مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
حسین
۹ بهمن ۱۳۹۱اون اقایانی که پول جمع کردن!
ثانیه هارو ازدست ندید!!
سریع برید یه ماشین بخرید یا طلا یا سکه !!
حتی پیش خرید هم ضرر هست!
مگر پیش خریدی که قطعی باشد و بعدا پولی ندی!!وگرنه بت میگن گرون شده و یا پول بده یا پس بگیر یا مثلا بجا ال90
روا بگیر!!
aria
۹ بهمن ۱۳۹۱نه دیگه .مگه وقتی از ماشینی که خریدی ماشین بهتری تحویل میدن که بجای ال90 ماشین محترم روا بدهند. هه هههه هه هههههه هه ههههههههه هههههههههههههههههه
ali
۹ بهمن ۱۳۹۱اما چرا تندری که قرار بود زیر 10 میلیون تومان باشد، حالا از 35 میلیون نیز رد شده و ممکن است چهل میلیونیاش هم در راه باشد. کارشناسان در پاسخ به این پرسش، دست روی دو موضوع میگذارند، یکی آغاز دیرهنگام تولید تندر-90 و دیگری ارزبری بالای آن.
به گفته آنها، تولید تندر-90 با حدود دو سال تاخیر کلید خورد و همین موضوع تاثیر زیادی بر هزینه تولید و قیمت تمام شده آن گذاشت. تندر قرار بود با یوروی 700 تومانی در تیراژی 300 هزار دستگاهی به تولید برسد، اما مخالفتها و مانع تراشیها از سوی برخی افراد اجازه این کار را نداد و تولید زمانی آغاز شد که نرخ یورو دو برابر شده بود. طبق قرارداد منعقد شده میان رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (طرف ایرانی قرارداد)، قیمت پایه تندر شش هزار و 750 یورو در نظر گرفته شده بود که با احتساب یوروی 700 تومانی، این محصول زیر پنج میلیون تومان از آب در میآمد. با این حال، اما تولید تندر با یوروی گران کلید خورد و سرکشیهای این محصول از همان ابتدا شروع شد، به نحوی که خیلی زود همگان فهمیدند تندر زیر 10 میلیون رویایی بیش نبوده است.
اما جدای از تاثیری که آغاز دیرهنگام پروژه بر قیمت تندر-90 گذاشت، ارزبری بالای این محصول نیز یکی دیگر از دلایل گران شدن آن به شمار میرود. به اعتقاد کارشناسان، یکی از دلایل اصلی تبدیل شدن تندر به خودرویی بالای سیمیلیون، هزینه ارزی آن است، مخصوصا اینکه نرخ یورو نیز طی یک سال گذشته رشدی شدید را به خود میبیند و همزمانی این دو با هم، بلای گرانی را بر سر تندر آورده است. حالا هم طبق آنچه که دیروز معاون تندر-90 ایران خودرو در مراسم رونمایی تندر اتومات اعلام کرد، این محصول در حال حاضر 61 درصد داخلیسازی قطعات دارد. در واقع 39 درصد قطعات باقیمانده را خود رنو تامین میکند و این به معنای ارزبری قابل توجه تندر-90 است، حال آنکه آغاز تولید این محصول با داخلیسازی 50 درصدی همراه بود. با این حساب، طی پنج سال و اندی که از آغاز تولید تندر-90 میگذرد، تنها 11 درصد به داخلیسازی قطعات آن اضافه شده است. حال سوال اینجاست که چرا داخلیسازی تندر-90 محدود بوده؟ معاون تندر-90 ایران خودرو در پاسخ به این پرسش میگوید: هدف این بوده که داخلیسازی قطعات تندر-90 گام به گام انجام شود تا کیفیت آن افت نکند. به گفته محمدرضا معتمد، درست است که داخلیسازی تندر در این پنج سال و اندی سرعت نداشته و گام به گام بوده، اما در عوض مشتریان از کیفیت آن راضی هستند. گفتههای وی در شرایطی است که تجربه در خودروسازی ایران نشان داده داخلیسازی خودروها معمولا با افت کیفی همراه میشود و حالا تندر-90 به دلیل سختگیریهای رنو در بخش تامین قطعات، فعلا از افت کیفیت در امان مانده است. البته مشتریان تاوان این موضوع را با افزایش قیمت تندر دادهاند و این یعنی قیمت فدای کیفیت شده و خودروسازان نتوانستهاند این دو را در کنار هم قرار بدهند.
