مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
ali
۸ مرداد ۱۳۹۲بابا ول کنین این جنگو.به شما مگه چی می رسخ? دارین فقط وقت طلف می کنید.
احسان
۸ مرداد ۱۳۹۲من هم سمند دارم هم تندر دارم برای مسافرت سمندو بیشتر میخوام تا تندر چون سر پیچ انعطاف بیشتری داره پس خواهشن مقایسه نکنید با هم کسی که داره میدونه من چی میگم
تکتاز
۹ مرداد ۱۳۹۲وقتی درمورد پیکان صحبت میکنید که شاید نیمی از شما برای به دنیا آمدن با اون به بیمارستان منتقل شده ایدکمی چاشنی انصاف رااضافه کنید آخه برادرم من همین پیکان که شما ازش صحبت میکنید تکنولوژی ساختش از سن شما بیشتره حالاتو آمارسمندوپراید وال90و…خرابش نکنید.بنده با حدود36سال سابقه رانندگی با خودروهای گوناگون وشرایط ومحیطهای مختلف آب وهوائی درکشوروطی بیش از5میلیون کیلومتر باخودروهایی نظیر بنزوبی ام وولندکروزرو…به شما میگم که درحال حاضر یک پیکان سلامت وسالم از همه خودروهای درحال تولید بهتره اگرراننده خوبی باشی و…….زت زیاد
علیرضا
۹ مرداد ۱۳۹۲جفتشون بدرد پیرمرد ها میخوره
علی
۱۲ مرداد ۱۳۹۲با سلام به همه دوستان.
من سمند مدل 90 دارم. نمیگم عالیه ولی میگم خوبه به نسبت قیمتش. L90 نداشتم منتها یه چیزی که هست اینه که ؛ این ماشین هم متاسفانه تحریم شده چون کارخونه رنو ایران رو تحریم کرده لذا، اگه کسی ماشین صفر داره نمیتونه ادعا کنه ماشین خوبیه. سمند EF7 موتور عالی داشت . منتها زمانی که از آلمان میومد ولی الان نه. هر روز یه عیبی داره. پس بهتره دوستانی که L90 دارن یکی دوسال صبر کنن تا قطعات چینی ماشینشون خودشون رو نشون بدن بعد برن دنبال قطعه و تعمیرگاه و …
sahara
۱۴ مرداد ۱۳۹۲سلام من 3 ساله L90 دارم مدل 87 رینگ اسپرت و…. هم داره تصمیم گرفتیم با آقامون سمند ارزانتر بخریم L90 رو بفروشیم به پولش احتیاج داشتیم الان 5 ماهه سمندو خریدیم و L90 تو اینترنت آگهی کردم ولی دلم نیومده تا حالا بفروشمش اولا که انقدر خوشگل شده که تئ خیابون همه نگاش میکنن و اصلا سمنده خوشگلتر نیست گاهی اصلا یادم میره بنزین بزنم انقدر کن مصرفه ولی سمنده هم کارت سوخت خودشو خالی میکنه هم کارت این طفلکیو وقتی با سمند رانندگی میکنم واقعا انگار دارم به زور حرکتش میدم بعدش که سوار L90 میشم کمی طول میکشه عادت کنم انگار ماشینه داره پرواز میکنه انقدر که شتابش عالیه تو این 5ماه اندازه کل 3 سال که L90 فقط برای لوازم مصرفی بردم تعمیرگاه 2 برابرش سمندو بردم و خرجش کردم کولرش گازش همون فرانسویه که توش بود انقدر خنک میکنه که همیشه دورش کنده و آب هم اصلا بالا نمیاد تو هیچ حالتی ولی سمندو تو این چند وقت یه کولر راحت نگرفتیم حداکثر 10 دقیقه بعدش درجه آب میره بالا و باید خاموشش کنیم من الان هر 2 تا ماشینو دارم و نمیتونین بگین که تعصب دارم روی یکیش ولی واقعا اصلا قابل مقایسه نیستن میتونم چند صفحه راجع بهشون بنویسم در مورد قطعات L90 تا حالا چیزی نبوده که نتونیم پیدا کنیم یا قیمتش خیلی بالا باشه اصلا لوازمش گرون نیست و کمیاب هم نیست هر چند تا حالا لوازم زیادی لازم نداشتیم با احترام به همه هر کس سلیقه ای داره و محترمه و نظراتمون رو به هم تحمیل نکنیم و به نظرات هم توهین نکنیم
khanjari
۶ شهریور ۱۳۹۲با سلام خدمت شما دوست عزیز.
یک نکته رو باید یادآوری کنم و اون اینه که این خورو بعنوان تاکسی در اروپای شرقی ساخته شده.و وقتی به ایران اومد قرار شد جایگزین پیکان باشه!!این مقایسه با سمند LX نامناسب میباشه.چون این دو خودرو از لحاظ فنی باهم سرتاپا فرق میکنن.از تعداد سوپاپ گرفته تا…!!کاش خودرو سازان ما هم دست از تولیدهای تکراری بردارن و با کمک جوان های با استعداد کشور انواع تولیدات خودشون رو افزایش بدن،البته با علم روز!!!نه این که ی ماشین بی ارزش اروپایی رو منتاژ کنن اونوقت مردم عزیز کشورمون فکر کنن به به چه ماشینایی سوار میشیم.اگه ارزش پول ملی به هشت سال قبل برگرده.با این پولها چه خودرو هایی که نمیشه سوار شد!!!!!!!
dara
۱۴ مرداد ۱۳۹۲خدایش L90 یه چیز فوقالعاده عالیه اصلا سمند به گردشم نمی رسه
محمد
۱۸ مرداد ۱۳۹۲تندر نود هم توش قشنگه هم تند می رود از اسم آن هم معلوم است
mohsen
۱۹ مرداد ۱۳۹۲با سلام خدمت دوستان . با توجه به تفاوت قیمتی که به خاطر بالا رفتن قیمت دلار در ماشین ها به وجود امد وقتی توجه می کنم می بینم نسبتا قیمت سمند کمتر نوسان داشته است. می خواهم بگویم که شما یرای ماشین های دیگر چیزی بیشتر از ارزش واقعی شان به دلیل وارداتی بودن قطعات شان هزینه می کنید مثل انواع 206 ها که قبلا قیمت شان تفاوت چندانی با سمند نداشت!!!.
