مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
اشکان
۳ بهمن ۱۳۹۱من که چهار ساله ال 90 دارم الان حدود 77000 تا راه رفته و وضعیتش اینه:
-جلوبندی هنوز آچار نخورده(حتی یه میزان فرمون هم نبردمش،چون نیاز نشد)
-تمام لامپهای ماشین فابریکه.یعنی هنوز یه لامپ نسوزونده!
-موتور و گیربکس هنوز آچار نخورده
-دیسک و صفحه کلاچ هنوز فابریکه
آیا نباید گفت این خودرو از لحاظ کیفیت در رنج خودش حریف نداره؟
نادر
۴ بهمن ۱۳۹۱اینکه ماشین بعد از چهار سال هیچ مشکلی نداشته اتفاقا خیلی بده ! یعنی کل ماشین یکهو می یاد پایین ! یعنی تمامی قطعات عمر مفیدشون باهم یکیه !! و این عیوب یکهو خودشون رو نشون میدند. قانون استهلاک قطعات که خدا نکرده تغییر نکرده عزیز! این امتیاز نیست اتفاقا مثل بیماری ایدز که برای مدتی مخفی می شه و یکهو پدر صاحب بچه رو در می آره! (البته منظورم فقط شما نیست برای کل ماشین های که صاحبشون فکر می کنه اگه ماشین آخ نگه و ایراداتش رو نشون نده پس قابل اطمینانه!)
سعید
۴ بهمن ۱۳۹۱شما که انقدر ال90 رو بد قیافه میدونید بنظرم فقط یکم عقبش زشته ولی جلوش و کناره هاش که دیگه زشت نیست تازه من خودم دوتا چراغ خوشگل گرفتم واسه عقبش و یکمم عقبشو دادم پایین یه سر اگزوز هم واسش گرفتم خیلی هم از نمای عقب خوب شده تازه یه مانیتور کوچیک هم گذاشتم روش واسه دنده عقب و بنظرم طرح جلوی داشبوردش اصلا هم زشت نیست که بعضیا میگن فقط سادست نه زشت اینا با هم فرق داره که من خودم همیشه براق کننده بش میزنم و جلوشو انقدر شلوغ کردم ابرو زدم واسش عروسک و توپ و تاس واز این چیزا هم گذاشتم که بنظرم خیلی هم خوب شده. یکی از اشناهامون هنوز یه ماه نمیشه پارس گرفته که یکی از چراغای جلوش سوخت و از همون اول هم که چراغ هشدار دهنده در ها روشن بود با وجود بسته شدن درها بعد همش بگید پارس قیافه داره اخه ماشینی که کفیت نداره به چه دردی میخوره
aria
۵ بهمن ۱۳۹۱چراغ ماشین بسوزه ایراده؟ هر ماشینی ممکنه از این ایرادات جزیی داشته باشه. همه رو ول کن از داشبورد زیبای ال90 بگو. از چراغ خطر عقبش بگو
aria
۴ بهمن ۱۳۹۱اگه زشت نیست چرا همه ال 90یها سعی در تغییر ظاهر د داشبورد ال90 دارند ؟؟؟؟ زشته خوو
سهيل
۴ بهمن ۱۳۹۱نخیر دوست من اینطوری ها هم نیست واقعیت چیز دیگست من خودم 16 ساله ماشین دارم انواع مختلفش هم داشتم آخریش ال90 بوده خداییش از همشون بهتر بوده. مگه به نظر شما بقیه ماشینها پورشه و فراری اند!!! که ما تا حالا نخریدیم یا سوار نشدیم .
