مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
کماندار
۴ دی ۱۳۹۱من جا شما بودم یه ال90 دست 2 فول بر میداشتم.چون موتور tu5که رو پژو قدیمیا گذاشتن گرچه یه جورایی موتور 206 هست و مصرف سوختش پایینه اما برا این اتاق زیاد جالب نیست از همین رو شتاب slxرو کاغد کمتره از glx..
اما از شتاب و ایمنی ال 90 مطمئن هستم.
نظر من بهترین گزینه همینه که نوشتم..البته شاید یکی خوشش نیاد از قیافه ال 90 بره سمند بگیره که یه بحث دیگس….!!!
aria2
۵ دی ۱۳۹۱فقط هر چی آریا میگه درسته ال 90 من سه سال داشتم صندلیاش بد نیست ولی خیلی بی تعادله سر پیچ ها،الان ef7 دارم واقعا ال90 دو میزاره تو جیببش بخدا
aria
۵ دی ۱۳۹۱آقای کماندار بذار همون tu5بگیره خیلی بهتره از ال لگن.
aria
۵ دی ۱۳۹۱خریداران محترم ال 90 به لحاظ روانشناسی افرادی هستند که اهل موسیقی و هنر و زیباییو لطافت و لذت بردن از رانندگی و زندگی نیستند در کل اهل دل نیستن همشون اهل محاسبه و ریالند اولین توجیح خریدشان اینه که سوختش کمه زیبایی هم مهم نیست . فقط این گروه افراد ال 90 می خرند یک نفر اهل دل ال 90 نمی خره اینو دقت کنید به حرف من میرسید. در ضمن هیچ کدموم از ال 90یها به همان دلایلی که گفتم معتاد نیستن که اینش خوبه
مهدی
۵ دی ۱۳۹۱اقای اریا من یه سال قبل یه سمند ef7داشتم این حرف هایی که تو درباره سمند میگی درست نیستند چون مصرفش تو جاده 10یا 11لیتر است اما اگه با هاش 20 تا بری مصرفش 8/5لیتر میشه ببینم راستش رو بگو اصلا تو ماشین داری؟سمند تو 100 صدا میده تو میگی با 210 رفتی صدایی تو اتاق نمی یومد برو دکتر گوش هات خیلی سنگین شده بای
aria
۵ دی ۱۳۹۱یادم نمیاد با شما صحبت کرده باشم
ساسان
۵ دی ۱۳۹۱ای وای اریا جون چه قدر رومانتیک حرف میزنی با احساسات شما سمند براتون خیلی خوبه چون بعد یه تصادف جزیی صدای بلبل و جیرجیرک از ماشین زیبات می شنوی اون وقت خیلی با لطافت و لذت فکر کن مصرفت 1لیتر و داری 300 تا میری
aria
۵ دی ۱۳۹۱اگه کسی میتونه این متن را ترجمه کنه ما هم بفهمیم
تندر
۵ دی ۱۳۹۱اقا اگه می خواین ماشین سوار بشین برین ال 90 بخرید اما اگه می خواین کارمند ایران خودرو بشین برین سمند و…. بخرین به خدا از 87 یه تندر خریدم تا حالا یه اچار به موتورش نزدم اما دوستم یه سمند ای اف 7 گرفته هنوز یه سال نشده بود روغن سوزی می کرد بعد می گفت موتور هر چی صدا داره تو اتاق ماشینه
aria
۵ دی ۱۳۹۱اسمتو عوض کردی آقا اشکان
aref
۵ دی ۱۳۹۱سلام…
رنو ماشین فوق العاده خوبیه.ظاهرشو میشه خیلی راحت اونقدر زیباش کرد و تغییرش داد ک باورتون هم نشه خودشه!!
بخاطر این که از موتور خوب و کیفیت بالایی برخور دار بود قیمتش یهو افضایش پیدا کرد و افضایش قیمتش نسبت به سمند وپژو خیلی بیشتر بود…به نظرم اگه چراغای جاوش رو تغغیر بدن خیلی زیباتر میشه…
aria
۵ دی ۱۳۹۱افزایش درسته. یاد بگیر بعد بیا
aria
۵ دی ۱۳۹۱پس خودتان قبول دارید که ظاهرش مناسب نیست و باید تغییرش بدی
دوو سيلو
۶ دی ۱۳۹۱ال 90 آشغالترین ماشینی هس که سوار شدم فقط دوو سیلو فقط
aria
۶ دی ۱۳۹۱ال90 از هر لحاظ ماشینی است در حد پراید و 141 و 131 . حتی ریو خیلی ازش بهتره.
