مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
اشکان
۱۷ آبان ۱۳۹۱با سلام
آقا صمد عزیز ماشین خشگل به درد اونایی میخوره که کمبود شخصیت دارن و فکر میکنن با ماشین خوشگل سوار شدن شخصیتشون میره بالا.البته نا گفته نماند که زیبایی در خودرو یه مقوله مهم هست ولی چون ال نود همه مزیت ها رو داره فقط قیافه نداره آدم بیخیال قیافش میشه میخردش.بازم میگم ال نود تو کیفیت حریف نداره.چهار ساله ماشینمو دارم هنوز یه لامپ نسوزونده.بخر حالشو ببر…
عیسی jesus
۱۸ آبان ۱۳۹۱راستش من یه پیکان دارم قصد داشتم یه l90 بخرم . اون جور که قیمت خودرو ها مثل پرواز هواپیما رو به بالا میره و یا رفته فکر میکنم همون پیکانو نگه دارم : ال 90 هم نسبت به بقیه خودرو ها کمی بهتر از اوناست
موسي
۱۸ آبان ۱۳۹۱عیسی جون همون پیکان رو نگه دار بااین قیمتها نمی تونی ال90 بخری. البته درسته ال90 از محصولات قدیمی و تولیدی پژو تو ایران مثل 405،پرشیاو انواع سمند و…
بهتر و با کیفیت تره
حتی پیکانت اگه مربوط به قبل از سال 1370 باشه کیفیتش از این تولیدات به اصطلاح ملی ایران خودرو بهتره.
داود
۱۸ آبان ۱۳۹۱تندر 90 نرمتر جادارتر پرشتاب تر اسپرت آن زیباتر کم هزینه تر مصرفش بهتر و….
dan2dan
۱۹ آبان ۱۳۹۱نرمتر نیست،مخصوصا تو جاده،داخله سمند هم جادارتره،
یه چیز دیگه،واقعا قبول کن که جلو داشبورد و نمای عثب سمند زیبا تره
ولی بقیه حرفاتو قبول دارم
احمد
۲۰ آبان ۱۳۹۱به نظر من که هم تندر 90 داشتم فقط یک هفته و سمند که 2سال.بهترین خودرو ساخت ایران.سیستم ترمز وهندلینگ وزیبایی داخلش حرف نداره.
REZA6972
۱۹ آبان ۱۳۹۱سلام دوستان من سمند رو از هر لحاظ خیلی بهتر از تندر میدونم چون ال 90 مال شرکت رنو نیست وخودروهایی که رنو طراحی میکنه و خود رنو نمیبسنده
به شرکتی به نام دلیکا میده و اون میفروشه اگه باورتون هم نمیشه برید تو سایت اصلی رنو و ببینید که ال90 هست مطمعاکه نمیتونید بیدا بکنید.
موفق باشد
dan2dan
۱۹ آبان ۱۳۹۱اولا دلیکا نه و داچیا،دلیکا یه شرکت چینیه که ون هاش تو ایرانه
رنو شرکت داچیا رو خیلی وقته خریداری کرده
بعدشم امنیت سمند و کیفیتش هیچ موقع به تندر تخواهد رسید
البته شما لوگان رو با آرم نیسان هم میتونید با یه سرچ تو اینترنت پیدا کنید چون نیسان و رنو شریک تجاری هستند،در نتیجه داچیا هم شریکشون حساب میشه
بعدشم لوگان تو اروپا فروش داشته،سمند تو کدوم کشور به صورت انبوه تولید شده؟
ناشناس
۱۹ آبان ۱۳۹۱شرکت دلیکا نه ، شرکت داسیا که زیر مجموعه شرکت رنو فرانسه است.
