مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
all
۲۱ مهر ۱۳۹۱تا فعلا سمند EF7از ال نود سر تره.
امیر
۲۲ مهر ۱۳۹۱اقا تو تهران کسی رو سراغ دارین اتاق سمند رو صداگیری کنه؟
امین
۲۲ مهر ۱۳۹۱من با راهنمایی این سایت در خرید خودرو بهتر فکر می کنم و بهترین را انتخاب می کنم
Designer
۲۲ مهر ۱۳۹۱ایران خودرو برای تولید سمند از پلت فرم 405 استفاده کرده و با تغییر در بدنه و اسم و بعضی قطعات به نام سمند کنونی ایجاد کرد و متاسفانه همین بی اصالتی و برداشتن هر قطعه ای از یک ماشینی باعث ایجاد مختلف شده برای مصرف کننده ایرانی که خودروی ایران خودرو رو ترجیچ میده.
متاسفانه هیچ گونه تست تصادف معتبری نداره و برخلاف تصور عامه مردم خیلی در تصادفات نا امن هست مثلا تصادف با پراید :
http://www.vase2.com/accident/accident-ilam/it_87-01-17.htm
که متاسفانه در آسیب سر نشینهای سمند بیشتر از پراید بوده.امیدوارم زنده مونده باشن
ولی مساله اصلی سمند نداشتن طراحی مهندسی اجزا مختلف با هم هست، علتش هم دلایل بالا و بهم خوراندن قطعات مختلف هست.
،مصرف بالا ، انواع موتورهای مختلف ، اصحلاک و روغن ریزی، زوزه گیربکس و عدم همخوانی گیربکس و موتور، سر و صدای اضافی (به خاطر وزن زیاد ماشین در برابر شاسی و بدنه ) به همین علت صدا افتادن سریع جلوبندی و کمک ها،اسیب سریعتر جلوبندی نسبت به 405 که از همون سیستم استفاده می کنه ،شتاب پایین ، عکس العمل کند در سربالای ها ،ترمز غیر ایمن (باز نسبت به 405)و….
ولی با توجه به قیمت پایین و خدمات ایران خودرو شاید بعضی ها این ماشین مثلا ساخته شده ایران خودرو رو ترجیح بدن
فقط توجه کنید بعضی چیزها تو انتخاب ماشین خیلی مهم هستند و آن هم امنیت خودروست.
متاسفانه با فشار پلیس ایران خودرو روی سمند ترمز ای بی اس گذاشت ولی این ترمز به خاطز اینکه برای ماشین دیگه ای بود و قرار داده شد روی سمند کارایی خوبی نداره و همینطور ایربگ که فقط برای راننده گذاشتند باز چون برای یک ماشین دیگه با مشخصات ماشین قبلیست باز نمیتونه عملکرد مناسبی بشه و ….
روی ماشین تعصب نداشته باشید
اگه دوست دارید تو سال 2012 ماشین ایران خودرو رو سوار شید و به پول و خرج و مصرف ماشین اهمیت نمی دید به امنیتش اههمیت بدید.
موفق باشید
ali
۲۲ مهر ۱۳۹۱با سلام
نظرات رو که خوندم برای بعضی افراد من متاسف شدم که به جای اینکه بشینن درباره مشکلات ماشین هایشان نظر بدن که چه مشکلاتی دارن که دیگران نروند دچار اشتباه شوند و ان ماشین را بخرند نشستند بحث میکنن که این بهتره یا اون ما ایرانی هستیم و بهترین و بزرگترین فرهنگ وتمدن دنیا رو داریم ولی باید بشینیم سر دوتا ماشین مزخرف بحث کنیم و مطمن باشین تا وقتی ما سر دوتا ماشین بحث داریم شرکتهای خودرو سازی ایران هم همینهارو میسازه. بجای انتقاد از نظرات همدیگه بیایم از این خودرو ها به شرکت خودرو سازی انتقاد کنیم تا شرکتهای خودرو سازی به فکر خودرو هایی با کیفیت عالی و قیمت مناسب باشند به امید ان روزی که هر خانواده ایرانی دارای چندین خودرو عالی باشد.
ali
۲۳ مهر ۱۳۹۱هردو خوبن و لی سمند خیلی خیلی خزه
حسن
۲۴ مهر ۱۳۹۱بابا ما الان 6 ساله سمند داریم تا الان آخ نگفته.