اشکان
۶ دی ۱۳۹۱ناگفته های ایمنی ال نود:
-ال نود 3800 تا خال جوش داره(یعنی یه چیزی حدود 2 تا سه برابر خودروهای هم تراز خودش)
-جنس آلیاژ بدنه ال نود از ماده ای انتخاب شده که جاذب انرزی هست(ضمن اینکه وزن کمی داره)
-پشت دیاق سپر های جلو و عقب ال نود سه لایه فولادی محکم قرار دارد.
-جنس داشبورد ال نود از پلی پروپیلن میباشد که جاذب انرزی میباشد ضمن اینکه قیمت ارزانی دارد.
-قسمت داخلی داشبورد ال نود محدب میباشد که در صورتیکه تصادف خیلی شدید باشد نیروی ضربه به خاطر محدب بودن داشبورد تقسیم شود و از وارد آمدن کل انرژی به یک قسمت از پای سرنشین جلوگیری به عمل بیاید.
-آن طرف داشبورد ال نود(همان قسمتی که سمت موتور هست)ساختار لانه زنبوری دارد که قابلیت جذب انرژی بالایی دارد
-پشت داشبورد ال نود (همان قسمت که سمت موتور هست)دو تا قوطی 14 قرار دارد
در کل ساختار بدنه ال نود نیروی ضربه رو به کل قسمت ها تقسیم میکند.
-ال نود در تست کرش 3 ستاره را کسب نمود.
حالا من از سمند سوارا سوال میکنم که آیا سمند از نظر ایمنی حرفی برا گفتن داره در مقابل ال نود؟!!!
شک نکنین که ال نود از نظر ایمنی از رقباش بهتره.
شعار رنو فرانسه:ایمنی برای همه!
اطلاعات رو ریختم رو دایره برا سمند سوارا که بمونن تو کف!
اشکان
۶ دی ۱۳۹۱آقایون چرا با این سمند سوارا بحث میکنین؟بگذارین تو جهل خودشون باقی بمونن.
آن کس که نداند و نداند که نداند،در جهل مرکب تا ابد دهر بماند!
اشکان
۶ دی ۱۳۹۱یه کلام ختم کلام:
از نظر استحکام جلوبندی،مصرف سوخت،ایمنی،کیفیت،جادار بودن،نرمی و راحتی هیچ ماشینی در رنج قیمت ال نود به ال نود نمیرسه.
ال نود خودرویی بود که به خاطر ظاهر نه چندان جذابش کسی فکرشو نمیکرد ازش استقبال بشه،اما بر عکس به دلیل کیفیت بالا و مصرف سوخت پایین از این خودرو استقبال شد.البته این خودرو یه سری نقاط ضعف هم داره،مثل فرار کردن قسمت عقب خودرو در پیچها با سرعت بالا و قیافه نه چندان جذاب.ولی انصافا مزایاش به معایبش میچربه.
چشم حسود و بخیل کور بشه،من از سال 87 ال نود دارم و هنوز که هنوزه هیچ ایرادی پیدا نکرده.12.6 میلیون هم پولشو دادم.واقعا هم ازش راضیم
aria
۶ دی ۱۳۹۱یک راه حل دارم برای عقب خودرو که گفتید سر پیچ فرار میکنه. آقا یک کمند همراه خود داشته باشید و یک کاوبوی ماهر تا با کمند براتون بگیردش بعدش زنجیر افسارشو خوب محکم ببندید تا دیگه فرار نکنه
aria
۶ دی ۱۳۹۱راستی یه راه دیگه هم داره. یک کم جو در جیب خود داشته باشیدوقتی فرار کرد نشونش بدید بر می گرده. یا اصلا بذارید فرار کنه جلوی ماشین که هست .همون کافیه
راستگو
۶ دی ۱۳۹۱خواهش میکنم کم دروغ بگین چرا چسبیدین به ال لگن کمی هم امروزی و راستگو باشید ال لگن چیزی جز بیریختی کم استحکامی و… ندارد من الان یه سمند EF7 دارم خیلی هم ازش راضیم تا حالا یک ریا ل خرجش نکردم از بس که عایه هم محکم تر از ال لگنه زیباست وسر بیچ ها عقبش در نمیره اگه یه کمی صادق باشید و چشماتون مشکلی نداشته باشه می بینید که سمند خیلی بهتر از ال لگنه