REZA6972
۱۹ آبان ۱۳۹۱نه شما اشتباه فرض میکنید
من 3سال سمند داشتم
بعد حدود 2 سال ال90 سوار شدم
خدای سمند با ال90 فرق داره
سمند خیلی خیلی بهتر از به قول شما ماشینهای
داچیا هست در ضمن من خودم سمند رو تا 220 روندم
بالا نوشته تا 211 تا میره
واقعیت کمی تلخ است
dan2dan
۱۹ آبان ۱۳۹۱هسچموقع بحث سرعت نهایی رو پیش نکشین،مخصوصا تو ایران
اینجا بحث شتاب اولیه و بعدش کشش مهمتره که تو این موارد هم ال90 نسبت به سمند برتری داره
آخه ماشین با تکنولوژِی سال 1987 الان باید دیگه تو موزه باشه فقط
بعدشم 220 رو هیچموقع از رو کیلومتر سمند نگو که همه میدونن خیلی خطا داره
بعدشم من چیرو اشتباه فرض کردم؟یکم منطقی باشین
صفحه ی قبل به صورت منطقی این دو ماشین رو با هم مقایسه کردم،بخونید متوجه میشین رو هیچکدوم از این دو تا لگن تعصب ندارم و از روی مجبوری فقط باید سوار شم
حسین
۱۹ آبان ۱۳۹۱من 2 سال ال 90 دارم سمند و 405 هم داشتم از نظر تند و تیزی لوگان سره -ترمزاش هم سره – موتورش هیولاست ولی ازنظر راحتی تو مسافرت های طولانی مدت و اثر باد وطوفان تو سرعت سمند و405 سر هستن
REZA6972
۱۹ آبان ۱۳۹۱درود دوست عزیز/من منظوری نداشتم
ولی از لحاط آیرودینامیکی بهتر است
و تو جاده اطمینان بیشتری دارد
موفق باشید
dan2dan
۱۹ آبان ۱۳۹۱من حرفتو تایید کردم،چون واقعیت رو گفتی،آیرودینامیک تندر از پراید کمتر
تو جاده هم به علت ساختار اکسل عقب و ارتفاع کمترش پایداری بسیار بهتری داره و سر پیچ ها ایمنی بیشتر نسبت به لوگان داره
M-POWER
۲۰ آبان ۱۳۹۱عقاید باهم فرق میکنه وهر ماشینیم خصوصیات خاص خودشو داره.من الان سمند دارم.قبلش ال90 داشتم.به دودلیل فروختمش
1.تندر ماشین خیلی خوبیه ولی من راحتی وسواری سمندوترجیح میدم.
2.تواین وضعیت هم که قطعات تندر گیر نمیاد ولی سمند تو شنگول آبادم بره اغلب قطعاتش پیدا میشه.
عباس
۲۷ آبان ۱۳۹۱سلام دوست گرامی اگرسمندef7 میخریدی متوجه میشدی قطعاتش توایران خودروهم گیر نمیاد متشکرم.
يوسف
۲۱ آبان ۱۳۹۱من میخواهم بین L90وسورن(ELX(EF7و۴۰۵SLXیکی رابخرم ،باتوجه به مزایا ومعایب انها لطفا مرا راهنمایی کنید.
dan2dan
۲۱ آبان ۱۳۹۱لوگان کیفیت،شتاب،کشش،اصالت و ترمز بهتر داره
سورن زیبا تره و وفور قطعات و هندللینگ بهتری داره
Slx هم اگه tu5 باشه فقط موتور خوبی داره و بس
مختصر و مفید
محمد
۲۳ آبان ۱۳۹۱سلام دوست عزیز این صحبتهایی که هست مهم نیست شما باید ببینید چه معیارهایی برات اهمیت داره؟ اگه زیبایی برات مهم هست که هم بیرون و هم داخل سورن elx خیلی زیباست , فرمان سورن قابل حرکت هست یعنی بالا و پایین میشه اما تندر90 نمیشه, توی سمند راحت ترازتندر90 هست, اما شتاب تندر 90 بهتر از سمند هست, سمند پرقدرت تره, قیمت قطعات سمند ارزانتره و قابل دسترس…… من هر دو رو سوارشدم اما با سورن راحت تر هستم. موفق باشید
aria
۲۸ آبان ۱۳۹۱فقط ef7
صمد
۲۱ آبان ۱۳۹۱باتوجه به اینکه مشکلات نقل وانتقال ارزی پیش اومده وبدهی ایران به شرکت رنو زیادشده.درآینده نزدیک رنوهم ازایران میره وماازدست این ال لگن خلاص میشیم واین صفحه هم حذف خواهد شد
چاکرهرچی سمندی هستیم.
