مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
ماهان
۱۲ خرداد ۱۳۹۲سلام من نظرات رو زیاد می خونم و بعضی وقتها هم نظرمو می نویسم.سمند ماشین خوبیه ولی من که تا الان که 7 ماهه ماشینو خریدم به شکلای مختلف نمایندگی بودم.هیدرولیک. اویل ماژور. صدای دسته دنده و ………… الان باز هم روغن ریزی !!!!!! باز هم امداد. باز هم الافی.زور زدن ماشین تو سرعت 130 به بالا و………
ال 90 رو نداشتم ولی بروبچ خیلی ازش راضین.تا حالا هم تو نمایندگی یه دونه ال90 ندیدم
سالار
۱۳ خرداد ۱۳۹۲ال نود تنها ایرادش که طراحی نیست! هر چند که مهمترینش هست که هم از بیرون و هم از درون بی سلیقگی طراح رو می رسونه که نمره صفر توی طراحی رو نصیب این ماشین کرده. ایرادات دیگه که کمتر راجبش بحث شده شامل قطع نشدن هیدرولیک در سرعت بالا که خودش خطرناکترین مسئله است! و عدم تعادل سر پیچ ها (مخصوصا عقب ماشین) در سرعت گرفتن ماشین!. عدم نرم بودن و خسته کنندگی صندلی ها در مسافت های طولانی.
aria
۱۳ خرداد ۱۳۹۲مورد سمندef7 هر که این ماشین رو داره ازش راضی هست. بخدا و بقران من دارم و بقران هیچ ایرادی تا الان نداشته . نه روغن ریزی نه سر و صدا نه زوزه نه اویل ماژور بخدا فقط اول بوق نداشت .اصلا یادشون رفته بود که بعدا خودشون نصب کردند. و از سواری هم واقعا 20 هست . 20 ها. به خدا من خیلی حساس به صدا اتاق هستم فقط نوار دور درها صدا میداد که درستش کردم و یه چرخش رو به ال90 نمی دم و وقتی ال90 سوار میشوم تداعی پراید هست برام
جالبه که سمند سواران از سمند راضی اند ال90 سواران از سمند ناراضی اند. حالا خودتان علت رو جویا شوید .آیا غیر از [ویرایش به علت استفاده از کلمات نامناسب و غیر اخلاقی]
majid
۱۳ خرداد ۱۳۹۲دقیقاً بر عکس (مرد باش و حداقل استدلال خودت رو قبول کن)
کلیه نظرات شما و دوستان هم فکر خودتون رو تو نوشته های بالا رو بخون بببین چه کسایی از ال90 ایراد گرفتند و چه کسایی از سمند
کلیه ال90 سوارها هم از مزایای ماشین خودشون گفتند و شما تاب و تحملش رو نداشتی و ….گفتی ( هر چند که شما حرف خودت رو هم قبول نداری)
شما که به خدا و قران و … قسم میخوری نشون دهنده چیه ؟
جالبه که …
بهمن
۲۱ خرداد ۱۳۹۲اقای اریا فقط از طرف خودت صحبت کن .من ef7 دارم و یه سری مشکلات داره در حال رفع کردنشم.نباید ماشین نو اینطوری ادمو اذیت کنه.
aria
۲۲ خرداد ۱۳۹۲من گفتم من ef7دارم خوبه . نگفتم که ماشین تو خوبه. من کی از طرف تو صحبت کردم. اصلا فدای سرم که ماشین تو ایراد داره . شکر خدا مال من که ماهه. ولی بر من ثابت شده افرادیکه بد سمند رو میگن اصلا سمند ندارند
بهمن
۲۲ خرداد ۱۳۹۲اقای عزیز چرا اینجوری حرف میزنی .شما در اولین کامنت این صفحه گفتی همه ازش راضی هستند.من کاری به کل کل شما با دیگران ندارم.از ال90هم خوشم نمیاد.اگر میامد خوب میرفتم میخریدم ولی اینقدر هم بیچاره نشدم ایران خودرو ماشین بی کیفیت به من تحویل دهد ,من و خونواده ام اذیت بشیم.بعد من صرف اینکه روی یک عده دیگه که ال90 خریدن و سر اونها هم کلاه رفته را کم کنم از ایران خودرو دفاع کنم و بگم ماشینم اصلا ایراد نداره.اتفاقا بهتره هرکسی ایراد داره بگه داره و هر کسی ماشینش ایراد نداره بگه نداره تا یه آماری دست بیاد .تمام دنیا اینجوری میکنند.بعد شما چرا خودتو گناه بار میکنی میخواهی تا شماره شاسی و موتور و پلاکشم بنویسم شما چک کن تا ببینی کیا این ماشینو ندارن.
aria
۱۳ خرداد ۱۳۹۲آقا ورود خانواده رنو فقط و فقط در شرایطی به ایران آغاز شد که پژو قطع رابطه کرد. میدونی یعنی چی . یعنی وقتی که خودروسازای داخلی از چند سال پیش احتمال این روز رو دادند بجای اون (در اجبار)با رنو وارد مذاکره شدند. دلیلش رو هم بگم. گوش کن. بعذ از قطع رابطه ناجوانمردانه پژو. شرکت خودرو ساز داخلی در قرار داد با رنو از رنو تعهد گرفتند که انتقال تکنولوژی و بومی سازی ساخت خودرو رو مد نظر داشته باشه.که دوباره تکرار خطا نشه
فريد
۱۳ خرداد ۱۳۹۲با همه اینها رانندگی با تندر حس رانندگی با یه ماشین اروپایی رو به ادم میده ( که این واقعا تو رنج قیمت کمیابه )
بعد از 3 سال و 100.000 کیلومتر کارکرد در شرایط سخت (انواع جاده کوهستانی – دنده معکوس – دور موتور بالای 5 و ….)
