مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
منصور
۲ آذر ۱۳۹۱سلام
اگرشمابرنامه های پلیس نامحسوس دنبال میکردی.دریکی از تعقیب هاشون یک سمندی که به طرف شمال حرکت میکرد.تعقیب میکردن.به خیالم جاده فیروزکوه بود.فقط میخواستم ببینی سمنددرپیچهای بسیارتند باسرعت بالای 80تا120میپیچید.انگارنه انگارچقدر چسبیده به زمین میپیچید.ازذوق سرازپانمیشناختی.زانتیا پلیس نامحسوس کم آورده بود.
dan2dan
۲ آذر ۱۳۹۱نزن این حرفو،زانتیا تعلیق افسانه ای داره،هندلینگ بسیار بالا در عینی نرمی،یعنی روح اسپرت در قالب راحتی و آرامش،هندلینگ سمند چه فرقی با 405 داره که انقدر بزرگش میکنید؟
همه قبول دارن که هندلینگ سمند بهتر از ال90 هست،هر کدوم مزایایی نسبت به اون یکی داره،هر کس با توجه به معیاراش ماشینش رو انتخاب میکنه،مثلا برای من ملاک کیفیت و امنیت و شتاب بهتر بود،ال90 انتخاب کردم،برای شوهر عمم که بیشتر تو جادست هندلینگ که سمندو بیشتر پسندید
اشکان
۲ آذر ۱۳۹۱آقا منصور این دیگه ازون خالی بندی ها بود!آخه مگه میشه زانتیا تو پیچ کم بیاره؟اصلا زانتیا ماشین مخصوص پیچه.سیستم تعلیق هوشمندی داره.خواهشا اینقدر سمند رو بالا بالا نبرین.درسته که سمند در پیچ عملکرد بهتری نسبت به ال نود داره ولی آیا معیار برتری ماشین فقط همینه؟راستش من از سال 87 یه ال نود دارم هنوز یکبارم پام به تعمیر گاه باز نشده
کیفیتش به حدی بالاست که تو این چهار سال ماشینم یه لامپ هم نسوزونده.حتی یک لامپ!حالا شما هی بگو سمند سمند!افغانی هم سوار سمند نمیشه
aria
۲ آذر ۱۳۹۱آقا اشکان اگه ملاک این باشه که شما گفتید بخدا پراید من 4 ساله کار میکنه با 153هزار کیلومتر حتی شمع عوض نشده حتی تسمه تایم. پس با استدلال شما بهترین ماشین هست
dan2dan
۲ آذر ۱۳۹۱ماشین در ایران=تخم مرغ شانسی
Power
۴ آذر ۱۳۹۱aria شما درست میگین موتور پراید از موتور Ef7 خیلی بهتره ، و تو این چند سال ثابت کرده مشکلات وحشتناک سمند EF7 رو نداشته
حمید
۶ آذر ۱۳۹۱حالا کدوم بهتره سمند یا تندر
Power
۴ آذر ۱۳۹۱البته کسی که تا 150 هزار کیلومتر شمع و تسمه تایم ماشینش رو عوض نمیکنه مشخصه که اطلاعاتش چقدره !!!
arian
۱۳ آذر ۱۳۹۱پروفسور . نابغه . من تا نیاز نباشه هیچ قطعه ای رو عوض نمیکنم چون یدکیش مثل اصلش نیست اینو همه میدونن تو مگه ….