حالا به نظر دوستان کیفیت ماشین های داخلی که قبلا قیمت شان در حد سمند بوده و الان گران تر هستند در حدی است که الان ارزش خرید داشته باشند؟؟
بین ماشین های داخلی بین انواع پژوها ، ال 90 و سمند ها به ترتیب کدام ها را پیشنهاد می کنید؟؟؟
با تشکر و سپاس
بهنام
۲۰ مرداد ۱۳۹۲دعوا نداره که علم ثابت کرده تندر یه چیزه دیگس.
hamid
۲۰ مرداد ۱۳۹۲با احترام به نظر همه دوستان به نظر من این دو خودرو رو نباید با هم مقایسه کرد,مطمعنا خودرو ایرانی هیچ حرفی در مقابل خودرو فرانسوی نداره.
reza
۲۰ مرداد ۱۳۹۲سلام…
من تجربه سواری هم با سمند هم با تندر رو دارم خداییش هر چرخ تندرمو با یه سمند عوض نمیکنم. تندر یه چیز دیگه س حیف نیست با سمند مقایسه بشه …
روح ی
۲۱ مرداد ۱۳۹۲سلام من سمند lx میخوام بفروشم خیلی بازار فروشش بده ادم از خریدش پشیمون میشه ولی l90مشتری واسش سر میشکنه.یه نصیحت سمند نخرید
محمد
۲۳ مرداد ۱۳۹۲سلام من هر دو ماشین رو داشتم ولی تازگیا فروختم و یه لیفان 620 خریدم
از همه نظر لیفان بهتره اما یه مشکل که داره قطعاتش کمیابه اما از نظر قیمت ارزون تر و از لحاظ کیفیت فوق العاده است ، هر کی خواست حاضرم باهاش کورس بزارم ، پا به پای هیوندا آزرا میره
ARMAN
۳۱ مرداد ۱۳۹۲باهات موافقم منم این کار را کردم
شاهین
۱۰ شهریور ۱۳۹۲خداییش فقط سمند
hessam
۲۴ مرداد ۱۳۹۲خدایی فقط ال90
قاسم
۲۵ مرداد ۱۳۹۲سلام من همه ی خودرو های داخلی رو داشتم خودمم مکانیک و برق کارم از همه لحاز ال 90 سرتره 5 ستاره ایمنی داره دندش خیلی نرم فیته کلاچش فوق العاده نرمه مشکلش زعف موتور با کولره اونم بخاطر 1600cc بودنشه بزرگترین مشکل برامدگی گلگیرهاست که 90% مردم اون قسمت رو زدن هیچ کس بهش توجه نکرده باور ندارید به ال 90 ها نگاه کنید
بهرام
۳ شهریور ۱۳۹۲آقا قاسم اولا ال90 پنج ستاره نداره و با 2ایربگ 3ستاره گرفته دوما شما که مکانیکی باید نواقص فنی ال90 را بهتر بدونید مثل:1-حساس بودن کوئلها که به کرات میسوزند2-ورود روغن گیربکس به گردگیر پلوسها که در صورت پاره شدن گردگیر روغن گیربکس تخلیه و گیربکس آسیب میبیند(این مورد پیش امده)3-غیر مستقل بودن فنر بندی عقب که یکی از دلایل تعادل ضعیف ال90 است 4-شکننده بودن کارتل روغن 5-ناقص بودن مکانیسم برف پاک کن 6-هندلینگ و تعادل پائین 7-ضعیف بودن قفل درها که با یک ضربه شکسته میشه 8-ضریب درگ بالا و…
داريوش
۵ شهریور ۱۳۹۲آقا بهرام میدونی واقعیت چیه چرا اینقدر استقبال از ال90 با اینهمه دشمنی و کارشکنی روز به روز بیشتر میشه
مزایای رنو لوگان یا به قول معروف ال90 نسبت به سمند( البته از نوع EF7 )– نوع معمولی سمند به درد گاری هم نمیخوره
گیربکس و دنده فوق العاده نرم – بدون شک بهترین گیربکس و دنده تو این رنجه و هیچ ایرادی نمیشه بهش گرفت
همخونی فوق العاده گیربکس و موتور در تندر که باعث لذت بیشتر رانندگی میشه
نظارت سفت و سخت رنو در مراحل تولید در ایران برعکس سمند
ترمز تندر فوق العاده است اما به ترمز سمند نمی شه همیشه اطمینان کرد، ترمز سمند بگیر و نگیر داره. (به طوریکه وقتی از پشت سمند میای و ال90 میرونی دفعه اول که ترمز میگری باید مواظب باشی نری تو شیشه اینقدر قدرت ترمز ال90 نسبت به سمند محسوسه)
یکی از مهمترین ضعف های سمند جلوبندی اونه که باید هر از چند گاهی یه تعمیر اساسی بشه،
وجود تیریپ کامپیوتر (کامپیوتر سفری) در L90 از نظر امکانات کنترلی ماشینی به مراتب به روزتری رو نسبت به سمند در اختیار شما قرار میده.
شتاب و کشش بسیار خوب تندر در سربالائیها و جاده های پر پیچ و خم فکر کنم EF7 هم تو این زمینه بدک نباشه ولی دنده 3 و 4 ال90 تو سر بالای کولاک میکنه
سمند بعلت وزن سنگین و اتاق ضعیف قطعا پس از 6 ماه تا یکسال به صدا میافتد اما این مسئله در تندر من بعد از 4 هنوز اتفاق نیافتاده.