111520 تا هم رفته نه خودشو انداخته نه صدا میده نه زوزه میکشه.تو سرعت های بالا هم فوق العاده است بعضی دوستان سلیقه ی خود را وارد میکنند و نظر میدهند
کماندار
۸ آبان ۱۳۹۱سمند سری اول بهتر بود
slkn
۲۵ مهر ۱۳۹۱بعضی دوستان فقط قصد سفسطه بازی دارند وبدون اینکه سمند سوارشده باشند.شروع به عیب گیری میکنن
بابای من سمند کرایه بین شهری داره.480000کیلومتر دوونده.فقط لنت ولاستیک وروغن.شمع وتسمه تیم.شمایک قطره روغن توپارکینگ خونمون پیدانمیکنی.یعنی چه این اراجیو واسه خودتون میبافی.سمند باپرایدتصادف کرده.سرنشینان سمند فلان شدن.اگرمیگی سنگینست.درسته.خوب تاورق کلفتر نباشه که سنگین ترنمیشه.پس ضخامت ورق باعث ایمنی بیشتر میشه
محمد
۲۵ مهر ۱۳۹۱به نظرمن نبایدتکنولوژی روز فرانسه رو با سمند مقایسه کرد سمند موتورش 405 فرانسه اس الباقی تلاش محققان ایرانی لوگان ل90 باطن عالی ظاهر با کلاس و مصرف خوبی داره مطمن هستم که اگر رنگهای ارجینال فرانسه تو ایران مجوزتولید بگیره کمتر کسی سوار سمند میشه و رو فروش سمند تاثیر به سزایی خواهد داشت باتشکر!
رضا s ساری
۲۶ مهر ۱۳۹۱هر دو خوبن ولی L90یه چیز دیگه هست هم ازلحاظ امنیت هم از لحاظ راحتی و مهم تر از همه سوخــــت
بهروز
۲۶ مهر ۱۳۹۱پیشنهاد من:
تو این رده قیمتی و با توجه به شرایط ایران تنها دو خودرو قابل اطمینان و به روز هستند و توصیه بنده حقیر این است که به سایر گزینه زیاد توجه نفرمائید.
1. ال 90
2. 206 و 207
ali
۲۶ مهر ۱۳۹۱ef7 خودرویی با امکانات بالا.و قیمتی متناسب. یک خودرو خارجی در این رده 60 تا 80 تومن هست. EF7 سالار بی رقیب خودرو داخلی ارزانقیمت
جعفر
۲۶ مهر ۱۳۹۱سلام من 3ساله سمند دارم اگه بخوام بفروشمش میرم یه صفرشو دوباره میخرم قدر سمند رو فقط کسی که سوارش شده باشه میدونه
احسان
۲۸ مهر ۱۳۹۱جعفر جون نظر شما برای من محترم ولی شما داری یه ماشین کاملا فرانسوی رو با سمند مقایسه می کنید
می دونید از L90 چقدر تست شده تا تولید شده ولی سمند چی….
meti
۲۷ مهر ۱۳۹۱سمند se بهترین خودرو ایران
پرقدرت شتاب بالا
جادار زیبا
خودروی خانواده
ایده ال برای مسافرت
خودروی ملی
تولید ملی
خدمات پس از فروش فوق العاده
slkn
۲۷ مهر ۱۳۹۱سلام
اینایی که میگن ال نودایمنی بالایی داره.پس چرابعضی دوستان توصفحات قبل میگفتن ال نوددرپیچ هاگیج میزنه.سرعت بالا انگارداری اسکی روی یخ میکنی.یکی حقیقت بگه.احساسی برخوردنکنی.چون نظرات شمامهمه.داری باجان انسانهابازی میکنی
باتشکر
پیمان
۲۷ مهر ۱۳۹۱من با آقای slkn موافقم…..به نظر من فقط ریو
mmf66
۲۷ مهر ۱۳۹۱به نظر من نمیشه گفت ال90 ایمنی بیشتری داره چون ایمنی فقط این که کیسه هوا داشته باشه یا ضربات رو چجوری دفع میکنه که نیست شما یه پراید رو در نظر بگیر ایمنی پایینی داره چون هم تو جذب ضربات ضعیفه هم تو کنترل چون شما نمیتونی ماشین رو کنترل کنی باعث ایجاد تصادف میشه سمند رو بیشتر به این خاطر میگن ایمنی بیشتری داره چون تو جاده مثل بختک میچسبه به جاده و تحت کنترله ولی ال90…
مصطفی
۲۸ مهر ۱۳۹۱اگه راست میگیدسمندef7که هم 16سوپاپ است باتندر که مثل جعبه گوجه می مونه مقایسه کنید،خواهیددیدکه قابل قیاس نیستن وبرتری کامل باسمندEF7است.