aria
۵ بهمن ۱۳۹۱آقا دیروز روی یه گازی لبو می فروختند روی فرمونش حک شده بود dacia . روی بدنه اش هم نوشته بود e2 . کسی میدونه یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خخخخخخخخخخخخخخخخ
dan2dan
۵ بهمن ۱۳۹۱احتمالا سمند ای اف سون بوده که صاحبش عقده ال 90 داشته
اریا جان معلومه کی کم آورده که اینطور داره میسوزه و چرت و پرت میگه
لوگان نه رو فرمونش ارم داچیاست نه رو بدنش نوشته ی e2
سهيل
۴ بهمن ۱۳۹۱نخیر زشت نیست فقط ساده اس مگه داشبورد سمند خیلی خوشگل و لوکسه!!!
hesam
۴ بهمن ۱۳۹۱بحث کردن با ال گنیا بی فایده ست
هرچی بهشون بگی قبول ندارن فقط یاد گرفتن برن از تو مجله مشخصات بنویسن ک هیچ تاثیری تو قیافه ماشین نداره
واقعا یا تازه ماشین دیدید یا الگن جادو میکنه!!!
ولی نا امید نشید ال لگنیا ماشین خوبی فقط از کنار جاده برید جلو دید ملت ونگیرید
aria
۵ بهمن ۱۳۹۱آره خوو. از شانه خاکی برید تا بقیه ملت هم بتونند توی اون جاده تردد کنند. خخ خخ خخ خخ خخ
اشکان
۵ بهمن ۱۳۹۱نه حاج نادر.اصلا هم اینطوری نیست که کل ماشین یه دفعه بیاد پایین.
در مورد جلوبندی ال 90 باید خدمتتون عرض کنم که رنو فرانسه 470 هزار کیلومتر جلوبندی ال 90 رو در شرایط سخت تست کرد و بعد از این مسافت جلوبندیش پیاده شد.مال من که تازه 77000 تا راه رفته.پس حالا حالاها جلوبندیش آچار نمیخوره.
حالا کسی که ال 90 رو راه میبره میخواد بعد از 120 هزار کیلومتر یه دیسک و صفحه عوض کنه این به نظرت استهلاک حساب میشه؟!!من یه سوال دارم؟دیسک و صفحه سمند قیمتش چقدره و چه مدت کار میکنه؟به جرات میگم سه دفعه که برا سمند دیسک و صفحه عوض کنی،مال ال 90 یه دفعه عوض میشه.ضمن اینکه برا سمند سه دفعه دستمزد میدی ولی برا ال 90 یه دفعه.حالا به من بگو کدوم اقتصادی تره؟
دیسک و صفحه سمند=180 هزار تومن
دیسک و صفحه ال 90=250 هزار تومن
هزینه سمند بعد از 120 هزار کیلومتر:3*180000+سه دفعه دستمزد
هزینه ال 90 بعد از 120 هزار کیلومتر=1*250000+یه دفعه دستمزد
تازه من فقط هزینه دیسک و صفحه رو گفتم.در مورد قطعات دیگه هم همینطوره.
حالا شما بگو کدوم اقتصادی تره؟
aria
۵ بهمن ۱۳۹۱چرا شعر میگید که دیسک سمند فلان میشه. من از 84 سمند دارم هنوز دیسک و صفحه سمند رو ندیدم چه برسه که عوض کنم. چرا دوست دارید ال لگن را از بقیه خودروها بهتر جلوه بدید و خوب بهتر نیست . بخدا هنوز صفحه کلاج توی 7 سال عوض نکردم
aria
۵ بهمن ۱۳۹۱آقا بخدا پراید تا 150 هزار تا نه دیسک می خواد نه صفحه و نه جلوبندی و نه ایراد موتوری داره . پس کیفیتش از همه ماشینای دیگه بهتره . اقایونی که تا 70 هزار با ال90 رفتند بدونند که همه ماشینها در این کیلومتر سالمند حتی پراید اما ایشان چون اولین ماشینیه که می خرند فکر میکنند فقط ال90 اینجوریه .من 7 سال سمند داشتم فقط در سال اخر یک واشر سر سیلندر عوض کردم
حُسین
۵ بهمن ۱۳۹۱کوئیک شیفتر باعث کاهش فاصله بین دنده ها میشود!!
هزینه کمی دارد و راحت نصب می شود!!