عرضه تا پایان سال
اما تندر-90 اتومات در حالی دیروز رونمایی شد که به گفته معاون تندر ایران خودرو، این محصول تا پایان سال روانه بازار خواهد شد. معتمد با اشاره به اینکه قرار است تا پایان سالجاری سه هزار دستگاه از این خودرو تولید و روانه بازار شود، گفت: برنامه تولید تندر-90 اتوماتیک ایران خودرو در سال آینده 15 هزار دستگاه است و ایران خودرو در کل 65 هزار تندر طی سال آینده تولید خواهد کرد.وی افزود: مجوز تولید انبوه تندر-90 دنده اتوماتیک در تاریخ 30 دی ماه سالجاری از شرکت رنوی فرانسه اخذ و برای این پروژه بیش از 67 میلیارد ریال سرمایهگذاری شده است.
به گفته معتمد، از مهمترین ویژگیهای تندر-90
دنده اتوماتیک میتوان به سهولت رانندگی در ترافیک شهری، کاهش استهلاک گیربکس و متعلقات، عملکرد بسیار خوب و اطمینان خاطر در سر بالایی و سرپایینی و عدم امکان سرقت خودرو در حال قرار گرفتن در وضعیت پارک اشاره کرد.
معاون تولید تندر ایران خودرو ادامه داد: تندر اتوماتیک از نوع تیپ ترونیک است که منطبق بر محصولات روز دنیا به حساب میآید و قابلیت رانندگی در جادههای لغزنده را دارد.
وی همچنین مهمترین تفاوتهای بین تندر-90 معمولی و دنده اتوماتیک را نمایش وضعیت دنده در قسمت نمایشگر جلو آمپر، تغییر دسته دنده و پوسته سپر جلو عنوان کرد و گفت: مصرف سوخت تندر-90 دنده اتوماتیک در سیکل ترکیبی (شهر -جاده) 3. 8 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
ali
۹ بهمن ۱۳۹۱قیمت تندر اتومات هنوز مشخص نیست
1391/11/08
پرشین خودرو: معاون تولید تندر90 ایران خودرو خبر از اخذ تاییدیه کیفی تندر90 دنده اتوماتیک از شرکت رنو فرانسه و سازمان ملی استاندارد ایران داد و گفت: قرار است تاپایان سال جاری سه هزار دستگاه از این خودرو تولید و روانه بازار شود.
به گزارش «پرشین خودرو»، محمدرضا معتمد معاون تولید تندر90 ایران خودرو در مراسم برگزاری تست تندر90 دنده اتوماتیک ایران خودرو توسط خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: با بازدید اخیر مدیران ارشد شرکت رنو فرانسه از خطوط تولید تندر90 اتوماتیک ایران خودرو ، ویژگی های فنی، عملکردی و کیفی این خودرو به تایید رسید. وی افزود: برنامه تولید تندر90 اتوماتیک ایران خودرو در سال آینده 15 هزار دستگاه است.
معتمد تاکید کرد: خطوط تولید این خودرو به صورت کامل با استاندارد کیفی رنو که از استانداردهای مطرح و به روز اروپا محسوب می شود، مطابقت دارد. معاون تولید تندر90 ایران خودرو میزان رضایت مشتریان از تندر90 را براساس اطلاعات سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در سال گذشته 5. 72 درصد عنوان کرد و اظهار داشت: ایران خودرو تنها سایت تولیدکننده تندر90 دنده اتوماتیک در دنیا است. وی گفت: مجوز تولید انبوه تندر90 دنده اتوماتیک در تاریخ 30 دی ماه سال جاری از شرکت رنوی فرانسه اخذ شد و برای این پروژه بیش از 67 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
معتمد از مهمترین ویژگی تندر90 دنده اتوماتیک را سهولت رانندگی در ترافیک شهری، کاهش استهلاک گیربکس و متعلقات، عملکرد بسیار خوب و اطمینان خاطر در سر بالایی و سرپایینی و عدم امکان سرقت خودرو در حال قرار گرفتن در وضعیت پارک عنوان کرد. معاون تولید تندر90 ایران خودرو تصریح کرد: تندر اتوماتیک از نوع تیپ ترونیک است که منطبق بر محصولات روز دنیا به حساب می آید و همچنین این گیربکس دارای قابلیت رانندگی در جاده لغزنده است.
وی مهمترین تفاوت های بین تندر90 معمولی و دنده اتوماتیک را نمایش وضعیت دنده در قسمت نمایشگر جلو آمپر، تغییر دسته دنده، پوسته سپر جلو عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: مصرف سوخت تندر90 دنده اتوماتیک در سیکل ترکیبی (شهر -جاده) 3. 8 لیتر در هر 100 کیلومتر است. معاون تولید تندر90 ایران خودرو افزود: حجم موتور تندر90 دنده اتوماتیک، 1600 سی سی، 16 سوپاپ مجهز به سیستم انتقال قدرت چهار دنده اتوماتیک و استاندارد آلایندگی یورو چهار را پاس می کند.
