مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
mmf66
۳ آبان ۱۳۹۱انصافا سمند ef7 از ال90 از همه لحاظ برتره فقط مشکلات موتوری باعث شد تا من انتخابش نکنم و یه 405 tu5 بگیرم که تو شتاب و سرعت فقط زانتیا و پارس elx میتونن باهاش رقابت کنند
aria
۳ آبان ۱۳۹۱میدونی این دوستان ال نودی چرا عصبی هستن>؟ چون یک خودرو بسیار ساده شبیه پیکان را به قیمت پارس بهشون انداختن. حالا هر وقت قیافه ماشینشون بی ریختشون رو نیگا میکنن آتیش میگیرن نسبت به تیپ سمند
mahyar
۵ آبان ۱۳۹۱باز هرچی باشه ماشین همه چیش استاندارد اروپاست 5تا ستاره استانداردم داره همه وسایلش فرانسویه نرمیشم 2برابر سمند اینو که قبول داری
aria
۵ آبان ۱۳۹۱آره نرم هست . کم صدا هم هست . ولی 405 slxهم هم نرمه هم ساکت. دیگه اینهمه هیاهو نداره
aria
۳ آبان ۱۳۹۱در ضمن چه قبوول بکنید یا نه موتور با تکنولوژی روز ef7که جزو 10 موتور برتر گازسوزدر جهان سمند با طراحی و تولید آلمان بر روی فولکس پاسات نصب میشه
کماندار
۱۰ آبان ۱۳۹۱شما خیلی شوخی عزیزم ef7ساخت آلمان پس برا همینه که واشر سر سیلندر میسوزونه؟لابد یه پیرزن آلمانی تو زیر پله خونش میزنه اینو!والا دست آلمانی هم اگه بهش خورده بود اینی نبود که الان هست!بعد چند کشور مگه از این کپسولهای انفجاری سی ان جی پشت ماشینش میزاره که حالا این جز 10 تا باشه تو اونا؟ونزولا؟ اوگاندا؟
EF7
۳ آبان ۱۳۹۱بسه دیگه خوب معلومه ایرانی سمند را از لوگان رومانی بهتر می پسنده
پرویز
۳ آبان ۱۳۹۱سمند:
بی کیفیت
پرمصرف
لخت و لش
حیف پول
ماشین روستا
منصور
۴ آبان ۱۳۹۱توجه توجه .کاربر با نام ugd از عاشقان ال90 در صفحه قبل میفرمایند که موتور پارس با 405 یکی هست و 8 سوپاپ داره .ضمنا ایشان بقیه را بی سواد می خوانند. اخه مگه مجبوری از خودت بزرگتر نظر بدی .اگه همه ال90ی اینقدر با سواد باشن که………
جواب
۴ آبان ۱۳۹۱-بی سواد شما گفتید عاقلانه نیست آدم با هزینه ای که میکنه به جای پارس با رنج قیمتی تقریباً برابر ال90 بخره من هم جوابتو دادم بدون هیچ اشتباهی
در ضمن تنها مدل خاصی از پارس 16 سوپاپه که که اصلاً تو رنح قیمت ال90 نیست و قیمتش تو بازار 32.5 میلیون تومان شده
الان هم بیشتر پارس هایی که شما تو خیابون می بینید 8 سوپاپند(پار س معمولی)
مشخصات پارس های تولیدی(از نو ع معمولی) در ایران
نوع موتور XU7JP4/L3
حجم موتور 1761
تعداد سیلندر 4 خطی
نسبت تراکم 9.3:1
قدرت موتور 97@6000
حداکثر گشتاور 148@3500
سیستم انژکتوری Sagem S2000(valeo)
نوع سوخت بنزین, بدون سرب, RON 95 Min.
تعداد سوپاپ 8
استاندارد حد آلایندگی EUROII
سیستم سوخت انژکتوری
دیدید بیسوادید.
منصور
۴ آبان ۱۳۹۱حالا که مجبور شدی اطلاعات موتور xu7l3 را پیدا کردی. برو مشخصات l4و ef7را با ال90 مقایسه کن پروفسور . کارشناس . تنها با سواد پدال.هه هه هه
منصور
۴ آبان ۱۳۹۱موتور پارس بجزدر مدل سال l4یا tu5هست باسواد. راستی مدرک نهضت رو گرفتی یا نه؟؟؟؟
@
۶ آبان ۱۳۹۱ادب مرد به ز دولت اوست
وحید
۴ آبان ۱۳۹۱سمند ef7 هم 16 سوپاپه تعداد سیلندر 4 خطی
قدرت موتور 6500تعداد سوپاپ 16
و خیییییلی بهتر از ال 90 از نظر راحتی و اپشن دیدی …. چپه سوار میشی گلم
وحید
۴ آبان ۱۳۹۱اصلاحیه //// قدرت موتور 115 اسب بخار
XYZ
۴ آبان ۱۳۹۱دوستان لطفاً حاشیه نرید و فقط در رابطه با موضوع: مقایسه تندر90 و سمند LX نظر بدید
در مورد پژو پارس وEf7 صحبت نفرمایید لطفاً
منصور
۴ آبان ۱۳۹۱آخه ef7 هم سمنده پس میشه وارد بحث بشه
وحید
۴ آبان ۱۳۹۱ugd پسرم.گلم.قشنگ .پروفسور.شما حتما” قبلش موتور 125 سوار میشدی.تفاوت این 2 ماشین ار عرش تا فرشه.