وقتی هنوز با یک اشاره کوچک درب ماشین خوشگل بسته میشه.
وقتی هنوز با باطری فابریک با یک نیش استارت ماشین روشن میشه.
وقتی هنوز با دیسک و صفحه فابریک ماشین با یک نیش گاز می پره.
وقتی هنوز با یک باک پر 1000 کیلومتر تو جاده نیازی به پمپ بنزین پیدا نمی کنی.
بیشتر به حرف دوستمون می رسم که تو رنج قیمتش کمیاب یا نایاب هست.
sonara44
۱۳ خرداد ۱۳۹۲درست یکسال است که تندر گرفتم و حدود 25 هزارتا باهاش راه رفتم !
چون قد بلندی دارم از اینکه اینقدر جلوی پای باز و سقف بلندی داره احساس راحتی میکنم !
با اینکه آدم بعد از یک مدتی از یک چیزی سیر میشه ولی من هرروز از این ماشین لذت بیشتری میبرم !
دلایلش هم دوستان گفتند .
1- دل باز بودن اتاق بخصوص در مسافرت .
2- کولر و بخاری خوب
3- بیصدا بودن موتور
4- شتاب عالی
5- نرم بودن کلاج و گیربکس
6- ارتفاع بالاتر از ماشینهای هم رده که خودش خیلی حال میده !
7- کیفیت عالی مونتاژ و کم آزار بودن موتور
8- قیمت بسیار مناسب در میان هم رده هایش
9- امکانات خوب در داخل اتاق
10 بیصدا بودن اتاق بعد از یکسال
بازم بنویسم ؟
هرچی بنویسم کمه !!
اتفاقا شیشه هایش را دودی کردم خیلی قشنگ شده !!
به شما هم توصیه میکنم در تابستان خیلی واجبه !
alfa
۱۳ خرداد ۱۳۹۲من که اولش از تندر بدم میومد مخصوصا از ارتفاع عقبش و چراقای باربیش . اما وقتی یکیشو از نزدیک دیدم و از قابلیتهاش با خبر شدم
– موتور قوی
– شتاب
-از همه مهمتر جادار بودنش
-کم مصرف بودن
– ایمنی بالا و تجهیزات مناسب
– قیمت کاملا مناسبتا
-نظارت یه خودرو ساز اروپایی در ساختش ( که دیگه تموم شد )
-و این که تو فامیل هیچ کس نداشت
مصمم شدم تا تصمیم برای خرید 206 ( با کمبود جا رو ) کنار بزارم
البته معایبی هم داره که قابل چشم پوشی هست
ستار
۱۳ خرداد ۱۳۹۲والا من هر سمند سواری رو دیدم و ازش پرسیدم از ماشینش راضیه یا نه . تف و لعنت فرستاده به سمند و سازنده اش.
Aria جان … شما هم لازم نیست این همه قسم بخوری عزیزم . ما باور کردیم ماشین شما جزو 1% سمندهایی که خوب در اومده.
سمند کمتر از 3 ماه لش میشه. :(
reza
۲۲ خرداد ۱۳۹۲چقد بد بختن ایرانیا که سر سمندو ال لگن بحث میکنن
Arash
۱۴ خرداد ۱۳۹۲با با بخدا این طور که شما ها می گید نیست
من هم ال 90 داشتم و هم ef7 تنها خصوصیتی که ال 90 داشت مصرفش 1% کمتر از سمند بود ولی خداییش تو جاده سمند حرف نداره
من تو شهرستان تایباد زندگی میکنم و کارم هم نماینده شرکت هستم تو گمرک دوغارون از خود شهرستان تا منطقه صفر حدود 25 کیلومتر جاده دوطرفه و باریک هست زمانی که ال 90 داشتم تو جاده با 130 -140 وقتی کانتینر از مقابل میامد خیلی محسوس ماشین رو تکون می داد و حتی اگه راننده ناشی بودی از جاده می زدی بیرون ولی همین جاده رو الان با ef7 میرم لامصب تکون نمی خوره تو جاده عین کشتی میره .
تازه این ef7 رو به پیشنهاد یکی از دوستام که نمایندگی ایران خودرو داره گرفتم اخه من قبل از این که بخرمش تحت تاثیر حرف دوستان از موتورش دل میزدم که نکنه مال من مشکل پیدا کنه ولی بنده خدا حاج آقای ابوبکری ( نمایندگی ایران خودرو تایباد ) یه حرفی زد که خیالمو راحت کرد .
گفت بین موتور های ساخت ایران خودرو اول موتور ویتارا بعد ef7 رو پیشنهاد میدم من اگه خاسته باشم برات یک سمند ثبت نام کنم واسه من چه فرقی می کنه که معمولی باشه یا ef7 چون شرکت برام یک حق العمل میده نه بیشتر و نه کمتر ولی میدونم ef7 کیفیت بهتری داره چون خودم دو ساله ef7 دارم و تا الان اخ نگفته
خلاصه ما هم پیروی حرف این دوست گرامی مون خریدیم و تا الان خداییش بدی ازش ندیدم
راستی اینو هم گفت از موتورهای تولید اردیبهشت 90 تا فروردین 91 بعضیا شون واشر نامرغوبی روشون نصب شده بود که شرکت فراخوان داد و تعویض شده .