کیفیت مونتاژ و کیفیت قطعات که دیگه من چیزی نمیگم.
اطاق کم صدا تر
فضای زیاد هر دو خودرو البته تندر در صندلی عقب و صندوق عقب کمی بیشتر فضا داره
فنر بندی بهتر
فرمان نرم تر
در کل ال90 از نظر ستاره های ایمنی هم بهتره و ترمز بهتری ام داره
مصرف سوخت کمتر تندر البتهEF7 هم خوبه و راضی کنندست
استهلاک کمتر
سرو صدا اتاق کمتر
میدان دید و تسلط بیشتر
تو سمند انگار تو چاله نشستی
لش شدن بدنه و اینجور چیزا در تندر نیست
موتور ال90 خیلی بی دردسره و من تاحالا ندیدم اذیت خاصی کنه ولی تا دلت بخواد ای اف7 اذیت کرده و میکنه
.دریچه گازش…عدم هماهنگی قطعات و طراحیش …کیفیت پایین قطعات داخلی و سر و صدا و …در مورد کیفیت موتورش هم فقط استناد حرف های ایران 2 چرخه و هیچ رفرنسی نداره که تایید شده و بین المللی باشه .
طبیعی سمند اذیت کنه … وقتی طراحی و موتور و پلتفرم و ..هرکدوم مال 1 کارخونه و 1 کشور باشه همین میشه دیگه …اشپز که 2 تا بشه …اسب ملی دردسرهای زیادی داره …
به نظر من سمند یه نوع دست گرمی برای ایران خودرو هست که هرسال نقاط ضعف اون رو برطرف میکنند وهرسال داره بهتر میشه اما کیفیت اون پیشرفتی نمیکنه همون طور که یکی از مسئولان ایران خودرو پژو آردی وپیکان پژو را اولین دست گرمی برای ایران خودرو دانست .
موفق باشی .
بهرام
۶ شهریور ۱۳۹۲جناب داریوش چه دشمنی با یک ماشین معمولی و ناقص میشه داشت .حذف تمام رقبای این خودرو و حتی سمند و 405 مثل ریو و ورنا و فیات سینا و حتی ویرا هم حتما در چارچوب همین دشمنی است ؟پرسش من از اقای قاسم ربطی به سمند ندارد که شما معایب سمند را برشمردید.آقای قاسم اطلاعات اشتباهی در مورد ال90 گفتند که میبایستی تصحیح میکردند.شما از هماهنگی موتور و گیربکس ال90 گفتید که من هم قبول دارم و این یک ویژگی پایه ای است که حتی پراید نیز از همین هماهنگی سود میبرد ولی چرا شما برای حفظ جان سرنشینان ال90 از ناهماهنگی قدرت و شتاب این ماشین با اتاق و تعادل آن صحبت نمیکنید.این یک رویه مرسوم در دنیای خودرو است.ماشینهای بسیار پایدار و قدرتمند آلمانی سرعتشون روی 250 کیلومتر محدود شده است اونهم در اون اتوبانهای بی نقص المان که در دنیا بینظیر هستند.تمام بحث من اینه که ما اینقدر سطح خودمون را پائین نیاریم و ماشین معمولی مثل ال90 را تبدیل به یک خودرو کامل نکنیم اونهم با پوشاندن معایب اساسی اون که لطمات جبران ناپذیری به بار میاورد.ضمنا چه دشمنی با ال90 شده ؟تولید یک خودرو توسط 2خودروساز بزرگ بصورت همزمان یعنی دشمنی؟یا کارشکنی همین دو خودروساز در کار زاگرس خودرو که منجر به تعطیلی این کارخونه بخش خصوصی شد و 2ماشین نسبتا خوب مانند جنتو و ایمپیان تولیدشون قطع شد.ایمپیان به حدی کم استهلاک است که تا 120 هزار کیلومتر نیازی به تعویض تسمه تایم هم ندارد.باز هم تکرار میکنم ال90 ماشین بسیار معمولیست که میتواند نیاز برخی را براورده کند البته نه با این قیمت و من نه با اون مشکلی دارم و نه احساسی به گونه ای که یک ال90 اوریجینال را هر روز در پارکینگ میبینم بدون اینکه یکبار ارزو کرده باشم که اونو داشته باشم(مدل 86 با 7000 کیلومتر کارکرد که شاید در ایران تک باشد,گاه و بیگاه هم سوارش میشم شاید همین هفت هزار رو هم خود من روندمش) فقط انتظار این است که مبالغه نکنیم و ایراداتشو هم بیان کنیم.
فرزان
۲۵ مرداد ۱۳۹۲افتضاح ایرانخودرو – با موتور ef7
متاسفانه قشر ضعیف جامعه که در آرزوی داشتن ماشین با هزار قرض و وام ، مجبور هستیم از محصولات ایرانخودرو که اول تولید می شود سپس بوسیله مردم تست می شود (180 درجه برعکس کل دنیا) سوار بشیم . تازه بعد چند ماه حالا پرفسورهای طراحی ایرانخودرو بوسیله تست مردم بیچاره و آزمایش و اعلام مکانیک های نمایندگی ها که موتور ملی به قول خودشان ef7 که کلی تبلیغ براش می کردن 1000 عیب لا علاج داره (اصلا سیلندر این موتور یعنی که موتور ایراد داره). کسی هم تو این مملکت وجود نداره بگه شما که عرضه این کارها رو ندارین چرا دست به طراحی موتور می زنید . حداقل یکبار روشن می کردید به بینم بعد یک هفته چه بلایی به سرش میاد.