وی تعداد نمایندگی های ارائه خدمات پس از فروش تندر90 دنده اتوماتیک را در حال حاضر 36 نمایندگی عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: با همکاری شرکت ایساکو، به تدریجی تعداد نماینگی های پایلوت نیز افزایش خواهد یافت. معتمد در خصوص قیمت تندر 90 دنده اتوماتیک اظهار داشت: قیمت این نوع خودرو هنوز مشخص نشده است و منتظر مصوبه دولت در این خصوص هستیم.
این مقام مسئول همچنین در خصوص زمان تولید تندر 90 اتوماتیک در شرکت ایران خودرو اظهار داشت: قرارداد این پروژه در شهریور ماه امسال با شرکت رنو پارس امضا شده است، اما عملیاتی شدن آن نیاز به زمان بیشتری دارد. وی در پایان میزان داخلی سازی تندر 90 ایران خودرو را حدود 61 درصد عنوان کرد.
ژیار
۹ بهمن ۱۳۹۱خیلی خوب بود متشکرم از شما
ژیار
۹ بهمن ۱۳۹۱ما از شما کاربران محترم این سایت تشکر میکنم
اما خواهشانا مقایسه های دیگر بگذارید
ali
۹ بهمن ۱۳۹۱عصرخودرو: بیش از 60 خبرنگار از رسانه های کشور هشتم بهمن ماه سال جاری درپیست اتومبیلرانی آزادی تندر90 دنده اتوماتیک ایران خودرو را تست کردند و این خودرو در آزمون عملکردی و فنی اصحاب رسانه سر بلند بیرون آمد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» فلسفه پیدایش و اختراع خودرو، ایجاد وسیله ای برای فراهم کردن آسایش بیشتر برای افراد بوده که البته در ابتدای امر جنبه حرکتی و سیستم های مرتبط با آن اولویت های خودروسازان اندک آن زمان را تشکیل می داده است. در کنار بهبود و پیشرفت پیشرانه ها با سرعت بسیار زیاد، جنرال موتورز برای اولین بار در سال 1940 میلادی اولین جعبه دنده تمام اتوماتیک جهان را به نام هیدراماتیک بر روی مدل های تولید انبوه خود به کار گرفت که در تبلیغات آن اینگونه اشاره کرده بود: استارت بزنید، دنده را در حالت حرکت قرار داده و پا را بر پدال گاز فشار دهید! همین چند جمله ساده باعث شد تا پس از دهه 50 میلادی بسیاری از خودروهای فروش رفته فقط در بازار ایالات متحده از نوع اتوماتیک باشند. البته این رده از خودروها در ابتدا از مصرف بیشتر سوخت و عملکرد پایین تر در مقایسه با مدل های مشابه با جعبه دنده دستی رنج می بردند که در ادامه با پیشرفت روز افزون تکنولوژی کار به جایی رسیده تا در حال حاضر در برخی موارد جعبه دنده های اتوماتیک تعویض های سریع تر و دقیق تری را در برابر نمونه های دستی از خود به معرض نمایش بگذارند.
این رده از جعبه دنده ها در ابتدا به واسطه هزینه تمام شده بیشتر تنها در خودروهای گران قیمت و بزرگتر به کار گرفته می شدند که پس از مدتی شاهد عرضه نمونه های اتوماتیک در مدل های اندازه متوسط و کوچک نیز بودیم. در بازار داخلی متاسفانه حداقل در سال های قبل کم ترین میزان تنوع را در میان مدل های مجهز به جعبه دنده اتوماتیک داشتیم. عمده دلیل این امر عدم استقبال قابل قبول از این سیستم است که عمدتا به واسطه سطح پایین تر اطلاعات خریداران و هزینه های نسبتا بالای تعمیر آن است ولی در چند سال اخیر مدل های اتوماتیک تولید داخل بیش از هر زمان دیگری در حال محکم کردن جای پای خود در میان مشتریان هستند که از موفق ترین آن ها باید به پژو 206 تیپ شش، 206 صندوقدار وی9، پژو 207 اتوماتیک و … اشاره داشت .