تازه من از طرف شرکت پلاک ترانزیت واسش گرفتم چند بار تا هرات باهاش رفتم خداییش تو جاده سپر به سپر ماشینای افغان می رفت .
ماهان
۱۷ خرداد ۱۳۹۲آرش عزیز الکی نگو خود ابوبکری تایباد تویوتا پرادو داره.خودم تو نمایندگی دیدمش
امیر عباس
۱۴ خرداد ۱۳۹۲با سلام خدمت دوستی که می گه قاطر ایران خودرو از مگان و زانتیا و سوناتا سر تره.اولا سمند اصلا خودروی ملی نیست چون طرح بدنه اش از توی سطل اشغاله بی ام و در اومده قالب سازی اش هم کار یه شرکت ژاپنی و موتورش هم که مال شرکت پژو هستش(در مدل ای اف سون موتور مال شرکت رنو فرانسه هستش) اگه خودرویی که تو ایران فقط مونتاژ(جمع)می شه خودروی ملی هست پس ریو هم خودروی ملی هست.دوما سمند کلا طراحی خیلی کهن و اشغالی داره و خیلی سنگین هست که اگه تو اتوبان و سرپایینی باش یه خورده گاز بدی ماشین دور بر می داره و به علت قدیمی بودن سیستم ترمز اصلا وای نمیسته
سعید
۱۴ خرداد ۱۳۹۲با سلام من خودم یک ساله که ال90 دارم قبل از اونم هم ای اف 7 داشتم هم سورن خدایی سالار تر از ای اف 7 ماشینی نیست .تو جاده سنندج همدان با 120 تا سرعت یه کیا اپیروس ازم سبقت گرفت جانبود بره تو زد به من من هم با 120 تا سرعت افتادم به ملق زدن اپیروس خودش هم افتاد من دقیقا 4 ملق خوردم و زدم به یه تپه تا ایستادم خودم و خانومم و پسرم هی چی مون نشد فقط پسرم پاش زیر صندلی گیر کرد و ترک برداشت و سر خودم هم چون خورده بود تو شیشه زخم شد
ستار
۱۵ خرداد ۱۳۹۲شما ef7یها فک نکنم با ماشینتون بیشتر از 110kmh نرفتین فک کنم چون اگه رفته باشین خوب میدونین که ef7 بالای 110 تا به لرزش بندری دچار میشه . حتما لازم نیست کانتینر از بقلتون یا مقابلتون رد شه.
خوب برای چی شما میاین از این گاری تعریف میکنین اینجا … شاید یه عده بیان و دروغ های تخیلیی که میگین رو باور کنن و برن سراغ ef7 (نمیگم همه ef7ها بده …1-2% هم از توشون خوب در میان) . و اون عده ای که به تعریف شما ef7 رو میخرن حتما نفرینتون میکنن اگه ماشینشون بد در بیاد.
چرا می خواین نفرین مردمو بخرین … شاید آقای ابوبکری به شما گفته که بیاین اینجا شعر بنویسین یا اینکه خودتون آقای ابوبکری هستین ؟
من هم این دو تا ماشین رو داشتم و فرقشون رو میدونم .. اصلا سمند قابل مقایسه نیست با ل90 .
ما ال90ی ها وقتی از ماشینمون تعریف میکنیم ایراداتش رو هم میگیم ولی شماها دیگه سمند رو در حد بنز و بی ام دبلیو میدونین.
من زمین کشاورزی دارم و یکسره تو جاده خاکی هستم. 2 ساله که ال 90 سوار میشم ولی ماشینم هنوز لش نشده … ولی ef7 که داشتم در عرض کمتر از 2 ماه لش شد توی جاده خاکی.(هر کی مخالفه سمندش ره ببره ئ تو ی خاکی تست کنه )
و در آخر هم جا داره یه لعنت بفرستم به سازنده ی سمند که من رو به کلی ضرر انداخت.
aria
۱۵ خرداد ۱۳۹۲ستارخان. بر بحث تاپ اسپید و هندلینگ که دشمنان قسم خورده سمند هم قبولش دارند . این حرفت میزان اطلاعاتت رو نشون داد. در سرعتهای بالای 180 سمند به جاده می چسبه و کوچکترین لرزش یا انحراف یا تکونی رو نداره دقیقا مثل یک کشتی. این رو من خودم امتحان کردم. ضمنا ال90 در سرعت بالا دچار مشکل کنترل میشه .یعنی عقب خودرو خود مختار میشه و برای خودش مستقل عمل میکنه و تمایلی به پیروی از دستورات راننده نداره . مخصوصا سر پیچها. گاها دیده شده که در طی یک مسیر عقب ال90 برگشته و خودش رفته به خونه. و راننده یکی دو روز دنبالش می گشته . خ خخ خ خ خ خ خ خ خخ خ
ستار
۱۵ خرداد ۱۳۹۲با اسپید 110 برات بندری میزنه سمند … دیگه با اسپید 180 حتما بریک دانس. خخخ خخخ خخخخخ خخخ
Arash
۱۷ خرداد ۱۳۹۲در جواب شما اقا ستار
اولا هر کس صلاح خویش داند من و شما نمیتونیم واسه کسی تایین تکلیف کنیم که کی بره چی بخره
بعدشم اصلا نه سمند و نه ال90 شما اگه حتی یک پی کی هم بگیری و باحاش خوب تا کنی و درست استفاده کنی واست تا چند سال ماشینه
خداییش آقا ستار شما ماشین داری
گیرمم که داشته باشی هر کس با ماشین خودش حال میکنه حالا چه فرقی می کنه که به زور می خای نظرتو بکنی تو پاچه بقیه شاید یکی با ال 90 حال نکرد شایدم مثل شما از اون عشق ال 90 بود.