به سمندی ها حتما توصیه می شود!!
حُسین
۵ بهمن ۱۳۹۱از سمند و ال90 بهتر تویوتا کریسیداس!
البته اگه نوش رو پیدا کنی و پول بنزین برات مهم نباشه!!
بابام پرشیامون خراب بود(تصادف فکر کنم کرده بودیم)،یه کریسیدا از ادارشون گرفته بود که ده یا 20 سال خوابیده بود(عین نو بود)،باش 200 می رفت
موتوروش از پرشیا که 120تابری کمتر صدا میکرد!!!!
ته ماشین بود!!
سعید
۵ بهمن ۱۳۹۱اریا جان اسم ماشینو درست تلفظ کن ال لگن چیه اخه تو تا حالا دیدی من یه بار سمند و با اسم دیگه صدا کنم باید بگی جناب لوگان که واقعا هم همین اسم برازندشه نه تندر فقط لوگان
aria
۵ بهمن ۱۳۹۱قربون اخلاقت. چرا میزنی؟ چشم .بچه که زدن نداره. باشه از این به بعد به خاطر داداش سعید رعایت میکنم . تکرار نمی شه
power
۵ بهمن ۱۳۹۱خوبه به قیمتهای امروز بازار خودرو نگاهی بندازیم :
ال90 فول سفید پارس خودرو : نزدیک به 35 میلیون تومان
ef7 سمند : 22.5
تیبا : نزدیک 16 میلیون
ماکسیما :100
206 تیپ 2: 35
206 sd v8: نزدیک 38 میلیون
فکر کنم تنها سمند و 405 به دلیل کیفیت پایین و مشکلات زیاد تغییرات قیمتشون محسوس نیست
aria
۵ بهمن ۱۳۹۱این هم عکس ال 90 با عبارت داچیا روی فرمونش. قابل توجه حسین و dan البته میدانم که بازم منفی میدهید
dan2dan
۵ بهمن ۱۳۹۱عزیزه من من یک ساله لوگان سوار میشم،بنظرت بازم میتونی بهم ثابت کنی که ارم فرمونش داچیاست؟
کافیه که یبار از شیشه جلو تندر داخلشو نگاه کنی
aria
۶ بهمن ۱۳۹۱نه لازم نیست به تو ثابت کنم .مهم اینه که هست عکس بالا رو اگه میتونی ببین بعد نظر بده . ظفقط عکس رو ببین
حُسین
۵ بهمن ۱۳۹۱سمند و 405 هم بعد از عید…
به هر حال اگه پول دارید بریدخودرو،طلا دلار،زمین بخرید که اگه بعداز عید پراید شد20تومان پولش رو داشته باشید!!
aria
۵ بهمن ۱۳۹۱لوگان داران عزیز منطقی باشید. اگه سمند بخاطر وزن بیشترش از لوگان دارای شتاب کمتری هست دقیققا مگان نیز در این حالت هست با شدت بیشتر حالا اگه عیبه یا حسنه برای هر دو هست. نمیشه که یک بام دو هوا
power
۵ بهمن ۱۳۹۱شما درست میگید لوگان در شتاب اولیه نسبت به مگان برتری داره ولی در بقیه چیزها این مگانه که برتری داره ولی باید دید سمند هم تو بقیه قابلیتها برتری داره ؟
سعید
۵ بهمن ۱۳۹۱اریا جان اولا شما تاج سری دوما داچیا بخشی از شرکت رنو محسوب میشه و طراحی موتور ال 90 یا همون لوگان توسط رنو صورت گرفته و حتی جالبه که بدونی تنها دلیلی که باعث شد ال 90 تو کرش تست 4 ستاره رو نگیره و 3 تا بگیره این بوده که یه نقص فنی تو سنسور ایربگ شاگرد بوده و یکم دیر عمل کرده به نسبت ایربگ راننده حتی اگه کرش تستشو نگاه کرده باشی این توش مشخصه وجالب تر اینجاست که رنو این نقصو برطرف کرده البته فکر کنم اینو قبلا هم گفته بودم و ال90 هم الان تو ایران داره با ارم رنو تولید میشه پس هرچی باشه این ماشین بی ربط با رنو نیست (هرچند میدونم تو بازم بش میگی ال لگن و تراکتور ساز) این اخریشو شوخی کردم بدل نگیر
aria
