مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
aria
۱۲ دی ۱۳۹۱اشکان عزیز. همه چیز از همین کامنت شما مشخص میشود . معلومه کی عصبانی هست و ……
aria
۱۲ دی ۱۳۹۱آی حال میکنم که با اسم ef7 این ال نودیها را می چزانم. آی حال میکنم که آتیش میگرند چون نه زبان ردش را دارند نه چشم تاییدش را
کماندار
۱۲ دی ۱۳۹۱اقا آریا شما چون بحثت منطقی نیست میبینی که چقدرم منفی میخوری و با این لحن هیچ کس به حرفات اهمیت نمیده!
شما بحث ایمنی و شتاب و …رو با ما کردید برا هر 2 برات عکس یا فیلم گذاشتم و دیدی نتایجو!
من خودم ال90 ندارم!تعصبم روش ندارم قبولم دارم ماشن قشنگی نیست و زیادی ساده است!اما اگه قرار به انتخاب بین این 2 ماشین باشه میتونم به جرات بگم 80 درصد افراد با اطلاعات(نه خیلی اطلاعات سطح بالا)ال90 رو انتخاب میکنن!
aria
۱۳ دی ۱۳۹۱سادگی و زشتی طراحی داخلی و خارجی ال 90 برای رد کردن آن کافی است
aria
۱۳ دی ۱۳۹۱آقای کماندار. شما درست میگید ولی کامنت این ال 90یها را بخوانید معنی بی منطقی را می فهمید اون وقت من مجبور به تلافی میشم. واقعیت ها را منفی میدهند. مثلا اینکه قدرت و گشتاور و حجم و سرعت نهایی سمندef7 از ال 90 بیشتره یا امکانات سمند مثل شیشه و آینه و صندلی برقی .سیستم سخنگو طراحی داخلی و خارجی بسیار شیک تر سمند را قبول ندارند من هم باید مثل خودشان باشم و این مزایای ال 90 را قبول نکنم. هر کامنتی که از سمند سواران باشه حتی واقعییت باشه منفی میدهند. با این افراد چگونه با منطق رفتار کنم.
aria
۱۳ دی ۱۳۹۱درضمن انتخاب شما ال90 هست نه 80 درصد مردم. افراد خاصی ال90 میخرند افرادیکه ماشین را به چشم دلار می بینند نه یک وسیله برای اسایش انسان.
aria
۱۳ دی ۱۳۹۱ال 90یهای عزیز اگه قبول دارید تایید کنید که قدرت و سرعت و گشتاور و حجم موتور ef7بیشتر از ال90 هست امکاناتش از قبیل صندلی و بالابر شیشه عقب و اینه برقی. سیستم سخنگو. دوگانه سوز بودن .سیستم سخنگو. دماسنج. طراح شیک داشبورد . طراحی داخلی و خارجی بسیار شیکتر و شکیلتر از ال90. هندلینگ و کنترل بسیار بهتر در پیچها. و………… آقای کماندار حالا ببین ال90یها چکار میکنند
aria
۱۳ دی ۱۳۹۱شرکت داچیا از مشتریان خود خواست در پیچها رانندگی نکنند. دنده عقب نروند و در هنگام باد رانندگی نکنند
aria
۱۳ دی ۱۳۹۱رانندگی با سرعت 220کیلومتر با کنترل و آرامش کامل آرزوی ال90یهاست که در سمند بسیار لذت بخش است. سمند جاده را به مبارزه می طلبید
اشکان
۱۳ دی ۱۳۹۱آقا آریا،شیشه عقب برقی و آینه برقی از امکانات ال نود E2 هم هست.شما حتما امکانات ال نود E0 رو داری با سمند خودت مقایسه میکنی.در ضمن اگه این امکانات رو برا سمند نمیگذاشتن،دیگه فروش سمند به صفر میرسید!در ضمن بهتون پیشنهاد میکنم که حتما یه ال نود رو سوار شی و امکاناتشو دقیقا ببینی!
حسین
۱۳ دی ۱۳۹۱به نظرشماباهفده ملیون چه انتخابایی مناسبتره؟
محمدرضا
۱۴ دی ۱۳۹۱فقط تندر بگیر دادش
aria
۱۴ دی ۱۳۹۱سمند se بگیر عالیه . عالی. گازسوزش کن
اشکان
۱۳ دی ۱۳۹۱حسین آقا بستگی داره که شما ماشین صفر بخوای یا دسته دوم؟
ATENA
۱۳ دی ۱۳۹۱در هر صورت ماشین خوبی هست ادم نباید همه چیز های بد رو ببینه چون طراحا براش وقت گذاشتن حتی اگه از نظر ما هم بد باشه به احترام اون طراح نباید همچین حرفی میزدین. همه ی ماشین ها خوبن فقط این صلیقه ی ماست که اون ها رو بد جلوه میده من هم خودم نه از L90خوشم میاد نه بدم میاد ولی در کل ماشین خوبیه.!!!!!!!!!!!!!!!!!