تندر90 پس از گذشت بیش از پنج سال حضور پر رنگ و موفق در بازار ایران با اینکه از فضای داخلی اتاق در مقایسه با خودروهای مشابه، پیشرانه چهار سیلندر قدرتمند و عملکرد قابل قبولی در بخش سیستم تعلیق بهره می برد ولی فقدان قابلیت سفارش یک جعبه دنده اتوماتیک برای آن شاید مشتریان این خودرو را به سمت وی9 سوق می داد. حال پس از این مدت برای نخستین بار اولین مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک تندر90 آماده عرضه به بازار شده است تا بیش از پیش جایگاه فعلی این دستپرورده معروف رنو را در رده خودروهای اتوماتیک ارزانقیمت بهبود بخشد. ما نیز بر آن شدیم تا تجربه رانندگی یکروزه و آزمایش فنی این مدل را با در نظر گرفتن جزییات کامل به رشته تحریر در آوریم تا نکات مثبت و منفی کلی خودرو در مقایسه با مدل استاندارد مجهز به جعبه دنده دستی و رقبای دیگر آن به خوبی مشخص شود. لازم به ذکر است تندر90 اتوماتیک طبق قراردادی که با رنوی فرانسه بسته شده است، در داخل کشور صرفا توسط شرکت ایرانخودرو تولید خواهد شد و به زودی شاهد جولان آن در بازار داخل خواهیم بود.
تجربه رانندگی
با وجود آنکه پنج سال پیش کمتر کسی پیش بینی می کرد تندر90 بتواند در بازار ایران به موفقیت کنونی خود دست یابد اما همچنان که گفته شد این خودرو با وجود ظاهر متفاوتش توانست عده بسیاری به ویژه از نسل جوان کشورمان را به سوی خود جلب کند. همانطور که گفته شد دلیل عمده این موضوع را می توان در بهرهمندی تندر90 از یک پیشرانه قدرتمند و به طور کلی توانایی های فنی بالای آن دانست. به طوری که این ویژگی ها توانستند ظاهر متفاوت این خودرو را نیز پس از مدتی تبدیل به یکی دیگر از ویژگی های مثبت تندر90 کنند. طراحی ظاهری تندر90 باوجود بهره نبردن از خطوط و سطوح پیچیده، فرمی خشک و خشن را به نمایش می گذارد که جزئیات و اصول طراحی خودرو به بهترین نحو در آن رعایت شده است، طرحی که بیش از آنچه در نگاه اول به نظر می رسد با باطن و روح اسپرت این خودرو مطابقت دارد. از جمله بارزترین تفاوت های ظاهری مدل اتوماتیک تندر90 نسبت به مدل استاندارد آن می توان به طرح جدید سپر جلوی خودرو اشاره کرد که به زیباتر جلوه یافتن نمای جلو و مهمتر از آن، بهتر شدن کیفیت هوادهی به رادیاتورها کمک شایانی کرده است. جدا از تغییر طرح سپر جلو تفاوت ظاهری دیگری مابین مدل های اتوماتیک و دستی این خودرو دیده نمی شود. در همین راستا وجود نوشته ای بر روی بدنه مدل جدید برای مشخص کردن بهره مندی آن از جعبه دنده اتوماتیک و ایجاد تفاوت ظاهری این مدل با مدل مجهز به جعبه دنده دستی خارج از لطف به نظر نمی رسد که ظاهرا قرار است انجام شود.
با ورود به داخل تندر90 می توان هماهنگی کلی نمای خارجی در این فضا را مشاهده کرد و با وجود سادگی کلی طرح که البته در این کلاس از خودروهای سواری و این محدوده قیمت قابل قبول است، می توان طرحی بهروز و متفاوت از دیگر خودروهای بازار را درآن دید. اولین نکته ای که داخل کابین مدل اتوماتیک جلب نظر می کند، اهرم تعویض دنده بلند جعبه دنده اتوماتیک این خودرو است. باوجود ارتفاع بلند اهرم تعویض دنده، انسجام کابین داخلی حفظ شده و تغییر ایجاد شده باعث ایجاد ناهماهنگی در کابین نشده است. همچنین جدا از موضوع طراحی و تغییرات انجام شده، ارگونومی فضای داخلی تندر90 یکی از نکات مثبت در مورد آن می تواند باشد.
تندر90 مورد آزمایش که از نوع فول آپشن بوده مجهز به مجموعه ای از سیستم های ایمنی مختلف مانند ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم ترمز کمکی در مواقع اضطراری (EBA) و کیسه هوای راننده و سرنشین جلو است. از نظر فنی تنها تفاوت این مدل در مقایسه با مدل دستی تندر90، بهره مندی آن از یک گیربکس اتوماتیک چهار دنده با کنترل الکترونیکی است. این جعبه دنده که مجهز به حالت تیپترونیک نیز هست امکان تعویض های دستی را نیز برای راننده فراهم می آورد. همچنین جعبه دنده اتوماتیک به کار رفته در این خودرو به حالت برفی نیز تجهیز شده تا در زمستان بتواند نیازهای راننده را برطرف کند. در این حالت، خودرو با دنده دو شروع به حرکت میکند تا کمترین لغزش روی برف ایجاد شود.