aria
۴ آبان ۱۳۹۱دمت گرم وحید جون راستی متورش هم کاواساکی 90 بوده
aria
۴ آبان ۱۳۹۱همچین میگه موتور لوگان 16 سوپاپه که فکر میکنه لامبورگینی خریده . جدییییدا اکثر خودروها 16 سوپاپه
کماندار
۱۰ آبان ۱۳۹۱شما سودی داری تو سمند؟نکنه دلال سمندی یا ..؟
چنان از سمند دفاع میکنی انگار مام مهین مورد تهاجم قرار گرفته!
reza
۴ آبان ۱۳۹۱تندر کنار سمند ef7هیچی نیست .خودم با درگ کردم.تندر نقطه شده بود.
mmf66
۴ آبان ۱۳۹۱موتور tu5 تو این رنج از همه بهتره بعدش موتور ال90
موتور ef7 هم اصلو اساسش خوبه ولی متاسفانه با خرابی هایی که در یکی دو سال اخیر داشته زیاد جالب نیست
کماندار
۱۰ آبان ۱۳۹۱منطقی ترین نظر در این دعوا!
مرتضي
۵ آبان ۱۳۹۱موتورسمند معمولی که اصلاً رده خارجه و نباید طرفش رفت
موتور EF7 به خاطر مشکلات عدیده ای که جدیداً متوجه اون شدن که کلاً در حال Reject شدنه از قبیل کم کردن متوالی روغن و مشکل واشر و…
موتور لوگان(ال90) و tu5 تو این رنج از همه بهترن
مهدی
۵ آبان ۱۳۹۱چقدرستاره ستاره میکنی
اون ستاره هاتواروپا بود.اینجادیگه ستاره ای کسی نمیبینه که ستارههای ال نود به رخ میکشی.خجالت آوربااین شکل وقیافه اش.این ماشین چی داره که باسمندمقایسه اش میکنی.فقط به یک شتاب اولیه اش مینازن.اونم بابت اینه که ازسمنددورشن چون ازبس سمند خشکله.زشتی ال نودخیلی به چشم نیاد
aria
۵ آبان ۱۳۹۱EF7 بر روی چند خودرو نصب شده و خواهد شد 1 سمند 2سورن 3دنا 4 رانا 5 فولکس پاسات. حالا باید بفهمید EF7کجا و لگن داچیا کجا
mmf66
۶ آبان ۱۳۹۱سمند ماشین خوبیه ولی بزرگترین مشکلش همین موتور ef7 بوده وگرنه اگه tu5 روش میبود من بدون شک میخریدمش
آخه این این ef7 مگه چه خوبی داره که این قدر ازش تعریف میکنید
تو شتاب که از tu5 کم میاره .مثل tu5 خر کار هم که نیست قطعاتشم که گیر نمیاد زود هم که خراب میشه مصرفشم که از tu5 بالاتره
حسین
۵ آبان ۱۳۹۱سمند=لگن …
aria
۷ آبان ۱۳۹۱شما لامبورگینی سوار میشی یا مورگان؟؟
داود
۶ آبان ۱۳۹۱سمند هم شد ماشین
از افتضاحات خودروسازی وطن
این ef7 هم که بدتر از کار در اومد دیگه کسی دنبالش نمیره میگن هنوز صد رحمت به موتور xu7
اصلاً مقایسه تندر با سمند نوع توهین به پیشرفت تکنولوژی خودروسازیه
داود
۶ آبان ۱۳۹۱سمند و 405 و پرشیا خیلی بی کیفیت و پر مصرف هستند و مصرف زیاد یک ماشین نسبت به حجم موتورش نشان دهنده قدیمی بودن و پرفرومانس پایین این ماشینهاست
لذا سمند تو این مقایسه کاملاً بازنده است وبرای بیشتر موارد نظیر ایمنی و شتاب و…هم حرفی برای گفتن در برابر تندر نداره
برای برخی دوستان هم که هدفشون از کامنت گذاشتن فقط بازی کردن و کل کل کردنه به دلیل سن کم و اطلاعات کم
واقعاً متاسفم و جواب دادن به این افراد باعث بزرگ شدن اونها میشه
حسام
۷ آبان ۱۳۹۱وقتی گفتی پارس405سمند بدرد نمیخوره میشه فهمید هیچی از ماشین نمیدونی فقط رو داری؟نشستی پشتpcنظر الکی میدی مهندس ال90
بچه کوچولومن طرفدار206م ولی ازحق نگذریم سگ سمندبه ال90 شرف داره حداقل ی تیپی داره؟
ولی تو با ال90ت حال کن
میدونم اشتباه کردم جواب تو دادم چون اندازه کل کل نیستی.ولی دور برداشته بودی……….؟