۵ بهمن ۱۳۹۱یکی از عیوب بی شمار ال90 فرار عقب ماشین (خودمختاری عقب)در سر پیچهاست .شرکت داچیا به رانندگان توصیه نموده حتما همراه خود یک کمند داشته باشند تا در مواقع فرار عقب خودرو با کمند به دامش بندازند.یا یک مشت جو نشانش بدهند تا برگرده. البته اگه نتونستید ناراحت نباشید چون خودش بر میگرده به خونه تون
aria
۵ بهمن ۱۳۹۱آقا یک راه حل برای کنترل عقب خودرو ال 90در سر پیچها =یک فرمون و یک کمک راننده در عقب خودرو تعبیه بشه و کنترلش کنه . خ خخ خخخ خخخخخخخخخخ
اشكان2
۶ بهمن ۱۳۹۱مطمئناً استفاده از ادبیات سخیف و بچه گانه و فرار از واقعیتهاو منطق، نشانه کم اوردن و عصبانی شدنه
و به دلیل ناتوانی تو پاسخ دادن تو بحثهای منطقی برخی ها رو مجبور به بی ادبی و توهین و چرت وپرت گویی کرده
حالا نظرات رو بخونید ببینید کی واقعاً کماورده
aria
۶ بهمن ۱۳۹۱یک سوال حالا شمابگو روی فرمون بعضی ال 90 ها نوشته dacia این درسته یا نه ؟؟؟ اقای danاین مدل ال 90 رو ندیده فکر میکنه من اشتباه میکنم . البته ادرس عکس ال 90 داچیا رو براش گذاشتم ولی آخه نمی تونه پیدا کنه . گناهی نداره ها
dan2dan
۷ بهمن ۱۳۹۱اولا که درست صحبت کن(مربوط به پست پایین ترت)،این مدل ال 90 رو ندیده یعنی چی؟هیچ تندری با ارم داچیا تو ایران وجود نداره،احتمالا اونی که عکساش هست یا ایران نیست،یا اینکه تنها همون یدونه وارد شده که آزمایش اولیه بشه
aria
۵ بهمن ۱۳۹۱آی حال میکنم که این ال90 ها رو می چزونم آی حال میکنم. عصبی میشن با عجله منفی میدن . آی دیدن داره منفی دادنتون. اسم ef7ه میاد شپیش تو تمبانشان می افته
aria
۵ بهمن ۱۳۹۱البت ما خراب رفاقت سعید جون هستیم . جون بخواد . بگه بریم. میریم. دیگه پشت سرمون رو نیگا نمیکنیم.
av
۵ بهمن ۱۳۹۱اگر ما ایرانی ها به جای اینکه یک ماه بر سر 2 ماشین بی خاصیت که در هیچ کجای دنیا حتی حاضر نیستند اسمشونم بیارن دعوا کنیم یه مقدار فکر می کردیم و صبر میکردیم و تا پراید 14 میلیون شد به جای اینکه فقط چند ماه از خرید ماشین صفر صرف نظر کرده و با خرید خودروهای دست دوم یا نگهداری همان خودروهای قبلی خود این خودروسازهای بی خاصیتو تحت فشار گذاشته بودیم امروز برای اینکه بی خودی با گفتن مزایای خودروهایی که یکی رو تو عراق وافغانستان 7هزار دلار هم حاضر نیستند بخرند و دیگری رو برای مردم بلوک شرق که عمدتا وضعیت مالی خوبی ندارند تولید شده تو سر و کله هم نمیزدیم و امروز میتونستیم با هزینه ای که برای ال90 و سمند میکردیم یه کرولا تمام اتوماتیک سوار شیم که پرفروش ترین خودروی تویوتاست و از مزایای اون برای هم تعریف کنیم بعضی وقتها فکر میکنم ما کجای خودروسازی دنیا قرار داریم واقعا برای خودم متاسفم
اشکان
۵ بهمن ۱۳۹۱خوب معلومه کم میاره!این آریا بچه هست.بگذارید تو بچه گیش بمونه.در برابر واقعیات همه سمند سوارا کم میارن
اشکان
۵ بهمن ۱۳۹۱تندر 90 خودروی ارزان قیمت رنو با این ویژگیها: کیفیت بالا،مصرف سوخت پایین،اتاق جادار نرم و راحت،ایمنی بالا،شتاب اولیه بالا،استهلاک پایین،جلوبندی محکم
در موارد بالا سمند هیچ حرفی برای گفتن در برابر ال 90 ندارد.