aria
۱۵ دی ۱۳۹۱به شما تلقین کردند که خوبه. وگرنه 131 خیلی بهتره از ال لگن
ATENA
۱۳ دی ۱۳۹۱در هر صورت ماشین خوبی هست ادم نباید همه چیز های بد رو ببینه چون طراحا براش وقت گذاشتن حتی اگه از نظر ما هم بد باشه به احترام اون طراح نباید همچین حرفی میزدین. همه ی ماشین ها خوبن فقط این صلیقه ی ماست که اون ها رو بد جلوه میده من هم خودم نه از L90خوشم میاد نه بدم میاد ولی در کل ماشین خوبیه.!!!ok!!!!!!!!!!!!
aria
۱۴ دی ۱۳۹۱آقای کماندار منطق ال 90یها را دیدید. کامنتی که نوشتم قدرت ef7ز ال 90 بیشتره منفی میدهند. اینها غیر از قیافه منحوس ال لگن هیچ چیز را نمی بینند
aria
۱۴ دی ۱۳۹۱کسی که حاضره قیافه قناس و نکره یک ماشین را بخاطر روزی یک لیتر بنزین کمتر بپذیرد ال 90 می خرد. که برای صرفه جویی بیشتر بهتر است که موتور 125 بخرد
محمدرضا
۱۴ دی ۱۳۹۱و کاملا احمقانه ست که بخاطر ظاهر،تنبل بودن سمند رو به جون خرید.با تندر سمندت و رنده میکنم
aria
۱۵ دی ۱۳۹۱کسی با تو صحبت نکرد و جواب تو خاموشیست
کماندار
۱۴ دی ۱۳۹۱تعصب به هر حال هر 2 طرف دارن …هم سمندی ها هم ال90 هااگه قرار به مقایسه اصولی این 2 خودرو باشه ما پایه هستیم!همونطور که تو 2-3 مورد با مدرک نشون دادم…فعلا برا من مسلم هست از نظر ایمنی و شتاب ال90 بهتره و از نظر قیافه سمند …هرچند به هر حال این یه چیز نسبیه مثلا مسلم هست که سمندم آش دهن سوزی نیست اما در مقایسه عرض کردم.
به نظرم بهتره روی 1 مبحث قفل کنید مثلا حالا بیاید ببینیم سرعت نهایی کدوم بیشتره(با مدرک)که این بحث به یه جایی غیر این کل کلای مسخره برسه!
کماندار
۱۴ دی ۱۳۹۱در مورد حجم موتور که معلومه سمند بیشتره بحثی توش نیست!یه جا انگارنوشته بودید !
aria
۱۴ دی ۱۳۹۱عاشقان ال90== عاشق صرفه جویی یک لیتر بنزین وافرادی که از ماشین فقط راه رفتن با هزینه کم را می خواهمد. نه امکانات ماشین براشو مهمه نه زیبایی. فقط پول. پول پرستند
aria
۱۴ دی ۱۳۹۱مشخصات فنی سمند EF7
موتور
نوع موتور
EF7 بنزینی
حجم موتور
1645 Cm3
تعداد سیلندر
4
نسبت تراکم
11±0.2:1
قدرت موتور
113bhp@6000 rpm
حداکثر گشتاور
155Nm@4500 rpm
سیستم انژکتوری
پاشش چند نقطه ای با کنترل الکترونیکی(MPFI)
نوع سوخت
بنزین بدون سرب RON 95
تعداد سوپاپ
16
سیستم احتراق
سیستم جرقه دوبل
استاندارد حد آلایندگی
Euro IV
سیستم سوخت رسانی انژکتوری
پمپ بنزین داخل باک(INTANK)- اتصالات لوله سوخت از نوع اتصال سریع
کاتالیست اگزوز
دارد
کارایی
حداکثر سرعت 215 Km/h
شتاب صفرتا 100کیلومتر
11.9 s
مصرف سوخت(در 100 کیلومتر)
میانگین مصرف داخل و خارج شهر بر اساس استاندارد ECER101
7.2 Lit/100 Km
میانگین مصرف با سرعت ثابت 90 کیلومتر در ساعت بر اساس استاندارد ECER84
5.8 Lit/100 Km
میانگین مصرف با سرعت ثابت 120 کیلومتر در ساعت بر اساس استاندارد ECER84
9.2 Lit/100 Km