aria
۸ آبان ۱۳۹۱چرا قبول نمیکنید که سورن. دنا .رانا .سمندوپاسات مفتخر به داشتن موتور ef7هستن این که مستنده سمند طی چند مدل اخیر ارتقاع یافته . وبا موتور ef7مه چیز تمامشده معایبش برطرف شده. ef7مدل 90 واش سر سیلندرش ایراد داشت که در موتور جدید بر طرف شد آقا این موتور آلمانیه.با سیستم cvvt. و لوگان ساخت شرکت داچیای رومانی هست که قبلا تراکتور می ساخت. گران بودن قطعات یدکی. بد قوارگی .نداشتن دید عقب .عدم تعدل در سرعت بالا و واژگونی سر پیچها ارتفاع بالا. غیر قابل تعمیر بودن بعد از تصادف. سادگی شدید طراحی داخلی و ورود صدای موتور به کابین در سرعت بالا. و از همه مهمتر گمنام بودن شرکت سازندهاش از معایبش هست حالا اگه منطق داشته باشید ……………
dan2dan
۱۴ آبان ۱۳۹۱دید عقب:قربون سمند برم،خخخخخخخخخخخخخخ
گمنام نبودن کارخانه ایران خودرو؟خخخخخخخخخخخ
پاسات؟رانا؟دنا؟خخخخخخخخخخخخ
aria
۸ آبان ۱۳۹۱آقا داوود جواب شما خاموشیست
shah gholam
۶ آبان ۱۳۹۱باباجون برید ماشین چینی بخرید حال کنید تا کی می خواهید ذوق فورقون با مارک اسب را داشته باشید سمندوال90 ایران خودرو که هیچ ال 90 پارس هم اولاش خوب بود قطعه چینی می ندازند رو ماشیناشون پس بهتره ماشین چینی را مستقیم بخرید حداقل طرحاش جدیدن وخارجی هم هستند.
عاشق مزدا3
۶ آبان ۱۳۹۱اصلا مقایسه این دوتا ماشین باهم اشتباس سمند کجا ال90 بد قیافه کجا!!!!!
سمند ماشینه ماشین
در ضمن ال90هرکاری بکنه نمیتونه سمند رو بگیره
ali
۷ آبان ۱۳۹۱ال90 باید با 206 صنودق دار v8 یا تیپ 5 یا ریو مقایسه بشه
سمند هم با 405 و پرشیا
انتخاب من هم قطعاً از دسته اوله
پوریا سلمانیان
۷ آبان ۱۳۹۱ما ملت ایران خورمون رو گول میزنیم سقف ال نود مثل نیسان بلنده اتاقش همش پلاستیکه شیشه های عقبش هم که مثل 5 ضلعی میمونه ما ملت ایران که باید ماشینی سوار شیم که قطعاتش چینیه چون تحریمیم پس چرا یه ماشینی سوار نشیم که قیافه داشته باشه مثل 206 یا پرشیا .ال نود با مونور 1.6 لیتری جز ماشین های خوبه ایرانه اما با این پول گزینه ی بهتری مثل 206 هم هست
وحید
۷ آبان ۱۳۹۱آقایون باز چند روز چشم حاج وحیدو دور دیدین سر صدا راه انداختین؟؟؟؟؟ پیاده شین همه با هم بریم.e f7 موتورش آالمانیه ولی ال لگن… سمند آپشناش ال90…… میکنه اساتید.نرمی وآسایش سمند عالیه.خندم میگیره از اونیکه از خودروی چینی تعریف میکنه تو باچینت حال کن فورقون سوار
mmf66
۷ آبان ۱۳۹۱من خودم سمند رو به ال90 ترجیح میدم ولی دوست عزیز همچین میگی ساخت آلمانه هر کی ندونه فکر میکنه مهندسهای ام پاور بی او و درستش کردن نه دوست عزیز این موتور اصلا موتور خوبی در نیومده و لقب آشغالترین موتور دهه 80 ایران رو میشه بهش داد آخه مگه موتور باید به این راحتی ها خراب بشه موتور پراید اون همه تو سرش میزنی صداش در نمیاد ولی این موتور خیلی ناز نازیه
aria
۷ آبان ۱۳۹۱سلام داداش کجا بودی که این لگن سوارا داداشتو کشتن
رضا
۷ آبان ۱۳۹۱به نظر من فقط لوگان و 206 خصوصیات یک ماشین خوب امروزی را دارن البته خود این دو هم دارای مزایا و معایبی نسبت به هم هستند که نهایتاً با اختلاف کم لوگان انتخاب بهتریه