سمند با موتور ef7 رو بیش از 1 الا 2 میلیون داری گرونتر می فروشی با هزار التماس ، که وسط جاده با خانواده خراب بشه ،بعدش بایستی بزاریش روی دوش به بریش نمایندگی .
موتور ملی طراحی کرده . همون هفته اول که سوار ماشین میشی بعد یک هفته متوجه میشی که روغن کم میکنه .
(نمایندگی)خوب اشکال نداره . این موتور ساختارن روغن کم میکنه اگه کم نکنه خرابه . حالا که کم میکنه خوبه !!!!!!!!!!! .(مشتری) باشه چشم هر روز چک می کنم روغن اضاف می کنم.موتور ملی است افتخار ملی است.
بعد یک مدت صبح می خوای بری سر کار . می بینی اصلاروغن داخل ماشین نیست . ( همین دیروز چکش کردی ) . نگاه می کنی روغن از زیر ماشین زده بیرون. می بری نمایندگی . میگه ما دوره این موتور را ندیدیم . نمی تونیم دست بزنیم . فعلا روغنش رو هر روز چک کن بعدا برو نمایندگی معتبر . ( اهواز و غیره )
بعد یک ماه توی جاده یکدفه ماشین خاموش میشه . ( چی شد . بیش از 18 میلیون بابت سمند با موتور ملی (موتور افتضاح ملی) پول دادی . حالا خراب شده ) . امداد خودرو میاد . تا نزدیکترین نمایندگی.
(مشتری)چی شده ؟ (نمایندگی) . واشر سر سیلند سوخته . سیلندرش ذوب شده . پیستون و تعدادی از سوپاپ ها نیستشون .
(مشتری)خوب عوضش کنید مگه گارانتی نداره؟ (نمایندگی) . آره . این ماشین هایی که میبینی اینجا پارک شدن همه موتور ef7 هستند.شما نه اولی هستی نه آخری . ولی این موتور از پایه مشکل داره . قطعاتش نیست درخواست میدیم. شاید بعد یک ماه بیاد . شاید هم اصلا نیاد .
تازه اگه این بار قطعات را عوض کنید اعتباری نداره . احتمالا سر چهار راه بعدی بازم خراب بشه .
چون این موتور به اصطلاح 16 سوپاپ است . فاصله بین سیلندرهاشون یادشون رفته اندازه بگیرن (بیچاره این پرفسورهای طراحی موتور ایرانخودرو خط کش نداشتن همینطوری شانسی اندازه زده یا خوبه یا بد ، ایرانخودرو در هر صورت پول خودشو میگیره ).در هر صورت این موتور همیشه واشر سر سیلندر می سوزونه ،روغن ریزی داره . موتورش چرم میشه و ………….. .
از 29 خرداد تا الان ماشین با موتور ef7 ( افتضاح ملی) خراب شده داخل نمایندگی است . هنوز معلوم نیست که قطعاتش بیاد یا نه. خود نمایندگی هم نمی دونه.
کسی هم نیست به این پرفسورهای طراحی بگه . آخه برادر من تو خودت یکبار سوار این ماشین شدی از پول این مردم بیچاره سوار بهترین ماشین خارجی با طراحی و تست های فراوان شدی ، حالا می شینی پیش خودتون میگید موتور طراحی کردیم . اصلا این موتور رو روشن کردی .
همون موتور قبلی رو میزدی . 2 تا عکس تام و جری روی بدنه ماشین میزدی 2 میلیون اضافه رو می گرفتی و به قول خودت تنوع محصولات رو افزایش می دادی. حداقل خوبیش این بود که وسط جاده خراب نمی شد تا یک شهری می امد بعدش خراب می شد.
بیش از 10 نفر از سایر دوستان هم که موتور ef7 ( دوگانه سوز و بنزین سوز – هر دو مدل) روی ماشین هاشون نصبه همین مشکل روغن ریزی و سوخته شدن واشر سر سیلند و غیره رو دارن.
aria
۲۵ مرداد ۱۳۹۲من خودمسمند موتور ملی دارم 30 هزار کارکرده و فقط برای سرویس بردمش نمایندگی. دروغ و رذالت هم حدی داری . کاشکی دشمن ادم هم پست و رذل نباشه. مگه قبلا چی سوار می شدید. از رنو 5 و رنو بیست و یک و پژو 504 فراموش کردید. که اشغالترین ماشین های سراسر دنیا بودند. خیلی احمق هست کسی که فکر کنه خودرو فرانسوی بی استهلاک هست. پر خرج ترین خودرو های دنیا فرانسوی هاست. که ترینخودرو های اسیایی
galiver
۲۹ مرداد ۱۳۹۲با سلام.با توجه به اینکه ef7موتور طراحی شده توسط کشور آلمان میمیباشدوقطعات باید اصلی باشد وکپی کردن قطعات آلمان در ایران موجب بروز مشکلات عدیده گردیده من موتور ملی مدل87 دارم با توجه به سری اول بودن قطعات اصلی وبا کیفیت هستن با توجه به استاندارد یورو4 ef7 موتوری کم مصرف وبا قدرت مناسب میباشدوتندر 90 استاندارد یورو3 دارد در کل اگر این موتور آلمانی با یک بدنه مناسب همزمان طراحی میشد واژ لوازم اصلی استفاده میشد از ال90 سرتر بود من از ماشینم راضیم کم مصرف.پر قدرت .بی صدا.شتاب سوخت گاز مانند بنزین.