حدآلایندگی گاز مونوکسید کربن(CO) با وجود مبدل کاتالیزوری
کمتر از 2.3 گرم در هر کیلومتر – Euro IV
حدآلایندگی هیدروکربنهای نسوخته(HC) با وجود مبدل کاتالیزوری
کمتر از 0.2 گرم در هر کیلومتر – Euro IV
حدآلایندگی اکسیدهای نیتروژن(NOX) با وجود مبدل کاتالیزوری
کمتر از 0.15 گرم در هر کیلومتر – Euro IV
سیستم انتقال قدرت
گیربکس (جعبه دنده )
BE3/5
کلاچ
Dry Friction Single Plate Non Pre-Damper – مکانیکی ، تک صفحه ای خشک
دیفرانسیل
نوع : Pinion Crown wheel موقعیت : جلو
ظرفیت ها
باک بنزین
66 Lit
حجم فضای صندوق عقب
500 Lit
روغن موتور (با فیلتر)
4.5 Lit
روغن گیربکس و دیفرانسیل
1.9 ± 0.2 Lit
ظرفیت آب و ضدیخ سیستم خنک کننده خودرو
6.6 Lit
روغن هیدرولیک فرمان
1.2 ± 0.2 litres
فرمان
نوع فرمان
هیدرولیک – Power Assisted Hydraulic Type
جعبه فرمان
دنده پینیون Rack & Pinion
نوع دنده
نسبت دنده 18.25
تعداد دور چرخش قفل به قفل فرمان
3.1
ترمزها
نوع ترمز
دو مداره قطری( ضربدری)
سیستم ترمز
سیستم ترمز با تقویت خلائی
نوع ترمز جلو
دیسکی تهویه شونده
نوع ترمز عقب
کاسه ای
نوع ترمز ضد قفل
چهار کانال + چهار سنسور + EBD
تجهیزات الکترونیکی
نوع وتوان باتری
باتری خشک MF)66Ah)
ولتاژ
12 V
سیستم شارژ
دینام
دینام
Valeo class 9 – 90 A
استارت
Valeo Class 3 – 0.9 kw
واحد کنترل الکترونیکی
SIEMENS SIM2K-34VR
وزن
وزن تقریبی خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر وبدون تجهیزات اضافی
1220 Kg
حداکثر وزن قابل حمل توسط خودرو
2600 Kg
حداکثروزن مجاز با سرنشین
1610 Kg
حداکثر بار بر محور عقب
920 Kg
حداکثر بار بر محور جلو
900 Kg
محمدرضا
۱۴ دی ۱۳۹۱یه نگاه به قسمت شتاب ماشینت بنداز.با پراید برابری میکنه
aria
۱۴ دی ۱۳۹۱من مشخصات ef7را نوشتم و نقل قول کردم. حالا میشه بفرمایید رای منفی یعنی چی؟ یعنی چی بخدا نمی فهمم. آخه این نظر من که نیست. مستند هست. این اوج منطق را نشان میدهد
aria
۱۵ دی ۱۳۹۱من واقعیت ها را می نویسم شما منفی میدید خوب به …..
کماندار
۱۴ دی ۱۳۹۱شما دیگه این تیکه انداختن به بقیه رو تموم کنید و بیاید بحث اصولی کنید!اگه موافقید بیاید روی مبحث سرعت نهایی یک بحث اصولی کنیم
aria
۱۴ دی ۱۳۹۱کماندار عزیز حاضرم. ادعای من . سمند ef7با سوخت گاز 220 کیلومتر را شیرین می ره. درسته شتاب 0تا100 سمند خوب نیست. اما بین 120 تا 200 که خودم رفتم کشش عالی و غیر قابل باوری دارد که در این مرحلهع نه تنها ال90 که خیلیها مثل 405 و206وریوو حتی کیا سراتو 1600 عقب موندند. چند تا کلیپ توی آپارات هم هست فکر کنم ببینید. در کلدر سرعت نهایی ef7 برنده با تفاضل بالاست
کماندار
۱۴ دی ۱۳۹۱نگاه میکنم کلیپارو
حمید
۱۴ دی ۱۳۹۱شما سمندی رو سراغ دارید که 180 هزار کیلومتر کارکرده باشه و موتورش باز نشده باشه؟
اما من ال نودی رو میشناسم که این کار رو انجام داده.