منظور من از این خصوصیات شامل :
1-کیفیت بالاتر قطعات
2-ایمنی- هر دو دارای ستاره از UeroNcap هستند
3-موتور با راندمان بالا- قدرت و شتاب خوب با موتور کم حجم تر نسبت به سمند و پارس و 405
4-مصرف سوخت کمتر
5-آلایندگی کمتر
6-عملکرد بهتر ترمز
7-ارگونومی بهتر
8- فرمان نرم تر
برای یک ماشین آپشنهایی بالا بسیار مهمتر از آپشنهایی نظیر سنسور عقب و دما سنج و پرژکتور جلو و … به نظر میرسه
amir fenderesk
۷ آبان ۱۳۹۱من سمند ef7 رو به 206 و لوگان ترجیح میدم …خودم یکدونه ای اف سون مدل 90 دارم وازش خیلی راضیم وهم قیافش از اون دوماشین دیگه بهتره وواز لحاظ موتوری هم بازم سر تره …..نرمی وراحتی تو ماشینم که نگو
حرف نداره
حمید
۷ آبان ۱۳۹۱شماها که ادعای سواد دارین واسه چی ef7 که پایه گازسوزه رو با موتور ال نود مقایسه میکنید؟مثل اینه که موتور بنزینی و دیزلی مقایسه بشه یا هیبرید با بنزین سوز مقایسه بشه!!!مقایسه بی ربط نکنید باسوادها!!!البته ef7هم آش دهنسوزی نیست ولی به هرحال تو مقایسه باید سمند با موتور مشابه مقایسه بشه!این نکته اول!!!دوم اینکه چرا قبول نمیکنید سمند با شاسی 1987 پژو 405 با موتور قدیمی ترش نسبت به ال نود عقب موندست؟موتور خودش که واسه زمان عصر یخبندانه تکنولوژیش.ef7 هم که ربطی به ال نود نداره!
علیرضا
۷ آبان ۱۳۹۱سلام یه سری به تعمیرگاههای مجاز ایران خودرو بزنید ببینید چند تا ماشین ef7 صفر بعلت مشکلات موتوری خوابیده و درخواست تعویض موتور دارند .
aria
۷ آبان ۱۳۹۱ef7 سالار خودرو های داخلی ارزانقیمت. آخه به جی ال 90 می نازید با اون داشبوردش>؟؟ رانا با موتوز ef7 دو ملیون گرونتر از رانای tu5(قابل توجه عاشقای tu5) باز میگم آلمانیییییییییییییییییییییییییه و بر روی خودرو های با ارزش رانا دنا سورن سمند و پاسات نصب میشه آخه متور ال لگن روی کدوم خودرو نصب میشه. در ضمن رنو سابقه بدی توی ایران داره منخصوصا جلو بندیش
ali
۷ آبان ۱۳۹۱موتورهای رنو تو دنیا محشرن و سالها افتخارفروان رنو تو فرمول یک به واسطه تولید این موتورها بوده
موتور رنو لوگان بر روی مگان 1600 سی سی ، رنو کلیو (از پر فروشترین خودرهای اروپای غربی) و چند خودروی دیگه رنو استفاده شده . لازم به ذکره که تو 5 سال اخیر هیج مشکلی از این موتور دیده نشده و نشان داده موتوری پر قدرت کم مصرف پر شتاب ومقاومه
موتور گمنام ef7 قرار بود موتور خوبی باشه و تحولی تو طراحی موتور برای ایران با همکاری آلمان باشه ولی تا اونجا که من پرس و جو کردم این موتور خوب جواب نداده و اشکالات فراوانی توی این چند سال داشته .
جلوبندی ال90 مشکل که نداره هیج ،از تمامی محصولات پژو تو ایران بهتر بوده و به دلیل کیفیت بالاتر کمتر دجار اشکال شده. لطفاً برید از چند تا جلو بندی ساز بپرسید
ali
۷ آبان ۱۳۹۱راست میگیی سمند حتی این آپشن هم نداره ، تو سمندای جدید که بی کیفیت تر شدند به دلیل درز و دورز بیشتر علاوه بر نفوذ باد و طوفان ،بارون که میاد خیس هم میشید
ali
۷ آبان ۱۳۹۱راست میگی سمند حتی این آپشن هم نداره ، تو سمندای جدید که بی کیفیت تر شدند به دلیل درز و دورز بیشتر علاوه بر نفوذ باد و طوفان ،بارون که میاد خیس هم میشید