منم حرف بدی نزدم همونی رو که با تجربه به دست آوردم خدمت دوستان اعلام کردم حالا هرکی خواست بخونه نخواست نگاه کنه ….
ولی خداییش حالا کار ندارم اگه شما بودی 10 تومن پول اضافه واسه ال 90 می دادی شما الان با 25 میری یه پایه گاز سوز 91 میگیری و 10 تومن دیگر هم میزاری جیبت والا تو این اوضاع احوال اقتصادی 1 تومن هم 1 تومنه .
ستار
۱۶ خرداد ۱۳۹۲شرمنده دیگه آدم با سوادی نیستم مثل شما
“در سرعتهای بالای 180 سمند به جاده می چسبه و کوچکترین لرزش یا انحراف یا تکونی رو نداره”
شما هم جک گفتن رو بس کن . مطمنم شما سمند ندارید … احتمالا ایران خودرویی هستید.
یا اینکه اصلا ال90 سوار نشدید که فرق لرزش و تکون رو بفهمید.
یه احتمال دیگه هم هست اینکه شاید از پیکان یا ژیان به سمند رسیدید . لرزش سمند رو متوجه نمیشید.
من زمانی که سمند داشتم و مسافرت خانوادگی باهاش میرفتم وقتی سرعتم میرسید به +100 مادرم می گفت که چرا اینقدر تند میری .
ولی با ال90 اصلا متوجه نمیشه که من با سرعت 150-160 تا دارم رانندگی میکنم.
عرفان
۱۶ خرداد ۱۳۹۲دوستان وزن سمندو با خودروهای دیگر مقایسه کنید:
پراید 850
پیکان 990
پژو 405 1100
پژو پارس 1190 یا 1215
مگان 1600 1300
مگان 2000 1370
وانت نیسان 1576
پژو 206 1025
ال نود 1115
زانتیا 1264 یا 1320
ماکسیما 1430
آوانته 1280
رانا 1104
تیبا 1013
206 صندوقدار 1190
سوزوکی ویتارا 1552
نیسان تیانا 1533
207 1054
وانت پیکان 960
و سمند با موتور پژو 1220 و با موتور ef7 و مخزن 1360 کیلوگرم است.
بازم سمند خیلی سنگینه؟
aria
۱۶ خرداد ۱۳۹۲اگه موتور خودرو توان وزن سنگین رو داشته باشه . اونوقت وزن یک مزیت محسوب میشه در رانندگی جاده و حوادث . بشرطی که کسی بفهمه. ویتارا رو نگاه کن و تیانا را بعد می فهمی
راد
۱۶ خرداد ۱۳۹۲حالا دیگه رسیدیم به وزن کشی انشاالاه مسابقه کشتی کی شروع میشه؟.خدا خیرتون بده بامزه تر از شما سمند و ال90 دارها ندیدم.83 صفحه س یکی میگه سمند اشغاله اون یکی میگه ال90 اشغاله .آخرش که چی؟فکر نمیکنم در جنگ ایران و عراق هم دو طرف اینقدر به هم بد و بیراه گفته باشن.اقایان اگه کاری از دست ما برمیاد میانجیگری کنیم,ریشی گرو بزاریم یه اتش بس حداقل موقت برقرار بشه.من که میگم ماشینهای دوطرف خوبند اینقدر همدیگه رو ضایع نکنید.به نفع ماشینهای چینی تموم میشه ها از ما گفتن.خود دانید.
Arash
۱۷ خرداد ۱۳۹۲در جواب شما اقا ستار
اولا هر کس صلاح خویش داند من و شما نمیتونیم واسه کسی تایین تکلیف کنیم که کی بره چی بخره
بعدشم اصلا نه سمند و نه ال90 شما اگه حتی یک پی کی هم بگیری و باحاش خوب تا کنی و درست استفاده کنی واست تا چند سال ماشینه
خداییش آقا ستار شما ماشین داری
گیرمم که داشته باشی هر کس با ماشین خودش حال میکنه حالا چه فرقی می کنه که به زور می خای نظرتو بکنی تو پاچه بقیه شاید یکی با ال 90 حال نکرد شایدم مثل شما از اون عشق ال 90 بود.
منم حرف بدی نزدم همونی رو که با تجربه به دست آوردم خدمت دوستان اعلام کردم حالا هرکی خواست بخونه نخواست نگاه کنه ….
ولی خداییش حالا کار ندارم اگه شما بودی 10 تومن پول اضافه واسه ال 90 می دادی شما الان با 25 میری یه پایه گاز سوز 91 میگیری و 10 تومن دیگر هم میزاری جیبت والا تو این اوضاع احوال اقتصادی 1 تومن هم 1 تومنه .