aria
۸ دی ۱۳۹۱آقای راستگو .میشه بگید شغل شما چیه؟و کدام استان هستید
منصور
۷ دی ۱۳۹۱توجه دوستانی رو که شاید قادر به ترجمه روسی نباشن به قسمت تست ELK انجام شده در مقایسه جلب میکنم(اواخر صفحه).البته این تست برای سال 2006 هست
(تست المپیک یا elk که هر ماشین باید روی سطح آسفالت خیس یک مسیر مارپیچ رو با سرعت 65 کیلومتر طی کنه و هر ماشین توسط 5 راننده آزمایش میشه و در صورت برخورد به موانع پلاستیکی یا کاهش سرعت تست مردود خواهد شد)
در تست elk از 5 نمره این نمرات به دست اومده :
سمند = 4 (یعنی چهار راننده تونستن با سمند این تست رو با موفقیت پشت سر بزارن)
چری = 0
کیا = 0
لوگان = 1 (فقط یک راننده موفق به کنترل و عبور از مسیر شده)
در اخر هم لوگان و سمند به یک اندازه امتیاز کسب کردن و سمند به لحاظ راحتی رانندگی و فضای سرنشینان و …بهتر شناخته شد در این تست ولی در مجموع با همدیگه هم امتیازن
نکته مهم دیگه شرایط تست هست ” ارتفاع از سطح دریا گرفته تا نوع و کیفیت سوخت و…
در شرایط مختلف عملکرد خودروها باهم متفاوت هستن.تست ها و درگ های خیابونی فاقد استانداردهای تست و بررسی خودرو هستند و معیار مناسبی برای خوب یا بد بودن یک خودرو نیستن ” عمدتا فقط بر توان و قدرت و شور و حال این تست ها توجه میشه و به هیجانی که در پی داره نه به تمامی مسائلی که در یک خودرو مد نظرِ
در تست های مجلات معتبر و برنامه های تلویزیونی هم عمدتا میبینید که اول مزایا و معایب و هندلیگ و قدرت ترمز گیری و شتاب جانبی و متریال و طراحی و غیره… خودرو به تصویر کشیده میشه و نقد میشه و در مرحله اخر زمان گیری و تست های شتاب اولیه و کورس انجام میشه
منصور
۷ دی ۱۳۹۱سلام
سمند ef7درقطب شمال پایه گازسوزبه همراه کارشناسان آلمانی.شرکت بوش باگازدردمای منهای50درجه آزمایش شد.بانیش استارت روشن شد
amin
۷ دی ۱۳۹۱من قبلآ l90 داشتم عالی بود
aria
۷ دی ۱۳۹۱نقل قول. سلام. به اونایی که هنوز شک دارن: سال 77 بود با یه شورلت داشتم 110، 120 می رفتم که یهو یه ماکسیما نور داد از حدود 50 متر پشت سر خواستم برم کنار دیدم پشت یه ماشین گیر میفتم گفتم بزار اینو رد کنم میرم کنار به ماکسیما راه میدم. هنوز فکرم تموم نشده بود که قشنگ دیدم ماکسیما از سمت راست سبقت گرفت پیچید جلوم. یعنی چند ثانیه هم شاید نشد که شتاب و سبقت گرفت اونم تو 120 تا. سال 91 داشتم با 206 حدود 120 تا میرفتم که یه سمند EF7 پشت سرم بود اونم حدود 30، 40 متر فاصله داشت بازم خواستم برم کنار که دیدم فاصلم با ماشین سمت راستی جلوم 10 متر اینا بیشتر نیست پشتش گیر میفتم بازم گفتم بزار اینو رد کنم بهش راه میدم که یه سایه سریع از کنارم گذشت و دیدم سمند جلومه. اگه ماکسیما رو کنارم دیدم سمندو اصلاً نتونستم ببینم. اگه ماکسیما 6 سیلندر و 3000 سی سی هست این بیچاره فقط 1700 سی سیه. شتاب و قدرتش فوق العادس. اگه اهل جاده و مسافرتید تو خریدش شک نکنید. اگه واسه شهر و تیک آف و سوسل بازی هستید ال90 و پرشیا و از این ماشین اسباب بازی خارجیا.