امید
۲۵ مرداد ۱۳۹۲این هم مصرف سوخت و امنیتش مثل سمند و پارس و 405 می مونه ! واقعا اینا ماشینهای پر مصرف و پر هزینه ای هستند . شاید برخی از امکانات رو مثل ABS یا ایربگ داشته باشند اما به شرطی که در موقع لزوم کار کنن ! خدا به داد ما برسه تو این جاده ها . لطفا به فکر جون خودتون و خانوادتون باشید . اینا هیچکدوم ماشین نیستند !!! چرا نباید مثل همه کشور های دیگه واردات خودرو آزاد بشه تا بتونیم یه خودرو خوب سوار بشیم ! چرا اونا می تونن با کمترین قیمت بهترین خودرو رو بسازن و ما نمی تونیم ؟ خوب اونوقت شرکتهای ایرانی هم تلاششون رو بیشتر می کنن و کمتر سرمایه های ملی رو هدر می دن !
علی
۲۶ مرداد ۱۳۹۲برادر من شما نبین که سمند له شده
شما توجه کن که بدنه یه تونی سمند شاسی فولادی ماک 20 تونی رو خم کرده
تا اونجا که من میدونم اگه تانک هم به ماک بخوره میترکه مخصوصا این قدیمیاش
بهرام
۲۴ اسفند ۱۳۹۲اقا اقا اقا میخوایم سوار ماشین شیم ی اهنگ گوش کنیم نرم رانندگی کنیم تا برسیم مقصدمون نمیریم عملیات کربلا 9که جنگه مگه ماکو تانکو اوردید تو بحث دعا کن اصلا کسی با هیچ ماشینی تصادف نکنه باباجان
غمگین
۲۷ اسفند ۱۳۹۲آقای مهندس با عرض پوزش حالا خوبه تو خوده خبر نوشته تصادف هوو باسمند بعد شما میگی که ماک بوده!
Saeed
۲۷ مرداد ۱۳۹۲خیل باعث خوشحالیه که بالاخره ال نود جای خودشو بین مردم باز کرد.. چندسال پیش همه از تندر بد میگفتن ولی الان خیلی طرفدار پیدا کزده.. که قطعا به خاطر عملکرد خوبش در شرایط مختلفه…
رضا
۲۸ مرداد ۱۳۹۲دراین که L90بهتره شکی نیست اما درد دل من اینه که با وجود این همه نخبه تو کشور چرا نباید خودرو های ما پیشرفت کنند به طوری که با خودرو های خارجی مقایسه بشن
شهاب
۳۰ مرداد ۱۳۹۲سلام برعزیزان
دوستان ماشینی که ماشین سال فرانسه انتخاب بشه ماشین کمی نیست و هرکسی ال90سوار شده باشه میدونه که تکه.
بهرام
۳ شهریور ۱۳۹۲آقای شهاب برای یه مشت اهن پاره آدم عاقل ایمانشو نمیسوزونه و اطلاعات غلط و دروغ به دیگران بده.درسته صنعت خودروسازی فرانسه در رده پائین تر آلمان قرار میگیره ولی دیگه اینقدر ضعیف نیست که ال90 بشه خودرو سال فرانسه!!حالا مگان میگفتی یا پژو508 و یا سیتروئن ds4 یه حرفی.
ایرانی اصیل
۳۰ مرداد ۱۳۹۲باسلام به دوستان
اگه خودرویی خوب نیست چه ایرانی چه خارجی خرید نکنید درست می شه .پژو 207فرانسه برد برزیل کسی استقبال نکرد ماشین در ایران کشورهای خاور میانه بفروش رساند .بخدا یه مدت بدون ماشین باشیم نه از کلاسمون کم میشه نه میمیریم .باتشکر
مهدی
۱ شهریور ۱۳۹۲سلام
بعضی چنان با افتخار به ال 90 می نازند که فکر میکنند سوار بر یک اسطوره ماشین شدن. ال 90 ماشینی برای جهان سوم هست که فقط در کشورهای عقب افتاده می توان یافت کرد. طراحی افتضاح ال 90 که حتی از ماشین های دوره 1990 هم عقب تر هست باعث شد تا این ماشین را به ما صادر کنن تا بعضی ها بیان اینجا و با ادعای اینکه برترین ماشین در رنج خودش هست نظر بدن.
به نظر من این ماشین هزینه های ماشین های 100 میلیونی را داره. بهتره پولتون را تو جیب شرکت های قطه ساز نریزید چون خودرو فرانسوی مخصوصا ال 90 مخارج سنگینی داره.
سمند ال ایکس ef7 را هر چی باشه المان طراحی کرده لطفا برید تست های سرعت و مشخصات فنی را ببینید بعد نظر بدید . تو رنج قیمت خودش بهترین گزینه هست.