راستی من با تندر گازشو چسبوندم 190 بالاتر نرفت ولی با سمند تا 205 رفتم
نیما 2
۱۷ خرداد ۱۳۹۲هر کس باید بر اساس نیازش ماشین تهیه کنه توی جاده سمند اونم از نوعef7 یک سرو گردن از تندر بالاتره چون هم کیسه هوا اضافه شده به سمند هم موتور ef7 قویتره هم بدنه سمند بسیار مستحکمتره از طرف دیگه توی شهر سمند بازنده به تمام عیاره شتاب کند به خاطر وزن بالا و هیکل بزرگ رانندگی توی شهرو برای سمند سخت می کنه و اینجا امتیاز قبولی برای تندره اما به عنوان کسی که هر 2 تای این ماشینا را سوار شدم و سابقه چسبوندن کیلومتر سمند را هم دارم اگه می خواستم انتخاب کنم سمند را انتخاب می کردم چون طراحی داخلی و خارجی تندرو اصلا دوست ندارم
aria
۱۷ خرداد ۱۳۹۲پدال عزیز چرا کامنتهایی که با سند باعث بی آبرویی ال90 میشوند را حذف میکنی .ولی در مورد سمند بی ارزشترین نظرات را پخش میکنی . بی طرفی کمترین توقعی است که ما از شما داریم
arash
۱۸ خرداد ۱۳۹۲توصیه به دوستانی که می خان ال 90 بگیرن ولی هنوز نخریدن
اگه پولشو داشتین فقط صفرشو بگیرین چون مدلای پایینترش هزینه های بالاتری داره
خدا نکنه مثلا تو یک مسافرت جایی از ماشینتون بزنه بیرون باید تا دمه خونه با جرثقیل بیارینش اولا قطعاتش خیلی گرونه بعدشم به جهنم از گرونی گیر نمیاد
چند وقت پیش خانومم تو شهرماشینو انداخته بود تو جدول کل جلوبندیش ریخته بود پایین + کارتلشم سوراخ شده بود و پایین درجلو زیر زه ضربه گیر هم پاره شد خلاصه تو بد حچلی افتادم آرزو کردم پراید داشتم ولی ال 90 نمی گرفتم
حدود 600 واسه جلو بندیش خرج و برای کارتل هم با دستمزدش 420 و صافکار نقاش برای درش 300 ازم گرفت که نقاش نتونست درشو خوب در بیاره میگفت ورقش چغله هر کار کنی بازم همینطوره
حالا به جهنم از این خرجا واسه کارتلش کل شهرو حتی نماینگی های شهرهای مجاور رو گشتم پیدا نکردم ( خدا بده کارتل ال 90 ) آخر با پرس و جو یکی از دوستان گفت برو مشهد اونجا پیدا می کنی . رفتم مشهد تو لوازم یدکی ها پیدا نکردم آخر رفتم یکی از نماینگی های پایلوت ال 90 اونام نداشت مسئولش به من گفت کل شهرو بگردی پیدا نمی کنی گفتم چی کار کنم گفت باید سفارش بدم تهران برات بفرستن خلاصه بنده خدا تماس گرفت تهران اونام گفتن هزینه شو بریزم به حسابشون تا بفرستن . 340 تومن پول بی زبون رو ریختم به حسابشون اونام بعد 3 روز نیم کاسه پایین کارتلو واسم فرستادن (اگه می خاستم کاملشو بگیرم حدود 800 برام آب می خورد.)
برگشتم شهرمون نیم کاسه رو بردم تعمیرگاه اون بنده خدا هم که موتورو پیاده کرده بود کارتلو بست موتورو هم بست یک 4 لیتری روغن ریخت توش اخرم 420 براش چک کشیدم بعدم ماشینو بردم نمایشگاه که برام بفروشه و دوباره پشت دستمو داغ کردم که ماشین بدم دست خانومم
راستی یک جفت لنت هم بره ال 90 گرفته بودم که اونم با وجود این که لنت شرکتی بود ولی 105 واسم آب خورد
الانم که سمند گرفتم پیروی نظرهای دوستان تا حالا بدی ازش ندیدم
aria
۱۸ خرداد ۱۳۹۲من ازسال 84 سمند داشتم تا آذر91 که سمندEF7خریدم در این 8 سال هنوز تعمیر موتوری نداشتم . بقیه هزینه هاش هم معقوله و از همه مهمتر گیر میاد هر شهری باشی. ای اف سون که دیگه ایراد نداره
بهمن
۲۱ خرداد ۱۳۹۲اقا ارش پس از قیمت قطعات ef7 خبر نداری صد رحمت به ال90 هرچند ال90 هم گرونه.ضمنا نمیشه وقتی ماشین سالمه ازش لذت ببری وقتی تصادف کردی بگی کاش پراید بود.
reza
۲۲ خرداد ۱۳۹۲قررررررررررررررررررررررررربون ادم حسابی
سالار
۱۸ خرداد ۱۳۹۲ماشینی که قطعاتش کمه و گرون به درد مصرف کننده ایرونی (قشر متوسط) نمی خوره! . البته تا زمانی که خراب یا عمر مفیدش تمام نشده خیلی عالی به نظر می اد و خیال دارنده ال نود رو راحت می کنه! . اما امان از روزی که بیافته به خرج اونجاست که این احساس رضایت و خوشی رو از دماغ صاحبش در می آره. و من بدو آهو بدو شروع می شه!. هر چی قطعات دیرتر خرابی داشته باشه (خاصیت ماشین های خارجی که قبلا اینطور بودن) تعداد همزمانی خرابی قطعات بیشتره!. و سریال خرابی ها پشت سر هم شروع می شه و ماشین می شه سرطان خرج! به اضافه نایابی قطعات (تحریم جدید صنعت خودرو) !.