مثال: سمندEF7ازشکل ظاهری،رینگ اسپرت،قدرت115اسب بخاری،سنسورعقب،امنیت بالادرپیچ ها،بدنه مستحکم تر،شاسی فولادی،سرعت220کیلومتری و…
dasd
۲۸ مهر ۱۳۹۱چرا از مصرف سوخت حرفی نمیشه
L90 50 تا بنزین مصرف می کنه
برای سمند هر چی تو کارتت هست رو باید خالی کنی
75لللللییییییتتتتتتتررررررر
aria
۳۰ مهر ۱۳۹۱اگه مصرف یک لیتر برات اینقر مهمه پراید بگیر از ال90 کمتره . یا اصلا گازی بگیر
شاهین
۲۸ مهر ۱۳۹۱اقا شما سوار ef7شو بعد بیا بگو گانگلوس(lAghan90)بهتره
همچین میگن فرانسه برو عمو ایمنیش تو حلقم
aria
۳۰ مهر ۱۳۹۱شاهین جون بخدا اینا هنوز ef7رو نمیشناسن چه بشه سوار شده باشن
حسام
۲۸ مهر ۱۳۹۱سوارجفتشون شدم اول اینکه خیلی خزن.واسه کساین ک تازه ماشین خریدن همه نگات میکنن میگن طراحی رو ببین هنوزسگ سمند می ارزه به ال90
توایران فقط پارس فول و405ی دونه باشن206م توپه
زیبا
شیک
جوون پسند اسپرت کن لذت ببرازشون
بازارخوب برافروش
ali
۲۹ مهر ۱۳۹۱البته تو شهرهای کوچکتر و روستاها سمند مقبولیت بیشتری داره و با کلاس به نظر میرسه بعضی وقتها هم ماشین عروس میشه
حسام
۲۸ مهر ۱۳۹۱فقط 405.پارس.206
ali
۲۹ مهر ۱۳۹۱فکر کنم جملتون ناتموم مونده:
فقط 405.پارس.206 آشغال وبی کیفیت هستن
حسام
۲۹ مهر ۱۳۹۱علی آقای ک میگی405.پارس.206بی کیفیتن حالت خوب نیست ااحساسی رفتارنکن
همون بروسوارسمند شو برات بهتره ال90م باریکلا!!!!
206تیپ6سوارشو
پارس ال اکس.405tu5سوارشو بعدبیا نظربده
همه جور ماشینی سوارشدم فقط تولیدایران
سمندخوبه برا تازه کارا.ال90مفت
REZA
۲۸ مهر ۱۳۹۱هیچ ماشینی EF7 نمی شه عزیزم پایه گاز سوز کم مصرف پرشتاب دارای ایمنی بالا وتعادل عالی سر پیچها
alireza
۲۹ مهر ۱۳۹۱سمند تو سربالایی ها مثل خاور شتاب داره البته تو سرازیری مثل اتوبوسها تند میره و میوتونه به سرعت MAX برسه. ایمنیش هم در حد وانت نیسان شرکت زامیاده
aria
۳۰ مهر ۱۳۹۱شما رانندگی بلدی؟که در مورد سمند نظر میدی
سالار
۲۹ مهر ۱۳۹۱من خودم سمند ال ایکس دارم
2 سالم هست خریدمش
از نظر من هیچ موردی نداره
با ال 90 ؛ 405؛ پرشیا؛206،207 کورس گذاشتم
خدا شاهده حرف نداره
شما وقتی ماشین و میزنی رو گاز خب 100درصد سرعت خورد و کاهش میده … ولی وقتی شما ماشین و بزنی رو بنزین زمین و به لرزه در میاره
………………………………….
دوستانی که میخوان ماشین بخرن
پیشنهاد من اینه که فقط سمند
واقعا غوغا میکنه … پشیمون نمیشید
ناصر
۲۹ مهر ۱۳۹۱به دور از جانب گرایی سمند اس ای 2000 از بقیه بهتر بود
مهران
۲۹ مهر ۱۳۹۱اینایی که حرف ازسوخت ال نودمیزنن.مثل اینکه اطلاعاتشون درموردخودروها خیلی کمه.سمندپایه گازسوزمیگیم.نمیدونن سمند گازسوزه.!!!!!!!
reza
۲ آبان ۱۳۹۱آخه پرفسور چه ربطی داره!!
ماشین وقتی پر مصرف باشه چه درحالت گاز چه بنزین مصرفش زیاد میشه!!!!
محمد
۲۹ مهر ۱۳۹۱سمند گازسوز؟هه.با بنزین شتابش 11.5 ببین با گاز جند میشه.شتاب ال نود فوق العادس.خودم با سمند یکی از بچه ها درگ گزاشتم.تو همون دنده یک ازش جلو زدم.ماشین های ایران خودرو شانسین یعنی اگه شانست خوب باشه ماشینه صفر خوبی دستت میاد.البته الان فک نکنم چون تمام قطعاطش چینیه
مهران
۳۰ مهر ۱۳۹۱سلام محمد.اگر میخوای کورس بذاری باید یکی ازماشینهایی مسابقات فرمول یک به کشور بیاری.