با وجود آنکه در آغاز حرکت با مدل اتوماتیک تندر90 کمی مکث در مقایسه با مدل دستی این خودرو احساس می شود اما با شروع حرکت می توان همان شتاب و قدرت مدل مجهز دستی تندر90 را در این مدل نیز مشاهده کرد. تعویض ها در این جعبه دنده به نرمی و بدون صدا و یا وقفه صورت می پذیرد که در این کلاس از خودروها نکته قابل توجهی به شمار می رود. همچنین جعبه دنده اتوماتیک تندر90 با توجه به بهرهمندی از یک سیستم هوشمند، هنگامی که راننده به ناگاه پدال را تا انتها فشار دهد، دنده ها را در بالاترین دور ممکن تعویض می کند تا حس یک رانندگی اسپرت را برای راننده فراهم آورد و نیازهای او را در مواقع اضطراری برطرف کند. در مجموع می توان گفت گیربکس چهاردنده اتوماتیک نصب شده بر روی این خودرو به خوبی قدرت 105 اسب بخاری پیشرانه K4M تندر90 را که دارای بیشترین گشتاور 148 نیوتن متر در دور موتور 3750 است به چرخ های جلو منتقل می کند و به طور کلی می توان هماهنگی مناسبی بین پیشرانه و سیستم انتقال نیرو در این خودرو مشاهده کرد.
در خاتمه لازم به ذکر است هر چند جعبه دنده اتوماتیک اندکی از شتاب اولیه تندر90 در مقایسه با مدل مجهز به جعبه دنده دستی آن کاسته است و البته به طور کلی این امر در مقایسه نمونه اتوماتیک با دنده دستی دیده میشود، اما در مقابل، یک سواری راحت و بی دغدغه را در ترافیک های شهری و مسافرت های برون شهری به همراه عمر موتورگیربکس فراهم می آورد؛ موضوعی که بدون تردید طرفداران خاص خود را خواهد داشت، کسانی که تاکنون خواهان تجربه یک جعبه دنده اتوماتیک برای تندر90 بودند تا بتوانند داشتن یکی از ارزانترین خودروهای اتوماتیک کشور را به رخ دوستان خود بکشند!
منبع:
http://www.asrekhodro.com/fa/news/85/bodyView/25445/تندر90.اتوماتیک.ایران.خودرو.و.آزمون.اصحاب.رسانه.html
aria
۹ بهمن ۱۳۹۱اقا یک نفر جواب ما رو نداد که ایا مگان را میشه بخاطر شتاب کمتر از لوگان سرکوفت زد(البت بنظر من هیییییییچ اشکالی نداره) ولی شما که سمند رو برای یک ثانیه شتاب سر کوفت می زنید جواب بدید
ali
۹ بهمن ۱۳۹۱متاسفانه شما اصلاً آدم منطقی نیستین بارها جواب این سوالتون در صفحات قبلی داده شده و شما دست بردار نیستین و دنبال فرافکنی هستین
جواب برای چندمین بار :
بله دقیقاً یکی از نقاط ضعف مگان شتابشه که زیاد جالب نیست ولی برای بار چندم خدمت شما میگم ارزش ماشینها رو باید با چندین فاکتور و وزن دهی منطقی به اونها ارزیابی کنیم . مشکل سمند در مقابل ال90 فقط شتاب نیست موارد زیر هم هست:
سیستم فنربندی
تعلیق و فرمانر
سیستم موتور و انتقال قدرت
ترمز
تجهیزات الکتریکی
صداهای غیرعادی بدنه
نفوذ آب و رنگ
مصرف سوخت
شتاب
ایمنی
تکنولوژی
کیفیت ساخت
هماهنگی موتور و جعبه دنده
کیفیت تجهیزات
که البته خودروی مگان در 90 درصد موارد بالا از ال90 سر تره و در نتیجه خودروی بارزشتریه
ولی سمند در همه موارد بالا مشکل داره
aria
۹ بهمن ۱۳۹۱چرا شما بد بین سمند هستی. یک لیست نوشتی بعد میگی سمند در همه موارد بالا مشکل داره. یعنی واقعا اینطوری فکر میکنی .؟؟ پس مردم این همه با این ماشین چکار میکنند. شاید فکر کنی مردم انازه تو حالیشون نیست. شما معلومه از افرادی هستی که به حرف همه گوش میکنی . ساده باور هستی. اگگه یکنفر از بخار معده میگه سمند فلانه باور میکنی
سیسیل