aria
۳ آذر ۱۳۹۱گاری ارتقا یافته = ال 90 . هر کس ال 90 میخره پس از مدت کوتاهی سعی در تعویض آن دارد. و صاحبان ان بخاطر اخذ اندکی جایگاه برایش هر کاری میکنند حتی شده رای دادن های مکرر به یک کامنت. یا رد یک واقعییت مستند با دادن رای مکرر به یک کامنت. از پدال خواهش میکنم امکان رای دادن بیش از یک نوبت را از بین ببرد تا واقعییت مشخص شود
سعید
۳ آذر ۱۳۹۱سمند:
بی کیفیت
پرمصرف
لخت و لش
حیف پول
ماشین روستا
aria
۳ آذر ۱۳۹۱در کنار هزارن عیبش تنها مزیت ال 90 نسبت به سایر خودروهای داخلی هم قیمت خودش . کیفییت قطعات بود بود .بود. که با مشکلات اخیر این مزییت نیز حذف شد مثال . سوخت ال90 های جدید نسبت به قدیمی ها بیشتر هست . یا به گفته ال90 سواران منطقی کیفییت خودرو های مدلهای قبل بهتر بوده است.حالا ال90 دیگر هیچ حرفی برای گفتن ندارد . نه امکانات . نه قطعات یدکی ارزان و فراوان نه زیبایی. و…. و نه کیفییتی که بهش می نازیدند. با حذف این خودرو از چرخه تولید داخل وضعییت آن از این هم بدتر میشود
aria
۳ آذر ۱۳۹۱حذف ال90 از بازار و عدم تداوم پشتیبانی شرکت داچیا از نمایندگی ها ومصرف کننده گان ال 90 خواب را از چشمان صاحبان این خودرو ربوده و کابوس شبانه آنها شده
وحید
۳ آذر ۱۳۹۱لازم نیست اینقدر به ال90 حسادت کنی . شما برو همون سمندتو سوار شو که بهترین ماشینه و به جای وقت تلف کردن تو این سایت و … گفتن. برو تو صف CNG
بزار 4 تا مطلب و نظر درست حسابی تو این سایت نوشته بشه و کلاس این سایت هم با مطالبت پایین نیار
!!
۳ آذر ۱۳۹۱شما یه مشکل خاصی داری که تعریف روانشناسی خاصی داری … بعضی ها بهش میگن عقده … این مشکل شما هم اینجا حل نمیشه به امام زاده ای جایی مراجعه کنید (زنجیر فراموش نشه)
arian
۱۱ آذر ۱۳۹۱اره برای خالی کردنش باید شما هم باشید
aria
۳ آذر ۱۳۹۱اتفاق که برا ریو افتاد (خودرویی بسیار عالی) این بود که عدم تداوم تولید خودرو و قطعات یدکیش در ایران این خودرو را از چشم همه انداخت . این اتفاق قطعا دیر یا زود برای ال90 خواهد افتاد یک درصد شک نکنید. مستند
کماندار
۳ آذر ۱۳۹۱آقای آریا صحبتهای شما منو یاد پروپاگاندا حکومتهای کومونیستی میندازه!
aria
۳ آذر ۱۳۹۱من چند خودرو را در جاده تست کردم. سمند- 405 -206 پراید- ریو ال90 در این بین اول سمند بعد ریو سمند به جاده می چسبه ef7جاده را به مبارزه می طلبه جاده خوراکشه ولی داخل شهر ال90 بهتره البت بجز دید عقبش که خیلی افتضاحه
!!
۳ آذر ۱۳۹۱سلام. مهم نیست که درباره تندر کی چی میگه من که تا حالا 120 هزارتا باهاش راه رفتم بجز بنزین و روغن خرجی برام نداشته و در مقایسه سمند پدرم که سالی هزار عیب و ایراد براش پیدا میشه واقعاً محشره. با لاستیک بارز ایرانی آشغال زیرش که تا به حال هم کار کرده. البته 206 هم داشتم که بعد 55 هزارتا موتوری ایراد آورد که مجبور شرم بفروشمش. فقط تو 70 هزارتا تسمه عوض کردم. شما برید 206 و سمند بخرید قرار نیست همه مثل هم قکر کنند.
