیاد و مصرفش زیاده .ولی تندر 90 نیز خودرویی فوق العاده هست بی سروصدا و ایمن و واقعا از سمند سرتره
hiho
۱۶ مهر ۱۳۹۱سلام . من یه سمند 84 با فنر پرشیایی دارم و تقریبا بهش میرسم ازش خیلی راضی هستم ال نود هم روندم اونم ماشین نرم و جاداریه اما یه کم ادم احساس دلتنگی میکنه خیلی خالی و ضمخته
البته موتوره 16 سوپاپیش به سمند میچربه . اما ناگفته نمانه که هندلینگ سمند حرف نداره و شما میتونی راحت با هاش طولانی مدت رانندگی کنی مخصوصا قفل مرکزی و سخنگو که در مورد روغن و فیلتر یاد اوری میکنه بد نیست میخوام یه ef7 هم امتحان کنم اما کلا ازش راضی هستم چون زیاد به تند روندن علاقه ای ندارم ماشین خوبیه
كاوه
۱۷ مهر ۱۳۹۱سلام : خداییش قبول دارید که هممون سر کاریم ! من خودم هم چندین بار نظر دادم ولی واقعا انصاف نیست که دو خودرو را که هیچگونه شباهت ساختاری و یا شباهت های دیگه مقایسه کنیم معمولا خودروها را در اولین مرحله با در نظر گرفتن حجم موتور با هم مقایسه میکنند و بعد مابقی آیتم ها این دو خودرو در ابتدائی ترین گزینه که همان حجم موتور است با هم متناسب نیستند و به نظر من همین امر باعث این همه اختلاف نظر در نظرات ارائه شده است . مثلا میشد سمند را با پژو405 و یا پرشیا مقایسه کرد که فکر کنم عاقلانه تر میبود .
تا بعد…
عبداله
۱۸ مهر ۱۳۹۱سمند ماه شب پانزده است
l90 ماه شب اول است
نظر کاوه هم محترم است
كاوه
۱۹ مهر ۱۳۹۱سلام :
با تشکر از دوست عزیز (عبداله) راستش چون فعلا بنده سمند و x33 دارم این حرف رو زدم مثل اینه کهx33 را با سوزوکی ویا پرادو مقایسه کنیم ، که نتیجه چیزی جز اختلاف سلیقه و دوگانگی نخواهد شد.
یک نکته :سمند تون رو هر 30 الی 40 هزارتا جهت سرویس سنسور ای بی اس ببرید خیلی موثر خواهد بود اگر خودتون هم بلدید (کار بسیار سادایست)مشه با اسپری جرم گیر موتور اونو شستشو بدید .
در آخر مثل قبل میگم اگر سوخت سمند زیاده مشه با تعویض شمع سوختش رو بسیار پائین آورد(شمع سوزنی بوش)
تا بعد…
عبداله
۱۸ مهر ۱۳۹۱سمند ماه شب پانزده است
l90 ماه شب اول است
نظر کاوه هم محترم است
حسین
۱۸ مهر ۱۳۹۱سمند ef7 خریدم 6 ماهه پشیمون شدم میخوام عوضش کنم .تا حالا بیست بار به نمایندگیها مراجعه کردم برای رفع ایراداتش انگار نه انگار ماشین صفر خریدم اعصابمو بهم ریخت.
امیر
۲۲ مهر ۱۳۹۱باهات موافقم منو ef7 داشتم 3 ماه همش نمایندگی بودم اخر فروختم
مهران
۱۸ مهر ۱۳۹۱کاوه سلام
اصلا روت میشه ال لگن روسواربشی.میگن سمند اصالت نداره.ال لگن اصالتش کجاییه؟تاحالاهیچ کارشناسی نتونسته بگه ناهمگونی اطاقش واسه چیه؟توکشورما برای اینکه اززشتی ال لگن بکاهند .یکی اسپرتش میکنه.لاستیکاش پهن میکنن.روخطرهای عقبش میپوشونن.
هزاربازی سراین ال لگن میارن.چرا؟چون به اصالتش شک دارن.آخه تاحالاهیچ ماشینی تو این دهه به این زشتی وبی قوارگی تولید نشده.
كاوه
۲۴ مهر ۱۳۹۱سلام مهران جان
کاوه هستم بنده نگفتم که ال 90 دارم .
yyy
۱۸ مهر ۱۳۹۱من از ال 90 خودم خیلى راضیم . 35000 رفتم و فقط 3بار روغن و یه بار فیلتر عوض کردم. واقعا نرم و روونه. ولى قبول دارم قیافش یکم ضمخته.
شاهین
۱۸ مهر ۱۳۹۱واقعا واسه این همه تعصب الکی که باعث عقب موندگی شده متاسفم.