مسعود
۲۱ آبان ۱۳۹۱منهم الان دوساله که لوگان دارم.تو این دو سال مشکل خاصی نداشت البته یه بار پمپ بنزین ایرانیش خراب شدکه یکهفته تو تعمیرگاه موند تا قطعه بیادو باگارانتی عوض کنن.ولی واقعا” نرمه و بی صداولی صندلی هاش تو جاده واقعا” خسته می کنه.میخوام سورن بگیرم اونهم که از موتور ملی یک عده بد میگن و یه عده راضییند.موندم.میگم یه lxدوگانه از همون موتر قبلیها بگیرمو خلاص شم,چون قیافه بی روح L90دیگه خستم کرده.از یه طرفم وقتی یاد کیفیت سمند میافتم که پائین تره میترسم بگیرم وپشیمون بشم. نمیدونم واله…
بهزاد
۲۲ آبان ۱۳۹۱من هم ef7 وسورن وlxداشتم.7ماهه که لوگان پارس خودرو e2دارم.ef7محشره وتک.الان هم ثبت نام کردم واسه ef7.
lمهران
۲۲ آبان ۱۳۹۱به زودی ال لگن ازایران رخت برخواهدبست
وتویوتا جایگزین خواهدشد
اینقدرباهم جرح وبحث نکنید
کماندار
۲۲ آبان ۱۳۹۱تویوتا؟
شما فکر میکنی با این تحریمها تویوتا میاد بازار آمریکا رو از دست میده که اینجا ماشین بزنن؟کلا ابروی خودشو ببره؟
پژو زمانی که ایران آر دی رو ساخت پشت دستشو داغ کرد با این جماعت خراب دیگه محصول جدید نده!و این 206و 206+ که الان تو بازاره من 15 سال پیش نمایشگاه ماشین بودم تهران..اون موقع هم بود!
aria
۲۹ آبان ۱۳۹۱انشاا……………………………………. دیگه قیافه ناهنجارش نمی بینیم
lمهران
۲۲ آبان ۱۳۹۱آره مهربانم
دررزمان جنگ هم که تحریم بودیم.اتومبیلهای سازمانی سپاه وبسیج درجبهه ها همگی تویوتابودن ازنوع وانت وسواری.که وانتهای دودفرانسیلش مشکلات حمل ونقل نیرودرمناطق کوهستانی غرب راکاملامرتفع کرده بود همچنین بارانهای سیل آسای جنوب وگل ولای شدن جاده ها که تانک ونفربرزرهی بامشکل روربرو بودن وانت تویوتا های دودفرانسیل به راحتی نیرووادوات نظامی جابجا میکردن.
حالامن قطعی نمیدانم.یکی ازنماینده های مجلس خواستارحضورتویوتا به جای رنودرایران شده بود
سعید
۲۲ آبان ۱۳۹۱اینو راست میگی
کماندار
۲۲ آبان ۱۳۹۱این نماینده جک گفته شما چرا نمیخندی دوست عزیز؟
مسلما تویوتا بهترین ماشینای آفرود رو میسازه و هیچ کس نمیتونه رو قابلیتهای لند کروزهای تویوتا بحثی بکنه اما من 1%هم احتمال این مسله که میگید رو نمیدم مگر همون لندرکروزر های زمان جنگ رو که الانم کم و بیش برا نظامی ها تولید میشه خودشون تولید کنند!