پژو، سمند و پراید یورو 2 از ابتدای تیرماه شمارهگذاری نمی شوند
۱۸ خرداد ۱۳۹۲پژو، سمند و پراید یورو 2 از ابتدای تیرماه شمارهگذاری نمی شوند/ خودروهایی یورو ۴ دارند
جامعه > محیط زیست – سازمان محیط زیست همچنان تاکید می کند که از ابتدای تیرماه به خودروهایی که استاندارد یورو ۴ نداشته باشند مجوز شماره گذاری داده نمی شود. مشخصا هم پراید، پژو و سمند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ این تاکید دوباره علیمحمد شاعری قائممقام سازمان محیطزیست است.
او امروز در نشست خبری معاونین سازمان حفاظت محیط زیست که به مناسبت گرامیداشت هفته محیطزیست برگزار شد، گفت: محصولات صنعت خودروسازی و پالایشگاهی کشور منطبق با استانداردهای روز دنیا نیست. در صورتی که محصولات این دو گروه با استانداردهای روز دنیا تولید و عرضه شود نه تنها سلامت و بهداشت جامعه را با خود به ارمغان میآورد بلکه با توسعه نیز همراه خواهد بود.
شاعری گفت: تاکنون خودروهای پژو، سمند و پراید نتوانستهاند استاندارد یورو 4 را کسب کنند. این سه مدل خودرو در صورتی که با استاندارد یورو 2 تولید شوند از ابتدای تیرماه شمارهگذاری نخواهند شد.
به گفته او هم اکنون تقابلی که بین خودروسازان و محیط زیست پیش آمده بر سر توسعه نامتوازن است، توسعه خودروسازان توسعه هزینه محور و درآمدمحور است. به طوری که محیطزیست محیطزیست محور نیست: خودروسازان میگویند اگر بخواهند استانداردها را رعایت کنند باید 500 الی 800 هزار تومان هزینه صرف کنند و آنها میگویند که توان چنین کاری را ندارند. از ابتدای سال قرار بود خودروها با استاندارد یورو 4 تولید شود هم اکنون 30 درصد خودروها یورو ۴ هستند.
قائم مقام سازمان محیط زیست با اشاره به توقف شماره گذاری خودرو در ابتدای سال گفت: از ابتدای امسال محیط زیست با هماهنگی پلیس تصمیم داشت اجازه شماره گذاری خودروهایی که یورو 4 را رعایت نکرده اند را ندهد و 40 روز شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد را متوقف کرد اما خودروسازان توانستند دو ماه مهلت بگیرند و تا ابتدای تیرماه رعایت یورو 4 را به تعویق بیاندازند.
خودروهایی که یورو ۴ دارند
او گفت: حال حاضر خودروهایی مانند مگان، تندر، سوزوکی، کیانا، تیبا و تمام خودروهای وارداتی استاندارد یورو 4 را رعایت می کنند. اگرچه خودروسازان روند ارتقای استانداردها از یورو 2 به یورو 4 را در 5 سال اخیر مرتب به تعویق انداخته اند اما این روند در حال حاضر تسریع شده و به جز دو شرکت سایپا و ایران خودرو بقیه شرکت ها استاندارد یورو 4 را رعایت می کنند.
شاعری گفت: به هیچ عنوان در مورد تمددی مهلت رعایت استاندارد یورو 4 توسط خودروسازان کوتاه نمی آید، البته ممکن است خودروسازان باز هم لابی کنند و با همان روش هایی که بلندند قانون را دور زده و با همان قدرتی که دارند باز هم برای خود مهلت بگیرند اما این به هیچ عنوان مورد تایید سازمان محیط زیست نیست.
به عقیده او کسی نمی تواند از این مطالبه فرار کند: ممکن است اجرای استانداردهای یورو 4 دیر و زود داشته باشد اما سوخت و سوز ندارد و سازمان محیط زیست تا رسیدن به نقطه مطلوب یعنی رعایت استاندارد یورو 4 این مطالبه را پیگیری می کند و نهایتاً خودروسازان باید کوتاه بیایند.
یورو ۴ از ۲۵ خرداد در تمام پمپ بنزین های تهران
اما یکی از چالش های خودروسازان و سازمان محیط زیست توزیع نشدن سوخت یورو ۴ بود. به گفته قائم مقام سازمان محیط زیست وزارت نفت متعهد شده تا 25 خردادماه سال جاری در تمام جایگاه های تهران سوخت استاندارد یورو 4 عرضه کند: در حال حاضر 20 میلیون لیتر سوخت با استاندارد یورو 4 تولید می شود و 40 میلیون لیتر با استاندارد یورو 2، به طور میانگین می توان گفت در حال حاضر نیز استاندارد سوختی که در تهران عرضه می شود یورو 3 است.