arian
۳ آذر ۱۳۹۱من چند خودرو را در جاده تست کردم. سمند- 405 -206 پراید- ریو ال90 در این بین اول سمند بعد ریو سمند به جاده می چسبه ef7جاده را به مبارزه می طلبه جاده خوراکشه ولی داخل شهر ال90 بهتره البت بجز دید عقبش که خیلی افتضاحه
arian
۳ آذر ۱۳۹۱عزیزان ال90ی .خواهشند است به دلیل جلوگیری از تصادفات جانی از دنده عقب استفاده نفرمایید فقط جلو برید
داش محمود
۳ آذر ۱۳۹۱آقا آریا مواظب باش با این همه اطلاعات و تجربه استکبار جهانی یه موقع شما رو ندزده
اشکان
۳ آذر ۱۳۹۱آقا آریا تا زمانی که بخش کنترل کیفیت رنو در مونتاژ ال نود نظارت مستقیم داره شما این آرزو(که ال نود روزی بیکیفیت بشه)رو به […] خواهید برد!
دوست عزیز شما خودتم میدونی که کیفیت بالا تنها مزیت ال نود نیست.نرمی و راحتی فراوان-امنیت بالا-شتاب اولیه بالا-کیفیت بالا-مصرف پایین سوخت-نرمی ماشین در دست اندازها-جادار بودن خودرو و… همگی مزیت های ال نود به شمار میان.بازم میگم ریو و پارس و سمند و 405 یه زاپاس ال نودم نمیشن تو این فاکتورهایی که من در بالا اشاره کردم.با تشکر
arian
۱۳ آذر ۱۳۹۱جواب شما خاموشست تمام
محسن
۴ آذر ۱۳۹۱با سلام
به نظر این حقیر با اینکه دید عقب ال نود فوق العاده محدوده اما فراموش نکنید دوستان، دید جلو سمند هم همچین خوب نیست
یا اون دوستی که از ریو تعریف کرده اگه راست میگه یه ریو نشون من بده که دو طرف سپر جلوش به جایی مالیده نشده باشه!!!
به نظر، هر ماشین با توجه به رنج قیمت مزایا و معایبی داره و به نظر من که ال نود بالاتر از سمند قرار میگیره
فقط هموطنان “لر” عشق سمند دارن، بویژه “بروجردیا”
كاوه
۸ آذر ۱۳۹۱آقا ی محترم تو اصلاً میدونی بروجرد (پاریس کوچولو )کجاست …
ali
۴ آذر ۱۳۹۱لطقاً لینک زیر رو بخونید نطرات هم همینطور
فکر کنم بدون تعصب نطرات واقعی مطرح شده
http://khabaronline.ir/detail/259164/people/What-People-Say
ali
۵ آذر ۱۳۹۱از نظر من ال نود بهتر از سمند است زیرا شتاب بهتر گیربکس نرم تر فرمان هیدرولیک وبسیار راحت و کیفیت قطعات عالی زیرا ساخت فرانسه می باشدوایمنی کامل دارد
ولی سمند شتاب کمتر و گیربکس آن مثل ال نود نرم نیست دید در جلو محدود است و سوخت آن فراوان کیفیت قطعات افتضاح وایمنی کم
پدرام
۶ آذر ۱۳۹۱سلام
عجب جنجالی درست کردید هاا ! بسه دیگه – انقدر توهین و…
شکی توش نیست که موتور ال 90 بهتر از خانواده ی سمنده(حالا هم xu7 و هم ef7)
ولی از نظر طراحی :سمند در رتبه ی بالا تری قرار داره سمند حالت تخم مرغی تری داره و ال 90 طراحی زیاد دلچسبی نداره و همه ی خط ها به اصطلاح اتو کسیده هست .