aria
۱۴ دی ۱۳۹۱خیلی هنر نکرده من سمند با 400 هزار بدون ایراد سراغ دارم حتی پراید خودم 150 هزار بدون تعویض شمع و تسمه تایم. آخه شما ماشین دیگه ای که ندیدید
حسین
۱۴ دی ۱۳۹۱منظورم ماشین صفره
يوسف
۱۴ دی ۱۳۹۱سلام من سمند ال ایکس EF7 مالتی پلکس دارم تک سوز دارم ولی ازش راضی هستم ولی خودم ال نود رو بیشتر می پسندم
aria
۱۴ دی ۱۳۹۱مرغ همسایه غازه
aria
۱۴ دی ۱۳۹۱برات متاسفم . که ال 90 داری و میگی سمند دارم
محمد
۱۴ دی ۱۳۹۱بحث منطقی مقایسه سمند با ال90 را باید بگم که من قبل از اینکه ماشین خارجی سوار بشم فقط سمند ال ایکس رو تایید میکنم بخاطر اینکه نسبت به قیمتش و از همه مهمتر خدمات پس از فروش،ال 90 ماشین خوبیه ولی ماشینی که قطعات اون بسختی پیدا میشه در صورتیکه خصوصیات اون از سمند برتری نداره،در خصوص سمند EF7 بگم که خودمون رو نباید گول بزنیم ماشین در این رنج قیمت فوق العاده است و تندر به هیچ گونه به این ماشین نمیرسه
آرش
۱۴ دی ۱۳۹۱سلام من sd206داشتم که انقدرم اذیتم کرد سر9ماه فروختمش الان سمند EF7مالتی پلکس بنزینی دارم که البته دیگه ایرانخودرو مالتی پلکس تولید نمیکنه که قیمتشو ببره بالاتر اما من از نظر مصرف سوخت وسرعت های بالا واقعا از ماشینم راضی هستم اما تندر که برادرم داره ماشین خوبیه و فقط یه مقدار زشته قیافه ماشین و اینکه تو سرعتهای بالا در مقایسه با ماشین من کم میاره چون کنترل ماشین سخت تر میشه اما در کل هر دو ماشینای خوبی هستن که حداکثر قیمتشون باید6 میلیون باشه نه22میلیون!
اشکان
۱۴ دی ۱۳۹۱حسین آقا اگه بتونی بودجه رو تا 20 میلیون ببری بالا،این ماشینا رو میتونی بخری:
1-پژو 405 که فکر کنم حدود 20 میلیونه
2-سمند SE که حدود 19 میلیونه(که پیشنهاد میکنم اصلا سمتش نری! اگه سمتش بری یه پات میشه پمپ بنزین یه پات میشه تعمیرگاه!)
3-تندر E1 رو میتونی ثبت نامی بخری حدود 18.9 میلیون
4-خانواده پراید
5-ام وی ام 110 سه سیلندر و 4 سیلندر
پژو 405 ها و سمند های سری های جدید خیلی افت کیفیت داشتن.این داستان در مورد ام وی ام هم به همین صورته.به نظرم ال نود E1 انتخاب منطقی تری هست به لحاظ اینکه ماشین کم مصرف و کم استهلاک و محکم و جاداری هست.
hesam
۱۵ دی ۱۳۹۱ماشین تو قیمت20میلیون فقط405
ازهرنظر
توایران120بالاغیرمجازه پس سرسرعت کل کل نکنید
405بخر لذت ببرید موقع فروختنم به قول بچه ها رو هوا میزننش
aria
۱۵ دی ۱۳۹۱آره تندر بگیر در 3 هزار کیلومتر اول سر پیچ واژگون میشه بعدش یه انتخاب دیگه میکنی
aria
۱۴ دی ۱۳۹۱کسیکه سمند se را با mvm110 در یک رده قرار دهد لیاقت مشورت را ندارد
aria
۱۴ دی ۱۳۹۱آقای کماندار . منطق را ببینید. من مشخصات ef7را می نویسم رای منفی میدهند. الان می نویسم. که سمند دارای 4 چرخ هست. منفی میدهند. حالا ببینید
aria
۱۴ دی ۱۳۹۱ال90های عزیز. رای بدهید. ال 90 دارای داشبورد بسیار شیک و با امکانات شبیه به مورگان و مرسدس دارد. طراحی داخلی و خارجی بسیار بسیار مدرن با کلاس زیبا و دلربا همچون هیوندا سوناتای 2013 هست. ال90 دارای کنترل عالی و پایداری در سر پیچها هست که لامبور گینی درس میگیرد. قطعات یدکی هم ارزان و فراوان است
حسین
۱۵ دی ۱۳۹۱از لحاظ قیمت سمند ال ایکس ارزانتر از ال نود(با توجه به عدم تولید مدل E0)است.
حال باید دید ایا امکانات یا ایمنی کمتری دارد یا اینکه مصرف بیشتر ودلیل این ارزانی چیست؟
در ضمن حجم فضای داخلی نیز مهم است!
aria
۱۵ دی ۱۳۹۱حجم و طراحی داخلی سمند قابل مقایسه با ال لگن نیست . این ال لگنی ها با همین تعصب و تعریف های بی جهت و کورکورانه به بعضی افراد کم سواد تلقین کردند که ال لگن ماشین خوبیه. ایرانخودرو هر چی بد باشه از داچیای رومانی تراکتور ساز بهتره