باکیفیت ترین ماشین هم باگشتاوربالاحرکت کردن زودقطعاتش مصطحلک میشه.پس زیادروی شتاب فکرنکن.واکثریت جادها هم دوبانده است ونیازبه شتاب بالا نداری.الا ماشاءالله زمین وهواجاده های کشور پرازدوربین شده.غفلت بکنی پادبره روگازجریمه میشی.پس بهتره همین بختک خودمان سوارشویم.وپول زیادی قطعات چینی به اسم فرانسوی بابت ماشین ال نود ندیم.خطر عقب سمند25000تومان ولی ال نود000000000؟تومان
كامبيز
۳۰ مهر ۱۳۹۱آقا مهران چه ربطی داره :
“اکثریت جادها هم دوبانده است ونیازبه شتاب بالا نداری.الا ماشاءالله زمین وهواجاده های کشور پرازدوربین شده”
شتاب صفر تاصد اگه بالا باشه که پلیسها حرفی ندارن و دروبین ها کاری ندارن فقط باعث قدرت مانور بیشتر و چالاکی بهتر ماشین میشه و لذت بیشتر رانندگی
در ضمن کی گفته ال90 قطعاتش چینی مگه سمنده
جالبه به دلیل ارزبری بالای این خودرو در نوسانات جدید ارز بیشترین درصد افزایش قیمت رو ال90 تو رنج خودش داشته و میتونه دلیلش این باشه که قطعتاش مثل سمند چینی نیست زیرا سمند مشکلی برای تامین قطعتاش ندارند و کمترین افزایش قیمت رو داشته (اکثر قطعاتش ایرانی و چینی هست)
aria
۲ آبان ۱۳۹۱دآخه یک ثانیه شتاب بیشتر فقط میخواد چیکار کنه؟؟؟؟
aria
۳۰ مهر ۱۳۹۱معایب l90 (گاری موتوردار) 1 دید عقب ندارد 2در سرعت بالا کنترل صفر 3 یدکیش گیر نمیاد .4 دنده عقبش جا نمیشه 5 داشبورد ساده مثل پراید 6 عقبش بشکل صورت الاغه 7 عدم کنترل سر پیچها 8 از همه بدتر ساخت شرکت مزخرف داچیاس 9 قرار بود بعد از پیکان بجای پیکان و با قیمیت بین پراید و پیکان عضه بشه که با استقبال کورکورانه و زبانی به این مردم … به قیمت پارس و بالاتر میندازن. حالا بخرید این لگن وامونده داچیا را
reza
۳۰ مهر ۱۳۹۱بپا ندوزدنت! چه دلایل و استدلالهای کارشناسی و قشنگی
خواستم جوابتو بدم دیدم فایده نداره
وقتی خودروی بی کیفیت و قدیمی با تکنولوژی 30سال پیش مثل پژو پارس از منظر شما خودرویی لوکس حساب میشه و دست پخت های ایران خودرو ( مثل سمند و پارس) که هیچ یک از استانداردهای کنونی خودرو اعم از ایمنی آلایندگی و… رو پاس نمیکنن و تو هیچ کشور اروپایی حتی راهشون هم نمیدن رو همچنان شما کورکورانه می پرستین چه باید گفت!! واقعاً تا امثال شما را داریم ایران خودرو باید 405 و پارس بسازه
آخه شما رنو داچیا رو با ایران خودرو مقایسه میکنید!
متاسفم که با شما باید کل کل کنم
aria
۱ آبان ۱۳۹۱بخدا تو ef7 را نه میشناسی نه سوار شدی .چه برسه از تکنولوزی cvvtاطلاع داشته باشی. تو همون اشغال داچیای بی اصل و نصب را که بجای پیکان امد سوار شو .هر وقت از تکنولوزی ef7اگاه شدی بیا نظر بده.
aria
۱ آبان ۱۳۹۱حیف پدال اجازه نمده جوابتو بدم. فقط اول از تکنولوژی ef7مطلع شو بعد بیا مناظره کنیم
reza
۱ آبان ۱۳۹۱واقعاً برای شما متاسفم
دیگر هیچ
aria
۳۰ مهر ۱۳۹۱ef7 سالار بی رقیب خودرو داخلی ارزان قیمت. با تکنولوژی روز. که همان افراد بیسوادی که ال 90 اشغال را به عرش رساندند.بی جهت و با تعصب و بدون اینک حتی سوار سمند شده باشند تبلیغات منفی کردند
aria
۳۰ مهر ۱۳۹۱ef7 ساخت شرکت آلمانی با تکنولوزی روز جهان .که بر روی خودرو آلمانی پاسات نصب میشود. حالا بچسبید به لگن رنو که خودش فکر نمیکرد ما ایرانیا اینجوری با تعصب وتبلیغات دهن به دهن بخریمش. نخرید بخدا قرار بود پایین تر از قیمت پراید بفروشنئد حال به قیمت زانتیا خوب میندازن به ما