در سرعت های بالا و مانور دادن سمند در رتبه ی بالا تری قرار داره و تعادل و چسبیدگی بیشتری نسبت به ال 90 داره
شکلی نیس که ال 90 از نظر ایمنی تو سطح بالایی قرار داره ولی سمند هم بدنه ی محکمی داره و ایمنی خوبی داره ولی خب به ال 90 نمیرسه ( تست روسیه رو تو fb ببینید )
شکی توش نیست که ال 90 مصرف پایین تری نسبت به xu7 داره
در کل هر 2 خودرو در کلاس خودشون خودرو های خوبی هستند و هر کدوم معایت و محاسن خودشونو دارن
کماندار
۶ آذر ۱۳۹۱اینو همه میدونستن بحث سره تعصبات الکی هست
حمید
۶ آذر ۱۳۹۱ال90=تانک خیلی زشته
مهدي
۷ آذر ۱۳۹۱ضمن تشکر ازاطلاعات خوبتان اگر ممکن از لحاظ نحوه پشتیبانی از قطعات دو مدل خودر سمند و ال 90 یک مقدارتوضیح بدهید که درهنگام خریدو باتوجه به وضعیت فعلی انتخاب بهتری داشته باشیم. متشکرم
khakhs
۷ آذر ۱۳۹۱سلام دوستان
ال نود قیمتش شکست.وقت خریدنش رسیده.23الی24میلیون تومان فولش شرایطی میدن
س ب
۷ آذر ۱۳۹۱از نظر من سمند(باموتور405) و ال نود از نظر فنی تو یک سطحند. برای انتخاب میمونه سلیقه فرد و خدمات پس از فروش و شرایط خریدکارخانه و نمایندگی ها و بسته به اینکه ما ازین ماشین ها قراره کجاها استفاده کنیم
س ب
۷ آذر ۱۳۹۱تندر و سمند ماشینای که از لحاظ فنی نزدیک به همن و هر کس با ویژگی هایی که هر ماشین داره باید انتخاب کنه و نمیشه گفت که کدوم واقعا سرتره
مهران
۷ آذر ۱۳۹۱سلام ازنظر من بطور کلی سمند بهتر از ال90 من خودم اول سمند داشتم والان لندکروز دارم اما فرق زیادی از نظر راحتی نداره اما ماشین برادرم ال90 خیلی فرق داره از نظر سرعت سمند باز هم بهتره چون من عاشق سرعت هستم با سمند 210 سرعت رفتم ولی ال90 از190 بالا نمیره با لندکوز 260 سرعت رفتم ال90 تو پیچ ها هم پیش سمند کم میاره
منصور
۷ آذر ۱۳۹۱بااینکه ال نوددوس نمیدارم اماباتوجه به اینکه قراره اطاقش تغیربدن شاید بااطاق جدید بخرم
وانت ال نودتاآخرسال به بازارمیاد
arian
۱۲ آذر ۱۳۹۱اتاق جدیدش اصلا قابل تحمل نیست . استقبال نمیشه . من عکسشو دیدم خیلی خیلی زشت است
منصور
۷ آذر ۱۳۹۱اشکان جان برای حرف شمارفتم یکی ازتعمیرگاههای ایران خودرو.دوستی داشتم اونجاازش خواستم سیتم تعلیق ال نود برام تشریح کنه.
یک ال نود باجکهای بالابرنده برد بالا.شایدکسی که متخصص جلوبندی کاربودخیلی علمی چیزی نمیدونست.گفت سیستم تعلیق ال نود همین فنرگردهست ویک ضربه گیرویک ناودونی که دوطرف چرخها به هم وصل کرده که درسرپیچها به اندازه سرسوزن ماشین رامتعادل نمیکنه ولی ماشینهای ازسری سمند و405و206ازسیستم تعلیق برگرفته ازژامبون برخورداره که شمابقیه آن تحقیق کن.درضمن کمی هم ادب رارعایت کن.افغانی هم انسان است
سامان
۷ آذر ۱۳۹۱اتفاقاً ال90 پایداری خیلی خوبی داره و تنها عوام بر اساس فرم و قیافه ماشین تصور میکنن پایداری خوبی نداشته باشه و هیج دلیل و منطق علمی برای اون ندارن له ذکره در ال90 ژامبون حالت بازویی داره وبا چندتا بلبرینگ به اکسل وصل شده و وظیفش حفظ تعادل ماشین هست.امروزه دیگه از این سیستم استفاده نمیشه و بجاش از میله پیچشی که قطرش هم به اندازه انگشت شصت هست استفاده میکنن که در ال 90 هم از این سیستم استفاده شده.که خیلی بیشتر از ژامبون تعادل ماشینو حفظ میکنه وخیلی هم خوب عمل میکنه.کارش اینه که وقتی ماشین میخواد یه وری شه و چپ کنه(مثلا سر پیچ که نیروی گریز از مرکز سعی داره ماشین رو به بیرون پیچ پرت کنه که بهش غلت زدن میگن) نیرویی که تمایل داره فنر سمت خارج پیچ رو فشرده کنه و سمت دیگر رو بلند کنه( هر یک رو) از طریق پیچش به سمت دیگه منتقل کنه و جلوی غلت زدن رو بگیره .