۱۲ بهمن ۱۳۹۱یعنی سمند اشغال ال90 طلا ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
سمند بروتره
ایمن تره
قشنگ تره
نرم تره
قوی تره
از همه مهم تر وطنیه
ال90 باید بت پراید مقایسه شه نه با سمند
شما حالا برو سوار ماشین مثلا فرانسوی شو
aria
۹ بهمن ۱۳۹۱اقا عوض اینکه ال90 را اتومات کنید .یک داشبورد شیک براش صراحی کنید تا 50 درصد زشتیش از بین بره . اینطوری خیلی بهتره
aria
۹ بهمن ۱۳۹۱اونوقت ال لگن رو باید چیکار کرد. ال90ی که از دست صاحبش فرار میکنه و سه روز بعدش برمی گرده خونه . اونو باید چیکار کرد
av
۹ بهمن ۱۳۹۱آریا خان شما فقط از قیافه ال90 انتقاد میکنی راستشو بگو تا حالا سوارم شدی یا فقط از رو قیافش میگی خوب نیست من خودم 7 سال سمند دارم خیلیم ازش راضیم ولی وقتی سوار ال90 شدم دیدم هم جادار تره هم صندوقش بزرگتره هم امکاناتش بیشتره هم شتابش بهتره هم طراحی داخلیش ارگنومیک تره و طبق تحقیقی که کردم کیفیت قطعاتشم به دلیل اینکه تازه وارده از سمند بهتره و مطمئنم اگر پول داشتم خودم یه فولشو میخریدم
aria
۹ بهمن ۱۳۹۱بهترین تغییر (از نظر مشتریان) در ال90 تغییر در طراحی داخلی (از جمله داشبورد)* و طراحی خارجی (از جمله عقب زیبای خودرو )هست . اینا از اتومات کردنش لازمتره
حسین
۹ بهمن ۱۳۹۱آقاشما برو باهمون سمندت حال کن…
سعید
۹ بهمن ۱۳۹۱اریا داشبورد ال 90 زشت نیست فقط سادست همین که اونم بخاطر اقتصادی بودنش تو اروپا بوده
حسین
۹ بهمن ۱۳۹۱اقایانی که پول جمع کرده بودند:
هر روز که به عید نزدیک می شویم خودرو قیمتش بالا و پایین میرود و من توصیه می کنم اصلا پول نزد خودشان نگه ندارند!
طلا و دلار و یا هر چیزی که فکر میکنن بهتره بخرن!!!
aria
۹ بهمن ۱۳۹۱شنیدم کمپانی معظم بنز و بی ام دابلیو طراحی زیبای و شگفت انگیز لوگان را از داچیا دزدیده و قصد داره در همه محصولاتش از این طراحی استفاده کنه . یعنی کپی کنه . تا از جهت شباهت بنز به لوگان فروش محصولاتش افزایش یابد. زین پس همه بنز ها با عقب ال90 میاد .خ خخ خخخ خ خخخ خخخخخخخخخخخخ
اشکان
۹ بهمن ۱۳۹۱با سلام
آقا آریا که میگی داشبورد ال نود زشته،بد نیست چندتا چیز دیگه هم از داشبورد این ماشین بدونی:
جنس داشبورد ال 90 از ماده ارزان قیمت پلی پروپیلن میباشد که یک ماده ارزان قیمت با قابلیت جذب بالای انرژی میباشد.ساختار داشبورد ال 90 (در داخل کابین)در زیر پای سرنشینان به شکل محدب میباشد تا در صورت وارد آمدن نیرو و عدم جذب کامل نیرو توسط داشبورد،نیرو بر چند قسمت پای سرنشینان جلو تقسیم شود و از وارد آمدن کل نیرو به یک قسمت پای سرنشین جلوگیری شود.
ساختار پشت داشبورد ال 90(قسمتی که به سمت کاپوت است)ساختار لانه زنبوری دارد که قابلیت بالایی در جذب نیروی وارده دارد.
با این اوصاف شما فقط عقلت در چشمت خلاصه میشه و میگی داشبوردش زشته ولی خبری از تکنیک ایمنی به کار رفته در آن را نداری!
اشکان
۹ بهمن ۱۳۹۱نه حاج نادر،جلوبندی ال 90 در بیابانی واقع در آفریقا(بیابان لاردی) تست شده نه در جاده های استاندارد اروپایی!
به گفته کارشناسان رنو،اگر خودرویی در این بیابان تردد بکند،نسبت به خودرویی که در یک جاده متوسط اروپایی تردد میکند،سه برابر بیشتر مستهلک میشود.جلوبندی ال 90 در بیابان لاردی،پس از طی مسافت 470 هزار کیلومتر پیاده شد.
آقا نادر شما با دقت مطالبی که نوشته میشه رو بخون و الکی برای خودت دلیل و … نیار!