انطور که شاعری گفت تا پایان خردادماه تمام جایگاه های استان مرکزی، قم و سپس استان البرز سوخت با استاندارد یورو 4 عرضه خواهند کرد همچنین تا پایان شهریور پالایشگاه های تبریز و اصفهان و تا پایان بهمن ماه پالایشگاه بندرعباس سوخت استاندارد یورو 4 تولید می کند.
http://khabaronline.ir/detail/297283/society/environment
علی
۱۸ خرداد ۱۳۹۲کشته در تصادف پژو 405 و ال 90 در جنگل گلستان
آفتاب: بنا به اظهار مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خراسان شمالی این حادثه رانندگی بر اثر انحراف به چپ ناگهانی یک دستگاه پژو 405 صورت گرفت که بر اثر آن با یک دستگاه سواری ال90 به شدت برخورد کرد. – سعید سبحانی اظهار کرد: طی این سانحه دلخراش هشت نفر از سرنشینان هر دو خودرو که همگی آن ها مجهول الهویه بوده به علت شدت جراحات وارده در دم فوت شده اند. – به گفته وی در این سانحه یک نفر از سرنشینان نیز به شدت مجروح که بلافاصله به نزدیک ترین بیمارستان اعزام شده اما متأسفانه وی نیز امروز جان خود را بر اثر شدت جراحات از دست داد …
عباس2
۲۱ خرداد ۱۳۹۲تصادف سمند با 14 سرنشین افغان با پراید و کشته شدن 18 نفر در این تصادف.
علی
۱۸ خرداد ۱۳۹۲رئیس مرکز مدیریت حوادث مازندران:
واژگونی ال 90 در محمودآباد یک کشته به جا گذاشت
خبرگزاری فارس: رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی مازندران از واژگونی خودرو ال 90 در محمودآباد خبر داد و گفت: در این حادثه راننده کشته و سرنشین دیگر آن زخمی شد.
عباس2
۲۱ خرداد ۱۳۹۲تصادف تریلر و سمند و کشته شدن 5سرنشین سمند در کیلومتر21محور خوی.
کشته شدن 5 سرنشین سمند در برخورد با کمپرسی در مسیر سراوان به سمت فومن.
علی
۱۸ خرداد ۱۳۹۲واژگونی خودروی ال نود حادثه آفرید
در پی حادثه واژگونی یک دستگاه خودروی ال 90 که سحرگاه امروز در محور انارک به چوپانان استان اصفهان رخ داد، دو سرنشین خودرو در دم جان خود را از دست دادند.
عباس2
۲۲ خرداد ۱۳۹۲تصادف سمند در اسداباد همدان و متلاشی شدن سمند و فوت هر 3سرنشین سمند
برخورد سمند و پرادو در مهاباد فوت 2نفر و مجروح شدن1نفر در سمند
علی
۱۸ خرداد ۱۳۹۲وقوع تصادف مرگبار در محور زنجان – قزوین
صبح امروز خواب آلودگی و عدم توانایی راننده خودرو ال 90 در کنترل وسلیه نقلیه در محور زنجان -قزوین منجر به واژگونی و کشته شدن اعضای چهار نفره خانواده اش شد.
عباس2
۲۲ خرداد ۱۳۹۲تصادف رخ به رخ سمند و پراید در ایلام و منهدم شدن سمند
برخورد از بغل سمند به تیر برق و کشته شدن راننده سمند
واژگونی سمند در بزگراه کاظمی
عباس
۲۰ خرداد ۱۳۹۲سایت پدال این یارو آریا (که با نام های دیگه هم نظر میده) رو بن کن، آخه بچه …. چه غلطی میخوای بکنی آبروی هرجی ایرانی رو بردی برای اون آهن پاره ارابه مرگ ویران خودرو
سالار
۲۰ خرداد ۱۳۹۲واژگونی ال نود به طراحی هجل هفت رومانی مربوط می شه.
عباس2
۲۱ خرداد ۱۳۹۲تو که خیلی مودبی!!!یه اصطلاحی هست میگه وقتی دستت پر نیست رو بازی نکن.کشته های سمند سر بر اسمان میزند این اصلا کار درستی نیست ما بخاطر خودخواهی خودمون جان اونها را در قبر بلرزانیم.ولی این بازی را شما شروع کردید پس تحویل بگیرید.1-برخورد سمند با 14 سرنشین به پراید و کشته شدن 18نفر 2-کشته شدن 5نفر سرنشینان سمند شماره ایران78……در تصادف با تریلر(دقیقا 2تصادف به همین شکل برای زانتیا پیش امده 1نفر کشته نداده 13سرنشین افغان در زانتیا با اتوبوس و زانتیا با 5سرنشین با تریلر) کشته شدند3-تصادف سمند با تریلر و کشته شدن هر 5نفر 4-له شدن سمند مسیری در زیر چرخهای کمپرسی و کشته شدن سرنشینان5-تصادف سمند با هوو در اسداباد و کشته شدن تمام سرنشینان6-رخ به رخ سمند با پراید در ایلام و کشته شدن تنها سرنشین سمند5-براحتی واژگون میشود ا-اتوبان شهید کاظمی 2-همدان جلو چشم ما ووووحالا خوب شد.ما اخلاقمون را از دست داده ایم,پست شده ایم حتی میخواهیم از مرده ها هم بهره برداری کنیم ارزو میکنیم در ماشینهای دیگر کشته شوند تا ما برای محکوم کردن رقیب ازش استفاده کنیم.یه بحث فنی را به کجا کشاندید.