همايون
۲ شهریور ۱۳۹۲نه خیر آقا مهدی لطفاً متعصبانه و بدون اطلاع نظر ندهید رنو لوگان خودروی خوب و با تکنولوژی روزه که الان تو کشورهایی مثل روسیه و ترکیه و هند و رومانی و … تولید میشه و خیلی هم طرفدار داره که حداقل در حوزه خودرو بسیار از ایران جلوترند وبنجلهایی مثل سمند رو اصلاً قبول ندارند. انصافاً هیچ کسی هم ادعایی برای اسطوره بودن ال90 تا حالا نداشته چرا قصد منحرف کردن بحث رو دارید ؟
طراحی این خودرو به لحاظ رنج قیمت و امکاناتی نظیر فضای خوب و ایمنی عالی بسیار از طراحی ریجکت خودرویی مثل سمند بالاتره چرا شما انتظار دارید همه هم سلیقه، شما باشند ؟
اگه رنو با حدود 100 سال تجربه خودروسازی میدونست شما اصول طراحی ماشین رو بلدین خوب میومد شما رو میدوزدید همه مسائل رو ظاهری ،متعصبانه و یک طرفه در نظر نگرید و اظهار نظر نکنید
یکی از برجسته ترین خصوصیات خوب ال90 کیفیت بسیار عالی اون و کم خرج بودن اون هستش چون مثل سمند دائم خراب نمیشه و فقط شما باید بهش بنزین بزنید و روغنش رو عوض کنید
سمند ef7 یک شتر گاو پلنگه که همه ازش مینالند به دلیل هزار و یک ایرادی که پس از خرید براش پیش میاد( سر سیلندر، روغن ریزی ، ترمز و …) تازه این موتور رو آلمانها با همکاری ما ایرانیا که همیشه تو تولیداتمون کیفیت و ….حرف اول رو میزنه !!!!!!!! تولید کردند و ایران خودرو اسم موتوروش رو ملی گذاشته
شما انتظار دارید رنو باید مثل پیکان و 405 و پارس (خودروهای نسل قبل حدود 30 سال پیش) ال90 رو طراحی می کرد چه کاریه رنو 21 رو 40 سال پیش طراحی کرده بود شما برید رنو 21 سوار شید که قیافش با سلیقه شما سازگارتره
a.f.7
۶ شهریور ۱۳۹۲جهان سوم ؟ بیخیال بابا فرانسه نمیری فیلم های فرانسویرو نگاه کن 2012 و 2013
حتما یه ور خیابون لوگان پارک شده
آخه خدایی سمند؟
من با ال 90 رو دنده 3 . 110 تا رفتم انگار نه انگار
ولی خدای سمند؟
سیامک
۱ شهریور ۱۳۹۲واقعا باعث تاسف هست که ما حتی یه بحث ساده رو هم نمیتونیم بدرستی و صادقانه پیش ببریم که کسانی که در خرید مردد هستند بتونند با توجه به نیازشون انتخاب بهتر را انجام بدن و یه دعای خیر هم برای نظردهندگان بکنند.تمام کامنتها بدو بیراه گفتن به همدیگه و یا طرفداری بینهایت متعصبانه از ماشینی که دارند هست و هیچ نتیجه مطلوبی از اونها حاصل نمیشه.این دو ماشین با توجه به قیمتشون مزایا و معایبی دارند که من تجربیات خودم را بدون هیچ ادعای کامل بودنی بیان میکنم:
مزایای ال90. 1-موتور و گیربکس خوب 2-مصرف سوخت مناسب تا سرعت 100کیلومتر 3-فضای کافی و بزرگ اتاق و صندوق عقب 4- شتاب اولیه مناسب 5-ترمز متوسط.
معایب ال90ای2ال پی:1-کم شدن تعادل در پیچها و سرعتهای بالا 2-نداشتن زیبائی در طراحی درونی و بیرونی 3-راحت نبودن صندلیها در مسافرتهای طولانی4-دید ضعیف عقب
با توجه به هم قیمت بودن با سورن elx با موتور قدیمی1800
مزایا سورنelx: تعادل مناسب در سرعتهای بالا 2-ترمزهای قوی 3-تهویه اتوماتیک مناسب 4-دلنشین بودن طراحی داخلی و راحتی مناسب صندلیها .
معایب:شتاب اولیه نامناسب 2-مصرف سوخت بیشتر از ال90(در شرایط مساوی 2لیتر بیشتر)3-کمی دید جلو در پیچها با توجه به فرم ستونها.
حالا دوستان با توجه به تجربیات و بدون مطلق کردن هیچکدام ,نه از نظر خوبی و نه از نظر بدی موارد خودشون را به این لیست اضافه کنند.
رضا
۲ شهریور ۱۳۹۲لوگان برخوردار از کلیه مبانی یک خودرو مدرن
تجهیزات ایمنی مطابق با استانداردهای اروپایی :
قابلیتهای خودروی لوگان در قبال رعایت استانداردهای ایمنی با جدیت و حساسیت فوق العادهای به دست آمدهاند. قابلیتهای لوگان در این زمینه در حد ایمنی، آخرین نسل خودروهای رنو هستند. مهندسان ایمنی رنو با استفاده از آخرین دستاوردهای فناوری در زمینه طراحی و توسعه خودرو به این مهم دست یافتهاند. توسعه خودرو با استفاده از ابزارهای دیجیتالی و مجازی موجب صرفهجوییهای از بسیاری در زمینه تستهای ایمنی در مراحل فیزیکی شد. مارک دوبوا، مسئول ایمنی منفعل پروژه لوگان یادآور میشود: « مقاومت خودرو در قبال انواع ضربات از طریق شبیه سازی مورد ارزیابی قرار گرفت و کلیه خصوصیات لازمه از بدو طراحی و توسعه خودرو به طور مجازی محاسبه شد و نتیجه تستهایی که در مراحل نهایی بر روی خودرو انجام گرفت به طور شگفت آوری مهر صحه بر کلیه محاسبات اولیه گذاشت.»
مهندسی رنو از لحاظ مقاومت، نام به شوک آور است و لوگان از این توانمندی بهره خاصی برده و هنگام وقوع ضربه، ساختار خودرو به نحوی تغییر شکل میدهد که انرژی سینتیک میتواند ضربه را از خود دفع نماید. در صورت ضربه رو در رو، طراحی جایگاه موتور لوگان به شکلی انجام پذیرفته که مجموعههای مکانیک در یکدیگر جمع میگردند. در بخش فوقانی، موج شوک از طریق ستونهای جلو به عقب منتقل میشود. در صورت ضربات جانبی موج شوک از یک سو از طریق تراورس جلو به طرف بالا منتقل شده و از سوی دیگر جریان شوک از طریق کف خودرو با گذر از رام زیر موتور به طرف پایین هدایت میشود .
داشبورد خودرو نیز در صورت ضربه از روبرو نقش مهمی را برای محافظت سرنشینان ایفا میکند. ساختار این داشبورد به صورت لانه زنبوری از پلی پرپیلن طراحی شده است. این ماده بسیار ضربه پذیر بوده و اثرات برخورد با زانوها را کاهش میدهد. نمای محدب و جعبه داشبورد به شکلی طراحی شده که کمترین آسیب به ساق و مچ پا وارد شود. صندلیها، محافظت از لگن سرنشینان و سینیهای زیرپایی راننده و کمک راننده، محافظت از پاها را بر عهده دارند.