احسان
۲۳ آبان ۱۳۹۱خدا رو شکر شرکت رنو تو ایران موندنی شده و میشه امیدوار بود که دو خودروی با کیفیت لوگان و مگان همچنان با نظارت و دقت رنو در ایران تولید بشن به هر حال محصولات کنونی رنو تو ایران از پلت فرمهای قدیمی تولیدی پژومثل 405 و سمند به مراتب بهترن
lمهران
۲۳ آبان ۱۳۹۱منم موافق حرف شماهستم
رنوهم تولیداتش درایران بجز ال نود.بقیه اش ازپلت فرمهای قدیمش که درایران بود.مثل رنو5خیلی بهتره
حداقل ایمنی چرخهاش بالاتره ودرسرپیچ هادرنمیره
علیرضا
۲۴ آبان ۱۳۹۱من میخواستم یه ال۹۰ بخرم ولی توی ۳ هفتهای که رفتم دنبالش، بالای ۱۲ مورد تصادفی منجر به مرگ با ال۹۰ دیدم، کلا فراموش کردم. نمیدونم ولی حس میکنم چپیه :-؟؟
ali
۲۵ آبان ۱۳۹۱کاملاً اشتباه میکنید و حرفای شما اصلاً مبنای علمی و دقیقی نداره و بیشتر حدس و گمانه
ال90 ایمنی به مراتب بالاتری نسبت به سمند داره و این نتیجه تستهای دقیق و علمی موسسات ارزیاب ایمنی اروپامثل Uero Ncap
لازم به ذکره سمند به دلیل رده خارج بودن و غیر استاندارد بودن اصلاً وارد تست ایمنی اروپا نشده
نه اینکه سمند ایمنی نداشته باشه ولی مطمئن باش از لحاظ ایمنی ال90 امتیاز بالاتری نسبت به سمند داره
جلال
۲۴ آبان ۱۳۹۱خیلی جالبه تو مقایسه ال90 با لیفان به هیچ کدام از این ایراداتی که به ظاهر ال90وخدمات پس از فروشش گرفته اشاره نکرده اونجا ال 90خیلی زیبا وبا شبکه گسترده خدمات پس ازفروش معرفی شده
مهدی
۲۴ آبان ۱۳۹۱دوستان چرا ال 90 هنوز رو سایت ایرانخودرو نیومده تکمیل ظرفیت زده ولی سمند همچنان با هر شرایطی برا فروش امکان خرید داره….!
lمهران
۲۴ آبان ۱۳۹۱چون ال نود امکان داره ازخط تولید خارج بشه.ومیدونیکه ماشینیکه ازخط تولید خارج شد خودبخود ازچشم میفتد.هرکه ازدیده رود ازدل هم میرود
میلاد
۲۴ آبان ۱۳۹۱راستش دوستان به نظر من ال90بااینکه شتاب بیشتری نسبت به سمند داره اماهیچ وقت حریف راحتی ،امنیت وزیبایی سمند نمی شه!
اشکان
۲۴ آبان ۱۳۹۱با سلام
من از سال 87 ال نود دارم.قبلش هم پژو 405 مدل 82 داشتم.از هر دو راضی بودم.هر ماشینی یه سری مزیت ها و یه سری معایبی داره.
مزیت های لوگان:ایمنی بالا-نرمی و راحتی فوق العاده-مصرف سوخت پایین-کیفیت بالا-جادار بودن
در مورد کیفیت لوگان باید بگم که من بعد از 4 سال و پیمایش 70000 کیلومتر با آن فقط یه لنت جلو عوض کردم(در کیلومتر 50000)و یه باتری(در کیلومتر 68000).
معایب لوگان:عدم تعادل سر پیچ-طراحی نه چندان زیبا داخل و خارج خودرو-ضریب آیرو دینامیک نا مناسب
مزایای 405:شتاب فوق العاده-کشش عالی ماشین در سربالایی-طراحی زیبا به طوری که هنوز بعد از گذشت بیشتر از دو دهه ماشین طراحیش تکراری نشده
محمد
۲۵ آبان ۱۳۹۱من خودم 206 دارم هم سوار سمند شدم هم ال 90
قبول کنید سمند هم از لحاظ جا هم طراحی داخل خیلی قشنگتر و جا دار تره در ضمن امنیت بالایی هم نسبت به 206 و ال 90 داره
dan2dan
۲۶ آبان ۱۳۹۱دوسته عزیز 206 سوار من،امنیت ماشینت 4 برابر سمنده
hesam
۲۷ آبان ۱۳۹۱سمند که اصلا امن نیست ولی 206 که 4 ستاره گرفت 206 2در بود و سال 98 تست شد که معیارهاش به گفته خود euroncap خیلی فرق کرده با بعد از سال 2002 ولی همین 206 4 درب رو با ایربگ 2 ستاره و بی ایربگ 1 ستاره آورد تو تست جدیدش