ناصر
۹ دی ۱۳۹۱دروغت خیلی زایه بود این چیه میگی؟
aria
۷ دی ۱۳۹۱ببین آخه این چه توصیه ای هست . خوب یک قانون هست که بعد از خرید ال90 پشیمانی قطعی است. عقل انسان میگه این همه پول برای این ماشین بی امکانات و ساده و شت درست نیست. بهمین خاطر بعضی ها به ال90 میگن ندامت 90
اشکان
۸ دی ۱۳۹۱با سلام
فرار کردن عقب ال نود رو میشه با لاستیک پهن 205 برطرف کرد.اینم جواب اون حرفهای طنز گونه دوستان
aria
۸ دی ۱۳۹۱لاستیک پهن مقدار ناچیزی از مشکل را حل میکند. ولی رفع نقیصه نیست
اشکان
۸ دی ۱۳۹۱پیر ادوارد راسل مدیر پروژه لوگان بود.بعد از ساخت لوگان و اتمام مراحل تست این خودرو،جمله ای را بر زبان آورد:
از نظر ایمنی و کیفیت،در رنج قیمت لوگان،هیچ خودرویی در دنیا به لوگان نمیرسد
aria
۸ دی ۱۳۹۱هیچکی نمیگه دوغم ترشه. عطر آن است که ببویید نه عطار بگوید
aria
۸ دی ۱۳۹۱موتور ملی 16 سوپاپ پایه گازسوز EF7 نخستین موتور با برند ایران است که سال 84 در کشورمان ساخته شده است و قابلیت رقابت با موتورهای روز دنیا به لحاظ استاندارد آلودگی یورو 4 و کاهش مصرف سوخت و همچنین استفاده از گاز CNG به عنوان سوخت اصلی را دارد. موتور ملی پروژه ای مشترک بین مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (I.P.C.O) و مرکز تـحـقـیـقات موتور آلمان (F.E.V) می باشد.این موتور از پایه بر اساس سوخت گاز طبیعی طراحی گردیده و در عین حال قابلیت کارکرد با بنزین را نیز دارا بوده ودر میان موتورهای گاز سوز دنیا در لیست 3 موتور برتر و از نظر طراحی کلی موتور در میان 10 موتور برتر دنیا قرار دارد. مکانیزم بکار رفته دراین موتور به نحوی می باشد که توانسته با وجود مصرف سوخت و حجم موتور کمتر به توان و گشتاور بالاتری نسبت به موتور های بنزینی دست یابد. به واسطه طراحی بهینه موتور و نیز استفاده از جدیدترین نوع سامانه مدیریت موتور، به صورت خودکار سوخت گاز را بعنوان سوخت اصلی انتخاب نموده و حرکت خود را با آن آغاز می نماید و با اتمام هر کدام از دو سوخت به صورت خودکار عملیات تـعـویـض سـوخت در آن انجام می شود.
Wolf Man
۸ دی ۱۳۹۱قصه نگو
فقط بگو بهم آخر قصتت کلاغه به خونش میرسه یا نه؟
aria
۸ دی ۱۳۹۱مرد گرگ نما. چی میگی
aria
۸ دی ۱۳۹۱آقا سمند بخاطر تحریم(البت همه خودروها) ایراداتی داشت و دارد که در حال رغیب است .وقتی این چند تا ایراد برطرف بشه مگه سمند EF7ا موتور المانی چی از یک کیا سراتو1600کم داره .که 80 تومن قیمتشه. بنظر من EF7بهتره
نوید
۸ دی ۱۳۹۱اقای اریا شوماخر اصلا تو تا حالا ماشین سوار شدی داری حرف الکی میزنی اخه لوگان قابله مقایسه با سمنده چرت میگی&عمو جون اول برو گواهینامتو بگیر بعد بیا اینجا از ماشینی که بابات خریده داری ازش طرفداری میکنی بگو!!ضمنا بدون گواهینامه سواره اون سمنده خوشگله بابای نشو خطر داره>!!
aria
۹ دی ۱۳۹۱نه پشت سر بابام مینشینم نیگا میکنم که یاد بگیرم
aria
۹ دی ۱۳۹۱من هم با تو موافقم. سمند را نباید با ال لگن ساده . زشت. بی امکانات . بی ریخت مقایسه کرد
اشکان
۸ دی ۱۳۹۱اقا اریا ما دوغ رو خریدیم ترش نبود
اشکان
۸ دی ۱۳۹۱با سلام
من از سال 87 یه ال نود خریدم.تا حالا هم 75000 تا راه رفته.انصافا چیزی جز کیفیت از این ماشین ندیدم.تا به حال فقط یه لنت جلو(در کیلومتر 50000)عوض کردم با یه باتری(در کیلومتر 68000).انصافا در مسافرتهای طولانی آدمو خسته نمیکنه.به خاطر اتاق جادارش و سیستم تعلیق فوق العاده و صندلی خوبش.هنوز جلو بندی و موتورش آچار نخورده خدا وکیلی.یه بار که چند وقت پیش مسافرت رفتم مصرفشو گرفتم.711 کیلومتر رفتیم باهاش،45 لیتر مصرف کرد.میشه صد کیلومتر حدود 6.3 لیتر.اگه دنبال یه ماشین راحت با هزینه نگهداری پایین و مصرف کم هستید،به نظرم ال نود بهترین انتخاب شماست
کماندار
۸ دی ۱۳۹۱این بحث توسط بعضی افراد متعصب به سمت لجبازی کودکانه رفته است!
aria
۹ دی ۱۳۹۱ال لگنیهای عزیز مثل اینکه چیزی برای گفتن در این بحث ندارید. پدال جان بحث جمع شد حالا پست رو ببند