امیر
۶ بهمن ۱۳۹۱بحث ال 90 و سمند خیلی بحث طولانی است من این بحث را در کتاب منظر الحوال قرن هفتم هم دیدم نویسنده سعی داشت این دو گروه را پیوند دهد اما موفق نشد حالا یکی بگه سمند lx 16 سوپاپ بهتره یا 8 سوپاپ کودوم قویتره ؟
aria
۶ بهمن ۱۳۹۱اسم سمند که میاد مثل … متواری میشوید چون در مباحث قدرت و سرعت و کنترل و پایداری خم سوخت هم امکانات هم صراحی داخلی و خارجی در برابر ef7 هیچ چیز برای گفتن ندارید تنها ایرادی که از سمند داشتید قدیمی بودن موتورش بود که با وجود ef7 واقعا سمند با اختلاف بالا سر هست.
aria
۶ بهمن ۱۳۹۱خجالت بکشید آقا یکساله ال90 سوار میشه هنوز نمی دونه . دقت کنید (نمی دونه) که روی فرمون بعضی ال90 ها نوشته DACIA حالا معلوم میشه کی در اطلاعات و آمار کم میاره. فقط بلده منفی بده
dan2dan
۷ بهمن ۱۳۹۱موندم کی بهت مثبت داده،آقای محترم یه ال90 تو خیابون پیدا کن،داخلش رو نگاه کن ببین ارم رنو هست یا داچیا،کلا بی منطق هستی،
اینم عکس برای تایید حرفم
http://uploadtak.com/images/l122_IMG_2630.jpg
دیگه حرف الکی هم نزن
حسین
۶ بهمن ۱۳۹۱سمندبه دردمفت نمیخوره….باورکنید
احسان
۶ بهمن ۱۳۹۱سلام . ال 90 و سمند ای اف 7ماشین های خوبین ولی سمند ef7 کیفیت قطعات موتوریش واقعا پایینه روغن ریزی از موتورش پوست آدمو می کنه سمندef7 داشتم رو 7000 کیلومتر واشر سرسیلندرش سوخت و بعدش دو روزی ربع لیتر روغن می ریخت فروختمش دادم ال90 خریدم الانم ال90 پارس خودرو دارم خیلی خیلی ازش راضی ام
حسین
۶ بهمن ۱۳۹۱حالا مگه مهمه رو فرمنون چی نوشته؟
dan2dan
۷ بهمن ۱۳۹۱اونش مهم نیست،مهم ثابت کردنه حرفای الکی و بی منطق آریاست
حُسین
۶ بهمن ۱۳۹۱سمند اینقدرم بد نیست که بعضی ها میگن و در بعضی چیز ها از ال90 بهتره!مخصوصا با قیمت فعلی!
dan2dan
۷ بهمن ۱۳۹۱واقعا با این حرفت موافقم،چون قیمت تندر خیلی کاذب شده و فعلا سمند ارزش پرداختی بالاتری داره
حرف منطقی رو با منطق جواب میدم،قابل توجه آریا