اشکان
۸ آذر ۱۳۹۱با سلام
آقا منصور شما همش داری راجع به یه فاکتور صحبت میکنی.همش داری میگی تعادل و منم حرف شما رو قبول دارم و بازم جملات قبلیمو تکرار میکنم:از لحاظ استحکام جلوبندی و کیفیت قطعات موتوری و مصرف سوخت پایین و نرمی و راحتی ال نود از تمام ماشینهای رده خودش سرتره.من از شما سوال می کنم در تمام مواردی که من ذکر کردم آیا سمند در مقابل ال نود حرفی برا گفتن داره؟اگه میشه برو از همون نمایندگی ایران خودرو که رفتی سوال کن ببین بهت چی میگن؟بعد بیا جوابشو اینجا بنویس
بلبل
۸ آذر ۱۳۹۱ال 90 سری اولو دارم به به حالشو می برم مثل ساعت کار میکنه . ال 90 حالا واقعا ال لگنند.
اشکان
۸ آذر ۱۳۹۱برتری های ال نود نسبت به سمند:
1-شتاب بالاتر 2-نرمی و راحتی بیشتر 3-ایمنی بالاتر
4-مصرف سوخت کمتر 5-استهلاک کمتر 6-جلوبندی محکمتر
7-صندوق عقب جادارتر(تندر 90 =510 لیتر-سمند 500 لیتر)8-فضای داخل اتاق بیشتر(میتونین برین تحقیق کنین)9-در کل کیفیت بالاتر
اشکان
۸ آذر ۱۳۹۱حالا برتری های سمند نسبت به ال نود رو هم مینویسم:
1-طراحی زیبا تر 2-تعادل سر پیچ سمند بهتره 3-فراوانی قطعات یدکی(که البته چون ال نود خیلی کمتر خراب میشه اینقدر نیاز به قطعات یدک نداره)4-امکانات بیشتر
دیگه به نظر من سمند در هیچ عامل دیگه ای نسبت به ال نود برتری نداره
من با توجه به فاکتورهای گفته شده به نظرم در مجموع ال نود بهتره
arian
۱۲ آذر ۱۳۹۱نمای داخلی و خارجی بسیار شیکتر. صندلی برقی بهتر . سیستم سخنگوی بهتر. خدمات پس از فروش وبهتر . تداوم تولید و تولید قطعه و وارانتی مطمئن تر. موتوری فوقالعاده قوی تر و بروتر. رانندگی جادهای دلچسبتر. بدون احتمال واژگونی سر پیچها
آرمان 2
۹ آذر ۱۳۹۱من 2 ساله سمند دارم مالتی پلکس برا جاده و پیچ عالیه تا حالا خراب نشده به راحتی قطعاتش پیدا میشه ولی قطعات ال 90 گران است و از ظاهرش اکثرا” خوششان نمی آید …. اگر کمی در سمند بعضی فاکتورها را اصلاح کنند بهترین میشه … موافقیت ؟