در صورت وقوع ضربات جانبی، انتقال شوک بر روی ساختار خودرو به طوری طراحی شده تا لگن سرنشینان در معرض آن قرار نگرفته یا کمترین آسیب را بپذیرد. در کنار آن ضربههایی عقب نیز مورد توجه خاص بوده است. مخزن سوخت، زیر کفی بدنه و به دور از اکسل عقب نصب شده تا مورد اصابت هیچیک از اجزا دورانی یا اکسل ها قرار نگیرد. یک تراورس تقویتی در پشت صندلیهای عقب نصب شده تا در صورت اصابت، مانع ورود اشیاء صندوق عقب به درون اتاق شود.
کمربند ایمنی یکی از مهمترین دستگاههای سیستم ایمنی منفعل هر خودرو میباشد. مطالعات نشان میدهند که در صورت استفاده عمومی از کمربند ایمنی، میزان کشتههای تصادفات جادهای در اروپا به میزان 8 الی 10 هزار نفر کاهش می یابد. در خودروی لوگان، سیستم نگهدارنده سرنشین، متشکل از کمربندهای سه نقطهای و پشتسریها میباشد که در کلیه صندلیها پیش بینی شده و ارتفاع کمربندهای صندلی جلو مطابق با قد سرنشین قابل تنظیم است. این خودرو قابلیت تجهیز به دو کیسه هوای ایمنی برای راننده و شاگرد را دارد. این دو کیسه هوا مخصوص لوگان طراحی شده و مجهز به یک دستگاه تنظیم کننده هوا میباشند که به تناسب ضربه وارد آمده، باد کیسهها را کم و بیش اضافه کردهتا کمترین فشار به سرنشین وارد شود.
لوگان، ایمنی سرنشینان خود را در قد و هر سنی تأمین میکند. صندلیهای مخصوص حمل کودکان در همه شرایط در لوگان قابل نصب میباشند؛ بر روی صندلی جلو رو به پشت و در هر سه جایگاه صندلی عقب. داشبورد لوگان مجهز به کلیدی جهت فعال و یا غیرفعال نمودن کیسه هوا است تا در حالت غیرفعال بودن کیسه هوا، صندلی کودک در جایگاه شاگرد نصب شود. غیرفعال بودن کیسه هوا توسط یک نشانگر به راننده یادآوری میگردد.
لوگان مجهز به جلوبندی از نوع مک فرسون با بازوهای مثلثی است که از نسل دوم کلیو (Clio) نشأت گرفته و سیستم تعلیق عقب متشکل از یک اکسل به شکل H همراه با فنرهای پیچشی و کمک فنرهای عمودی است.
کورس تعلیق لوگان نسبت به خودروهایی که در اروپای غربی تردد میکنند، بیشتر میباشد. قابلیت فشردگی فنرهای جلو و عقب به دقت مطالعه شده تا اینرسی حرکتی در سطح قابلیتهای خودروکلیو (Clio ) باشد. در مدلهای بالای لوگان رفاه مضاعفی از طریق نصب میل ضد غلتش به دست آمده است. در این مدلها خودرو مجهز به فرمان هیدرولیک با سیستم ترمز ABS و رینگهای 15 اینچ میباشد.
لوگان مجهز به ترمز دیسکی در جلو و کاسهای در عقب است. سیستم ضد قفل چرخها ABS همانند نسل دوم خودرو مگان از نوع Bocsh 8.0 و مجهز به سیستم پایداری الکترونیکی EBV میباشد. این سیستم موجب استفاده از تمام توان ترمزی محور عقب میشود.
بهرام
۱۱ شهریور ۱۳۹۲اقا رضا اگر لطف کنی این استانداردهای اروپائی رو نام ببرید که بتونیم مطالعشون بکنیم تا اطلاعات همه در مورد یک خودرو استاندارد بیشتر بشه و اینقدر هر کسی بر اساس ذهنیت خودش اظهار نظر نکنه.
رضا
۱۲ شهریور ۱۳۹۲آقا بهرام مطمئن باشین من همه مطالبی که نوشتم رو بر اساس مطالعه و بررسی و رجوع به مستندات و رفرنس های دنیای خودرو عنوان کردم و دنبال کل کل های بچه گانه و تعصبات کورکورانه نیستم
یکی از این استانداردها اسمش Euro Ncap هست که مربوط به ایمنی خودروهای اروپا میشه که لوگان سه ستاره ایمنی ازش کسب کرده و مگان 5 ستاره
البته سمند کسب ستاره ای از این موسسه معتبر اروپایی نداشته .
رضا
۲ شهریور ۱۳۹۲در مورد لذت رانندگی :
سیستم فرمان هیدرولیکی که همراه با میل ضد غلتش ویژهای نصب شده، رفاه مضاعفی را تأمین میکند. قطر دور برگردان فرمان لوگان معادل 5‚10 متر میباشد. این رقم معادل دور برگردان فرمان نسل دوم مگان است.
لذت رانندگی یک خودرو توسط رفتارهای حرکتی و نیز دقت فرمان بری آن تأمین میشود. همان طور که اشاره شد، تلاش زیادی برای تأمین این دو شاخص در لوگان بکار گرفته شده اما لذت رانندگی یک خودرو متأثر از ارگونومی جایگاه راننده نیز میباشد. کلیه اطلاعات لازمه جهت یک رانندگی لذت بخش و مطمئن در یک نگاه در لوگان قابل مشاهده است. کنسول میانی لوگان دارای یک نشانگر دیجیتالی است که کلیه پیامهای هشدار دهنده کامپیوتر مرکزی خودرو را به اطلاع راننده میرساند.