در ضمن شما برو یه سر پیش لوازم فروشها،ازشون بپرس که در طول روز چه تعداد لوازم جلوبندی ال 90 رو میفروشن و چه تعداد لوازم جلوبندی سمند و پژو و…؟
تمامی جلوبندی سازها بر این عقیده هستند که جلوبندی ال 90 خیلی محکمه.
اشکان
۹ بهمن ۱۳۹۱آقا نادر به دلیل نظارت سفت و سخت رنو،تندر 90 از کیفیت بالاتری نسبت به محصولات پژو و سمند برخورداره.
اگه قطعه چینی هم بخوان بزنن،باید درجه یک بزنن نه درجه 3.ولی در سمند و پژو به وفور قطعات درجه 3 چینی دارند!
حتی بعضی از قطعاتی که بر روی سمند یا پژو میبندن،عمر مفیدشون به چند ساعت هم نمیرسه!چه برسه به چند ماه یا چند سال!!!
در ضمن من گفتم،بازم میگم:
یه ال 90 مدل 87دارم که:
هنوز جلوبندیش آچار نخورده(من اکثرا در جاده های پر از دست انداز تردد میکنم)
موتور و گیربکسش آچار نخورده(روزی نیست که من دور موتور را تا محدوده 5000 تا 6000 نبرم)
هنوز یه لامپ هم نسوزونده!
دیسک و صفحه کلاچم فابریکه
کارکرد خودرو من حدود 77000 کیلومتره.شما یه سمند بیار که 50000 تا کارکرده باشه و این ویژگیها رو داشته باشه؟
حسین
۹ بهمن ۱۳۹۱آقابین فرغون وسمندکدوم بهتره؟
کوروش کبیر
۲۶ تیر ۱۴۰۳فرغون
حسین
۹ بهمن ۱۳۹۱میگن فرغون ارسمنداستحکامش بیشتره ولی سمندشتابش بیشتره..
iman
۹ بهمن ۱۳۹۱بجه ها لوگان با جلوپنجره جدید بری اتومات ها
خیلی خوشگله، حیلی دوسش دارم
حسین
۱۱ بهمن ۱۳۹۱ایشالله یه فولشو می خری!!
farzad
۱۱ بهمن ۱۳۹۱عمو اشکان دقیقا من هم به خاطر همین تعصب بیش از حد شما به ماشینتونه که می گم جانب احتیاط رو داشته باش! مو لای درزش نمی ره اگه خود دفترچه و حتی کمپانی از طریقه رانندگی و زمان سرویس هم برای ماشینت نوشته باشه باز هم این تعصب بیش از حد و باور مطلق یک بعدی حتی سر سوزنی هم بهت اجازه نمی ده که کمی فکر کنی این چند سال استهلاک رو برای ماشینت در نظر بگیری! عزیز هر ماشینی نقاط ضعفی داره که غیر قابل انکاره. و هر چه عمر ماشین بیشتر و استفاده از ماشین بیشتر بشه قطعات فرسوده تر می شن! اینو که باید توی کلاس دبستان گفت رو باید اینجا برای شما بحث کرد؟!! حالا هی تعصب و تعصب و تعصب !! که چی قانون فیزیک رو می خوای قبول نکنی خوب نکن! اصلا ماشینت اول و آخر همه ماشینای عالمه. من که قبول دارم که قطعات سمند داخلی ساز تره ! ولی تو هم قبول کن (البته با توجه به این همه تعصب یک بعدی فکر نکنم سره سوزنی ایراد برای ماشینت در نظر بگیری) که قطعات ال نود هم داره چینی می شه عزیز! من موندم آدم تا چقدر ساده باشه ! باور کنه که ماشینی که توی ایران مونتاژ می شه تمام کمال اونی باشه که توی رومانی (حتی رومانی) تولید می شه باشه!
سخت گیری و تعصب خامی است
تا جنینی کار خون آشامی است
حسین
۱۱ بهمن ۱۳۹۱اون اقایانی که نظر دیگران را می پرسیدن و می خواستن ماشین بخرند بالاخره چی کار کردند??
حسین
۱۱ بهمن ۱۳۹۱آقایfarzadچینی فرانسویش مهم نیست مهم اینه که باکیفیته امتحانشم پس داده…
حسین
۱۱ بهمن ۱۳۹۱بین پژو405و206کدوم بهتره راهنمایی کنیدبه طورمفصل
حسین
۱۱ بهمن ۱۳۹۱405 یک خودرو بزرگتر نسبت به 206 است و جدیدا با موتور 206 عرضه میشود که مصرف کمتری دارد!و قطعات ارزانی دارد و صندوق نسبتا بزرگ دارد و نشستن توش راحت هست!اما اگر بخواهید مدت طولانی در ردیف عقب بنشینید حتما به جای سری نیاز است که باید سفارش دهید!