سمند که شما میگید سر همین تعصبات الکیتون عقب مونده و هیچ حرفی برای گفتن نداره نمیدونم این لگن چجوری هنوز داره تولید میشه جالبتر از اونم اینکه هنوزم مشتری داره . برید به فکر خودتون باشید خودتون رو با ماشینهائی که فقط به فکر جیب ایرانخودرو و امثالهم هست نه به فکر جون سرنشنانش و مردم.
سمند همون ماشینیه افغانستان قبولش نکرد خط تولیدش تو آفریقا تعطیل شد و …
پیام
۱۹ مهر ۱۳۹۱دوست عزیز زمانیکه در مورد یه خودرویی بحث میشه سعی کنید نظرخوتون رو بگید نه اینکه با کلمات بخواهی نظرت رو تحمیل کنی نظر شما محترم ، اما اگه از همه جوانب بخواهی بررسی کنی خدمات پس از فروش ، تعمیرات ونگهداری ، نحوه ثبت نام با شرایط خاص خودش از همه مهمتر رانندگی در شهر و جاده : پس از مقایسه همه اینها نظر من در مورد سمند مثبت هست تا ال نود
راد
۲۱ مهر ۱۳۹۱فعلا که افغانی ها تو ایرانم به ال لگن میخندند.به خاطر این افغانستان قبول نکرد که اونا با کمترین قیمت تویوتا سوار میشن.تازه اون پیکان بود که پاکستان قبول نکرد.نه سمند.شما هم برو با دکه روزنامه فروشیت (ال لگن)خوش باش.ماهم با سمند خوشیم البته من قبلا داشتم سمند الان ندارم
hesam
۲۱ مهر ۱۳۹۱فعلا که تو همون افغانستان ماشینهای به روز کشورهای پیشرفته رو دارن و کسی ماشین 405 دست کاری شده ایران فرقون رو به عنوان ماشین قبول نداره
همین سمند ایران خودرو رو برای فروش تو افغانستان قبول نکردن
متاسفم
پیام
۱۹ مهر ۱۳۹۱تو جاده باسمند رانندگی کردن خیلی راحته
ال نود با توجه به اینکه از شتاب خوبی برخورداره ولی تو جاده کم میاره جلوی چشمم یه ال نود تو جاده سیاهکل با 60 تا سرعت چپ کرد
ناشناس
۱۹ مهر ۱۳۹۱یه سری به سایت آپارات بزنید و شتاب و سرعت تندر90رو ببینین.230 کیلومتر بر ساعت
راد
۲۱ مهر ۱۳۹۱دوست من حتما موتور یک ماشین دیگه را روش گزاشتن وکفش را سرب ریختن.تو تهران پر از پراید هایی هست که موتور مزدا یا فرد یا… گزاشتن وماکسیما وجنسیس را میخوره تو سرعت.خود سازنده ال لگن میگه نهایت 200 میره که نمیره شما میگی 230تا.ال لگن 150 به بالا انگار داری رو یخ راه میری
صادق
۱۹ مهر ۱۳۹۱من یه سمند EF7 دارم که تو 2سال 110000 راش بردم
1000000 از اونو با گاز رفتم . اصولا با گاز بهتر از بنزین میره.برادرم ال لگن داشت بد نبود اما من یه چرخ EF7 رو با ال لگن عوض نمی کنم. بابا از تمام ماشینهای زیر 25 میلیون سرتره.
سینا
۲۰ مهر ۱۳۹۱من دقیقا یک ساله سمند موتور ملی یا همون ef7 رو دارم .به خدا قسم با همه کارکنای نمایندگی شهرمون اشنا شدم ..این ماشین رو هر کی بخره تو بد دردسری میوفته ..توی خریدتون دقت کنید درسته این ماشین با گاز قدرت خوبی داره اما پر از مشکلاتیه که تا نخری نمیدونید چی میگم..
راد
۲۱ مهر ۱۳۹۱مگه مجبوری میرفتی مولتی پلکس دو گانه میگرفتی هم ارزان تر هم بی دردسر تر
محمد
۲۰ مهر ۱۳۹۱سلام اصلا خرید ماشین ساخت داخل اشتباهه محضه ولی چه کنیم ماشین خارجی هم فقط تو ایران گرونه!
راد
۲۱ مهر ۱۳۹۱میگن بعضی وقتها او تو اینگیلیسی خونده میشه فکر کنم لوگان صحیح نباشه درستش لگن پس زنده باد ال لگن
hesam
۲۱ مهر ۱۳۹۱میخوای ثابت کنی همه سمند دارا افراد عامی و کوچه بازاری هستن که چون حرف زدن بلد نیستن مثل خودت فحش و چرندیات میبافن!
اگه حرفی داری برا گفتن که ارزش شنیدن داره برای هر ماشینی بگو والا سکوت بیشتر به نفعت هست