ارگونومی جایگاه راننده از آرشیتکتور پلتفرم B رنو – نیسان بهره میگیرد. راننده کاملا در محور غربیلک و پدالها قرار گرفته و از رفاه رانندگی بسیار بالایی برخوردار میباشد.
طراحی دیجیتالی بدنه دقت بسیار بالایی در شناسایی نقاط لرزش و اکوستیک خودرو ایجاد کرده است. از این طریق، صداهای داخل اتاق بسیار محدود شده و صداهای مکانیکی خودرو در سراسر مراحل توسعه، مورد ارزیابی قرار گرفتهاند تا صوتهای با فرکانس بالا یکپارچه شنیده شوند. البته در به حداقل رساندن صدای فن و تهویه مطبوع توجه خاصی داده شده تا را به حداقل برساند. شاخص صدای فن لوگان 51 دسیبل و صدای تهویه مطبوع 49 دسیبل میباشد که جزو کمترین صوتهای تولید شده در خودروهای هم کلاس خود هستند.
.
بهرام
۱ مهر ۱۳۹۲آقا رضا انتظار داشتم توضیح کاملتری بدید.1-3ستاره برای خودروئی که وزنش کمه امتیاز مناسبی نیست(سایت یوروان کاپ دقیقا توضیح داده که تست برخورد از روبرو مانند برخورد ماشین به ماشین هم وزن خودش است بنابراین هر چه وزن ماشین بالاتر بره ضربه بیشتری بهش وارد میشه)2-در استانداردهای جدید صندلی رو جداگانه مورد تست قرار میدن و صندلی که پشت سریهای فعال نداشته باشه در این تست مردود میشه و متاسفانه صندلی ال90 پشت سری فعال نداره.3-براساس استانداردهای ایمنی فرمان حتما باید تلسکوپی و قابل تنظیم باشه.4-خودروهای اروپائی از ضریب جی بالائی نسبت به امریکائیها و اسیایها برخوردارند که متاسفانه در مورد ال90 اینگونه نیست و از نظر تعادل مشکل دارد.5-در تکنولوژی های جدید روی سیستم حذف نقاط کور بسیار کار شده که در ال90 هیچکدام از این تکنولوژیها بکار نرفته و دید عقب و آینه هاش به شدت ضعیفه.6-سیستم تطبیق زاویه نور چراغ با زاویه چرخش فرمان داره تبدیل به یک اپشن پایه ای میشه .7-سیستم esp(جلوگیری از واژگونی)برای ال90 یک نیاز مبرم است بدلیل نامتعادل بودن که متاسفانه هیچ نشانی ازش نیست.8-بهبود آیرودینامیک خودرو جزء برنامه های اساسی خودروسازان اروپائی است که ال90 با داشتن ضریب درگ .36./ حتی در برابر 405 قدیمی با 30. حرفی برای گفتن نداره و وضعیت بحرانی دارد.و بسیاری موارد دیگه که با توجه به فلسفه ساخت ال90 که هدف ساخت یک ماشین ارزان قیمت درون شهری بوده در ال90 نشانی از اون تکنولوژیها پیدا نمیشه.بهر حال کاش ال90 همون ماشینی بود که شما در رویاتون توصیف کردید ولی متاسفانه اینچنین نیست و با حلوا,حلوا گفتن دهن شیرین نمیشود.
مجتبی
۲ شهریور ۱۳۹۲سلام ب همه دوستان من ازآخر 86 سری اول ال 90 دارم لامسب آخم نگفته غیر از روغن و لنت و ی تسمه تام وفیلتر هوا وفیلتر روغن هیچی ازش تعویض نکردم با 100تا ماشین دیگه ام عوضش نمیکنم کل ایرانم باهش گشتم ی دفعه ام تو جاده منو نگذاشته .واسه همین نوکرشم هستم
sepehr
۲ شهریور ۱۳۹۲من تمام نظرات دوستان را خوندم اما قبل از نشان دادن تعصب باید واقعیت را اثبات کرد.
دوستان من 6 سال است که سمند دارم و خیلی ازش راضیم اما خیلی دوستان هستند که نه تنها راضی نیستند بلکه نفرت دارند(احتمالآ شانسی یکی خوب و یکی بد از آب در میاد) و علتش بخش کنترل کیفیت ایران خودرو است که با کم کاری که میکند میشود شریک دزد و رفیق قافله و از همه مهمتر اینکه مشتری مداری در ایران خودرو مرده است چرا که وقتی احساس میکنه بی رقیبه و مشتری راه چاره ای برای انتخاب نداره هر اسبی که بخواد میتازونه.
کاش واقعآ بشه با نخریدن محصولاتش این شرکت را ادب کرد.
مازیار
۳ شهریور ۱۳۹۲من قبلا سمند ال ایکس داشتم ولی حدود سه ماهه که ال نود خریدم ال نود از لحاظ شتاب و قدرت حرکت در سر بالایی ها و کفی از سمند بهتره و ضمنا موتور مقاوم تری نسبت به سمند داره ولی از لحاظ راحتی راننده و سر نشین در مسافرت ها و زمان های طولانی واقعا سمند عالیه در ضمن ال نود رو هر کار بکنی باز هم کافیه بیفته تو یه دست انداز کوچیک به سرعت صدا و ضربه رو به اتاق و سر نشین انتقال میده ولی خداییش این عیب رو نمیشه رو سمند گذاشت . در کل نمیشه بگی کدوم از کدوم بهتره و تقریبا در یک حد هستن
Ramin27
۴ شهریور ۱۳۹۲ولاه سمند EF7 بهتره. بلاه بهتره
علی
۴ شهریور ۱۳۹۲سلام دوستان
تازگیها سری به نمایشگاههای اتومبیل زدید.قیمت ال نودe2زیرقیمت کارخونه میدن یعنی 35میلیون تومان