اینجا رو ببین
تصادف سمند و پراید ،سمند فارتر از نامن هست،نخرید این ماشنینها رو تا برای اینه جون مردم ارزش پیدا کنه
http://www.vase2.com/accident/accident-ilam/it_87-01-17.htm
aria
۲۹ آبان ۱۳۹۱امنییت خودرو ها به ستاره و حرف نیست . بعد از تصادف مشخص میشه. بخدا من هنوز تصادف منجر به فوت در سمند ندیدم .بر عکسش هر چی تصادف دیدم سرنشینان سمند سالم بیرون امدند
ali
۲۵ آبان ۱۳۹۱اولاً دوست عزیز از لحاظ جا که سمند اگه از ال90 کمتر نباشه بیشتر نیست
دوماً از نظر طراحی داخلی هم 206 به مراتب از سمند بهتره
سوماً از لحاظ سایر موارد نظیر کیفیت، شتاب ، قدرت ،
تکنولوژی موتور، مصرف و …
سمند عمراً حرفی برای گفتن در مقابل ال90 و 206 داشته باشه
لذا تو این مقایسه مطمئن باش ال90 نمره بهتری از سمند میگیره
هومن
۲۵ آبان ۱۳۹۱سمند ماشین بدی نیس
ولی نمیدونم چرا اینقدر لشه
هیچ ماشینی مثل اون نمیتونه لش بشه
lمهران
۲۶ آبان ۱۳۹۱قابل توجه ال نودی ها
رضا عبدی عصر روز گذشته بر اثر برخورد یک دستگاه خودروی تندر 90 با یک کامیون در 5 کیلومتری محور تلهسیاه محور بم ـ زاهدان سه نفر کشته و یک نفر زخمی شدند.
وی افزود: سرنشینان خودروی سواری تندر 90 به نامهای محمد علی خاک رنکین، فهیمه عباس زاده نوری و الهه خاک رنکین در جا کشته و راننده کامیون نیز زخمی که به بیمارستان منتقل شده است
ناشناس
۲۷ آبان ۱۳۹۱قابل توجه سمند سواران :
تصادف دلخراش سمند و کشته شدن 5 نفر
در اثر تصادف دلخراش یک دستگاه خودرو سمند با یک دستگاه کمپرسی داف ۵ نفر سرنشین خودرو سمند در دم جان باختند.
این حادثه که در ساعت 10:35 دقیقه صبح روز سه شنبه مورخه ۲۰/۴/۱۳۹۱ در محور سراوان به فومن رخ داد ۳ مرد و یک زن و یک پسر بچه ی ۱۰ ساله که افراد یک خانواده بودند به طرز فجیعی !! جان خود را از دست دادند.
طبق گزارش پلیس علت حادثه خواب آلودگی راننده خودرو سمند و انحراف به چپ و برخورد آن به گاردریل های دو طرف جاده و نداشتن شانه ی خاکی بیان شده است.
lمهران
۲۷ آبان ۱۳۹۱بنده به هردوخانواده تسلیت میگم وازدرگاه ایزد منان تقاضای صبربرای بازماندگان دارم
من اینو ازمنبع خبری دیگه نقل کردم تااینقدر بعضی دوستان ازایمنی بالای ال نودنگن.شایدافرادی باورمیکنن.وال نودمیخرن که اینگاردرتانک تی72نشستن وازهمه لحاظ ایمن هستن نه جانم این خبرانیست.ازنظرایمنی هردویه جورایی دربعضی چیزاکم یامساوی هستن.درمجموع مساویند.اطلاعات غلط به بتزدید کنندگان ندید خواهشا
احمد
۲۸ آبان ۱۳۹۱دوست عزیز چه ربطی داره !
ایمنی بالای خودرو به این معنا نیست که هر تصادفی که با خودرو انجام شد تمامی سرنشینان سالم باشن و زنده بمونند
بستگی به نوع تصادف وشدتش داره
مطمئن باش جدیدترین سواری بنز با تمامی ستاره های ایمنیش هم در تصادف ناجور با یک کامیون سرنشیناش فوت میشن .
ولی ممکنه عملکرد به موقع و خوب ترمز باعث جلوگیری از یک تصادف بشه یا نوع جذب ضربه در بدنه یک خودرو باعث بشه آسیب کمتری به سرنشین وارد بشه
mehdi
۲۸ آبان ۱۳۹۱کلا ماشینهای داخلی هیچ کدوم ارزش سوار شدن ندارن
مجبوری سوار میشیم به خدا