405 وزن مناسبی دارد و میزان مقاومتش دربرابر باد هم کم است و با کمی استفاده از فنر های خارجی که ارتفاع کمی دارند و لاستیک 205 و رنگ نوک مدادی و کمی خرج دیگر ظاهر قابل قبولی نسبت به دهه ی ساختش دارد!البته حتما توصیه می کنم اگر از کارخانه می
یرید درخاست یه سری ابشن های اضافی رو بدید مثل میله ی ضرب گیر در درها و در سقف و ترمز های 4 کاناله!البته ترمزش بد نیست و شاید هم 4 کاناله باشد که برای اطلاع دقیق می توانید به سایت ایرانخودرو مراجعه کنید!همچنین سیستم تهویه اتوماتیک از همه مهم تر است چون بیشترین سر و کار رو با اون دارید!
و خلاصه 2 کلاس بزرگتر از 206 است و ارزانتر!
توصیه می کنم پول نزد خودتان جمع نکنید!!
حسین
۱۱ بهمن ۱۳۹۱الان که سمندو ال90 این همه اختلاف قیمتشون زیاد شده و دیگه با هم رقابت نمی کنند بهتر نیست ال90 ای ها با ال90 شون و سمندی ها باسمندشون پرن حال کنند???
اشکان
۱۱ بهمن ۱۳۹۱با سلام
آقا فرزاد باید خدمتتون عرض کنم که قانون استهلاک رو من قبول دارم. بعضی ماشینها زودتر مستهلک میشوند ولی بعضی ماشینا مثل ال 90 خیلی دیرتر از ماشینهای هم رنج خودشون مستهلک میشوند.مهم عمر مفید قطعاته که مال ال 90 خیلی خیلی بیشتره.من خودم دارم ماشینمو راه میبرم و متوجه این موضوع شدم.من خودم پژو 405 و زانتیا و پراید و… داشتم.به جرات میگم ال 90 از پراید هم کم خرجتر بوده تو این 4 سال.حالا شما دوست داری قبول بکن،دوست نداری هم قبول نکن!
مطمئن باش که ال 90 رو مردم به خاطر قیافش ازش استقبال نکردند.به خاطر کیفیت بالا،سواری نرم،اتاق جادار،مصرف کم سوخت و… از این خودرو استقبال شد
اشکان
۱۱ بهمن ۱۳۹۱آقا فرزاد قطعات درجه یک چینی در اروپا و آمریکا فروخته میشه.متاسفانه ما ایرانی ها با شنیدن اسم چینی فقط بی کیفیتی به نظرمون میاد!
دوست عزیز!قبلا گفتم،بازم میگم:رنو فرانسه بر تولید و مونتاز ال 90 نظارت سفت و سخت داره،برای همین هم اگه قطعه چینی بخواد توش به کار ره باید از نوع درجه 1 باشه نه درجه 3!
حسین
۱۲ بهمن ۱۳۹۱دلیل اینکه مردم تا اسم چینی می یاد یاد کیفیت بدش می افتن اینه که مثلا شما واسه پرایدت
2سال پیش رفتی روکش بخری به یه روکش چرم 90 هزارتومانی برخوردی!و از فروشنده می پرسی که این چرا نسبتا ارزونه?
میگه چون جنس درجه 3 چینی هست!بعدا اگر تحقیق کنید می فهمید روکش درجه 3 واقعی چینی(همان موقع نه الان) 700هزار تومان است نه 90 هزار تومان!!!!!!
و معلوم نیست این جنس درجه چنده و به اسم درجه 3 میدن???
اشکان
۱۱ بهمن ۱۳۹۱در ضمن آقا فرزاد من از خیلی از دوستان دیگه خودم هم که ال 90 دارند تحقیق کردم.یکی از دوستام گفت که دیسک و صفحه ماشینشو بعد از 120 هزار کیلومتر عوض کرد.شما یه سمند به من نشون بده که صاحبش کمترین فشار رو به ماشینش آورده باشه و دیسک و صفحه اش نصف این مقدار(یعنی 60 هزار کیلومتر)کار کرده باشه؟
شما هم بهتره چشمت رو رو واقعیات نبندی!
محسن عباسی
۱۲ بهمن ۱۳۹۱باسلام خدمت همه ی دوستان
سمند شکل ظاهری وامکانات خوبی داره ولی سر وصدای زیاد موتور واتاق داره واین نتیجه ی بی کیفیتی ولی بدنه ی محکم وایمنی داره.
در مورد ال90قیافه ی خیلی زشتی داره وامکانات خیلی خوبی نداره اماباکیفیت است وسر وصدای کمی داره.
موفق باشید.