راد
۲۲ خرداد ۱۳۹۲ما که نه ال90 و نه سمند داریم میگیم ابروی ماشینهاتون را نبرید میاید به ما مخالفم میدید.خوب الان تعداد کشته ها تا اینجا در سمند 30نفر و ال90 تندر 11نفر شخصا فکر نمیکردم اینقدر خطرناک باشند.
aria
۲۲ خرداد ۱۳۹۲میانگین تلفات واژگونی ال90 در روز 7نفر کشته . هیچ ماشینی اینقدر تلفات نداره
شهاب
۲۲ خرداد ۱۳۹۲100تا دشمن دانا بهتر از یک دوست نادان.هر سایتی میرفتیم میگفتن سمند محکمه, ما هم یه رضایت نسبی احساس میکردیم میگفتیم خوبه ماشینی که داریم محکمه.الان با این تحریک کردن بیخودی همدیگه و گذاشتن تعداد این همه کشته یه احساس بدی درمن ایجاد شده.هر چند واقعیت رو باید پذیرفت ولی بالاخره این نوشته ها که نشون نمیده چند درصدش مقصر راننده بوده تمام تقصیر میافته گردن ماشین و اینجوری سند درست کردن و دست دیگران دادن کار درستی نبود که این اقایان انجام دادن.
رامین
۲۲ خرداد ۱۳۹۲اقای اریا کم اوردی.شروع کردی از خودت امار در وکنی.بسه دیگه بابا بدتر اینه که سمند تو تصادفهاش عدالتو رعایت کرده هر چند نفر سرنشیناشو به کشتن داده.این نبوده از 5نفر مثلا 4نفرش کشته بشن یکیشون مجروح.همه را به کشتن میده دلیلش معلومه ضربه رو به سرنشینها منتقل میکنه.
aria
۲۰ خرداد ۱۳۹۲چهارکشته در تصادف پژو206و ال 90 درجاده مشهد -کاشمر بنا به اظهار مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی این حادثه رانندگی بر اثر انحراف به چپ ناگهانی یک دستگاه پژو206صورت گرفت که بر اثر آن با یک دستگاه سواری ال90 به شدت برخورد کرد. – طی این سانحه چهار نفر از سرنشینان 206 به علت شدت جراحات وارده در دم جان دادند
رامین
۲۲ خرداد ۱۳۹۲اینجا که 206 کشته داده و اشاره ای به کشته های ال90 نکرده و اصلا کشته نداده.
مجید
۲۲ خرداد ۱۳۹۲این قدرت وامنیت بالای ال90 رو نشون میده
اینثدر عصبانی شدی و غیر منطقی که خودت هم نمیدونی داری گل به خودی میزنی
کلی خندیم
شما فکر کنم نظر ندی کلاس سمند بالاتر بره
ستار
۲۱ خرداد ۱۳۹۲“این حادثه رانندگی بر اثر انحراف به چپ ناگهانی یک دستگاه پژو206صورت گرفت که بر اثر آن با یک دستگاه سواری ال90 به شدت برخورد کرد”
شما خیلی کم آوردی که داری چیزهای نا مربوط اینجا میزاری . بیشترشون مال بی دقتی راننده هاست .
ال 90 از بدو ظهور خود تابه حال دارنده 4 استاندارد ضد آلایندگی و ایمنی دریافت کرده است .
با بد گفتن شما بد نمیشه .
انقد هم گزارشهای تصادف نزار . مطمِنا تصادفات سمند هم زیاده.
“سالارجون. ببین که کج سلیقه های ال90ی چطوری عصبی شدند. این نشانه موفقیت سمند و سمند سواران مودب و باتربیت هست.”
جک هات خیلی بامزست . بسی خندیدیم !
siavash
۲۱ خرداد ۱۳۹۲هر خودرویی معایب خودشو داره. سمند 12 ساله داره تولید میشه خیلیها باهاش تجربه رانندگی رو دارند. خودرویی سنگین تر از پژو405 ولی با همان جلو بندی و سیستم تعلیق بنابراین وزن زیاد سمند باعث لش شدن آن پس از مدتی میشه (ایران خودرو حتی توانایی طراحی جلوبندی برای سمند رو نداره) موتورef7 خوبه در صورتی که تحت نظارت مشاوران آلمانی طراح آن ساخت و نصب بشه ولی این گونه نیست به همین دلیل مشکلاتی چون واشر سر سیلندر -روغن ریزی . . . . برایش ایجاد شد. بدلیل عدم هماهنگی موتور ef7 با گیربکس 405 شتاب اولیه خوبی نداره.
بنابه به گفته رنو پارس ال90 از موتور k4m وگیربکس مگان 1600 با تغییراتی در ecu آن بهره میبرد. بدلیل نظارت سختگیرانه رنو پارس ال90 همواره جزء 5 خودرو با کیفیت مونتاژ ایران بوده است.
aria
۲۱ خرداد ۱۳۹۲معلومه ماشین باز نیستی وگرنه می فهمیدی که موتور آلمانی ef7 چند پله k4mبالاتره.هم از تکنولوژی جدیدتری برخورداره و هم قدرت سرعت و گشتاور و حجم موتورش بیشتره . البه شتاب اولیه ال90 بخاطر وزنش بهتره (البت نه در حد رانندگی روزمره)